Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 02:06

Succes Maris, hou ons op de hoogte!

Dat is inderdaad niet echt handig gepland en simpel op te lossen door het voorstel van Peetstap. Ik moet er niet aan denken, al die kleine kids in de stallen terwijl de pony's brokken krijgen. Plus het feit dat het helemaal niet goed is voor een paard om nog 15 min voor het werk brok te krijgen.

Vandaag voor de 2e keer in de buitenbak gereden, stap en draf. Eerder heb ik dat eens voor een paar minuutjes geprobeerd en nu iets langer. Ik was zelf erg gespannen maar mijn paard was erg lief voor me. Wel weer een concentratieprobleem, maar ik was zelf ook snel afgeleid door 'leeuwen en beren op de weg', dus ik kan het hem niet kwalijk nemen. Zal morgen eens kijken of het beeldmateriaal gelukt is. Dan heb ik toch bewijs haha.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:38

jameyskatje schreef:
Plus het feit dat het helemaal niet goed is voor een paard om nog 15 min voor het werk brok te krijgen.
Neem aan dat we het hier niet hebben over brok vlak voor de lessen, dat zou pas echt dom zijn. %) maar over ruwvoer.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:02

Noiske schreef:
@Renske1987: wat fijn!
Ik durf er niet aan denken dat ik zonder meer op verplaatsing ga met mijn jonge merrie! Ooit zal het er toch van moeten komen (en beter snel dan later).
Mag ik vragen of jij in je uppie op wedstrijd vertrekt? Of heb je steeds iemand er bij die je helpt?
Met mijn oude paard rij ik in mijn eentje overal naar toe en trek ik mijn plan. Hulp is natuurlijk welkom, maar ik kan het alleen aan met hem: schroeven indraaien, naar het inrijterrein, ...
Met de merrie rij ik ook wel overal naar toe, maar ik moet wel altijd zorgen dat ik back-up heb om haar bv. te helpen laden, iemand die een oogje in zeil houdt als ik rij, … Dat vind ik erg vervelend, dat ik altijd afhankelijk ben van iemand anders.

Ja ik heb sowieso altijd iemand mee om voor te lezen. Ik vind het ook gezelliger.
Ik heb een paar vriendinnen die ook starten en zo gaan we om en om met elkaar mee.
Moet zeggen dat het voor Caddy niet nodig is. Hij laadt heel makkelijk en gedraagt zich heel rustig.

Wel stoer dat je met je oude paard alles alleen kan doen!

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:38

Zo, je bent even een weekje op vakantie en er is al weer heel wat bij te lezen, dat ga ik dus zo eerst maar eens doen, misschien kan ik straks nog wat zinnigs zeggen..

Nog niet gereden sinds ik terug ben, maar snel eens gaan doen, anders wordt die drempel weer zo hoog..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:15

Ik heb het bewijs haha. Hij was echt super lief voor me, ondanks mijn eigen spanning heeft hij geen gekke sprongen gemaakt.

Peetstap schreef:
jameyskatje schreef:
Plus het feit dat het helemaal niet goed is voor een paard om nog 15 min voor het werk brok te krijgen.
Neem aan dat we het hier niet hebben over brok vlak voor de lessen, dat zou pas echt dom zijn. %) maar over ruwvoer.

Oh haha, gelukkig maar dan! Dat scheelt al iets.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:20

Ik heb geen idee nog wat ze daar geven vlak voor de lessen, ik stel de vraag niet dat was Iris.

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:51

Hey jameyskatje, was jij niet degene die het spannend vond om in de buitenbak te rijden??
Ziet er goed uit!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:02

Yep, je laat em fijn laag relaxed lopen >> ontspanning bij paardje en dus ook bij jou ?
Dit stukje video is na hoeveel tijd rijden ?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 20:11

Jameyskatje, ziet er toch weer goed uit? Lekker draven met een lang teugeltje. Top!

Ik kan met alle vreugde zeggen dat de les heel goed ging! Ik voelde me ook ontspannen en dan gaat het allemaal net iets makkelijker. Alleen haat ik mijn benen, ik spoor onbewust aan af en toe. En de galop, ik zat er in in iedergaval (dat is dan een pluspunt) maar na 5 passen zit ik weer in draf. Ik druk mn kuiten aan als een idioot maar het heeft geen nut geloof ik. := daar moet ff aan gewerkt worden.

