Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

morocco

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:28

Het hoofd extreem naar binnen vragen is niet echt een doel, maar gebeurt al snel als je aan de hand met de teugel aan de middelste ring werkt aan de kaptoom. Dan gaat het paard al snel over de buitenschouder weg. Onder het zadel komt het denk ik door het vele binnenhand gebruik, maar nogmaals het is geen doel maar het gebeurt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:37

Idd vreselijke ruiters, maar ook daar zie ik een 4 takt galop in de pirouette

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:55

midgie schreef:
Idd vreselijke ruiters, maar ook daar zie ik een 4 takt galop in de pirouette

Vraag me af of een 3 takt op zo,n korte draai te doen is voor welk paard dan ook lichamelijk, in welke stroming je ook rijd.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:43

@Nombrado, sinds wanneer mag je je mening niet meer geven op een discussieforum over dingen die opvallen in een filmpje?? Jij begon een paar pagina's terug over dat je de handen van Dujardin te streng vond terwijl dat op dat moment ook niet ter zake deed :? . Daarom vind ik het zo frappant dat je een filmpje laat zien van een ruiter die zit te plukken, te trekken en te zagen. Krijg nu bij jou het idee zodra iemand een PRE rijdt jij het allemaal wel fantastisch vindt.

@ Midgie, Er was maar één vreselijke ruiter te zien en dat was Rafael Soto, hij doet me wel denken aan BB die rukt en die plukt ook en kan ook niet zitten :D :+

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:55

thembi schreef:
@Nombrado, sinds wanneer mag je je mening niet meer geven op een discussieforum over dingen die opvallen in een filmpje?? Jij begon een paar pagina's terug over dat je de handen van Dujardin te streng vond terwijl dat op dat moment ook niet ter zake deed :? . Daarom vind ik het zo frappant dat je een filmpje laat zien van een ruiter die zit te plukken, te trekken en te zagen. Krijg nu bij jou het idee zodra iemand een PRE rijdt jij het allemaal wel fantastisch vindt.

@ Midgie, Er was maar één vreselijke ruiter te zien en dat was Rafael Soto, hij doet me wel denken aan BB die rukt en die plukt ook en kan ook niet zitten :D :+

Het is idd geen goed voorbeeld filmpje, het paard loopt ook niet recht , je ziet in de bochten het paard ook heel mechanische bewegen,
@thembi, geloof niet dat je dan goed kijk , BB rukt en plukt niet aan zijn paarden, maar in deze filmpjes zie ik beide ruiter met door geslagen stangen rijden, is dat wel mooi dan of paardvriendelijk?
Je mag ook zeker je mening geven, maar het gaat meer op een vete lijken tussen AR en KR , dat is jammer.
Ik brand niet af en sta open voor alles als het mijn paarden maar helpt en mijn kennis verbreed, ik ben het ook niet altijd eens met mijn instructrice/teur , waaronder BB, ik weet dat AR geen ruk en pluk werk is, omdat ik me er al 7 jaar mee bezig ben en de mensen die mijn kennen weten hoe ik mijn paarden train en dat is nooit met geruk of gepluk, ik vind het een fijne manier om vanaf de grond te beginnen, mijn paard leren voelen, als je erop zit voel niet wat stelling is wat het antwoord van het paard daarop is,
Te veel druk op beide teugels geeft vaak een verkeerde stelling of een kaak die vast gezet word , ook als je teveel druk op je teugels hebt wat je helaas heel vaak ziet gaat in mijn idee het gevoel in je zit ook mee weg, dan worden het mechanische kunstjes,
Juist de AR heeft mij geleerd meer gevoel in het rijden te leggen, ik kom vanuit de western, dan gewoon heel simpel net zoals ik nu heel simpel AR beoefent,
Ik merk gewoon verbetering bij mijn paarden , of ze nu oud of jong zijn, ook mentaal zijn ze erop vooruit gegaan, dus ja wat is er verkeerd aan de AR , het is een keuze die je maakt, maar hier in dit topic is het een godszonde als je zo met je paard omgaat, ik heb geen hippe filmpjes op youtube omdat ik een simpel mens ben , maar moet ook even opscheooen, heb mijn tinker merrie wel in de piaffe en moet zeggen dat voel kicken onder je , zo zacht en verend en zonder veel druk, geen door geslagen stang puur op zit en been hulp en de mensen die mijn kennen weten waar ik vandaan kom met deze merrie,
Dus in mijn beleving is de AR voor mij een fijne manier en vooral met veel gevoel mijn paarden trainen, ik heb me nooit in de KR echt verdiept,
Maar zie nu dingen langs komen die in de KR en AR gelijk gebeuren, maar in de AR is het fout en in de KR helemaal top en dat snap ik dan even niet??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:17

