Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:17

dat is allemaal reproductie, geen verklaring, dus ik heb og geen woord logica gehoord. (geen redenen waarom iets zo is)

definities: dingen als 'schwung' 'impulsie' 'verzameling' 'losgelassenheit' 'durchlässigkeit'

Die zijn niet in elk land en elke taal hetzelfde. 'Schwung' in duitschland is niet hetzelfde als wat de Engelsen onder 'impulsion' verstaan.

Ikzelf hab het mezelf makkelijk gemaakt. Ik ga uit bij 'verzameling' van 'gewichtsverdeling onder invloed van houding' . Veel mensen roepen dat PER DEFINITIE er ook een impuls moet zijn om van verzameling te spreken.

Het kan goed zijn dat dat (impulscomponent) in de practijk nodig of zelfs alleen raadzaam kan zijn (die mening ben ik ook zelf toegedaan) maar ik bestrijd dat het een deel moet zijn van de definitie. dat maakt het lastig te communiceren over het systeem en de definities zijn ervoor om erover te communiceren.

dus ik denk dat het contraproductief is om verzameling te beogen in stilstand (schoolhalt en levade) zonder voorwaartsdrang. daarin verschil ik erg van de AR opvatting. daarentegen denk ik niet dat het daarmee dierenmishandeling is, dus 'I can agree to disagree'.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:28

Tsja...
Misschien toch eens echt een boekje lezen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:35

Spreekt u over uzelf? dat doet me deugd dat ik u tot verder onderzoek heb aangezet.
Of moet ik er uit opmaken dat u geen redenen kunt produceren?

Lees maar eens gueriniere, heel interessant, die heeft twee verschillende begrippen voor verzameling!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:50

Babootje schreef:
Dat is ook niet de bedoeling. De training omvat het opwarmen in stap en in draf; het stretchen van de rugspieren door middel van het laag en rond rijden is daar onderdeel van. En niet om een heel uur zo rond te rijden. Aan het einde een cooling down.

Laag en rond zie je niet terug in de klassieke of AR stromingen.
Wel in de huidige moderne dressuur.
Laag en rond zal de rugspier/lendenspier en halsspier alleen maar over-stretchen (en een grote valkuil het paard meer op de voorhand rijden als het tempo niet bewaakt wordt, overbelasting voorbenen, wat je nu ook ziet door de vele voorbeen blessures en aandoeningen.)
De rug is en blijft een bewegingspier, net als de buikspier een bewegingspier is, die moet je niet willen stretchen.
Er wordt in deze omschrijvingen een heel belangrijk onderdeel vergeten, en dat is het skelet.
Bekken recht= recht paard. Paard beweegt vanachter naar voren
teveel focussen op de voorzijde wordt de achterkant vergeten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:54

Wat een vreemde reactie Simpelman. Airnt geeft goede argumenten en je probeert het onderuit te halen met een drogreden c.q. belachelijk maken.

Ik vind dat Airnt het topic een interessante wending geeft en op mij komt het over alsof hij wel degelijk 'een boekje' heeft gelezen over dit onderwerp.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:57

er is dus ook al niet een concensus over wat KR eigenlijk is.
KR kan bijna alles zijn van Xenophon tot totilas... dat is best vaag.

Sommige voorbeelden die hier genoemd zijn als goeie KR ruiters zijn Iberisch bezig, dat is toch wel een beetje anders dan SCALA werk: ze doen echt totaal niet moeilijk over takt bijvoorbeeld. (althans als het om galop gaat, 4 takt en 2 takt galop zijn tof daaro)
ik beweer dus das Alta Esquela niet (precies) hetzelfde is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:59

Ansie schreef:
Tussendoor nog een antwoord van mijn kant op bovenstaande vraag.
Extreem lijkt me niet goed en ook niet de bedoeling. Wat ik geleerd heb is het vragen van stelling, draaiing vanuit atlas, dus het hoofd is voor het oog al MEER opzij gebogen dan bij menig paard in reguliere dressuur. Verder moet de hals meebuigen en de rest van het lijf achter de schoft, de lengtebuiging (of eigenlijk zijwaartse buiging). Het is zoveel als nodig zodat de binnenheup naar voor komt en het binnenachterbeen onder kan treden. Buiging bevordert de soepelheid van spieren en dus de losgelatenheid. In stilstand kan je checken of de buiging door komt in het lichaam. Dus dan wordt er stelling gevraagd, als het paard in staat is de rugspieren los te laten en de spieren aan de buitenkant van de buiging langer kunnen worden en de binnenkant aan kan spannen, buigt het lijf en komt de binnenheup naar voor. Een paard dat op dat moment strak blijft zal aan de achterkant naar links of rechts uit stappen om evenwicht te houden en niet te hoeven buigen. Zo'n paard kan dan wellicht onder het zadel ook niet op lichte hulpen met gemak buigen en ondertreden. Een paard met soepele spieren kan in stilstand buiging aannemen waarbij de heup naar voor komt.

