[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:47

Okeey dat is waar natuurlijk.

Maar mocht ze dit wel zo hebben gezegd? Dan vind ik dat zeker ook incorrect.

Wat ik wel jammer vind, is dat veel wat hier gezegd word op bokt, en andere forums niet bevestigd kan worden door degene waarvan het beweerd word dat gezegd te hebben.

Vind dat er eerst naar de ruiter gekeken moet worden, naar de mee gevende of tegenwerkende hand, en viritueel is dat moeilijk. Of dat het paard misschien blokkades heeft, of dergelijken

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:40

Even een stipje zodat ik het later allemaal op mijn gemak kan lezen :wave:

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:10

Mij is ook tijdelijk een slof aangeraden en op dat moment dacht ik echt dat ik er profijt van had. Alles ging meteen een stuk gemakkelijker. Ik viel echter door de mand toen ik dat ding er weer vanaf wilde halen. Het gevoel dat ik aan het ontwikkelen was vóór de slof, bleek ik kwijt te zijn. Ik heb sinds kort een instructrice die me in een half uurtje heeft duidelijk gemaakt hoe ik mijn paard nageeflijk en over de rug heen moet rijden. Ik stond perplex. In een half uur! Waar ben ik al die tijd mee bezig geweest?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:30

superwoman schreef:
xsarinax schreef:
ze wil dat ze sneller aan de teugel gaat want het duurt heel lang voor dat ze 'los' in de mond is. en dat wil ze daarmee bereiken

Een slof is een hulpmiddel voor de ruiter, niet voor het paard.
Het kan een prima hulpmiddel zijn voor de ruiter om het gevoel te leren herkennen of om beter te kunnen focussen op de houding van de ruiter
Ook gevorderde ruiters gebuiken hem wel eens, maar ook puur als hulpmiddel voor zichzelf.

dat zei ze trouwens ook tegen mij, omdat ik het voorwaarts gaan en dan nageeflijk krijgen nog niet helemaal onder de knie heb

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:49

sillyhorse schreef:
Mij is ook tijdelijk een slof aangeraden en op dat moment dacht ik echt dat ik er profijt van had. Alles ging meteen een stuk gemakkelijker. Ik viel echter door de mand toen ik dat ding er weer vanaf wilde halen. Het gevoel dat ik aan het ontwikkelen was vóór de slof, bleek ik kwijt te zijn. Ik heb sinds kort een instructrice die me in een half uurtje heeft duidelijk gemaakt hoe ik mijn paard nageeflijk en over de rug heen moet rijden. Ik stond perplex. In een half uur! Waar ben ik al die tijd mee bezig geweest?

een hulpmiddel is ook altijd tijdelijk. Gebruik je dit te lang (te vaak) is het l;ogisch dat je meer fouten gaat maken.
Het maskeerd namelijk de boel ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:19

maralyn schreef:
f dat het paard misschien blokkades heeft, of dergelijken

In dit topic reageren voornamelijk mensen die het nog niet onder de knie hebben en dat is dan de hoofdoorzaak.
Er zijn maar weinig paarden met zulke ernstige blokkades die er met "aan de teugel lopen" veel last van hebben.
Veel blokkades kun je met correct rijden ook oplossen, maar dan duurt het wat langer.
Meeste blokkades worden er juist ingereden en moet men eerst werken aan zichzelf wil het oplossen van de blokkade nut hebben ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:21

xsarinax schreef:
dat zei ze trouwens ook tegen mij, omdat ik het voorwaarts gaan en dan nageeflijk krijgen nog niet helemaal onder de knie heb

Ik raad je an om de slof dan zeker niet zonder instructie te gebruiken.
Juist het actief maken en houden is heel belangrijk bij het gebruik van een slof.
Omdat de hals in de krul is, wil men sneller vergeten dat het paard juist over de rug moet lopen en dat kan alleen met een paard wat actief is.
Een krul door de slof, zonder dat het paard actief is, zorgt eerder voor een scheef paard en dus meer en grotere problemen.

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:25

Mijn instructrice zegt dat je je handen op het zadel moet leggen en dan kleine rukjes moet geven. Maar dit is toch niet de juiste manier? Dit is dan meer het paard naar beneden trekken vind ik, en ze zegt dat dat dit de juiste manier is en dat je dan niets fout kan doen. Nou volgens mij klopt het niet, maar ik ben geen instructrice. Dus weet iemand toevallig of dit wel de juiste manier is? :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:28

Dit topic goed doorlezen

kom je er wel achter

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:33

sillyhorse schreef:

Ik ben benieuwd welke tips je dan hebt gekregen om jouw paard "aan de teugel" te laten lopen in een half uurtje. Kun je hier iets over vertellen?

