Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:27

Knap ben je, Sam.

Ben trots op je, wijffie. Je doet het toch maar weer <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:31

SabM: ik wil eigenlijk nog graag weten welke muesli je voert.

Het slobber zou ik neit meer geven, of 1x per week ofzo, als traktatie, maar zeker niet vaak, ik vind hem echt erg hoog in het suiker en zetmeel. Geldt ook eigenlijk voor de Energy Control, langzame afgifte is goed, maar een suiker + zetmeel percentage van 35% vind ik gevaarlijk hoog voor een paard dat tegen een HB aanzit.
Je hebt ook de Nature's Best van Pavo, die is veel veiliger, geef daar dan een klein schepje van, combineer het met Pavo Daily plus, dan zit je veel lager in je suikers en zetmeel, de kwaliteit, en de hoeveelheid kauwen van een ruwvoer, waardoor de opname van de voedingsstoffen langer duurt, en dan heb je geen langzame afgifte van energie meer nodig.

HB wordt NOOIT veroorzaakt door een tekort, altijd door een teveel van iets. Ik zou je aanraden de slobber en de Energy Control niet meer te geven.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:47

SabM schreef:
Ik voer in de ochtend 1/3 muesli en middag 2/3 en avond 1/3. Muesli is Cavalor Structomix Sensitive, dus met laag eiwit en geen suiker.
en bij ochtend en avond 1 (drinkbekertje) brok van Pavo Energy control.

Zonder muesli eet suus haar brok niet en alleen muesli laat ze op een gegeven moment staan :+ tja ik eet ook niet iedere dag boerenkool :9
Beide voeders zijn uitgezocht ivm te snel teveel energie en ontploffingsgevaar en daarbij ook laag aan eiwit en suiker. Subli, Havens en nog zo een eet ze na 1 zak niet meer }:) in het begin wel maar daarna laat ze het staan. Dan eet ze gewoon stro als aanvulling :?

Suus had voorheen in Katwijk altijd kuil (zuur stink spul) dat vrat ze als een gek maar ze had nooit goede mest. Hier is het hooi / kuil echt wel goed en is haar mest beter. Maar ik ga die dr. Vogel druppels Lever en Gal en de vochthuishouding / nieren druppels maar erbij geven mss dat het haar helpt.

@yamcha... zie hierboven.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:50

hmmm slobber krijgt ze soms na zware training of lange buitenrit. Zeker niet meer dan 2x per week.

Ik had begrepen dan de Sensitive van Cavalor lager is in suiker dan Pavo...
zucht... ga het maar weer eens naast elkaar leggen.

De brok is erg terug geschroefd en zal deze langzaam afbouwen denk. Ff kijken hoe ze het alleen op muesli en hooi/kuil doet.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:55

Staat op site cavalor het volgende:
Productvoorstelling

Strucomix Sensitive is een goed uitgebalanceerd voeder voor gevoelige paarden. Vele paarden ontwikkelen verschillende problemen door een onevenwichtige voeding en slechte spijsvertering. Denken we maar enerzijds aan hardnekkige huidproblemen als staart- en maneneczeem en aanhoudende jeuk en anderzijds aan insulineresistentie (suikerziekte) en obesitas (zwaarlijvigheid). Ook de daarmee samenhangende stofwisselingsziektes als voedingsgerelateerde laminitis (hoefbevangenheid), Equine Metabolic Syndrome, Equine Cushing disease, Equine Polysacharide Storage Myopathy en spierbevangenheid bezorgen menig paardenhouder kopzorgen.
Strucomix Sensitive bevat een weldoend kruidenmengsel op basis van brandnetel, gember en viooltjeskruid en drijft toxines sneller uit het lichaam; m.a.w. het zuivert het lichaam en brengt het weer in balans. Het zuiveringsproces heeft een heilzaam effect op de huid en optimaliseert de vertering. Strucomix Sensitive heeft een laag eiwitgehalte wat de lever ontlast en overtollig warmteverlies en zweten verhindert.
Bij gevoelige paarden werd aangetoond dat een voeding te rijk aan zetmeel verteringsproblemen ter hoogte van de dikke darm veroorzaakt en kan leiden tot darm- en spierproblemen. Een laag gehalte aan suiker en zetmeel in Strucomix Sensitive draagt bij tot de preventie of behandeling van insulineresistentie. Het helpt paarden met overgewicht een normaal gewicht te herwinnen. Een laag suikergehalte kan bijdragen tot de preventie van hoefbevangenheid. Strucomix Sensitive is rijk aan ruwe vezels en vet. Deze combinatie zorgt voor een trage en veilige aanwending van de energie zonder dat het paard hiertoe extra granen moet verteren. Strucomix Sensitive wordt gecombineerd gegeven met grofstengelig droog hooi. Zeker geen kuilvoer noch jong gras meevoeren!