thembi schreef:

Nou , niet echt ;) .
kan je misschien zelf een filmpje vinden waarin er een goede 3 takt galop wordt gereden in changement en pirouette?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:59

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:23

Vera schreef:
Niet slecht voor een beginnend paard: http://youtu.be/XL8Zn9beEXE
Ook hier zitten prachtige stukken tussen: http://www.youtube.com/watch?v=WF0AaUaQFf0

Hoewel deze man als grootmeester gekroond is, en wat hij deed in zijn tijd ongelooflijk goed was, kun je wel zien dat de dressuur en het niveau de afgelopen 30 jaar ontzettend is toegenomen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:35

jasmijn78 schreef:
Vera schreef:
Niet slecht voor een beginnend paard: http://youtu.be/XL8Zn9beEXE
Ook hier zitten prachtige stukken tussen: http://www.youtube.com/watch?v=WF0AaUaQFf0

Hoewel deze man als grootmeester gekroond is, en wat hij deed in zijn tijd ongelooflijk goed was, kun je wel zien dat de dressuur en het niveau de afgelopen 30 jaar ontzettend is toegenomen.

ik welk opzicht?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:59

Ik kan onmoglijk ff gauw 35 paginas flame war tegen AR beantwoorden in een post, maar een paar dingen moeten van mijn hart:

Er wordt overal in deze discussie gebruik gemaakt van dogma. vrij vertaald: 'het scala is het enige, omdat het is hoe het hoort'

Er wordt beweert dat het scala honderden jaren oud is, maar dat de AR zich met oude meester bezig houdt is raar want 'we' willen nu wat anders... (zelfde poster)

Er is dus een enorm verwarde discussie.

Is AR schadelijk voor de paarden? Is de gemiddelde AR ruiter slechter voor zijn/haar paard dan welke andere stijl dan ook?
Dat lijkt me niet. zeker 90% van alle ruiters, ook die KR of moderne dressuur PROBEREN te leren rijden niet over de rug, etc etc. dus laten we ook realistisch vergelijken.

Niet alle mensen doen joga... maar van joga wordt je soepel! is nu elke ouder die de kinderen niet op joga doet nu een geval van kindermishandeling? (klinkt misschien raar, maar dat is de discussie op mensen geprojecteerd)

Dus de vraag was: waarin verschilt de AR van de KR? en laten we teruggaan naar een volwassen discussie van de aspecten en gezichtspunten zonder arrogante dogmatische flame wars.

helemaal in het begin wordt gezegd dat KR 'logisch' is maar de hele post bevat geen logica, het is een opsomming van gereproduceerd dogma. (dat maakt het nog niet automatisch onwaar, maar legt niet uit waarom dat dan zo is)

Er zijn heel veel redenen te noemen waarom lang en laag helemaal niet zo nuttig is als iedereen roept.
Waarom zijn in godsnaam zijgangen op een cirkel principieel fout? (natuurlijk absurd, anders was er geen verschil tussen travers en renvers, en daarnaast doen we zowiezo WEL pirouetten.... en dat is gewoon een kleine traverscirkel...dus dan kan het ineens wel)

Het interessante aan de AR is dat er beargumenteerd wordt WAAROM elke oefening op een bepaalde mannier wordt beoogd enz.
Deze discussie (en daarmee ook kennis) is voor de meeste ruiters kompleet afwezig in welke stijl dan ook, en dat is jammer.