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:00

Ja hoor, even kijken hoe ik het het best kan omschrijven. Ik moest onmiddelijk ophouden met spelen aan de teugels, geen gefriemel of gewiebel meer. Ik moest mijn handen op de plaats houden en op het moment dat ze zelf nagaf meteen belonen door los te laten. Bovendien mocht ik alleen maar been geven op het moment dat ik wilde versnellen en verder been eraf houden. Ook moest ik erop letten dat ze haar aandacht voortdurend bij mij had en slangenvoltes rijden. In dat half uur merkte ik al meteen dat het veel beter ging en in de week erna heb ik dit volgehouden. Natuurlijk is het nog niet perfect, de aanleuning is nog niet constant. Ik moet het gevoel wanneer en hoeveel ik moet nageven nog beter ontwikkelen, maar ik zie nu al zoveel vooruitgang in zo weinig tijd. Ik schaam me er gewoon voor als ik bedenk wat ik mijn paard heb aangedaan door al dat gesjor in haar mond. Hoe harder ik ging rommelen (had van zoveel mensen, ja ook instructeurs, gehoord dat ik moest spelen) hoe belabberder het ging.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:15

bedankt!
De meeste instructeurs zeggen dat je vooral veel moet aandrijven, terwijl ik ook van mening ben dat je dat alleen moet doen om te versnellen.
Ik vraag me af wat je bedoeld met "los laten" als ze nageeft. Het is niet de bedoeling dat je de teugels dan maar losgooit neem ik aan. Je bedoeld warschijnlijk "ontspannen". Dat vind ik nu zo lastig, want ik heb mijn handen altijd ontspannen en geen druk op de teugels, maar zeker ook geen waslijntjes!
Ik krijg ook altijd als tip dat ik veeeeel meer druk op de teugels moet houden, maar hoeveel dan vraag ik me altijd af. Druk staat bij mij gelijk aan spanning op de teugel en gedoe in de paardenmond...

Hoe zorg je dan dat de aandacht continue bij jou is?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:17

Bezig houden :) zorgen dat hij geen tijd heeft om aan andere dingen te gaan denken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:25

bezig houden met het rijden van figuren en tempowisselingen bedoel je dan?!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:28

Met hetgeen voor je paard werkt :) dat zul je ook een beetje moeten aanvoelen. Figuren en tempowisselingen zijn inderdaad goede opties.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:03

Hallo,

als ik mijn handen heel stil houd gooit mijn haflinger eigenlijk haar hoofd fel omhoog, haar rug drukt ze weg en verhoogt haar tempo.

Het zadel past perfect, en ik heb wel contact met het bit maar toch doet ze dit...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:11

Zet je je handen dan misschien helemaal vast?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:14

Nee eigenlijk niet, ik draag ze wel gewoon boven de schoft. Er zit contact op de mond, zodra ze met haar hals wilt zakken geef ik met mijn handen mee. Maar zodra ik haar bv op een volte stuur en daarna weer rechtdoor drukt ze haar rug weer weg en dan duurt het weer erg lang voordat er ontspanning in zit

Ik denk dat het eigenlijk aan mezelf ligt, ik denk dat ik me teveel span..

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:19

@Max66, ja in de eerste week was loslaten echt loslaten zodat ze wist dat ze bij het nageven echt goed zat. Daarna weer rustig opnemen, was wel heel raar hoor. Nu moet ik dus het gevoel ontwikkelen om precies op het juiste moment de juiste mate van ontspanning te geven. Het gaat me steeds beter af en ik merk dat ze nu gewoon vanzelf goed gaat lopen. Ook alle andere hulpen komen veel beter door. Even licht mijn kuiten aandrukken en ze gaat vooruit, de termen kruis aantrekken, dieper zitten etc. krijgen nu opeens betekenis voor me want er gebeurt dan iets! En ik heb pas sinds 2 weken les van deze instructrice. Haar manier van omgaan met paarden is zo prettig. Ik let op mijn paards orenwerk en als ze niet bij mij is maar bijv op een voorbijganger let of een paard in de wei dan laat ik haar even de andere kant opkijken, maak een volte en als iets anders echt veel interessanter is praat ik ook wel tegen haar.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:49

Hallo, ik heb dit topic globaal doorgelezen om antwoord te vinden op mijn vraag.
In stap loopt mijn pony lekker nageeflijk. Echter in draf en galop gaat het minder. De nageeflijkheid in stap komt geheel vanuit ontspanning, voorwaarts en veel figuren en overgang. Als ik eenmaal aandraaf gaat het minder goed. Ze gooit op zich niet haar hoofd ver in de lucht, ze houdt hem gewoon 'normaal' om het maar even simpel te zeggen (zit op m'n mobiel dus kan geen foto plaatsen, misschien later als daar behoefte aan is). Ik doe dan eigenlijk gewoon precies hetzelfde als in stap maar ze komt maar niet naar beneden. Hetzelfde geldt voor de galop. Het is niet dat ze haar hoofd overdreven ver de lucht in gooit, maar de nageeflijkheid is er ook niet. Ik ben hier nu ongeveer 5maanden mee bezig. Moet ik gewoon doorgaan zoals het nu gaat, of heeft iemand tips? Bedankt voor het lezen. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:33

