Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:36

ja, denk dat het snap.. (heb even gespiekt met boeken erbij)
pfoe.. nee zover ben ik nog niet. Helaas kan ik ook even niet in de bak rijden, merrie haar benen mogen niet nat (nouja.. doorweekt) worden.

Wie heeft er een tip voor mij: ik ben nu weer heel bewust met mijn houding bezig. Nu geeft merrie aan, dat ze diep wil halsstrekken (stretchen) neusje over de grond. Maar mijn schouders duiken dan achter haar aan.
wat is de truc om rechter te blijven zitten?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:37

hij hoeft zich toch alleen door de kaak te laten stellen? je lengte buiging komt uit binnenbeen-buitenteugel met begrenzing buitenbeen zit en houding van ruiter. of je nu linker of rechterstelling rijdt moet niet uit maken.

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:40

@susanne": tatarataaaah!! toeters en bellen....... buikspieren :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:46

knollentuin schreef:
hij hoeft zich toch alleen door de kaak te laten stellen? je lengte buiging komt uit binnenbeen-buitenteugel met begrenzing buitenbeen zit en houding van ruiter. of je nu linker of rechterstelling rijdt moet niet uit maken.

Ja, misschien omdat Jim sowieso nog moeite heeft met 4 benen en LB tijdens SB :D
Maar klein beginnen, misschien dat ik het met schoudervoor eens meepak en probeer. Ben altijd wel in voor dat soort dingen :j
Eens kijken hoe het werkt en of het werkt.

knollentuin schreef:
@susanne": tatarataaaah!! toeters en bellen....... buikspieren :D

:))

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:34

Is gezellig hier. Leuk :)

Wil even bedanken voor de tip slangenvoltes te rijden met extra voltetjes bij de bochten. Lijkt me een hele goede, ga mijn bijrijdster aan het werk zetten vanmiddag ~~}> Vooral goed omdat het ook gewoon in stap een mooie oefening is (om te beginnen) en onze rijbak niet veel meer dan stappen toestaat door de regen.

8-jes rijden vind ik trouwens ook dat goed is (ook als ze stijf zijn) inderdaad. Ik vraag alleen reactie op stuurhulpen momenteel, nog niks van buiging. Merk wel dat mijn pony 8-jes zwaar vind, maar hij wordt er wel losser van.
Met mate is het toverwoord met veel oefeningen denk ik :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:07

In stap kun je echt heel veel :j
In de winter als het vriest is onze bak vlak, maar je kunt niet meer dan stappen en misschien draf rechtuit.
Maar meer echt niet.
Ik rij dan 2x in de week in een binnenbak. En 2 of 3x per week doe ik dan staptraining. Dat is wel een uitdaging, want hoe hou je dat interessant en is het tevens nuttig qua spier- en conditiebehoud?

Oefeningen als die slangenvolte zijn leuk.
Ook doe ik dan bijvoorbeeld bij tussen A en C vier kleine voltes. Of eigenlijk doe je dan 1,5 volte en dan draai je door de andere kant op. 1,5 linksom, 1,5 rechtsom, enz.
Gebroken lijn met op X een volte is ook een leuke. Tempowisseling bijvoorbeeld van letter naar letter.
En leg eens 2 balkjes neer waar je tussendoor stapt.
Of van K naar E met stelling naar binnen en van E naar H met contra gesteld.
Zo kun je in stap ook heel veel doen als je er in draf eigenlijk nog niet aan toe bent.

Geloof me, je kunt er echt zo een half uur mee vullen :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:33

Amanda schreef:
In stap kun je echt heel veel :j
In de winter als het vriest is onze bak vlak, maar je kunt niet meer dan stappen en misschien draf rechtuit.
Maar meer echt niet.
Ik rij dan 2x in de week in een binnenbak. En 2 of 3x per week doe ik dan staptraining. Dat is wel een uitdaging, want hoe hou je dat interessant en is het tevens nuttig qua spier- en conditiebehoud?

