Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 11:51

Ah, er komt weer een beetje leven in het topic :D

Ik heb gisteren voor de 2e keer alleen in de bak gereden, en het ging heel goed! Ze probeert nog wel regelmatig onder me vandaan te lopen, maar dat is volgens mij gewoon klieren omdat ze geen zin heeft om aan het werk te gaan :) Heb zelfs op beide handen gegallopeerd en ben er met een heerlijk gevoel afgekomen :) Benieuwd hoe de les gaat woensdag, want met andere paarden erbij gaat ze altijd extra klieren :P

EYSCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:52

Hallo,

begin lekker weer met ontspanningoefeningen, longeren ect. dan ga je lekker stappen en probeer weer een vertrouwen op te bouwen en ga vanuit die band weer verder! succes

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:03

X
Laatst bijgewerkt door xNK op 12-02-23 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:57

Ik meld me ook weer eventjes. Gisteren een hele heftige en. Stiekem ook angstige ervaring gehad. Ditmaal niet op het paard, maar ernaast...mn lieve schat is ingeslapen. Zie link in onderschrift. Voordat ik voor deze keuze terecht kwam, kreeg ik Kim al aangeboden. Een fantastische pony die nu ongeveer een maandje bij me staat en waar ik elke dag weer van leer. Nu biedt ze me vooral troost en afleiding maar de afgelopen maand ben ik steeds zekerder in het zadel gaan zitten. Er is echt hoop voor onzekere en angstige mensen :) mijn tip is om op zoek te gaan naar een leerpaardje. Eentje die jou vertrouwen kan geven zoals kim dat bij mij doet.
Ook grondwerk is een echte aanrader. Ik ben nog nooit zo ontspannen en relaxt met een paard om gegaan als met mijn topper Justice sinds ik ging grondwerken. Wat dat betreft zal niemand zijn plaatsje innemen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:10

Aahw ;( Stertke de komende tijd! :(:)

Olleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:19

Ook ik, ben na een val met paard, angstig en zenuwachtig geworden met rijden.
Ik heb dan ook nog de pech dat mijn paard daar op reageert.
Nu gebruik ik een homeopatich middel, anti tress van bach.
Werkt super, kan weer ontspannen rijden.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:42

Wat vervelend MissCharlie, sterkte ermee.

Hier is de kogel door de kerk, morgen komt de liefste en rustigste pony ooit (vind ik zelf dan :D). Het is alsnog een Fjord geworden, maar niet die van 17 want later mailde de eigenaresse me dat ze toch wel vaak streken had en dat kan ik nu gewoon echt niet gebruiken. Heb toen zelf een advertentie geplaatst en helemaal omschreven wat ik zocht, en daarop reageerde een meisje die een 13 jarige Fjordenmerrie te koop had staan. Gaan kijken, zelf poetsen en zadelen om te kijken hoe dat ging, ze was heel braaf en bleef keurig staan. Daarna gereden en durfde na 20 minuten al in galop, op een vreemd paard! Het voelde zo goed en ze was heel rustig en goed terug te nemen. Ook nog 10 minuten met de eigenaresse gekletst terwijl ik er op zat en ze heeft in die 10 minuten geen stap verzet, bleef gewoon ontspannen staan. Vorige week klinisch goedgekeurd en morgen gaan we haar halen! Haar stamboeknaam is Tatjana (Halldor x Doriena) maar misschien dat ik haar een andere roepnaam geef, Tatjana vind ik niet zo :P Als ze er is zal ik wel wat foto's plaatsen!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:36

Dat klinkt als een super paardje lili!
Hihi Tatjana voor een paard..nee dat klinkt idd niet zo leuk :)

Ik heb voor zaterdag mijn eerste nh les staan. Gewoon om wat meer inzicht te krijgen in de communicatie van het paard en de signalen die ik door mijn angst onbewust afgeef.
Heb er echt zin in :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 14:53

Oh super zeg :) Ik ben benieuwd naar de foto's :)

Blabla1980, goed dat je zo aan het werk gaat met jezelf!!

Ik heb vanavond weer les, toch wel spannend..

