[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yonne

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:47

Oke dankjewel Fiekhe Knipoog
Ik denk dat het hem zit in mijn handen, als ze zo netjes naar mijn hand gaat lopen heb ik de neiging haar teveel los te laten waardoor ze haar hals gaat strekken. Ik moet nog even doorkrijgen hoeveel druk er ongeveer op de teugels moet staan en als ze dan rond gaat lopen dat die druk iets moet verminderen weer maar niet helemaal weg, want dan zakt dat hoofd weer Knipoog .

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:22

Ja, als je je teugels laat vieren krijg je haar uiteraard niet goed rond Knipoog .
Maar denk erom dat je eerst de achterhand moet activeren, zodat je dan wat meer steun kan bieden met je handen. Niet trekken, steun bieden. Als ze rond loopt moet je gewoon evenveel contact houden dan wanneer ze niet rond loopt, gaat ze hangen in de teugels dan moet je d'r achterhand weer activeren Lachen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:17

M'n benen aanleggen en met m'n vingers open en dicht gaan, beetje knijpen zou je kunnen zeggen. (nouja 'k weet niet hoe ik dat moet uitleggen)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:30

Je moet eerst beginnen door de achterhand te activeren (zie vorige bladzijde waar ik oefeningen heb opgeschreven om deze te activeren). Als deze er goed onder zit, gaan de meeste paarden al nageven. Is dit het geval: leg je kuiten lichtjes aan, dan krijg je vanachter een reactie, dan bied je even steun met je handen en dan komen de meeste paarden aan de teugel. Is dit niet het geval, drijf dan je paard naar je hand toe. Van zodra je paard goed je hand volgt dan ga je doen zoals beschreven staat achter "Is dit het geval:" Ook erop letten dat je geen sleftempo aanneemt, maar een gewoon "standaardtempo". Veel succes Lachen.

edit, ik citeer even de stukjes vd vorige pagina die ik bedoel:

fiekhe schreef:
Oefeningen om de achterhand er beter onder te krijgen: tempowisselingen (dus verzamelde draf-arbeidsdraf /arbeidsdraf - middendraf en zo'n dingen) , schijnovergangen (terug & voorwaarts), overgangen, balkjes draven, schoudervoor & -binnenwaarts, voltes openen en sluiten, ... Alles probeer je zo veel mogelijk op je zit te rijden en vanuit de achterhand.

fiekhe schreef:
Citaat:
heel langzaam gaan draven

Dat heeft geen effect. Ook bij langzaam draven kan je paard nog op de voorhand lopen. Het is de bedoeling dat het paard zichzelf draagt. Dus wanneer je een verzamelde draf aanvraagt moet dit steeds vanuit de achterhand gebeuren. Hou gewoon een normaal tempo aan, maar schakel regelmatig in tempo.

fiekhe schreef:
Als je tempowisselingen rijdt en overgangen moet dat vanuit de achterhand gebeuren, eerst achterhand dan pas voor. Het is een gevoel dat je moet ervaren dat niet te beschrijven valt. Als je van achteren naar voren rijdt dan komt het paard z'n achterhand er meer onder.

Kijk ook eens verder in dit topic rond, je vindt er vast nog heel wat info Lachen.

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:48

Hallo ,
ik heb een vraag .
Mijn verzorgpaardje is een paardje dat helemaal verslonsd is als ik het zo mag zeggen .
Ze kan bijna niks meer ,
Nu ik erop rijd gaat het al veel beter ,
Ze neem stelling op de volte's ( Wat ze eerst helemaal niet deed )
ze kan al weer rechte lijnen rijden en reageerd al weer super op mijn been en teugel hulpen .
Ze loopt ook al weer een beetje nagevelijk , Het gaat super .
Maar nu heb ik een foto van vorige week dat ik haar reed en toen hadden we gewoon een paar standfoto's gemaakt , Dus ik dacht laat ik is kijken of ze nagevelijk wilt zijn als we de foto nemen en ja hoor daar kwam ze .
Nu liet ik de foto aan een paar mensen zien van kijk hoe goed het al met haar gaat en toen kreeg ik de reactie van : Is dat nou aan de teugel Nors opkijken Ze kan veel dieper en beter !
Maar is dat nou waar? Moet ze dieper of een klein beetje dieper is staat ze zo goed?
OJa , Niet op mijn handen letten want ik had een hond op mijn schoot en anders gleed hij eraf ( Want ze gaat ook wel aan de teugel als mijn handen naast elkaar staan ) En cap is eigen risico want het was uitstappen en dat paard is zo braaf !

