Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:59

Bionda86 schreef:
En over de foto's van Reus als 3 jarige moet ik jullie gelijk geven, de ruiter heeft rechts om duidelijk zijn been meer naar achteren liggen dan links om. Ook valt me op dat hij er rechts om qua nageeflijkheid niet helemaal door heen is. Dit is links om ook niet optimaal maar wel iets beter.
(Lichamelijk is hij echt gezond, maar heeft hij qua bespiering wel echt zijn moeilijkheden)

Bij een jong paard dat zeg maar, zo talentvol zou moeten zijn, verwacht je wel een beetje scheefheid, maar niet zo. Ik vind hem als jong paard er zeker niet doorheen, en dat viel me idd op aan de foto. Daarom dus de vraag. Betert het niet, is het misschien toch eens zinvol een foto van de rug te laten nemen. (Of is dat al gedaan?)

terpentijn

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:54

Nou volgens mij hebben onze posts elkaar gekruist ! Babootje, want ik vind hem zo stijf als een HARK op de foto's (maar goed het zijn momentopnames, toch zie je ook daar al dat het paard muurvast zit, maar ook dat-ie talent heeft... hij kan wel goed onderkomen, in hoeverre dat talent was is natuurlijk een open vraag).
Als de geplaatste foto's echt van een wedstrijd op 3-jarige leeftijd zijn (ik schat hem namelijk toch wat ouder in op die foto's), dan begin ik meer en meer te begrijpen van het "vastlopen" van dit paard...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 00:06

Het is uiteraard niet zo raar dat hij de hoeken afsnijdt als hij zo'n hoog tempo loopt. Want hij loopt dat hoge tempo omdat hij gespannen is. En omdat hij scheef is en gespannen loopt, kan hij nooit een goede balans in de bochten vinden. Dat vergt namelijk nog concentratie, begeleiding en souplesse (waar je weer ontspanning voor nodig hebt).

Zoals je ook aangeeft is hij rustiger als hij harder mag, wat heel logisch is. Zijn reflexreactie is rennen, vluchten. Dus als hij dat mag, ontspant dat. Ik zou hem op spanningsmomenten op zijn makkelijke kant rijden, dan zal hij zich ook zo snel mogelijk weer comfortabel voelen. (Als je dat nog niet deed)
Maar ook goed voorbereiden. Dus niet alleen 10 min. uitstappen aan de hand, maar ook instappen. Je wilt het liefst een paard wat op z'n gemak is als je opstapt.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:30

Dingetje wat ik wel goed in de gaten zou houden is zijn ongelijk bespierde rug (ik weet dat je dat doet) maar ook het zadel (+ onderlegger(s)) en jouw houding hierdoor.

Je heup is met rijden aan de rechterkant lager, en zo toch een probleem wat zichzelf een beetje in stand kan houden. Misschien overwegen om hier onbelast op te gaan trainen en focussen?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 16:28

Onverwacht toch weer een up-date:

Vandaag wist ik niet zo goed wat ik met me reus moest gaan doen, het rijden in de "nieuwe" bak gaat op het moment al zo goed dat de uitdaging er wel een beetje vanaf is. Ik kan na een paar keer oefenen zowel in stap als in draf netjes de hoeken in en door. En hij komt braaf om me stem terug en draaft netjes in mijn tempo rond dus het was weer tijd voor iets nieuws.

Dus het leek me een mooi moment om hem met de pessoa teugel te gaan longeren, het ding had ik al maanden terug gekocht, dus ik vandaag het ding om hangen...... zogenaamd one size fits all........ nou mooi niet dus heb beest paste er met geen mogelijkheid in (later bleek zelf mijn merrie van 1,65 er niet goed in te passen) Dus hopen dat ik het ding nog in mag ruilen .....