dyoka schreef:
Hallo, ik heb dit topic globaal doorgelezen om antwoord te vinden op mijn vraag.
In stap loopt mijn pony lekker nageeflijk. Echter in draf en galop gaat het minder. De nageeflijkheid in stap komt geheel vanuit ontspanning, voorwaarts en veel figuren en overgang. Als ik eenmaal aandraaf gaat het minder goed. Ze gooit op zich niet haar hoofd ver in de lucht, ze houdt hem gewoon 'normaal' om het maar even simpel te zeggen (zit op m'n mobiel dus kan geen foto plaatsen, misschien later als daar behoefte aan is). Ik doe dan eigenlijk gewoon precies hetzelfde als in stap maar ze komt maar niet naar beneden. Hetzelfde geldt voor de galop. Het is niet dat ze haar hoofd overdreven ver de lucht in gooit, maar de nageeflijkheid is er ook niet. Ik ben hier nu ongeveer 5maanden mee bezig. Moet ik gewoon doorgaan zoals het nu gaat, of heeft iemand tips? Bedankt voor het lezen. :)

wsl ga je toch anders bewegen door het andere tempo. Ik verwacht dat je toch niet voldoende mee gaat met de beweging en duus een constante aanleuning hebt.
Wat misschien ook fout gaat is je binnenhand, zorg dat deze in de bochten van de hals gaat en zéker niet naar je lichaam toe (die vergissing komt namelijk vaak voor en het voelt "natuurlijk" om je hand naar je lichaam te brengen zoals bijv op de fiets met sturen)
Wat ook kan is dat je "teveel" ontspanning hebt en dat je pony niet actief (niet snel, maar actief) is en zo ook niet zal nageven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:35

Renajj schreef:
Mijn instructrice zegt dat je je handen op het zadel moet leggen en dan kleine rukjes moet geven. Maar dit is toch niet de juiste manier? Dit is dan meer het paard naar beneden trekken vind ik, en ze zegt dat dat dit de juiste manier is en dat je dan niets fout kan doen. Nou volgens mij klopt het niet, maar ik ben geen instructrice. Dus weet iemand toevallig of dit wel de juiste manier is? :)

Nou die instructrice zou echt geen les moeten geven!
Wanneer je je handen op het zadel legt, kun je niet meegaan met de beweging, daarbij zijn de rukjes natuurlijk ook heel fout.
Je juiste manier is simpel uit te leggen, maar moeilijk om te doen.
Eigenlijk moet je gewoon rijden, want er is geen trucje voor. Het moeilijke is dat correct rijden makkelijker gezegdis dan gedaan ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:46

max66 schreef:
want ik heb mijn handen altijd ontspannen en geen druk op de teugels, maar zeker ook geen waslijntjes!

Je handen moeten ook ontspannen zijn, behalve bij een ophouding, mag je ze (als je paard niet voldoende op je zit reageerd) een beetje (kort!) dichtknijpen (dat is spanning)
De "druk" in ontspanning doe je dmv iets minder mee gaan met de beweging (opvangen). Dit is een kwestie van timing en duurt maar een tel of zelfs minder.
Let op de meeste ruiters geven te lange (= grote) hulpen. Dus als je denkt dat je een kleine hulp geeft, ga er dan maar vanuit dat hij nog te groot is.
Door de juiste timing (en dan moet je hulp wel klein zijn, anders is het moment alweer voorbij) zal de hulp direct resultaat hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:50

sillyhorse schreef:
. Ik let op mijn paards orenwerk en als ze niet bij mij is maar bijv op een voorbijganger let of een paard in de wei dan laat ik haar even de andere kant opkijken, maak een volte en als iets anders echt veel interessanter is praat ik ook wel tegen haar.

Nu zie je het, straks voel je het :j en kun je steeds eerder reageren zodat de correctie (dus bijv extra oefening) veel kleiner zal worden.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:46

Citaat:
wsl ga je toch anders bewegen door het andere tempo. Ik verwacht dat je toch niet voldoende mee gaat met de beweging en duus een constante aanleuning hebt.
Wat misschien ook fout gaat is je binnenhand, zorg dat deze in de bochten van de hals gaat en zéker niet naar je lichaam toe (die vergissing komt namelijk vaak voor en het voelt "natuurlijk" om je hand naar je lichaam te brengen zoals bijv op de fiets met sturen)
Wat ook kan is dat je "teveel" ontspanning hebt en dat je pony niet actief (niet snel, maar actief) is en zo ook niet zal nageven.

Bedankt voor je reactie. :) Mijn binnenhand doe ik van de hals, voor stelling. En actief is ze ook, anders krijg ik gen nageeflijkheid bij mijn pony. Ik denk dan dat het het eerste is, dat ik niet genoeg mee ga met de bewegingen. Ik zal er op letten!