Afbeelding

als je antwoord hebt gegeven kun je dan een PB Sturen want ik kan niet elke dag op dit topic komen kijken Alvast bedankt
Groetjes serena

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:57

Op deze foto kan ik geen reactie geven hoor...
veelste onduidelijk.
Dat je poný "niks" meer kon, vind ik echt zwaar overdreven....
De pony verleerd dat niet en zal hoogstens wat last krijgen van z'n spieren als deze een tijd niks heeft gedaan. Of je het eruit kan rijden ligt altijd aan de ruiter...
Daarbij vind ik het woord "nagevelijk" echt een mode-woord hier op bokt.
Als hij afgebogen loopt is dat zeker nog geen nageeflijkheid.
Een paard wat nageeflijk loopt, volgt je hand en kun je in elke postitie vragen zonder dat je daar een verzet bij krijgt of een aanleuningsfout.
Diep aan de teugel is alleen goed als er lengte in de hals blijft en het neusje naar voren blijft.

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:02

Zo bedoelde ik het ook niet ,
Ik bedoelde het anders
ik leg het verhaal wel uit .
Het paardje is tijdens het inrijden alleen maar buitengereden en veel galoperen enzoo .
Dus ik was de eerste die haar in de bak reed . ( Ze is nu 10 jaar )
De rest van haar leven heeft ze buiten gelopen .
Het klinkt raar maar het is de waarheid .
Dus ik heb haar alles weer moeten leren in de bak .
En ja dan krijg je weer het gezeur dat als ik aan de teugel zeg dat ze dan weer gaan zeuren dus ik had maar nagevelijk geschreven maar je snapt wat ik bedoel toch?
Groetjes serena

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:14

Ookal ben je de eerste die in de bak rijdt, dan nog is het niet "nieuw" voor
de pony dat je het moet leren hoor....
Ook het aan de teugel is niet iets wat de pony moet leren. Dat is het resultaat van aan je hulpen lopen.
Maar ik ben blij dat het steeds beter gaat Knipoog

Het is de bedoeling dat met "aan de teugel", liefst nageeflijk, maar dat komt vanzelf, dat het paard met z'n hoofd
op of net voor de loodlijn blijft.
Kijk in mijn profiel. (Daar lopen ze best opgericht,das een stapje verder)
Maak een denkbeeldige muur (loodlijn)en zet het paard ervoor, zodat deze er als het ware tegenaan zou lopen.
Het belangrijkste is de neus, deze mag NIET richting de borst wijzen. Hij moet dus op of net voor de loodlijn lopen met z'n neus.

Snap je?

Dressage338

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:58

hallo, ik leg mijn probleem even aan jullie voor. Ik heb een 12 jarige kwpn merrie.

Ik heb haar nu een tijdje heel erg voorwaarts moeten rijden, (en niet in de aanleuning) want iederekeer als ik haar nageefelijk wou rijden viel ze terug. Nu het voorwaarste imiddels voor elkaar is, en ik me weer op die aanleuning wil concentreren, heeft mijn merrie naar mijn idee zoiets: Nu ga ik ook niet meer in die houding lopen. Dus ze is nu totaal niet nageefelijk meer, ik moet haar als het waren in de "krul trekken" wil ik haar een beetje in de houding hebben (niet dat ik dat doe), ook dan gaat ze hangen en ze is heel sterk. Nou dat in de krul trekken is voor mij zowiezo geen oplossing, want ik haat trekken in de mond van mijn paard, en het is nog super slecht voor haar ook. Overgangen rijden etc. heeft ook niet veel nut, dus wie heeft er tips voor mij? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:47

