Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:57

Ik heb ook wel belangstelling voor de clinic, zet me maar op de lijst! Haha!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:24

Aqua8horse"]
Inderdaad Q en LOV, ik zie ook helemaal geen argumenten die ook maar het voordeel van LDR kunnen onderbouwen. Of de Pro LDRers(om het zo maar even te noemen) objectief zijn betwijfel ik. Zij willen die nieuwe kijk en visie niet eens proberen. Terwijl het verschil al na 10 minuten positief merkbaar is.
[/quote]

Lees je eigen tekst dan nog eens door! Misselijk Rolleyes

[quote="Aqua8horse schreef:
Het is en blijft voor mij de vraag waarom Pro LDR alleen maar ageren en niet de moeite willen doen om de proef op de som te nemen. Dan is alles toch meteen duidelijk en helder!

Waarom geven zij zich dan ook op voor de clinic Verward En waarom kan jij niet begrijpen dat pro LDR niet betekend anti klassiek!!!!! Het ene sluit het andere absoluut niet uit!

Oja en voor de tiende maal in de topic: ik ben niet pro of contra LDR!!! Ik zie alleen geen bewijs dat LDR écht lichaamlijke schade zou opleveren. Behalve dus dat onderzoek van Weiler wat niet gepubliceerd is in de wetenschappelijk tijdschriften! Waar ik persoonlijk dus grote vraagtekens bijzet!

Ik ben van mening dat als mensen het fijn vinden op deze manier te trainen dat ze daar vrij in moeten zijn. De enige mensen die hier worden aangevallen zijn de mensen die LDR gebruiken in hun training, omdat een aantal mensen van mening zijn dat het slecht is voor het paard! De klassieke invalshoek worden absoluut nergens aangevallen! Lees het topic zelf dan nog maar eens goed door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:05

Sprintje, dat is niet helemaal waar. Er wordt over klassiek nog wel eens gesproken alsof je daarmee je paard niet los zou kunnen maken en dat het alleen maar strakke stramme paarden op zou leveren en dat is natuurlijk niet waar. Het lijkt af en toe wel alsof je minderwaardig bent als je je liever bij klassiek houdt dan dat je rollkur toepast (voor de duidelijkheid, ik bedoel met rollkur de manier waarop Anky haar paarden traint en niet 'ietwat achter de loodlijn maar aan het bit').

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:30

Jippie schreef:
Des te meer reden om een keer een demonstratie te geven zou ik denken.

Meer aanmeldingen van geinteresserden zijn altijd welkom natuurlijk!!!

Bij deze!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:57

Lovely schreef:
Sprintje, dat is niet helemaal waar. Er wordt over klassiek nog wel eens gesproken alsof je daarmee je paard niet los zou kunnen maken en dat het alleen maar strakke stramme paarden op zou leveren en dat is natuurlijk niet waar. Het lijkt af en toe wel alsof je minderwaardig bent als je je liever bij klassiek houdt dan dat je rollkur toepast (voor de duidelijkheid, ik bedoel met rollkur de manier waarop Anky haar paarden traint en niet 'ietwat achter de loodlijn maar aan het bit').

Maar de hoofdvraag van dit topic was al: is LDR in orde

Maakt niet uit hoor, discussie moet er zijn en dat juig ik alleen maar toe. Maar wat A8H zegt dat pro-LDR mensen klassiek zouden afkraken is, in mijn ogen dan, absoluut niet correct. Misschien dat er heus ergens een opmerking gemaakt is, maar dat is toch niet het algemene beeld wat hier geschetst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:00

Als deze clinic komt, wil ik graag komen als toeschouwer. Ik begrijp dat 2 verschillende trainingsmethoden gedomstreert worden. Als de uitleg ook geschikt is voor de minder ervaren ruiter, zie ik dit als een zeer leerzame dag.

Tyrza kennende zal dit op een postieve manier brengen. Haar paard is echter een stuk verder geschoold dan de paarden van A8H.Als we door dat beeld heen prikken en kijken naar de uitleg hoe een techniek wordt toegepast, kunnen we allemaal hier van leren. We willen tenslotte allemaal het beste voor onze paarden en zelf zo ervaren mogelijk worden.

