[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:45

ik heb nu 2 weken mijn 4 jarige pony nrps pony, die nooit aan de teugel heeft gelopen, ik kreeg hulp van mensen die zeiden teugels strak en kneepjes geven. Die manier werkte wel, maar kwam mijn pony erg in verzet in het begin. Toen hij een dagje chagerijnig was heb ik gadacht is even lekker aan de lange teugel veel overgangen rijden, dus letter naar letter draven dan weer stap, halt en galop er tussen door. Dat ging zo goed dat toen ik de teugels gewoon op maat nam, hij uit zich zelf perfect aan de teugel liep! dus dit heb ik nu een aantal dagen herhaald en het werkt super!

dus voor iedereen met een pony die zooo sterk word als je kneepjes geeft, probeer dit is! naar mijn mening ook vriendelijker tegen over je pony

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:00

@Eline128,
Bij mijn 5-jarige pony die al wel aan de teugel heeft gelopen, en ook heel sterk in de mond maakt.
Ze wordt gereden op een enkel gebroken bit. Wat ik als oefening heb gekregen is buitenteugel vasthouden, binnen spelen, af en toe binnen de druk er volledig afhalen, en hand heel hard openen binnen. Dit helpt wel, maar ze gaat nog vaak in verzet. Ik doe dit op cirkel, omdat mevrouw er regelmatig vandoor gaat als ik iets meer vraag. Het is een brave pony, liep altijd beginnerslessen mee, maar vanaf er een iets meer gevorderde ruiter op zit, gaat ze testen. Lopen doet ze niet meer bij mij, maar toch zit ik ermee dat ze in verzet gaat. Als ik haar in galop vast houd om ze niet te laten lopen dmv halve ophoudingen en met mijn been naar mijn hand rijden, komt ze wel aan de teugel, en nog mooi ook. Maar als ik deze methode toepas in draf dan zal ze trager gaan lopen en heel geforceerd haar hoofd omhoog houden. In stap probeer ik beide methodes, maar gebeurt er niets. Ostheopaat, tandarts, hoefsmid, dierenarts, ... Met alles is ze in orde.
Ik rijd ze nu 2 maanden. Moet ik geduld hebben, of zit er iets achter?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:07

Ik denk dat je eerst dit topic goed moet doornemen en dan je fouten te analiseren.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:22

ik had in het begin het zelfde probleem, dat blokkeren met hoofd omhoog,traag worden zodra er meer gevraagd werd en hier en daar wegrennen, ik zou mijn methode is proberen, ik garandeer je echt niet dat het werkt, aangezien elke pony anders is. Maar bij mij werkt het heel fijn! en proberen kan geen kwaad toch?
mijn tips zijn dan echt een half uur lang alle mogelijke figuren en overgangen te rijden aan de lange teugel, echt zo min mogelijk contact, alles op stem, been en zit! en daarna de teugels goed op maat, maar niet strak want dan heb je de kans dat het hoofd de lucht weer in gaat! en als je deze methode probeert, onthou dan 'geen kneepjes, niet spelen'. succces!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:28

eline128 schreef:
ik had in het begin het zelfde probleem, dat blokkeren met hoofd omhoog,traag worden zodra er meer gevraagd werd en hier en daar wegrennen, ik zou mijn methode is proberen, ik garandeer je echt niet dat het werkt, aangezien elke pony anders is. Maar bij mij werkt het heel fijn! en proberen kan geen kwaad toch?
mijn tips zijn dan echt een half uur lang alle mogelijke figuren en overgangen te rijden aan de lange teugel, echt zo min mogelijk contact, alles op stem, been en zit! en daarna de teugels goed op maat, maar niet strak want dan heb je de kans dat het hoofd de lucht weer in gaat! en als je deze methode probeert, onthou dan 'geen kneepjes, niet spelen'. succces!

Dankje voor de tip, maar hoe moet ik mevrouw dan corrigeren als ze er vandoor gaat? met lange teugel en hooo alleen helpt het niet, ik moet ze echt op cirkel zetten dan.. en dat kan ik jammer genoeg niet anders als met mijn hand te openen, omdat ze wel reageert op been, maar ik krijg ze niet gedraaid met mijn benen al crossend..