Overgewicht en insulineresistentie bij paarden

Analytische bestanddelen
EWpa - Energiewaarde paard 11,35 MJ/kg
VREpa - Verteerbaar ruw eiwit paard 7,8 %
Ruw eiwit 11 %
Ruw vet 6,5 %
Ruwe as 8 %
Ruwe celstof 18 %
Calcium 1,05 %
Magnesium 0,30 %
Fosfor 0,60 %
Natrium 0,30 %
Zetmeel & suikers 21 %
Nutritionele toevoegingsmiddelen
Vitamine A 12.500 IE/kg
Vitamine D3 1.250 IE/kg
Vitamine E 100 mg/kg
Biotine 200 µg/kg
Cholinechloride 160 mg/kg
E1 - IJzer 75 mg/kg
E2 - Jodium 1,25 mg/kg
E4 - Koper 40 mg/kg
E5 - Mangaan 125 mg/kg
E6 - Zink 125 mg/kg
E8 - Selenium 0,50 mg/kg

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:00

De Pavo Naturé's Best
Samenstelling
Spelt Luzerne Tarwegries Sojaschillen Gepofte Mais Tarwe Sojaolie Wortelvlokken Rietmelasse Vitaminen - mineralen.
Gewaarborgde gehaltes
Energie (MegaJoule)11,5 MJ/kgEnergie ( EWPa)0,8 Unit/ kg
Verteerb. ruw eiwit8 %
Ruw eiwit 11 %
Ruw vet3,8 %
Ruwe celstof16,6 %
Ruw as8,5 %
Suiker 2,5 %
Zetmeel 24 % dus hier is zetmeel en suiker bij elkaar 26,5 %

Mineralen en sporenelementen (per kg)
Calcium 0,9 %
Fosfor 0,4 %
Natrium 0,4 %
Kalium 1,0 %
Magnesium 0,5 %
Koper 20 mg
IJzer 110 mg
Zink 100 mg
Mangaan 80 mg
Selenium (3b8.11) 0,4 mg
Jodium 0,5 mg.

Vitamine gehaltes (per kg)
Vitamine A 12.500
IEVitamine D32.100
IEVitamine E165 mg
Vitamine B1 15 mg
Vitamine B2 15 mg
Vitamine B6 10 mg
Vitamine B12 150 mcg
Choline275 mgD-
Biotine250 mcg
Foline7 mg.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:03

Verschil tussen Pavo brok Condition is 26 % zetmeel en suiker en de Pavo Energy control is 35%
Denk dat ik ga proberen die helemaal te schrappen... gewoon geen brok. maar alleen de muesli geven.

Kan lucerne wel? is dat ook nodig bij voldoende ruwvoer?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:05

kan heel goed, ik geef mn lucerne of grasmix bij mn krachtvoer zodat ze langer staan te kauwen.
joehoe ! ik kan al bijna mn proef uit mn hoofd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:21

Zou ik idd doen, van de brok af, 3x op een dag de muesli en idd luzerne erbij. Geef ik ook aan Freggle, en die is redelijk gevoelig, die zat er eind vorige winter tegenaan (toen was ze ook zo een 40 kg (als het niet meer was) te zwaar, ze was écht moddervet).
Heb haar toen ook helemaal van de brok afgehaald, en alleen muesli en luzerne gegeven. Nu is ze op een mooi gewicht, Japeloup vindt dat ze nu ook niet meer mag afvallen, ik twijfel zelf wat, ze zit idd op het randje van skinny en normaal, maar ze mag ook niet aankomen, ivm het gevaar van HB.

Goed van jou KT, zo jammer dat ik niet kan kijken. Zet het op joetjoep :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:46

Nog 2 nachtjes.....hoe zo penny ;)
Ik heb mijn gevoelige merrie een poos tot volle tevredenheid op marstall corn muesli gehad.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:33

bij mij krijgen ze ook door de gevoeligheid voor IR, elke dag spelt met een mineralenmengsel en verder krijgen ze veel ruwvoer
Mijn vorige paard met cushing deed het goed op de Marstall vito

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:34

Bij ons op stal voeren we cavalor westernmix maar ook endurex en veulen mix? en biologisch hooi.
Quarters worden snel dik en doen het hier prima op
Spannend Ankem :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:10

Even wat leuks, het is offtopic, maar vergeef me voor deze keer.

Vegs toen ik met haar begon, en nee, ze was niet drachtig........ in zomervacht, btw.
Afbeelding

En nu:
Afbeelding
In wintervacht.
En zelfs de schouder lijkt mooier geplaatst......

