Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
eline128 schreef:ik had in het begin het zelfde probleem, dat blokkeren met hoofd omhoog,traag worden zodra er meer gevraagd werd en hier en daar wegrennen, ik zou mijn methode is proberen, ik garandeer je echt niet dat het werkt, aangezien elke pony anders is. Maar bij mij werkt het heel fijn! en proberen kan geen kwaad toch?
mijn tips zijn dan echt een half uur lang alle mogelijke figuren en overgangen te rijden aan de lange teugel, echt zo min mogelijk contact, alles op stem, been en zit! en daarna de teugels goed op maat, maar niet strak want dan heb je de kans dat het hoofd de lucht weer in gaat! en als je deze methode probeert, onthou dan 'geen kneepjes, niet spelen'. succces!
eline128 schreef:als je ze er vaker van door gaat kan je maar beter dan wel een beetje contact houden, zodra ze braaf is je had heel stil houden en als ze weg rent kan je beter 1 keer wat bozer worden en dr streng terug nemen en op een volte trekken, dat is beter dan hele tijd strenger met de teugel, je moet het idee van een beginnend ruitertje hebben als je er op zit, lekker niks doen ( ook al maak je dan nu veel overgangen en figuren ) en gewoon de teugels losjes, niet zo los dat het echt waslijntjes worden, maar geen extra druk
VantLis schreef:Als ik mijn pony nagevelijk wil laten lopen loopt hij dat ff.. vervolgens drukt ie zich er weer uit.
Nou oke dan probeer ik het opnieuw. Buitenteugel druk en binnenteugel kneden en beide benen eraan dan doet hij ze hoofd eerst super hoog en is heel sterk op de teugel maar gaat uiteindelijk wel naar wat trekken van hemzelf.. iemand een tip?
is sinds 3 dagen zo dat ie dit doet. voorheen liep hij keurig!
StableDoor schreef:Vandaag les gehad op de manege. We moesten aan de nageeflijkheid werken. Mijn instructrice zei wat we moesten doen: handen laag en breed (ong. op knie- hoogte), druk op je teugels zetten en dan drijven. Dat vond zij van achter naar voor rijden. Ze zei letterlijk: je drijft de energie erin en houdt die van voren erin.
Hier was ik het niet mee eens, ik vind dit wijken voor (veel) druk. Ik vertelde mijn mening: ieder paard gaat vanzelf nageeflijk lopen als hij goed gereden wordt. Het paard moet rechtgericht zijn, goed aan het been en moet de achterhand gebruiken. Een goed gereden paard wordt hierop dan nageeflijk, hij ontspant rug, nek en kaak, spant de buikspieren aan en heeft een dragende achterhand.
Mijn instructrice zei hierop dat dat niet klopt, omdat nageeflijkheid volgens haar wijken voor druk is. Ook zou een scheef paard nageeflijk lopen op haar manier.
Ik vind het eigenlijk onlogisch, want als je van achteren drijft en van voren tegen houdt, wil je harder maar ook zachter. Erg tegenstrijdig dus, in mijn ogen.
Wie heeft er nu gelijk?
Velaija schreef:Zo, even mijn berg vragen uitlaten, dan heb ik misschien nog op tijd antwoord!
Ik rij nu zo'n vijf jaar (1x per week), waarvan een jaar of 3 op hetzelfde paard, Kim. Dit paard krijg ik tegenwoordig netjes aan de teugel, is na wat opwarming goed aan het been (normaal is 'ie dat volstrekt niet) en is na een minuut of 20 rijden helemaal ontspannen.
Nu ben ik ook met schoolsport aan het paardrijden, en ik rijd daar op de manege op een paard dat in principe van mijn kaliber is, maar hij is een stuk sterker dan ik ben gewend, vooral een stuk voorwaartser (waar ik Kim vooruit moet blijven duwen, moet ik deze meer tegenhouden dan wat anders). Omdat ik dus al tamelijk goed kan rijden ben ik op deze gezet en de instructeur vraagt me dit paard lekker diep te rijden. Alleen... dat lukt niet zo goed! Ik ben thuis gewend om individueel te rijden (wel in een groepsles), maar op deze andere manege (ik weet niet of het altijd zo is, maar ik zit nu met een groep mensen die nog nooit heeft gereden) rij je in een 'treintje' achter elkaar aan, waardoor ik het paard dus lastig naar mijn teugel kan rijden, hij gaat namelijk vanuit zichzelf al bijna te hard voor de rest van de groep en ik moet ook in een mooi, beheerst tempo rijden, en kan zelf geen overgangen rijden omdat ik de groep achter me aan heb lopen. Ik vroeg me dus af wat nu de beste manier is om het paard wat ontspannender te laten lopen! In het begin (vooral in stap) krijg ik hem nog vrij mooi rond gereden, maar als we eenmaal een poos draven gaat z'n koppie in de lucht en ik weet niet precies hoe ik dat kan verhelpen. De teugels strakker nemen werkt niet, maar als ik ze losser laat loopt 'ie weer te snel. Lastig!
Daarnaast ga ik vanaf volgende week zaterdag een week lang de 5-jarige tinker (Ichi) van een vriendin rijden (ze gaat met school op reis naar barcelona), waar ze nu anderhalf jaar mee bezig is geloof ik. Deze snapt het hele principe van 'aan de teugel' rijden nog niet, maar ik vroeg me af hoe ik het paard toch die richting op kan krijgen? Na die 4 lessen hoeft ze echt nog niet mooi af te buigen, maar ik hoop toch wel een beetje aanleuning te kunnen krijgen!
superwoman schreef:Welke hulpen geef je?
Ik lees een aantal foutjes, maar wil daar pas op in gaan wanneer ik het gehele beeld heb van je hupen.
Velaija schreef:superwoman schreef:Welke hulpen geef je?
Ik lees een aantal foutjes, maar wil daar pas op in gaan wanneer ik het gehele beeld heb van je hupen.
Bij het normaal rondrijden? Ik hou de teugels goed op contact (probeer zo weinig mogelijk boogjes erin te laten komen) en in de bochten neem ik altijd goede stelling (voor zover het paard meewerkt) en duw ik 'm met mijn binnenbeen meer de hoek in. Ben geen voorstander van echt gaan 'zagen' met de teugel dus dat doe ik niet, maar als ik merk dat het paard zich eruit wil drukken neem ik vaak iets meer spanning op de buitenteugel. Bij Kim heb ik het niet nodig om zachte kneepjes te geven in de teugel, dus dat doe ik normaal niet. Ik moet wel vrij veel drijven als ik 'm goed actief wil houden (toch wel om de paar passen) en als 'ie niet genoeg reageert corrigeer ik 'm door een tikje te geven met de zweep zodat 'ie iets alerter wordt. Zodra het paard gaat ontspannen en aanleuning gaat vertonen laat ik de druk op de paardenmond altijd iets minderen zodat 't voor hem ook voelt als een fijne houding, en 90% van de tijd blijft 'ie dan fijn lopen. Dat is tenminste zoals ik het normaal gesproken bij kim doe.
Ik kom hier trouwens om mezelf te verbeteren als ruiter, dus alle (opbouwende) kritiek is welkom!