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:37

als je ze er vaker van door gaat kan je maar beter dan wel een beetje contact houden, zodra ze braaf is je had heel stil houden en als ze weg rent kan je beter 1 keer wat bozer worden en dr streng terug nemen en op een volte trekken, dat is beter dan hele tijd strenger met de teugel, je moet het idee van een beginnend ruitertje hebben als je er op zit, lekker niks doen ( ook al maak je dan nu veel overgangen en figuren ) en gewoon de teugels losjes, niet zo los dat het echt waslijntjes worden, maar geen extra druk

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:53

eline128 schreef:
als je ze er vaker van door gaat kan je maar beter dan wel een beetje contact houden, zodra ze braaf is je had heel stil houden en als ze weg rent kan je beter 1 keer wat bozer worden en dr streng terug nemen en op een volte trekken, dat is beter dan hele tijd strenger met de teugel, je moet het idee van een beginnend ruitertje hebben als je er op zit, lekker niks doen ( ook al maak je dan nu veel overgangen en figuren ) en gewoon de teugels losjes, niet zo los dat het echt waslijntjes worden, maar geen extra druk

Zo, dit is een goede tip! vanaf dat ik terug mag rijden zal ik hem eens uittesten!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:17

haha alsjeblieft! heel veel succes, ik hoop dat het bij jou net zo goed gaat werken al het bij mij heeft gedaan! als je nog vragen hebt kan je mij altijd pb'en!

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:32

wie kan/wil me helpen?

Ik rijd op een fries, deze is een paar weken naar een z ruiter geweest. ze zit momenteel in Amerika.

ik rijd hem bijna elke dag. ook vrij vaak in de bak. maar ik krijg hem maar niet aan de teugel.. ik geef been, hij pakt mijn linkerteugel vast en loopt gewoon door mijn linkerbeen. op de linkervolte heeft hij rechterstelling.. ook als ik vraag met mijn binnenhand en drijf met mijn binnenbeen. dan heb ik de buitenteugel gewoon los maar blijft vrolijk rechterstelling houden. 2 probleempjes dus..

iemand oplossingen? ik ben niet van de hulpteugels btw.

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:31

Ik lees hier sowieso een paar basisfouten.

Je paard stuur je altijd met de buitenkant. Binnenteugel opzij en naar voren (dus NIET vragen, kneepjes of wat dan ook) buitenteugel hou je er ALTIJD aan. Die mag echt nooit en nooit los. Linksom ga je bv iets op links zitten (je zet iets meer gewicht op je linkerbeugel, en je been neemt je heup mee). Je buitenbeen leg je iets naar achteren.
Linkerhand opzij en naar voren meegeven, dus niet terugwerken, buitenteugel eraan houden.

Dat je paard dan in buitenstelling loopt is níet erg. Veel erger is het als hij over de buitenschouder wegloopt, en uitzwaait met de achterhand. Waar die kop dan zit, zal me een zorg zijn. Want hoe handiger jij wordt in die buitenkant begrenzen hoe meer je paard niet alleen buiging maar ook stelling zal willen aannemen...... en hoe losser hij wordt, hoe makkelijk hij zelf gaat nageven.

Ik raad je echt aan om les te nemen, om hier handig in te worden, en om het af te leren met die binnenteugel te werken. Binnenteugel moet je afblijven, alleen opzij naar voren meegeven (dus het tegenovergestelde van vragen), verder niks mee doen. Sturen doe je op je gewicht, buitenteugel buitenbeen.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:37

Als ik mijn pony nagevelijk wil laten lopen loopt hij dat ff.. vervolgens drukt ie zich er weer uit.
Nou oke dan probeer ik het opnieuw. Buitenteugel druk en binnenteugel kneden en beide benen eraan dan doet hij ze hoofd eerst super hoog en is heel sterk op de teugel maar gaat uiteindelijk wel naar wat trekken van hemzelf.. iemand een tip?
is sinds 3 dagen zo dat ie dit doet. voorheen liep hij keurig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:41

Gewoon leren rijden.

