Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:50

O zeg! Da's inderdaad jammer. Keek net even waar Heemstede ligt en 2 uur rijden gaat het inderdaad niet worden.

@ idifix: Kan heel goed dat je paard vasthield ómdat jij het gevoel had dat je enkel kon vasthouden. Beetje omgedraaid dus. Ken het van mijn pony, die kon ook erg goed vasthouden, zeker als ik een beetje gespannen was.
En dan inderdaad precies het gevoel hebben dat je niks kunt behalve vasthouden. Loslaten is dan de enige optie volgens mij :j Maar als ik het fout heb... er zitten hier hele goede instructrices :)

Idifix

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:51

Ja gespannnen ben ik wel es :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:03

Mensen wat gaan jullie hard.
Red het nu ff niet om op iedereen te reageren. Moet ff bijlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:05

Safiera: lukt dat ook niet heel af en toe (eens in de 2 maanden ofzo)?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:20

ok even mn idee over de paarden uit spanje, de eerste ik heb iets met die voorbenen, ze zijn me te steil ,paard is te vet. paard 2 vind ik niet storend te dun en paard 3 heeft een te zware onderhals en dat zadel ligt idd dramatisch-als dat altijd zo ligt snap ik de onderhals..paard 4 zn rug is niet de simpelste en als ik dan naar de lijn schoft-zadelplaats- overgang lendenen kijk voorzie ik veel problemen met een goed passend zadel te vinden. de laatste kan ik niet veel van zeggen,lijkt wel heel leuk maar foto is te ver weg.nu kom ik heel negatief over, wil ik niet zijn hor ik zie genoeg leuks aan allemaal, het is alleen om je te helpen in je eigen idee

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:26

Staat jim goed,de sport coupe :-)

Hier flink aan het oefenen,van de week gefilmd en daar toch aardig wat puntjes tegen gekomen.
Vandaag wat puntjes meegepakt en extra aandacht aan besteed.Vooral om met wat meer tempo te rijden/actiever en zelf rechtop te blijven zitten (in hoeverre mogelijk bij zo'n kromme banaan :+ ).
Filmpje vandaag zit in de upload,zal wel even duren..

Edit: bij sommige voel ik me echt een enorme beginner en waarschijnlijk saaie stof van mijn kant,echter vind dat de basis goed moet zijn,we zijn simpelweg nog zo hard hiermee aan de slag.Hoop snel weer te kunnen lessen :D )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:31

knollentuin, zadel hoort niet bij het paard maar bij het meisje ;) Ik neem aan dat de eigenaar altijd met een doma vaquera zadel rijdt maar die heb ik niet gezien.
Ik heb daar ook veel te magere paarden gezien, maar die foto's heb ik niet geplaatst :)
Die eerste valt sowieso af, is te duur. Heeft inderdaad bolle knieen en is te vet.
Paardje nr. 4 is de kortste van allemaal helaas.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:35

Ik ga later bijlezen en uitgebreider reageren, maar als je een keer zin hebt in een buitenritje op mijn onverschrokken witje dan ben je welkom hoor, Kinke! :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:36

ah, dan zou ik voor 2 en 3 kiezen om over na te denken

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:37

Wat een lief aanbod Imre! Ik ken jouw omgeving heel goed, ben een drent en heb jaren in o.a. Donderen gewoond :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:38

Pony's staan in Glimmen. :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:50

