[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:56

Hoe zit je, welke hulpen geef je?
Ligt het zadel goed? En past het zadel?
Is het paard los in zijn spieren en gewrichten?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:08

Proudy_ schreef:
kan heel goed zijn :) maar bij mijn paardje werkt het uitstekend, ze loopt ontspannen en begint beter haar achterhand te gebruiken, daarbij is ze goed ontspannen, ik kan haar ook zo rijden zonder bit. mijn paardje was in het begin enorm gespannen, vroeg ik enkel met stemhulp een gallop dan ging ze al op haar achterhand om direkt op bijna volledige snelheid weg te galloperen met haar hoofd in de lucht. ze wou haar bit niet in, nu is ze enorm relaxt zowel in omgang als tijdens het rijden en aanvaard ze het bit al veel beter. Ieder paard is anders dit is slechts mijn verhaal :) maar als het werkt waarom dan niet dat verhaal delen. Ik ben ook van mening dat elk paard anders is en daarom ook met een andere trainingsmethode kan benadert worden zolang deze paardvriendelijk is en blijft :) ik heb nooit gezegd dat ik een goede ruiter ben :) ik weet wel dat mijn paard en ik een goede band hebben ook tijdens het rijden. En dat is al wat ik vraag, een paard dat zich niet gedwogen voelt

Waarom je het niet moet delen lijkt me vrij makkelijk: omdat het niet de juiste manier is. Wanneer je verder komt in de dressuur zal je tegen problemen aanrijden en zal je alles moeten afleren en opnieuw correct moeten aanleren. Afleren is veel moeilijker dan aanleren.
Ik ben het met je eens dat elk paard anders is en dat je je training moet aanpassen aan het paard. Het verschil met jouw idee daarover is dat ik vind dat je wel naar 1 doel werkt; Een paard wat van achter naar voren wordt gereden en fijn op de algemene hulpen moet reageren, zodat iedereen erop weg kan rijden zonder gebruiksaanwijzing. én Wat ook belangrijk is, is dat je door de juiste basis ook verder kunt bouwen in tegen stelling tot zelf verzonnen "oplossingen".
Paarden kun je veel leren, trucjes dus. Met de juiste basis hoef je niet alles per onderdeel te leren, maar kun je verder bouwen op je basis en is het voor het paard veel makkelijker. :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:11

Tatummx schreef:
hee allemaal, mijn pony heeft nogal moeite met zijn hoofd te tillen (ja klinkt raar maar ik leg t wel ff uit) telkens als we aan het rijden zijn rijd ie de eerste 5 min netjes aan de teugel en daarna laat ie zijn hoofd steeds langzzamer zakken hij trekt mij hierdoor iedere x mee naar beneden hoe kan ik ervoor zorgen dat ze niet de heletijd gaat hangen aan miojn teugels? het is gewoon zo vervelend. als ze het dan goed doet laat ik haar even ondspannen mijn 1 min daarna hangt haar hoofd weer bijna op de grond ik speel voorzichteg met de teugels om haar dan weer omhoog tw laten komen maar het gaat zo niet lang meer hebben jullie tips ?♥♥

Paard loopt met dat gehang dus op de voorhand. Een paard wat correct aan de teugel loopt is actief met de achterhand.
Zorg ervoor dat hij die achterhand actief maakt en houd dmv schakelen.
Ook tijdens andere oefeningen kun je blijven schakelen.
Jij zal actiever moeten gaan rijden, beter leren voelen welke oefeningen het paard nodig heeft op welk moment.

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:42

superwoman schreef:
Proudy_ schreef:
kan heel goed zijn :) maar bij mijn paardje werkt het uitstekend, ze loopt ontspannen en begint beter haar achterhand te gebruiken, daarbij is ze goed ontspannen, ik kan haar ook zo rijden zonder bit. mijn paardje was in het begin enorm gespannen, vroeg ik enkel met stemhulp een gallop dan ging ze al op haar achterhand om direkt op bijna volledige snelheid weg te galloperen met haar hoofd in de lucht. ze wou haar bit niet in, nu is ze enorm relaxt zowel in omgang als tijdens het rijden en aanvaard ze het bit al veel beter. Ieder paard is anders dit is slechts mijn verhaal :) maar als het werkt waarom dan niet dat verhaal delen. Ik ben ook van mening dat elk paard anders is en daarom ook met een andere trainingsmethode kan benadert worden zolang deze paardvriendelijk is en blijft :) ik heb nooit gezegd dat ik een goede ruiter ben :) ik weet wel dat mijn paard en ik een goede band hebben ook tijdens het rijden. En dat is al wat ik vraag, een paard dat zich niet gedwogen voelt