Je handen vanuit je schouders, ellebogen, polsen mee laten veren met de mond, goed rechtop zitten en meeswingen met de beweging, kortom, je paard vooral niet in de weg zitten, en dan komt het vanzelf :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:58

VantLis schreef:
Als ik mijn pony nagevelijk wil laten lopen loopt hij dat ff.. vervolgens drukt ie zich er weer uit.
Nou oke dan probeer ik het opnieuw. Buitenteugel druk en binnenteugel kneden en beide benen eraan dan doet hij ze hoofd eerst super hoog en is heel sterk op de teugel maar gaat uiteindelijk wel naar wat trekken van hemzelf.. iemand een tip?
is sinds 3 dagen zo dat ie dit doet. voorheen liep hij keurig!

"eruit drukken" lijkt alsof jij druk op je teugels hebt en dat is niet de bedoeling.
"Op de buitenteugel druk" is niet goed, aanleuning moet je hebben.
"binnenteugel kneden" is ook niet goed, gewoon ontspannen die handen!
"Beide benenen eraan" is ook niet goed, deze moet je slechts gebruiken wanneer je voorwwarts wil, verder ook gewoon ontspannen houden.

Je reed dus eigenlijk met de gas eroop (been eraan) en de rem erop (druk + ophoudingen=kneden).
Een sensibel paard had met deze methode wsl omhoog gegaan, want dat is de eninge kant die hij op kan.

VivaYasmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:16

http://i48.tinypic.com/1253psx.jpg

Ik rij om de week een uurtje op de manege.
Deze foto is van gisteren.

Het is niet de meest duidelijke foto, maar kan iemand mij tips geven, of aangeven wat ik kan verbeteren?
Mijn handen zijn inderdaad veelste ver naar voren, maar dat komt omdat ik iets wou laten zien aan een vriendin :Y)

Dankjewel! :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:21

Vandaag les gehad op de manege. We moesten aan de nageeflijkheid werken. Mijn instructrice zei wat we moesten doen: handen laag en breed (ong. op knie- hoogte), druk op je teugels zetten en dan drijven. Dat vond zij van achter naar voor rijden. Ze zei letterlijk: je drijft de energie erin en houdt die van voren erin.
Hier was ik het niet mee eens, ik vind dit wijken voor (veel) druk. Ik vertelde mijn mening: ieder paard gaat vanzelf nageeflijk lopen als hij goed gereden wordt. Het paard moet rechtgericht zijn, goed aan het been en moet de achterhand gebruiken. Een goed gereden paard wordt hierop dan nageeflijk, hij ontspant rug, nek en kaak, spant de buikspieren aan en heeft een dragende achterhand.

Mijn instructrice zei hierop dat dat niet klopt, omdat nageeflijkheid volgens haar wijken voor druk is. Ook zou een scheef paard nageeflijk lopen op haar manier.
Ik vind het eigenlijk onlogisch, want als je van achteren drijft en van voren tegen houdt, wil je harder maar ook zachter. Erg tegenstrijdig dus, in mijn ogen.

Wie heeft er nu gelijk?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:58

Volgens mij heb jij je huiswerk gedaan :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:19

StableDoor schreef:
Vandaag les gehad op de manege. We moesten aan de nageeflijkheid werken. Mijn instructrice zei wat we moesten doen: handen laag en breed (ong. op knie- hoogte), druk op je teugels zetten en dan drijven. Dat vond zij van achter naar voor rijden. Ze zei letterlijk: je drijft de energie erin en houdt die van voren erin.
Hier was ik het niet mee eens, ik vind dit wijken voor (veel) druk. Ik vertelde mijn mening: ieder paard gaat vanzelf nageeflijk lopen als hij goed gereden wordt. Het paard moet rechtgericht zijn, goed aan het been en moet de achterhand gebruiken. Een goed gereden paard wordt hierop dan nageeflijk, hij ontspant rug, nek en kaak, spant de buikspieren aan en heeft een dragende achterhand.

