Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:59

Yamcha schreef:
Nee, ik bedoel naar KT en rijden op Savante :)

Ah :)* Zou eigenlijk best een idee zijn om eens te doen, al is het maar een keer... Lijkt me eigenlijk heel leuk :j
KT, ben je een beetje bereikbaar met het OV?

Maaikiemike: vind het ook een leuk paard!
Japeloup: Ik dacht altijd dat je geen dressuurzadel nodig had om goed te zitten? Hoe zit dat? (haha, letterlijk)

Justkid: Begrijp ik het dan zo goed: Paard gaat van lijntje naar links, en jij stuurt naar rechts, zeg maar 90 graden? Geloof dat ik het niet gevisualiseerd krijg. Schouders meenemen ben ik sowieso nog niet echt aan toe :') Moet me eerst maar eens mee durven laten nemen op de rug van een paard!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:10

Japeloup schreef:
Wat een knappert heb je....
Wat mij opvalt aan deze foto's is dat je met te lange teugels rijdt, je handen meer gaan dragen en niet bij je kruis houden, denk aan de champagneglazen.
Op de tweede foto vraag ik me af wat je met je linkerbeen doet, zo te zien steekt hij flink af. Verder werkt daar je binnenhand wat terug.
en trek je je rechterbeen op.
Dat je houding niet is zoals je graag ziet, snap ik, maar in een vzh lukt het gewoon weg bijna niemand om goed te zitten, zijn ze ook niet voor gemaakt. Dus ik zou even wachten op de zadelmaker en dan weer foto's nemen en naar je houding kijken.

Dank je, was mij ook al opgevallen... Zijn ook niet de beste foto's, maar voelde me helemaal de keizerin dat hij eindelijk goed liep en een galopje kon maken! Eindelijk echt weer eens wat doen! Wat heb ik dit gemist!
Zoals je ziet heb ik een kleine meneer, dit ben ik gaan compenseren door mijn hakken op te trekken... echt stom, maar dat krijg je van een paar jaar zelf prutsen. Ook zit ik niet recht (trek mijn schouders ook scheef). Reden dat ik lange teugel heb is omdat ik nog niet veel met hem aan durf. door hem lang te geven, hoop ik sneller te merken als hij toch pijn heeft. Ik hoop dan ook dat hij een makkelijkere houding zoekt die voor hem comfortabel is. Zag dat ik met dit zadel mijn benen afsteek naar voren en meer 'terugval' in het zadel in draf. Maar wel leuk om een keer foto's te zien van hoe ik rij. Trouwens, jullie missen mijn hoofd, maar denk gewoon een ontzettend blij prethoofd voor! :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:13

Knollentuin is niet echt goed bereikbaar met ov maar vanaf het station is het een kleinstukje fietsen. Geen idee of je een fiets mee kan en mag nemen maar dan is het goed te doen hoor.

Met goed zitten bedoel ik een dressuur houding. In een vsz zadel ligt het zwaarte punt anders de beugels verder naar voren en het zweetblad nodigt je been uit om naar voren te komen. Van netjes zitten is vaak dus geen sprake. Iemand die SUPER kan zitten in een dr zadel komt soms nog wel weg met een vsz, maar comfortabel is het bijna nooit.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:17

maaikiemike schreef:
Dank je, was mij ook al opgevallen... Zijn ook niet de beste foto's, maar voelde me helemaal de keizerin dat hij eindelijk goed liep en een galopje kon maken! Eindelijk echt weer eens wat doen! Wat heb ik dit gemist!
Zoals je ziet heb ik een kleine meneer, dit ben ik gaan compenseren door mijn hakken op te trekken... echt stom, maar dat krijg je van een paar jaar zelf prutsen.

Je zit niet ver bij mij vandaan wil best een keer meekijken hoor.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:26

Citaat:
Justkid: Begrijp ik het dan zo goed: Paard gaat van lijntje naar links, en jij stuurt naar rechts, zeg maar 90 graden? Geloof dat ik het niet gevisualiseerd krijg. Schouders meenemen ben ik sowieso nog niet echt aan toe Moet me eerst maar eens mee durven laten nemen op de rug van een paard!

Ja :j maar schouders meenemen is essentieel anders heeft de hele oefening geen zin.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:46

Schouders meenemen... Begrijp dat dat essentieel is voor de oefening. Alleen ben ik geloof ik niet genoeg gevorderd om het dan ook goed te doen. Hmmm...

