Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aqua8horse"]
Inderdaad Q en LOV, ik zie ook helemaal geen argumenten die ook maar het voordeel van LDR kunnen onderbouwen. Of de Pro LDRers(om het zo maar even te noemen) objectief zijn betwijfel ik. Zij willen die nieuwe kijk en visie niet eens proberen. Terwijl het verschil al na 10 minuten positief merkbaar is.
[/quote]
Lees je eigen tekst dan nog eens door!![]()
![]()
[quote="Aqua8horse schreef:Het is en blijft voor mij de vraag waarom Pro LDR alleen maar ageren en niet de moeite willen doen om de proef op de som te nemen. Dan is alles toch meteen duidelijk en helder!
Lovely schreef:Sprintje, dat is niet helemaal waar. Er wordt over klassiek nog wel eens gesproken alsof je daarmee je paard niet los zou kunnen maken en dat het alleen maar strakke stramme paarden op zou leveren en dat is natuurlijk niet waar. Het lijkt af en toe wel alsof je minderwaardig bent als je je liever bij klassiek houdt dan dat je rollkur toepast (voor de duidelijkheid, ik bedoel met rollkur de manier waarop Anky haar paarden traint en niet 'ietwat achter de loodlijn maar aan het bit').
abby"]
Een vraag die ik al meermalen heb gesteld maar waar ik nog steeds geen (bevredigend) antwoord op heb gekregen:
'Wat is er mis met het rijden van oefeningen als schouderbinnenwaarts, traver, renvers, appuyement, keertwending om voor- en achterhand om een paard soepel, sterk en veerkrachtig te maken?'
[/quote]
Helmaal niets! En ook de meeste LDR ruiters zullen gebruik maken van deze oefeningen. Dat hier niet echt op in wordt gegaan heeft waarschijnlijk meer met het feit te maken dat deze oefeningen niet echt ter discussie staan
[quote="abby"]
En een tweede vraag:
'Waarom neemt men de toevlucht tot overmatige rek-en strekbewegingen waarvoor dan ook nog geldt dat:
[/quote]
Lang niet iedereen voert LDR dusdanig extreem uit als op de foto's met Bonnie is te zien. Er zijn gradaties van LDR, en de meeste mensen rijden (onder begeleiding) in het grijze gebied! Dus iets minder extreem.
Ik denk dat hier een groot probleem zit in deze hele discussie. Bij die foto's denk ik ook, dit kan niet goed zijn. En dat is puur gebaseerd op gevoel en niet op feiten! Maar in het grijze gebied denk ik dat het juist wel goed kan zijn voor het paard. Als ik heel eerlijk ben stel ik mijn paard namelijk best heel regelmatig express achter de LL in. Vooral bij het losrijden, en bijv. wanneer ze heel schrikkerig is. Dan heb je net wat meer reserve om de nageeflijkheid te waarborgen. Volgens sommigen is dat al LDR, omdat je achter de LL gaat. Anderen vinden dit absoluut geen LDR, omdat mijn paard nog lang niet haar neus aan der knieen stoot![]()
[quote="abby"]
a) je dit vooral niet zelf moet proberen;
[/quote]
Inderdaad het liefste niet zonder goede begeleiding. Maar hetzelfde geld voor klassiek, met iedere methode kan je een paard de vernieling in rijden.
[quote="abby"]
b) niet ieder paard ervoor geschikt schijnt te zijn;
[/quote]
Dat wil niet zeggen dat het slecht is voor de paarden die wel "geschikt" zijn voor LDR.
[quote="abby"]
c) een andere succesfactor dan wat oranje lintjes niet gegeven is;
[/quote]
Het meeste wordt genoemd het fijner te rijden zijn en losser in het lijf zijn. Dat is heel subjectief, maar wel een argument in de paardensport. Zonder ruitergevoel kom je nergens, dus gevoel is een belangrijke factor... maar idd moeilijk meetbaar.
[quote="abby"]
d) gerede twijfels over de gezondheidsrisico's voor het paard bestaan (en dat zijn andere twijfels dan de geldende regel dat alles en iedereen bij belasting slijt en bij verkeerde belasting nog iets harder slijt) '
[/quote]
Het zou best kunnen zijn dat het extreme LDR niet goed is voor het paard, daar kan ik me van alles bij voorstellen. Maar het grijze gebied waar veel mensen zich in bevinden, dus het iets ronder en dieper instellen, daarvan geloof ik persoonlijk niet dat het schadelijk is.
