Je moet eerst beginnen door de achterhand te activeren (zie vorige bladzijde waar ik oefeningen heb opgeschreven om deze te activeren). Als deze er goed onder zit, gaan de meeste paarden al nageven. Is dit het geval: leg je kuiten lichtjes aan, dan krijg je vanachter een reactie, dan bied je even steun met je handen en dan komen de meeste paarden aan de teugel. Is dit niet het geval, drijf dan je paard naar je hand toe. Van zodra je paard goed je hand volgt dan ga je doen zoals beschreven staat achter "Is dit het geval:" Ook erop letten dat je geen sleftempo aanneemt, maar een gewoon "standaardtempo". Veel succes
.
edit, ik citeer even de stukjes vd vorige pagina die ik bedoel:
fiekhe schreef:Oefeningen om de achterhand er beter onder te krijgen: tempowisselingen (dus verzamelde draf-arbeidsdraf /arbeidsdraf - middendraf en zo'n dingen) , schijnovergangen (terug & voorwaarts), overgangen, balkjes draven, schoudervoor & -binnenwaarts, voltes openen en sluiten, ... Alles probeer je zo veel mogelijk op je zit te rijden en vanuit de achterhand.
fiekhe schreef:Citaat:
heel langzaam gaan draven
Dat heeft geen effect. Ook bij langzaam draven kan je paard nog op de voorhand lopen. Het is de bedoeling dat het paard zichzelf draagt. Dus wanneer je een verzamelde draf aanvraagt moet dit steeds vanuit de achterhand gebeuren. Hou gewoon een normaal tempo aan, maar schakel regelmatig in tempo.
fiekhe schreef:Als je tempowisselingen rijdt en overgangen moet dat vanuit de achterhand gebeuren, eerst achterhand dan pas voor. Het is een gevoel dat je moet ervaren dat niet te beschrijven valt. Als je van achteren naar voren rijdt dan komt het paard z'n achterhand er meer onder.
Kijk ook eens verder in dit topic rond, je vindt er vast nog heel wat info
.