Het lijkt mij dat je allereerst een constant contact moet houden met de mond. Maar ik zit eerlijk gezegd aan iets anders te denken. Heb je haar rug al eens na laten kijken door een fysio?
Ik herken wat je zegt namelijk wel, bij een paard wat helemaal vast zit in de rug. Dit dier kan de spieren in de rug niet loslaten, drukt de rug weg en gaat idd hangen.
Gebruikt ze de achterbenen wel goed? Maakt ze de passen goed af vanuit de schouder? Hoe is ze met longeren als je haar bijzet met een bijzetteugel? Als ze aan de bijzet netjes naar beneden komt, en goed voorwaarts is, de passen goed afmaakt, etc. heb je een rijtechnisch probleem. (ga ik er wel vanuit dat je kunt longeren) Als ze aan de longe ook niet goed loopt, zou ik de rug en het bekken goed na laten kijken, kans is groot dat daar een spierblokkade zit.
En nog iets: de pasvorm van je zadel. Als de boom te smal is, ligt het zadel te ver achterover, met als gevolg dat de rugspieren niet goed losgelaten kunnen worden, ook wordt dan de pas vanuit de schouder te kort. Daar zou ook iets kunnen zitten.

Als dat het allemaal niet is, raad ik je aan om een goede instructeur te zoeken, die je kan helpen door middel van je zit, haar aan moedigen de rug en de onderkaak los te laten. Als die ontspanning er dan is, zal het probleem vrij snel opgelost zijn, ik hoor in je verhaal namelijk heel veel spanning.

Dressage338

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:00

Er is niks mis met haar rug, ze kan makkelijk over haar rug lopen, en ze gebruikt haar achterhand ook gewoon goed. En het zadel is ook gewoon goed. Volgens mij zjin het gewoon streken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:06

Streken zijn het nooit. Een paard pakt gewoon de ruimte die hij/zij krijgt. Dat heeft niks met streken te maken. Het probleem zit hem dan bij de ruiter, is rijtechnisch of opvoedkundig, in dit geval rijtechnisch.
Hoe ben jij met je handen? Als jij blijft vasthouden, gaat een paard op je handen hangen. Licht, constant contact houden. Als zij gaat hangen, moet jij loslaten, teugels laten vieren. Ze moet op haar eigen 4 benen lopen, niet jouw handen als extra gebruiken.

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:21

oke . Bedankt Superwoman

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:54

Yamcha schreef:
Streken zijn het nooit. Een paard pakt gewoon de ruimte die hij/zij krijgt. Dat heeft niks met streken te maken. Het probleem zit hem dan bij de ruiter, is rijtechnisch of opvoedkundig, in dit geval rijtechnisch.
Hoe ben jij met je handen? Als jij blijft vasthouden, gaat een paard op je handen hangen. Licht, constant contact houden. Als zij gaat hangen, moet jij loslaten, teugels laten vieren. Ze moet op haar eigen 4 benen lopen, niet jouw handen als extra gebruiken.

Helemaal mee eens!

Dressage338:
afgebogen lopen = geen nageeflijkheid!
Een paard gaat enkel "in de houding lopen" als de ruiter de juiste hulpen geeft op het juiste moment.
Overgangen rijden heeft altijd nut. Dat is goed om je paard aan je been te maken en te houden. Dat is een oefening die altijd moet blijven in elke training!
Mijn advies: ga het niet forceren. Nomale aanleuning vragen (zeer weinig/geen gewicht in je handen) en zorgen dat je paard aan het been is.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:09

Ik heb ook een vraagje, en denk dat ik hier juist ben.
mn merrie loopt nu aardig aan de teugel, maar ik wil haar graag hoger hebben lopen omdat ze nu soms bijna een koprol maakt wanneer we b.v. galloperen.
hoe krijg ik dit voor elkaar behalve natuurlijk veel van achter naar voren rijden?

