Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Proudy_ schreef:kan heel goed zijnmaar bij mijn paardje werkt het uitstekend, ze loopt ontspannen en begint beter haar achterhand te gebruiken, daarbij is ze goed ontspannen, ik kan haar ook zo rijden zonder bit. mijn paardje was in het begin enorm gespannen, vroeg ik enkel met stemhulp een gallop dan ging ze al op haar achterhand om direkt op bijna volledige snelheid weg te galloperen met haar hoofd in de lucht. ze wou haar bit niet in, nu is ze enorm relaxt zowel in omgang als tijdens het rijden en aanvaard ze het bit al veel beter. Ieder paard is anders dit is slechts mijn verhaal
maar als het werkt waarom dan niet dat verhaal delen. Ik ben ook van mening dat elk paard anders is en daarom ook met een andere trainingsmethode kan benadert worden zolang deze paardvriendelijk is en blijft
ik heb nooit gezegd dat ik een goede ruiter ben
ik weet wel dat mijn paard en ik een goede band hebben ook tijdens het rijden. En dat is al wat ik vraag, een paard dat zich niet gedwogen voelt
Tatummx schreef:hee allemaal, mijn pony heeft nogal moeite met zijn hoofd te tillen (ja klinkt raar maar ik leg t wel ff uit) telkens als we aan het rijden zijn rijd ie de eerste 5 min netjes aan de teugel en daarna laat ie zijn hoofd steeds langzzamer zakken hij trekt mij hierdoor iedere x mee naar beneden hoe kan ik ervoor zorgen dat ze niet de heletijd gaat hangen aan miojn teugels? het is gewoon zo vervelend. als ze het dan goed doet laat ik haar even ondspannen mijn 1 min daarna hangt haar hoofd weer bijna op de grond ik speel voorzichteg met de teugels om haar dan weer omhoog tw laten komen maar het gaat zo niet lang meer hebben jullie tips ?♥♥
superwoman schreef:Proudy_ schreef:kan heel goed zijnmaar bij mijn paardje werkt het uitstekend, ze loopt ontspannen en begint beter haar achterhand te gebruiken, daarbij is ze goed ontspannen, ik kan haar ook zo rijden zonder bit. mijn paardje was in het begin enorm gespannen, vroeg ik enkel met stemhulp een gallop dan ging ze al op haar achterhand om direkt op bijna volledige snelheid weg te galloperen met haar hoofd in de lucht. ze wou haar bit niet in, nu is ze enorm relaxt zowel in omgang als tijdens het rijden en aanvaard ze het bit al veel beter. Ieder paard is anders dit is slechts mijn verhaal
maar als het werkt waarom dan niet dat verhaal delen. Ik ben ook van mening dat elk paard anders is en daarom ook met een andere trainingsmethode kan benadert worden zolang deze paardvriendelijk is en blijft
ik heb nooit gezegd dat ik een goede ruiter ben
ik weet wel dat mijn paard en ik een goede band hebben ook tijdens het rijden. En dat is al wat ik vraag, een paard dat zich niet gedwogen voelt
Waarom je het niet moet delen lijkt me vrij makkelijk: omdat het niet de juiste manier is. Wanneer je verder komt in de dressuur zal je tegen problemen aanrijden en zal je alles moeten afleren en opnieuw correct moeten aanleren. Afleren is veel moeilijker dan aanleren.
Ik ben het met je eens dat elk paard anders is en dat je je training moet aanpassen aan het paard. Het verschil met jouw idee daarover is dat ik vind dat je wel naar 1 doel werkt; Een paard wat van achter naar voren wordt gereden en fijn op de algemene hulpen moet reageren, zodat iedereen erop weg kan rijden zonder gebruiksaanwijzing. én Wat ook belangrijk is, is dat je door de juiste basis ook verder kunt bouwen in tegen stelling tot zelf verzonnen "oplossingen".
Paarden kun je veel leren, trucjes dus. Met de juiste basis hoef je niet alles per onderdeel te leren, maar kun je verder bouwen op je basis en is het voor het paard veel makkelijker.