Als ik foto's zie van Anky haar systeem, krijg ik een rotgevoel. Ik vind het leerzaam als Tyrza uit kan leggen hoe Anky haar paarden tot zulke acrobatiek heeft kunnen opleiden. Ik ben iid van mening dat de paarden die Ankie tot op GP niveau wil opleiden, zorgvuldig uitzoekt. Het heeft geen zin om halverwege je paard naar de slager te brengen omdat de methode slecht blijkt te zijn. Als Bonnie nog meedoet, ga ik ervan uit dat ze wel weet wat ze doet, maar dat niet elk paard dit aankan en daar schuilt het gevaar.

Over A8H haar methode kan ik niks zeggen, dus ben blij dit te mogen aanschouwen. Ik denk een zeer paardvriendelijke methode en juich dat toe, maar of deze methode ook Bonnie's in de dop biedt, zal voor velen het criterium zijn om te gaan aanschouwen.

MAW: Tyrza laat zien wat een echte LDR inhoudt en hoe haar paard zich hierin heeft ontwikkeld. Moge duidelijk zijn dit niet voor iedereen na te doen is, maar wel verhelderend om deze discussie van woord naar beeld om te zetten.

A8H kan eindelijk haar visie van trainen van paarden laten zien en zo als ze zelf graag wil, makkelijk na te doen en bedoelt voor een ieder, ervaren of minder ervaren ruiter.

Het uiteindelijke doel is dus een geheel soepel paard, krachtig, vrolijk,sterk en met veel supelesse.

A8H heeft idd nog geen paard tot GP opgeleidt. Maar uhh hoe lang is Anky bezig geweest met haar methode? Misschien ook toevallig ontstaan en verder uitgewerkt. Zij er paarden tijdens de ontwikkelingsfase van haar trainen de dupe geworden. Kweet niet. Weet wel dat ze al heel wat jaartjes daaglijks op de rug van verschillende paarden zit, die in de wieg gelegd zijn om toppertjes te worden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:58

Sprintje, je hoeft je wat mij betreft niet zo te verdedigen. En ik vind ook inderdaad dat de LDR aanhangers doen voorkomen dat je daar je paard mee los kan krijgen. Het gekke is dat dressuur(=gymnastiseren) juist ontwikkeld is om de paarden los te krijgen. Dat veel LDR aanhangers dat systeem gebruiken om hun paarden meer los te krijgen en vervolgens klassiek hun paard uitbrengen is op z'n minst merkwaardig te noemen. Dat neemt niet weg dat dar veel zegt over de capaciteiten van de ruiter en de effectiviteit van het LDR systeem. Wat mij inmiddels opgevallen is dat de volgende items worden gebruikt door de LDR gebruikers: kost minder tijd, paard wordt soepeler en het is geen gevecht dus plezier aan het rijden.
Ook dit is merkwaardig: zonder LDR kan je heel goed paarden met souplesse trainen, dat duurt niets langer en het gaat met meer gemak en plezier. Weinig blessures (en al helemaal niet vaag) en een meewerkend paard.

Maar je wil komen dat is oke, maar wat heeft het voor zin als je komt met een niet objectieve houding? Dan kan je namelijk niet open staan en al helemaal niet leren!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:59

Een vraag die ik al meermalen heb gesteld maar waar ik nog steeds geen (bevredigend) antwoord op heb gekregen:
'Wat is er mis met het rijden van oefeningen als schouderbinnenwaarts, traver, renvers, appuyement, keertwending om voor- en achterhand om een paard soepel, sterk en veerkrachtig te maken?'