Volgens mij is het enige wat helpt tegen angst, volhouden en niet opgeven.
Ik heb in het begin een soort dagboekje bijgehouden waar ik precies in opschreef wat er gebeurde waar ik bang werd etc. Gewoon om het te analyseren en het de baas te worden anders blijf je er in hangen en voel je alleen maar angst en dat is moeilijk vechten.
Bij mij kwam het er uiteindelijk op neer dat ik bang was om de controle te verliezen en ja ik rij western en mijn einddoel is een losse doorhangende teugel en alleen beenhulp bij een verandering :')
Na een poosje kwamen er in dat boekje ook verhalen van dingen die ineens wel lukten en momenten dat ik dingen op kon lossen en momenten dat mijn paard ineens niet meer wegsprong waar ze het anders altijd wel deed.
Je paard leren kennen en weten hoe het wegspringt of schrikt helpt ook.
Kid is nou al zovaak weggesprongen dat ik het nou wel weet :roll: dus maakt het minder indruk, dus span ik niet aan, dus springt zij niet weg.
Met kleine stapjes tegelijk, niet over je grens heen gaan maar wel de grens steeds opzoeken.
Het is jouw probleem dus word niet afhankelijk van mensen die steeds naast je moeten blijven lopen, geluiden die weg moeten, bakkabouters waardoor je niet kunt rijden etc etc.
Beperk je niet maar stel je zelf een klein haalbaar doel en werk van daaruit.

Accepteer van jezelf dat je bang bent en ga er gewoon vanuit dat je het zelf kunt overwinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:52

timokyana schreef:
Staat jim goed,de sport coupe :-)

Hier flink aan het oefenen,van de week gefilmd en daar toch aardig wat puntjes tegen gekomen.
Vandaag wat puntjes meegepakt en extra aandacht aan besteed.Vooral om met wat meer tempo te rijden/actiever en zelf rechtop te blijven zitten (in hoeverre mogelijk bij zo'n kromme banaan :+ ).
Filmpje vandaag zit in de upload,zal wel even duren..

Edit: bij sommige voel ik me echt een enorme beginner en waarschijnlijk saaie stof van mijn kant,echter vind dat de basis goed moet zijn,we zijn simpelweg nog zo hard hiermee aan de slag.Hoop snel weer te kunnen lessen :D )

lieve meis, opnieuw beginnen is basis, basis, basis, en doodsaai. Maar het is wel het belangrijkste deel van je rijden. Een leuk huis stort in bij het eerste windje als het niet goed gefundeerd is.
Zie dit ook maar als een fundament. Het leuke deel komt later, maar zonder fundament kan dat niet :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:53

timokyana schreef:
Edit: bij sommige voel ik me echt een enorme beginner en waarschijnlijk saaie stof van mijn kant,echter vind dat de basis goed moet zijn,we zijn simpelweg nog zo hard hiermee aan de slag.Hoop snel weer te kunnen lessen

Helemaal geen saaie stof van jouw kant. Echt niet.
Dit topic heeft niet voor niets de titel "opnieuw leren rijden". Dus je zit hier helemaal op je plek.
Basisrijden is toch echt de BASIS van dit topic.
Ik hoop echt, en dat geld voor iedereen, dat niemand zich "te min" vindt rijden voor dit topic. Echt niet, juist de basis hoort hier thuis :j

Zo, dat moest er geloof ik even uit, zat er al een tijdje mee :o

Edit: tiepvout

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:57

Ik sluit me gewoon bij de rest aan.
Zonder basis kom je geen steek verder. Of je loopt gewoon vast op een gegeven moment.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:59

helemaal goed hoor gooya, ik rijdt elke dag basis- ik kan niet zonder...wil ook niet zonder. het kan wel zonder maar ik weet dat dat niet goed is , op wat voor nivo je rijdt als je basis niet voor elkaar is klopt t ergens niet. ik ken recreatie ruiters die hun basisafrichting beter voor elkaar hebben als sommige m of z ruiters...punt is dat je als ruiter zelf moet erkennen hoe of je eigen [en die van je paard ] status is, en als je daar goed in staat zit je goed in dit topic ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:01

Alles is basis, pas als dat goed zit kun je weer een stapje verder maar je begint steeds weer met hetzelfde en als het even niet gaat val je daar weer op terug.

Ik begin nu (na 4 jaar... ik heb echt geen talent :D ) zover te komen dat ik wat verder kom en mijn paard ook eens wat nieuws kan leren. Ik heb mijn eigen lichaam nu vaker zover onder controle dat ik me echt met het paard bezig kan houden en dan is het maar goed dat er af en toe iemand met me meekijkt en zegt wat er nog allemaal verbeterd kan worden en dat ligt dus in heel veel gevallen nog steeds aan mij ^)
Maar ik kan nu ook dingetjes oplossen die niet bij mij liggen en dat is zoooo gaaf als het lukt.