De stelling en buiging horen relatief te zijn. Als je van voor kijkt, dus recht op de voorkant van het hoofd, hoort het hoofd niet voorbij het binnenvoorbeen gesteld te zijn. Dus als je een paard aan ziet komen in de sbw en je staat er zelf voor op de hoefslag (dan kijk je dus niet recht op het hoofd) ziet het eruit alsof het hoofd en hals verder afgebogen zijn. Ga je van de hoefslag af staan en kijkt dan recht op het hoofd van het paard dan zie je dat het paard toch niet voorbij het binnenbeen gesteld is, omdat de voorkant het lijf door de lengtebuiging immers ook al van de hoefslag af is. Soms zie je wel te veel stelling en dat is gewoon fout in mijn ogen, als het wel een doel heeft dan weet ik dat in ieder geval niet.
Het is overigens niet zo dat je continue vast blijft houden om stelling te onderhouden! Je vraagt en laat los anders blokkeer je het binnenachterbeen. Er wordt op gelet dat bij het vragen van de stelling vanuit de atlas, de keelgang open blijft en het hoofd dus ook niet kantelt. Door een harde hand gaat die ruimte sowieso verloren en dat komt weer niet ten goede aan het kunnen ontspannen van het kaakgewricht. Buiging van het lijf vraag je met je zit en benen of aan de hand met je zweep. Ik kan met rijden bijvoorbeeld met mijn zit duidelijk maken in welke buiging het paard moet gaan, dus van hand veranderen en dus van buiging wisselen dmv mijn zit zonder dat ik aan het hoofd hoef te komen.
Met het aan de hand werken, maar ook met rijden, is het een valkuil om steeds aan de binnenteugel te trekken/vast te houden, daar krijg je op den duur stramme en scheve paarden van. En als het nodig lijkt om continue de stelling te moeten onderhouden met je hand dan gaat er wellicht achter wat verkeerd. In de AR is het de bedoeling dat het paard zodanig in zelfhouding in balans is, buigzaam is en reageert op zithulpen dat er dus ook eenhandig gereden kan gaan worden.

Dank je voor je antwoord.
Misschien is dit super voor verreden paarden. Maar mijn ervaring met jongere paarden is toch al de lenigheid en flexibiliteit hebben en ik ze dat niet "hoef" te leren. Enige wat ik ze zal moeten leren, om mij als ruiter (gewicht) en soms onbalans mee te nemen in de beweging.
Volgens mij kan je een paard heel eenvoudig 1 handig beleren (als je je als ruiter focussed op de achterkant) daarbij is en blijft het hoofd en hals toch nog steeds de balans van een paard?
Probeer maar eens je paard die los staat om te duwen (heel grappig) dan zie je zijn hoofd als eerste reageren om zich te herstellen.
Een paard die uitglijd zal ook allereerst zijn hoofd en hals proberen omhoog te brengen, om zo zijn evenwicht te herstellen.
Als ik , als ruiter, dit hoofd en hals dan in een positie ga dwingen, verstoor ik toch juist zijn evenwicht en balans?
Vooral bij jonge paarden, houd ik juist het hoofd en de hals houding voor wat het is, en focus me op de achterkant, krachtontwikkeling , buiging in het lijf...als het eenmaal recht is, krijg je de aanleuning vanzelf . eerst recht, dan pas oefeningen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:18

interessant is dat je juist als je op blanke kandare rijdt meer de kans krijgt om het hele paard op zit en beenhulpen een buiging te geven.

In de AR wordt wel degelijk ook die controle verkregen, zelfs in heel grote mate. (Zoek maar eens een ruiter die zo mooi een schouder binnenwarts-renvers overgang kan rijden!) maar opvallend is de kleine hoeveelheid impulsie.