En een tweede vraag:
'Waarom neemt men de toevlucht tot overmatige rek-en strekbewegingen waarvoor dan ook nog geldt dat:
a) je dit vooral niet zelf moet proberen;
b) niet ieder paard ervoor geschikt schijnt te zijn;
c) een andere succesfactor dan wat oranje lintjes niet gegeven is;
d) gerede twijfels over de gezondheidsrisico's voor het paard bestaan (en dat zijn andere twijfels dan de geldende regel dat alles en iedereen bij belasting slijt en bij verkeerde belasting nog iets harder slijt) '

Graag antwoorden en dan antwoorden waarbij succes tussen de witte hekjes buiten beschouwing wordt gelaten. Succes zegt namelijk niet altijd iets over daadwerkelijke kundigheid.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:12

Russel, waar baseer jij je mening op dat mijn paarden minder geschoold zouden zijn dan bijvoorbeeld de paarden van Tyrza? En hoe kom je erbij dat ik geen paarden opleidt tot GP?

Mijn visie is voor iedereen, het gaat om een techniek waarbij je een perfect basis hebt om verder te gaan. Een basis waarbij de paarden vrijwel uitzichzelf nageeflijk zijn, de basisgangen voorzien zijn van schwung en tact en de bewegingen vanuit het paard komen en blijven komen. Wat voor oefening je ook doet!
Voor veel paarden en eigenaren zal zo'n clinic een heel positief effect hebben. Dus leerzaam zal het zeker worden!!! Daar ben ik van overtuigd.

Het is alleen wel jammer dat mensen eerst niet de moeite willen nemen om te komen kijken omdat ik niets kan en niets voor kan stellen omdat ik geen wedstrijden rijdt. Nu zijn er een aantal omgedraaid niet om te willen leren maar omdat ze mij met Tyrza willen gaan vergelijken en zo toch hun gram kunnen halen. Dat is dus nog steeds voor mij geen objectieve houding en nodigt mij zeker (nog) niet uit om in te stemmen met deze clinic. Want alleen als je objectief bent, kan een clinic slagen. Uiteraard zijn er ook een aantal (en dat aantal groeit gelukkig) die wel objectief zijn en durven zijn en voor die mensen wil ik mijn bewondering uiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:17

Ik heb dit hele topic niet gereageerd
maar Aqua
Nu kun jij ook, zonder punten op wedstrijden laten zien dat ook jou paarden net zover en goed zijn getraind als een gp paard met punten.
dat is juist je kans om te laten zien dat je ook zonder wedstrijden je paard voor elkaar kunt hebben
en kunt laten zien dat het ook zonder achter de ll kan.

ik meld me iig aan om te komen kijken, want het lijkt mij heel erg leerzaam.
Zowel van uit de kant van aqua als de kant van Tyrza.

En het is een mooi aanknopingspunt om later op bokt weer verder over te praten.
Omdat we dan de beide trainings methodes ook irl hebben kunnen zin.
wat imo de discussies over wel of niet achter de LL alleen maar meer diepgang kan geven.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:22

Ok, naar mijn idee de antwoorden op jouw vragen:
abby"]
Een vraag die ik al meermalen heb gesteld maar waar ik nog steeds geen (bevredigend) antwoord op heb gekregen:
'Wat is er mis met het rijden van oefeningen als schouderbinnenwaarts, traver, renvers, appuyement, keertwending om voor- en achterhand om een paard soepel, sterk en veerkrachtig te maken?'
[/quote]
Helmaal niets! En ook de meeste LDR ruiters zullen gebruik maken van deze oefeningen. Dat hier niet echt op in wordt gegaan heeft waarschijnlijk meer met het feit te maken dat deze oefeningen niet echt ter discussie staan Verward

[quote="abby"]
En een tweede vraag:
'Waarom neemt men de toevlucht tot overmatige rek-en strekbewegingen waarvoor dan ook nog geldt dat:
[/quote]

Lang niet iedereen voert LDR dusdanig extreem uit als op de foto's met Bonnie is te zien. Er zijn gradaties van LDR, en de meeste mensen rijden (onder begeleiding) in het grijze gebied! Dus iets minder extreem.

