Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:02

minimelona schreef:
Ik heb net mijn antwoord voor de 2e x geannuleerd; het is een te uitgebreid en persoonlijk verhaal om zo op bokt te willen en kunnen mededelen, maar ik had je bericht dus wel gelezen en toen nog een x en nog een x...
Goede keuze dat je dat niet doet, gegevens staan jarenlang open op internet, niet iedereen denkt daar over na.

Maar er zijn met je paard toch heel veel andere fijne dingen en minder inspannende te doen naast rijden ?
Grondwerk b.v mennen (ervaring mee gehad ?) , wandelen met je paard, etc.

x_Maris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:36

Ik denk dat een bokbandje inderdaad goed kan werken, maar er kan natuurlijk altijd iets mis gaan! Dat is met alles.. ik denk dat als je je prettig voelt met een bokbandje dat je dat dan gewoon kan gebruiken! Als het je maar helpt!

Noiske: Ik ga zondag vrijrijden met een paar vriendinnen van de manege en ik heb me ingeschreven op mijn lievelingspaard ( en bijna de liefste van de manege) om op te gaan rijden. Ik ben benieuwd! In de les werd ik ook vaak op hem gezet en dat ging altijd wel goed eigenlijk..

Jameyskatje: Aan grondwerk heb ik nooit gedacht eigenlijk, dankje voor de tip! Ik zal eens kijken of ik dat in de buurt hier kan vinden, want als ik daar les in zou kunnen krijgen zou dat zó fijn zijn! Knap trouwens dat je besloten hebt om toch te rijden terwijl je paard zo bokkerig was! Dat vind ik echt goed van je!

Sanniey: Jammer genoeg zijn privélessen erg duur en mag ik deze niet nemen van mijn ouders, maar wel bedankt voor je tip! Misschien kan ik even goed sparen zodat ik het inderdaad met privélessen kan gaan proberen!

Minimelona: Zo ver ik weet ziet er hier geen instelling in de buurt waar ze mensen met een beperking les geven, want anders zou ik dat echt super leuk vinden om te gaan doen. Ik weet dan inderdaad dat de paarden me echt niets zullen doen en dan kan ik ook nog mensen me een beperking helpen. Jammer dat dit dus niet kan ...:(

Ik ga jullie tips proberen op te volgen en zondag ga ik proberen ontspannen te rijden op mijn lievelingspaard. Ik laat nog wel weten hoe het ging!
Ik hoop dat ik jullie ook nog ergens mee kan helpen, want ik vind het echt fijn dat jullie mijn verhaal lezen en me proberen te helpen. Dat waardeer ik echt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:53

Peetstap schreef:
minimelona schreef:
Ik heb net mijn antwoord voor de 2e x geannuleerd; het is een te uitgebreid en persoonlijk verhaal om zo op bokt te willen en kunnen mededelen, maar ik had je bericht dus wel gelezen en toen nog een x en nog een x...
Goede keuze dat je dat niet doet, gegevens staan jarenlang open op internet, niet iedereen denkt daar over na.

Maar er zijn met je paard toch heel veel andere fijne dingen en minder inspannende te doen naast rijden ?
Grondwerk b.v mennen (ervaring mee gehad ?) , wandelen met je paard, etc.

Meer dan genoeg ervaring in het mennen eigenlijk, toen ik soort rsi aan beide handen kreeg was het echt not done meer om in je 1ntje met haar op pad te gaan, Ze word dan omdat ze het leuk vind hoor, zo ongelofelijk sterk, dat ik haar 1 x houden kon en dan stonden mijn handen accuut in de reuma stand dus kwamen we niet meer thuis, heb de marathonwagen 2 jaar geleden verkocht... Wandelen doe ik zeer regelmatig met beide , longeer ze beide, grondwerk ben ik me op moment in het verdiepen en heb wel nog sulky voor mijn shet...