Waarom je het niet moet delen lijkt me vrij makkelijk: omdat het niet de juiste manier is. Wanneer je verder komt in de dressuur zal je tegen problemen aanrijden en zal je alles moeten afleren en opnieuw correct moeten aanleren. Afleren is veel moeilijker dan aanleren.
Ik ben het met je eens dat elk paard anders is en dat je je training moet aanpassen aan het paard. Het verschil met jouw idee daarover is dat ik vind dat je wel naar 1 doel werkt; Een paard wat van achter naar voren wordt gereden en fijn op de algemene hulpen moet reageren, zodat iedereen erop weg kan rijden zonder gebruiksaanwijzing. én Wat ook belangrijk is, is dat je door de juiste basis ook verder kunt bouwen in tegen stelling tot zelf verzonnen "oplossingen".
Paarden kun je veel leren, trucjes dus. Met de juiste basis hoef je niet alles per onderdeel te leren, maar kun je verder bouwen op je basis en is het voor het paard veel makkelijker. :j

ik rij wel western als u dat nog niet doorhad ...
ik heb al verschillende leerkrachten gehad en dit is bij ons de meest gebruikte methode ;) dit is dus geen echte oplossing of trukje

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:17

S_Haffiez_L schreef:
Ik Heb 2 Verzorghaffies.... Meestal Rijd Ik Op Sunny <3 , Maar je kunt doen wat je wil, Ik krijg haar maar niet aan de Teugel...

Help Me!!

Neem les ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:09

Proudy_ schreef:
ik heb al verschillende leerkrachten gehad en dit is bij ons de meest gebruikte methode ;) dit is dus geen echte oplossing of trukje

Jawel (maar was het wel ff vergeten na de posts erna)
Maar western of dressuur maakt op zich niet zoveel uit als het gaat om het reageren op hulpen (het hoe en waarom, want een paard blijft een paard bij dressuur en western) .
Bij dressuurinstructeurs zie je helaas ook nog veel dat ze "gebruik maken" van kneepjes -dus geloof ik niet dat de meest gebruikte methode áltijd goed is.

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:39

superwoman schreef:
Proudy_ schreef:

Jawel (maar was het wel ff vergeten na de posts erna)
Maar western of dressuur maakt op zich niet zoveel uit als het gaat om het reageren op hulpen (het hoe en waarom, want een paard blijft een paard bij dressuur en western) .
Bij dressuurinstructeurs zie je helaas ook nog veel dat ze "gebruik maken" van kneepjes -dus geloof ik niet dat de meest gebruikte methode áltijd goed is.

:) welke methode vind jij dan goed? Ik lees overgangen rijden enzo en cirkel werk. Ok cirkelwerk verstevigd de buikspieren waardoor het paard beter zijn achterhand gebruikt, maar mijn paardje was en bleef enorm lui met haar achterhand ondanks dat. Nu ik het zo probeer druk zetten en dan loslaten leert ze zelf meer haar achterhand te gebruiken. En echt zagen (zal altijd misschien zijn) maar vind ik dat het bij mij nog niet zo is, iedereen noemt me veel te zacht heb al andere mensen bezig gezien met hun paardje (dressuur en western). Ik weet niet goed of ik het juist heb maar ik denk dat bij dressuur lichtjes benen gegeven word om een paard sneller te laten gaan en om een paard zachtjes te laten gaan op zit en met teugel? Bij western is dat meer op geluid (klakken met de tong: stap/draf/maar ook sneller gaan, kusje geven : gallop, vertragen : easy : rustiger gaan in bepaalde gang, hmmm: overgaan van gallop naar draf of draf naar stap...) . Dus het is juist goed dat een paard niet versneld bij beengebruik. Als dat is wat ik denk dat je bedoelt met het reageren op hulpen :) sorry als ik het verkeerd heb ;p

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:10

Paard moet aan de teugel lopen vanuit onstspanning en losheid van het lichaam. Maar ook door correct paardrijden.

