Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:26

ruitje schreef:
Ik sta hier anders in, als het paard qua gezondheid of qua karakter niet bij je doelen past kun je 2 dingen doen:
* Je doelen aanpassen.
* Afscheid nemen van je paard.

Er is ook niks mis met besluiten dat je graag je doelen wil nastreven en dit paard daar niet bij past.

Alleen moet je het dan wel eerlijk oplossen voor het paard, en je verantwoordelijkheid nemen. Dat betekend dat je of een passende baas zoekt, of besluit dat het bij jou eindigt.

En dat je bij jezelf blijft reflecteren, als je steeds paarden treft die niet bij je doel passen doe je zelf iets fout.

Dat betekend dat je dan wel alles wat je nu leert meeneemt naar het volgende paard.

Mee eens maar wat ook zeker goed is een onafhankelijke instructrice naar je eigen rijden laten kijken. Ts /haar ouders kunnen wel willen dat ze de hogere sport in gaat maar naast doorzettingsvermogen heb je ook dood gewoon talent hier voor nodig . Je huidige instructrice kan wel aangeven dat je dit bezit . Maar hoe onafhankelijk is die in haar mening ?
Ze verdient tenslotte goed aan je met al die lessen.

pol013

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:14

Ik ben het juist met een eens hoor ruitje. Maar als je dan kiest voor 'de sport' dan heb je inderdaad eerst met dit paard iets op te lossen.
En kun je beter de aanschaf (en houderij) van een volgend paard iets fundamenteel anders aanpakken. Jezelf 2 keer stoten aan een steen is nog tot daar aan toe. Maar een 3e keer een fout maken word een beetje suf. En als 'de sport' je echte ambitie is zul je daar nu echt iets anders moeten doen. En vermoedelijk is dat een echte schoolmaster kopen en betere begeleiding zoeken. En die zijn zelden 'goedkoop'.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:52

@TS, heel verdrietig dat het zo loopt, ik hoop dat jullie intussen tot een oplossing gekomen zijn die goed is voor zowel Char als jullie. Hebben jullie de dierenarts inmiddels gesproken?

Verder eens met pol013 hierboven, bij serieuze sportambities hoort op dit moment een forse investering (eerder in de richting van >15000 euro dan rond 5000 euro), tenzij je uitzonderlijk getalenteerd bent. Als die niet in de aankoop van een paard zit, zit het wel in begeleiding en instructie (of alle drie).
Als je die investering niet kunt of wilt doen is je sportambities een paar jaar parkeren en ervaring opdoen met bijrijdpaarden een goede optie. Wie weet ziet de paardenmarkt er over een aantal jaar er weer heel anders uit of is iemand na die tijd wel in de positie om meer te investeren/financieel onafhankelijk of supertalent geworden :-)

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 22:29

DA geweest,
Hij merkte niks ergs op, char liep wat kort, maar kwam meer uit stijfheid.
Dus niks ergs, gewoon stijf. Dat kunnen we gaan trainen door te trainen en ze moet een sterkere achterhand krijgen want ze loopt te veel op die voorhand.
Maar we gaan zaterdag weer naar X om verder te bespreken, want het komt er ook gwn op neer dat ik niet ‘streng’ genoeg ben, snappie? Ik ben nog te jong om zo’n paard te rijden en te trainen. Dus gaan we overleggen over Miss dat hij een jaar dr houdt en traint en Miss een veulen en dat ik dan een haar leer op een ander paard en daarna kan kiezen om char verder te doen of het zo te laten. Maar daar ben ik nog niet over uit en m’n pa ook niet.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:03

Nee, dat snap ik niet zo goed als ik zie lees hoe je haar in je berichten beschrijft. Dat schetst het beeld van een paard met een blessure, niet een beetje stijvigheid door inconsequent gereden zijn.
De oplossingen daaronder begrijp ik ook niet zo goed, of eigenlijk begrijp ik niet waarom X daar aan mee zou werken. Tenzij jullie gewoon trainingsgeld gaan betalen, dan is bijna 2 jaar een paard van een ander op stal met evt een veulen fokken leuk verdienen.