Dressage338

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:15

Ja die dingen kan ik zelf ook nog wel bedenken,, maarja toch bedankt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:34

Dressage338 schreef:

Tja, zoals je het op schreef vind ik je nog niet erg klaar voor "aan de teugel".
Het lijkt alsof je niet zoveel geduld ervoor heb.
Het begin is altijd bij jezelf en je gevoel.
Je moet bewust zijn van je hulpen (hoe hard/zacht) en hoe deze doorkomen bij je paard (hard/zacht) én hoe je
paard daarop reageerd. Dus soms met je ogen dicht voelen en tijdens de (prive)les moet de instructeur jou vertellen wanneer je het goed doet, zodat je het "goede" gevoel daaraan kan koppelen.
De hulpen moeten minimaal zijn, maar wel op het juiste moment. (dat moment moet je zoeken en door veel oefening
en bewust voelen zul je het gaan vinden, net als lichtrijden Knipoog )

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:01

Ja in het begin is het even puzzelen dat had ik ook Clown. En dan ook nog het probleem dat men pony nog nooit zo had gelopen, maar het gaat nu prima

paardenpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:17

kom wel goed

Dressage338

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:32

superwoman schreef:
Dressage338 schreef:

Tja, zoals je het op schreef vind ik je nog niet erg klaar voor "aan de teugel".
Het lijkt alsof je niet zoveel geduld ervoor heb.
Het begin is altijd bij jezelf en je gevoel.
Je moet bewust zijn van je hulpen (hoe hard/zacht) en hoe deze doorkomen bij je paard (hard/zacht) én hoe je
paard daarop reageerd. Dus soms met je ogen dicht voelen en tijdens de (prive)les moet de instructeur jou vertellen wanneer je het goed doet, zodat je het "goede" gevoel daaraan kan koppelen.
De hulpen moeten minimaal zijn, maar wel op het juiste moment. (dat moment moet je zoeken en door veel oefening
en bewust voelen zul je het gaan vinden, net als lichtrijden Knipoog )

Nou en bedankt Nors opkijken We hebben 5 paarden, Met 2 rijd ik Z2, eentje Z1, een M1, een is net zadelmak, en de merrie waarover ik het had, is op het moment nog B, die rijd ik nog maar net voor iemand anders omdat die er zelf niet meer mee uit de weeg kon, ik denk dat het paard mis. problemen heeft gehad in haar verleden ofzo. maar ik denk dat ik inmiddels wel klaar ben voor "aan de teugel" maarja,, toch bedankt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:05

Dressage338 schreef:
Nou en bedankt Nors opkijken We hebben 5 paarden, Met 2 rijd ik Z2, eentje Z1, een M1, een is net zadelmak, en de merrie waarover ik het had, is op het moment nog B, die rijd ik nog maar net voor iemand anders omdat die er zelf niet meer mee uit de weeg kon, ik denk dat het paard mis. problemen heeft gehad in haar verleden ofzo. maar ik denk dat ik inmiddels wel klaar ben voor "aan de teugel" maarja,, toch bedankt.

Srry voor de vergissing dan.
Maar dan weet je toch ook dat je "het probleem" bij dit paard niet kunt oplossen via dit topic? Iig niet via de computer lijkt mij.In dit topic vind je voornamelijk mensen die het priciepe "aan de teugel rijden" nog niet hebben
ervaren. Als ik je reacties nog eens terug lees, moet ik zeggen dat je niet zo ervaren over komt dan dat je blijkbaar wél bent.

