ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:34

Weten jullie iets uitdagends voor mijn paardje?
Ze staat telkens vol verwachting 'wat-gaan-we-doen-wat-gaan-we-doen' me op te wachten, en is vervolgens bijna teleurgesteld als we 'maar' gaan wandelen of 'saai' longeren.

Is iets als balkjes laten lopen o.i.d. al mogelijk? kan ik dat het beste 'los' doen? (zoals vrijspringen zegmaar) of aan de longeer o.i.d.?

Rider01

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:40

Klijntjuh, Schriktraining misschien? leren lopen met een neckrope? zwemmen? verkeersmak maken?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:49

Verkeersmak is wel een uitdaging op dit moment, ga ik inderdaad doen. Ze wil nu niet meer van het terrein af..
Neckrope lopen nieteens aan gedacht! leuk idee!

En zwemmen.. geen idee waar dat hier ergens zou kunnen..

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:52

Rider01 schreef:
Klijntjuh, Schriktraining misschien? leren lopen met een neckrope? zwemmen? verkeersmak maken?

ja ik heb over paar weken schriktraining op me stal, heb er superveel zin in, heb alleen het idee dat het er niet echt gaat boeien haha..

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:53

Dat ken ik, hier nog een die nergens naar om keek :P
Verkeersmak maken gaat ook goed, alleen de oldtimers en de hardrijdende aso's nog :+

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:31

Het enigste waar mijn pown eerst bang voor was waren vlaggen.. Tractors, motoren e.d. boeit haar niets.. maar vlaggen! (en ik op bevrijdingsdag 1,5 uur lopen naar de nieuwe stal.. :') )

Maar nu vertikt ze het het erf af te gaan? %)
Ze gaat hinniken en tegenstribbelen. De vorige keer maar een paar meter de weg op geweest, toen draaide ze ook continue om en hinniken..

Tips?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:00

Begin met een paar meter van het erf af te lopen en dan weer terug richting erf.
Zodra ze haar pas gaat versnellen (omdat ze naar stal wil) draai je haar om en loop je dus weer een paar passen van het erf weg.

Ze associeren hun 'foute' gedrag met 'niet terugkeren naar de veilige stal'
Je zal snel zien dat ze zonder problemen meelopen, dit kan je uitbouwen naar hele wandelingen.

(uitleg gedetaileerder via pb) ;)
corrigeren heeft vaak geen zin, ze lopen weg van de kudde = dus angst en onzekerheid (een tik lost hier niks op of versterkt de onzekerheid)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:58

Jibbel schreef:
Mijn eigen idee zegt ook: even tot rust laten komen, maar aan de andere kant, hij stond echt flink in het werk daar en het lijkt me voor het lichaam ook niet ok om ineens daarmee te stoppen.
De stal waar hij gestaan heeft, adviseerde me ook om hem de eerste week gewoon te longeren om alle energie eruit te laten vloeien van het voer wat erin gestouwd is voor de keuring (4 kg brok + 3 kg haver) en dan pas erop te gaan.

Maar ik moet mezelf ook niet teveel druk opleggen. Hij is er nu amper 2 dagen. Komt vast wel goed, maar ik ben bang dat als het te lang duurt, ik zelf niet meer de moed heb om erop te stappen.
:wow: Hoeveel brok???? Jeetjemina, dat geef ik mijn wedstrijdpaarden niet :x Hoorde wel van iemand dat zij op pieken 6 kilo sportbrok incl een muesli met haver geeft maar dat is een paard dat ZZ/zwaar loopt. Wat een hoeveelheid zeg. Nou begrijp ik wel waarom ze zo lopen te showen. Mijne krijgt maar een half kilo coolmix per dag _O- .

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:09

@sabina1998: Ligt er aan wie je het vraagt :+ ;) .
Ik denk dat de meningen liggen tussen helemaal niet en 2-3 maar per week kort.

@Gem: is de nieuwe pony er al? En...?

Tips om meer te doen: Manen trekken, toiletteren, afspuiten, aan sprays laten wennen. Mini lvrij :P springen, balkjes, vrijheidsdressuur (zie de topics hierover), bandageren, longeren met dubbele lijnen.
Lastig als ze niet van erf af willen, dat ken ik niet bij geen van mijn paarden eigenlijk (gelukkig). Maar wel halverwege als ze elkaar weer zien (moet een soort ronde maken) vervelend doen. Maar dat met mijn oudere paarden. Wat doe je dan, tsja, alles behalve het tempo verhogen en terug gaan naar stal voordat ze weer (redelijk) normaal doen :o

Oooh, Jibbel, je hebt er al wel zelf op gezeten. Dan zou ik een weekje wachten maar zou me er ook niet prettig bij voelen helemaal stil te zetten na aardig wat training en zoveel voer.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:43

Odessa: hij /zij zal er wel al zijn, maar ik ga vanavond niet meer kijken. Morgen weer een dag :+ .