Ik denk dat hier een groot probleem zit in deze hele discussie. Bij die foto's denk ik ook, dit kan niet goed zijn. En dat is puur gebaseerd op gevoel en niet op feiten! Maar in het grijze gebied denk ik dat het juist wel goed kan zijn voor het paard. Als ik heel eerlijk ben stel ik mijn paard namelijk best heel regelmatig express achter de LL in. Vooral bij het losrijden, en bijv. wanneer ze heel schrikkerig is. Dan heb je net wat meer reserve om de nageeflijkheid te waarborgen. Volgens sommigen is dat al LDR, omdat je achter de LL gaat. Anderen vinden dit absoluut geen LDR, omdat mijn paard nog lang niet haar neus aan der knieen stoot Lips are sealed

[quote="abby"]
a) je dit vooral niet zelf moet proberen;
[/quote]

Inderdaad het liefste niet zonder goede begeleiding. Maar hetzelfde geld voor klassiek, met iedere methode kan je een paard de vernieling in rijden.

[quote="abby"]
b) niet ieder paard ervoor geschikt schijnt te zijn;
[/quote]

Dat wil niet zeggen dat het slecht is voor de paarden die wel "geschikt" zijn voor LDR.

[quote="abby"]
c) een andere succesfactor dan wat oranje lintjes niet gegeven is;
[/quote]

Het meeste wordt genoemd het fijner te rijden zijn en losser in het lijf zijn. Dat is heel subjectief, maar wel een argument in de paardensport. Zonder ruitergevoel kom je nergens, dus gevoel is een belangrijke factor... maar idd moeilijk meetbaar.

[quote="abby"]
d) gerede twijfels over de gezondheidsrisico's voor het paard bestaan (en dat zijn andere twijfels dan de geldende regel dat alles en iedereen bij belasting slijt en bij verkeerde belasting nog iets harder slijt) '
[/quote]

Het zou best kunnen zijn dat het extreme LDR niet goed is voor het paard, daar kan ik me van alles bij voorstellen. Maar het grijze gebied waar veel mensen zich in bevinden, dus het iets ronder en dieper instellen, daarvan geloof ik persoonlijk niet dat het schadelijk is.
Verder is eenvan de kernwoorden afwisseling van houding, waarvan ik denk dat het alleen maar goed. Het onderzoek van de heer Weiler neem ik met een korrel zout, niet alleen omdat dit onderzoek niet in wetenschappelijke vakbladen staat, maar ook omdat deze man ook niet met ander onderzoek een indrukwekeknde wetenschappelijke publicatie lijst heeft. Maar ik ga het boek zeker bestellen om te kijken wat hij precies heeft bekeken, want dat weet niemand precies te vertellen.

[quote="abby schreef:
Graag antwoorden en dan antwoorden waarbij succes tussen de witte hekjes buiten beschouwing wordt gelaten. Succes zegt namelijk niet altijd iets over daadwerkelijke kundigheid.

Maar is wel een evt. maatstaf bij gebrek aan beter.

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:30

Jippie, mocht die clinic er komen, dan wil ik graag van de partij zijn. Heb de hele tijd meegelezen, maar heb me nog geen oordeel kunnen vormen. Misschien is er wel geen eenduidig antwoord. Maar hangt het van veel factoren af. Laat me graag overtuigen tijdens een clinic waarin in alles kan bekijken!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:53

Sprintje, dank je wel...

Naar mijn mening (!) en de mening van de meer klassiek ingestelde mensen (en dan bedoel ik in dit geval oa Hinrichs, Branderup, Guernière, Kottas, Oliveira etc.) train je een paard minstens net zo soepel, maak je hem net zo krachtig door het lijf, op de achterhand, over de rug en door de hals door het trainen van de zijganen (de echte gyymnastiek voor het paard). De paarden zijn licht in de hand, goed aan het been en lopen op vier benen. Bovendien: het overmatig belasten van het spierstelsel door overbuiging wordt bij die methode absoluut voorkomen.

Ik vraag me dus af waarom iemand ervoor kiest om het allemaal anders te doen, wat er dus in zijn / haar ogen niet goed genoeg is aan deze manier van trainen en werken met paarden. 'Men' heeft een reden om de echte klassieke weg te verlaten en een heel andere methode te kiezen. En ja, je kunt dit een historische ontwikkeling noemen. Het leuke van een historische ontwikkeling is dat je die ook kunt beschouwen en verwoorden. Dat vind ik in dit geval nog niet echt goed lukken... Bloos!