Ik raad je aan om voordat jullie met X gaan praten thuis te bespreken wat jij nu echt wilt. Voor nu, maar ook vooruit kijkend naar over een jaar en daarna.
Wil jij samen met je ouders nog veel tijd en geld investeren in Char en dan met name begeleiding met Char? En hoe lang ben je bereid om te wachten voor je met haar aan de slag kunt? Je schetst nu een tijdlijn van bijna 2 jaar, dat is erg lang voor even doortrainen. Of wil je liever met deze geleerde lessen op zoek naar een paard dat beter bij je past?
En net zo belangrijk: wie gaat je begeleiden? Je bent nu twee keer met een paard vastgelopen, dus het nog een keer op dezelfde manier aanpakken zonder extra hulp lijkt me geen goed idee.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:32

Waren jullie er zelf ook bij toen de dierenarts er was? Ik vind het ook een vreemd verhaal. Gezien ze bij mij en ook bij de andere dierenarts duidelijk zichtbaar pijnlijk was aan haar bekken en voorbeen (die was immers dik?!) en dat ze bijna omviel. Dat komt echt van wat stijfheid en dat heftige verzet ook niet.

Ik geloof dan ook niet in alleen wat stijf en iets wat trainingstechnisch alleen maar is en adviseer nog steeds nader onderzoek op de kliniek met echo’s van oa het SI gewricht.

Betreft je leeftijd, je bent zeker niet te jong, alleen je hebt wel de juiste begeleiding nodig. Die ontbrak, en dan inderdaad risico dat je vast loopt. Maar wel super leerzaam als je wel de juiste begeleiding hebt.
De vraag is natuurlijk wel of je zelf wel door wil met Char, en hoe je ouders erin staan...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:40

Het klinkt alsof er iets niet klopt..

Op 7 januari constateert een dierenarts dus

Kmbly schreef:
Dierenarts is geweest.
Hij deed wat testjes. Ze wou dr rug niet bollen en reageerde gevoelig bij dr bekken. Ook was het dikken been veel dikker dan de andere en wou ze hem niet in een houding houden en dreigde ze te gaan happen terwijl ze bij de andere niks deed. Ook wou ze een achterbeen niet onder de massa zetten en viel ze bijna om.
DA wilt onderzoek doen en daaruit foto’s gaan maken.
Alleen mijn vader vind het teveel geld gaan kosten en of ik het geduld heb om zo’n traject in te gaan omdat ik de sport in wil. Dus we gaan X bellen en nog bespreken met stalhouder.
Maar er is een grote kans dat dit mijn laatste paar weken met haar zijn. |(

Daarna brengen jullie haar naar X en nu ineens is ze alleen wat stijf omdat jij haar niet goed zou trainen?
Dat laatste zou best kunnen maar daar krijgt een paard niet zo een waslijst aan klachten van.
Denk dat X al een ander paard voor je in gedachten had nog voor jullie het erf op reden. Hele verhaal sluit er mooi bij aan.

Denk er goed over na en probeer te leren van wat je al hebt meegemaakt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:43

Was zeker zijn DA? Zou haar gewoon naar de kliniek brengen en niet een handelaar geloven. Die wil alleen maar zoveel mogelijk geld verdienen aan jou.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:46

Beste vader, is er nu geen enkel onderbuikgevoel dat een beetje zegt, we worden opgelicht waar we bij staan? :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:02

Kmbly schreef:
DA geweest,
Dus niks ergs, gewoon stijf. Dat kunnen we gaan trainen door te trainen en ze moet een sterkere achterhand krijgen want ze loopt te veel op die voorhand.
Maar we gaan zaterdag weer naar X om verder te bespreken, want het komt er ook gwn op neer dat ik niet ‘streng’ genoeg ben, snappie? Ik ben nog te jong om zo’n paard te rijden en te trainen. Dus gaan we overleggen over Miss dat hij een jaar dr houdt en traint en Miss een veulen en dat ik dan een haar leer op een ander paard en daarna kan kiezen om char verder te doen of het zo te laten. Maar daar ben ik nog niet over uit en m’n pa ook niet.

Dit was de DA van X toch? Daar zou ik geen vertrouwen in hebben.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:12

Ik geloof dit verhaal van deze DA ook niet helemaal. Zeker omdat die andere DA die daarvoor bij jullie was geweest met hele andere bevindingen kwam. Als je besluit om met Char verder te gaan zou ik ook proberen je ouders over te halen om toch met haar naar de kliniek te gaan.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:45

Kmbly schreef:
DA geweest,

Nogmaals TS dit komt me zoooooo bekend voor helaas!
Onze pony liep ook kort.
Zoals een Shetlander zei de laatste dierenarts.
Als je vragen hebt, mag je me altijd een pb sturen.
Maar dit was dus niet op te lossen door strenger te zijn |(

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:56

Lieve TS,

Ik snap dat je vertrouwen heb in de verkoper van je paardje maar, het is en blijft een handelaar. Hij zal er altijd alles aan doen wat beter is voor zijn winst en reputatie. En daar hoort toegeven dat je een kapot paard hebt verkocht niet bij... Ik wil je sterk aanraden om een ONAFHANKELIJKE dierenarts naar char te laten kijken. De dierenarts van X kiest natuurlijk zijn kant. Je paard geeft duidelijk aan dat ze pijn heeft. Een beetje stijfheid zorgt niet voor zulke gevaarlijke stakingstaferelen die jij omschrijft.