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:29

Nog een waardevolle les: de spuitplaats. Mijn puppie heeft een wond die schoon gespoeld moet worden. Helaas staat ze pas een week op de huidige stal, is nergens bang voor (is van de week al een afval container ingedoken, nieuwsgierig als ze is)..... behalve voor de was plaats.
Ze wil er wel op, behalve als het water loopt. Kansloos. Nu aan het prutsen met emmertjes.
Dus oefenen met afspuiten!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:16

De nieuwe pony *\o/* !
Het is een 5 jarig ruintje, genaamd MacNamara, en is voor 75% broer van Morgan. Zelfde vader, en zelfde oma van moederskant. Ze kennen elkaar goed, liepen langs elkaar in de wei, en herkenden elkaar ook weer direct toen ze naast elkaar geplaatst werden op stal.
Meet Mac :)

Afbeelding

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:39

merensje schreef:
Nog een waardevolle les: de spuitplaats. Mijn puppie heeft een wond die schoon gespoeld moet worden. Helaas staat ze pas een week op de huidige stal, is nergens bang voor (is van de week al een afval container ingedoken, nieuwsgierig als ze is)..... behalve voor de was plaats.
Ze wil er wel op, behalve als het water loopt. Kansloos. Nu aan het prutsen met emmertjes.
Dus oefenen met afspuiten!

Er is maar weinig wat Sos eng vindt, maar het afspuiten van de benen hoort daar ook bij... Maar met veel oefenen (nou ja, een paar keer ;)) gaat het al een stuk beter. Hij begint nu zelfs al met zijn mond met de waterstraal te spelen. Goed teken! Alleen de achterbenen zijn nog een beetje verboden gebied, maar komt vanzelf.

@ Gem, wat een schatje zeg! Als hij het nou net zo mooi op pakt als Morgan :j

Wat bedoelen jullie trouwens met Neckrope lopen, dat ding om de hals en dan zonder halster aan de wandel? Heb hem alleen nog maar gebruikt zien worden tijdens het rijden... Is wel leuk om eens wat nieuws uit te proberen.

Gisteravond voor de tweede keer met zadel gelongeerd. Nu (ook zonder eten voor zijn neus ;)) geen reactie op het singelen. Tenminste, hij keek wel even om waardoor ik meteen niet meer aan kon singelen, omdat zijn buik ook meteen opgeblazen werd... Maar verder was het helemaal prima. Tijdens het longeren wel duidelijk voorwaarts, maar hij reageert wel normaal op mijn stemhulp.
Het aanspringen in galop vindt hij nog erg moeilijk, zodra ik zeg; Sos Gaaalop!, begint hij eerst weer harder te lopen en strak langs de omheining heen ipv op de cirkel te blijven lopen. Je ziet hem bijna denken, ojee hoe moet ik dit nou weer gaan doen... Maar na nog twee keer herhalen sprong hij toch nog vrij rustig aan :D Het is gewoon heel grappig dat hij het woord al herkent en daar dus op reageert door steeds harder te gaan draven. Zijn die van jullie ook zo begonnen met de galop?

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:11

@ enny, Ja bij Charlie ging het ook zo. Alleen vindt hij de galop zo leuk dat hij heel moeilijk terug te krijgen is! Al gaat de overgang naar draf nu redelijk. Stappen aan de longe vindt hij erg saai..

@ merensje, Wassen vindt Charlie ook niet zo'n goed plan. Al vindt hij de badkuip in de wei wel erg leuk als ik er naast sta; hij spat me dan helemaal nat. Wel speelt hij met zijn mond met de waterstraal maar hoe verder ik richting kont ga...! Echt een ramp! Ik spoel nu gewoon iedere keer (als het weer het toelaat) zijn beentjes even af en probeer zo steeds hoger te gaan.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:47

Met wassen/water eerst natgemaakt op de hoeven, natuurlijk werdt er even gedribbeld, straal erop houden tot hij stilstaat dan pas weghalen (als beloning)
Toen links hetzelfde gedaan als rechts en daarna gewoon helemaal afgespoeld, hij vond het niet interessant meer :P
Verschilt natuurlijk wel per paard ;)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 07:46

na 5 dagen met een gerust hart wachten wat er komen gaat,
Afbeelding

en ook netjes wachten als het zadel weg wordt gehangen gaat steeds beter

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:56

Wow.. Ik heb echt veel gedaan vandaag! Maar ging allemaal super!

Eerst heb ik haar op de afspuitplaats gepoetst, zonder dat ze weg liep!

Daarna wilde ik even zitten met een paar stapjes.. Dus vroeg iemand te helpen.
Die zou dan met haar aan de hand een rondje bak maken met mij erop.

Ik stapte vast op, terwijl zij nog iets weg ging leggen, en Diaz ging stappen.
Dus ik zeg HO en maak me zwaar, en ze stopte! Echt super gaaf! Hierna nog een paar keer!

We hebben inplaats van dat zij het halstertouw vast had, een 2de touw gepakt, en als een soort sidepull aan haar touwhalster gemaakt.

