Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:55

Pavo voegt dacht ik vanille toe? Of is dat een fabeltje?

Lastig hoor, van die moeilijke eters. Ponymans eet echt alles wat ik hem voorzet, enige wat hij niet lekker vind is pepermunt.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:09

Lijkt me handig zo'n alles vreter :D

Om ff in stijl van het topic te blijven een kleine update.

Na mijn laatste les had ik weer het dipje van " ik leer het nooit". Gelukkig na steun van hier _/-\o_ ben ik gewoon met geduld en rust gaan door ploeteren op paardje.
Mijn suuske nam het me niet in dank af, ze was heel braaf hoor, maar ze probeert me nog steeds scheef te krijgen op rechts, tempowisselingen erin gooien om mij uit balans te brengen (zelf zelf niet in balans te hoeven lopen }:) )
Ik heb echter braaf gereden zoals tijdens mijn les.
In het midden zitten, van de teugels afblijven, GEEN CONTROLE willen dmv teugels, vooral benen op juiste plek houden, laag ademen, zachte billen (lastig), spagetti armen en oja ook nog het dienblad.
Nou met deze waslijst ben ik aan het stoeien.
Vergeet ongetwijfeld iets maar ja... ben ook :o?

Ik merkte tijdens het rijden dan wij op een gegeven moment correct remde (dus op kleine ophouding en diep zitten, hakken naar de grond en uitademen). dit ging zelf zo makkelijk achter elkaar en tussen door ook dat ik er helemaal gelukkig van werd *\o/* Suus stopte keurig vierkant en met balans boven haar benen.
Lichtrijden in correcte houding zonder steun teugels vind ik nog steeds erg lastig. Merk dat ik mijn bovenbenen aanspan. Dus ik let er nu op... bovenbenen los en kuit aangesloten houden op de correcte plek. Merk dat mijn balans is makkelijker word en suus beter los komt en minder kliert. Spanning is dus echt van mijn klemmen of gewiebel :o

Galop doe ik wel maar daar let ik nu nog alleen op meeveren in mijn heupen met de beweging en kont (met zen billen) in het zadel houden. Op een of andere manier is daar controle aan teugels minder een issue.

Al met al ben ik voor mijn gevoel iets meer op weg naar teamwork en zen. Geeft de burger moed :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:16

+:)+
Keep up the good work :D

Hier ook nog even een positieve update. Ik heb voor de dinsdag een bijrijdster en ze smste gister dat hij heel de tijd zo heerlijk los was in zijn lijf en geen moment van voren heeft vastgepakt en is gaan hangen.
Hij gaat met sprongen vooruit.
Ik werd er helemaal blij van <3 :D
Heb zelf maandag ook echt super gereden. Hij pakte echt alles aan. Het was dat hij moe werd, anders had ik nog wel een uur kunnen rijden :D
Hij liep echt de benen uit zijn lijf voor me.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:29

Top! lekker gevoel vind ik dat. Dat zijn momenten dat ik denk... oh hier doe ik het voor. Dit is in 1 woord geweldig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:35

leuk is het dan he sabm, dat iets lukt en je paard je beloond door fijn te gaan lopen .
ik weet hoe moeilijk het is om niet in je oude patroon te vallen :j je ingebakken reacties zijn zo snel..
ik geloof dat ik vanavond vrij ben, waai haast met mn auto van de weg, ga zo nog maar wel even op een paard zitten ,zal wel alleen beweging geven heten :P

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:41

Fijn om te lezen!!
En jaaa die valkuilen blijven bestaan hoor. De ene keer meer dan de andere keer.. Ze zullen ook steeds wat verder vervagen.
Ik stink er ook nog steeds in.

Ik ga straks maar weer even lekker rijden binnen. Ben benieuwd hoe ze haar hoofd heeft staan. Als het me lukt zal ik dit weekend eens wat rij- en loswerkfoto's laten maken. De laatste rijfoto's stammen alweer uit ergens vorige eeuw.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:34

Ik BAAL. Mag ik eindelijk weer wat doen met mijn witje. Is de bak niet te rijden. Was een paar dagen in de wei bezig, maar die is nu ook niet meer te doen. Vind me zelf best zielig |(
Kan nu ook niet lekker langs de weg gaan, want heb haar pas weer op blote voeten staan. Ik dacht das handig voor de vorst en sneeuw.
Maar ja kan haar nog wel in de paddock hebben, dus dan maar een nog langere vakantie.

