Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:20

Ik heb zo het gevoel dat ik dit paard ken, als je wil, kun je mij pben waar je hem hebt gekocht? Dan kan ik inschatten of het hetzelfde paard is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:04

Dit klinkt mij toch in de oren als een (diepliggende) hoefzweer of zware hoefkneuzing zoals je het beschrijft. En dat hoop ik maar voor je want dat is relatief onschuldig.

Wanneer is de smid geweest en heeft hij ijzers? Kan het niet vernageld zijn oid?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:21

ik heb dit topic niet helemaal gelezen.
heb jou filmpje bekeken van het paard.
maar ik denk echt dat het een lichamelijke reden is waarom het paard zo is en zo deed of doet.
en paard doet niet zomaar wat.
en paard kan na gekeken zijn,
maar ik ken zat gevallen die ook zo reageerde onder het zadel en na heel lang dokteren zijn ze er dan ook eindelijk achter gekomen.
en ik ken wel iemand die heeel veel kan bij paarden en ook gelijk van alles ziet aan het paard.
wij op stal hebben haar allemaal en in onze omgeving ook.
zij heeft ook echt zieke paard geholpen of paarden met trauma's en alles wat je maar kunt op noemen waarom een paard afgeschreven is voor de sport of het rijden,
en zij heeft er heel veel of veel beter gemaakt of gewoon goed gekregen,
en zij heeft ook wel eens gehad dat ze zij bij een bepaalt paard van dat je beter daar een foto van kon laten maken,
en kreeg na de foto dus ook slecht nieuws.
deze vrouw kost je een keer 100 euro.
maar wij zweren er echt bij.
http://www.dierfysio-menalda.nl/

en ik denk dat je paard nu last heeft van een zweertje in zijn hoef.
en anders kan dit ook een reden wezen waarom jou paard zo was of is

Babootje

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:02

wil hij helemaal niet belasten? dat is wel ernstig, daar moet echt een da bij. hoefzweer is t minst erg, maar stel je voor dat ie een breuk heeft. paarden belasten kruislings op rust, en als ze niet belasten willen zijn ze na een dag of 3 wel uitgeput.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:08

Heb gisteravond het hele topic van voor tot achter gelezen en vind dat je erg veel bereikt hebt! Erg knap! Sneu dat hij nu zo kreupel is, misschien morgen toch maar een da erbij halen? Succes en sterkte!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:15

Hoe is z'n temperatuur nu?

Het kan natuurlijk zijn dat de koorts weg is maar waar je voor op moet letten is dat er geen grote temperatuurschommelingen zijn (en jij misschien net de wat lagere temperaturen meet), die zijn nog veel schadelijker dan koorts.

Zou er sowieso een DA en/of hoefsmid bij halen, denk ook wel dat het de juiste keuze is om hem buiten te laten.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:29

Zou morgen idd ook even een da erbij halen :j Het arme dier heeft er zo te lezen echt heel erg veel last van :(:)
Zal duimen voor je !

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:54

TS hoe is het nu met Reus, heb je nog een besluit genomen of actie ondernomen?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:58

ralphtdw schreef:
ik heb dit topic niet helemaal gelezen.
heb jou filmpje bekeken van het paard.
maar ik denk echt dat het een lichamelijke reden is waarom het paard zo is en zo deed of doet.
en paard doet niet zomaar wat.
en paard kan na gekeken zijn,
maar ik ken zat gevallen die ook zo reageerde onder het zadel en na heel lang dokteren zijn ze er dan ook eindelijk achter gekomen.
en ik ken wel iemand die heeel veel kan bij paarden en ook gelijk van alles ziet aan het paard.
wij op stal hebben haar allemaal en in onze omgeving ook.
zij heeft ook echt zieke paard geholpen of paarden met trauma's en alles wat je maar kunt op noemen waarom een paard afgeschreven is voor de sport of het rijden,
en zij heeft er heel veel of veel beter gemaakt of gewoon goed gekregen,
en zij heeft ook wel eens gehad dat ze zij bij een bepaalt paard van dat je beter daar een foto van kon laten maken,
en kreeg na de foto dus ook slecht nieuws.
deze vrouw kost je een keer 100 euro.
maar wij zweren er echt bij.
http://www.dierfysio-menalda.nl/

en ik denk dat je paard nu last heeft van een zweertje in zijn hoef.
en anders kan dit ook een reden wezen waarom jou paard zo was of is

Ik dacht even dat hier een verwijzing kwam naar een of andere goeroe, maar gelukkig kom je met een link naar een hele goede dierfysio :j
Jammer dat het nu zo moet gaan, TS! Het klinkt heel naar, hoop voor jullie dat het snel weer beter mag gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:40