Irisjeeeeh

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:21

Ik had gisteren voor de les bij het poetsen en opzadelen een heus stressmoment. Ik was net klaar met borstelen etc , en ik ging naar de zadelkamer voor het hoofdstel en zadel van mijn manegepaard. Nu dat paard is een schat in de omgang en bij het rijden , maar bij het zadelen kan hij serieus kwaad worden. Ik krijg het hoofdstel elke week weer met moeite aan. Nu kwam ik dus terug van de zadelkamer , hadden ze de voerbak van mijn paard gevuld ! Ik wou zijn hoofd nemen voor het hoofdstel aan te doen , en toen begon hij te bijten en rondjes om zijn as te draaien. Ik heb 5 minuten staan stuntelen toen mijn lesgeefster uiteindelijk voorbijkwam en het voor mij heeft moeten aandoen. Dit was weer maar eens een deuk in mijn zelfvertrouwen , ik krijg het namelijk nog steeds niet voor elkaar om mijn paard rustig op te zadelen :n |(

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:46

Irisjeeeeh: ja, he , he, het voermoment is voor een managepaard het hoogtepunt van z'n dag.
Zeker het bix / krachtvoer moment zijn ze gek in de kop, en laat je ze effe met rust.
Dan worden ze terecht link als je bij ze komt, zou jij ook doen ;-)
Nooit de enorme onrust opgevallen als de bak met krachtvoer langskomt ?, sommige breken de tent haast af.

Verwijd je zelf dus niks, ik ga er dan ook niet bij staan hoor maar wacht wel effe.
Voordeel van half kilo'tje kracht is, dat ze dat in notime weg hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:52

Hahaha, nou niet alleen het manege paard hoor; Hier gaan ze ook stuk voor stuk uit hun pannetjes, terwijl er hier regelmatig , kleine hoeveelheden aan voerbeurten zijn, zodra ik het biks hoor aankomen, zet ik ze ook gewoon even terug om te laten eten, ik heb niet eens zin in dat gedoe als ik bv sta te poetsen, want ik begrijp dat wel, als iedereen staat te smikkelen en jij mag niets...

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:14

Inderdaad Iris, helemaal eens met de andere 2.
Als er eten aankomt zijn ze gewoon wat nijdiger dan anders. Niks om geven en het gewoon nog een keer proberen als er geen eten in de voerbak ligt. En gewoon rustig blijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:23

Ooh dat moeten ze bij mij niet proberen.. Op m'n vorige stal, paard waar ik ook vanaf ben gevallen, was dat ook altijd zo'n drama. Zodra de voerkar aan kwam rijden was het gelijk grote paniek, paard trok zichzelf op een gegeven moment zelfs los van de ring aan de muur, halstertouw naar de knoppen, paard in paniek, ik overstuur. Ben daar toen echt een keer flink boos om geworden, als ik zeg dat ze blijft staan blijft ze staan, eten mag als ik klaar ben.

Snap dat het heel lastig is, vooral als je niet zo heel zeker in je schoenen staat (weet niet of dit het geval is hoor, maar ik lees in je profiel dat je een flinke tuiger KWPN hebt en dan zou ik het ook even niet meer weten), maar het blijft jouw paard, en ook al moet je samenwerken met je paard, discipline is wel belangrijk. Ik zou gewoon proberen om als je staat te poetsen oid, of zelfs zadelen, ergens helemaal aan de andere kant van de stal te gaan staan, zodat het minder opvalt dat andere paarden aan het eten zijn. Soms mogen mensen op mijn werk ook eten, dan ga ik toch ook niet dwars lopen doen en drammen zodat ik ook mag eten? :p je paard als een gelijke behandelen wordt altijd zo aangeprezen, nou, normaal doen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:32

Ho even Emmaa, bedoel je mij hier nu mee eigenlijk? Want ik ben dan misschien de laatste x met weer voor het 1st rijden in nieuwe bak voor het 1st in mijn leven bang geworden, maar denk alsjeblieft nou niet dat ik het aan de grond niet ten alle tijde voor het zeggen heb hoor, dan zou ik toch eerst het hele verhaal lezen voordat je commentaar gaat geven, het was mijn antwoord op het verhaal van een ander meisje wat hier dus problemen mee had en als je wel angst hebt met zadelen bv , lijkt het mij wel zo handig om dat dan ook alleen te doen als jij zeker van je zaak bent en niet als die staat te klootzakken omdat de voer kar voorbij komt, trouwens maakt uiteindelijk geen donder uit of je een KWPN Tuig Tank hebt of een shetlander wat dat betreft; Als MiniMe echt in paniek raakt , trekt ze ook doodleuk een volwassen gezonde hollandse kerel omver hoor, is geen probleem dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:34