Mij valt ook op dat als ik Bent en Marius zie ridjen dat de buiging in het lichaam van het paard veel groter is dan bij leerlingen met minder ervaring (eignelijk niet heel verbasend, geldt natuurlijk al snel voor veel rijdstijlen) dat doen ze misschien wel ook vaak met dezelfde halsbuiging.

Je kunt een enorme halsbuiging gebruiken als je ook een enorme lichaamsbuiging voor elkaar krijgt zonder balans te verliezen. (als...-dan...)

Wat ik wel interessant vind aan het idee van de atlas-manipulatie is dat het bij mensen ook werkt. Mooie illustratie is de 'neusworp' waarmee je iemand met een vingertop op de grond kan dwingen.

Wat mij opvalt is dat Bent zelf zegt dat bij een buiging naar rechts (bijvoorbeeld) het paard RECHTS zijn romp laat zakken. als dan het binnenachterbeen weliswaar ondertreed, is er dan nog steeds een (modicum) verzameling?

Bij verzameling denk ik aan het 'opwaarts' gaan van het paard, tot op zekere hoogte in elke gang.
Daarvoor moet ik de heupen eronder rollen, daarom moeten de knieen buigen, mijn achterbeen moet ondertreden, mijn rug moet omhoog komen,( als gevolg van de spierspanning van de buikspieren o.a.) en DE SCHOFT moet omhoog tussen de schouderbladen. Daardoor wil het paard ook z'n hoofd omhoog.
Als de romp aan de binnenkant van de buiging LAGER is, kan dan nog de schoft omhoog komen?
dit is tegenstrijdig met mijn eigen ervaring. Maar mijn ervaring is beperkt.

Kan een AR-ruiter mij dat uitleggen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:29

Airnt schreef:

Sommige voorbeelden die hier genoemd zijn als goeie KR ruiters zijn Iberisch bezig, dat is toch wel een beetje anders dan SCALA werk: ze doen echt totaal niet moeilijk over takt bijvoorbeeld. (althans als het om galop gaat, 4 takt en 2 takt galop zijn tof daaro)
ik beweer dus das Alta Esquela niet (precies) hetzelfde is.

Alta Escuela is best gaaf om te zien (jaarlijks op de SICAB in Spanje te vinden)
maar je hebt naast deze stroming ook nog de doma classica (onze oude dressuur) de Doma Vaquera (oorsprong van Western)
3 totaal verschillende disciplines, die ook verschillend onafhankelijk worden beoordeeld door jury's
alta escuela
http://www.youtube.com/watch?v=GpUw2DaquCc
http://diferido.sicab.tv/#/?videoId=8ec ... 74481a3e20
doma vaquera

http://www.youtube.com/watch?v=mZ0vPX9QGqc

doma clasica
http://www.youtube.com/watch?v=IPtQugZTzJk

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:55

Airnt schreef:

Zoveel verschillen zijn er eigenlijk niet hoor. De verschillen worden alleen heel groot opgeblazen. De discussies gaan meestal maar over details. Op hoofdlijnen is er meer overeenstemming dan je zou denken. Zowel Klaus balkenhol als Edward gal zullen de opleiding van hun jonge paard niet beginnen met aantreden, zijgangen etc. En beide zullen pas tevreden zijn als ze alle aspecten van het skala kunnen tonen en behouden in elk moment van de training en wedstrijd. Beide zullen wat in de AR wordt gezien als verzameling, geen verzameling noemen. Kan ik mij niet voorstellen iig. Bij juryleden gaat de discussie ook vaak of iets een iets een 7 of een 8 waard is. Meestal niet of iets een 2 of een 10 moet krijgen.

Airnt schreef:

Dat soort ruiters zullen dan ook nooit scoren in competities vanuit de FEI. Niet dat het perse om scoren gaat. Maar binnen de FEI, en de basis/subtopdressuur wordt wel iedereen langs dezelfde meetlat gelegd. Er is dus consensus over wat goed en niet goed is. Die hele opzet is niet uit de lucht komen vallen.

Airnt schreef:
interessant is dat je juist als je op blanke kandare rijdt meer de kans krijgt om het hele paard op zit en beenhulpen een buiging te geven.

Je brengt het als een feit, maar waarschijnlijk is het slechts je mening. Als je zo op je been en zit rijdt, waarom zou het dan niet gewoon op een simpel trensje kunnen?