Knuppeltje in het hoenderhok: Door het overmatig rekken en strekken van spieren wordt een spier zo lang en raakt hij zo opgerekt, dat hij zich nog maar onvoldoende kan verkorten om de benodigde draagkracht (veerkracht) te kunnen bereiken. Vergelijk maar met een uitgelubberd elastiekje: 't voelt los aan, maar functioneert onvoldoende als je er iets mee wilt doen. Zou je met overmatige rek-en strekoefeningen niet eerder een soort schijn-durchlässigkeit bewerkstelligen die alleen maar aanvoelt als lekker los en soepel maar niet echt durchlässigkeit is?
Laatst bijgewerkt door abby op 06-04-04 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:09

Abby, nog even een vraagje aan je: wat versta jij precies onder LDR? Alle training waar (expres Knipoog ) achter de LL wordt gereden, of alleen de extreme rollkur?

De vraag waarom mensen kiezen om klassiek te verlaten voor LDR is denk ik met name een gevoels kwestie. Zoals Tyrza ookal schreef, zo'n overgang maak je niet van de een op de andere dag, daar groei je in. Dat is waarschijnlijk het resultaat van wat bij je paard past en instructie.

Ik heb persoonlijk te weinig verstand van de spieren en bewegingleer om goed op jouw stelling in te gaan. Aimee is daar wel heel goed in...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 15:26

abby schreef:
Knuppeltje in het hoenderhok: Door het overmatig rekken en strekken van spieren wordt een spier zo lang en raakt hij zo opgerekt, dat hij zich nog maar onvoldoende kan verkorten om de benodigde draagkracht (veerkracht) te kunnen bereiken. Vergelijk maar met een uitgelubberd elastiekje: 't voelt los aan, maar functioneert onvoldoende als je er iets mee wilt doen. Zou je met overmatige rek-en strekoefeningen niet eerder een soort schijn-durchlässigkeit bewerkstelligen die alleen maar aanvoelt als lekker los en soepel maar niet echt durchlässigkeit is?

Ik heb hier ook al overnagedacht, er moet toch altijd een bepaalde balans zijn tussen losheid van spieren en de mate van het kunnen aanspannen.

Ik kom nog even terug op het psychische argument, dat door het diep instellen van het hoofd, je het paard onderdanig maakt, en je dus nauwelijks een oordeel kan hebben over hoe ldr werkt op je paard, omdat hetzelfde ldr je paard tegelijkertijd vrij meningloos maakt. Dit vind ik zelf een belangrijk argument, vooral voor de mensen die toch niet aan hun paard zien dat ze ldr vervelend zouden vinden of dat het eventueel voor pijn zou zorgen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:19

De beelden die ik op mijn netvlies heb staan van o.a. Salinero, Bonfire en Rembrandt tijdens hun dressuurprestaties zijn geen beelden van onderdanige meningloze paarden... In tegendeel zelfs.

Ik heb de laatste tijd beelden gezien van klassiek gereden paarden die nogal zuur overkwamen (ook achter de loodlijn gingen tijdens de proef trouwens!!), flink gezwiep met staarten, oren naar achteren etc.

Dat wil niet zeggen dat klassiek rijden je een zuur paard oplevert, maar het is dus ook niet zo dat LRD ruiters een zwaar onderdanig, meningloos en dus uitdrukkingsloos paard in hun proef presenteren...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:00

Mocht die clinic er inderdaad komen, dan ben ik ook geinteresseerd. Ik zie graag beide methoden terug en hoor er dan ook graag een toelichting op.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:48

Mieke schreef:
De beelden die ik op mijn netvlies heb staan van o.a. Salinero, Bonfire en Rembrandt tijdens hun dressuurprestaties zijn geen beelden van onderdanige meningloze paarden... In tegendeel zelfs.

Ik heb de laatste tijd beelden gezien van klassiek gereden paarden die nogal zuur overkwamen (ook achter de loodlijn gingen tijdens de proef trouwens!!), flink gezwiep met staarten, oren naar achteren etc.