Ik denk niet dat het streken zijn.Streken zijn best makkelijk op te lossen namelijk, want die komen voor doordat de ruiter die ruimte geeft . Wat wel kan is iets in haar verleden. Als zij veel pijn heeft gehad, dan kan het gewoonte zijn om in deze houding te lopen en niet te willen afbuigen, omdat ze toen pijn heeft gehad.
Een kwestie van tijd en geduld. De juiste spieren trainen aan de longe en in de gewone training lang en laag vragen, zo heb ik ook het vertrouwen van een paardje weer gekregen. Ik heb iig niet gevochten en zeker niet op druk geprobeerd om die afgebogen te laten lopen. Ze kwam er zelf achter dat de manier die ik vroeg best prettig was om in te lopen, dus vanaf toen kon ik weer verder trainen. Eerst terug naar het begin, alsof je opnieuw zadelmak gaat maken.

Pietertje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:02

Bedankt voor de tips, hier heb ik wat aan.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:43

Ook ik meld me hier in de hoop wat bruikbare tips te krijgen. Vork

Ik rijd op een fjord, ook officiële wedstrijden overigens, en over het algemeen heb ik hem goed aan het been en is hij lekker ontspannen. Maar op sommige momenten, met name bij wedstrijden word hij DOOR MIJN SPANNING ook sterker en soms zelfs wat tegen de hand. Hebben jullie tips waardoor ik tijdens het rijden van mijn proeven mijzelf niet extra sterk ga maken?

Ook pakt hij regelmatig het bit vast, niet alleen met wedstrijden. Dit lost ik altijd op door hem extra been te geven en voltes te rijden tot hij weer los laat. Met name in de galop doet hij dit, op de lange zijdes. Hebben jullie misschien nog wat extra tips waardoor ik dit zou kunnen VOORKOMEN. En misschien ook tips waardoor ik hier beter op in kan spelen?

-edit- Om jullie wat meer inzicht te geven op deze situatie:
Het betreft een manegepony, daarom ben ik het eerste kwartier voornamelijk bezig met overgangen, zodat hij vlotter aan mijn been wordt. Stukje stappen, direct aandraven, terugnemen en weer direct wegdraven. Na een tijdje moet ik dit weer herhalen omdat hij weer inkakt. Moet ik zulke tempowisselingen en overgangen continue blijven rijden tot hij absoluut niet meer inkakt, of moet ik dit weer hervatten zodra ik merk dat hij minder op het been reageert? Misschien andere tips waardoor ik hem actiever houd?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:22

Moeilijk Lizzle, zonder het te zien.
Kan het zijn dat je anders rijdt op de wedstrijd, omdat je dan meer kijkt waar je heen moet rijden..waardoor je dus meer spanning veroorzaakt?
Ik kan zelf merken dat ik door veel oefening,
nu meer tijd heb in de proef om echt te rijden,bijv net vóór een lastige oefening iets dieper instellen zonder dat het duidelijk opvalt en ff voelen voor de middendraf of ze scherp op m'n been reageerd etc.

Het voorkomen van het bit vastpakken bij een manegepony lijkt mij zeer moeilijk, omdat het voor de pony een soort van verdediging (tegen het getrek van beginners)is geworden en zich daar prettig bij is gaan voelen.

jamillake

mijn 4jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:16

hallo , ik heb zelf nog maar net een jonge d pony (pavot de l'aube van kantjes ronaldo Haha! ) gekocht
en hij gaat in stap redelijk goed aan de teugel maar zodra ik in draf of galop wil begint hij heel hoog met zijn hoofd te lopen wat kan ik doen voor toch op een goede en correcte manier mijn pony aan de teugel te leren lopen met een bijzet teugel en thiedeman reageert hij redelijk goed maar ook niet super zodra ik het uit doe rijd hij weer met zijn hoofd omhoog en in den draf hou ik mijn handen goed stil dus daaraan kan het niet echt liggen
wat ook nog een probleem is is binnenstelling
als ik een volte wil rijden valt hij altijd naar binnen en dan probeer ik mijn binnenbeen er aan te houden maar hij is redelijk gevoelig dus denkt hij dat hij vooruit moet
dus aub wil iemand mij wat (goede) tips geven
alvast thanks Haha!
groetjes jamilla