Airnt schreef:
Mij valt ook op dat als ik Bent en Marius zie ridjen dat de buiging in het lichaam van het paard veel groter is dan bij leerlingen met minder ervaring

Ik zie de paarden vaak alleen maar buigen in de hals en nauwelijks in het lichaam. verder vind ik die Marius nog erger om naar te kijken. Met alle respect maar ik kan niet begrijpen wat je daar mooi aan vindt? Even los van de gehele theoretische discussie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:02

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:18

Ik heb een vergelijking gemaakt tussen leerlingen en docenten, daar heb ik geen absolute waarde aan verbonden.

FEI punten zijn voor mij inderdaad absoluut geen kriterium, vooral omdat ze zich ook al niet aan hun eigen regels houden. Also totilas een spaanse draf laat zien maar punten krijgt voor een uitgestrekte draf (howel de takt volledig weg was) dan is dat een illustratief incident dat laat zien dat de kernwaarden niet altijd worden vastgehouden en dus die maatlat niet echt zo absoluut is.

dus dat lijkt me niet echt een argument.
Dan bedoel ik een argument in de discussie: wat is het verschil?

daar hoeven we gewoon heel vaak helemaal geen waardeoordeel aan te hangen.

De Bit-kwestie is een topic op zich waard.
'waarom kan je dat dan niet op een gewoon trensje?' het verkleinwoord alleen al geeft blijk van een zeker verschil van mening tussen ons.
Als je Preuenschoft leest e.d. dan zie je dat er erg veel onderzoek is gedaan naar de inwerking van bitten. Die trensen zijn niet automatisch vriendelijker. daarentegen werken ze heel anders in. het is dus appelen met peren vergelijken. (de een oefent een trekkende kracht uit en de andere hoofdzakelijk een koppel)

Een trens heeft ook geen eigen balans, een kandare wel.

ik doe het ook met alle plezier met een halsring of bosal, maar dan krijg ik niet zo'n kwaliteit als met een bit. Ik pas het bit aan aan het paard en wat ie mij verteld dat hem het beste past. waar is de communicatie het beste. Het voordeel is natuurlijk dat ik niet zo precies links en rechts teugelhulpen gelijk moet houden bij een kandare als bij een trens. mijn paard klemt zijn kaak er niet tegenin zoals bij een trens.

Maar het gaat absoluut niet over mij, want ik ben KR NOCH AR... dus wat ik vind doet eigenlijk totaal niet ter zake.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:55

Airnt schreef:
Also totilas een spaanse draf laat zien maar punten krijgt voor een uitgestrekte draf (howel de takt volledig weg was) dan is dat een illustratief incident dat laat zien dat de kernwaarden niet altijd worden vastgehouden en dus die maatlat niet echt zo absoluut is.

Zelfs hard-core klassiekers konden niet om Totilas heen, zeker niet als het ging om de verzameling. En de geschiedenis herhaalt zich. In de begintijd stond Bonfire erg ter discussie, want die had knieactie. Dat was men niet gewend. Nu is dat heel normaal. Nu moet men weer wennen aan paarden met een extreem voorbeen. Nogmaals, je haalt weer details aan. Als er echt taktfouten gemaakt worden zie je dat terug in de beoordeling (voor dat onderdeel). Als totilas de gehele kur onzuiver door de baan zou gaan, dan had hij echt de scores niet behaald die hij behaalde. En het zal best een keer geweest zijn dat hij een keer een taktfout maakte in een onderdeel. Dan had hij daarvoor een onvoldoende. Maar dat werd ruimschoots gecompenseerd met al het goeds wat hij liet zien. En foutenkijker onthoudt alleen dat ene foutje en sluit de ogen voor de rest.

Airnt schreef:
dus dat lijkt me niet echt een argument.
Dan bedoel ik een argument in de discussie: wat is het verschil?

In plaats van te zoeken naar de verschillen kun je beter kijken naar de overeenkomsten.

Airnt schreef:
waarom kan je dat dan niet op een gewoon trensje?' het verkleinwoord alleen al geeft blijk van een zeker verschil van mening tussen ons.
Als je Preuenschoft leest e.d. dan zie je dat er erg veel onderzoek is gedaan naar de inwerking van bitten.

Met je opmerking over ... lezen doe jij hetzelfde. Net alsof ik geen mening kan hebben omdat ik dat ene boek toevalling niet heb gelezen. Ik ben bekend met de werking van de kandare en ik vindt de inwerking pittig. Bovendien rij ik graag MET aanleuning, en niet met een los-vast verbinding. Een bewuste keuze.

Airnt schreef:
Een trens heeft ook geen eigen balans, een kandare wel.

En je punt is?????