Oefeningen als die slangenvolte zijn leuk.
Ook doe ik dan bijvoorbeeld bij tussen A en C vier kleine voltes. Of eigenlijk doe je dan 1,5 volte en dan draai je door de andere kant op. 1,5 linksom, 1,5 rechtsom, enz.
Gebroken lijn met op X een volte is ook een leuke. Tempowisseling bijvoorbeeld van letter naar letter.
En leg eens 2 balkjes neer waar je tussendoor stapt.
Of van K naar E met stelling naar binnen en van E naar H met contra gesteld.
Zo kun je in stap ook heel veel doen als je er in draf eigenlijk nog niet aan toe bent.

Geloof me, je kunt er echt zo een half uur mee vullen :D

He bedankt zeg, nog veel meer goede ideeën! :D
Ik ben meestal wel creatief wat oefeningen betreft, maar weet nooit zo goed of ze wel zin hebben op spier- en conditievlak van het paard.

Onze bak is niet echt vlak, en ook nog eens erg nat. Dus wel goede training (beentjes optillen!) maar ook zwaar en onhandig om lekker voorwaarts te rijden. Ik laat mijn pony wel buiten lange stukken rechtuit tempo maken. Lekker doordraven is goed voor hem. (Ik ga er niet op hoor, al lijkt dat nu misschien zo :o Mijn zusje rijdt 'm buiten)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:38

Bovenstaande oefeningen zijn wel goed, in ieder geval voor de buiging. En zeker die kleine voltes een hele uitdaging om constant de juiste buiging, aanleuning en dergelijke te houden, voor een paard dat daar al moeite mee heeft. Omdat het in stap is kun je veel beter op jezelf en je paard letten en de oefening veel fijner afwerken. Als je dat een paar keer doet en je pakt wat andere oefeningen mee, kun je zo een half uur goed aan het werk zijn :j
Ook wijken in stap kun je meepakken. En dan van A/C naar de hoefslag, maar ook van hoefslag naar AC lijn. Of bij A afwenden, eerst links wijken en halverwege naar rechts, zigzag dus.
Volte openen en sluiten is goed om het achterbeen actief te houden en onder de massa te zetten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:21

Wij kunnen nog niet wijken :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:25

Nou, ik zeg: oefenpuntje dan :D
Heel simpel om mee te beginnen: ga binnenhoefslag rijden en wijk naar de hoefslag.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:06

En wijken hoeft idd niet gelijk 'zoals de jury het wil zien en minimaal 5 meter' te zijn. Net wat Amanda zegt: binnenhoefslag en je vraagt je paard te wijken naar de hoefslag. Achterhand activeren :-)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:46

woepietoepiejoep!
Sandor is geweldig <3

Vandaag heb ik eerst ttouch massage dingen gedaan na het poetsen en toen erop om te rijden.
De bak hebben we links laten liggen na het geglibber vorige week en ik ben op het erf gaan stappen en een stuk het baantje in.

werkpunten voor vandaag:
1. autogordels
2. uitlijnen

Het duurde even eer ik weer doorhad hoe Sandor zijn lijf beweegt, maar toen ik de eerste correcties deed gebeurde er zo iets gaaafs..
hij maakte een bolletje van zijn hele lijf en ik voelde ineens zijn achterbenen. Alsof alles nu aan elkaar vast zat en ik eerst op een half paard reed.
Ik kon hem zo laten sporen (hij gooit standaard zijn kont naar rechts) en heb mooie 90 graden bochten kunnen maken op het erf.

Whahahaa!
En ik verwachtte nog wel een soort schriktraining met alle flapperdingen die op het erf liggen. We hebben geeeneen kabouter gezien!
Zo fijn gevoel, alle aandacht van ons 2 was op het uitlijnen en netjes de stoeptegelpatronen volgen.