Sorry hoor moest het ff van me afschrijven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:42

dat is zeker fu... maar troost je hier ook one big pool (zoekt smiley in borstcrawl..)de eerste deltawerken zijn weer gegraven..
ik zit ernstig te twijfelen om de les te cancelen morgen t heeft niet zoveel nut, maar ik heb die wedstrijd volgende week := := :x ^) >;) snappie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:45

Balen zeg... :(:)

Ik ben wel heel blij met onze goede buitenbak. Ik heb alleen met vorst problemen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:47

ja dat heb ik dan weer niet, vorig jaar perfect de hele winter kunnen rijden! ik sleep mn bak elke avond als t vriest met de trekker en de frees erachter, werkt als een malle

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:49

Ik heb een dipje.. (vooral ik..)

na mijn 1e osteobezoek ben ik heel fanatiek bezig met onderrug "bollen" (omdat ik uit mezelf hol trek.. op mijn bolst is mijn rug net niet recht.. maja) recht naar voren kijken en met heupen alleen beweging van paard volgen en niet willen stuwen. Zachte billen enz..

Als het rustig is in de bak dan gaat het wel.. maar als er veel mensen rijden en ik wil doorzitten oefenen is het nog echt drama.. als er 1 continu zijn paard lelt met een zweep of vlak langs me rijd worden ik en dametje zo geirriteerd dat ze het paard niet wil laten inhalen (en dus onder me vandaan sputtert.. niet echt wegrennen.. maar gewoon te snel voor mij om te blijven volgen met doorzitten) en ik wil dan gewoon meegaan met haar en daarna hulp terugkomen inzetten op zit.. maar daar reageert ze dan totaal niet op waardoor ik de klappen in mijn onderrug telkens op moet vangen of moet lichtrijden. Als ik ga lichtrijden trekt ze me direct het zadel uit en gaat daarna stappen. Komt door mij omdat ik terugkantel in mijn bekken en voorover ga op het moment dat ik ga staan dus ik geef zelf die opdracht maar het is zo !@#$% voor mijn onderrug.. ik voel die spieren echt verzuren tijdens het rijden. Wat ik nu doe is gewoon niets met teugel, geen druk zetten of wat dan ook.. maar met 1 hand zadel vastpakken en me er zwaar in drukken en na een lange zijde komt ze dan ook zelf terug. Teugels heb ik dan in een boogje en voor me uit in de andere hand omdat ik niet wil dat ze aan het bit gaat trekken. (gewoon meerijden in lichtrijden als ze zo sputtert en dan met kuithulp en halve ophouding naar de hand toerijden en terugvragen werkt niet op zo'n ''stressmoment''. Zij vertoont nl. vluchtgedrag als bij mij frustratie omhoogborrelt. (ik straf haar niet schreeuw niet oid. hoor.. maar ze is heel gevoelig en spiegelt gewoon heel erg.)

Als ik blijf lichtrijden is er niets aan de hand.. als ik een paar passen doorzit ook niet.. als het rustig is en ik ga doorzitten kan ik wel tempowisselingen op mijn zit rijden.. het is enkel als het drukker is..

Weet niet zo goed wat ik er aan moet doen.. maar ik baal er zo van.. doe zo hard mijn best.. iedere dag verga ik van de spierpijn in mijn onderrug.. morgen weer naar osteo.. zaterdag wedstrijd.. zie er behoorlijk tegenop :(

Lichtpuntje:

De galop rechts EN linksom gaan veeeeel beter. Veel meer over de rug en door de hals.. en in draf zakt ze op goeie dagen heel fijn naar de hand toe en bolt dan op vanuit de schoft. Dat zie ik ook heel duidelijk in de spiegel :j

Ben n beetje verdrietig gewoon dat ik het zo graag wil.. maar dat mijn lijf niet meewerkt :( paardje doet haar best wel... ik ook.. maar t lukt gewoon nog niet omdat ik deels nog vast zit en aan de andere kant alles zeer doet en verzuurd :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:49

knollentuin schreef:
ja dat heb ik dan weer niet, vorig jaar perfect de hele winter kunnen rijden! ik sleep mn bak elke avond als t vriest met de trekker en de frees erachter, werkt als een malle