Ik bedoelde het zeker niet zo aanvallend als jij denkt dat ik het bedoel :) Het lijkt mij alleen onpraktisch voor jou als jij je paard op stal moet zetten als er gevoerd wordt, heb er al eerder wat over gelezen en het lijkt me gewoon lastig. Ik probeer alleen maar ervaringen te delen, niet te zeggen wat jij moet doen of hoe jij je moet voelen.
Edit: En ik doelde op het verhaal van Iris, niet op het verhaal van jou. Het leek mij voor haar gewoon praktischer om het paard misschien in overleg met de leiding ergens anders neer te zetten dan op stal als ze weten dat er een voermoment tijdens het opzadelen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:45

Maar ik moet mijn paard niet op stal zetten als er gevoerd word, ik doe dat zelf omdat ik wel begrip heb voor het feit dat ze dan even ook wilt eten, haha trouwens , de pensionhoudster die als enige voert ook, komt dan toch altijd een handje naar ze brengen als je er met 1 bezig bent, ze worden de hel in verwend op hun nieuwe stal...
Ik denk wel dat als je een probleem met zadelen hebt, de leiding dat allang weet of doorhebt en dat er dan niet even rekening mee word gehouden (nou weet ik niet hoe groot het bij Iris is natuurlijk) ben ik bang dat ze dat na vragen dat ook niet zullen gaan doen, ik zou persoonlijk het dan belangrijker vinden om eerst weer zonder angst te kunnen gaan zadelen voordat je het extra zwaar maakt voor jezelf , want als je angst krijgt is het alweer te laat...

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:42

Ik meld mij!

Ik ben voor het rijden op zichzelf niet bang, maar ik heb toch een zekere angst dat ik eraf vlieg. Dit komt door twee factoren:

1) Ik heb een erfelijke aandoening waardoor mijn bindweefsel wat zwakker is dan dat van 'normale' mensen. Op zich ondervind ik hier niet veel last van, maar ik ben wel gewaarschuwd dat áls ik van een paard af val, de kans groter is dat ik een serieuzere verwonding oploop, zoals een klaplong of een scheur in mijn aorta.

2) Mijn bijrijdpaard kan in de (rechter)galop ontzettend vervelend doen, en zeker als er andere paarden bij zijn. Twee of drie andere paarden zijn geen probleem, dan luistert hij prima, maar in bijvoorbeeld de les gaat hij ontzettend racen en kan hij echt door het lint gaan.

Ik ben wel eens van een paard gevallen, en toen was er niks aan de hand. Het paard in kwestie was niet heel groot, en ik viel ook niet hard of raar. Toch vertrouw ik mijn bijrijdpaard blijkbaar niet genoeg om relaxed de les in te gaan, en dat vreet ontzettend aan me. Als hij namelijk gaat rennen kan ik alleen nog maar denken: 'Oh sh-t, niet eraf vallen! NU ga ik eraf vallen! Oh nee, toch niet! Chips chips chips...'

Bedankt voor het lezen, hopelijk hebben jullie wat tips tov deze situatie. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:22

Nou marley93, als er 1 begrijpt hoe je dit voelt, dan ben ik het wel; niet helemaal om de zelfde redenen, maar als ik er vanaf val, ben ik gelijk zo mijn adem en al mijn energie kwijt, voel me zelfs uitgeput op zon moment, dat ik er niet eens meer op kom met een takelwagen, dat vreet dus onwijs aan mij, want ik moet!! er weer op dan en dat lukt fysiek gewoon echt niet meer na een val, snap je? Ik weet ook echt niet wat we hier nu aan kunnen doen, want het zijn nog reele angsten ook , ja toch?