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:49

ooh super lili wat lekker dat je een leuk beestje hebt gevonden. Ben benieuwd naar de foto;s!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:39

Mijn les vanavond ging niet slecht, maar baal toch weer van mezelf.
Heb echt angst met opstappen en vraag mijn instructrice de laatste paar keer steeds om het paard vast te houden. Ook al neem ik me de dag ervoor voor om het zelf gewoon te doen.

En dan gaat de hele les verder gewoon goed tot et einde van de les. Ik wil nog 1 keer draven op zijn slechte kant en meneer verkrampt direct,v weigert op de hoefslag te lopen en toen ik mijn binnenbeen wat strenger eraan legde bokte hij...nou angsthaas die ik ben, was ik er direct klaar mee. De insructrice vondt dat logischerwijs niet goed en vroeg het me nog eens te herhalen en ik schijthaas had het gewoon nodig dat ze met me mee liep.
Man wat baal ik van mezelf oo zo'n moment.

Ik snap gewoon niet dat ik door 1x vallen zo'n schijtlaars ben geworden :(
Nou heb ik eindelijk een paardje waar ik gewoon op kan rijden als ik wil en dan gaat het niet omdat ik neit eens alleen durf op te stappen :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:44

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:52

Blabla1980, kan me voorstellen dat je dan meteen weer schrikt als je paard gaat bokken. Aan de andere kant, als je er op blijft zitten heb ik daarna juist altijd een extra trots gevoel, zo van je kan wel bokken, maar ik kan goed genoeg rijden om te blijven zitten! Dan was ik wel geschrokken en gierde de adrenaline door m'n lijf, maar had ik wel weer een kleine overwinning ;)

Tatjana is vandaag opgehaald en ze deed het super, heel rustig met in- en uitladen en ook op haar nieuwe plekje reageerde ze heel goed. Het bleef eigenlijk alleen bij wat kijken naar de kippen, de hond van de buren, ed. Daarna was het hup het gras in en eten! Later op de dag nog wat gewandeld en gepoetst, ze was wel iets onrustig (voor haar doen) maar dat is ook logisch. Ze komt in ieder geval al meteen aanlopen als ik naar de wei loop en ze laat zich flink knuffelen. Morgen even een kortere singel kopen (mevrouw is iets slanker dan de Haflinger) en dan gaan we maar eens voorzichtig het bos in..! Kan het wel gaan uitstellen maar dan maak ik er voor mezelf alleen maar een groter ding van dan dat het eigenlijk is. En we hoeven ook niet meteen heel de Veluwe over, als we een kwartiertje over het eerste bospaadje heen en weer kunnen hobbelen ben ik al blij :P Straks nog maar even kijken hoe ze er bij staat voor het slapengaan! Wel met zaklamp want ze staat 's nacht's ook op het land en aan lantaarnpalen doen ze hier niet :')

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:57

En krijgen we ook foto's van je nieuwe aanwinst? ;)

En ja, mijn man zei ook al zoiets :) En in mijn hoofd weet ik ook wel dat er vast niks ernstigs gebeurd en bokken best een keer kan gebeuren (het paard staat op stal bekend als een enorm braaf beest en kan in principe gewoon zonder zadel op hem gaan rijden zonder dat ik bang hoef te zijn dat ie iets flikt)
Maar dat angstige gevoel blijft er ondanks dat...irritant! :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:02

Ja ik zal morgen wat foto's maken! Vandaag druk geweest met het weiland afzetten (ze staat nu een paar dagen bij de buur boer totdat haar ijzers er onderuit zijn, daarna mag ze bij de andere paarden) en bewonderen _O-

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 13:00

Blabla je moet jezelf ook de tijd gunnen om ermee om te leren gaan! Dat is heel moeilijk, en het heeft mij ook heeeel wat tijd gekocht om er eindelijk aan toe te geven en gewoon te accepteren dat ik hulp nodig had :) Bouw het rustig op en vraag vooral niet teveel van jezelf :) Waarom nog aandraven op de moeilijke kant als je de hele tijd lekker gereden hebt? Bewaar dat voor een volgende keer :)

Ik heb gisteren heeeerlijk gereden :) In het begin was ik uiteraard weer schijtlaars eerste klas maar aan het eind van de les had ik haar zo fijn aan het lopen *trots*

