[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:34

ieris schreef:
Hoi Marcel, ik vind dit echt een superleerzaam topic van je!
Heel erg leuk dat je dit allemaal doet.
Ik vind je profiel er ook erg mooi uitzien, knap dat je zo veel hebt gepresteerd.

Zelf ben ik net begonnen met springlessen ik vind het echt superleuk om te doen,mijn paard is al heel goed alleen ik nog niet! Ik oefen nu BB op wedstrijden, en wil in het voorjaar de B gaan proberen.
Als jij een keer in de buurt van Nijmegen les of een clinic komt geven dan zou ik daar graag aan mee willen doen.

Succes met je leerlingen in Spanje!

Hartelijk bedankt, en als ik 'Marcel On Tour' :+ ga doen, zal ik dat hier op bokt zeker melden, want ik merk aan de reactie's in het topic en in mijn PB inbox dat daar behoorlijk animo voor is.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:44

Kan je er dan ook een clinic bij de Beemsteruiters aan vast plakken (genoeg interesse)! Haha.... Alsof we alle tijd van de wereld hebben...

Ik heb nog een vraagje; Het gebeurt zelden, maar zo af en toe lig ik in het zand... (nog nooit hard gevallen, ik geef altijd koprollen weg, of zit bovenop de oxer...) afijn, als ik er dan eens naast zit ben ik wel een aantal weken bezig om weer mijn vertrouwen terug te winnen (in de zin; ik durf weer 'wat hoger')
Kan ik dit niet sneller doen? ik klim er altijd direct weer op...

Ik heb geen idee of je deze vraag kan beantwoorden, maar zou graag willen weten hoe jij daar mee omgaat, of je hier überhaupt last van gehad hebt...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:53

fienaaa schreef:
Kan je er dan ook een clinic bij de Beemsteruiters aan vast plakken (genoeg interesse)! Haha.... Alsof we alle tijd van de wereld hebben...
Ik heb nog een vraagje; Het gebeurt zelden, maar zo af en toe lig ik in het zand... (nog nooit hard gevallen, ik geef altijd koprollen weg, of zit bovenop de oxer...) afijn, als ik er dan eens naast zit ben ik wel een aantal weken bezig om weer mijn vertrouwen terug te winnen (in de zin; ik durf weer 'wat hoger')
Kan ik dit niet sneller doen? ik klim er altijd direct weer op...
Ik heb geen idee of je deze vraag kan beantwoorden, maar zou graag willen weten hoe jij daar mee omgaat, of je hier überhaupt last van gehad hebt...

Ja, ook in het westen ga ik het organiseren tezijnertijd.
Ach, ik lig er nog steeds regelmatig af. Je moet je daar helemaal niet druk om maken. Al die buitelingen die ik gemaakt heb, hebben me nog nooit een blessure opgeleverd. Als we lopen, schaatsen of fietsen vallen we vroeg of laat ook allemaal een keer om.
Gewoon lachen, en bedenken dat het niks is. Het wordt kwalijker als het door het stoppen van je paard komt.
Dan is er wel iets wat opgelost moet worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:59

Als je toch in het westen bent, niet te snel, we zijn er nog lang niet aan toe..
Dan ook een clinic in de buurt van Rotterdam?? :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:03

Sjolvir schreef:
Als je toch in het westen bent, niet te snel, we zijn er nog lang niet aan toe..
Dan ook een clinic in de buurt van Rotterdam?? :o

hahaha...rustig...ik ga proberen overal waar animo is, te komen.
Maar dat wordt pas tegen de zomer, want nu heb ik echt geen tijd meer over.
Komt voor dat ik soms niet eens mijn paarden rijden kan, omdat ik maar rond aan het rijden of vliegen ben.

lillytjuh

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:07

Vroeg me al of of je weleens sliep gezien je reacties op late tijdstippen! haha

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:09

ik had nog een vraag. Hoe bereid je jezelf en je paard voor op je eerste barrage. Niet dat het voor mij binnenkort barragetijd wordt, maar ik vraag het me toch al een tijd af

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:11

lillytjuh schreef:
Vroeg me al of of je weleens sliep gezien je reacties op late tijdstippen! haha

Ja hoor. Vanmiddag nog een paar uur. Zo'n mobieltje met internet is een geweldige uitvinding.
Ik heb al op de gekste plekken antwoorden gegeven op vragen. In de taxi, in restaurants, tussen twee lessen in, in bad etc..etc..
Laatst bijgewerkt door Springert op 15-02-10 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:13

Joki schreef:
ik had nog een vraag. Hoe bereid je jezelf en je paard voor op je eerste barrage. Niet dat het voor mij binnenkort barragetijd wordt, maar ik vraag het me toch al een tijd af

Eigenlijk doe ik niks speciaals daar voor. gewoon doen. Je eerste barrage zal ook lang niet zo goed gaan als je 10e en je 10e weer niet zo goed als je 50e. Dat is ook een proces van ontdekken wat je paard kan, wat je zelf kunt. Daar groei je vanzelf in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:16

Als er een clinic komt ben ik erbij! :D

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:18

Ik weet niet of de situatie hier voorbij is gekomen, heb lukraak een paar pagina's globaal doorgelezen.