Het voelde als een kadootje, ben nog van ondersteboven!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:14

nou.. de wind die waaide, waaide ook lekker door mn tutje haar koppie heen..
allemachtig, waar ik 2 weken geleden 'klaagde' dat ze zo pufferig was, had ik nu een regelrechte stuiterbal.
Ontspanning? waar...
Dus de mega-draf in gezet, voorwaarts rijden is nog altijd het beste. en een meters die ze maakte!
Nog volledig over de zeik gegaan omdat er een geit stond te bleren..
Ik was blij dat ik er een (western) zadel op had gelegd :) Mijn rechterbeen leid alleen een eigen leven in galop.
(dit was een buitenrit, voor de volledigheid)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:37

Ik lees het allemaal, maar mijn vraag is of het voorwaartse wel goed in orde is?
Naar mijn idee moet de motor goed aan het werk zijn om een paard makkelijk recht en op twee teugels te krijgen en op die manier door wendingen te kunnen leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:21

Apple schreef:
En wijken hoeft idd niet gelijk 'zoals de jury het wil zien en minimaal 5 meter' te zijn. Net wat Amanda zegt: binnenhoefslag en je vraagt je paard te wijken naar de hoefslag. Achterhand activeren :-)

Gewoon ff een of 2 passen, zo deed ik het, gewoon even een gehoorzaamheidstestje. Paard opzij duwen met je kuit, heel iets stelling, paard verder recht houden, en weer rechtdoor. Klein beginnen. Als je gelijk veel vraagt, maak je het gelijk heel moeilijk voor ze, dan vinden ze het niet leuk meer. Da's net als met de achteruit installeren: je duwt je paard met je zitbeenknobbels achteruit, rug hol, bovenbenen naar achteren leggen, kuit aansluiten, en daarbij NIET gelijk je hakken in de liezen van je paard, en een pasje achteruit (en de eerste keer gewicht naar achter verplaatsen) is : knap, braaf, jaaa goesso..... en weer vooruit.
Zo zet je de knoppen er spelenderwijs op, en omdat je het klein houdt, en niet veel vraagt, vinden ze het ook niet heel moeilijk en blijft het leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:23

ankem schreef:
Ik lees het allemaal, maar mijn vraag is of het voorwaartse wel goed in orde is?
Naar mijn idee moet de motor goed aan het werk zijn om een paard makkelijk recht en op twee teugels te krijgen en op die manier door wendingen te kunnen leiden.

Je begint met de motor imo :)

eerst actief, aan het been, en liefst cruise control op je paard, en dan verder, en dan nog altijd simpel en klein.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:50

Dank voor de uitleg over het wijken :) Ik was ook niet van plan om meters opzij te gaan hoor, haha.
Maar idd wat jullie zeggen, een pasje vragen (hij zou moeten reageren op zijwaartse kuithulpen)... zoiets.

Als ik er zelf weer op durf ga ik met dat soort dingen aan het werk. Voorlopig durf ik niet genoeg om er op te stappen. Nog steeds niet ja :+

En mijn zusje en bijrijdster? De eerste rijdt prima, maar moet ik niet om dressuuroefeningen zoals dit vragen en de tweede moet nog aan mijn pony en mijn zadel wennen en heeft nog niet zo veel ervaring :=

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:51

Ankem: bedoel je dat op mij? of...? ik snap t niet helemaal.
Waarom ik voorwaartser dan normaal rijd: Veel spanning, omgezet in stress omdat ze wat veel energie heeft. (ze mag even niet buiten staan). Als ik blijf stappen, wordt ze heter en heter. Nu heb ik lekker voorwaarts gedraafd met grote passen, zij haar energie wat kwijt, ik een paard onder me wat een stuk fijner loopt dan stuiterend in stap.
Normaal kan je een hond op dr rug zetten, en op buitenrit sturen, maar vandaag even niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:07

Pas je wel op dat voorwaarts actief blijft en geen racen?
Mensen hebben er een handje van om voorwaarts te verwarren met snel, en het is niet hetzelfde. Een voorwaarts paard reageert actief en snel op je been, reageert direct op je hulpen. Maar een voorwaarts paard kan bv wel heel gesloten en voor een lekenoog langzaam galopperen, met veel sprong en activiteit. Dan lijkt je paard niet snel, maar is wel voorwaarts.