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:32

Foto's! Inclusief één (korrelige, want te donker) foto van ons eerste ritje hier. Gewacht tot m'n vriend thuis was want dan kan ik lekker tegen hem aankletsen en vergeet ik de zenuwen, en toen het bos in gegaan! Vooral rustig gestapt maar ook een paar drafjes gedaan, en op de terugweg was het al bijna helemaal donker maar ze deed het zo goed! Ze vond het ook wel spannend, zo'n vreemd bos met een vreemd iemand op haar rug maar zette geen stap verkeerd. Blij!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:53

Wat een heerlijk lief koppie heeft ze :)

@Superliesje, je hebt ook gelijk hoor. Moet het gewoon acepteren en rustig te werk gaan.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:58

Ik ga morgen ook weer een lekkere buitenrit maken! Ben de afgelopen maanden echt gegroeid met buitenrijden maar ik blijf het elke keer spannend vinden....hoop echt dat dat eens een keer over gaat :(

Lily266, wat een leuke fjord,gefeliciteerd met haar! Super dat eerste rit zo goed ging.

Superliesje, van jouw kant ook positieve dingen zeg! Harstikke goed.

Blabla, dat heb ik dus ook, mn hoofd moet even doorkrijgen dat de situatie niet meer eng is, maar dat ik bang ben vanwege een andere ervaring. Je groeit er inderdaad in. Blijf jezelf vertellen dat elk paard anders is en als deze zo rustig schijnt te zijn dan mag je daar ook vanuit gaan.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:10

Ik ga het vanavond ook weer proberen.gewoon de knop om en gaan...hoop dat ik dat dan nogsteeds denk haha.

Lily jullie zijn een leuk stel zo samen!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:31

Dankjulliewel voor de leuke reacties, ik ben er ook heel blij mee al vind ik het nog steeds heel spannend. Ga zo weer het bos in, probeer zeker in het begin maar gewoon elke dag te rijden, hopen dat het over een tijdje 'gewoonte' wordt en dat ik dan niet steeds zo zenuwachtig ben..

Succes vandaag iedereen!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:10

25-9-2011
vandaag met maxi een buiten rit gemaakt.
helemaal alleen.
geen andere paarden mee.
niemand op de fiets mee.
gewoon kijken wat er zou gebeuren
het ging supper.
had dat nooit verwacht.
ze wilde wel 2 keer proberen om te draaien en was ze 1 keer terug te steuren, 1 keer haar kant op en dan heel rondje er van maken.
en 1 keer had ik zo iets maak me niet uit hoe maar je gaat voorwarts toen heeft ze stukje gedraaft.
maar het voelde zo goed.
ik ben ook zo blij dat ik zelf me eigen angsten heb proberen te overwinnen.
en dat maxi zo braaf was.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:40

Wat goed line! Dat lijkt me echt een heel goed gevoel als je zoiets probeert en je ziet gewoon op het einde dat het heel goed is gegaan :)

Ik heb vandaag de NH les gehad en dat was erg leuk.
De reden waarom ik dit deed is om me bewuster te worden van mijn communicatie richting het paard omdat ik het gevoel had dat ik door mijn eigen zenuwen het paard ook zenuwchtig maak.

Toch blijkt dat niet het geval en schijn je goed te kunnen zien dat ik me juist wel gedraag of ik me bewust ben van mijn lichaamstaal. En verder was het een leuke les, we hebben wat volg/ halthouden/ leiderschap en soort van longeer oefening gedaan en het zijn zeker dingen waar ik zelf mee aan de slag kan :)

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:31

ik viel er toen ik 1 jaar reed een keer best hard af in de galop daarna durfde ik niet meer tot de instructeur het paard een klap op zen kont gaf toen merkte ik dat ik bang voor niks was geweest

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:26

Vandaag heerlijk gereden.heb hem ook echt aangepakt. Ik ben van stal verhuisd donderdag en bar en ik voelen ons allebei lekkerder. Ik was totaal niet bang vandaag. Flink gedraafd ook.heel trots op mn zwartjoekel en mijzelf.