Het komt erop neer dat mijn paard van de vorige eigenaar is gekomen met 'springangst'. Zelfs een balkje op de grond is teveel gevraagd, ze weigert erover te gaan, zelfs in de buurt van de balk komen is uit den boze. Ze heeft bij de vorige eigenaars wel jumping gelopen, dus het talent en vermogen heeft ze zeker. Ik gok dus eigenlijk gewoon dat ze haar 'kapot' hebben gesprongen, teveel afgestraft, teveel met de zweep gewerkt (dit verklaar ik doordat ze ook van de vorige eigenaars is gekomen met een enorme fobie voor zwepen, ze is op de manege gefokt en beleerd, nog nooit last gehad hiervan) en daardoor dus alle vertrouwen kwijt als het op springen aankomt. Nu is mijn vraag hoe ik haar vertrouwen met springen kan terugwinnen. Heb veel manieren geprobeerd. Kalmpjes aan, veel vertrouwen geven en belonen, kreeg ik haar met moeite één of twee keer over een balkje. & op de 'hardere' manier op aanraden van mijn instructeur. Tik met de zweep als ze weigert. Ik kreeg haar over 40cm, hoger niet, en 90% van de pogingen ging ze heftig protesteren.
Hopelijk kunt u me helpen :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:18

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:19

Joolien schreef:

Hahaha...dat had ik wel gedacht, zo gek als jij op springen bent. ;)

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:23

MarcelDufour schreef:
Joolien schreef:

Hahaha...dat had ik wel gedacht, zo gek als jij op springen bent. ;)

Kom je eens langs België langs ook, of neem ik maar de trailer naar Nederland toe? :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:23

voor een clinic heb ik evt ook wel interesse trouwens :))

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:25

Hahaha drukke clinic! Tis dat ik momenteel geen paardje heb dat fit genoeg is om dat vol te houden anders deed ik mee!

Schoentje

Lielle schreef:

En dan ben ik er ook bij!

Springert

Joycebunny schreef:
Ik weet niet of de situatie hier voorbij is gekomen, heb lukraak een paar pagina's globaal doorgelezen.
Het komt erop neer dat mijn paard van de vorige eigenaar is gekomen met 'springangst'. Zelfs een balkje op de grond is teveel gevraagd, ze weigert erover te gaan, zelfs in de buurt van de balk komen is uit den boze. Ze heeft bij de vorige eigenaars wel jumping gelopen, dus het talent en vermogen heeft ze zeker. Ik gok dus eigenlijk gewoon dat ze haar 'kapot' hebben gesprongen, teveel afgestraft, teveel met de zweep gewerkt (dit verklaar ik doordat ze ook van de vorige eigenaars is gekomen met een enorme fobie voor zwepen, ze is op de manege gefokt en beleerd, nog nooit last gehad hiervan) en daardoor dus alle vertrouwen kwijt als het op springen aankomt. Nu is mijn vraag hoe ik haar vertrouwen met springen kan terugwinnen. Heb veel manieren geprobeerd. Kalmpjes aan, veel vertrouwen geven en belonen, kreeg ik haar met moeite één of twee keer over een balkje. & op de 'hardere' manier op aanraden van mijn instructeur. Tik met de zweep als ze weigert. Ik kreeg haar over 40cm, hoger niet, en 90% van de pogingen ging ze heftig protesteren.
Hopelijk kunt u me helpen :)

Straffen en de hardere manier is uit den boze!!! Dat heeft ze al genoeg gehad, en dat hielp blijkbaar niet.
Er is maar een ding dat alle dieren begrijpen, en dat is omkopen! stap rustig over een balkje, en geef haar een klein snoepje. Net zo lang tot ze het weer leuk gaat vinden om over een balk te gaan. Als ze nou op den duur dagen achter elkaar over dat balkje is gegaan, doe je het 5 cm omhoog..enz...enz. Maar iedere keer consequent een snoepje geven dat ze graag lust. Je maakt er een verwend ding van, maar zoals jij het uitlegt kan dat voor jouw paard geen kwaad. Die heeft waarschijnlijk al heel veel ellende meegemaakt. Dit is een langdurig proces, en ik kan niet garanderen dat het verloren vertrouwen weer terug gaat komen. Maar op deze manier heb je in ieder geval de meeste kans.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:26

met een clinic wil ik ook wel meedoen

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:28

MarcelDufour schreef:
Sambo schreef:
Heel mooi en erg leerzaam om dit allemaal te mogen lezen,
Marcel bedankt!