Ik zou het leuk vinden als er eens iemand zou filmen ( of fotos maken). Zo kan ik eens vanaf een ander punt zien hoe ik het aanpak. Want van je eigen filmpjes leer je natuurlijk ook.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:14

Ik ga vanaf mijn volgende les een paard leasen waarop ik dus elke les kom te rijden. Ik hoop dat, omdat ik dit paard dan leer kennen en ik deze steeds beter ga begrijpen, het dan beter gaat in de lessen en ik minder angst krijg met het rijden. Dan kan ik daarna weer op verschillende paarden overstappen. :) Ik heb er in ieder geval zin in, want ik kom op een ontzettend lief paard te rijden.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:14

Mag ik me ook melden? :=
Ben sinds ik twee keer gevallen ben met springen, nadat ik mijn been gebroken had, echt bang geworden om te springen... Nu een probleem, aankomende zaterdag gaan we springen :( Mijn instructrice weet dit ook en heeft ook gezegt dat ze me op een lieve pony/paard zet, en als ik niet meer wil ik gewoon mag stoppen...
En toch heb ik er echt helemaal geen zin in, heb er zelfs over gedacht om die les af te zeggen := Iemand tips om wat relaxter te zijn deze week :+

zal hier trouwens niet zoveel posten, omdat ik het altijd vergeet/geen tijd heb :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:11

Peetstap schreef:
jameyskatje schreef:

Ik heb zelf over het algemeen bij manegepaarden het idee dat ze bij ruwvoer nog wel meevallen.. Dat krijgen ze vaker en daar doen ze langer mee dus ze worden er wat minder heet van. Zodra je manegepaarden brok gaat geven worden ze pas echt agressief. Ik neem dus aan dat het bij dit meisje om brok ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:14

Jameyskatje ik vind het er echt heel netjes uit zien! Je eigen spanning vind ik niet heel erg terug te zien in de manier waarop je rijdt, paard loopt er goed en ontspannen bij en je zit er nog zelfverzekerd op!

Marloesnatje welkom :) Ik denk dat je het beste kan doen wat je instructrice aangeeft. Ik snap dat het een grote drempel kan zijn maar als zij zegt dat ze jou op een braaf paard zet, of een brave pony, dan kan je haar daar het beste in vertrouwen. Je kan altijd nog stoppen en afstappen als je het echt niet meer ziet zitten, maar hoe langer je het uitstelt, hoe groter je angst vaak wordt. Helaas heb ik hier zelf maar al te veel mee te maken, heb nog steeds niet gegaloppeerd terwijl mijn val al ruim anderhalf jaar geleden is...

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:19

Emmaa_ schreef:
Jameyskatje ik vind het er echt heel netjes uit zien! Je eigen spanning vind ik niet heel erg terug te zien in de manier waarop je rijdt, paard loopt er goed en ontspannen bij en je zit er nog zelfverzekerd op!

Marloesnatje welkom :) Ik denk dat je het beste kan doen wat je instructrice aangeeft. Ik snap dat het een grote drempel kan zijn maar als zij zegt dat ze jou op een braaf paard zet, of een brave pony, dan kan je haar daar het beste in vertrouwen. Je kan altijd nog stoppen en afstappen als je het echt niet meer ziet zitten, maar hoe langer je het uitstelt, hoe groter je angst vaak wordt. Helaas heb ik hier zelf maar al te veel mee te maken, heb nog steeds niet gegaloppeerd terwijl mijn val al ruim anderhalf jaar geleden is...

Bedankt, denk dat je gelijk hebt idd. ik heb nadat ik onder een pony was gekomen met ponykamp vorig jaar mijn been gebroken, en heb toen erg getwijfeld of ik wel of niet weer wilde gaan rijden.. Ben nu heel blij dat ik naar de mensen om mij heen heb geluisterd, en heb eerst een lesje bij de gehandicapten les op een heel braaf paard gereden, bij die les help ik ook elke week.
En toch ben ik al heel zenuwachtig voor zaterdag :o

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:12

Bedankt dames! Van binnen was ik heel gespannen hoor haha, maar ik hoorde de stemmen van mijn instructrices in mijn hoofd en ik deed gewoon wat ze me hebben verteld.