Airnt schreef:
Maar het gaat absoluut niet over mij, want ik ben KR NOCH AR... dus wat ik vind doet eigenlijk totaal niet ter zake.

Wat ben je dan wel? :) Je doet toch mee op persoonlijke titel aan deze discussie? Je spreekt toch niet voor een ander? Er zijn hier mensen die bewust voor een systeem of benadering kiezen. Die hebben zich daarin verdiept en kunnen beargumenteren waarom ze iets wel of juist niet doen. Waarom ze iets wel of juist niet goed vinden. Met die argumentatie kun je het wel of niet eens zijn. Maar die argumentatie wegwuiven met een dooddoener en dan zelf ook niet concreet aan kunnen geven wat jouw visie is en waar jij mee bezig bent, vind ik wel een beetje makkelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:04

het voorbeenzwaaien van Toot en nog meer andere moderne ruiters is niet zo moeilijk in je paard te "rijden" hoor. (eenpootdraf) alleen blijft er weinig van 2 takt over helaas.
plus het achterbeen kan het niet meer bijbenen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:23

oh, nee, hoor, maar ik kan zo moeilijk ff een hele verhandeling houden in antwoord op je opmerking die eigenlijk (zoals gezegd) offtopic is. dus refereren aan die publicaties is dan wat efficienter.

in essentie is er veel onderzoek gedaan naar hoe bitten inwerken en dat is een stuk anders dan de meeste mensen denken. Een stang geeft in de practijk helemaal niet (per definitie) een veel scherpere inwerking, maar een andere.

dus het paard reageert heel anders op een stang, maar dat komt niet omdat het 'meer pijn doet'.
in de practijk is het eigenlijk zo dat de ruiter druk opbouwt tot de reactie komt, en dat is een reactie van het paard op de druk die die voelt en het type druk. dus de hefboom geeft in de practijk niet veel grotere krachten, maar wel heel andere krachten.

Een kandare heeft ook een vrije slag waar er nog geen hefboomwerking is. een trens werkt direct in, daar geeft guiriniere al op af. die zegt ook al dat je een beginnen nooit eent rensje in z'n handen mag geven (interessant he? precies het omgekeerde van wat je nu hoort.)

De scharen van de stang hebben echter ook eigen gewicht, en dus kunnen die een zeker hulp uit zichzelf geven, dit zal nooit een heel grote kracht zijn, maar wel erg consequent dus het paard kan daardoor erg netjes reageren op zo'n ding.

In de practijk zie ik paarden met een trens heel vaak erg ongelukkig reageren, en met een stang (mits correct gebruikt) veel gelukkiger.

Bij een kandare hoort ook een opwaartse teugelvoering als gevolg van de natuurkunde van dat ding. je kunt het paard daartoe helpen op te richten en toch de schoft en de hals lang te maken door naar boven-voor na te geven. en dat is soms gewoon duidelijk en helpt.
Je hoeft het niet in 'rukjes' te doen, maar tillen heeft een effect en dat leid tot een betere communicatie van ruiter en paard. hetgeen sneller tot het gewenste gedrag leidt en dus tot meer nageven, en dus beter rijden.

Ik probeer de discussie te zuiveren. Ik heb wel interesse in de discussie omdat ik Bent ken, en Marius ken, meer ik ben geen AR ruiter.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:37

Airnt schreef:
dus refereren aan die publicaties is dan wat efficienter.

Refereren aan? Of verschuilen achter....

Airnt schreef:
dus de hefboom geeft in de practijk niet veel grotere krachten, maar wel heel andere krachten.

Een hefboom vermenigvuldigd de druk (is pure natuurkunde), dus kan een onervaren ruiter ongemerkt teveel druk geven dan nodig en daarmee dus het paard onnodig pijn. Daarom mag er in de 'gewone dressuur' dus pas vanaf een bepaald niveau met stang/hefboomwerking gereden worden. Niet voor niets dus.

Airnt schreef:
Een kandare heeft ook een vrije slag waar er nog geen hefboomwerking is. een trens werkt direct in, daar geeft guiriniere al op af.

Dus? Ik snap de toegevoegde waarde van de 'vrije slag' niet zo? Dan moet je dus met een scherp inwerkende optoming nog steeds grote hulpen blijven geven voordat het effect heeft, of de hulp doorkomt? Je wilt toch juist kleine onzichtbare hulpen geven? Volgens het ideaal van de 'gewone dressuur' leer je eerst onafhankelijk zitten en daarna rijden met een weerstand biedende hand. En als dat het geval is, zorgt een trens die direct inwerkt dus voor een verfijnde communicatie zonder ruis. Geen vrije slag, geen los-vast contact, maar een stille verende verbinding/aanleuning.