Dat wil niet zeggen dat ik het altijd met ze eens ben. maar ik vind de discussie nuttig.

AR spreekt een bepaalde groep mensen aan, dat is ook een sociale kwestie. deze mensen zijn meestal wat rustiger bezig met hun paard, en dat er vaak een gebrek aan impuls te zien is kan wel kloppen, maar als deze mensen zich bij een KR instructeur hadden ingeschreven hadden precies datzelfde gezien.

Maar het is wel gemakkelijk om af te geven op AR. Waar het me stoort is dat men zich ook genoodzaakt voelt Nuno oliviera in de grond te praten e.d. dat kunnen weinigen zich veroorloven.

Wel een belangrijk punt is dat er kennelijk een voorgeschreven wil is: 'Wij willen dat niet meer'
Is dat zo? ik baseer me toch wel veel op oudere meesters (duarte, pluvinel, wallhausen, löyeneisen, guérinière, etc) omdat ik me met schermen te paard bezig houdt. Ik heb dus helemaal niks aan een uitgestrekte draf en is verzameling van 'levensbelang'

nogmaals: ik ben zelf geen AR aanhanger, en ook erg kritisch, maa laten we een discussie houden en niet dogma herhalen todat mensen met verstand allemaal vertokken zijn uit het forum.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:41

Airnt schreef:
ik welk opzicht?

In het opzicht dat er nu voorbeelden zijn van ruiters die veel verfijnder rijden. Ook met hun jonge paarden. Van het eerste filmpje wordt gezegd dat dat heel goed is voor een jong paard... In zie een paard wat in de pirouette volledig door het binnenbeen heen valt, uit balans is en ik zie ook een ruiter die niet in balans zit (bij het galopperen goed te zien). Het filmpje met de schimmel vertekent (want in slowmotion afgespeeld) maar je kunt wel al zien dat het heel hectisch wordt uitgevoerd.

Nu is het voor sommige natuurlijk vloeken in de kerk om kritiek op grootmeester Nuno te hebben, maar je moet alles in het juiste perspectief zien. Nogmaals: voor die tijd zal het heel goed zijn geweest, en ik wil ook zeker de kennis en kunde van die man niet teniet doen. Anderen hebben weer verder kunnen borduren op zijn kennis en ervaring, hebben hun eigen inzichten er ook weer aan toegevoegd, en zo ontwikkelt de dressuur. En als er verschillen van inzicht ontstaan, dan splitst het zich in verschillende richtingen, zoals dus in de AR versus 'gewone dressuur'. Er zijn nu legio ruiters in de 'gewone dressuur' die dit beter kunnen (en ook een heleboel die het slechter kunnen, maar dat was vroeger natuurlijk ook).