Grasieux schreef:
Hey jameyskatje, was jij niet degene die het spannend vond om in de buitenbak te rijden??
Ziet er goed uit!

haha ja dat was ik hihi. Vooral omdat ze bak op onze nieuwe stal geen hekjes heeft en er van alles te zien is, dan zie ik gelijk leeuwen en beren op mijn weg :P

Peetstap schreef:
Yep, je laat em fijn laag relaxed lopen >> ontspanning bij paardje en dus ook bij jou ?
Dit stukje video is na hoeveel tijd rijden ?

Dit was eigenlijk gelijk vanaf het begin. Ik had eerst even 20 minuten in de binnenbak gereden en daarna naar buiten. Buiten heb ik een ruime 10 minuten gereden. Veel draf gedaan en gelijk alles laten vast leggen (bewijsmateriaal haha, en wie weet ging het nog fout.. dan had ik dat tenminste op film :') )

Ja liesbeth, filmen is echt zó leerzaam ! Ik speel vaak mijn filmpjes in slowmotion af, zodat ik echt iedere hulp en stap goed kan bekijken. Dan zie ik ook gelijk super goed wat allemaal verbeterd moet worden haha. Is echt aan te raden hoor! Filmen vind ik persoonlijk nog fijner dan foto's, en uit een filmpje kan je ook weer een foto halen (niet zo mooi van kwaliteit natuurlijk). Leuk als je eens wat kan laten filmen!

Welkom Marloesnatje: Gewoon doen! Is toch super fijn dat je instructrice zegt dat je mag stoppen wanneer je wilt? Ga het gewoon proberen! Als het goed is begint de les toch rustig aan, eerst balkjes draven etc. Dan kan jij je grens aangeven als je het echt niet meer durft, maar dan heb je het tenminste geprobeerd. Zet hem op! Even door die zure appel heen bijten en uiteindelijk zal je super trots zijn op jezelf!

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:26

Ja , ik ben van plan om binnenkort van manege te veranderen , moet er eerst nog wel een proefles doen voor dat ze me in een groep kunnen plaatsen , maar idd , deze manege is niet ideaal voor mijn angst. Het gebeurt niet elke week zo , het was de eerste keer dat ze ( per ongeluk) mijn bak met voer gevuld hadden. Maar dat mag inderdaad niet gebeuren , zeker niet bij de beginners :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:57

haha ja dat was ik hihi. Vooral omdat ze bak op onze nieuwe stal geen hekjes heeft en er van alles te zien is, dan zie ik gelijk leeuwen en beren op mijn weg :P

Ik heb het dus precies andersom en paard trouwens ook eigenlijk, is eigenlijk bijna sereen zo rustig waar buitenbak staat , helft heeft een haag van hoge coniveren en de bakwand is een ruim 2 mter hoge houten omheining, die vind ik dus dood eng, als je daar met je nek opklapt... maar omdat we juist niets zien, schrikken we bij iedere beweging en/of geluid, hahaha ik dan wel meestal omdat Lona ineens achterstevorenenondersteboven staat, maar toch...

Ik ben trouwens vandaag op een heel kort (bijna donker, had weer eens te lang staan poetsen) buitenritje met alleen Lona geweest; en ik weet dat ze dat echt niet wilt in het begin in nieuwe omgeving, ander paard erbij en het is ok, maar ze gaat dan serieus omdraaien en achteruit de sloot in of tegen voorbijkomende vrachtwagen (is zelfs al een keer in een kas gelopen??!!), dus als er iets doodeng is , is dat het eigenlijk wel, maar ik had echt zon bui van ; schijt, de dood of de gladiolen, kunnen we maar beter tegelijk gaan ook, (I know , lekker morbide) maar het werkt dus wel! Tuurlijk ze was erg oplettend en voorwaarts en 2 pietsie probeersels van weigeren, maar ging gewoon gelijk goed weer door, was apetrots op haar en mezelf eigenlijk... laat die bak lekker de kolere krijgen, we zijn toch al jaren geen dressuursetje meer maar buitenspelers...

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:30

Lekker he minimelone, gewoon even genieten..

Ik kreeg net iets te horen (lang verhaal, maakt ook niet uit) dat me een ontzettende boost heeft gegeven om écht weer keihard aan de slag te gaan, ik hoop dat ik dit gevoel een beetje kan houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:41

Nou maak je me anders wel nieuwsgierig naar je verhaal hoor Grasieux!