En ik snap je heel goed, je ouders willen natuurlijk het liefst zo min mogelijk geld aan je paard besteden. Mijn ouders zijn ook altijd zo geweest. Zij hadden niks met paarden en ik moest ze eerst altijd goed overtuigen dat het echt beter was. Er is al een aantal keer gevraagd of je vader dit allemaal heeft gelezen? Dat lijkt me een goed idee. Of je kan een lijstje maken met alle punten op een rijtje.

Hopelijk helpt ik en de rest van bokt je een beetje verder :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:39

Het kán natuurlijk zo zijn dat het paard gewoon loei vast zit en daarom allerlei klachten krijgt. Maar dan is dat ook niet met een beetje beter rijden zomaar opgelost. Dan nog zal je het dier heeeel gericht moeten gaan behandelen houden en trainen.

Ik lig zelf ook wel eens helemaal in de kreukels (tot niet meer overeind komen aan toe). Kom ik bij de osteopaat , die krakt en roert wat in mij en voila ik kan weer echt goed vooruit. Maar dán komt het. Ik moet dan wel goed op mezelf letten, goed eten, goed bewegen en goed trainen om gezond te blijven.

Aan de andere kant kan er ook iets helemaal stuk zijn. En dan ben je er niet met bovenstaande aanpak. Zou toch zonde zijn van jullie tijd en inzet en helemaal sneu voor het paard.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:44

TS, kan je je vader dit topic niet laten lezen? Misschien opent dat zijn ogen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:45

Ik neem aan dat het paard sinds hij bij X staat getraind wordt, wat verbetering vind ik niet raar.

Alleen weet je nu niet of het paard bijv. “stiekem” ingespoten is, waardoor die zich beter in zijn vel voelt. Dat is het nadeel van paard ergens anders zetten en geen controle over behandeling hebben.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:12

Lieve TS, lees alsjeblieft het hele topic nog eens door, en maak een lijst van de plussen en de minnen.
Dan heb je het letterlijk op een rijtje en kun je weloverwogen een besluit maken dat bij jou en Char past.
Wat de laatste dierenarts betreft: een vreemd verhaal, niet passend bij wat er in het topic besproken en door eerdere da geconstateerd is.

Je spreekt jezelf ook wat tegen, je zegt dat je geen tijd en geld aan Char wil spenderen omdat je de 'sport' in wil, maar je wil haar wel nog 2 jaar in de kost doen (en een veulen fokken?) om te kijken of ze zou kunnen verbeteren? Natuurlijk stelt X dit voor, die probeert gewoon de kost te verdienen en te kijken of het paard op een andere manier nog geld oplevert. Tenslotte moet deze meneer hiervan leven, de paardenhandel in al zijn aspecten. Op zich niks mis mee, maar voor jullie te laat en niet passend.

Nogmaals, maak een lijst en zet je gedachten op papier om het overzicht te krijgen en te bewaren. Dan sta je sterker in je schoenen en kun je de juiste keuze maken. Ik hoop voor je dat deze soap goed afloopt, zeker voor Char, maar ook voor jou.
Succes!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:36

tja, ik zou het paard onmiddellijk weer ophalen en rechtstreeks naar een echte kliniek rijden.

Het verhaal klinkt alsof er helemaal geen da bij is geweest en die X jullie gewoon een banketstaaf ophangt. En tuurlijk is hij genereus met deze aanbieding; een jaar trainen ( wel flink dokken elke maand natuurlijk) en maak er maar 2 jaar van als hij idd een veulen eruit fokt....voor zichzelf neem ik aan? Gratis ook nog zeker, want hij is zo aardig om jullie zo uit de brand te helpen. En wat als alles mis gaat? Geen veulen en misschien zelfs geen merrie, maar jullie wel dik een jaar maandelijks voor training betaald.
Nee is er maar 1 die van deze constructie beter wordt en dat is X zelf....jullie en vooral Char mogen de prijs betalen

Jullie worden belazerd waar jullie bij staan door deze man.

Ik zou gewoon eieren voor mn geld kiezen en deze handelaar afschrijven, paard ophalen en naar een echte kliniek ipv een ingebeeld onderzoek, zodat je er eindelijk eens achter komt wat dr mankeert, of dit nog te herstellen is en zo ja; wat de beste plan van aanpak is.