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:01

Hallo ! , oke wauw wat een reacties plots :o ik heb het over een manegepaard he , ik heb er zelf geen :( dus ik mag hem ook niet ergens anders gaan zadelen , en ik heb slechts een kwartiertje om te poetsen en te zadelen etc. De paarden hebben ook geen vast uur wanneer ze eten krijgen , en wat voor eten ze gekregen hebben woensdag toen ik moest zadelen weet ik ook niet :( maar in ieder geval , ik wist niet dat ze aan de voerronde bezig waren , want de andere paarden die in de les meereden hebben pas na de les eten gehad , maar aangezien ik dus naar de zadelkamer was hebben ze niet gezien dat mijn manegepaard ook meereed , en hebben ze hem dus een volle bak voer gegeven , mijn instructrice is me dan na 5 minuten uit de nood komen helpen aangezien dat manegepaard wel zowiezo mee moest om te rijden , en hij heeft zijn eten dus verder kunnen opeten na de les . Ik vond het alleen stom dat ze net voor de les gingen voeren aangezien die 2 meisjes die dat doen nog tot sluitingstijd daar zijn. Dat ze dan eventjes gewacht hadden tot we naar de bak waren ofzo :\ maar ja ik weet dus dat het niet mijn schuld was :o

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:51

Zo ben ook weer bijgelezen!

Ik moet dit echt even delen! Ik ben gisteren voor het eerst met Caddy op ander terrein gaan starten. Ik had 1 keer thuis L1 gestart, maar dus nog niet op ander terrein. Ik was zooo zenuwachtig de hele ochtend. Maar toen ik aankwam op het wedstrijdterrein en ik Caddy uitlaadde en ik merkte dat hij rustig was, werd ik rustig.

Ik heb hem op het losrijdterrein even aan de hand eerst rondgestapt, zodat hij rustig om zich heen kan kijken. Hij is aan de hand heel fijn namelijk. Na een paar rondjes keek hij nergens meer naar en ben ik erop gegaan. Er kwam even een bonk spanning bij mij, maar dat vloeide meteen weer af. Met losrijden ging het prima.

Toen moest ik de ring in. Hij vond de ramen bij de kantine wat gek, maar ik durfde gewoon rustig door te zetten en Caddy vertrouwde me en ging er super braaf langs.

Mijn twee proefjes gingen prima. Hij moet nog wat meer bovenin gaan lopen, hij gaat graag soms een beetje hangen. Thuis gaat dit al veel beter, maar dat is op ander terrein nog wat lastig. In mijn eerste proef had ik 178 en in mijn tweede 182.

Mijn doel was ontspanning en durven rijden en dat is meer dan gehaald! Ik ben zo trots op mijn guppie zonder ervaring en op mijzelf dat ik dit zelf heb gedaan zonder angst!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:01

Irisjeeeeh schreef:
Hallo ! , oke wauw wat een reacties plots :o ik heb het over een manegepaard he , ik heb er zelf geen :( dus ik mag hem ook niet ergens anders gaan zadelen , en ik heb slechts een kwartiertje om te poetsen en te zadelen etc.
kwartiertje...: hoezo.. ?

Jullie poetsen op stal zelf of is er aparte opzadel /poets plek ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:04

Citaat:
Mijn doel was ontspanning en durven rijden en dat is meer dan gehaald!

Voelt fijn he als je die ontspanning kado krijgt van je paard en team bent met elkaar.

Dit geeft je stukje zelfvertrouwen om volgende keer op vreemd terrein weer zo te werk te gaan.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:09

Ik meld me ook!
Ik ben er nu al twee keer in galop afgevallen, de tweede keer was gister.
Heb nu een flinke schram op mijn kaak, een gekneusde kaak, een gekneusde heup en flink wat hoofdpijn.
Ik ben nu toch wel bang voor de volgende keer dat ik weer moet rijden in de galop.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:25

@Renske1987: wat fijn!
Ik durf er niet aan denken dat ik zonder meer op verplaatsing ga met mijn jonge merrie! Ooit zal het er toch van moeten komen (en beter snel dan later).
Mag ik vragen of jij in je uppie op wedstrijd vertrekt? Of heb je steeds iemand er bij die je helpt?
Met mijn oude paard rij ik in mijn eentje overal naar toe en trek ik mijn plan. Hulp is natuurlijk welkom, maar ik kan het alleen aan met hem: schroeven indraaien, naar het inrijterrein, ...
Met de merrie rij ik ook wel overal naar toe, maar ik moet wel altijd zorgen dat ik back-up heb om haar bv. te helpen laden, iemand die een oogje in zeil houdt als ik rij, … Dat vind ik erg vervelend, dat ik altijd afhankelijk ben van iemand anders.