Maar goed ik moest dus wat anders proberen, dus had ik besloten om maar te proberen met teugels aan het bit te gaan rijden. Maar teugels aan het bit en de hackamore was niet echt een goede combi omdat de boel dan min om meer in de knoop raakte (hackamore hefboom gedeelte hangt precies over het bit) dus besloot ik alleen het normale hoofdstel met bit in te doen. Het plan was om alleen ff rustig te gaan stappen, maar reus deed al weer als of het de normaalste zaak van de wereld was en maakte zich totaal niet druk, dus kon ik het niet laten ook een draf je te doen. Ook dit ging netjes...... ik hoefde zelfs niet aan het bit te zitten om de hoeken door te komen, want door het oefenen van afgelopen week wist hij al dat die daar door heen moest.
Het monster is ook zoooooooooo slim, ik denk dat dat zeker 1 van zijn (of vooral zijn berijders) problemen is. Alles wat goed gaat onthoud hij en doet hij voor je...... maar alles wat fout gaat onthoud hij ook en hij weet er al te goed voor te zorgen hoe hij niet meer in zo een situatie komt, dus dan heb je als ruiter een groot probleem. Als hij vandaag op een steentje trapt dan loopt hij morgen met een boog om die plek heen hij onthoud gewoon alles echt bizar..... en zie hem dan maar is te overtuigen dat dat steentje er niet meer ligt!!!!

De kunst is dus vooral om alles altijd positief te houden en positief af te sluiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:29

Bionda86 schreef:
Als hij vandaag op een steentje trapt dan loopt hij morgen met een boog om die plek heen hij onthoud gewoon alles echt bizar..... en zie hem dan maar is te overtuigen dat dat steentje er niet meer ligt!!!!

De kunst is dus vooral om alles altijd positief te houden en positief af te sluiten.

Dat is de kunst bij ieder paard. En aan jouw de uitdaging om hem iedere keer weer te blijven verrassen. Trailparcourtje neerzetten bijv, of aan schriktraining gaan doen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:00

SLECHTE UPDATE............ trouble in paradise

Gisterochtend kwam ik op stal en in 1 oog opslag zag ik dat reus niet oke was..... Vrij snel bleek dat hij behoorlijk kreupel was.
Zomaar ineens heel kreupel doet mijn altijd denken aan een hoefzweer, dus de hoef uit gekrapt en goed bekeken en er goed aan gevoelt maar totaal niet warm en ook geen hartslag te voelen. De laatste keer had mijn smid me vertel hoe ik het moest checken dus ik even op de onderkant van de hoef gehamerd en wat op de hoefwand maar echt geen enkele reactie. Geen hoefzweer dus.
In het land viel het me op dat hij zeer had gemest over de laatste 24 uur maar verder leek hij wel oke.
Dus nadat ik met mijn merrie in de weer was en hij stond lekker hooi te eten leek er niets aan de hand, behalve een kreupelheid. Ik had besloten hem toch weer op het land te zetten, want daar heeft hij gewoon een reden om in beweging te blijven wat weer goed is voor zijn darmen.

Vanochten kwam ik op stal en weer zach het er vreemd uit. Hij stond op 3 benen met 1 krom op getrokken voorbeen. Toen ik hem wou laten lopen leek het af en toe of hij totaal geen controle had over zijn benen, maar enkele tellen later leek hij weer gewoon kreupel meer niet. Hem en mijn merrie mee genomen naar de paddocks weer de hoef gecheckt, niet warm, geen hartslag, ik kan er ongestoord op hameren. Verder wat aan het ben gevoel. Van de knie tot de kogel was het ietsje warmer en wat gevuld, maar niets schrikbarends. Voor de zekerheid toch even 10 min goed gekoeld en toen ik weg wou lopen leek het weer of alle 4 zijn benen de andere kant op wilde...... even de buurman geroepen die in de buurt was, die zei meteen laat hem maar lopen want het kan wat met zijn darmen te maken hebben, na dat nog een keer zijn benen alle 4 wat anders deden en ik bang was dat die om zou vallen liep die ineens weer vrij normaal (linksvoor goed stijf/kreupel maar niets verschrikkelijks) Tijdens het lopen mestte hij even en ik dacht mooi het gaat beter wel bleef hij heel zwaar een raar ademen. Na het lopen zetten ik hem in de paddock en nam ik zijn temperatuur op 38,3 ook niet schrikbaren wel iets aan de hogen kant. Ik gaf hem een goede pluk hooi en hij ging heel relaxt staan eten...... OPLUCHTING

