Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:46

Oh, super gedaan dan!

Ik ben het met je eens over de definitie van racen, dit klinkt juist heel goed :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:50

Amanda schreef:
Maris schreef:
Elk paard heeft een voorkeur voor een galopskant. Buitenachterbeen zet af.
Is het voor het paard dan het gemakkelijkste als dit het dragende of het stuwende been is ???

Dat vind ik een lastige. Gevoelsmatig zeg ik stuwend. Maar dan kijk ik puur naar mijn haflinger en zijn eigen beweging. Stuwen vind hij gewoon makkelijker en als hij kan kiezen zal hij daarvoor gaan. Aan mij om hem zo te trainen dat hij draagt in plaats van stuwt :D

Verder denk ik dat de voorkeursgalop ligt bij het sterkste achterbeen, dat moet toch onder het lichaam gaan grijpen (binnenachterbeen). Maar ook met balans en dus weer gelijke spierkracht/rechtgerichtheid. Een in balans gaand paard zal een minimaal verschil laten zien qua voorkeur voor galop. Een paard dat rechts bolle spieren heeft en links langere spieren zal rechts voorkeur hebben, omdat hij dan meer in zijn eigen houding kan lopen (rechts hoeft immers niet te stretchen en de spieren kunnen dit goed opvangen omdat ze die vorm hebben). Moet dat paard linksom, moet hij rechts oprekken en links juist bollen. Dat zal moeilijker zijn, omdat zijn spieren niet zo zijn ontwikkeld.

Euh wacht even. Rechts bolle spieren is hetzelfde als lange spieren dan toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:42

Nope, bolle spieren zijn korte spieren.

De sterke kant heeft het paard korte spieren. De lange spieren zitten aan de zwakke kant.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:45

Zijn bolle spieren lang...? Misschien wat spraakverwarring? Ik heb wel een plaatje, misschien dat dat helpt met uitleggen?

1 scheef voorbeeldpaard
voorkeurskant draf: linksom
voorkeurskant galop: rechtsom
linksachter stuwt; rechtsachter bungelt op zijspoor

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:31

Even een stip! Erg interessant en leuk topic!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:46

Azmodania schreef:
Zijn bolle spieren lang...? Misschien wat spraakverwarring? Ik heb wel een plaatje, misschien dat dat helpt met uitleggen?

1 scheef voorbeeldpaard
voorkeurskant draf: linksom
voorkeurskant galop: rechtsom
linksachter stuwt; rechtsachter bungelt op zijspoor

Ik denk dat er inderdaad spraakverwarring is. Als je het zo ziet: (c Dan heb je een 'bolle' kant die het langste is. En een 'holle' kant die kort is. Maar inderdaad, lange spieren zijn niet bol, korte spieren zijn bol. Vandaar :)

Even ingaande op het voorbeeldpaard: ik heb weinig verstand er van, kan niet veel zeggen over de foto. Maar ik weet wel dat mijn pony het liefst linksom draaft én galoppeert. Dat heb ik bij veel paarden om me heen zo gezien, niet verschillende kanten als voorkeur in verschillende gangen?
Terwijl het eigenlijk wel logisch is. Ik ga wel eens kijken hoe mijn pony zijn benen neerzet. Dat "bungelt op zijspoor" :') ...
Wel heel duidelijke beschrijving, ik snap wat je er mee bedoelt. Veel paarden doen dit, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:12

Vegs heeft ook rechts als voorkeurskant, zowel draf als galop, ze gooide me in draf ook vaak op het rechterachterbeen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:08

op de foto van dat scheve paard zie ik genoeg maar ook dat ie niet recht staat -al bij de achterbenen.. daar kan ik dus niets mee, ik zie ook de stand van voorbenen niet dus een zo een foto zegt mij weinig.
ik weet wel dat er geen volledig symmetrische paarden bestaan, net zoals alle andere dieren en mensen is het gewoon om a-symmetrisch te zijn.
het blijft altijd een puzzel om zo recht mogelijk te worden alleen voor jezelf al. ben je rechts? ga dan eens structureel je koffiie roeren en drinken,tanden poetsen, haren kammen met links, probeer eens-wedden dat je pret hebt om hoe onhandig het gaat?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:47

