ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mijnluxor

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:13

hebben jullie al eens gebrobeerd om de manen in te vlechten?

was gister een poging aan het doen (gewoon voor de lol :P)
maar ze snapte er niks van en vond het volgens mij alleen maar irritant..

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:37

Ja dat heb ik een paar weken gedaan omdat haar manen steeds heel erg in de knup waren waardoor ik veel haren uittrok met het borstelen.
Die van mij vind het prima zolang er aan haar gefriemeld wordt :D

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:41

ja die van mij vind borstelen enzo heel leuk, maar het is echt een aandachtvragertje haha..
ze zat gister heel voorzichtig aan me broek te trekken (altijd leuk als je je handen niet vrij hebt ;) )

maar blijft die van jouw ook echt braaf stil staan?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:43

Ik vlecht altijd tijdens dat ze hooi staat te knabbelen ;)

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:45

ja had al ff een likit opgehangen, maar daar word ze gefrustreerd van omdat ze die niet in 1x kan opeten haha.. gooi idd volgende keer wel ff plukje hooi op de grond..

maar normaal krijgt ze dat niet omdat ze anders niet oplet..

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:47

Wat leuk zo'n topic, kom het nu pas tegen :)
Ben ook lekker aan de gang met mijn inmiddels 4jarige, foto's in topic onderschrift. Nadat mijn singelstoot brak en ik een flinke smak heb gemaakt konden we een paar weken niks omdat ik mijn been had gebroken. Paard wel wat geschrokken maar daarna weer vol vertrouwen verder gegaan. Gaat heel fijn, nu is ze aan het wisselen denk ik dus doen we weer wat rustiger :)
Nu wordt het tijd om eens een rondje buiten te stappen, aan de hand is ze iig heel braaf. Neem haar vaak mee wandelen.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:02

Paar jaar geleden reed k een 6jarige pony in, ik dacht het wordt "gezellig" dus deed een bodyprotector aan. Natuurlijk ging ik pas inrijden toen ze mij kende, ik had haar nog lang vantevoren gepoetst gehad enzo, zadel aangeleerd. Dus ik stap op, en ze bleef braaf staan. Mijn vriendin hield dat pony vast. Toen we wilden aanstappen, ging het ponnytje niet vooruit. Vriendin begon aan touwtje te trekken maar het hielp natuurlijk niet. Dus ik stapte af, mijn vriendin ging er op, ik hoefde dat touwtje niet eens vast te houden want pony ging mij volgen(L) dat vond ik dus echt lief.

Maar toen ik in me eentje los ging rijden in de bak, raakte dat pony beetje in paniek dat ik er niet naast stond, dus liep hele tijd achteruit. Maar op een gegeven moment snapte ze het en had ik haar binnen twee weken zadelmak (L)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:10

montyjansen schreef:
jonge paarden hebben meestal 2 tot 3 dagen nodig om te wennen, ze kunnen erg onberekenbaar zijn in die tijd, zeg ik ook altijd tegen de eigenaar /berijder, die tijd alleen maar spelen of longeren.

hebben wij ook gezegd... maar ja, wat er uiteindelijk thuis gebeurt weet je toch niet ;) .

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:47

Wanneer stopt een paardje met 'spelen' (zeg maar gerust het uit willen werken) van een bitje?
Ik heb het idee dat het ongebroken-rubberen bitje dat ik heb misschien te smal is? Hoe kan ik dat zien/nakijken?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:07

gem schreef:
montyjansen schreef:
jonge paarden hebben meestal 2 tot 3 dagen nodig om te wennen, ze kunnen erg onberekenbaar zijn in die tijd, zeg ik ook altijd tegen de eigenaar /berijder, die tijd alleen maar spelen of longeren.

hebben wij ook gezegd... maar ja, wat er uiteindelijk thuis gebeurt weet je toch niet ;) .

men denkt wel van oooo dat doet hij bij ons niet :j :j

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:03

Hooi!
Gister voor het eerst gegalopeerd! Het ging hartstikke goed n hij zit echt heerlijk!
Het is zegmaar een soort van perongeluk gegaan. Gewoon harder gaan draven en dan in de galo vallen!
Ik ben echt blij, we hadden niet verwact dat het zo goed zou gaan!