Ondertussen zadelde ik mij merrie voor de les, tijdens de les nog even over reus gesproken maar iedereen zei hou maar even in de gaten maar geen drama komt wel goed....
Na het rijden kom ik terug, en meteen valt me op dat hij er vreemd uit ziet....... andere kleur, dof, oud gewoon vreemd niet als mij Reus. Hij lijkt wat wankel op ze pootjes te staan.... snel zet ik mijn merrie vast en loop ik zijn paddock in nu trilt hij over zijn hele lichaam, meteen neem ik zijn temperatuur op 39,6.

Meteen de dierenarts gebeld die me gerust stelde door te zeggen dat het waarschijnlijk een virus is en dat ik hem de komende dagen goed in de gaten moet houden en als het erger wordt zou hij langs komen......
Maar zolang hij blijft eten en mesten en geen koliek verschijnselen vertoont hoef ik me nog niet druk te maken....

EN TOCH MAAK IK ME DRUK.......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:13

Andere DA bellen! Ik vind 39,6 wel een reden om langs te komen zeker als hij overdag getempt is. Koorts kan s avonds nog oplopen.
Zou hem niet zo de nacht in durven sturen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:18

Ik zou de DA in dit geval langs laten komen, niet alleen bellen. Weet je zijn normale lichaamstemperatuur? Want als die van hem 37 is, dan is 39,6 gevaarlijker dan een paard wat van zichzelf al een lichaamstemperatuur van 38 heeft.

En het kan toch best een hoefzweer zijn die wat dieper zit, maar daarvoor zou ik wel een hoefsmid laten komen om dat te constateren, geen DA.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:20

Ik zou ook een andere da bellen. Zou hier zelf helemaal geen rust mee hebben

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:23

Zeker een andere DA bellen! Zo ga je toch de nacht niet in?
Die van mij kwam dinsdagavond direct langs voor een temp van 39 graden en lichte koliekverschijnselen... geen risico nemen hoor!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 17:49

Ik ga zo nog even bij hem kijken met hem lopen kijken of hij heeft gemest en ze temperatuur opnemen.
Waar ik me zelf het drukste om maak is zijn benen die allemaal een ander kant op willen en dat ik het gevoel had dat hij bijna omviel..... Uiteraard kan een kreupel paard uit balans raken.

Maar ik heb 2 keer een moment van een paar seconde gehad waar in ik bang was voor ataxie, me gezonde verstand zegt dat ik het me waarschijnlijk heb verbeeld....... maar toch ik krijg het niet zo maar uit me koppie!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:42

Hoop geen Rhino...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:53

Daar was ik dus zelf ook bang voor nadat ik de symptomen had gegoolged.

Maar gelukkig stond hij net al weer stuk opgewekter in het land, zijn temperatuur was 37,9 en ook liep hij niet meer zo de zwalken...... misschien was het gezwalk een bijwerking van de hoge koorts.
Ik hou hem de komende dagen goed in de gaten, maar het lijkt nu even mee te vallen.

Kan ik tenminste weer lekker slapen vannacht...... had al in de planning om met matras in de bedrijfswagen van mijn vriend op stal te gaan slapen maar dat lijkt nu niet nodig gelukkig!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:17

Wel een vreemd advies van de veearts. Die van mij zegt altijd als de temp boven de 39,5 uitkomt ik hem moet bellen, dan komt ie meteen.