Mijn instructrice zei hierop dat dat niet klopt, omdat nageeflijkheid volgens haar wijken voor druk is. Ook zou een scheef paard nageeflijk lopen op haar manier.
Ik vind het eigenlijk onlogisch, want als je van achteren drijft en van voren tegen houdt, wil je harder maar ook zachter. Erg tegenstrijdig dus, in mijn ogen.

Wie heeft er nu gelijk?

helemaal juist
Op die manier rij je een paard juist vast en scheef.
Een scheef paard kan ook wel nageven hoor, maar het is wel wat lastiger voor het paard.
Wat een slechte instructie zeg, echt zonde van je geld.
Afleren kost vel meer moeite en tijd dan aanleren en verwacht dat de rest van de les ook slecht is, dus ik zou een andere manege opzoeken.
erg triest dat er zo les wordt gegeven :(
Wel goed dat jij voor jezelf heb gedacht en niet het gewoon aan heb genomen als waarheid!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:05

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien komt hier wel een herhaling, maar enkele van de laatste ideetjes sprongen me in het oog... Eerst en vooral, ik heb het al dikwijls gezegd, maar blijkbaar moet dit dikwijls herhaald worden... Aan de teugel is een resultaat van correcte manier van rijden. Waarbij het paard leert zijn gewicht op de juiste manier te verdelen en het voor hem dan uiteindelijk gemakkelijker is om lekker ontspannen 'aan de teugel' te gaan lopen. Dat gaat dan als vanzelf. De paardenwereld heeft alles omgedraaid, aan de teugel zou belangrijk zijn... waarom dit is weten niet zoveel mensen... dat is spijtig, want paarden worden voortdurend verkeerd gereden op die manier! Ten tweede, sturen doe je gewoon niet met je teugels, maar wel met je benen en je zit. Zoals mijn instructrice het altijd zegt, teugels zijn extra richting aanwijzers, zoals de pinkers van een auto. Je stuurt er niet mee, maar maakt je manoever wel duidelijker... Ten derde, scheef lopen is een natuurlijk iets, ieder dier en mens wordt scheef geboren, door steeds rechte lijnen te lopen gaat het dier het zichzelf gemakkelijker maken en wordt hij nog schever. Het allerbelangrijkste om een recht paard te krijgen is vooral het paard goed op twee zijden rijden en rechte lijnen vermijden tot het paard sterk genoeg is op twee kanten om zichzelf in een rechte lijn te dragen!

Soit, zijn enkele ideetjes...

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:13

Velaija

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:02

Zo, even mijn berg vragen uitlaten, dan heb ik misschien nog op tijd antwoord!

Ik rij nu zo'n vijf jaar (1x per week), waarvan een jaar of 3 op hetzelfde paard, Kim. Dit paard krijg ik tegenwoordig netjes aan de teugel, is na wat opwarming goed aan het been (normaal is 'ie dat volstrekt niet) en is na een minuut of 20 rijden helemaal ontspannen.

Nu ben ik ook met schoolsport aan het paardrijden, en ik rijd daar op de manege op een paard dat in principe van mijn kaliber is, maar hij is een stuk sterker dan ik ben gewend, vooral een stuk voorwaartser (waar ik Kim vooruit moet blijven duwen, moet ik deze meer tegenhouden dan wat anders). Omdat ik dus al tamelijk goed kan rijden ben ik op deze gezet en de instructeur vraagt me dit paard lekker diep te rijden. Alleen... dat lukt niet zo goed! Ik ben thuis gewend om individueel te rijden (wel in een groepsles), maar op deze andere manege (ik weet niet of het altijd zo is, maar ik zit nu met een groep mensen die nog nooit heeft gereden) rij je in een 'treintje' achter elkaar aan, waardoor ik het paard dus lastig naar mijn teugel kan rijden, hij gaat namelijk vanuit zichzelf al bijna te hard voor de rest van de groep en ik moet ook in een mooi, beheerst tempo rijden, en kan zelf geen overgangen rijden omdat ik de groep achter me aan heb lopen. Ik vroeg me dus af wat nu de beste manier is om het paard wat ontspannender te laten lopen! In het begin (vooral in stap) krijg ik hem nog vrij mooi rond gereden, maar als we eenmaal een poos draven gaat z'n koppie in de lucht en ik weet niet precies hoe ik dat kan verhelpen. De teugels strakker nemen werkt niet, maar als ik ze losser laat loopt 'ie weer te snel. Lastig!