Airnt schreef:
In de practijk zie ik paarden met een trens heel vaak erg ongelukkig reageren, en met een stang (mits correct gebruikt) veel gelukkiger.

Het is hoofdzakelijk de ruiterhand die het verschil maakt hoor. En elke optoming met hefboomwerking werkt scherper in dan zonder. En veder is het van belang dat een bit past.
Op wat voor bit rij jij je paard eigenlijk en waarom? Vertel eens wat vanuit je eigen ervaring ipv je te verschuilen achter de fouten van anderen, boeken, grootmeesters en zogenaamde algemeenheden. :) Haal dan om zijn minst filmmateriaal aan om je visie te illustreren, dan weten we waar we het over hebben. Van ik-zie-ik-zie wordt niemand wijzer.

Airnt schreef:
Je hoeft het niet in 'rukjes' te doen, maar tillen heeft een effect en dat leid tot een betere communicatie van ruiter en paard. hetgeen sneller tot het gewenste gedrag leidt en dus tot meer nageven, en dus beter rijden.

In de voorbeelden die ik eerder in deze discussie heb aangehaald (filmmateriaal) leidt het slechts tot de nek het hoogste punt met de schoft naar beneden gedrukt en hakken die richting de staart gaan. Maar misschien heb ik de goede voorbeelden niet gevonden?

Airnt schreef:
meer ik ben geen AR ruiter

Wat ben je dan wel? :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:46

Airnt schreef:
Ik heb wel interesse in de discussie omdat ik Bent ken, en Marius ken,

Ik vroeg je al eerder of je, los van de theoretische discussie, Marius mooi vindt rijden? Kun je daar antwoord op geven? Vindt je het mooi om naar te kijken? Wat zie jij als je de filmpjes bekijkt die ik eerder aanhaalde? Zie je dan harmonie? Een happy paard? Soepelheid? Ontspanning?

Als je de discussie zuiver wilt hebben, dan moeten we allen even naar eenzelfde voorbeeld kijken en onze mening daarover geven en daarover in discussie gaan.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 00:07

ik moet helemaal niks. :P

Ik wilde dat mesne eens inhoudelijk gingen discussieren.

Ik ben ook kritisch, maar wel met respect.
En ik betwijfel dat velen het echt beter kunnen. Demeeste filmpjes in dit topic zijn NIET van de mensen zelf. dat is natuurlijk makkelijk om anderen te bekritiseren.

Ik ben geen geboren ruiter, ben pas met 21 begonnen, dus ik heb geen illusies over dat er nog heel veel te verbeteren is, maar de doelstelling gaat uit van een begrip, en daarom vind ik theoriediscussies WEL iets voor iedereen. Ik heb toch inmiddels wel veel gezien. en dus een smaak die gebaseerd is op veel verschillende landen, veel veschillende stijlen (australie, californie, rusland (kozakken), portugal, spanje, engeland, etc etc)

dus ik heb een veel bredere kijk op de boel dan de meeste mensen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 00:36

Airnt, vind jouw bijdragen zeker interessant, dus laat je niet afschrikken, blijf gerust posten. Een brede kijk is idd van groot belang, hopelijk kan je hiermee een aantal mensen inspireren.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 01:40

Zo, bijgelezen, even kort wat antwoorden.

Nombrado, ik heb ook geleerd dat hoofd en hals de balansstok is van het paard. Dwingen doe je dan dus niet. Stelling vragen lijkt me niets mis mee maar vasthouden dus wel. Ik denk dat we niet zo ver uit elkaar liggen wat dat betreft. Ik schreef ook bewust dat als de ruiter wel constant stelling moet behouden (en vasthouden) er achter wat fout gaat.

Airnt, ik vind dat je een welkome bijdrage levert aan dit topic. Waarvoor dank.
Ik zag je vraag over de romp. Ik denk dat je de rotatie van de romp bedoelt? In een schouderbinnenwaarts komt de buitenkant wat omhoog en vanuit daar krijgt de schouder vrijheid. De binnenkant is niet constant lager maar 'swingt' in beweging links en rechts al naargelang hoe de achterbenen bewegen. Als het binnenachterbeen het verst achter staat en op het punt komt weer naar voor te stappen swingt de romp naar buiten en als vervolgens het buitenachterbeen als verste punt achter te staan swingt de romp weer naar de andere kant. Die constante beweging gaat ook in buiging gewoon door.

