Ik ben het met je eens over de definitie van racen, dit klinkt juist heel goed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amanda schreef:Maris schreef:Elk paard heeft een voorkeur voor een galopskant. Buitenachterbeen zet af.
Is het voor het paard dan het gemakkelijkste als dit het dragende of het stuwende been is ???
Dat vind ik een lastige. Gevoelsmatig zeg ik stuwend. Maar dan kijk ik puur naar mijn haflinger en zijn eigen beweging. Stuwen vind hij gewoon makkelijker en als hij kan kiezen zal hij daarvoor gaan. Aan mij om hem zo te trainen dat hij draagt in plaats van stuwt
Verder denk ik dat de voorkeursgalop ligt bij het sterkste achterbeen, dat moet toch onder het lichaam gaan grijpen (binnenachterbeen). Maar ook met balans en dus weer gelijke spierkracht/rechtgerichtheid. Een in balans gaand paard zal een minimaal verschil laten zien qua voorkeur voor galop. Een paard dat rechts bolle spieren heeft en links langere spieren zal rechts voorkeur hebben, omdat hij dan meer in zijn eigen houding kan lopen (rechts hoeft immers niet te stretchen en de spieren kunnen dit goed opvangen omdat ze die vorm hebben). Moet dat paard linksom, moet hij rechts oprekken en links juist bollen. Dat zal moeilijker zijn, omdat zijn spieren niet zo zijn ontwikkeld.
Azmodania schreef:Zijn bolle spieren lang...? Misschien wat spraakverwarring? Ik heb wel een plaatje, misschien dat dat helpt met uitleggen?
1 scheef voorbeeldpaard
voorkeurskant draf: linksom
voorkeurskant galop: rechtsom
linksachter stuwt; rechtsachter bungelt op zijspoor