Paard moet licht zijn aan het been, voorwaarts gaan, wanneer het paard reageerd met been, dus zeiwaarts of voorwaarts is dat goed.
Schakelen in de gangen is ook goed, verzamelen, arbeids, verruimen, strekken. En dat kan ik stap draf en galop.

Je paard moet je hand volgen, doordat jij je een mee gevende hand aanbied zal je paard je hand volgen.
Daardoor geeft je paard naa.
En doordat je schakeld gaat hij op zijn achterhand lopen.

Let op:
Je paard moet los zijn, harnachement moet passen (Dus het bit moet ook fijn en prettig zitten), en de ruiter moet correct rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:03

Proudy_ schreef:
welke methode vind jij dan goed? Ik lees overgangen rijden enzo en cirkel werk. Ok cirkelwerk verstevigd de buikspieren waardoor het paard beter zijn achterhand gebruikt, maar mijn paardje was en bleef enorm lui met haar achterhand ondanks dat. Nu ik het zo probeer druk zetten en dan loslaten leert ze zelf meer haar achterhand te gebruiken. En echt zagen (zal altijd misschien zijn) maar vind ik dat het bij mij nog niet zo is, iedereen noemt me veel te zacht heb al andere mensen bezig gezien met hun paardje (dressuur en western). Ik weet niet goed of ik het juist heb maar ik denk dat bij dressuur lichtjes benen gegeven word om een paard sneller te laten gaan en om een paard zachtjes te laten gaan op zit en met teugel? Bij western is dat meer op geluid (klakken met de tong: stap/draf/maar ook sneller gaan, kusje geven : gallop, vertragen : easy : rustiger gaan in bepaalde gang, hmmm: overgaan van gallop naar draf of draf naar stap...) . Dus het is juist goed dat een paard niet versneld bij beengebruik. Als dat is wat ik denk dat je bedoelt met het reageren op hulpen :) sorry als ik het verkeerd heb ;p

Ik ben voor het actief maken van de achterhand en verder lekker meegaan met de beweging.
Het actief maken kun je het makkelijkst verkrijgen en houden dmv schakelen.
Wanneer je paard lui blijft,dan voer je de hulpen niet correct uit.
Het lijkt ook zo makkelijk, maar de juiste timing en intensiteit is moeilijk. Dat moet je leren.
Ook te zacht kan een vorm zijn dat je niet consequent en/of duidelijk bent naar je paardje
Klopt, dat ik dat bedoel bij reageren op de hulpen. Dat je met western voornamelijk met stemcomando's werkt,
heeft volgens mij niks te maken met beenhulpen. Als ruiter moet je het paard toch niet storen met je lichaam incl benen
Paard zal toch ook (juist) op je zit werken en daar zijn je benen ook een belangrijk onderdeel van.

Ik rij dan wel geen western, maar het 1 kan niet zonder het ander....ongeacht de disipline.

Een paard aan de teugel rijden is een reactie op het correct rijden (over de rug), dan gaat het vanzelf.
Met kneepjes (zagen) werk je aan een krulletje zonder dat het paard over z'n rug loopt.
Dáárom wordt er altijd verteld dat je van achter naar voren moet werken, zodat hij "over z'n rug gaat lopen"
We willen dat het paard "over z'n rug gaat lopen"om ons beter/veiliger te kunnen dragen. Een "correct krulletje" is een reactie daarop.

Zanela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:06

Hee!
Ik heb een probleempje met mijn paard.. Ze liep heel fijn, maar houd ze al vanaf dag 1 mijn linker teugel vast. Ik weet hoe ik daar mee om moet gaan alleen begint ze zichzelf steeds meer vast te houden in haar nek en rug en dit belemmerd haar in haar beweging van voor naar achteren. Als ik met touwtjes rij heb ik dit helemaal niet! ze loopt dan fijn over de rug maar houd nog steeds mijn linker teugel vast. Ze wil dan wel buigen wat ze moeilijker vindt als ik zonder touwtjes rij. Ik heb dus een paar keer met touwtjes gereden omdat dit veel fijner ging. Ze werd los en kwam meer in balans naar mijn idee. Dus ging ik een keer zonder touwtjes proberen, gewoon met een mee verende hand die wel corrigeerde als ze iets verkeerd deed, maar nu reageerde ze opeens heel heftig op mijn ophouding; ze gooide haar hoofd letterlijk omhoog en zet haar kaken en nek op slot. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb een tijd gehad dat ze heel fijn liep zonder touwtjes, maar dit was 3 maanden terug. Ik ben een ruiter die met een harde hand wil rijden!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:42