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:21

@peetstap , ja op onze manege worden de paarden een kwartier voor de les uitgedeeld , in dat kwartier moet je dan borstelen enz , maar in de stal , er is geen poetsplek voorzien voor alle lesruiters , dus alles gebeurt in de stal , zadelen enz , alles in een kwartiertje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:06

Ik zou toch even naar de leiding toe stappen.. Vooral bij manege's heb ik altijd een beetje het idee dat ze jou geen angst aan mogen smeren. Je betaalt immers om daar lessen te nemen, dan vind ik het nogal aso om gewoon te gaan voeren terwijl er kinderen (en jongvolwassenen) op stal bezig zijn met paarden. Het is gewoon ontzettend onverantwoord omdat elk paard anders op voeren kan reageren, ken er genoeg waarbij je niet in stal wilt staan als ze langskomen met de voerkar. Snap dat het moeilijk is maar vooral als het vaker gebeurd zou ik echt mijn mond opentrekken hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:07

Ik ga zelf deze week vanaf donderdag actief aan de slag :) Eigenaresse wordt geopereerd dus ik mag van donderdag tot zondag lekker elke dag bezig. Hoop dat ik eindelijk een beetje door die weerstand heen kan prikken, ik vind het niet eng om erop te stappen, maar ik merk wel dat mijn hart sneller begint te kloppen elke keer als zij een keer opzij danst omdat ze zo graag wilt. Ben benieuwd of het gaat helpen, zou iig erg fijn zijn :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:17

Irisjeeeeh schreef:
@peetstap , ja op onze manege worden de paarden een kwartier voor de les uitgedeeld , in dat kwartier moet je dan borstelen enz , maar in de stal , er is geen poetsplek voorzien voor alle lesruiters , dus alles gebeurt in de stal , zadelen enz , alles in een kwartiertje
mhhh, niet fijn zeg.
Waarom werken ze niet met een map waar je naam instaat met pony /paard erachter waar je op rijden mag ?
Moet je of opzadelen of er een overnemen die al loopt, kun je dan ook meteen zien.
En heb je ruim half uur om te frutten, is voor ruiter en P/P ook veel ontspannender.

Maar goed, jij moet het ermee doen.
Waarom starten ze de voederronde niet net na hele uur ? dan hebben de p/p die de les inmoeten volle voederbak als ze terugkomen uit de les en met opzadelen nergens last van
En de terugkomers uit de lessen kunnen in hun droogvoer duiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:28

Irisjeeeeh schreef:

Is er geen andere manege in de buurt , waar ze juist wel de tijd geven voor het poetsen en opzadelen en niet zo stom zijn om precies in dat kwartier te gaan voeren?Ben het met de andere dame eens dat dit ronduit gevaarlijk kan zijn,met al die pennymeisjes op dat moment in de boxen, is toch allemaal tekenen van slecht en ongeinteresseerd beleid, want als manegehouder zou je juist blij moeten zijn met alle extra aandacht die de paarden krijgen kunnen en geloof me die zijn er echt wel hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:38

Precies, ongeïnteresseerd vooral. Het runnen van een grote stal kan best moeilijk zijn maar zoals er eerder al genoemd werd is voeren een kwartiertje na het hele uur dan misschien wat handiger. Denk dat als er genoeg mensen over klagen ze bang genoeg worden om klanten te verliezen hoor :+ Ik snap inderdaad het principe ook niet helemaal dat je pas een kwartier van te voren mag gaan beginnen. Bij ons op de manege vroegah mocht je dan wel misschien niet gaan zadelen een half uur van te voren, maar poetsen mocht je een uur van te voren al mee beginnen als je daar vrolijk van werd hoor.. Paarden vinden het wel prima, blijven lekker schoon en kwartiertje van te voren doe je een zadel erop. Nee ik zou er echt wat van zeggen, en als het echt vaker gebeurd en je er echt bang van wordt zou ik overstappen.

Manege's zijn juist bedoeld om ruiters die de overstap naar een eigen of bijrijdpaard nog niet willen maken of niet kunnen maken te ondersteunen, vertrouwen te geven en basisprincipes aan te leren. Ik pluk toch ook m'n paard niet een kwartier van te voren van stal, haal er even snel een borstel overheen en gooi dan het zadel erop.