Proudy_ schreef:ik rij wel western als u dat nog niet doorhad ...
ik heb al verschillende leerkrachten gehad en dit is bij ons de meest gebruikte methodedit is dus geen echte oplossing of trukje
superwoman schreef:Proudy_ schreef:ik rij wel western als u dat nog niet doorhad ...
ik heb al verschillende leerkrachten gehad en dit is bij ons de meest gebruikte methodedit is dus geen echte oplossing of trukje
Jawel (maar was het wel ff vergeten na de posts erna)
Maar western of dressuur maakt op zich niet zoveel uit als het gaat om het reageren op hulpen (het hoe en waarom, want een paard blijft een paard bij dressuur en western) .
Bij dressuurinstructeurs zie je helaas ook nog veel dat ze "gebruik maken" van kneepjes -dus geloof ik niet dat de meest gebruikte methode áltijd goed is.
Proudy_ schreef:welke methode vind jij dan goed? Ik lees overgangen rijden enzo en cirkel werk. Ok cirkelwerk verstevigd de buikspieren waardoor het paard beter zijn achterhand gebruikt, maar mijn paardje was en bleef enorm lui met haar achterhand ondanks dat. Nu ik het zo probeer druk zetten en dan loslaten leert ze zelf meer haar achterhand te gebruiken. En echt zagen (zal altijd misschien zijn) maar vind ik dat het bij mij nog niet zo is, iedereen noemt me veel te zacht heb al andere mensen bezig gezien met hun paardje (dressuur en western). Ik weet niet goed of ik het juist heb maar ik denk dat bij dressuur lichtjes benen gegeven word om een paard sneller te laten gaan en om een paard zachtjes te laten gaan op zit en met teugel? Bij western is dat meer op geluid (klakken met de tong: stap/draf/maar ook sneller gaan, kusje geven : gallop, vertragen : easy : rustiger gaan in bepaalde gang, hmmm: overgaan van gallop naar draf of draf naar stap...) . Dus het is juist goed dat een paard niet versneld bij beengebruik. Als dat is wat ik denk dat je bedoelt met het reageren op hulpensorry als ik het verkeerd heb ;p
Zanela schreef:Hee!
Ik heb een probleempje met mijn paard.. Ze liep heel fijn, maar houd ze al vanaf dag 1 mijn linker teugel vast. Ik weet hoe ik daar mee om moet gaan alleen begint ze zichzelf steeds meer vast te houden in haar nek en rug en dit belemmerd haar in haar beweging van voor naar achteren. Als ik met touwtjes rij heb ik dit helemaal niet! ze loopt dan fijn over de rug maar houd nog steeds mijn linker teugel vast. Ze wil dan wel buigen wat ze moeilijker vindt als ik zonder touwtjes rij. Ik heb dus een paar keer met touwtjes gereden omdat dit veel fijner ging. Ze werd los en kwam meer in balans naar mijn idee. Dus ging ik een keer zonder touwtjes proberen, gewoon met een mee verende hand die wel corrigeerde als ze iets verkeerd deed, maar nu reageerde ze opeens heel heftig op mijn ophouding; ze gooide haar hoofd letterlijk omhoog en zet haar kaken en nek op slot. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb een tijd gehad dat ze heel fijn liep zonder touwtjes, maar dit was 3 maanden terug. Ik ben een ruiter die met een harde hand wil rijden!
xsarinax schreef:hey allemaal. ik heb even een vraagje. Mijn pony loopt meestal wel aan de teugel, maar soms ook eventjes niet. Nou liep hij bij mijn instructrice de hele tijd mooi aan de teugel. toen had ik er natuurlijk les bij dus dan gaat het altijd beter. ze deed aan het eind van de les nog even een slofteugeltje erbij. Dat ging super, maar ik heb gelezen / gehoord dat dat de verkeerde manier is om een slof te gebruiken. Ik las dat het voor de veiligheid erbij is. Is het dan wel verstandig om die te gebruiken als ze helemaal aan de teugel loopt. en zo ja kan het ook als ze niet perfect loopt??
alvast bedankt! je mag ook een PB sturen , die volg ik beter!
xsarinax schreef:ze wil dat ze sneller aan de teugel gaat want het duurt heel lang voor dat ze 'los' in de mond is. en dat wil ze daarmee bereiken
maralyn schreef:Nee, inderdaad.
Ga dan eerst na of het paard geen blokkades in zijn rug/nek of andere delen heeft, of dat de zadel wel goed ligt?
Slechte instructrise, ik zou spoedig naar een andere zoeken.
Ze is dus op zoek naar het plaatje, en denkt niet aan waar het nagefelijkheid vandaan komt.
Sorry, dat vind ik een kwalijke zaak