[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:00

Het los-vast contact moet je proberen te vermijden, gewoon een constante verbinding met de mond
Ik zou als ik jou/jullie was met Itica oefenen met de achterhand te laten ondertreden, dat is een must have voor het aan de teugel rijden. Dus lekker figuren, (schijn)overgangen en tempowisselingen rijden zodat ie goed voor t been komt
die van mij loopt van zichzelf *met een beetje hulp van mij* al super met zijn achterkant en hoef alleen een beetje druk te leggen op de buitenteugel en hij zakt wat, maar van de kneepjes geven ben ik niet zo voor, het bit zou rustig in zijn mond moeten liggen en en een los-vast contact gaat ie alleen maar bewegen.
Doe dan maar wat druk geven, hebben jullie les trouwens? Dan kom je ook een stuk verder he Haha!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:13

Druk + been is geen optie in mijn ogen! Net zo lang vasthouden tot een pony toegeeft, is geen rijden. Dat is gewoon trekken, en om te zorgen dat ze niet terug valt zal je idd je been eraan moeten houden ja.. Clown

Probeer een constante verbinding te houden. Wanneer je los-vast gaat doen, krijgt je paard steeds een nieuwe impuls van voor en krijgt het nooit echt de rust in de mond om daarop te kunnen ontspannen. Bij mij werkt het altijd goed, als een paard zwaar op de hand is, om je handen een stuk(je) hoger te plaatsen dan normaal, en vanuit daar met een lichte verbinding telkens iets door te vragen, maar vooral ook toe te geven!!! In het begin lijkt het dan of je met een touw aan een muur trekt, maar door oefeningen die Itica losmaken door der hele lijf (voltes, figuren, overgangen, stelling links&rechts) komen ook die spieren los. Het zit 'm niet alleen in dat knikje, dat is misschien 10% van het geheel.

Wakker eerst de motor van achteren eens aan. Wanneer je een goed voorwaarts paard hebt, dán pas kun je beginnen met van voor iets te vragen. Anders wordt het door een paard meer als ophouding gezien dan wat anders.

Ik ben het alleen niet zo eens over die druk op de buitenteugel, wat Suus_ zegt. Mij is altijd geleerd, dat wanneer je vanuit 2 teugels rijdt (allebei even lang + evenveel druk) dat je je paard beter in balans houdt. Wanneer je elke teugel 1 functie geeft, zal je paard aan de kant die jij strakker houdt (Bv. buitenteugel) zich vaster houden.

(Hoi trouwens, ik hoop dat je er wat van snapte Haha!)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:45

O oke.
Ik had het zo geleerd, zal eens iets anders proberen Pling
Het is trouwens wel zo idd dat ik op beide handen beetje druk leg aan de buitenkant, maar zodra die beneden is zegmaar (dat klinkt stom haha) dan heb ik op beide handen gelijke aanleuning... of hoe noem je dat, ikj ben niet zo goed in al die begrippen

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:49

Petulan schreef:
Druk + been is geen optie in mijn ogen! Net zo lang vasthouden tot een pony toegeeft, is geen rijden. Dat is gewoon trekken, en om te zorgen dat ze niet terug valt zal je idd je been eraan moeten houden ja.. Clown

Probeer een constante verbinding te houden. Wanneer je los-vast gaat doen, krijgt je paard steeds een nieuwe impuls van voor en krijgt het nooit echt de rust in de mond om daarop te kunnen ontspannen. Bij mij werkt het altijd goed, als een paard zwaar op de hand is, om je handen een stuk(je) hoger te plaatsen dan normaal, en vanuit daar met een lichte verbinding telkens iets door te vragen, maar vooral ook toe te geven!!! In het begin lijkt het dan of je met een touw aan een muur trekt, maar door oefeningen die Itica losmaken door der hele lijf (voltes, figuren, overgangen, stelling links&rechts) komen ook die spieren los. Het zit 'm niet alleen in dat knikje, dat is misschien 10% van het geheel.

Wakker eerst de motor van achteren eens aan. Wanneer je een goed voorwaarts paard hebt, dán pas kun je beginnen met van voor iets te vragen. Anders wordt het door een paard meer als ophouding gezien dan wat anders.

