Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:20

Haha juist als hij wegloopt over een schouder dan moet ik Kid altijd meteen naar binnen of naar buiten net welke kant ze opvalt, sturen, recht maken en weer verder gaan, net zo lang dat ze denkt pffff laat ik maar gewoon recht blijven, al die bochten is ook zoveel moeite :roll: Ik moet altijd precies de andere kant opsturen dan waar zij heen valt en dan een haakse hoek en weer verder valt ze weer weg, hup weer oppakken been erbij en teugels erbij, sturen op je buitenteugel en weer los laten. Daarom maak ik eigenlijk pas aan het einde mooie voltes aan een losse teugel waarbij ze zichzelf draagt en recht blijft.
Met wachten bedoel ik geen tempowisselingen maar recht blijven tot je een richting aangeeft.
Het is misschien wel eens een idee om te kijken of je paard op een rechte lijn blijft als je de teugels los laat.
Vooral op de schouders letten.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:24

Leuk paard, TK! Vind het er prettig en ontspannen uit zien, wat mij betreft ook een belangrijk deel van de basis.

Vraagje. Ik heb vandaag kort even zonder zadel gereden om mijn stalgenootje met haar jonge paard te ondersteunen in de bak. Wat ik heel duidelijk merkte nu ik zo duidelijk alles kon voelen, is dat hij zich strakker maakt als hij op de linkerhand moet tölten. En dan is het echt de linkerzijkant die strakker wordt. Mijn stalgenootje zag dat hij duidelijk zijn linkerachterbeen minder verder naar voren zette dan zijn rechterachterbeen. Hij compenseert dus dat gebrek aan kracht door teveel spierspanning. Iemand een idee hoe ik hier aan kan werken ? Ik rij veel voltes 10 meter waarbij ik zorg dat het binnenachterbeen goed draagt en door het trainen onder een western instructeur is hij veel sterker geworden in de achterhand en achterbenen, maar er blijkt dus nog best een verschil tussen kracht in links en rechtsachter te zitten als het gaat om de tölt. Ik hoor graag tips.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:25

Super,hier kan ik wat mee :-)
Ik weet nu al dat hij niet blijft wachten op me :+ de pipo wil nog weleens opeens een andere richting uit gaan.Ik ga er van de week eens lekker mee aan de slag.Zal ook wat meer op de binnenhoefslag rijden om te zien of hij zijn schouders 'recht' heeft.Thx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:26

Daarom vind ik het zo leuk dat jij hier post, zulke dingen zijn zo nuttig :j
Western en dressuur zijn in de basis volgens mij niet erg verschillend. Babysitten is nooit de bedoeling, imo. Zitten, sturen met je lijf en een beetje met je teugels, paard móet gewoon in de richting, tempo en gang blijven die jij aangeeft, en dat lijkt simpel, maar dat blijkt in de praktijk heel moeilijk te begrijpen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:27

timokyana schreef:
Super,hier kan ik wat mee :-)
Ik weet nu al dat hij niet blijft wachten op me :+ de pipo wil nog weleens opeens een andere richting uit gaan.Ik ga er van de week eens lekker mee aan de slag.Zal ook wat meer op de binnenhoefslag rijden om te zien of hij zijn schouders 'recht' heeft.Thx!

Leuk! Breng je verslag uit?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:28

:j Zeker!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:32

Yamcha schreef:
Daarom vind ik het zo leuk dat jij hier post, zulke dingen zijn zo nuttig :j
Western en dressuur zijn in de basis volgens mij niet erg verschillend. Babysitten is nooit de bedoeling, imo. Zitten, sturen met je lijf en een beetje met je teugels, paard móet gewoon in de richting, tempo en gang blijven die jij aangeeft, en dat lijkt simpel, maar dat blijkt in de praktijk heel moeilijk te begrijpen :D

Oh, hier wil ik even op inhaken. Ik rijd een paard dat op zich wel fijn en licht in de mond is, maar er zijn van die dagen dat ze gewoon constant naar voor blijft duwen. Dan ben ik dus gewoon heel fijn aan het rijden, lekker actief, licht in de hand. En iedere keer, iedere overgang en ook als ik gewoon 'niks' doe duwt ze na een paar passen de neus naar voren. En hoewel ze het niet met een ruk doet en ook niet duikt, geeft ze wel echt veel druk waardoor ik het niet goed op kan vangen. Nou krijg ik dat na verloop van tijd meestal wel opgelost (nouja, meestal rijd ik dan maar wat korter en denk ik 'morgen beter') maar ik kan er niet de vinger op leggen wat er nou mis is op dat moment....Ze is wel aan mijn been, blijft ook wel voorwaarts, maar die neus....Waarom duwt ze steeds die neus naar voren?? Iemand ideeën? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:36