Wat jij hebt gedaan klinkt imo als racen.
Ik weet niet hoe sterk je paard in het achterbeemn is, en of ie in balans kan blijven in dat tempo, maar veel paarden lopen dan van het achterbeen af, op de voorhand. wat je dan krijgt is spanning in de rug en hals, en nog meer de neiging om te gaan scheuren, om de balans weer te vinden.
Ik zou aanraden te proberen eerst weer naar de ontspanning te rijden, en van daaruit haar aan het werk zetten, zodat de energie eruit kan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:14

@ Yamcha: als ik bij mijn pony op zulke 'gespannen' dagen eerst probeer de ontspanning te vinden voordat hij mag lopen, gaat het gegarandeerd mis. Ik moet bijv. echt eerst 10 minuten flink tempo (laten) draven voordat er überhaupt iets in zijn koppie komt. Meestal wordt hij trouwens wel losser van flink naar voren... zelfs al is het enkel rechtuit.

En ik denk niet dat mijn pony een sterk achterbeen heeft, hij zal zeker op de voorhand gaan. Maar ik denk eigenlijk dat hij dat altijd doet := Hier echt nog niveau manegepony (en ruiter) :+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:20

Nee, het was meer in de algemeenheid bedoeld hoor.
Er worden nu allerhande stuuroefeningen gegeven en contrastelling etc. Maar een eerste voorwaarde is wel een actieve motor.
Ik merk nu zelf het verschil nu ik 2 weken lang alleen bezig ben geweest met het installeren van het gaspedaal, dat de wendingen ook veel beter gaan. Dat ik gelijke druk op twee teugels krijg, zelfs al bij het warmstappen aan lange teugel. Dat het paard aanleuning zoekt.
Eerder had ik dat niet zo.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:24

Maar dat word volgens mij door iedereen gezegd. Altijd eerst voorwaarts.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:35

jup, rij je paard voorwaarts ,en richt het recht [steinbrecht] werk aan je tempo + tempo controle, de impuls dus.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:36

susanne_m schreef:
ja, denk dat het snap.. (heb even gespiekt met boeken erbij)
pfoe.. nee zover ben ik nog niet. Helaas kan ik ook even niet in de bak rijden, merrie haar benen mogen niet nat (nouja.. doorweekt) worden.

Wie heeft er een tip voor mij: ik ben nu weer heel bewust met mijn houding bezig. Nu geeft merrie aan, dat ze diep wil halsstrekken (stretchen) neusje over de grond. Maar mijn schouders duiken dan achter haar aan.
wat is de truc om rechter te blijven zitten?

Ik heb laatst een stuk gelezen over de diepe buikspier. De psoas heet hij volgens mij. Je kunt hem voelen als je plat op je rug ligt en je hakken langzaam over de grond slepend naar je toe trekt. Als je buik dan "slap" blijft, dan doe je dat met behulp van die spier. Wordt je buik strak, dan doe je het met je gewone buikspieren.
Het gevoel wat ik kreeg tijdens die hakken optrek oefening probeer ik in het zadel op te zoeken, waardoor mijn bovenlijf heel stabiel voelt en waardoor ik wel gewoon buikademhaling kan toepassen.
Omschrijven is niet mijn beste punt ;)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:37

dan het ik het waarschijnlijk verkeerd uitgetypt.
Racen is in mijn ogen, paard uit elkaar jakkeren plat door de bocht.

En nee, dat heb ik niet gedaan.
Normaal als ik in de bak zou trainen, begin ik altijd klein en rustig. Nu reed ik buiten was ze fris, en reed ik niet kleine passen, maar grote passen! hele grote passen, en weer normale passen, grote passen etc.
Als ze op de voorhand zou vallen, gaat ze krabbelen, komt dr achterhand niet mee. Nu vandaag kwam ze juist mooi van achter, waardoor ik op de voorkant licht contact had.
Ja ze heeft kracht van achter, ze staat ook voor de wagen (marathon).
Normaal reageerd ze niet op geiten, etc. vandaag helaas wel. Dat uitte door stil te gaan staan en te blazen.

Het is geen warmbloed he ;) Dat ik het laatste jaar alleen nog maar (jonge) paarden heb beleerd, en mijn houding daardoor slecht is geworden wil niet zeggen dat ik niet weet hoe het wel hoort ;)