Ts, hoe gaat het met hem?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:52

Paard is gevallen en is, (nadat de koorts van vermoedelijk een virusje weg is) nog steeds stokkreupel. Reden om toch een da te laten komen een paard staat niet voor niets op drie benen. En hij heeft er wel verrekte veel pijn aan als hij zijn achterbenen al onder de massa brengt om dat voorbeen maar niet te hoeven gebruiken, hoop dat het meevalt maar ik vind het niet zo fijn klinken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:27

Ik zou toch even foto's laten maken...als hij helemaal niet belasten wil is dat wel heel eng.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:54

Update:

Hij is nog steeds stok kreupel....... temperatuur is constant
DA is geweest die vermoed dat het in de schouder zit (waarschijnlijk door de val in de wei) en adviseerde 14 dagen boxrust.
Deze boxrust heb ik maar omgezet in 14 dagen (kleine) wei rust want box rust gaat een waar drama worden en hem aan de hand stappen is op het moment al helemaal geen optie.

Helaas was er gister even geen spraken van rust, er kwam een nieuw paard op de wei, en Reus die nog steeds denkt een hengst te zijn moest even laten zien wie hij was. Waardoor die een paar keer in galop door de wei vloog en daarna weer dubbel zo kreupel terug liep. Maar aan de andere kant ben ik er ook wel weer blij mee dat hij het been tenminste durft neer te zetten. Verder is die een stuk levendiger en loopt weer wat meer dan voorheen maar ik moet eerlijk toegeven dat het er nog niet echt beter uit ziet hoe hij beweegt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:58

Hoe is het nu op de wei? Misschien dat het nu beter is om ze even apart in een paddock te zetten/stukje wei af te zetten? (Boxrust ben ik sowieso geen fan van, gezien het gedrag van paarden na die boxrust en het gevaar op wederom een blessure)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:58

Het spijt me dit te moeten zeggen, maar hier neem je toch geen genoegen mee...(hoop ik)?

Eerst zegt de DA dat je paar maar liefst 14 dagen koortsvrij moet zijn alvorens ook maar een kreupelheidsonderzoek te kunnen of willen doen, nu zegt de DA (was zeker dezelfde?) dat er een "vermoeden" bestaat van "vanuit de schouder" evtl "door de val" (heeft iemand gezien of hij op z'n schouder is gevallen bijvoorbeeld?) en lees ik niets over nader onderzoek(want waarop is dat vermoeden van "de schouder" gebaseerd, heeft-ie er aan gevoeld, hoe ging dat onderzoek dan eigenlijk?) maar wordt er gewoon zonder meer 14 dagen box rust voorgeschreven.
Dat wordt dan op de wei wat rondstrompelen, begrijp ik van TS.

M.a.w. het "deskundige" DA- advies is, gebaseerd op slechts een vermoeden: gewoon "14 dagen aankijken" (op rust) zonder eigenlijk te weten wat dit nu is?
Fijne DA is dat, want nu weet je nog niks.

Wat een ONdeskundig gehannes, voor zulke non-adviezen zou ik zo'n DA dus niet gaan betalen, en ook zou ik onverwijld een andere DA inschakelen die wel van wanten weet... met een "vermoedelijke" schouderblessure (in hoeverre..?!?) is er toch minstens vervolgonderzoek nodig.

Of een gediplomeerd hoefsmid om alsnog een diepe hoefzweer uit te sluiten.

Nu kun je 't dus alsnog 14 dagen gaan aanzien, zou ik zelf er met een van mijn paarden er nooit op wagen, zeker niet gebaseerd op een vage aanname van de herkomst van de verschijnselen... er is helemaal geen enkele diagnose gesteld, hoe kan men dan een aanpak (of beter gezegd: non-aanpak) voorschrijven?

Als ik enigzins geergerd overkom kan dat kloppen: de door TS beschreven verschijnselen lijken me niet van aan "14 dagen aankijk"- aard... ik hoop overigens van harte dat ik er volkomen naast zit, en dat dit dan inderdaad "vanzelf" overgaat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:52

Ik deel je gevoel Terpentijn. Als TS haar paard zulke ernstige verschijnselen heeft dan lijkt mij dit geen gevalletje 'afwachten'.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:49

Beetje vertrouwen in TS Terpetijn. Wij kunnen vanachter onze computer niet zien hoe het paard is en na al haar posts denk ik dat TS wel zo begaan is met haar paard dat ze wel degelijk zelf kan inschatten of de DA te vaag en te makkelijk is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:09

Nou ja, o.b.v. wat TS vertelt, vind ik de DA ook wel wat makkelijk ja. Daarbij volgt TS ook zijn advies niet op (boxrust). Dus zelf is ze het er ook niet mee eens blijkbaar. Tja, ik zou idd ook een andere DA consulteren. Eerst een diagnose en van daaruit verder.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:20

Aller eerst even voor iedereen die er misschien overheen heeft gelezen 2 dagen na dat mijn paard koorts had gekregen kreeg ik van een stal genootje te horen dat zij hem heeft zien vallen.....