En toen smolt ik <3
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:57

Buikkie is er aardig af! Vegs heeft wl n gezonken ruggetje ook he, kan t r niet kwalijk nemen aangezien ze mama is.

Ze is knap Yammie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:01

En toch hè....... die rug lijkt minder gezonken, maar ze heeft idd een weke rug.

Thanks!

Ik ben echt trots op haar. Er moet meer spier op, ze moet wat strakker worden, maar ik vind ze nu al heel mooi.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:01

Mooie merrie Yamcha! Grappig, ik heb ook zo'n donkerbruine zonder wit :)
Zat te zoeken naar een goede standfoto van die van mij maar helaas niet gevonden -O-

Poeh ik vergeet echt alles deze week. Woensdag een vergadering vergeten, vergeten mijn boeken te verlengen zodat ik nu een hele pittige boete heb bij de UB en ook nog vergeten dat ik a.s. maandag een afspraak heb in Utrecht, waar ik me nu niet op voorbereid heb + spullen die ik daarvoor nodig heb liggen nog in Groningen op kantoor. Ga dus maar afzeggen maar vind dat altijd zo l*llig op hele korte termijn...
Misschien heeft het hele avontuur met Miga er toch even harder ingehakt dan ik zelf dacht :\ Had gewoon ff geen plek voor andere dingen aan m'n hoofd. :o

Fijn, en paardgerelateerd, is wel dat ik Venna vandaag voor het eerst sinds 2 weken weer eens aan de longe heb gehad. Ze was niet heel braaf }> (tsja wat wil je, ze komt elke dag buiten maar het is zo nat dat benen strekken er nauwelijks bij is), maar wat ik zag aan beweging werd ik best vrolijk van. Ze is een stuk losser door haar lijf en stapt heel mooi ruim.
Morgen nog een keertje longeren/lange teugelen en dan wil ik er zondag op :):)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:58

ja rhys, stress openbaard zich idd in dit soort dingen..
paard van yamcha is al flink afgevallen ,nu moet er gewicht bij door bespiering ;) gaat vast lukken!
ik ben helemaal in de proefjes..(ik ben zo een muts, rij rustig verkeerd..) vandaag ook, mn stapstuk eerst gereden , en ik moet mn pirs eerst |o |o maar goed heb nog een hele week om te studeren.
mn zigzaggers zijn lastig want ik heb ik t midden een enorme plas in de bak en ik heb ze gewoon al een jaar niet gereden <<) og og dat wordt nog wat _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:22

Joepje werd ook een sportmodel, dus het moet kunnen, toch?
Oh oh oh kt.......... maar je kent de proef nu wel dan?
Ik ben benieuwd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:25

Rhys: Venna is donkerbruin toch? Meen me te herinneren dat Miga wel aftekeningen heeft :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:26

ja..kennen :o? vraag maar aan jappeloep..als ik de keren dat ik foutgereden ben bij elaar optel .. := ik ken mn proef maar das geen garantie hoor, bij mij niet :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:41

Stimmt Yamcha!

@Kt succes met de proeven leren...ik reed bij de pony's al vaak uit mijn hoofd en vond het altijd wel fijn. Maar vanaf ZZ-L moet het toch? Wel l*llig als je dat minpunten oplevert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:46

knollentuin schreef:
ja..kennen :o? vraag maar aan jappeloep..als ik de keren dat ik foutgereden ben bij elaar optel .. := ik ken mn proef maar das geen garantie hoor, bij mij niet :D

Whahaha OMG :') dat kan wat worden dan :')

Rhys: heb je foto's van haar?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:51

oh, heb in de subtop nog niet vaak verkeerd gereden ,maar er zijn nu nieuwe proeven en ik heb deze dus nog nooit gereden. paard is een jaar uit de wedstrijden geweest ..dus nu moet baasje studeren -:)
in de basis ga ik geregeld verkeerd, ook al wordt t voorgelezen,ik ben of te druk aan het rijden dat ik niet luister, of ik denk t zelf beter te weten..ook leuk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:54

Whahaha wat geweldig :')

Gewoon ook omdat je denkt het beter te weten _O-

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:14

Yamcha schreef:
Rhys: heb je foto's van haar?

Filmpje van Venna:

Springen gaat nog verre van ehhh simpel (wat nou spanning :P ), maar is even om je een idee te geven van paard!

Mijn favo Miga-foto:
https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=00cbc80a4cdc95a5&resid=CBC80A4CDC95A5!238&parid=root
(wilde de foto wel gewoon zichtbaar maken maar dat lukte niet!)

nu ik toch bezig ben, deze is van dit jaar, zie ons geconcentreerd bezig zijn :D
https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=00cbc80a4cdc95a5&resid=CBC80A4CDC95A5!243&parid=root