Dat wil niet zeggen dat klassiek rijden je een zuur paard oplevert, maar het is dus ook niet zo dat LRD ruiters een zwaar onderdanig, meningloos en dus uitdrukkingsloos paard in hun proef presenteren...

het is alleen een feit dat het hoofd heel diep (of het hoofd heel ver opzij, is ongeveer hetzelfde) houden, een onderdanige houding voor je paard is. Het is niet voor niets dat mensen hun paard even rond instellen als het schrikt of in verzet komt.
Mensen die dus ldr rijden en dan zeggen dat ze het zouden merken aan hun paard als het slecht zou zijn, vind ik onzin. Zowieso is gedrag heel objectief en als je dan je paard ook nog in een hele onderdanige hoofdhouding rijd, kan je totaal geen mening geven over het welzijn van je paard.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:46

Okee, laatste keer dat ik reageer, want dit topic wordt ellenlang Haha!

Ik heb vandaag het eea uitgeprobeerd op zowel "klassiek" als "LDR". Het volgende heb ik geconstateerd:
Tolstoi is een paard die gauw verstramt in de rug. Hij is daar gewiekst in, omdat hij ondanks dit toch een zelfhouding aanneemt, die goed eruit ziet, maar waarbij hij niet de hand volgt, rug dus spant en achter het been komt.
Als ik op de klassieke manier (bovenin) mijn paard terug wil laten komen naar een kleinere aktieve draf, gaat hij niet vlugger, maar trager en groter lopen. Gevolg hiervan is dus dat hij zijn rug blokkeert, geen dürchlassigkeit meer is, en achter het been komt. Bovendien blokkeert hij de kaak en is het eind door al deze factoren zoek. Er is geen communicatie meer tussen mij en mijn paard, waardoor ik grotere hulpen moet geven om door te komen en het beeld onrustig wordt.
Bij LDR stel ik het paard dieper en lager in, laat hem mijn hand opzoeken, hij laat los (kauwt dus) en gebruikt zijn rug. Omdat hij zijn rug geheel gebruikt, komen mijn zithulpen beter en sneller door, wat weer ten goede komt van het beeld etc.

Geeft dit lage problemen bij het opgericht rijden? Nee. Omdat hij zichzelf meer draagt, kan ik hem meer van achter sluiten. Omdat hij mijn hand opzoekt, kan ik hem plaatsen waar ik hem wil. En zodoende kan ik hem uiteindelijk bergopwaarts naar de oefening toewerken.

Ik hou me nog steeds aanbevolen voor de clinic. Ik zal dan zelf op Tolstoi laten zien wat ik bedoel, want dat komt altijd beter over dan van een scherm of blaadje (gelieve dan wel een nieuw topic te openen Haha!)

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:53

Tyrza schreef:
Als ik op de klassieke manier (bovenin)

Maar klassiek is dus niet alleen bovenin. Dat is van de neus op de grond tot bovenin, mits de neus voor of op de loodlijn is. Dus dit verhaal is geen vergelijking.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:00

Ik wil echt niemand afkraken hoor! Maar inmiddels wordt ik echt zo misselijk van de opmerkingen hier en ze zijn vermoeiend het leidt allemaal tot niks. By the way ik vind het wel goed dat jullie zo n clinic gaan organiseren alleen heb ik tyrza vaak zien los rijden en ik vind dat ze goed bezig is op haar manier hoor (dat meen ik echt) en ik wil haar ook echt niet afkraken maar als je anky haar systeem wil laten zien dat moet er echt iemand anders komen vind ik. Ik zal even kort uit leggen waarom ik dat vind, ik vind met meerdere dat tyrza het niet zo consequent doet als waar het voor staat er zijn maar een paar mensen hier in nederland die anky haar systeem echt goed na kunnen rijden, en daar valt tyrza niet onder ze doet het wel goed begrijp me niet verkeerd maar niet zo extreem als dat anky het doet tyrza heeft een beetje net als tineke dat ze toch haar eigen dingen er een beetje bij heeft gegooit, wat ik ook goed vind en wat bijna iedereen doet. Dus als jullie dan anky haar systeem gaan laten zien vind ik echt dat er iemand anders moet komen om het verschil duidelijk te zien. Tyrza ik hoop dat ik je hier niet mee beledig en denk dat je me ook wel begrijpt. Ik bedoel het helemaal niet verkeerd en ook niet door iemand af te kraken. Als er serieuze mensen komen wil ik ook zeker wel komen om te kijken wat de mensen nou zo slecht aan het LDR vinden.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:02

Er zijn ook genoeg klasieke mensen die neus helemaal niet naar grond brengen en en ook niet uitleggen dus wie rijdt er nou klassiek??????