Japeloup schreef:
Knollentuin is niet echt goed bereikbaar met ov maar vanaf het station is het een kleinstukje fietsen. Geen idee of je een fiets mee kan en mag nemen maar dan is het goed te doen hoor.

Met goed zitten bedoel ik een dressuur houding. In een vsz zadel ligt het zwaarte punt anders de beugels verder naar voren en het zweetblad nodigt je been uit om naar voren te komen. Van netjes zitten is vaak dus geen sprake. Iemand die SUPER kan zitten in een dr zadel komt soms nog wel weg met een vsz, maar comfortabel is het bijna nooit.

Klein stukje fietsen is misschien ook te lopen? Ik ga echt geen fiets meeslepen over 200 km met het ov :o
Begrijp het wel als je zegt dressuur houding. Heb je die dan ook echt nodig voor het dressuurwerk? Of beter gezegd, de basis zoals in dit topic werd genoemd?
Dacht altijd dat je netjes moest zitten, recht ed, maar niet persee 'dressuur'?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:47

@ Japeloup: je hebt pb!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:11

Safiera schreef:
Begrijp het wel als je zegt dressuur houding. Heb je die dan ook echt nodig voor het dressuurwerk? Of beter gezegd, de basis zoals in dit topic werd genoemd?
Dacht altijd dat je netjes moest zitten, recht ed, maar niet persee 'dressuur'?

De dressuur houding is zo dat je al je hulpen zo kunt geven dat je het paard kan ondersteunen, helpen, en vooral niet in de weg zit. Beetje moeilijk om ff zo snel uit te leggen. Ga proberen dit morgen proberen te doen, ga zo eerst slapen....

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:14

Wooooowwww, jullie gaan hard. Ik zit op foon dus dat leest rot bij. Ik doe morgen een bijleesactie.
En een update over de leuke en minder leuke dingen hier :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:24

Safiera schreef:
Klein stukje fietsen is misschien ook te lopen? Ik ga echt geen fiets meeslepen over 200 km met het ov :o
Is wel een aardig stukje lopen, bus komt er ook wel in de buurt, is minder ver lopen. Gewoon haar ff pb sturen. kan je wel vertellen denk niet dat als je het doet je er spijt van krijgt dat het je ongeveer een dag kost. Want dan kan je ook kijken als ze Goof en Replay rijdt.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:41

Pfoe. Dit gaat aardig behoorlijk ernstig hard hier. :Y)
Ik ga morgen even uitgebreid bijlezen. Staan weer leuke dingen tussen!
Nu ga ik m'n spierpijnlijf in bed sleuren ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:28

Justkid: ik vind jouw verhalen over Kid toch zo leuk :D
En ik denk ook dat er onwijs veel raakvlakken zijn :j
Vooral blijven posten dus :j

Angst analyseren en opschrijven zou best wel eens een idee kunnen zijn.
Geeft je denk ik een hoop inzicht.

Ik heb gister nog eens na zitten denken over mijn zit.
Zit voor mijn gevoel echt wat in een stoelzit.
Kijk ik net naar die foto van Jim, zie ik dat mijn beugelophanging wat verder naar voren zit en dus niet recht onder mijn zitvlak. Dat verklaart een hoop :+
Is overigens ook een VZH zadel, gericht op trail, met wat rechtere zweetbladen.
Ik kan niet wachten tot mijn nieuwe zadel er is!
Afbeelding

Jim liep gister overigens heel fijn. Helemaal vergeten verslag te doen.
Ik moet van Noor wat strenger rijden. Jim doet namelijk alles voor me, maar doe ik het maar voor de helft, doet hij het ook voor de helft.
Ik heb dus heel consequent gereden, veel op mijn zit gedaan.
En wauw! Zo gaaf! Hij stond zo scherp aan mijn hulpen!
Er gebeurden allemaal spannende dingen (paarden die voorbij kwamen, met karretje enzo) en hij was wel even afgeleid, maar ik kon hem er fijn aan blijven rijden.
Aan het einde nog wat geschakeld in tempo in draf en galop. Hij ging helemaal zitten :~
Maar was wel moeilijk, dus hem eruit gereden en toen mocht ie even met lang teugeltje uitgalopperen/razen.
Plat door de bocht zeg maar :=
Zo 1 rondje en toen weer terug naar stap. Heb heerlijk buiten uitgestapt <3