Vandaag weer geweest, stukje verder gegaan, ging super braaf, is super alert en 1 bonk spanning maar geen stap verkeerd, ja haast had ze maar wel gelijk braaf weer in die rust komen als ik er om vroeg, zijn we bijna weer bij stal , staat er een hardloper aan overkant weg zijn rek en strek oefeningen te doen; En echt he, ze ziet hem, doet een paar stappen met kop zo hoog dat die de wolken raakt, net een elastiek zo strak stond ze, ze doet nog een paar stappen en ik kon er echt op wachten hoor, en ja hoor, ze gooit zichzelf toch idioot snel en hard naar achteren, op natte gras, ik dacht echt nog effe; daar gaat ze hoor, breekt alle 4 der benen ofzo, maar bleef mooi zitten, niet uit balans niks, gnegnegne, om erna snuivend en wel langs die kerel te dansen, het is ook echt een muts hoor...

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 23:33

Jameyskatje, ja het lijkt me echt handig! Onbewust doe je dingen die je soms niet wilt en door zo'n filmpje kan je er achter komen waarom het gebeurd en hoe het gebeurd. Alleen heb ik momenteel niemand beschikbaar voor filmen helaas.
Ik wil het echt graag want ik ben nog steeds niet achter mn 'galopprobleem'. Na 5 passen zit ik weer in draf en ik heb nu nog geen idee hoe dat zo kan komen. Ik moet wel langere stukken doen want in mn proeven moet ik 1 1/2x door de bak heen scheuren. :d

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:45

Kan je niet zelf filmen? Ik zet de camera wel eens op de bakrand, dan krijg je dit effect: http://youtu.be/3jQuf4b49Hc

Misschien vind je paard de galop moeilijk? Mijne heeft er ook veel moeite mee, nu gaat het steeds iets beter, maar lichamelijk vond hij het heel moeilijk. met longeren probeer ik het weer te trainen zodat het onder het zadel ook makkelijk gaat.

venneke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:19

hallo iedereen,

ik denk ik meld me hier ook even, ik ben pas begonnen met paardrijden vind het echt superleuk maar er zit wel veel angst in mn lijf. het stappen en draven gaat me goed af maar het galloperen vind ik dus dood eng
bang dat ik zal vallen. Ik heb altijd les op de zaterdag en nou had mijn instructeur me aangeraden om voorlopig even 2 keer in de week te komen lessen om zo de angst in mn lijf te proberen overwinnen.
dus nu mag ik ook op de maandagavond komen lessen. ik ga er altijd met veel plezier naar toe en vind het machtig mooi om met de paarden bezig te zijn waar ik vooral merk dat er angst zit is als ik net ben opgestapt en dat mijn benen dan als de gekte beginnen te trillen.
maar goed ik hoop heel erg dat de extra les me gaat helpen dit te overwinnen.
Suc6 allemaal!!!

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:34

Nou, vooruit, een hele kleine korte versie van een verhaal dat ik eigenlijk nooit helemaal aan iemand verteld heb.. Wil het ook best vertellen, maar het lijkt me niet netjes om alle details hier op internet te plaatsen, duss mocht je meer willen weten..
Iedereen heeft wel eens een soortgelijke situatie meegemaakt denk ik.. Ben je wel eens zo een pijn gedaan door iemand dat twee jaar later je bloed nog gaat koken als je eraan terug denkt..?? Nou dat is mij overkomen en hoorde net dat degene die mij dat dus geflikt had precies hetzelfde is overkomen en dat ze nou heel zielig is, daar komt het een beetje op neer.... En hoe slecht het ook is, dat geeft mij stiekem een fijn gevoel, aangezien ik mijn zaakjes goed geregeld heb... Is dat heel erg??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:10

Nee, dat is menselijk! Ik heb zeker dat soort gevoelens naar iemand toe gehad, iemand die mij zó hard had gekwetst dat ik nu nog steeds in janken uit kan barsten als ik eraan denk hoe ik me toen gevoeld heb.. Toen werd hij net zo hard gekwetst door iemand anders en kwam hij bij mij aankloppen. Best een fijn gevoel als je dan in een positie bent om nee te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:11

Ik heb gister trouwens niet zo lekker gereden. Ze was heel fris, maar liep ook niet goed dus meer dan stappen kon niet. Toen ik aandraafde kreeg ik heuswaar bokjes, en elke keer als ik probeerde te wijken (bijvoorbeeld, stukje schouderbinnen etc.) schoot ze echt onder me weg. Snap dat gedrag niet helemaal, vooral omdat ze normaal zo braaf is. Vandaag dus maar even longeren en morgen kruip ik er weer op