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:50

midgie schreef:
Het is idd geen goed voorbeeld filmpje, het paard loopt ook niet recht , je ziet in de bochten het paard ook heel mechanische bewegen,
@thembi, geloof niet dat je dan goed kijk , BB rukt en plukt niet aan zijn paarden, maar in deze filmpjes zie ik beide ruiter met door geslagen stangen rijden, is dat wel mooi dan of paardvriendelijk?
Je mag ook zeker je mening geven, maar het gaat meer op een vete lijken tussen AR en KR , dat is jammer.
Ik brand niet af en sta open voor alles als het mijn paarden maar helpt en mijn kennis verbreed, ik ben het ook niet altijd eens met mijn instructrice/teur , waaronder BB, ik weet dat AR geen ruk en pluk werk is, omdat ik me er al 7 jaar mee bezig ben en de mensen die mijn kennen weten hoe ik mijn paarden train en dat is nooit met geruk of gepluk, ik vind het een fijne manier om vanaf de grond te beginnen, mijn paard leren voelen, als je erop zit voel niet wat stelling is wat het antwoord van het paard daarop is,
Te veel druk op beide teugels geeft vaak een verkeerde stelling of een kaak die vast gezet word , ook als je teveel druk op je teugels hebt wat je helaas heel vaak ziet gaat in mijn idee het gevoel in je zit ook mee weg, dan worden het mechanische kunstjes,
Juist de AR heeft mij geleerd meer gevoel in het rijden te leggen, ik kom vanuit de western, dan gewoon heel simpel net zoals ik nu heel simpel AR beoefent,
Ik merk gewoon verbetering bij mijn paarden , of ze nu oud of jong zijn, ook mentaal zijn ze erop vooruit gegaan, dus ja wat is er verkeerd aan de AR , het is een keuze die je maakt, maar hier in dit topic is het een godszonde als je zo met je paard omgaat, ik heb geen hippe filmpjes op youtube omdat ik een simpel mens ben , maar moet ook even opscheooen, heb mijn tinker merrie wel in de piaffe en moet zeggen dat voel kicken onder je , zo zacht en verend en zonder veel druk, geen door geslagen stang puur op zit en been hulp en de mensen die mijn kennen weten waar ik vandaan kom met deze merrie,
Dus in mijn beleving is de AR voor mij een fijne manier en vooral met veel gevoel mijn paarden trainen, ik heb me nooit in de KR echt verdiept,
Maar zie nu dingen langs komen die in de KR en AR gelijk gebeuren, maar in de AR is het fout en in de KR helemaal top en dat snap ik dan even niet??

Ik ga niet iedereen over een kam scheren en zeggen dat iedereen in de AR rukt en plukt. Als jij je er goed bij voelt bij die stroming wie ben ik om te zeggen dat je dat niet moet doen!! Het is alleen absoluut niet mijn ding, ik vind BB een charlatan ook kan ik er verder persoonlijk niks moois of goed aan ontdekken maar ik wil absoluut niet zeggen dat iedereen in die stroming paard onvriendelijk bezig is integendeel.
Als jij altijd western gereden hebt en nu AR waar ze ook met een losse verbinding rijden kan ik me jou reactie wel voorstellen dat je het onvriendelijk vindt lijken hoe Edward Gal en de ruiter van Fuego (ben even z'n naam kwijt) vindt rijden. Maar zij rijden met een verende verbinding tussen hand en mond. Vooral EG heeft een stille hand en rijdt met verfijnde teugelhulpen (ook been en zithulpen maar daar gaat het nu even niet om) en hij kan enorm goed doseren. Ook zie je bij de ruiter van Fuego als hij te kort wordt in de hals dat de ruiter z'n hand naar voren doet dus ik vind het niet onvriendelijk.
Ik zie trouwens ook dat wij uit dezelfde regio komen :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:55

Airnt schreef:
Wel een belangrijk punt is dat er kennelijk een voorgeschreven wil is: 'Wij willen dat niet meer'
Is dat zo? ik baseer me toch wel veel op oudere meesters (duarte, pluvinel, wallhausen, löyeneisen, guérinière, etc) omdat ik me met schermen te paard bezig houdt. Ik heb dus helemaal niks aan een uitgestrekte draf en is verzameling van 'levensbelang'

Prima dat jij je enkel op de oude meesters baseert, maar dan loop je wel het risico dat je inzichten en ontwikkelingen mist die na hun tijd zijn opgedaan. Maar misschien zijn die voor jou niet van belang omdat, gezien je profiel, de middeleeuwen een beetje je hobby is. En als jij je paard alleen maar in de verzameling wilt rijden, en je paard daarmee traint voor de doelstellingen die jij met je paard hebt, dan is dat prima. Ik ben meer een 'gewone' dressuurruiter en ik wil graag mijn paard over de gehele linie fysiek verbeteren. Ik rijd graag dressuurwedstrijden en daar moet meer getoond worden dan verzameling alleen. En ik vind ook dat je om de spieren van het paard goed te ontwikkelen je deze niet alleen maar moet verkorten (verzameling) maar ook moet verlengen (uitstrekken). Dan krijg je soepele spieren. Als je alleen maar in verzameling rijdt krijg je korte strakke spieren, en als je alleen maar in uitgestrekte gangen rijdt, lange slappe spieren. Daarom zal ik ook altijd variëren in hoofd-halshouding.