Zo stil hier :D
Zal ik dan maar even met de deur in huis vallen?
Kid is een trut :Y) Ik ben te lief denk ik :o
Ik vind het heel erg moeilijk om te bepalen wanneer ik het moet vragen en wanneer ik consequent moet doorpakken.
Kid geeft niks cadeau, ik dacht wel altijd dat ik er iedereen op kon zetten en dat het een soort van ideaal manegepaard zou zijn maar ze doet eigenlijk nooit meer dan wat ik vraag, liefst iets minder.
Dat gaat dan een poos goed tot ik er op een dag achter kom dat ze al staartzwiept als ik alleen al mijn been aanleg. :roll: Heel ongemerkt doet ze steeds iets minder, reageert ze iets minder vlot en leunt ze net wat langer tegen mijn been etcetcetc.
Ik ben haar nu even heel erg streng en strak aan het rijden en het betaalt zich eigenlijk meteen uit, en toch vind ik dat lastig omdat ik met zo min mogelijk hulpen wil rijden.
T is weinig salsa op het moment ~~}> :\

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:25

heeft t ook te maken met dr hengstigheid kid? ik heb dat met mn merriemuts idem, dan is ze best wel anders aanspreekbaar dan in der gewone stand ... :roll:

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:39

ja ze is wel hengstig :)*
maar ze reageert niet altijd zo nukkig 8)7

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:46

mijn muts -doos is luier aan het been als ze hengstig is en sneller gepikeerd ook is alles in ene eng, whaaaahh -anders trekt ze geen spier, en als ze hengstig is kan ze [en dat hebben we getest met een hartslag meter] schrikken zonder dat dr hartslag veranderd :)) megamuts dus!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:22

En hoe los je dat op?
Ik baal vooral van iedere keer nee :n als antwoord op mijn vraag

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:28

Ik zit nog steeds met dat heup - niet - los probleem geloof ik. ik trek met rijden ook mijn benen op, geen idee waarom. Zou dat met mijn heupen te maken kunnen hebben, dat ik dan de hoek verklein ofzo ??? Iemand een idee ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:31

Ik ken het zo ontzetten goed. Zal morgen uitgebreider reageren.
Maar Jim is ook zo.
Ik heb vandaag een ander paard gereden en toen voelde ik pas hoe moeilijk Jim eigenlijk is. Vooral in zijn koppie.
Zit nu op mobiel, dus kan niet uitgebreid reageren, dat zal ik morgen doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:58

Foto van vandaag van Yfke:

Afbeelding

Al het commentaar welkom. Mocht men er iets over kwijt willen. :D

Ik me ernstig bewust van mijn rechterhand, maar eergister is mijn middelvinger ontwricht geweest en het rijden ging niet zo makkelijk als dat ik van te voren had ingeschat. Zeker niet omdat Yfke knetter heet was. :P

Is verdere achtergrond informatie gewenst? Ik heb nog meer foto's. Mocht iemand het leuk vinden er aandacht aan te besteden.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 07:52

vind het een fijn beeld, echter let wel op de tact

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:02

dus dat witte om je hand is tape neem ik aan?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:16

Ik vind het er lekker vlot en energiek uitzien. Paardje is op jou gefocussed.
Ik kan het niet helemaal goed zien door de hoek van de foto maar het lijkt zo of je veel gewicht op je beugels hebt zodat je benen helemaal zijn aangespannen. Ik weet niet of dat de bedoeling is of dat het alleen maar zo lijkt?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:59

