Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:xsarinax schreef:ze wil dat ze sneller aan de teugel gaat want het duurt heel lang voor dat ze 'los' in de mond is. en dat wil ze daarmee bereiken
Een slof is een hulpmiddel voor de ruiter, niet voor het paard.
Het kan een prima hulpmiddel zijn voor de ruiter om het gevoel te leren herkennen of om beter te kunnen focussen op de houding van de ruiter
Ook gevorderde ruiters gebuiken hem wel eens, maar ook puur als hulpmiddel voor zichzelf.
sillyhorse schreef:Mij is ook tijdelijk een slof aangeraden en op dat moment dacht ik echt dat ik er profijt van had. Alles ging meteen een stuk gemakkelijker. Ik viel echter door de mand toen ik dat ding er weer vanaf wilde halen. Het gevoel dat ik aan het ontwikkelen was vóór de slof, bleek ik kwijt te zijn. Ik heb sinds kort een instructrice die me in een half uurtje heeft duidelijk gemaakt hoe ik mijn paard nageeflijk en over de rug heen moet rijden. Ik stond perplex. In een half uur! Waar ben ik al die tijd mee bezig geweest?
maralyn schreef:f dat het paard misschien blokkades heeft, of dergelijken
xsarinax schreef:dat zei ze trouwens ook tegen mij, omdat ik het voorwaarts gaan en dan nageeflijk krijgen nog niet helemaal onder de knie heb
sillyhorse schreef:Mij is ook tijdelijk een slof aangeraden en op dat moment dacht ik echt dat ik er profijt van had. Alles ging meteen een stuk gemakkelijker. Ik viel echter door de mand toen ik dat ding er weer vanaf wilde halen. Het gevoel dat ik aan het ontwikkelen was vóór de slof, bleek ik kwijt te zijn. Ik heb sinds kort een instructrice die me in een half uurtje heeft duidelijk gemaakt hoe ik mijn paard nageeflijk en over de rug heen moet rijden. Ik stond perplex. In een half uur! Waar ben ik al die tijd mee bezig geweest?
dyoka schreef:Hallo, ik heb dit topic globaal doorgelezen om antwoord te vinden op mijn vraag.
In stap loopt mijn pony lekker nageeflijk. Echter in draf en galop gaat het minder. De nageeflijkheid in stap komt geheel vanuit ontspanning, voorwaarts en veel figuren en overgang. Als ik eenmaal aandraaf gaat het minder goed. Ze gooit op zich niet haar hoofd ver in de lucht, ze houdt hem gewoon 'normaal' om het maar even simpel te zeggen (zit op m'n mobiel dus kan geen foto plaatsen, misschien later als daar behoefte aan is). Ik doe dan eigenlijk gewoon precies hetzelfde als in stap maar ze komt maar niet naar beneden. Hetzelfde geldt voor de galop. Het is niet dat ze haar hoofd overdreven ver de lucht in gooit, maar de nageeflijkheid is er ook niet. Ik ben hier nu ongeveer 5maanden mee bezig. Moet ik gewoon doorgaan zoals het nu gaat, of heeft iemand tips? Bedankt voor het lezen.
Renajj schreef:Mijn instructrice zegt dat je je handen op het zadel moet leggen en dan kleine rukjes moet geven. Maar dit is toch niet de juiste manier? Dit is dan meer het paard naar beneden trekken vind ik, en ze zegt dat dat dit de juiste manier is en dat je dan niets fout kan doen. Nou volgens mij klopt het niet, maar ik ben geen instructrice. Dus weet iemand toevallig of dit wel de juiste manier is?
max66 schreef:want ik heb mijn handen altijd ontspannen en geen druk op de teugels, maar zeker ook geen waslijntjes!
sillyhorse schreef:. Ik let op mijn paards orenwerk en als ze niet bij mij is maar bijv op een voorbijganger let of een paard in de wei dan laat ik haar even de andere kant opkijken, maak een volte en als iets anders echt veel interessanter is praat ik ook wel tegen haar.
Citaat:wsl ga je toch anders bewegen door het andere tempo. Ik verwacht dat je toch niet voldoende mee gaat met de beweging en duus een constante aanleuning hebt.
Wat misschien ook fout gaat is je binnenhand, zorg dat deze in de bochten van de hals gaat en zéker niet naar je lichaam toe (die vergissing komt namelijk vaak voor en het voelt "natuurlijk" om je hand naar je lichaam te brengen zoals bijv op de fiets met sturen)
Wat ook kan is dat je "teveel" ontspanning hebt en dat je pony niet actief (niet snel, maar actief) is en zo ook niet zal nageven.