Druk + been is geen optie in mijn ogen! Net zo lang vasthouden tot een pony toegeeft, is geen rijden. Dat is gewoon trekken, en om te zorgen dat ze niet terug valt zal je idd je been eraan moeten houden ja..
Probeer een constante verbinding te houden. Wanneer je los-vast gaat doen, krijgt je paard steeds een nieuwe impuls van voor en krijgt het nooit echt de rust in de mond om daarop te kunnen ontspannen. Bij mij werkt het altijd goed, als een paard zwaar op de hand is, om je handen een stuk(je) hoger te plaatsen dan normaal, en vanuit daar met een lichte verbinding telkens iets door te vragen, maar vooral ook toe te geven!!! In het begin lijkt het dan of je met een touw aan een muur trekt, maar door oefeningen die Itica losmaken door der hele lijf (voltes, figuren, overgangen, stelling links&rechts) komen ook die spieren los. Het zit 'm niet alleen in dat knikje, dat is misschien 10% van het geheel.
Wakker eerst de motor van achteren eens aan. Wanneer je een goed voorwaarts paard hebt, dán pas kun je beginnen met van voor iets te vragen. Anders wordt het door een paard meer als ophouding gezien dan wat anders.
Ik ben het alleen niet zo eens over die druk op de buitenteugel, wat Suus_ zegt. Mij is altijd geleerd, dat wanneer je vanuit 2 teugels rijdt (allebei even lang + evenveel druk) dat je je paard beter in balans houdt. Wanneer je elke teugel 1 functie geeft, zal je paard aan de kant die jij strakker houdt (Bv. buitenteugel) zich vaster houden.
(Hoi trouwens, ik hoop dat je er wat van snapte

)