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:37

Snap je punt met je zadel. Als je kijkt naar het diepste punt van de zit, en naar je beugel dan ligt deze iid te ver naar voren, eigenlijk zou je beugel een (kleine)voetlengte voor het zwaarste punt moeten hangen.
Gooya heeft zo'n zelfde zadel, maar heeft jou probleem met beenligging niet. Dus het gaat niet altijd op, maar denk wel dat het jou zal helpen als je beugels verder naar achterliggen.
Wel erg gaaf dat je zo lekker aan het rijden bent... ik wil ook zo graag weer

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:40

Zadel ligt nu ook van voren iets omhoog door de Prolite pad.
Anders is het te wijd. Dus dan komt de beugelophanging ook iets naar voren.
Is ook een probleem van de laatste weken.
Maar het is een noodoplossing om te kunnen blijven rijden. Nog een paar weken en dan heb ik mijn nieuwe zadel...

Ow enne, ik weet dat het niet hetzelfde is, maar als je eens een keer wil rijden mag je dat gerust op Jim komen doen hoor :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:51

Je bent lief, dank.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:12

moge meide... jeetje van gisterenavond naar nu ook al weer 1,5 blz.
heel goed... weer wat geleerd.

@Amanda wat is jim toch lekker op weg samen met jou. enne... nice sportcoupe :9
@japeloup... zelfde aanbieding ... suuske staat voor je klaar ;) al weet ik dat het bij lange na niet hetzelfde is
@safiera... doen gewoon een dagje Knollentuin plannen. maar wees gewaarschuwd... je raakt eraan verslaafd :D Je krijgt van die aha, oh zo, whaaaa, wow en nog veel meer van dat soort momenten... tja en dan wil je meer :o
@justkid.... vind jou tips en uitleggen altijd leerzaam... en leuk.. doe er altijd zeker wat mee en vooral blijven posten hoor!!!
@maaikiemike... wat een lekker ding heb je. Je houding is idd niet optimaal in dit zadel. Ben benieuwd naar je foto's met nieuwe zadel.
Maar mss je beugels wat langer een idee.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:22

Enorme bijlees :D

Imre, wat leuk dat Jonas zo’n aandacht trok. Hij wilde dus echt lekker mee! Altijd een goed teken!
En ik heb ook heel vaak als ik aan het rijden ben dat ik denk :? Op dat moment vergeet ik dus te voelen en ga ik daar even naar terug. En dan weet ik vaak gelijk wat er aan de hand is :D

Justkid, mijn paarden mogen niet spinnen :n

Hallo Maaike, welkom! Ik weet wat angst is :j en ben er door wilskracht en doorzettingsvermogen vanaf gekomen. Heb daar echt zoveel van geleerd! Ik wens je heel veel succes met de weg die je te gaan hebt!

Gooya, ik geloof dat als iets jou toebehoort, dat het dan ook geestelijk aan je toebehoort. Om die reden geloof ik ook dat accupunctuur niet werkt bij mijn paarden. Maar dat is meer een geloofsdiscussie en dat hoort hier niet thuis. Ik begin er in ieder geval niet aan en iedereen die dat wel doet, moet dat vooral zelf weten. Net zoals ik zelf moet weten dat ik er niks mee heb :)

Amanda, ik ken die eigen houdingen wel. Leuk dat je het leert herkennen, dan kan je er wat aan gaan doen.

SabM, wat blijft die Suus toch een dondersteen! Balen dat ze bepaalde dingen maar 5 minuten aan meewerkt. Misschien een idee om extreem af te gaan wisselen? Zo hou ik ook de aandacht bij mijn paarden vast.

Wat goed van je 24 jarige koekje Knollentuin. Leuk dat tie dat zo fijn doet!

Maaikiemike, een gesprek tijdens een spannende rit op een paard doet altijd wonderen. Heb daar erg veel gebruik van gemaakt. En was er niemand in de buurt, dan ging ik liedjes zingen! :D

Yamcha, had je nog nooit gegaloppeerd met je merrie? Waarom is dat? Je zegt dat het ‘knopje’ er nog niet op zat. Maar ik neem aan dat je paard in de wei of in de paddock wel eens galoppeert :?

Amanda, hoe is het met je been? Nog lekker blauw? Fijn als ze zelf bepalen wat ze doen, NOT!

Bri, ben benieuwd naar je zadel!