Ik heb zelfs met succes kunnen sturen!! (Ze reageerd ook heel goed op drijven)Ze reageerde heeeel goed op me, en ik heb gewoon heerlijk door de bak gestapt!
Zo trots op haar!!!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 07:06

leuk dat het allemaal goed gaat, met vertrouwen aan elkaar gaat het allemaal best wel gemakkelijk, alles lekker rustig bewegen en veel doen, als het spannend word een stapje terug en opnieuw proberen, word het steeds gewoner voor het paard.
afwisselen doe ik vaak door een paar grote ballen, balkjes, jerrycans, in de bak, er tegen schoppen is reuze spannend en interessant. :j :j

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:49

Leuke pony Gem!

@Enny; doet Sos helemaal niets met zadel? Geen bokje niets? Goh. Met water heeft Deamen ook niet zo veel. Afspuiten heb ik nog niet gedaan. Ik doe dat zo weinig mogelijk omdat mijn merrie snel last heeft van mok. Deamen galoppeerd heel gemakkelijk aan en wil de laatste tijd juist niet meer stoppen >;) .

@Klijntjuh, fijn dat zo goed ging! Kan me voorstellen dat je blij bent.

Wij hebben Deamen gisteren weer laten vrijspringen. Vorige keer een hele stellage opgezet waar hij door moest lopen.Omdat hij het vorige keer zo gemakkelijk deed deze keer alleen schuine balken tegen de hindernis gezet. We lieten hem los in de bak en hij ging tekeer! Bokken :wow: := . Hij wordt echt wakker de laatste tijd. Op de hindernis aan gestuurd en natuurlijk er langs haha. Maar daarna heeft hij dat niet meer gedaan. Hebben kruisje en steiltje laten springen van ongeveer 50 cm.

Daarna nog even gewandeld. Er lagen stapels oud papier langs de weg. Dat was wel even eng maar hij laat zich gemakkelijk overtuigen er toch langs te gaan. Even laten ruiken en toen was het goed.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:15

Wat leuk dat het zo goed gaat met iedereen!
Vrijspringen vond ik de eerste keer dat ik het met Zorro ging doen erg leuk!
Heb het nu 2 keer gedaan en de tweede keer ging het gelijk al een stuk beter!
Hij vindt het zelf ook heel leuk dus dat scheelt wel.

Ik heb gister lekker zonder alles gelongeerd, en het ging erg goed!
Hj vind het af en toe lastig om zijn concentratie er bij te houden maar dat gaat steeds wat beter dus Was erg trots.

Hebben jullie misschien nog leuke dingen die je mt een schriktraining kan gebruiken?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:30

Al dat voer gaf dit als resultaat:

Afbeelding

Maar ik heb er inmiddels op gezeten! :D Gisteren hebben we hem samen met mn andere paard op de trailer gezet en zijn we naar het bos gegaan. Daar is een vriendin van mij op m'n oudere merrie gaan rijden en ik ben met Yme gaan rijden. Vriendlief ernaast en hem voor de zekerheid vastgehouden, maar hij was ontzettend braaf, deed z'n stinkende best en heeft echt geen stap verkeerd gezet.

Heel stom, maar van buitenrijden heb ik geen stress. Zodra het in de bak moet gebeuren, dus wel..maar dit was alvast een eerste stap in de goede richting! Ben zo trots!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:42

Zo Jibbel dat is mooi! Heeft ze nog een predikaat gehaald.

Wij hebben net gewandeld met de hele clan. Ging goed, hij was wel druk maar goed hanteerbaar.
En hij heeft geleerd dat bij een ander paard in de kont lopen niet netjes is ~~}> Mijn merrie, zijn moeder heeft hem gewaarschuwd, hij heeft het genegeerd en zij trapt dan naar achter. Niet superhard, maar net hard genoeg. Daarna hield hij afstand :j

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:16

Hallo mag ik me ook alvast melden? ik ben op het moment nog bezig met een paardje te kopen dat ruim 3 is en kent het zadel hoofdstel verkeer etc. en paar keer bereden maar de rest moet nog komen :D
En ik heet demi en 18 jaar en werk op kantoor :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:27

Jibbel, wowwwww wat een beauty :~ . Mooie foto, alle 6 de voeten los van de grond :D . Goed dat je er al weer op heb gezeten _/-\o_ .

Sammie: paraplu, balonnen gewoon over het erf heen laten waaien, vlaggenlijntje, NL vlag, harde muziek of toeters, plastic op de grond, trekker met draaiende motor, fietsbellen, tja..... wat niet :P ? "Onze" volbloed van 20 is nergens bang voor.... behalve voor stilstaande, spooky, gruwelijkgevaarlijke houten bankjes in het bos :+.

Odessa: das een nuttige ervaring geweest :D . Ben ooit met een vriendin meegeweest die op een manege rijdt, gezellig een buitenritje meedoen met haar groep in het bos. Kreeg ik een leuk paardje met een keiharde mond. Vond mijn vriendinnetje wel zielig voor me, want ik zou morgen vreselijk spierpijn hebben in mijn bovenarmen. Lekker lang teugeltje gereden, niks geen getrek. Na 2 harde klappen (van die harde TOEVVVV's tegen haar borst) van de merrie vóór haar }> , had ze door dat het niet zo heel erg slim was om door te drammen :D . Heerlijk gereden :P

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:15

en hoe vaak per week rijden jullie je 3jarige?