Ze was heel erg bokkerig JK, en Yfke kan echt kei-heftig bokken. Dus ik had de rem ietsjes ingedrukt tijdens het rijden want ik had geen kracht rechts om haar tijdens een bokpartij op de rem te trekken. En mijn benen zijn denk ik idd te veel spanning en druk naar beneden, want ik dacht contstant: Als je maar je hakken laag hebt en voldoende druk op de beugel dan zit je de bokken wel uit. :P

Ze begon heel heel heftig, uiteindelijk liep ze heel fijn! Ze is altijd zo enthousiast, mijn billen raken het zadel met opstappen en we zitten in galop bij wijze van. Dus dat heftige is wel lekker, als ik het kan controleren.

Susanne, ja had hem aan mijn andere vinger vast getapet.

Thanx!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:00

partywitch schreef:
vind het een fijn beeld, echter let wel op de tact

Hoi, Dankje, mag ik vragen wat je bedoeld? :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:08

daar bedoeld ze mee dat je paard het achterbeen al aan het optillen is terwijl het voorbeel nog aan de grond staat - dat hoort diagonaalsgepaard gelijk te gaan. hiet zie je dus dat of je paard op de voorhand loopt of jij er teveel rem ophebt en dus stoord in de bewegingsafloop van je paard.
ik zie op deze foto ook dat het lijkt of je je onderbeen voor je uit duwt ? kan met je voormaartse verhaal te maken hebben dat je remmen wil , maar dat moet je eigenlijk niet doen... altijd je been aan je paard recht onder je lichaam proberen te houden.
wat mij ook opvalt is de hals, ik vermoed dat je paard in de verkeerde wervel knikt, je ziet een heel duidelijke bocht boven op de hals , die zou gelijdelijker mogen verlopen en het hoogste punt meer naar voren. hier houdt je paard nog een stuk onderhals aangespannen en gebruikt de rug nog niet goed...
jk op jouw vraag poosje terug over wat dan te doen, ik leg op zulke dagen de lat gewoon 3 standjes lager, ik ga niet eens aan de discussie beginnen als mn merrie zo is, duurt 2-3 dagen en dan is er niks meer aan de hand, ik longeer, sla een dagje over
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 12-11-12 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:18

Knollentuin, helder verhaal!
Klopt ook!
Ik steek daar idd mijn onderbeen af. En dat van de tact dacht ik idd dat dat teruggekoppeld werd aan positie achterbeen! Fijn, dankjewel!

Klopt helemaal hoor!

Ik dacht gister ochtend dat ik MAKKELIJK kon rijden, maar dat viel heel erg tegen. :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:19

Ik ga eens kijken of er een patroon in te ontdekken valt en als het inderdaad alleen de hengstigheid is dan ga ik het ook maar eens 3 tandjes lager doen.

Ik snap je hele verhaal Chaos en ik vind het ook een logische reactie als ze zo bokkerig is :j

Kun je dat meteen zo oplossen als jij zegt KT met zo'n "fris" paard?
Wat is de beste manier om daarmee om te gaan?
Volgens mij duurt dat hele frisse meestal maar hooguit 20 minuten.

Kid bokt wel eens maar dat is echt makkelijk uit te zitten en voel ik ook altijd aankomen want het is een reactie op mijn been. Ze bokt nooit uit frissigheid dan galopperen we gewoon een poosje.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:23

JK ja het is een combinatie van mijn rechterhand die niet gezond is en het bokkerige. Normaal vind ik het bokken niet erg en als ik ff gas geef is het over. Maar durfde dat nu ff niet te wagen want ik heb echt de helft minder kracht. Ze begon bij het hek van de buitenbaan al te dribbelen, voorkant omhoog, achterkant omhoog, ik zei tegen de eigenaar dat ik eerst ff 3 rondjes om de schuur zou stappen om proberen spanning te laten afvloeien. Als ik met dat gedribbel de baan in was gegaan was ik afgeschoten als een raket denk ik. :D