Daf, in galop kan je best de travers meepakken hoor :j Dan sla je straks gewoon de Z2 over en kan je gelijk aan de arbeidspirouette! Haha! :+

Hahahahaha Japeloup, die van die kuikentjes is echt leuk! Die zal ik eens bij de kinderen gaan gebruiken. Dan neem ik een fles ketchup mee en elke keer als ze er eentje fijn knijpen, knijp ik in de fles… dan wordt het lekker visueel :+

Het valt me op dat er hier behoorlijk wat posters zijn die enorme menselijke kenmerken toewijzen aan paarden. Is dat nu serieus :?

Esther_87 , ik zit bij kleine paarden iets korter dan bij grote paarden. Ook als ze verder in de africhting zijn, ga ik wat langer zitten. Op jonge en springerige paarden zit ik graag wat korter. Als je een liedje maakt op “been lang” kan dat je een eind op weg helpen om je been lang te houden!

Balen Eefske, dat je paard zo reageerde op de camping. Ik zou zeggen: heel veel doen, rijden in de drukte, dan wennen ze eraan! Mijn paarden staan naast een voetbalveld. Echt ideaal! Ze kunnen echt heel goed tegen gejuich en geklap! :D

Leuke verhalen Kinke. Wel echt een avontuur zo!

Gooya, wat fijn dat Janus het weer lekker oppakt. Als tie vast zit in zijn schouder kan je daar ook wat extra hard rossen met ene draaiende beweging. Dan masseer je de boel ook lekker los.
Kinke, ik kan je foto’s niet zien dus ik kan er niks van vinden :D

Imre, wat een lekkere rit heb jij gemaakt! Compleet met roze olifantjes :+

Amanda, ik vind het vooral kaal staan. Verder doet tie niet zijn mond open toch? Met wedstrijd rij je toch wel met neusriem?

Nado, interessant dat verhaal over tolt. Ik vind het maar iets aparts :)

Gooya, op elke stal staan er mensen die het goed doen, of minder goed doen. Soms zeg ik er wat van, maar na een paar weken geef ik dat maar op :n

Idefix :? :? Waar heb je het over? (ben geloof ik niet de enige die een :? Had) Je bent van Belgie?

Justkid, mooi verhaal over angst. En heel herkenbaar :j

Timonogeenlangstukerachter, opnieuw beginnen klinkt soms stom, maar vaak ga je daarna begrijpen wat er mis gegaan is en leer je dat het op een andere manier veel eenvoudiger en vooral vriendelijker is! Succes!

Knollentuin, daar sluit ik me bij aan (je verhaal over basis) Basis is echt het belangrijkste van de training. Ik rij haast altijd alleen maar basis en twee of drie keer per week doe ik naast basiswerk, ook wat extra’s. Maar eigenlijk is dat ook basis want daarmee maak ik ze sterker voor de wat zwaardere oefeningen.

Timo, leuk dat je een filmpje plaatst. Ik zou eerst wat meer gaan werken aan de activiteit. Veel tempowisselingen maken. En zorgen voor meer afwisseling! Je rijdt nu wel erg veel rondjes.

Ik snap niet wat je bedoeld met “Iets meer richting koningin?”

Nou, mijn zwarte is verkocht, die gaat een cariere in de eventing tegemoed. Net over de grens en bij de A-kader amazone. Dus die zien we vast nog wel eens terug. Het klikte echt heel goed (enorm gevoelige merrie) maar de amazone doet ook alles op gevoel. Dus dat geeft een goed gevoel, hoewel zoiets altijd heel dubbel is.

Gisteren ben ik met Zoohee op pad geweest voor onze derde Z2 wedstrijd. Was de afgelopen week veel bezig geweest met de galopwissels en appuyementen. Dat heeft onwijs geholpen want we waren 2e en 1e met 218 en 226 punten. Dus drie winstpunten. En het mooie was dat ik in die tweede proef echt twee enorme fouten had :o

In de uitgestrekte draf ging ze echt to much. Lekker fanatiek dus, maar zo sterk is ze nog niet, dus viel ze aan het eind in galop. Ik kon haar mooi opvangen en ben gewoon verder gereden. Aan het eind van de proef moest ik B-X (of E-X, weet nooit waar die letters zitten) halve volte halve baan in galop en dan I halthouden en groeten. Miss Universe gooide op de X haar ankers al uit en begon af te remmen, dus ik ben gaan toerijden. Voor de I wilde ze echt stoppen dus heb ik haar even een extra prikje gegeven. Halthouden mag pas als ik dat zeg :j

Dus toen vlogen we haast het juryhok in maar we stonden pas stil toen ik haar de hulp gaf :=

Maar had twee 9ens, voor halthouden ergens halverwege de proef en voor mijn zigzag appuyement, en een 8 voor achterwaarts en voorwaarts in draf.