Ja, dat doet de staleigenaar hier niet. Hij is overigens wel glad. Ik hark af en toe zelf :D
Dus ik doe dat soort dagen vaak stapwerk in de bak, of op het pad naast het terrein.
Ze staan dag en nacht buiten, dus uitleven kunnen ze zich toch wel.
En trainen doen we dan gewoon even alleen in stap. Zo gaat er niets verloren en kunnen we lekker bezig blijven :j
Al is het niet voluit.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:06

Knollentuin, waar? welke wedstrijd? zin in toeschouwer?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:09

Bak is bij ons wel nat maar echt goed te doen nog. Meestal trekt water na 2 uur wel goed weg zodat er te rijden valt.
Hier word ook in de winter 2x per dag de bak gesleept. 's morgens als iemand gereden heeft en 's avonds na de laatste waardoor hij altijd goed te rijden was. We deden wel strooien met zout en na het rijden goed je hoeven wassen en invetten. Suus staat met ijzers dus zodra de sneeuw valt zal ik wel smid vragen zooltjes te plaatsen.

Balen svandijk... maar mss moet je rustig aan doen met je lijf en dan komt dat ook echt wel goed. Mss met osteo overleggen wat wel en niet kan met rijden.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:11

_-:( _-:( ik HAAT valkuilen 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:52

Poor Sam :(:)

Wat waardeloos is dat....... en je kan in jouw geval ook niet een rijvakantie inlassen...... ik leef met je mee, dikke knuf van mij hoor...... :*
En Japeloup zit het ook al niet mee....... :(:)

En hier is het ook drama, ik zit op dag 3 en ik moet er nog minimaal 11 en madame is nu al druk...... wel blij met me, gelukkig. Maar erg fris. Kom op stal, fleecedeken af, poetsen, fleecedeken op, wandelen, en ze wilt steeds in de berm, maar dat mag dus niet...... dus terug op de weg, en maar stappen, en ze wil heus harder :D
En verder boxrust. Voordeel is dat de rest ook binnen staat, die worden gelongeerd. Dus ze staat niet alleen, en dat scheelt. Had nog gevraagd naar een paddockje te maken op het harde, dat mag met minder wind, de andere paarden kunnen dan in de grote paddock.
Been ziet er beter uit, de zwelling is voor een groot deel weg, en het is niet meer warm. Alleen de kogel is nog dik, dus toch maar weer in de azijnlappen met stalbandages gezet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:03

Sam, zou je het niet voor jezelf makkelijker maken? Gewoon als het druk is niet het doorzitten oefenen, maar blijven lichtrijden. Het is niet de bedoeling dat je spieren gaan verzuren, daar heb je alleen jezelf mee :(:) Ik heb ook een hele tijd geen doorzitten kunnen oefenen als het druk was in de bak, maar ik deed alles dan in het lichtrijden. Heb zelfs proeven gestart terwijl ik zelfs met losrijden niet had doorgezeten. Jullie kunnen het samen en dat doorzitten lukt als jullie ontspannen zijn, dus probeer die lastige momenten uit de weg te gaan voor je eigen gezondheid.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:15

Mmmjah zal het morgen even overleggen met osteopaat wat ik het best wel en niet kan oefenen betreft houding en zit want ik ben eigenlijk volop verdergegaan en als mn rug aangaf dat mn spieren gingen "verkrampen" (ik krijg niet spierpijn nadat ik erop heb gezeten maar tijdens het rijden zelf.. en daarna blijft het aanhouden)..

MWM ja misschien wel inderdaad..... hoop dat t zometeen beetje rustig is... dan kan ik het nog wel even meenemen in de training.. want morgen en overmorgen ben ik wss niet in staat om te rijden en zaterdag moet ik al starten.. was niet zo handig gepland.. maar dacht ach laat ik osteo maar doen nog zoveel mogelijk dit jaar want volgend jaar krijg ik veel minder vergoed :(

Bedacht me later pas dat ik de 10e moest starten. Maar idd.. wat je ook zegt.. met paard stop je ook voor ze gaat verzuren... met mensen is dat natuurlijk niet anders. Pff.. fanatiek zijn is een lastige eigenschap. :(