Ik ga hier even op door want ik kwam toevallig dit filmpje tegen. Is wel leuk om er een beeld bij te hebben denk ik voor degenen die zich er nog geen beeld bij kunnen vormen. Ken haar verder niet maar ze geeft precies aan wat ik bedoel. Heb je de feeling eenmaal te pakken dan weet je niet meer beter en hoef je er niet meer over na te denken. Dan zit je gewoon logisch mee in de beweging. Het mooie hiervan is; op deze manier KAN je zelf niet met strakke rug blijven zitten. Zij doet het in het filmpje natuurlijk heel overdreven om de kijker goed te laten zien hoe de beweging gaat. In praktijk met rijden doe je dit in veel mindere mate. Als je je hier bewust van bent kan je het achterbeen precies op het juiste moment aanspreken om activiteit te vragen en goed onder te stappen.
http://www.youtube.com/watch?v=D1OiQducrBg

Oh en je schreef iets over een overgang schouderbinnenwaarts-renvers. In de AR wordt vaak vanuit een appuyement doorgereden in een renvers. Misschien bedoel je die overgang?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 01:56

nee, een daadwerkelijke overgang, dus het paard ombuigen/stellen terwijl je erder rijdt op dezelfde lijn (hetzij cirkel, hetzij lange zijde, of wat ook.) naja heb ik eens bent zien doen, ik bedoel dus het controle hebben over buiging ahv zit.

Het interessante is dat ik dus altijd geleerd heb dat je dus de binnenkant van de romp juist omhoog wilt rijden. dat voel je heel sterk gebeuren in een galoppirouette, maar dat kan dus in elke gang en in elke zijgang. dat dmv het in werking stellen van de spieren aan de onderkant van het paard (buikspieren e.d.) die de rug omhoog duwen en het bekken kunnen kantelen.

Dit is dus een kwestie van niet alleen het achterbeen onder voelen grijpen (in gestrektheid) waardoor de romp daalt, maar juist dat dat been ook neerkomt met een gebogen knie, en ook draagt. om te dragen moet de structuur natuurlijk wel aanspannen.

De hoef die weliswaar direct onder het zwaartepunt komt hoeft niet per se te dragen of te heffen, het paard KAN in principe er als een pudding omheen zakken, zeg maar.

Ik weet dat dit ook een interessepunt is bij de AR en misschien ook wel een discussiepunt, dat weet ik niet.
Bent zei kort geleden nog tegen mij van die romp naar beneden, toen ik bij hem thuis was, maar ik dacht eigenlijk dat ie zich versproken had... maar hij zei het twee of drie keer vrij uitdrukkelijk. verbaasde mij nogal.

Dit probleem spreekt ook tegen het idee (van moderne dressuur) van vooruitrijden en dan opvangen vooraan. dan heb je grote passen van de achterbenen en de hoef van het vooruit tredende achterbeen komt weliswaar verder naar voren, maar het andere achterbeen zwaait juist verder naar achteren. en omdat de heup maar een bot is (naja structuur) kan het paard dus eigenlijk zijn heupen niet onderbrengen en je kunt dus vrijwel geen hankenbiegung bereiken.

je komt dus helemaal nergens en daarom zie je zo ongelofelijk veel op de voorhand in de gangbare maneges.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 02:06

Tijdje terug in een ander topic dook er een filmpje op waarbij de trainer het paard in stilstand vanuit de achterkant in buiging zette. Je zag duidelijk dat de romp aan de binnenkant omhoog kwam en de amazone dus aan die kant omhoog geduwd werd. Dus ja denk ook dat als je buiging vraagt, de binnenkant van de romp omhoog komt maar eenmaal in beweging die swingende beweging ook doorgaat.

Laatste ben ik het ook mee eens. Er wordt vaak gekeken naar de afstand tussen de benen maar niet naar de zwaai die het been naar voor of achter maakt. En dat geeft nogal het verschil aan in wel of niet ondertreden en kunnen verzamelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:52

nombrado schreef:
Babootje schreef:
Dat is ook niet de bedoeling. De training omvat het opwarmen in stap en in draf; het stretchen van de rugspieren door middel van het laag en rond rijden is daar onderdeel van. En niet om een heel uur zo rond te rijden. Aan het einde een cooling down.

