Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:28

punt is dat je dat gecontroleerd moet kunnen gaan laten afvloeien. ik laat zo een paard gewoon gaan, stuur bij en reguleer wat in het tempo. niet opsluiten, niet aanspannen zelf, met je gewicht regelen lui ademhalen, zwaar zitten jezelf lang maken ipv jezelf klein en kort maken. ook geen ho maar gebruiken, nee aan het werk zetten, schakelen, meteen kleine stukjes beetje been bij en hand naar voren. worden ze het snelste los en ontspannen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:33

Ben ik met je eens, in de meeste situaties. Gister voelde ik aan mezelf dat ik dat niet kon (ik kon haar wel aan het werk zetten, maar was gewoon niet vlug genoeg) vandaar andere oplossing. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:03

logisch met zo een vingertje.. ;)

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:33

Knap kt hoeveel jij kunt zien ve foto.
Ik heb even een dip. Ben met teveel tegelijk bezig, maar heb het gevoel dat ik op geen vd punten vooruit ga. Ik moet het een poosje loslaten, want ik merk dat ik gefrustreerd raak. Ooit zal het lukken, dat weet ik zeker. Maar nu ff pas op de plaats.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:12

foto blijft altijd een fractie he? het kan een heel vertekend beeld geven. ik heb het heus niet altijd helemaal goed..
misschien werk je aan teveel tegelijk elbee? probeer eens gewoon simpel door de baan te gaan rijden, niet te moeilijk doen voltes en diagonalen, en overgangen gaan rijden stap -draf-stap -halt, met rust als uitgangspunt. heb je wel les?

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:35

Ja, ik heb fijn les. Heb ook twee keer een clinic gedaan voor zit en houding. Heb gelezen over dit onderwerp. En ik ben de afgelopen 3 maanden bezig geweest met de basis, zoals boven, en mijn zit en houding. Ging best goed. Ben nu echter weer begonnen met wedstrijden en rijden/lessen meer gericht op proef (met goede basis altijd als uitgangspunt). Wanneer ik geconcentreerd met mijn oefeningen bezig ben, rijd ik weer als vroeger. Het voelt op dit moment of de afgelopen drie maanden niets opgeleverd hebben........pffff

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:43

Had vandaag in de les wel weer een eyeopener...............dus mischien dat dat wat gaat opleveren.......Ik ga in ieder geval de komende week alleen daar mee aan de slag, de rest laat ik even voor wat het is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:08

Ik had gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer les. 1001 dingen die beter kunnen, maar de eerste stappen zijn genomen :) Ik ben er op gegaan, heb gereden... zelfs een stukje gegaloppeerd!

Maar moeilijk is het wel. Pony reageert te weinig op mijn been, en dan vooral met de zijwaartse hulpen. Dan reageert hij gewoon niet. :+ Hij denkt vast dat ik weer eens raar doe, maar dit keer wil ik reactie :')

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:10

goed zo Safiera! Staat er al een vervolgles gepland?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:13

susanne_m schreef:
goed zo Safiera! Staat er al een vervolgles gepland?

Bijna :p

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:27

Nou ik ben maar weer aan het longeren, want de bak laat het weer toe.
Zaterdag nog gereden maar zoveel spanning.. wel super aan mijn been overigens.
Haar 'twinkeling' was weg, maar nu we echt alles aanpakken van hoef tot rugspier ;) wordt ze met de dag fitter. Morgen pak ik de lange lijnen maar weer eens op.

Gisteren op iemand anders zijn paard gezeten. oh jee, echt de basis ontbreekt. poei poei heb er spierpijn van, en heb er niet eens lang opgezeten.

elbee; verwacht niet teveel in een keer. je bent je er bewust van, dus kan je er aan werken. Niet al het goede komt in een dag!
chaos: heb zelf deze zomer mijn wijsvinger gebroken gehad, en ik vind t knap van je dat je toch hebt gereden. Liever safe dan verder in de kreukels toch?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:50

Amanda schreef:
In stap kun je echt heel veel :j
In de winter als het vriest is onze bak vlak, maar je kunt niet meer dan stappen en misschien draf rechtuit.
Maar meer echt niet.
Ik rij dan 2x in de week in een binnenbak. En 2 of 3x per week doe ik dan staptraining. Dat is wel een uitdaging, want hoe hou je dat interessant en is het tevens nuttig qua spier- en conditiebehoud?

Oefeningen als die slangenvolte zijn leuk.
Ook doe ik dan bijvoorbeeld bij tussen A en C vier kleine voltes. Of eigenlijk doe je dan 1,5 volte en dan draai je door de andere kant op. 1,5 linksom, 1,5 rechtsom, enz.
Gebroken lijn met op X een volte is ook een leuke. Tempowisseling bijvoorbeeld van letter naar letter.
En leg eens 2 balkjes neer waar je tussendoor stapt.
Of van K naar E met stelling naar binnen en van E naar H met contra gesteld.
Zo kun je in stap ook heel veel doen als je er in draf eigenlijk nog niet aan toe bent.

