Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
thembi schreef:@Nombrado, sinds wanneer mag je je mening niet meer geven op een discussieforum over dingen die opvallen in een filmpje?? Jij begon een paar pagina's terug over dat je de handen van Dujardin te streng vond terwijl dat op dat moment ook niet ter zake deed. Daarom vind ik het zo frappant dat je een filmpje laat zien van een ruiter die zit te plukken, te trekken en te zagen. Krijg nu bij jou het idee zodra iemand een PRE rijdt jij het allemaal wel fantastisch vindt.
@ Midgie, Er was maar één vreselijke ruiter te zien en dat was Rafael Soto, hij doet me wel denken aan BB die rukt en die plukt ook en kan ook niet zitten![]()
thembi schreef:@Nombrado, sinds wanneer mag je je mening niet meer geven op een discussieforum over dingen die opvallen in een filmpje?? Jij begon een paar pagina's terug over dat je de handen van Dujardin te streng vond terwijl dat op dat moment ook niet ter zake deed. Daarom vind ik het zo frappant dat je een filmpje laat zien van een ruiter die zit te plukken, te trekken en te zagen. Krijg nu bij jou het idee zodra iemand een PRE rijdt jij het allemaal wel fantastisch vindt.
Vera schreef:Niet slecht voor een beginnend paard: http://youtu.be/XL8Zn9beEXE
Ook hier zitten prachtige stukken tussen: http://www.youtube.com/watch?v=WF0AaUaQFf0
jasmijn78 schreef:Vera schreef:Niet slecht voor een beginnend paard: http://youtu.be/XL8Zn9beEXE
Ook hier zitten prachtige stukken tussen: http://www.youtube.com/watch?v=WF0AaUaQFf0
Hoewel deze man als grootmeester gekroond is, en wat hij deed in zijn tijd ongelooflijk goed was, kun je wel zien dat de dressuur en het niveau de afgelopen 30 jaar ontzettend is toegenomen.
Airnt schreef:ik welk opzicht?
midgie schreef:Het is idd geen goed voorbeeld filmpje, het paard loopt ook niet recht , je ziet in de bochten het paard ook heel mechanische bewegen,
@thembi, geloof niet dat je dan goed kijk , BB rukt en plukt niet aan zijn paarden, maar in deze filmpjes zie ik beide ruiter met door geslagen stangen rijden, is dat wel mooi dan of paardvriendelijk?
Je mag ook zeker je mening geven, maar het gaat meer op een vete lijken tussen AR en KR , dat is jammer.
Ik brand niet af en sta open voor alles als het mijn paarden maar helpt en mijn kennis verbreed, ik ben het ook niet altijd eens met mijn instructrice/teur , waaronder BB, ik weet dat AR geen ruk en pluk werk is, omdat ik me er al 7 jaar mee bezig ben en de mensen die mijn kennen weten hoe ik mijn paarden train en dat is nooit met geruk of gepluk, ik vind het een fijne manier om vanaf de grond te beginnen, mijn paard leren voelen, als je erop zit voel niet wat stelling is wat het antwoord van het paard daarop is,
Te veel druk op beide teugels geeft vaak een verkeerde stelling of een kaak die vast gezet word , ook als je teveel druk op je teugels hebt wat je helaas heel vaak ziet gaat in mijn idee het gevoel in je zit ook mee weg, dan worden het mechanische kunstjes,
Juist de AR heeft mij geleerd meer gevoel in het rijden te leggen, ik kom vanuit de western, dan gewoon heel simpel net zoals ik nu heel simpel AR beoefent,
Ik merk gewoon verbetering bij mijn paarden , of ze nu oud of jong zijn, ook mentaal zijn ze erop vooruit gegaan, dus ja wat is er verkeerd aan de AR , het is een keuze die je maakt, maar hier in dit topic is het een godszonde als je zo met je paard omgaat, ik heb geen hippe filmpjes op youtube omdat ik een simpel mens ben , maar moet ook even opscheooen, heb mijn tinker merrie wel in de piaffe en moet zeggen dat voel kicken onder je , zo zacht en verend en zonder veel druk, geen door geslagen stang puur op zit en been hulp en de mensen die mijn kennen weten waar ik vandaan kom met deze merrie,
Dus in mijn beleving is de AR voor mij een fijne manier en vooral met veel gevoel mijn paarden trainen, ik heb me nooit in de KR echt verdiept,
Maar zie nu dingen langs komen die in de KR en AR gelijk gebeuren, maar in de AR is het fout en in de KR helemaal top en dat snap ik dan even niet??
Airnt schreef:Wel een belangrijk punt is dat er kennelijk een voorgeschreven wil is: 'Wij willen dat niet meer'
Is dat zo? ik baseer me toch wel veel op oudere meesters (duarte, pluvinel, wallhausen, löyeneisen, guérinière, etc) omdat ik me met schermen te paard bezig houdt. Ik heb dus helemaal niks aan een uitgestrekte draf en is verzameling van 'levensbelang'
jasmijn78 schreef:Daarom zal ik ook altijd variëren in hoofd-halshouding.
Airnt schreef:Ik kan onmoglijk ff gauw 35 paginas flame war tegen AR beantwoorden in een post, maar een paar dingen moeten van mijn hart:
Er wordt overal in deze discussie gebruik gemaakt van dogma. vrij vertaald: 'het scala is het enige, omdat het is hoe het hoort'
Airnt schreef:waren ze voor die tijd dan allemaal slecht bezig? terwijl rijpaarden best wel oud werden...
Airnt schreef:En als je werkt aan verzameling, en te behoeven daarvan zijgangen gebruikt, dan werk je dus ook aan versoepeling, vergroting van de bewegingsvrijheid, je verlengd ook rugspieren, maar dan een tegelijk. dmv lengtebuiging, bijv.
Airnt schreef:als je het vergelijkt met menselijke training: ik rek ook niet tijdens het hardlopen: dat geeft blessures, dat doe je NA de krachtsinspanning in een gecontroleerde stilstand.
Rekken wordt zowiezo ernstig overschat en verkeerd begrepen.
Airnt schreef:ik lees wel vaker dat het SCALA teruggrijpt op meester (vul in) voornamelijk gueriniere, maar als ik zijn boek lees lees ik heel wat anders. hij begint ook gewoon al heel snel met zijgangen e.d.
HEt SCALA is heel nieuw en toch wel grotendeels te koppelen aan HdV 1912. Bedoeld om snel duizende cavalreristen op te leiden tot een soort SGW ruiters. Daar was de hoge school een ongrijpbaar doel.
nombrado schreef:Kan een AR ruiter mij vertellen wat het doel is, van het hoofd/hals zo extreem naar binnen te vragen bij de oefeningen? Het kan best zijn dat dit een doel dient. Vandaar mijn nieuwschierigheid
Airnt schreef:Ik lees wel vaker dat het SCALA teruggrijpt op meester (vul in) voornamelijk gueriniere, maar als ik zijn boek lees lees ik heel wat anders, hij begint ook gewoon al heel snel met zijgangen e.d..
Het SCALA is heel nieuw en toch wel grotendeels te koppelen aan HdV 1912. Bedoeld om snel duizenden cavalreristen op te leiden tot een soort SGW ruiters. Daar was de hoge school een ongrijpbaar doel.