Daarnaast ga ik vanaf volgende week zaterdag een week lang de 5-jarige tinker (Ichi) van een vriendin rijden (ze gaat met school op reis naar barcelona), waar ze nu anderhalf jaar mee bezig is geloof ik. Deze snapt het hele principe van 'aan de teugel' rijden nog niet, maar ik vroeg me af hoe ik het paard toch die richting op kan krijgen? Na die 4 lessen hoeft ze echt nog niet mooi af te buigen, maar ik hoop toch wel een beetje aanleuning te kunnen krijgen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:02

Velaija schreef:
Zo, even mijn berg vragen uitlaten, dan heb ik misschien nog op tijd antwoord!

Ik rij nu zo'n vijf jaar (1x per week), waarvan een jaar of 3 op hetzelfde paard, Kim. Dit paard krijg ik tegenwoordig netjes aan de teugel, is na wat opwarming goed aan het been (normaal is 'ie dat volstrekt niet) en is na een minuut of 20 rijden helemaal ontspannen.

Nu ben ik ook met schoolsport aan het paardrijden, en ik rijd daar op de manege op een paard dat in principe van mijn kaliber is, maar hij is een stuk sterker dan ik ben gewend, vooral een stuk voorwaartser (waar ik Kim vooruit moet blijven duwen, moet ik deze meer tegenhouden dan wat anders). Omdat ik dus al tamelijk goed kan rijden ben ik op deze gezet en de instructeur vraagt me dit paard lekker diep te rijden. Alleen... dat lukt niet zo goed! Ik ben thuis gewend om individueel te rijden (wel in een groepsles), maar op deze andere manege (ik weet niet of het altijd zo is, maar ik zit nu met een groep mensen die nog nooit heeft gereden) rij je in een 'treintje' achter elkaar aan, waardoor ik het paard dus lastig naar mijn teugel kan rijden, hij gaat namelijk vanuit zichzelf al bijna te hard voor de rest van de groep en ik moet ook in een mooi, beheerst tempo rijden, en kan zelf geen overgangen rijden omdat ik de groep achter me aan heb lopen. Ik vroeg me dus af wat nu de beste manier is om het paard wat ontspannender te laten lopen! In het begin (vooral in stap) krijg ik hem nog vrij mooi rond gereden, maar als we eenmaal een poos draven gaat z'n koppie in de lucht en ik weet niet precies hoe ik dat kan verhelpen. De teugels strakker nemen werkt niet, maar als ik ze losser laat loopt 'ie weer te snel. Lastig!

Daarnaast ga ik vanaf volgende week zaterdag een week lang de 5-jarige tinker (Ichi) van een vriendin rijden (ze gaat met school op reis naar barcelona), waar ze nu anderhalf jaar mee bezig is geloof ik. Deze snapt het hele principe van 'aan de teugel' rijden nog niet, maar ik vroeg me af hoe ik het paard toch die richting op kan krijgen? Na die 4 lessen hoeft ze echt nog niet mooi af te buigen, maar ik hoop toch wel een beetje aanleuning te kunnen krijgen!

Welke hulpen geef je?
Ik lees een aantal foutjes, maar wil daar pas op in gaan wanneer ik het gehele beeld heb van je hupen.

Velaija

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:16

superwoman schreef:
Welke hulpen geef je?
Ik lees een aantal foutjes, maar wil daar pas op in gaan wanneer ik het gehele beeld heb van je hupen.