Kid spint nu namelijk wel op het goede been *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:04

joehoe! dat is mooi nieuws kid..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:14

Gooya schreef:
timokyana schreef:
Edit: bij sommige voel ik me echt een enorme beginner en waarschijnlijk saaie stof van mijn kant,echter vind dat de basis goed moet zijn,we zijn simpelweg nog zo hard hiermee aan de slag.Hoop snel weer te kunnen lessen

Helemaal geen saaie stof van jouw kant. Echt niet.
Dit topic heeft niet voor niets de titel "opnieuw leren rijden". Dus je zit hier helemaal op je plek.
Basisrijden is toch echt de BASIS van dit topic.
Ik hoop echt, en dat geld voor iedereen, dat niemand zich "te min" vind rijden voor dit topic. Echt niet, juist de basis hoort hier thuis :j

Zo, dat moest er geloof ik even uit, zat er al een tijdje mee :o

+:)+

Helemaal mee eens :j

Justkid, tölt is helaas grotendeels voorbehouden aan gangenpaarden en niet zomaar aan te leren, daar moet echt aanleg voor zijn. Er zijn wel wat Arabieren bekend en een enkele Fjord of ander ponyras die er aanleg voor hebben, maar dat zijn individuele gevallen. Veel dravers zouden wel moeten kunnen tölten. Over het tölten zelf, iedere IJslander is weer anders in de aanleg en heeft weer net een andere manier van rijden nodig voor een goede tölt, dat maakt het zo interessant :D Je hebt een juiste mix van aanspanning en ontspanning nodig, en die moet je voor ieder paard opzoeken. Imre kan daar ook van alles over vertellen :j

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:24

Afbeelding

Afbeelding

Hier dan ook een foto van mij met mijn meneer. (ivm werk hoofd even weg gewerkt..)
Vandaag genomen (dankzij lieve stalgenoot) en ook voor het eerst weer eens een galopje gewaagd! *\o/*
Ben erg tevreden met hem, gezien dat hij nu pas sinds 2 weken weer wat beweging krijgt, dus vind dat hij het nog goed doet. Wel nu veel moeite dat hij te laag gaat, maar kan ook niet veel van hem verwachten. Wel geschrokken van mijn eigen houding. Beugels mogen heel stuk langer. Dit is mijn vzhzadel en niet comfortabel... even wachten tot zadelmaker is geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:25

Gooya en KT: juist :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:36

Wat meer tempo en hopelijk iets meer richting de koningin :o

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:41

knollentuin schreef:
punt is dat je als ruiter zelf moet erkennen hoe of je eigen [en die van je paard ] status is, en als je daar goed in staat zit je goed in dit topic ;)

Beter had ik het niet kunnen zeggen :)

Ik heb even geen tijd om op foto filmpje te reageren. Doe ik volgende keer.
Fijne avond iedereen :wave:

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:07

Leuk filmpje timokyana (tk :D ) niks mis met het tempo volgens mij.

Ik snap alleen nooit waarom jullie/veel ruiters op de hoefslag rijden, je hebt zo'n mooie grote bak en dan rijd je vooral langs de randjes :D
Ik zou alle ruimte gebruiken die je hebt, kriskras door de bak, rechte lijnen rijden of overal kleine of grote rondjes, vierkanten driehoeken van allerlei afmetingen en alle richtingen op.
Leef je uit, wees creatief :):)
T helpt ook heel goed om je paard op je te laten wachten en attent te maken en je leert er enorm goed van sturen :7

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:10

Ik heb voornamelijk grote voltes gereden,waarom,omdat hij wegloopt over de buitenschouder en ik hier aan wilde 'werken'.
Ik zal er wat meer op letten :-) hihi moest wel even lachen om je post :D :j hij klopt ook ergens wel :o

Laten wachten als in tempowisselingen rijden?