Ik ben het alleen niet zo eens over die druk op de buitenteugel, wat Suus_ zegt. Mij is altijd geleerd, dat wanneer je vanuit 2 teugels rijdt (allebei even lang + evenveel druk) dat je je paard beter in balans houdt. Wanneer je elke teugel 1 functie geeft, zal je paard aan de kant die jij strakker houdt (Bv. buitenteugel) zich vaster houden.

(Hoi trouwens, ik hoop dat je er wat van snapte Haha!)

Bedankt liset! Ik snap er wel een beetje van! maar vandaag heb ik gereden, maar het gaat steeds beter! Ik probeer het nu te verbeteren wel met kneepjes maar dan zonder los-vast contact! Zodat ik elke keer contact heb met de teugels, niet dat ze dan als een waslijntje om de tel gaan hangen.

Chablien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:32

Petulan schreef:

Dat bedoelde ik nou ook niet echt met druk Clown Als ik mijn verzorgpony aan de teugel vraag, geef ik af en toe wat druk op mijn buitenteugel, niet trekken, geen kneepje waardoor je dan het contact verliest, maar gewoon wat druk in zijn mond, en geef ik dan op het goede moment been dan loopt ie al.

Petulan schreef:
Probeer een constante verbinding te houden. Wanneer je los-vast gaat doen, krijgt je paard steeds een nieuwe impuls van voor en krijgt het nooit echt de rust in de mond om daarop te kunnen ontspannen.
Iid, dit bedoelde ik dus bij shauni Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:46

_Nikki_ schreef:
Ik ben met Baumgold weer een beetje opnieuw begonnen om haar aan de teugel te laten lopen Ja
Ze is nu 24 en ze heeft wel vroeger het Z gelopen...
Ik moet zegmaar heel de tijd vragen en als zij vast pakt ook gewoon blijven vragen..
Pas wanneer ze nageeflijk loopt mag ik ontspannen.. zodra ze omhoog komt moet ik weer vragen..

Maar het lukt nog niet zo goed.. ik weet dat het niet in 1 keer gaat, maar het is wel zo dat wanneer ik de stap heb
gehad dan ga ik draven en dan gaat het ook nog wel, maar na de galop pakt ze haar bit vast (vooral aan de rechterkant)
en dan trekt ze heel haar hoofd eruit!

Wie heeft er nog wat tips ?

Bij die zin weet ik niet goed wat je bedoeld.
Je lichaam en armen moet ontspannen bijven, enkel met wat druk , kun je het paard al aan de teugel rijden.
Vaak doe je teveel je best, waardoor je hele lichaam gespannen is. Dat werkt juist niet.
Op het juiste moment de juiste hoeveelheid druk = de manier En dat is en kwestie van oefenen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:57

Shauni_Itica schreef:
Bedankt! Ik snap er wel een beetje van! maar vandaag heb ik gereden, maar het gaat steeds beter! Ik probeer het nu te verbeteren wel met kneepjes maar dan zonder los-vast contact! Zodat ik elke keer contact heb met de teugels, niet dat ze dan als een waslijntje om de tel gaan hangen.

Niks te danken :D Maar probeer vooral aan het voorwaartse te werken, dat mag nooit ten koste gaan van het aan de teugel rijden! Een paard wat goed is aan de hulpen en goed stuurbaar is, is de basis om vanuit daar verder te gaan.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:47

maar nu heb ik weer als ze aan de teugel loopt in stap, en ik drijf iets aan maakt ze meteen een overgang naar de draf. Dan neem ik haar weer terug, drijf ik weer wat aan omdat ze sloom loopt en sjokt. Gaat ze weer draven Cool

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:10

@ Shauni_Itica: Misschien van voren meer tegenhouden.
Ik ben van mening dat een paard eerst goed aan de hulpen en dus voorwaards moet zijn wil je een paard aan de teugel laten lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:20

Nooit van voor tegen houden als je been geeft, ookal gaat ze te hard daardoor. Gewoon terug nemen.
Verder goed op je zit werken/oefenen.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:23

Wie heeft er goede tips wat ik kan doen om de achterhand eronder te krijgen. Iedereen zegt: Veel overgangen rijden, of heel langzaam gaan draven of het tegenovergestelde. Maar wat vinden jullie ervan? Weten jullie nog goede tips