Jij traint je paard met een andere doelstelling dan ik. Waar de schoen gaat wringen is wanneer jij mij bijvoorbeeld zou veroordelen op mijn competitiedrang (want slecht voro het paard, blablabla) terwijl jij ook shows rijdt, aan schermcompetities meedoet etc. M.a.w.: jij moet je paarden ook voorbereiden op een evenement, waar iets getoond moet worden met publiek in een andere setting dan thuis. Dat heeft toch wel een hoop overeenkomsten met het rijden van een wedstrijd (qua beleving voor het paard)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:18

jasmijn78 schreef:
Daarom zal ik ook altijd variëren in hoofd-halshouding.

dat vind ik een beetje vreemd. :o
de hoofd /hals houding is toch inherent aan de mate van de gang/snelheid/tempo?
Naar mijn idee moet je dus niet variëren in hoofd hals houding, maar in het tempo (als je vanachternaarvorenwiltrijden)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:24

Airnt schreef:
Ik kan onmoglijk ff gauw 35 paginas flame war tegen AR beantwoorden in een post, maar een paar dingen moeten van mijn hart:

Er wordt overal in deze discussie gebruik gemaakt van dogma. vrij vertaald: 'het scala is het enige, omdat het is hoe het hoort'

Nee, het zijn over het algemeen de ruiters, die zich zullen moeten verdiepen in de beweging/skelet en spieren van een paard.
Maar vooral! Eerst focussen op hun eigen rechtheid/manier van rijden.
Volgens mij staat in alle oude boeken en ook nog in de huidige FEI "geschriften" dat een paard vanachternaarvoren gereden moet worden.
Ik weet niet hoe dit precies bij de AR was?
Als je een danser wilt als paard, zal je hem als een danser moeten trainen.
Als je een hardloper wilt als paard, zal je hem als hardloper moeten trainen.
dit zijn verschillende disciplines.
Waarbij de basis nog altijd de achterhand en het bekken van het grootste belang is om de rechtheid en het skelet /spieren zoals het paard geschapen is, in ere te houden en blessures te voorkomen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:34

nombrado schreef:

Nee hoor. daarin kun je prima varieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:39

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Nee hoor. daarin kun je prima varieren.

Volgens mij ook. Ik snap die koppeling dus niet helemaal.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:46

het interessante is natuurlijk wel dat het 'voortschreidend inzicht' zich pas hel laat in een bepaalde richting laat bewegen. meer dan 2000 jaar lang is een hoog hoofd een goed ding 'omdat een laag hoofd de verzameling vernietigd en zonder verzameling is er geen kunst' (niet mijn woorden)

dan ineens is het allemaal anders. ergens tussen 1850 en 1950 maar het kenterd vooral snel na de eerste wereldoorlog.

waren ze voor die tijd dan allemaal slecht bezig? terwijl rijpaarden best wel oud werden...

En als je werkt aan verzameling, en te behoeven daarvan zijgangen gebruikt, dan werk je dus ook aan versoepeling, vergroting van de bewegingsvrijheid, je verlengd ook rugspieren, maar dan een tegelijk. dmv lengtebuiging, bijv.

als je het vergelijkt met menselijke training: ik rek ook niet tijdens het hardlopen: dat geeft blessures, dat doe je NA de krachtsinspanning in een gecontroleerde stilstand.

Rekken wordt zowiezo ernstig overschat en verkeerd begrepen.