Sterkte met reus! Ik hoop dat hij snel opknapt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:48

Hmm... Rare symptomen. Hou hem maar goed in de gaten.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:32

Ik ga mee met de dierenarts, wij hadden de laatste tijd ook 2x een paard met koorts en opgezwollen benen en kreupel. Beide gevallen was een virus. Hoe is het nu?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:13

Idd goed in de gaten houden maar.
Ik volg nog een ander topic waarbij een paard aanvalsgewijs atactische symptomen laat zien.
Hierbij wordt ook wel gedacht aan Rhino, alhoewel de symptomen niet zo 1,2,3 duidelijk zijn.
[MD] Aanval verlamming achterhand

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 15:56

Ja het leek toch griezelig veel op de rhino symptomen maar ook vandaag is hij koorts vrij 37,8 dus ik hoop dat het allemaal mee valt.
Wel is hij nog echt GOED kreupel maar vandaag vertelde me stal genootje dat ze hem 3 dagen terug heeft zien vallen toen hij een paar vreugdes sprongen deed.....

De DA gaf aan dat kreupelsheid onderzoek pas wordt gedaan als paard 14 dagen koorts vrij is, maar ik hoop dat die tegen die tijd weer goed loopt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:21

Ik duim voor je. Misschien valt t mee.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:03

Pfff, heb het afgelopen uur, praktisch het hele topic gelezen (zere nek en zere ogen)
Ik vind het geweldig wat je allemaal voor dit dier gedaan hebt. Hij heeft zo'n geluk gehad met jouw, ieder paard verdiend dit.
Jammer dat hij zich nu niet lekker voelt, ik hoop echt dat alles goed met hem komt! Hij heeft zo'n lange weg gehad, dat hij dat wel verdiend, die ziel! Ik duim echt keihard voor je mee!!!

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:12

hoe is het nu...?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 11:52

Ja helaas echt HEEL kreupel.........

Ik vind het wel een griezelige soort van kreupel.
Hij wil echt totaal GEEN gewicht op het been zetten, als hij gaat lopen zet hij de achterbenen heel ver onder de massa waardoor hij al zijn gewicht op de achterhand neemt om uiteindelijk zijn rechter voorbeen naar voren te zetten, om op deze manier links voor helemaal te ontlasten.

Ik heb er bewust voor gekozen hem toch op de wei te laten staan want hier beweegt hij wel maar kan het het zelf sturen zodat ik niet bang hoef te zijn dat hij meer doet dan strikt noodzakelijk. Hij staat met mijn eigen merrie die totaal geen aandacht aan hem schenkt, dus hij wordt ook niet weg gejaagd ofzo. Want wanneer ik voor boxrust kies moet ik hem gaan stappen om hem toch niet helemaal stijf te laten worden maar 10 minuten stappen zit er nu echt echt echt niet in.

Hij staat er op zich wel vrolijk bij geen koorts meer en als ik een beetje voer kom brengen komt hij ook in ze eigen tempo naar me toe..... maar aan halster loopt hij nu echt niet mee!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:45

Nou ik heb steeds alles gevolgd en gelezen, maar vind dit nu toch wel zodanig verontrustend klinken, dat ik er morgen meteen de/een DA bij zou halen!!! Je moet toch weten wat dit veroorzaakt?!? Wie weet wat er aan de hand is en hoe ernstig dit misschien kan zijn.

En... eerst 14 dagen (!) koortsvrij moeten zijn alvorens een kreupelheids-onderzoek gedaan kan worden? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, en klinkt mij als onzin in de oren... dan kan er toch al heel veel schade zijn aangericht.. bijv. als hij opnieuw valt...hier moet gewoon zo snel mogelijk naar gekeken/ingegrepen worden! Als je eigen DA dit bijft volhouden, meteen een andere DA bellen!

Zou dit absoluut niet langer meer "aankijken".

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:10

Helemaal eens met Terpentijn, ik zou er snel een DA bijhalen (of hoefsmid, kan natuurlijk ook een hoefzweer zijn met ontsteking die koorts veroorzaakt). Zeker voor een paard met zo'n verleden van scheefheid/blokkades is het van belang dat ie snel weer normaal kan bewegen, anders mag je er gegarandeerd nog een osteo bij halen ook als dit te lang duurt.