Bij het normaal rondrijden? Ik hou de teugels goed op contact (probeer zo weinig mogelijk boogjes erin te laten komen) en in de bochten neem ik altijd goede stelling (voor zover het paard meewerkt) en duw ik 'm met mijn binnenbeen meer de hoek in. Ben geen voorstander van echt gaan 'zagen' met de teugel dus dat doe ik niet, maar als ik merk dat het paard zich eruit wil drukken neem ik vaak iets meer spanning op de buitenteugel. Bij Kim heb ik het niet nodig om zachte kneepjes te geven in de teugel, dus dat doe ik normaal niet. Ik moet wel vrij veel drijven als ik 'm goed actief wil houden (toch wel om de paar passen) en als 'ie niet genoeg reageert corrigeer ik 'm door een tikje te geven met de zweep zodat 'ie iets alerter wordt. Zodra het paard gaat ontspannen en aanleuning gaat vertonen laat ik de druk op de paardenmond altijd iets minderen zodat 't voor hem ook voelt als een fijne houding, en 90% van de tijd blijft 'ie dan fijn lopen. Dat is tenminste zoals ik het normaal gesproken bij kim doe :).

Ik kom hier trouwens om mezelf te verbeteren als ruiter, dus alle (opbouwende) kritiek is welkom!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:27

Velaija schreef:
superwoman schreef:
Welke hulpen geef je?

Bij het normaal rondrijden? Ik hou de teugels goed op contact (probeer zo weinig mogelijk boogjes erin te laten komen) en in de bochten neem ik altijd goede stelling (voor zover het paard meewerkt) en duw ik 'm met mijn binnenbeen meer de hoek in. Ben geen voorstander van echt gaan 'zagen' met de teugel dus dat doe ik niet, maar als ik merk dat het paard zich eruit wil drukken neem ik vaak iets meer spanning op de buitenteugel. Bij Kim heb ik het niet nodig om zachte kneepjes te geven in de teugel, dus dat doe ik normaal niet. Ik moet wel vrij veel drijven als ik 'm goed actief wil houden (toch wel om de paar passen) en als 'ie niet genoeg reageert corrigeer ik 'm door een tikje te geven met de zweep zodat 'ie iets alerter wordt. Zodra het paard gaat ontspannen en aanleuning gaat vertonen laat ik de druk op de paardenmond altijd iets minderen zodat 't voor hem ook voelt als een fijne houding, en 90% van de tijd blijft 'ie dan fijn lopen. Dat is tenminste zoals ik het normaal gesproken bij kim doe :).

Ik kom hier trouwens om mezelf te verbeteren als ruiter, dus alle (opbouwende) kritiek is welkom!

Kneepjes geven is iig niet goed.
Veel drijven is eigenlijk ook niet goed. ga veel tempowisselingen rijden. Dus maar enkele passen (3 a 4 is genoeg) versnellen en/of vertragen. Dit hoeft de groep ook nauwelijks te merken)
Als het paard niet actief op je been reageerd, dan mis je de basis om correct aan de teugel te kunnen rijden.
Zorg ervoor dat je onstspannen blijft in je aanleuning, geen druk erop zetten.
Stelling naar binnen kan fout gaan. Kijk eens goed naar je arm. Vaak wordt deze naar het lichaam gebracht, alsof je stuurt met de fiets. Het is echter de bedoeling dat je binnenhand opzij gaat, voor je gevoel naar voren. Dan trek je dus niet aan de binnenteugel, maar brengt deze opzo (van de hals)
Het paard wat te snel gaat, is moeilijk met rijden. Vaak zijn ze ondanks hun tempo niet aan het been. Als ruiter ga je snel "inhouden" met de teugels ipv op je zit.
Vooral nioet gaan trekken en richt je op jezelf, dat je niet gaat vervallen in "oplossen", maar ga juist gewoon rijden en ontspan je lichaam.

Juist omdat er maar 1 paard wel aan de teugel gaat, bedenk je dan goed dat jij zelf nog een hoop moet verbeteren en je dus vooral daaraan moet werken.
Zoek het iig niet bij de paarden, want dan gaat het lang duren voordat het gaat lukken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:27

Dag lieve bokkers :+ Hoop dat jullie me bij dit 'probleem' kunnen helpen.