Voor mij een bevestiging dat het rijden van overgangen en tempowisselingen echt basis is en dus een noodzaak om te blijven doen!

En dan ga ik nu aan de slag!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:27

Zoooo, wat een bijleesactie!
Been is nog blauw, maar voelt niet beurs verder. En met wedstrijd heb ik gewoon een hoge neusriem. Thuis ook af en toe, maar te veel om geeft schuurplekjes.

Wat gaaf van je zwarte! Wel een dubbel gevoel denk ik :j
En gefeliciteerd met je punten!
Zo zie je, als je basis goed is kun je met wat foutjes wel gewoon hoog scoren. Top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:30

In welke zin moet jij eigenlijk opnieuw leren rijden?

En eh, leuk allemaal, maar wij zijn niet bezig met appuyementen, wissels en al die dingen meer. Dus wat is je punt met die verhalen? Voor dat soort dingen moet je niet in dit topic zijn, je hebt ook topics voor Z bokkers, denk dat dat daar meer past.

Je bent het helemaal eens met KT haar opmerking over basis, maar haar punt is je niet duidelijk, wel?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:37

Yamcha schreef:
In welke zin moet jij eigenlijk opnieuw leren rijden?

En eh, leuk allemaal, maar wij zijn niet bezig met appuyementen, wissels en al die dingen meer. Dus wat is je punt met die verhalen? Voor dat soort dingen moet je niet in dit topic zijn, je hebt ook topics voor Z bokkers, denk dat dat daar meer past.

Je bent het helemaal eens met KT haar opmerking over basis, maar haar punt is je niet duidelijk, wel?

Is dit bedoeld voor mij :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:50

Ja. Heel lomp gezegd: ik snap niet zo goed wat je hier doet. Iedereen die hier post, is op de een of andere manier begonnen of begint met opnieuw leren rijden, en dat is allemaal nogal basis, of geeft les. Jij doet geen van beide. Dus wat is je doel met hier posten?
En stoere verhalen over appuyementen, wissels om de pas, piaffe zijn heel leuk, maar horen hier niet. Omdat dit gewoon basiste basis is, en retesaai. Wij hebben het over kapstokjes en je zit openen en sluiten en zo, en been geven op het juiste moment. En sorry, maar op dat punt voeg je niet zoveel toe.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:53

Zooist ik vind het fijn om te lezen hoe je traint en hoe je wedstrijden verlopen.
Zo zie je maar idd dat de basis alles is en dat je dat toch moet herhalen en herhalen.

De stop bij suus is soms ook niet aanwezig. Suus is idd een dondersteen en die vind stilstaan STOM en halthouden NUTTELOOS hahahaha Ik moet er echt moeite voor doen. Van KT kreeg ik de oefening om halthouden, 1 stap vooruit en meteen weer stilstaan. Dat vind suus echt lastig, maar ik merk nu ik dat mee pak (als ze warm gedraaid is) ze toch beter op mij wacht.

Wisselen in werk doe ik al maar mss moet ik dat idd nog meer doen. Haar nog meer bij mij houden door bezig te zijn. Maar ja soms ben ik zelf zo bezig met het draftempo en mijn houding dat ik vergeet dat ik al 3x de volte heb gereden... :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:53

Yamcha dat ben ik niet met je eens. Zij verduidelijkt toch hoe zij sommige oefeningen rijd en waarom. Daar leer ik ook van. KT en Japeloup leren toch ook niet opnieuw rijden?
Zooist geeft ook les en verteld dat hier ook.....

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:57

Dit topic wat open en eerlijk en vertrouwd en vooral RESPECTVOL naar elkaar.
Begin een klein beetje nu de beruchte Bokt toon te horen.... jammer... lijkt me niet nodig.

Laten we van elkaar en elkaars verhalen, tips, ervaringen, oefeningen etc leren. Daar is dit topic toch voor bedoeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:58

Maar niet een van ons, toch?

En verduidelijken is tof. Maar geef dan basistips, dat is waar we mee bezig zijn.