Hoe ver zijn jullie nu met jullie paardjes?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:06

Ik heb een 4-jarige grote ruin. Hij is nog niet beleerd, doe hem af en toe een beetje losjes longeren.
Hij mag lekker sterk uitgroeien. Hij is nu 1.72.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:21

Sammie12 schreef:
Hooi!
Gister voor het eerst gegalopeerd! Het ging hartstikke goed n hij zit echt heerlijk!
Het is zegmaar een soort van perongeluk gegaan. Gewoon harder gaan draven en dan in de galo vallen!

Zo doen wij het ook :j . Beetje "meezitten" (een soort net-geen-verlichte zit), en hopla, pony lost het zelf zo op :) . Vanmorgen heeft Morgan hetzelfde kunstje van maandag herhaald, maar dan op de andere hand en zelfs 2 of 3 passen langer :D .

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:33

DIe van blijft niet echt stilstaan met manen vlechten.....dan heb ik geen hand vrij om haar te borstelen/kriebelen en dan gaat ze zoeken.
Ik ben er ook achter dat het niet echt een fotomodel is, ze blijft niet stil staan en wilt steeds
naar me toe komen ondanks dat ze vaststaat......muts....

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:55

Wij hebben de eerste keer galop idd ook zo gedaan, gewoon er in laten vallen.. dan schrikken ze ook niet van het been :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:08

vandaag bij frits voor het eerst spring shoenen voor om gedaan en peeskapjes voor om gedaan.
dit omdat hij zijn voorbenen steeds aantikt met draven (hij draaft van achter veel ruimer als van voren)
en hij zette 2 onwennige passen.
daarna was er niets meer aan de hand en heb hem er ook even flink mee laten rennen.
denk wel dat hij heftiger gaat reageren op achter.
maar dat doe ik van het weekend misschien even proberen.
weet alleen niet hoe ik dat moet doen om als hij helemaal in paniek raakt te zorgen dat ze er zo weer af zijn.
iemand een iedee?

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:22

Ik meld me ook, deze zomer krijg ik een 2 jarige C welsh Appaloosa merrie in mijn bezit. Het is de bedoeling dat ik alles heel rustig aan ga doen, vanaf volgend jaar ga ik rustig aan beginnen met beleren.

Het de eerste pony die ik ga beleren, maar ik heb erg veel net zadelmakke paarden die nog niks konden vanaf hun vierde doorgereden en ben momenteel een 18 jarige friese merrie zonder enige dressuurmatige voorgrond aan het dresseren en dat gaat erg goed, daarnaast heb ik mijn andere pony die ik vanaf zijn vierde heb L - startklaar gekregen.

Ik heb een vriendin die een stal voor zichzelf gaat beginnen , wat nu ieder moment kan gebeuren en zij heeft al veel ervaring met paarden inrijden en zij gaat me hierbij helpen. Ik weet al precies hoe ik dit alles ga aanpakken en ik neem lekker de tijd, als ik d'r met 4 jaar pas op zit vindt ik dat ook oke, ik wil haar ook leren paard zijn omdat ze met de fles is opgevoed en erg op mensen is gericht. Dus ik neem alle tijd die nodig is :) en waar hulp nodig is zal ik dat krijgen :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:25

Sammie12 schreef:
Hooi!

Hoe ver zijn jullie nu met jullie paardjes?

ik ben blij dat er iemand is die het zo doet, geeft het paard heel veel zellfvertrouwen, zou trots op je zijn als je bij mij was geweest :j :j
bij ons kunnen ze er op komen, na een week.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:13

gem schreef:
montyjansen schreef:

Goed dat ik dat hier tegenkom! :)

Mijnes is dindsdag middag weer thuis gekomen na de stamboekkeuring. Gisteren ging ik hem voor het eerst longeren en de moed zakte me eigenlijk al in de schoenen..Stressen, niet luisteren, door drammen. Bah..
Ben wel heel blij dat ik er op de africhtingsstal een week mee hebt gewerkt, dan ga je toch met meer vertrouwen aan de slag.
Ze hadden me wel gezegd dat ik hem de eerste week beter even kon longeren, omdat hij voor de keuring zo veel voer en energie heeft opgebouwd en om dan te gaan rijden is voor mij weer niet zo goed voor het vertrouwen.