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:04

Met andere woorden; wat is de definitie van klassiek. Wat is de definitie van LDR?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:41

hoho"]
Ik wil echt niemand afkraken hoor! Maar inmiddels wordt ik echt zo misselijk van de opmerkingen hier en ze zijn vermoeiend het leidt allemaal tot niks. By the way ik vind het wel goed dat jullie zo n clinic gaan organiseren alleen heb ik tyrza vaak zien los rijden en ik vind dat ze goed bezig is op haar manier hoor (dat meen ik echt) en ik wil haar ook echt niet afkraken maar als je anky haar systeem wil laten zien dat moet er echt iemand anders komen vind ik. Ik zal even kort uit leggen waarom ik dat vind, ik vind met meerdere dat tyrza het niet zo consequent doet als waar het voor staat er zijn maar een paar mensen hier in nederland die anky haar systeem echt goed na kunnen rijden, en daar valt tyrza niet onder ze doet het wel goed begrijp me niet verkeerd maar niet zo extreem als dat anky het doet tyrza heeft een beetje net als tineke dat ze toch haar eigen dingen er een beetje bij heeft gegooit, wat ik ook goed vind en wat bijna iedereen doet. Dus als jullie dan anky haar systeem gaan laten zien vind ik echt dat er iemand anders moet komen om het verschil duidelijk te zien. Tyrza ik hoop dat ik je hier niet mee beledig en denk dat je me ook wel begrijpt. Ik bedoel het helemaal niet verkeerd en ook niet door iemand af te kraken. Als er serieuze mensen komen wil ik ook zeker wel komen om te kijken wat de mensen nou zo slecht aan het LDR vinden.
[/quote]

[quote="Tyrza"]
Even toevoegen: Ik ben geen Anky en ook geen ambassadeur wat betreft LDR. Ik pas het toe. Daar waar nodig is en waar het kan.
[/quote]
Bovendien ben ik er nog niet al te lang mee bezig. Kan kloppen dat je me nog niet op die manier hebt zien losrijden. Pas de laatste 2 x ben ik het gaan toepassen. Toepassen, niet ontwikkelen. Knipoog

[quote="Piaffe schreef:
Maar klassiek is dus niet alleen bovenin. Dat is van de neus op de grond tot bovenin, mits de neus voor of op de loodlijn is. Dus dit verhaal is geen vergelijking.

Ik dacht al dat er hier weer tegenstand van zou komen. Ik ga niet het gehele verhaal met het klassieke plaatje uitleggen. Dat zouden jullie nu wel moeten weten hoe dat in elkaar steekt. Het kwam erop neer dat ik hem uiteindelijk van daaruit bovenin plaatste en zo de piaffe inzette.

Dit bedoel ik nou met het lezen vanaf je scherm. Het komt niet goed over, omdat er teveel details in meespelen.

Nu ben ik weer de gebeten hond, want ik sta immers voor LDR.

Als ik alles moet gaan uitleggen, kan ik een boek gaan schrijven (nou moet ik me nog gaan verdedigen hier ook???).

Nogmaals en nu écht de laatste keer: wil je echt zien hoe ik het TOEPAS, kom dan langs, anders graag commentaar voor je houden.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:40

Ik wil ook graag als toeschouwer bij deze clinic aanwezig zijn.

Ik heb in de afgelopen jaren al vele clinics gevolgd zowel van Anky als van Tineke.
De eerste keer dat voor mij echt het kwartje viel was de keer dat Anky met Krack C in Zuid-Laren liet zien hoe ze met hem werkte.

Echt het heeft wat tijd nodig