Die X gaat jullie niet helpen...ja; van de wal in de sloot....met een lege bankrekening

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 13:04

Wij hebben de keuze nog niet voorgesteld bij X, m’n pa kwam ermee omdat X erg enthousiast was om een veulen te fokken van char. Hij had een perfecte hengst die samen een super veulen zouden hebben. Rustig karakter, boddy, power en springvermogen.
Dus dacht m’n pa een leuke deal te hebben gwn een jaartje. Dan zou ik kunnen vorderen op een wat ouder paard en zou dan na een jaar weer klaar zijn voor char.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:09

Persoonlijk zou ik aan zoiets niet beginnen.

Houden of verkopen. Een veulen fokken is niet zomaar wat voor het lichaam van een paard. Het is niet zo dat je daarna hup de sport in kan.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:14

Aan fokken hangt ook gewoon een risico aan het lichaam van de merrie. Zeker bij een merrie waar de bekken/achterhand al wat problemen geeft.

Waar vis je voor een jaar een ander paard vandaan? Een tijdelijke ruil bij X? Wat als het paard wat je te ruil krijgt, wat gaat mankeren of zelfs komt te overlijden?
“Van ruilen komt huilen” is niet voor niets een gezegde.
Wat als je dat paard niet meer terug wilt geven, gok dat er dan nog wat extra geld betaald mag worden.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:16

Dat is geen leuke deal voor jullie, mogelijk wel voor X.
Een veulen fokken betekent Char over ongeveer 3 maanden dekken, 11 maanden wachten tot het veulen geboren is, en dan nog 6 maanden wachten tot het afspenen. Dan zit je op 20 maanden, waarvan ze een langere periode niet getraind kan worden. Daarna nog een periode opnieuw optrainen en je bent niet één, maar twee jaar verder. Daar schieten jullie, zelfs als ze geen fysieke problemen zou hebben, dus weinig mee op.
Komt daarbij dat de dracht en bevalling voor een merrie niet zonder risico zijn. Het kan zijn dat jullie eindigen met een permanent geblesseerd, of dood paard.

Maak alsjeblieft een plan waar jij en het paard beter uit komen, en niet alleen de handelaar die haar aan jullie verkocht heeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:16

Kmbly schreef:
Wij hebben de keuze nog niet voorgesteld bij X, m’n pa kwam ermee omdat X erg enthousiast was om een veulen te fokken van char. Hij had een perfecte hengst die samen een super veulen zouden hebben. Rustig karakter, boddy, power en springvermogen.
Dus dacht m’n pa een leuke deal te hebben gwn een jaartje. Dan zou ik kunnen vorderen op een wat ouder paard en zou dan na een jaar weer klaar zijn voor char.

Maar Char niet voor jou.
Als ze dit voorjaar drachtig zou worden (wat ook niet altijd in 1x lukt) krijgt ze in het voorjaar van 2021 een veulen. Als alles goed gaat tenminste en Char daar ook gewoon gezond weer uit komt. Dat veulen zal daarna zomaar nog een half jaar bij Char lopen. Dat zou betekenen dat je in het najaar van 2021 je paard weer op kan halen. En dan is ze echt niet sportklaar, dan moet je gewoon weer gaan opbouwen.
Dat is dus niet 'een jaartje', dat is bijna 2 jaar.

Jullie worden enorm in de maling genomen TS.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:26

Kmbly schreef:

En het veulen is dan voor X neem ik aan?
Een veulen fokken is leuk, maar fok er dan eentje voor jezelf.
Verwacht niet dat je paard opknapt van de dracht. Het lichaam krijgt daar een heuse opdonder van en het duurt minimaal een half jaar of meer na het afspenen eer je ze weer een beetje op de rit hebt. Dat betekent dus 2 jaar zoals boven al gezegd, niet 1 jaar. En het risico dat de gebreken van je paard niet met rust genezen zijn. Want je weet nog steeds niet wat ze mankeert.
Als je paard al slecht de dracht ingaat komt ze er nog slechter uit. En je moet je afvragen of je paard die bij de ene Dierenarts haar been niet wilde belasten een dracht wel aan zou kunnen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:32

Ik vind het nogal wat overigens hoe iemand hier met naam en toenaam besproken word, terwijl ook nog uit de post van de TS blijkt dat zij degene zijn die bepaalde dingen voorstellen.

Ik zou als verkoper niet blij worden van hoe ik besproken word in dit topic.