Maar als ik dan zag hoe hij gisteren deed, dan denk ik dat ik er het komende jaar nog niet op ga..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:42

Jibbel: jonge paarden hebben zooooveel te verwerken.... er gebeurt zoveel als ze 3 (of 4) zijn! Lekker even tot rust laten komen, alles laten bezinken en als je hem de tijd geeft, komt dat allemaal echt wel weer goed!
Morgan hier kan haar kunstjes nu ook in bepaalde condities uitvoeren, maar nu is het zaak om steeds die condities één voor één te gaan veranderen. Steeds weer laten verwerken en dan het volgende aanpakken. Sommige condities kun je weinig aan doen (andere stal betekent andere paarden, geluiden, luchtjes, mensen, voer etc. etc.), dus moet dit allemaal verwerkt worden. Daarna weer een paar stappen terug doen in de training, maar daarna pikt hij het allemaal wel weer gauw genoeg op.

Vanmiddag arriveert de nieuwe pony :) . Van dezelfde fokker / eigenaar als Morgan, de vierde New Forest pony van hen dus. Verder nog geen gegevens gekregen Y;( . Ben altijd weer zo benieuwd naar die eerste kennismaking!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:55

Mijn eigen idee zegt ook: even tot rust laten komen, maar aan de andere kant, hij stond echt flink in het werk daar en het lijkt me voor het lichaam ook niet ok om ineens daarmee te stoppen.
De stal waar hij gestaan heeft, adviseerde me ook om hem de eerste week gewoon te longeren om alle energie eruit te laten vloeien van het voer wat erin gestouwd is voor de keuring (4 kg brok + 3 kg haver) en dan pas erop te gaan.

Maar ik moet mezelf ook niet teveel druk opleggen. Hij is er nu amper 2 dagen. Komt vast wel goed, maar ik ben bang dat als het te lang duurt, ik zelf niet meer de moed heb om erop te stappen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:05

Jibbel: maar dan stap je dus ook al met dat idee op! Als je zelf niet vol vertrouwen bent, zal je paard dat merken. Dan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en eerst even iemand anders vragen om een paar keer te gaan rijden.
Bij ons ben ik ook niet degene die het eerst op het paard gaat zitten hoor, onbevangen opstijgen is mijn vriendin veel beter in :) . Alleen vertrouwt zij dus weer volledig op mijn handelend of juist "latend" vermogen, dus stapt zij niet als eerste op als ik er niet naast sta :D . tBlijft teamwork ;) .

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:07

Met dit soort hoeveelheden voer zou ik er inderdaad ook niet op gaan zitten :)
Voer lekker gaan afbouwen en hem door middel van longeren wat in beweging houden lijkt me geen slecht plan. Voor hij dat braaf doet zou ik niet gaan denken aan rijden inderdaad.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:28

gem schreef:
Jibbel: maar dan stap je dus ook al met dat idee op! Als je zelf niet vol vertrouwen bent, zal je paard dat merken. Dan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en eerst even iemand anders vragen om een paar keer te gaan rijden.
Bij ons ben ik ook niet degene die het eerst op het paard gaat zitten hoor, onbevangen opstijgen is mijn vriendin veel beter in :) . Alleen vertrouwt zij dus weer volledig op mijn handelend of juist "latend" vermogen, dus stapt zij niet als eerste op als ik er niet naast sta :D . tBlijft teamwork ;) .

Hihi, klinkt eigenwijs, maar er gaat helemaal niemand anders op behalve ik.
Ik heb er een week lang op gereden, zelfs los door de bak, dus het kan gewoon wel. Alleen is hij nu wat fris door alle energie en 'nieuwe' omgeving.
De eerste keer dat ik er weer op ga zal iig in de paddock zijn, net ff wat kleinere ruimte, dichter bij stal, minder afleiding dan in de bak. Wss wordt het dan gewoon even 10 min. uitstappen na het longeren en dat gewoon uitbouwen.
Alleen wil ik het voor mezelf niet al te lang laten duren. Als het niet goed voelt, doe ik het niet, zo simpel ben ik ook wel. :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:32

EDIT:

Hoe vaak zou een 3 jarig paard bereden moeten worden?