Geloof me, je kunt er echt zo een half uur mee vullen :D

Kijk, dit zijn nou goede tips voor wanneer het één grote modder/baggerzooi is in de polder. Zoals bij ons nu. Morgen kan ik er eindelijk weer 's op uit met Suus, maar omdat het zo glibberig is zit op tempo rijden er niet in. Maar dit is leuk, bedankt Amanda!

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:07

Safiera, wat goed zeg! De tips van Amanda lijken me ook goed voor de dag na hard werken, bijv. intensieve les of wedstrijd.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:36

http://youtu.be/Nq8VaRC2gIU?t=50s

Hier een klein stukje van mijn les van vanmorgen.
We zijn nu sinds 7 weken een combinatie en zijn vooral bezig met het op eigen benen laten lopen en hem wat meer op de achterhand te gaan zetten.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:39

Pw, ziet er netjes uit

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:28

partywitch schreef:
http://youtu.be/Nq8VaRC2gIU?t=50s

Hier een klein stukje van mijn les van vanmorgen.
We zijn nu sinds 7 weken een combinatie en zijn vooral bezig met het op eigen benen laten lopen en hem wat meer op de achterhand te gaan zetten.
He een bekende bak :D doe Jos & vrouw maar de groeten.
We gaan wel weer es langs voor de buitenrit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:32

Safiera +:)+

Elbee: herkenbaar. Kleine stapjes is de truc.
En mijn ervaring: je gaat er zo weer 3 achteruit om er daarna 5 vooruit te kunnen :j
Soms is het ook belangrijk om zelf even bewust een stap terug te doen :j

Susanne: voorzichtig positief dus?

PW: ik kan hier geen filmpjes bekijken helaas :\

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:41

hahahaha leuk Peetstap!
kom je ook uit de buurt?

Elbee: Net wat amanda zegt: soms is het heel goed om zelf ook een stapje terug te doen, zie dat niet als verlies maar als iets positiefs. Het is gewoon stapjes vooruit doen en dan weer achteruit. Het is een leerproces op gevoel.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:45

Dank je elbee:
zijn nog een heleboel verbeterpuntjes, maar voordat we net een combinatie zijn ben ik wel tevreden. Ben al heel blij dat ik mijn angst hebben kunnen laten varen en ik weer ontspannen door de bak durf te rijden.
Moet zelf wel heel erg wennen om mezelf op een kwpn-er te zien. Ik heb jaren een fries gereden en dat is toch heel anders in de bewegingen.
Ik rij nu met een airjacket en wil eerdaags een keer zonder proberen. Want over 1,5 week heb ik een onderlinge wedstrijd en wil dat eigenlijk zonder airjacket gaan rijden, want met jasje eronder word dat wel erg warm!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:28

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:45

Yay wat leuk iedereen moedigt mij aan :) Bedankt!

@partywitch:tips geven vind ik moeilijk. Ik weet alleen dat ons galopje er nog lang niet zo relaxed uit ziet, dus dat die je in elk geval goed!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:46

Amanda; ja, eigenlijk wel heel positief, niet alleen mn merrie maar ook mezelf. Hoe en wat doe ik liever per PB bij intresse.

Pw: 7weken nog maar een combinatie? dat zie je er niet vanaf!
In het 2e filmpje, zet je naar mijn idee nog wat spanning op je knieen/ binnenkant bovenbeen.
maar goed van je dat je ontspannen gereden hebt! *\o/*

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:51

Bedankt voor jullie reactie's
Susanne dat klopt, meestal het eerste galopje dat ik doe klem ik teveel, dan bouw ik zelf teveel spanning op (nog een angst van het verleden) Dan moet ik ook echt denken dat ik mooi mijn been laat afhangen. Hoe meer ik galoppeer hoe makkelijker het gaat momenteel.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:05

Leuk dat je filmpjes met ons deelt partywitch. Jullie zijn een leuke combi en dat wennen snap ik heel goed. Ik ben ook van jaren Fries naar kwpn gegaan. Is toch een heel verschil.

In het eerste filmpje had de filmer van het geheel wat commentaar op je paard dat het in galop sprong. Ze had het over tegenhouden. Ik kon zelf die reactie niet helemaal plaatsen, want je was toch bezig met het paard voorwaarts aan je been te zetten? In de installeerfase is naar mijn idee alle voorwaartse reactie een beloning waard, ook was draf de bedoeling en niet galop.
Misschien zou vanuit jouw les daar een aanvulling op kunnen geven? Met welke gedachte werd er tegenhouden gezegd? Ik ben wel benieuwd.

Ik heb vanmorgen heerlijk gereden. We hebben zondag les gehad. We zijn bezig met contrastelling en op en van de schouder sturen, in combinatie met een goede voorwaartse drang.
En ze doet het zo goed, ben helemaal trots. Mooi om te zien dat tijdens het rijden ze hele andere spieren gaat gebruiken, waardoor haar hele lijf er anders, voller uitziet. Ik kan steeds makkelijk op haar zitten en mijn buikspieren worden flink aan het werk gezet, heb al dagen spierpijn. :)

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:08

Dank voor jullie hart onder de riem ;-)
Ik vind de galop er ontspannen uitzien PW. De ontspanning bij jou komt ook vast snel. Zo te zien een paard wat te vertrouwen is, dus dat komt goed.