Ik rijd nu ca. een jaar met Zafirah (5 jr) en ze gaat met sprongen vooruit. Ze had eerst een te lang zadel waardoor we érg veel problemen hebben gehad. Nu hebben we er gelukkig een perfect passend dressuurzadel opliggen en het is meteen te merken! Daar rijden we nu zo'n half jaar mee, in die tijd is ze veel losser, relaxter en blijer geworden. Superfijn dus! Ze volgt mijn hand ook echt keurig, no problem.

Ik zit nu alleen met het probleem dat ze niet 'wilt' nageven. Zolang ik een langer teugeltje hebt gaat het prima, ik moet wel oppassen dat ze niet gaat hangen, maar dan zoekt ze contact op en brengt haar neusje ook iets naar binnen. Maar zodra ik de teugels op normale maat heb, is het kop recht naar voren en voel ik gewoon dat ze haar rug niet goed gebruikt. Dan doet ze het een paar passen wel, en dan weer lang niet. ZOdra i kdan weer wat langer geef zakt ze mee. In stap gaat het overigens wel redelijk.

Ik wil nu echt weten wat ik fout doe, want er 'moet' gewoon binnenkort resultaat te zien zijn. Waarom dat? Mijn instructrice denkt heel anders over 'aan de teugel' (let op, dit is nog niet wat ik van Zaf vraag!), zij wilt er een bijzetteugel aan doen. Daar ben ik echt echt echt fel tegen dus ik wil zo graag dat het lukt met de manier die ik nu toepas! Verder is het trouwens wel een goede instructrice, dus daar verder geen slecht woord over ;)

Wat doe ik? Tja eigenlijk niet zoveel :+ Ik zorg dat ik haar goed actief aan het lopen heb - dat is een struikelpunt bij ons maar gaat al steeds beter, de laatste tijd is ze eigenlijk vanzelf al actief. Ik doe dit o.a. door veel overgangen, tempowisselingen etc. Ook veel stilstand-draf en stap-draf en dat ze ook meteen goed actief vertrekt zodat ze bij de eerste paar passen al meteen goed gaat 'zitten'. Ze is nu echt perfect aan het been, been=weg. Ook zorg ik dat ze goed soepel is door veel voltes, slangenvoltes en andere figuren.

Ze is naar mijn mening ook wel gewoon ontspannen, aangezien ze meteen zakt als ik de teugels wat langer doe. Ik probeer zelf goed te zitten al is dat nog wel echt een issue |( Soms zit ik haar nog wel in de weg, maar dat merk ik dan meteen want dan gooit ze haar hoofd echt omhoog, anders steekt ze hem meer naar voren.

Handen houdt ik wel stil, ben ook echt extreem zacht in mijn handen. Instructrice zegt dat ik juist flink tegendruk moet geven maar daar doe ik niet aan :+ Wie o wie kan ons helpen? Alvast bedankt voor het lezen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:24

Ik denk dat je je overgangen iig een stuk subtieler moet gaan maken.
Hij moet niet wespuiten, maar gewoon rustig vertrekken. Het gaat erom dat het paard reageerd, niet meer dan dat.
Kijk eens naar die wedstrijd-proefjes. Die worden langzaam opgebouwd en als ruiter moet je geen oefeningen doen waar je niet aan toe bent.

Een bijzetteugel eraan hangen terwijl de ruiter dat niet wil, vind ik wel een hele vreemde zaak.
Flink tegendruk geven is idd (natuurlijk) fout.

Omdat je schrijft dat ze met en langere teugel wel redelijk goed loopt, is de kans heel groot dat jij niet voldoende mee gaat met de beweging
Goed dat je het af en toe ook merkt aan je paard, maar wsl gebeurd dit dus nog vaker.
Dit zal je niet snel kunnen oplossen, dat gevoel moet je leren herkennen.
Een instructeur die je daarbij helpt zou ook veel schelen, jammer dat je die (blijkbaar)niet hebt.

extreem zacht met je handen is ook niet goed, al kan ik me er weinig bij voorstellen. Je aanleuning moet gewoon correct zijn, dan ben je lief tegenover je paard. Té lief betekend over het algemeen onduidelijk en dat is dus niet zo lief.