Gaaf. Denk dat ik er morgen zelf ook ff mee ga spelen :D
Qua tempo en gang doe ik niet babysitten, maar qua richting is het idd wel leuk om te kijken of ze wacht op mij :D al vraagt dat wel een hoop van mij ook :j

Esther: ik weet het niet goed :o moet je Japeloup of KT eens naar laten kijken, die zien het zo :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:37

TK dit gaat misschien niet meteen in een keer lukken hoor. Dit is mijn "basis"oefening met nog een aantal varianten daarop :P
Probeer het paard recht tussen je teugels te houden, zeker in de bochten, waar het om gaat is dat hij zijn schouders verzet en niet zijn hals/nek (want dan valt hij alsnog over zijn schouder) Als je paard nog erg stijf is of dit nog nooit heeft gedaan kost het wel wat overedingskracht en kun je nog geen scherpe bochten maken.
Niet alleen de binnenhoefslag maar gewoon de hele ruimte gebruiken zodat je paard niet zelf al weet/bedenkt waar hij heen moet.
Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:37

Yamcha schreef:
Gaaf. Denk dat ik er morgen zelf ook ff mee ga spelen :D
Qua tempo en gang doe ik niet babysitten, maar qua richting is het idd wel leuk om te kijken of ze wacht op mij :D al vraagt dat wel een hoop van mij ook :j

Esther: ik weet het niet goed :o moet je Japeloup of KT eens naar laten kijken, die zien het zo :j

Ja, ik heb helaas helemaal geen beelden van deze, niet mijn eigen paard ook. Is ook lastig om zo te zeggen, maar soms is het juist omdat jullie het paard niet kennen dat er ineens een goed idee naar boven komt...Zelf blijf je toch altijd op de 'bekende' dingen hangen zeg maar, je weet wat er nog aan mankeert en wat je wilt verbeteren en soms mis je juist daardoor andere dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:43

@ justkid: Oh, dat doe ik ook veel, maar zonder het laten wachten :D
Maar jij en ik waren er al achter dat we best overeenkomsten hebben :D

Esther: woon je in het midden van NL of in de buurt van Heemstede? Dan weet ik instructeurs! :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:44

ook instructeurs in brabant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:46

Als jij collega-lesklanten in de buurt hebt, weet ik er ook een voor jou :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:47

Yamcha schreef:
@ justkid: Oh, dat doe ik ook veel, maar zonder het laten wachten :D
Maar jij en ik waren er al achter dat we best overeenkomsten hebben :D

Esther: woon je in het midden van NL of in de buurt van Heemstede? Dan weet ik instructeurs! :D

Nee helaas totaal niet. Maar ik ben wel happy met mijn instructrice hoor, kom er alleen met dit paard niet heel veel omdat ik haar langzaamaan aan het afbouwen ben, gaat komend jaar weer ingezet worden voor de fokkerij waarschijnlijk. Maar heb er vanochtend nog opgezeten en dacht er toevallig aan bij het 'babysitten' waar jullie het over hadden. Goede term trouwens :D

EDIT: Overigens, mochten jullie iemand weten die goed zitles kan geven (bij voorkeur daar ook een geschikt paard voor heeft) dan houd ik me wel aanbevolen!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:50

yamcha, hoeveel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:53

Japeloup is daar heel goed in, alleen ik zou geen paard weten :=
Maar iemand anders misschien?

TK: 2 of 3. Mike geeft een uur les voor 30 per uur, en hij wil wel reizen, maar dat is de moeite waard als er meer zijn :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:56

Dat is goed te regelen,hier twee verzorgsters die op dezelfde locatie zouden kunnen lessen :-)
Maar...wie is mike?Ik pb je even anders misschien teveel oftopic ;-)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:59

Japeloup zit helaas ook nog altijd ruim 100 km van mij af. Ik zit echt in de hoek van Brabant, tegen Limburg aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:00

timokyana schreef:
Dat is goed te regelen,hier twee verzorgsters die op dezelfde locatie zouden kunnen lessen :-)
Maar...wie is mike?Ik pb je even anders misschien teveel oftopic ;-)

Ik stuur je zijn gegevens even via per pb, komt goed.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:27

justkid schreef:
Kid is nou al zovaak weggesprongen dat ik het nou wel weet :roll: dus maakt het minder indruk, dus span ik niet aan, dus springt zij niet weg.
Met kleine stapjes tegelijk, niet over je grens heen gaan maar wel de grens steeds opzoeken.
Het is jouw probleem dus word niet afhankelijk van mensen die steeds naast je moeten blijven lopen, geluiden die weg moeten, bakkabouters waardoor je niet kunt rijden etc etc.
Beperk je niet maar stel je zelf een klein haalbaar doel en werk van daaruit.