Laag en rond zal de rugspier/lendenspier en halsspier alleen maar over-stretchen (en een grote valkuil het paard meer op de voorhand rijden als het tempo niet bewaakt wordt, overbelasting voorbenen, wat je nu ook ziet door de vele voorbeen blessures en aandoeningen.)
De rug is en blijft een bewegingspier, net als de buikspier een bewegingspier is, die moet je niet willen stretchen.

Dat is nogal een bewering die je doet. Dat de vele voorbeen blessures en aandoeningen komen door LDR training? Kun je dat onderbouwen met cijfers? Of is dit gewoon een slag in de lucht?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:53

jasmijn78 schreef:
Airnt schreef:
Ik heb wel interesse in de discussie omdat ik Bent ken, en Marius ken,

Ik vroeg je al eerder of je, los van de theoretische discussie, Marius mooi vindt rijden? Kun je daar antwoord op geven? Vindt je het mooi om naar te kijken? Wat zie jij als je de filmpjes bekijkt die ik eerder aanhaalde? Zie je dan harmonie? Een happy paard? Soepelheid? Ontspanning?

Als je de discussie zuiver wilt hebben, dan moeten we allen even naar eenzelfde voorbeeld kijken en onze mening daarover geven en daarover in discussie gaan.

Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:01

Airnt schreef:
nee, een daadwerkelijke overgang, dus het paard ombuigen/stellen terwijl je erder rijdt op dezelfde lijn (hetzij cirkel, hetzij lange zijde, of wat ook.) naja heb ik eens bent zien doen, ik bedoel dus het controle hebben over buiging ahv zit.

Het interessante is dat ik dus altijd geleerd heb dat je dus de binnenkant van de romp juist omhoog wilt rijden. dat voel je heel sterk gebeuren in een galoppirouette, maar dat kan dus in elke gang en in elke zijgang. dat dmv het in werking stellen van de spieren aan de onderkant van het paard (buikspieren e.d.) die de rug omhoog duwen en het bekken kunnen kantelen.

Dit is dus een kwestie van niet alleen het achterbeen onder voelen grijpen (in gestrektheid) waardoor de romp daalt, maar juist dat dat been ook neerkomt met een gebogen knie, en ook draagt. om te dragen moet de structuur natuurlijk wel aanspannen.

De hoef die weliswaar direct onder het zwaartepunt komt hoeft niet per se te dragen of te heffen, het paard KAN in principe er als een pudding omheen zakken, zeg maar.

Ik weet dat dit ook een interessepunt is bij de AR en misschien ook wel een discussiepunt, dat weet ik niet.
Bent zei kort geleden nog tegen mij van die romp naar beneden, toen ik bij hem thuis was, maar ik dacht eigenlijk dat ie zich versproken had... maar hij zei het twee of drie keer vrij uitdrukkelijk. verbaasde mij nogal.

Dit probleem spreekt ook tegen het idee (van moderne dressuur) van vooruitrijden en dan opvangen vooraan. dan heb je grote passen van de achterbenen en de hoef van het vooruit tredende achterbeen komt weliswaar verder naar voren, maar het andere achterbeen zwaait juist verder naar achteren. en omdat de heup maar een bot is (naja structuur) kan het paard dus eigenlijk zijn heupen niet onderbrengen en je kunt dus vrijwel geen hankenbiegung bereiken.

je komt dus helemaal nergens en daarom zie je zo ongelofelijk veel op de voorhand in de gangbare maneges.

Nog een keer gelezen maar dan met een uitgeslapen hoofd. Dat het paard als een pudding om het achterbeen heen zakt voorkom je denk ik juist door tijdig de buikspieren te vragen aan te spannen. Dus dat moment dat het binnenachterbeen naar voor komt, een keer drijven of (bij werk aan de hand) zacht aanraken met de zweep en dan heb je die aanspanning al, waardoor de romp niet in zakt bij het neerzetten van het achterbeen. Je legt de focus dus vooral op het naar vóór komen van het achterbeen. Met romp naar beneden bedoelt Bent denk ik de rotatie die op het moment van naar voor komen van het binnenachterbeen nog naar buiten is, en op het moment dat de buikspier aan moet spannen, het achterbeen onder stapt is die romp dus weer omhoog zoals jij beschrijft. Misschien spraken jullie net over een ander moment in de beweging? Ben er niet bij geweest dus ik bedenk maar wat.