Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:36

zoals ts het eerst vertelde klonk het alsof die aanbieding van X kwam. Nu pas is duidelijk dat zijzelf deze constructie bedacht hebben en willen voorleggen aan X.

Idd niet netjes geformuleerd en zo onnodig een handelaar in een kwaad daglicht gezet. Kun je nog flinke problemen mee krijgen. Volgende keer beter nadenken voor je iets verteld.
Maar de les zal ongetwijfeld binnenkort wel op de mat vallen; kan me niet voor stellen dat niemand die handelaar nu even inlicht over dit topic.

Is dat ik mn post niet meer kan veranderen, anders had ik dat nu gedaan, want mijn post slaat nu natuurlijk nergens meer op.

Het zijn tenslotte jullie zelf die deze constructie willen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:42

Ts vraag nog even na wat de dierenarts zei over het dikke voorbeen.
Dat been wat ze niet wilde buigen bij de dierenarts.
Dat is niet iets wat er even uitgereden kan worden.

Een dracht van een paard duurt 11 maanden en daarna moet het veulen ook nog minimaal 4 maanden bij de merrie blijven. Reken maar uit dat je het plan niet binnen een jaar gaat redden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:57

xxCYNNxx schreef:
zoals ts het eerst vertelde klonk het alsof die aanbieding van X kwam. Nu pas is duidelijk dat zijzelf deze constructie bedacht hebben en willen voorleggen aan X.

Het voorstel om er een veulen mee te gaan fokken met zijn goede hengst komt toch duidelijk van X begreep ik uit het verhaal.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:03

Babootje schreef:
xxCYNNxx schreef:

Het voorstel om er een veulen mee te gaan fokken met zijn goede hengst komt toch duidelijk van X begreep ik uit het verhaal.

Of hij vertelde wat hij met char gaat doen als ts de merrie niet meer wilt/verkoopt aan X.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:10

Misschien is het ook verstandig om een plan B te bedenken.

Blijft Char daar en kopen jullie een ander paard? Voor hoeveel geld? Keuren of niet keuren. Klinisch of inclusief foto's etc.
Gaat Char weer mee naar huis? Zo ja, wat zijn de plannen dan?

Een goede voorbereiding is het halve werk :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:12

TS: dit is geen handige constructie. Qua dracht en veulenen gaat het meestal goed, en soms gewoon ook niet.Plus dat ze al problemen heeft in het bekken gebied, begrijp ik? En daarna kun jij ook niet zomaar - hup - met datzelfde paard de sport in.

Zou de vorige eigenaar vragen , of hij geinteresseerd is haar terug te kopen. Of je houdt haar nu zelf en gaat ermee aan de gang.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:37

Babootje schreef:
xxCYNNxx schreef:

Dat wel ja, klopt. Maar het trainen voor een jaar en zij op een ander paard doorleren is hun eigen idee.

Wat Cobiie zegt klinkt ook een stuk waarschijnlijker dan dat X uit de losse pols aanbied om er een hengst op te zetten. Want wat heeft dat in principe verder te maken de problemen die ts heeft met haar paard?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:51

Ik lees uit het verhaal van TS dat X ze aangepraat heeft dat zijn DA vindt dat het dier niks mankeert en dat het paard een maatje te groot is voor TS. Hij wil het paard wel terugnemen want hij heeft er een passende hengst voor en wil er wel een veulen uit. Dat terugkopen zal voor flink minder zijn dan ze heeft gekost. Anders had X dr al eerder gehouden en er een veulen mee gefokt.
Omdat TS en dr vader de merrie nog niet kwijt willen bedenken ze deze constructie, welke in mijn ogen flink af te raden is.
Dus mijn advies lekker terug verkopen aan X, je verlies pakken en een ander paard kopen. Daarbij ook eens wat verder kijken dan bij deze handelaar.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 16:39

Babootje schreef:
Ik lees uit het verhaal van TS dat X ze aangepraat heeft dat zijn DA vindt dat het dier niks mankeert en dat het paard een maatje te groot is voor TS. Hij wil het paard wel terugnemen want hij heeft er een passende hengst voor en wil er wel een veulen uit. Dat terugkopen zal voor flink minder zijn dan ze heeft gekost. Anders had X dr al eerder gehouden en er een veulen mee gefokt.
Omdat TS en dr vader de merrie nog niet kwijt willen bedenken ze deze constructie, welke in mijn ogen flink af te raden is.
Dus mijn advies lekker terug verkopen aan X, je verlies pakken en een ander paard kopen. Daarbij ook eens wat verder kijken dan bij deze handelaar.