Accepteer van jezelf dat je bang bent en ga er gewoon vanuit dat je het zelf kunt overwinnen.

Daar zeg je wel wat...
Maar tjee, ik vind het zo moeilijk he... :=

Je tips over dat soort van 'rechtrichten' op de volte volg ik niet helemaal. Zet je je paard op een volte/bocht rechtsom dan naar links als hij over de schouder naar links wegvalt? Of hoe bedoel je dat? Kan me er zo geen voorstelling van maken.

Heb vanavond nog even gelongeerd en toen weer met de teugels, naast de buik lopend 'gereden'. Ging alweer beter dan vorige keer. Pony ging al beter op mijn stem voorwaarts. Ook de enge hoek hebben we veel op geoefend, ben er gewoon uit de bak gereden (is een stukje geen hek) en dat werkte :) Maar er op... moet ik toch alweer iemand vragen mee te gaan. Alleen er op gaan lijkt me nog niet verstandig.

Yamcha schreef:
Safiera: lukt dat ook niet heel af en toe (eens in de 2 maanden ofzo)?

Je bedoelt rijden? Nee, niet echt. Heb afgelopen zomer wel een beetje gereden, maar dat was op een andere stal, andere bak... En ook nog niet buiten.

@ timokyana: ziet er niet verkeerd uit imo? Maar wat bedoel je met 'richting de koningin'? Een term uit het topic die ik nog niet ken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:29

Nee, ik bedoel naar KT en rijden op Savante :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:45

Zo helemaal bijgelezen.....gewoon 6 blz :list:
Ik heb veel positiefs gelezen. +:)+

Vrijdag/zaterdag liep suus lekker. Rustig recht laag en rond ging best lekker. Bewust bezig met ontspannen in handen en toch consequent in aanleuning.
Vandaag heerlijk rondje vlietland gedaan. Top weer en brave suus<3

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:46

maaikiemike schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Hier dan ook een foto van mij met mijn meneer. (ivm werk hoofd even weg gewerkt..)
Vandaag genomen (dankzij lieve stalgenoot) en ook voor het eerst weer eens een galopje gewaagd! *\o/*
Ben erg tevreden met hem, gezien dat hij nu pas sinds 2 weken weer wat beweging krijgt, dus vind dat hij het nog goed doet. Wel nu veel moeite dat hij te laag gaat, maar kan ook niet veel van hem verwachten. Wel geschrokken van mijn eigen houding. Beugels mogen heel stuk langer. Dit is mijn vzhzadel en niet comfortabel... even wachten tot zadelmaker is geweest...

Wat een knappert heb je....
Wat mij opvalt aan deze foto's is dat je met te lange teugels rijdt, je handen meer gaan dragen en niet bij je kruis houden, denk aan de champagneglazen.
Op de tweede foto vraag ik me af wat je met je linkerbeen doet, zo te zien steekt hij flink af. Verder werkt daar je binnenhand wat terug.
en trek je je rechterbeen op.
Dat je houding niet is zoals je graag ziet, snap ik, maar in een vzh lukt het gewoon weg bijna niemand om goed te zitten, zijn ze ook niet voor gemaakt. Dus ik zou even wachten op de zadelmaker en dan weer foto's nemen en naar je houding kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:54

SabM schreef:
Zo helemaal bijgelezen.....gewoon 6 blz :list:
Ik heb veel positiefs gelezen. +:)+

Vrijdag/zaterdag liep suus lekker. Rustig recht laag en rond ging best lekker. Bewust bezig met ontspannen in handen en toch consequent in aanleuning.
Vandaag heerlijk rondje vlietland gedaan. Top weer en brave suus<3

Goed van jou! Ja, 't ging opeens hard hier :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:56

Citaat:
Daar zeg je wel wat...
Maar tjee, ik vind het zo moeilijk he...

Je tips over dat soort van 'rechtrichten' op de volte volg ik niet helemaal. Zet je je paard op een volte/bocht rechtsom dan naar links als hij over de schouder naar links wegvalt? Of hoe bedoel je dat? Kan me er zo geen voorstelling van maken.

Het is ook moeilijk maar wat ik bedoel te zeggen probeer je angst in kleine stukjes te breken te analyseren dan wordt het steeds een beetje kleiner.

Een volte gebruik ik ook maar makkelijker is het om eerst rechte lijntjes te doen, zodra je paard van jouw denkbeeldige rechte lijntje afwijkt stuur je de andere kant op, niet rechtsomkeert maar gewoon de hoek om en dan dus recht houden zodat ze de schouder meeneemt.