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:33

Hangt er vanaf wat het problem is, waarm hij/zij z'n achterhand er niet onder wil zetten.
Ik zie sommige mensen daar mee bezig, terwijl ze eerst andere dingen onder controle moeten krijgen.
Kan ook zijn dat hij niet sterk is van achter en dan moet je oefeningen maken waar hij sterker van wordt.
Voel je het wel wanneer het beter gaat, want dat is het begin, geen enkele oefening is 'de oefening' als je het niet voelt. Of het paard nu hard of zacht gaat, nog kan hij zorgen dat z'n achterhand er niet onder gaat.
Om dat te kunnen voelen, moet je met les dat leren te herkennen.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:05

Nou mijn vriendin ree er laatst een stukje op (eline) en ze zijn dat ze voelde dag haar rug omhoog kwam, ( dus de achterhand kwam eronder) . Maar ik kan er nooit iets van voelen. Ik ga vandaag rijden dus hopen dat het lukt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:18

Kun je misschien niet regelen dat je een keer op een doorgereden paard van iemand anders kan rijden? Om een keer dat gevoel te kunnen ervaren? Want als je het nog nooit gevoeld hebt is het lastig om het ineens bij het paard waar je altijd op rijdt ineens wel te gaan voelen (had ik vroeger iig..)

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:16

neem les

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:19

Je lesgever moet aangeven wanneer wel en niet de achterhand er goed bij is. Zó leer je het voelen.
Zo ga je duidelijk het verschil voelen en dan pas kun je het verbeteren.

Wanneer je op een vreemd paard gaat "voelen". Voel je toch al zoveel verschil, dat je het gevoel van een goed ondertredende achterhand niet zal herkennen. Niet om het daarna goed te kunnen doen bij je eigen paard iig.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 06:49

Ja we zijn inderdaad opzoek naar een lesgeever/ster. Maar we hebben nog niemand gevonden, we hadden eerst iemand maar die is ermee gestopt want ze kreeg meer lichamelijke klachten. Maar bij mijn moeder op het werk werkt een meisje en die rijdt ZZ, en mijn moeder had met haar afgesproken dat zij misschien een keertje mee ging naar itica om te helpen. En ik mocht dan een keer op haar paard rijden, want als je op dat paard iets verkeerd doet gaat zij stilstaan. Dus dan weet je meteen of je iets fout doet makkelijk Knipoog.

xMarjolijn

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:14

aerdenhout schreef:
Een paard aan de teugel rijden kan je niet leren uit een boekje.Het is een gevoel wat je moet krijgen,en de beste hulp is nog steeds de hulp van iemand vanaf de kant die er verstand van heeft.Met andere woorden ,via een topic als dit, kan je niemand een goed advies geven want elk paard is, net als elke ruiter, weer anders!!

Heb je wel gelijk in, maar je kunt in ieder geval tips geven om het te proberen. Maarja ieder paard is anders.!
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 13:12

@Shauni_Itica : Voel je het echt niet wanneer je paard op de voorhand sleft? Wat raar, bij mijn paard is dat altijd vreselijk duidelijk Bloos . Inderdaad zou het misschien goed zijn om het eens op een ander paard te proberen Ja. Zodat je "het gevoel" ervaart Lachen.

Oefeningen om de achterhand er beter onder te krijgen: tempowisselingen (dus verzamelde draf-arbeidsdraf /arbeidsdraf - middendraf en zo'n dingen) , schijnovergangen (terug & voorwaarts), overgangen, balkjes draven, schoudervoor & -binnenwaarts, voltes openen en sluiten, ... Alles probeer je zo veel mogelijk op je zit te rijden en vanuit de achterhand.

Citaat:
heel langzaam gaan draven
Dat heeft geen effect. Ook bij langzaam draven kan je paard nog op de voorhand lopen. Het is de bedoeling dat het paard zichzelf draagt. Dus wanneer je een verzamelde draf aanvraagt moet dit steeds vanuit de achterhand gebeuren. Hou gewoon een normaal tempo aan, maar schakel regelmatig in tempo. Veel succes Lachen.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:57

Ik lees hier veel dat je eerst de achterhand er goed onder moet rijden, maar hoe doe je dat nou eigelijk? Misschien een beetje een sullige vraag, maar ach. En dezelfde vraag van hoe doe je dat nou eigelijk is met stelling rijden.