Bedankt voor de reactie, en dat is precies waarom we het doen. In de hoop dat mensen goede adviezen aangereikt krijgen waardoor ze plezier krijgen in het springen. En tegelijkertijd de mogelijkheid krijgen om hun springen naar een hoger plan te krijgen, indien ze dat willen.

Ik ben juist op het punt gekomen dat ik gestopt ben met springen omdat ik van mezelf weet dat ik nooit ga leren en ook zeker weet dat ik het niet meer ga leren na 30 jaar gesprongen te hebben.Ik maakte altijd dezelfde fout,zag wel de afstand maar kon het niet oplossen als ik verkeerd zat.Ik heb een poosje Z gesprongen en als ik het dan weer eens niet kon oplossen,bleef ik zo stil mogelijk zitten en probeerde dan mijn paard te ondersteunen met been.We kwamen altijd zonder kleerscheuren aan de overkant(braaf paard) maar het gaf geen prettig gevoel.Hierna heb ik nog gesprongen met een jong paard in de B.Ook hier kwam de fout weer geregeld terug waardoor ik besloten heb mijn paard te laten springen door een ruiter die mijn paard niet in de weg zit :P
We hebben jaren gewerkt om het te leren maar helaas is het niet gelukt :o :D Het klinkt dramatisch maar zo erg was het natuurlijk niet.
Wat me wel opvalt is dat vele ruiters met het probleem rondrijden waar ik mee zat en dat hier geen simpele oplossing voor is.Bij mij zat het vaak in het houden van ritme en sprong van de galop.Maar als ik dan ook maar een pas verkorte of versnelde(wat ik natuurlijk niet onder controle had) ging het verkeerd en dan is de weg zo kort voor de laatste meters van de sprong.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:29

Citaat:

schoentje schreef:

Gekkenhuis! Wat moet ik jou nog leren????
Jij weet al meer dan genoeg. Bovendien kom ik jou wel helpen zonder clinic. Dat deed ik toch altijd al?
Er zijn gewoon mensen die ik heel graag mag, en jij bent er zo eentje.
maar zelfs dat weet je al! Zie je wel dat ik jou niks nieuws meer vertellen kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:30

MarcelDufour schreef:
Citaat:

schoentje schreef:

Jij weet al meer dan genoeg. Bovendien kom ik jou wel helpen zonder clinic. Dat deed ik toch altijd al?
maar zelfs dat weet je al! Zie je wel dat ik jou niks nieuws meer vertellen kan?

Je leert altijd!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:33

MarcelDufour schreef:
Citaat:

schoentje schreef:

Lijkt me gewoon heel leuk je eens live bezig te zien in een clinic! ;) En ik denk zeker dat je me nog iets kunt leren!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:35

Sambo schreef:
Ik ben juist op het punt gekomen dat ik gestopt ben met springen omdat ik van mezelf weet dat ik nooit ga leren en ook zeker weet dat ik het niet meer ga leren na 30 jaar gesprongen te hebben.Ik maakte altijd dezelfde fout,zag wel de afstand maar kon het niet oplossen als ik verkeerd zat.Ik heb een poosje Z gesprongen en als ik het dan weer eens niet kon oplossen,bleef ik zo stil mogelijk zitten en probeerde dan mijn paard te ondersteunen met been.We kwamen altijd zonder kleerscheuren aan de overkant(braaf paard) maar het gaf geen prettig gevoel.Hierna heb ik nog gesprongen met een jong paard in de B.Ook hier kwam de fout weer geregeld terug waardoor ik besloten heb mijn paard te laten springen door een ruiter die mijn paard niet in de weg zit :P
We hebben jaren gewerkt om het te leren maar helaas is het niet gelukt :o :D Het klinkt dramatisch maar zo erg was het natuurlijk niet.
Wat me wel opvalt is dat vele ruiters met het probleem rondrijden waar ik mee zat en dat hier geen simpele oplossing voor is.Bij mij zat het vaak in het houden van ritme en sprong van de galop.Maar als ik dan ook maar een pas verkorte of versnelde(wat ik natuurlijk niet onder controle had) ging het verkeerd en dan is de weg zo kort voor de laatste meters van de sprong.

Ja, dat is het probleem wat inderdaad het grootste deel van de ruiters heeft/had. Dat is ook maar voor een deel aan te leren, maar het laatste stapje is inderdaad talent. Maar dat is niet alleen bij springen zo, maar bij iedere sport. Er zijn er genoeg die net zo hard trainen als Federer, Kramer of Woods. Sommigen zelfs harder, en toch zullen ze nooit zo goed zijn als die drie. Ook in het dagelijkse leven maak je dat mee op je werk. Dus, zoals je zegt, dramatisch is dat niet. Maar een heel groot deel valt te leren.