Dit was dinsdag de 24ste gebeurt. Die dag heb ik hem niet meer gezien maar, stal genootje vertelde dat hij gewoon weer op stond.

Woensdag 25 was hij wel kreupel maar hij wilde nog gewoon mee lopen.

Donderdag 26 was hij super kreupel en had hij koorts.

Vrijdag 27 wilde hij echt niet meer lopen (hij loopt alleen indien nodig naar plukje gras of waterbak)

Zaterdag 28 wilde hij niet lopen (hij loopt alleen indien nodig naar plukje gras of waterbak)

Zondag 29 wilde hij niet lopen (hij loopt alleen indien nodig naar plukje gras of waterbak)

Maandag 30 rende hij wild achter het nieuwe paard aan dit wat de eerste keer dat hij zijn been zelf weer vrijwillig belaste. (Als hij loopt ziet het er niet best uit maar hij probeert het tenminste weer vrijwillig) Dit vond ik niet echt zo een succes dus heb ik hem naar klein weitje verhuist samen met mijn/zijn merrie.

Dinsdag 1 hij begint uit zich zelf wat meer te bewegen al ziet het er niet beter uit dan voor heen, maar hij doet tenminste weer wat. De DA is komen kijken, maar Reus wil nog niet aan een halster mee stappen. We laten hem een paar stappen achter een emmertje voer aan doen en concluderen beide dat het niet best is, duidelijk belastingskreupelheid aan het linker voorbeen. De DA voelt de schouder na en vind een flinke hoeveelhied vocht achter het schouderblad. Deze zwelling die gekgenoeg niet warm aanvoelt zorgt er voor dat verder onderzoek op dit moment nog niet mogelijk is. DA adviseert boxrust voor de komende 14 dagen zodat dat zwelling de kans krijgt om af te nemen en bij voorkeur 4 maal daags 10 min stappen. Wanneer de zwelling is afgenomen kunnen we indien nodig besluiten wat het vervolg onderzoek zal zijn.
(Maar aangezien ik geen boxrust fan ben laat ik hem lekker op een klein stukje wei staan, want ik ga er toch vanuit dat hij zelf het beste weet wat hij wel en niet kan op zijn been. Van continue stil staan wordt die denk ik super stijf, en 10 min achter elkaar stappen is misschien juist te veel van het goede. Plus dat ik boxrust gewoon triest vind voor het beest. Dus vandaar mijn keus.

Woensdag 2 was hij nog steeds zelf wat meer aan het bewegen (niet veel en niet druk maar juist wat meer uit zichzelf af en toe weer een stukje lopen) maar nog steeds vind ik zijn manier van bewegen niet verbeterd. Ook is de zwelling achter zijn schouderblad nog niet geslonken.
Net heb ik contact gehad met mijn hoefsmid gewoon om tips te vragen (een man met verstand van paarden) hij adviseerde een warme deken, en een verwarmende spiergel. Hij was het er mee eens dat boxrust ons probleem waarschijnlijk niet zal oplossen.

Mocht er na het weekend of uiterlijk dinsdag (14 dagen na de val) nog steeds niets verbeterd zijn dan ga ik de "echte" boxrust toch nog is serieus overwegen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:16

Vind het wel wat vreemd dat de DA geen pijnstiller/ontstekingsremmer voorgeschreven heeft, dat zou toch ook kunnen helpen tegen die zwelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:22

Zou dus ook zomaar een breuk kunnen zijn? Zou het toch wel graag op de foto hebben.. Vind het te ernstig klinken zoals jij het brengt en omschrijft. Sterkte in iig.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:56

@Share, van een breuk zou ie daar toch niet meer op kunnen lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:58

Ligt aan de breuk vorm.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:23

hwn schreef:
Vind het wel wat vreemd dat de DA geen pijnstiller/ontstekingsremmer voorgeschreven heeft, dat zou toch ook kunnen helpen tegen die zwelling?

De zwelling was niet warm, dus waarschijnlijk ook geen ontsteking. Pijnstillers zijn niet aan te raden omdat het paard dan meer doet dan hij aankan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:13

Kan je dan een zwelling hebben zonder ontsteking? Waarom zwelt het dan?