Nee Yamcha rijvakantie wordt lastig idd.. of ik moet haar de hele week longeren maar ze hebben nieuw zand in de longeerbakken gegooid die best wel zwaar is. Wil haar niet overbelasten op de pezen omdat ze het zware zand nog niet helemaal gewend is maar ze moet wel "moe" worden.. alleen stappen is geen optie in dat geval en in de paddock overdags is ze al drama laat staan 's avonds :')

(mevrouw krijgt een aardige conditie.. tegenwoordig krijgt ze babbels als ze teveel energie heeft :)) Vorige week was ze een dag zo loperig.. continu om ieder klein beenhulpje vertrekken in middendraf.. hebben we dag erna haar ff aan de longe gegooid en toen ging ze helemaal :):) en daarna was ze superfijn te rijden)

Morgen wandeldagje en vrijdag lange longe.. dus hopelijk is ze lekker relaxed zaterdag :=

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:20

@Sam, wil je niet een heel klein beetje ietsje sneller dan je lijf kan?

@Japeloup ik baal met je mee, ik kon tot deze week ook nog goed thuis uit de voeten met longeren enzo, dat is nu echt afgelopen. Wat een pokkeweer vandaag hé.

Mijn brokkenpilootje is nog steeds heel mooi rustig, voor mij een teken dat ze nog best pijn heeft, anders was ze wel drukker. De wonden gaan wel heel goed, maar er zijn een paar diepe gaten bij en dat heeft gewoon tijd nodig.

Ik heb vanavond Meyners' 'Das Bewegungsgefühl des Reiters' er maar weer eens bij gepakt, maar er staan zoveel oefeningen in dat boek dat ik compleet verdwaal.
@Imre, jij hebt dat boek ook toch? Kun je me de weg wijzen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:28

he sabm , ik moet in lisse ,ja hoor iedereen is altijd welkom, leuk juist! [niet dat ik geloof dat ik goed zal gaan hoor]
ik heb vanmiddag wel gereden maar het was idd beweging geven en meer niet,ik leef met jullie mee hoor al dat gemodder -hier nu wel heel letterlijk- met die paarden ;soms is het gewoon een hele confronterende sport.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:39

Rhys schreef:
@Sam, wil je niet een heel klein beetje ietsje sneller dan je lijf kan?

@Japeloup ik baal met je mee, ik kon tot deze week ook nog goed thuis uit de voeten met longeren enzo, dat is nu echt afgelopen. Wat een pokkeweer vandaag hé.

Mijn brokkenpilootje is nog steeds heel mooi rustig, voor mij een teken dat ze nog best pijn heeft, anders was ze wel drukker. De wonden gaan wel heel goed, maar er zijn een paar diepe gaten bij en dat heeft gewoon tijd nodig.

Ik heb vanavond Meyners' 'Das Bewegungsgefühl des Reiters' er maar weer eens bij gepakt, maar er staan zoveel oefeningen in dat boek dat ik compleet verdwaal.
@Imre, jij hebt dat boek ook toch? Kun je me de weg wijzen?

Haha ja er staan idd 1001 oefeningen in. Welk soort oefening zoek je?
Fijn dat je paard er zó goed uit is gekomen!! Had zo enorm veel erger af kunnen lopen! Maar daar ben jij je natuurlijk ook meer dan bewust van. Fijn dat t met dr wonden goed gaat.

Ik heb vandaag ook niks gedaan qua training. Vrijdag maar weer. Dan pas ik op de stal en huis van instructrice dus kan ik compleet los in de binnenbak.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:00

Rhys: Fijn dat ze vooruit gaat :j
Dingen hebben inderdaad tijd nodig. :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:01

poeh poeh ... wat een wind weer.... zal gezellig worden vanavond :)

KT waar heb je dan wedstrijd... zocht startlijst in Lisse maar kan niets vinden :o?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:36

staat r nog niet op, denk vh weekend. bij knhs -dressuur-subtop-startlijsten lisse, het is op hubertus

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:16

ben weer gekraakt en hij heeft weer het een en ander wat los gemaakt. Mn dunne darm was weer verdomde pijnlijk en bij mn rechterlies losmaken deed ie me goed zeer pfff.. Maar mn bekkenbodem was wel al beter/losser rechts! Heb nu misselijk gevoel en mn onderrug is gevoelig :(

Vandaag wandelen met Zya, morgen longeren en zaterdag wedstrijd. Hopelijk gaat t n btj zaterdag. Maja.. We zien wel!