Lijkt mij ook het slimste. Verkoop dr terug en dan ergens anders kopen ipv bij een handelaar. Desnoods een jaartje een lease paard ofzo om wat bij te leren. Van veel verschillende paarden rijden ga je ook beter worden dan van steeds hetzelfde als je echt hogerop wilt.

Ik zou als ik TS was er ook niet mee naar de kliniek rijden want geen enkele dierenarts heeft gezegd dat dit nodig is, ook niet die van hun zelf.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:42

k_m schreef:
Babootje schreef:

Lijkt mij ook het slimste. Verkoop dr terug en dan ergens anders kopen ipv bij een handelaar. Desnoods een jaartje een lease paard ofzo om wat bij te leren. Van veel verschillende paarden rijden ga je ook beter worden dan van steeds hetzelfde als je echt hogerop wilt.

Ik zou als ik TS was er ook niet mee naar de kliniek rijden want geen enkele dierenarts heeft gezegd dat dit nodig is, ook niet die van hun zelf.

Waar lees je dat? Die laatste eigen dierenarts wilde wel degelijk verder onderzoek op de kliniek namelijk. Zij wilden zelf echter eerst met X in gesprek, ipv laten kijken wat er aan de hand is...

Ik vind het aanbod van X (al hebben ze het zelf geopperd) ook puur gericht op handel en niet op het welzijn voor het paard... :(

Een paard wat niet bij je past verkopen, helemaal prima, ben ik zelfs voor. Worden paard en ruiter gelukkiger van. Maar niet in deze situatie. Je hebt nu eenmaal wel een zorgplicht voor een dier, en die mis ik toch wel een beetje...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:27

k_m schreef:
TS was er ook niet mee naar de kliniek rijden want geen enkele dierenarts heeft gezegd dat dit nodig is, ook niet die van hun zelf.

Ehh B-)

Kmbly schreef:
Dierenarts is geweest.
Hij deed wat testjes. Ze wou dr rug niet bollen en reageerde gevoelig bij dr bekken. Ook was het dikken been veel dikker dan de andere en wou ze hem niet in een houding houden en dreigde ze te gaan happen terwijl ze bij de andere niks deed. Ook wou ze een achterbeen niet onder de massa zetten en viel ze bijna om.
DA wilt onderzoek doen en daaruit foto’s gaan maken.
Alleen mijn vader vind het teveel geld gaan kosten en of ik het geduld heb om zo’n traject in te gaan omdat ik de sport in wil. Dus we gaan X bellen en nog bespreken met stalhouder.
Maar er is een grote kans dat dit mijn laatste paar weken met haar zijn. |(

Kinke

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:28

fransje, volgens mij mis je de laatste info?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:05

Kinke schreef:

Volgens mij reageert fransje op het feit wat ik ook doe: dat hun eigen dierenarts wel degelijk aangeraden heeft naar de kliniek te gaan... en dat is ook mijn advies geweest nadat ik een medische check heb gedaan bij het paard.

Dit is niet gewoon alleen een beetje stijfheid, en er doorheen rijden...

Daarbij zou ik een eigen dierenarts van een handelaar nooit vertrouwen, want die denkt mee in belang van de handelaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:09

ohh...ok, verkeerd begrepen :)
Maar ik ben het met je eens hoor, dit gaat volgens mij niet goed aflopen voor het paard :(

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:15

darkadia schreef:
Kinke schreef:

Volgens mij reageert fransje op het feit wat ik ook doe: dat hun eigen dierenarts wel degelijk aangeraden heeft naar de kliniek te gaan... en dat is ook mijn advies geweest nadat ik een medische check heb gedaan bij het paard.

Dit is niet gewoon alleen een beetje stijfheid, en er doorheen rijden...

Daarbij zou ik een eigen dierenarts van een handelaar nooit vertrouwen, want die denkt mee in belang van de handelaar.