Verder is eenvan de kernwoorden afwisseling van houding, waarvan ik denk dat het alleen maar goed. Het onderzoek van de heer Weiler neem ik met een korrel zout, niet alleen omdat dit onderzoek niet in wetenschappelijke vakbladen staat, maar ook omdat deze man ook niet met ander onderzoek een indrukwekeknde wetenschappelijke publicatie lijst heeft. Maar ik ga het boek zeker bestellen om te kijken wat hij precies heeft bekeken, want dat weet niemand precies te vertellen.
[quote="abby schreef:Graag antwoorden en dan antwoorden waarbij succes tussen de witte hekjes buiten beschouwing wordt gelaten. Succes zegt namelijk niet altijd iets over daadwerkelijke kundigheid.
abby schreef:Knuppeltje in het hoenderhok: Door het overmatig rekken en strekken van spieren wordt een spier zo lang en raakt hij zo opgerekt, dat hij zich nog maar onvoldoende kan verkorten om de benodigde draagkracht (veerkracht) te kunnen bereiken. Vergelijk maar met een uitgelubberd elastiekje: 't voelt los aan, maar functioneert onvoldoende als je er iets mee wilt doen. Zou je met overmatige rek-en strekoefeningen niet eerder een soort schijn-durchlässigkeit bewerkstelligen die alleen maar aanvoelt als lekker los en soepel maar niet echt durchlässigkeit is?
Mieke schreef:De beelden die ik op mijn netvlies heb staan van o.a. Salinero, Bonfire en Rembrandt tijdens hun dressuurprestaties zijn geen beelden van onderdanige meningloze paarden... In tegendeel zelfs.
Ik heb de laatste tijd beelden gezien van klassiek gereden paarden die nogal zuur overkwamen (ook achter de loodlijn gingen tijdens de proef trouwens!!), flink gezwiep met staarten, oren naar achteren etc.
Dat wil niet zeggen dat klassiek rijden je een zuur paard oplevert, maar het is dus ook niet zo dat LRD ruiters een zwaar onderdanig, meningloos en dus uitdrukkingsloos paard in hun proef presenteren...
hoho"]
Ik wil echt niemand afkraken hoor! Maar inmiddels wordt ik echt zo misselijk van de opmerkingen hier en ze zijn vermoeiend het leidt allemaal tot niks. By the way ik vind het wel goed dat jullie zo n clinic gaan organiseren alleen heb ik tyrza vaak zien los rijden en ik vind dat ze goed bezig is op haar manier hoor (dat meen ik echt) en ik wil haar ook echt niet afkraken maar als je anky haar systeem wil laten zien dat moet er echt iemand anders komen vind ik. Ik zal even kort uit leggen waarom ik dat vind, ik vind met meerdere dat tyrza het niet zo consequent doet als waar het voor staat er zijn maar een paar mensen hier in nederland die anky haar systeem echt goed na kunnen rijden, en daar valt tyrza niet onder ze doet het wel goed begrijp me niet verkeerd maar niet zo extreem als dat anky het doet tyrza heeft een beetje net als tineke dat ze toch haar eigen dingen er een beetje bij heeft gegooit, wat ik ook goed vind en wat bijna iedereen doet. Dus als jullie dan anky haar systeem gaan laten zien vind ik echt dat er iemand anders moet komen om het verschil duidelijk te zien. Tyrza ik hoop dat ik je hier niet mee beledig en denk dat je me ook wel begrijpt. Ik bedoel het helemaal niet verkeerd en ook niet door iemand af te kraken. Als er serieuze mensen komen wil ik ook zeker wel komen om te kijken wat de mensen nou zo slecht aan het LDR vinden.
[/quote]
[quote="Tyrza"]
Even toevoegen: Ik ben geen Anky en ook geen ambassadeur wat betreft LDR. Ik pas het toe. Daar waar nodig is en waar het kan.
[/quote]
Bovendien ben ik er nog niet al te lang mee bezig. Kan kloppen dat je me nog niet op die manier hebt zien losrijden. Pas de laatste 2 x ben ik het gaan toepassen. Toepassen, niet ontwikkelen.
[quote="Piaffe schreef:Maar klassiek is dus niet alleen bovenin. Dat is van de neus op de grond tot bovenin, mits de neus voor of op de loodlijn is. Dus dit verhaal is geen vergelijking.