EDIT : Zeker een sullige vraag aangezien hierboven al wat beschreven staat.
Maar waardoor gaat het paard dan zijn achterbenen onder zijn lijf zetten, ik bedoel wat voor effect hebben die oefeningen dan zodat het paard zijn achterbenen er onder gaat zetten?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:21

BLK schreef:
Maar waardoor gaat het paard dan zijn achterbenen onder zijn lijf zetten, ik bedoel wat voor effect hebben die oefeningen dan zodat het paard zijn achterbenen er onder gaat zetten?
Als je tempowisselingen rijdt en overgangen moet dat vanuit de achterhand gebeuren, eerst achterhand dan pas voor. Het is een gevoel dat je moet ervaren dat niet te beschrijven valt. Als je van achteren naar voren rijdt dan komt het paard z'n achterhand er meer onder.
Als je paard balkjes draaft moet je paard zijn achterbenen écht opheffen. Want er zijn paarden die op de voorhand duikelen en hun achterbenen sleffen vreselijk.
Op een volte krijgt een paard zowieso al meer druk op zijn binnenachterbeen. Door die te gaan openen en sluiten ga je nog wat extra druk van de voorhand afnemen. Sb & sv hebben ook dat effect dat het binnenachterbeen meer wordt gebruikt, er komt meer druk op door de buiging in het lichaam. Tgoh, dit is echt moeilijk uit te leggen. Ik weet zelf wel wat er gebeurt, maar het is zo moeilijk om uit te leggen! Iemand die mij ter hulp kan schieten? Vork (tenzij je het snapt of genoeg uitleg hebt gehad maar dat betwijfel ik... Bloos )

Wat is je vraag precies over stelling want ik snap het niet helemaal Clown .

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:49

Ik reed straks op een manegepaardje en ging wel lekker en ze begon mijn hand ook echt lekker op te zoeken. Maar als ze goed met dr neusje naar mijn hand toe loopt loopt ze nog niet echt rond. Wat kan ik dan het beste doen om haar wat ronder te rijden?

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:14

@ Fiekhe: Bedankt dat je het voor me (geprobeerd) hebt uit te leggen, hier kan ik wel wat mee.

Met die vraag van stelling bedoelde ik eigelijk hoe je stelling moet rijden. Waar laat je je binnenhand en been, en je buitenhand en been zeg maar Lachen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:05

Mijn D-pony doet echt niet graag dressuur maar hij komt wel meestal aan de teugel als ik hem iets losser laat.
Als ik het daarentegen vraag begint hij tegen mijn teugel te lopen.

Bv als hij met zijn hoofd in de lucht loopt en ik vraag om naar beneden te komen negeert hij me gewoon. Als ik hem dan losser laat komt hij mooi naar beneden.

Ik weet niet of dat goed of slecht is, maar ik vermoed dat het aan mij ligt en wil er heel graag iets aan doen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:28

@Yonne: Als ze al goed je hand opzoekt is het eigenlijk niet moeilijk om haar rond te krijgen hoor. Achterhand wat extra activeren, steun bieden met je handen en dat zou eigenlijk al genoeg moeten zijn Lachen.

@BLK: Ik neem aan dat je weet dat er een verschil is tussen stelling en buiging? Bij stelling buigt alleen de nek en blijft het lichaam recht. Bij buiging buigt het hele lichaam mee. Voor stelling breng je je binnenhand ietsje naar binnen, met je binnenkuit geef je een klein beetje druk. Let er op dat je je binnenhand niet naar achteren trekt oid. Je buitenteugel houd je gewoon in contact, je moet er nog gevoel in hebben. Ook je buitenbeen blijft er gewoon aan. Ga niet aan de binnenkant hangen of juist aan de buitenkant, blijf gewoon in het midden zitten. Als je stelling wilt aannemen op een rechte lijn, hoeft dat echt niet zo veel te zijn. Je hoeft ook niet constant stelling aan te nemen, wissel eens af. Als je het binnenoog van je paard ziet, heb je vaak al genoeg stelling.

@Julie_x: Hoe "vraag" je hem om aan de teugel te komen? Waarschijnlijk zit het 'm daar Lachen.