Helemaal eens.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:23

Ik denk er precies het zelfde over.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:08

Moderatoropmerking:
Ik heb een en ander verwijderd in het topic. Het lijkt dat TS zelf een constructie heeft voorgesteld aan de handelaar. Ik heb de naam en toenaam van de handelaar verwijderd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:10

Als ik zoek op naam van de handelaar op bokt kom ik bij dit topic op X uit. Misschien kan dat ook verwijderd worden. Lijkt me niet wenselijk want dan kan diegene die zoekt wel raden wie x is als Bokt dat zoekresultaat geeft.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 21:47

Laatste update;
Ik heb vrijdag avond echt slecht geslapen en nagedacht. Ik heb besloten om char weg te doen. Ik ben te onervaren voor dr en kan niet bieden wat ze nodig heeft.
De fokker heeft mij andere paarden aangeboden en ik heb ze geprobeerd. Een witte ruin waarvan ik snel wist dat het hem niet was. Hij was dood voor het been en gaf een bok wanneer je even streng was, merkte dat ik verstijfde van angst, wat de fokker ook zag. Hij bood toen een andere merrie aan. 13 jarige merrie, wat energieker en werkwilliger. Ik reed er veel ontspannender op en durfde te springen met haar. We mogen haar op proef. Als zij het niet wordt zal hij kijken of hij nog wat heeft.

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:50

Wordt deze merrie wel gekeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:51

Kmbly schreef:
Laatste update;
Ik heb vrijdag avond echt slecht geslapen en nagedacht. Ik heb besloten om char weg te doen. Ik ben te onervaren voor dr en kan niet bieden wat ze nodig heeft.
De fokker heeft mij andere paarden aangeboden en ik heb ze geprobeerd. Een witte ruin waarvan ik snel wist dat het hem niet was. Hij was dood voor het been en gaf een bok wanneer je even streng was, merkte dat ik verstijfde van angst, wat de fokker ook zag. Hij bood toen een andere merrie aan. 13 jarige merrie, wat energieker en werkwilliger. Ik reed er veel ontspannender op en durfde te springen met haar. We mogen haar op proef. Als zij het niet wordt zal hij kijken of hij nog wat heeft.

Neem dan nu alsjeblieft wel goede begeleiding. En mocht er weer iets niet helemaal goed gaan laat er dan meteen naar kijken.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 21:54

Ik ga eerst een week echt proef doen. En als ik het zeker weet gaan we keuren. Als er uitkomt dat ze niet geschikt is, wordt het hem niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:55

Kmbly schreef:
Ik ga eerst een week echt proef doen. En als ik het zeker weet gaan we keuren. Als er uitkomt dat ze niet geschikt is, wordt het hem niet

Ook bij proef goede begeleiding nemen! Dat is wel een belangrijke periode.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:57

Daar was ik al bang voor. ;(

Wel goede deal voor de betreffende handelaar, want ongetwijfeld moest er bijbetaald worden? En vooral ook Arme Char, die nu niet de behandeling gaat krijgen die ze nodig heeft.... (immers zeggen ze daar dat er niets aan de hand is medisch :n )

Daarnaast ook pittig voor jou, als het echt je vriendinnetje was (al heb ik daar inmiddels toch wat twijfels bij gezien de keuzes die je nu maakt...) wil ik je toch sterkte wensen.

Ik hoop oprecht dat je met dit paard meer geluk hebt, maar echt: zoek betere begeleiding: want anders ga je echt op den duur weer vast lopen.
Iemand die je echt kan leren hoe je je paard correct rijdt, rechter maakt en dus gezond houdt, ook in het springen.
Mocht je tips willen voor kundige instructeurs in jouw regio, dan weet je me te vinden (en dat zijn geen instructeurs die met een longeerzweep in de bak gaan staan).

Betreft de week proef: een paard heeft vaak weken tot maanden nodig om goed te wennen op een nieuwe plek. Een week proef heb je dus eigenlijk weinig aan, kan best dat ze overdonderd door nieuwe omgeving mega braaf is, maar dat niet blijft...

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:09

Zoals hier boven gezegd word, wat heb je aan een week proef? paard is dan nog niet eens gewend, en dan moet je al beslissen of je dr wilt houden?