Dat is misschien wel de kern van het hele topic.
Wel vind ik soms dat mensen heel lang doormodderen voor ze willen accepteren dat het niet werkt wat ze doen. Dan krijgen ze later zo'n AdB aha-erlebnis.
In dat opzicht is het wel weer goed dat er nu zoveel meer toegang tot informatie is via oa internet.
Als ik bekijk hoe bijvoorbeeld het niveau bij onze rijvereniging nu is tov een paar jaar terug, dan vind ik het nog wel meevallen met dat het allemaal zo beroerd gesteld is met de sport hoor. Ook de kwaliteit van het gemiddelde paard is er flink op vooruit gegaan. Hier in de buurt dan.
Ik begrijp het nog steeds niet zo goed dat mensen per se een stickertje op hun manier van rijden willen plakken. Vroeger reed je gewoon, klaar.
Als ik sommige verhalen, ook op bokt, lees, dan denk ik dat "wij" nog bevoorrecht zijn met zo'n ouderwetse ponyclub tijd waarin je letterlijk spelenderwijs leerde begrijpen hoe paarden reageren e.d. Wij leerden van zo'n ouwe man met een petje en een sigaar en een onverstaanbaar Sallands dialect dat we gewoon moesten zorgen dat we hoe dan ook de baas bleven over de pony. Tegenwoordig betalen mensen dik geld voor een cursus waarin ze horen dat ze "alfa-leider" voor het paard moeten zijn...
Waar ik me aan erger in dit soort discussies is dat de mensen die het hardst schreeuwen over de trainingsmethode van een ander (en meestal dus het diep rijden) geen idee hebben wat het inhoud en hoe je het toepast. Maakt niet uit hoe vaak je probeert uit te leggen wat je doet, ze willen het niet eens horen.
Ik ben nu een beetje aan het sturen met het paard van mijn moeder. Die is ook heel normaal van kwaliteit en nu zelfs behoorlijk uit het werk na een peesblessure. Van de week had ik hem een keer zo fijn dat ie achter een beetje meer begon te zakken en fijn begon na te geven. Ik ving hem een keer ietsjes op, drukte mijn been erin en ik voelde hem achter zakken, en die hele bovenlijn onder me opbollen met een superfijn gevoel in mijn hand. Dat je echt voelt hoe de verbinding van achteruit komt. Ik zat er met zo'n

bek op. Later bedacht ik: als je nog nooit gevoeld hebt hoe een fatsoenlijk over de rug lopend paard aanvoelt, kun je blijven discussiëren tot je er bij neervalt maar dan snap je het toch nooit.