Passaden bijvoorbeeld zijn natuurlijk een duidelijk voorbeeld van 'schakelen' want ook daar hoor je stevig te versnellen tusseen de halve pirouetten.

bovendien heb ik geen beschuldiging gedaan over wedstrijddrang.
Ook al gooi ik regelmatig overwinningen weg tbv mijn paard (moscow dit jaar bijvoorbeeld)

ik lees wel vaker dat het SCALA teruggrijpt op meester (vul in) voornamelijk gueriniere, maar als ik zijn boek lees lees ik heel wat anders. hij begint ook gewoon al heel snel met zijgangen e.d.

HEt SCALA is heel nieuw en toch wel grotendeels te koppelen aan HdV 1912. Bedoeld om snel duizende cavalreristen op te leiden tot een soort SGW ruiters. Daar was de hoge school een ongrijpbaar doel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:10

Airnt schreef:
waren ze voor die tijd dan allemaal slecht bezig? terwijl rijpaarden best wel oud werden...

Ik vraag me ook af hoeveel kennis er toentertijd was over de gezondheid van een paard (als in onregelmatig/kreupel)

Airnt schreef:
En als je werkt aan verzameling, en te behoeven daarvan zijgangen gebruikt, dan werk je dus ook aan versoepeling, vergroting van de bewegingsvrijheid, je verlengd ook rugspieren, maar dan een tegelijk. dmv lengtebuiging, bijv.

Ik zie niet zo hoe de lengtebuiging bijdraagt aan het stretchen van de rugspieren. Wel aan het sterker maken van de bespiering aan de binnenkant en het soepeler maken van de spieren aan de buitenkant.

Airnt schreef:
als je het vergelijkt met menselijke training: ik rek ook niet tijdens het hardlopen: dat geeft blessures, dat doe je NA de krachtsinspanning in een gecontroleerde stilstand.
Rekken wordt zowiezo ernstig overschat en verkeerd begrepen.

Dat is ook niet de bedoeling. De training omvat het opwarmen in stap en in draf; het stretchen van de rugspieren door middel van het laag en rond rijden is daar onderdeel van. En niet om een heel uur zo rond te rijden. Aan het einde een cooling down.

Airnt schreef:
ik lees wel vaker dat het SCALA teruggrijpt op meester (vul in) voornamelijk gueriniere, maar als ik zijn boek lees lees ik heel wat anders. hij begint ook gewoon al heel snel met zijgangen e.d.
HEt SCALA is heel nieuw en toch wel grotendeels te koppelen aan HdV 1912. Bedoeld om snel duizende cavalreristen op te leiden tot een soort SGW ruiters. Daar was de hoge school een ongrijpbaar doel.

Het scala is wat mij betreft ook niet heilig.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:40

nombrado schreef:
Kan een AR ruiter mij vertellen wat het doel is, van het hoofd/hals zo extreem naar binnen te vragen bij de oefeningen? Het kan best zijn dat dit een doel dient. Vandaar mijn nieuwschierigheid

Tussendoor nog een antwoord van mijn kant op bovenstaande vraag.
Extreem lijkt me niet goed en ook niet de bedoeling. Wat ik geleerd heb is het vragen van stelling, draaiing vanuit atlas, dus het hoofd is voor het oog al MEER opzij gebogen dan bij menig paard in reguliere dressuur. Verder moet de hals meebuigen en de rest van het lijf achter de schoft, de lengtebuiging (of eigenlijk zijwaartse buiging). Het is zoveel als nodig zodat de binnenheup naar voor komt en het binnenachterbeen onder kan treden. Buiging bevordert de soepelheid van spieren en dus de losgelatenheid. In stilstand kan je checken of de buiging door komt in het lichaam. Dus dan wordt er stelling gevraagd, als het paard in staat is de rugspieren los te laten en de spieren aan de buitenkant van de buiging langer kunnen worden en de binnenkant aan kan spannen, buigt het lijf en komt de binnenheup naar voor. Een paard dat op dat moment strak blijft zal aan de achterkant naar links of rechts uit stappen om evenwicht te houden en niet te hoeven buigen. Zo'n paard kan dan wellicht onder het zadel ook niet op lichte hulpen met gemak buigen en ondertreden. Een paard met soepele spieren kan in stilstand buiging aannemen waarbij de heup naar voor komt.

De stelling en buiging horen relatief te zijn. Als je van voor kijkt, dus recht op de voorkant van het hoofd, hoort het hoofd niet voorbij het binnenvoorbeen gesteld te zijn. Dus als je een paard aan ziet komen in de sbw en je staat er zelf voor op de hoefslag (dan kijk je dus niet recht op het hoofd) ziet het eruit alsof het hoofd en hals verder afgebogen zijn. Ga je van de hoefslag af staan en kijkt dan recht op het hoofd van het paard dan zie je dat het paard toch niet voorbij het binnenbeen gesteld is, omdat de voorkant het lijf door de lengtebuiging immers ook al van de hoefslag af is. Soms zie je wel te veel stelling en dat is gewoon fout in mijn ogen, als het wel een doel heeft dan weet ik dat in ieder geval niet.
Het is overigens niet zo dat je continue vast blijft houden om stelling te onderhouden! Je vraagt en laat los anders blokkeer je het binnenachterbeen. Er wordt op gelet dat bij het vragen van de stelling vanuit de atlas, de keelgang open blijft en het hoofd dus ook niet kantelt. Door een harde hand gaat die ruimte sowieso verloren en dat komt weer niet ten goede aan het kunnen ontspannen van het kaakgewricht. Buiging van het lijf vraag je met je zit en benen of aan de hand met je zweep. Ik kan met rijden bijvoorbeeld met mijn zit duidelijk maken in welke buiging het paard moet gaan, dus van hand veranderen en dus van buiging wisselen dmv mijn zit zonder dat ik aan het hoofd hoef te komen.
Met het aan de hand werken, maar ook met rijden, is het een valkuil om steeds aan de binnenteugel te trekken/vast te houden, daar krijg je op den duur stramme en scheve paarden van. En als het nodig lijkt om continue de stelling te moeten onderhouden met je hand dan gaat er wellicht achter wat verkeerd. In de AR is het de bedoeling dat het paard zodanig in zelfhouding in balans is, buigzaam is en reageert op zithulpen dat er dus ook eenhandig gereden kan gaan worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:23

Airnt schreef:
Ik lees wel vaker dat het SCALA teruggrijpt op meester (vul in) voornamelijk gueriniere, maar als ik zijn boek lees lees ik heel wat anders, hij begint ook gewoon al heel snel met zijgangen e.d..
Het SCALA is heel nieuw en toch wel grotendeels te koppelen aan HdV 1912. Bedoeld om snel duizenden cavalreristen op te leiden tot een soort SGW ruiters. Daar was de hoge school een ongrijpbaar doel.

Het Scala helemaal afgewerkt is bedoeld om officierspaarden op te leiden tot aan de Hoge School.
De paarden van de cavaleristen bleven hangen op de Campagneschool.
Het Scala is niet heel nieuw het is het resultaat van een evolutie.

Voor een intelligente ruiter die er onbevangen naar kijkt kan het niet anders dan een volstrekt logisch systeem zijn.

De bedoelde "meesters" begonnen gewoonlijk op paarden tussen de 6 en 8 jaar die al jaren voorbereid waren door andere ruiters, om te beginnen in de Campagneschool en vervolgens doorgereden in de manege.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:35

logisch systeem? dan kun je het dus uitleggen.

Een lastige zaak is dat zelfs de definities al erg verwarrend zijn, en niet vast staan.
Erg lastig een logisch argument to geven als de definities al een uitdrukking zijn van cirkelredeneringen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:43

Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden.

In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal.

In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.

De zes hoofdbegrippen: takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten en verzameling.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:43

Airnt schreef:
Een lastige zaak is dat zelfs de definities al erg verwarrend zijn, en niet vast staan.

hoe bedoel je? Welke definities waarvan?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:48

Afbeelding