hey allemaal. ik heb even een vraagje. Mijn pony loopt meestal wel aan de teugel, maar soms ook eventjes niet. Nou liep hij bij mijn instructrice de hele tijd mooi aan de teugel. toen had ik er natuurlijk les bij dus dan gaat het altijd beter. ze deed aan het eind van de les nog even een slofteugeltje erbij. Dat ging super, maar ik heb gelezen / gehoord dat dat de verkeerde manier is om een slof te gebruiken. Ik las dat het voor de veiligheid erbij is. Is het dan wel verstandig om die te gebruiken als ze helemaal aan de teugel loopt. en zo ja kan het ook als ze niet perfect loopt??
alvast bedankt! je mag ook een PB sturen , die volg ik beter!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:32

Zanela schreef:
Hee!
Ik heb een probleempje met mijn paard.. Ze liep heel fijn, maar houd ze al vanaf dag 1 mijn linker teugel vast. Ik weet hoe ik daar mee om moet gaan alleen begint ze zichzelf steeds meer vast te houden in haar nek en rug en dit belemmerd haar in haar beweging van voor naar achteren. Als ik met touwtjes rij heb ik dit helemaal niet! ze loopt dan fijn over de rug maar houd nog steeds mijn linker teugel vast. Ze wil dan wel buigen wat ze moeilijker vindt als ik zonder touwtjes rij. Ik heb dus een paar keer met touwtjes gereden omdat dit veel fijner ging. Ze werd los en kwam meer in balans naar mijn idee. Dus ging ik een keer zonder touwtjes proberen, gewoon met een mee verende hand die wel corrigeerde als ze iets verkeerd deed, maar nu reageerde ze opeens heel heftig op mijn ophouding; ze gooide haar hoofd letterlijk omhoog en zet haar kaken en nek op slot. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb een tijd gehad dat ze heel fijn liep zonder touwtjes, maar dit was 3 maanden terug. Ik ben een ruiter die met een harde hand wil rijden!

zachte hand bedoel je, neem ik aan??
Eigenlijk geef je het antwoordt zelf al. Met touwtjes gaat het goed en zonder niet...
Jij houdt dus vast en wsl juist met je rechterhand en bent minder zacht in je hulpen dan je zelf denkt.
Om dit op te lossen is het beste een goede instructeur. Afleren is moeilijker dan aanleren en zeker in jouw geval dat je het zelf niet geheel door hebt wat je doet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:37

xsarinax schreef:
hey allemaal. ik heb even een vraagje. Mijn pony loopt meestal wel aan de teugel, maar soms ook eventjes niet. Nou liep hij bij mijn instructrice de hele tijd mooi aan de teugel. toen had ik er natuurlijk les bij dus dan gaat het altijd beter. ze deed aan het eind van de les nog even een slofteugeltje erbij. Dat ging super, maar ik heb gelezen / gehoord dat dat de verkeerde manier is om een slof te gebruiken. Ik las dat het voor de veiligheid erbij is. Is het dan wel verstandig om die te gebruiken als ze helemaal aan de teugel loopt. en zo ja kan het ook als ze niet perfect loopt??
alvast bedankt! je mag ook een PB sturen , die volg ik beter!

Een slof is niet per definitie fout. Het gaat om de manier van gebruiken.
Helaas wordt hij nog wel een misbruikt door onkunde en dan wordt het een marteltuig. (Wanneer je pony al aan de teugel loopt, moet een slofteugel los hangen en mag nooit te strak/kort vast gehouden worden)
Aangezien je pony meestal een de teugel loopt (je geeft niet aan met welke hulpen je dat doet maar ga er nu vanuit dat je het correct doet)
zou ik een slofteugel zeker afraden.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:38

dus is het alleen geschikt als ze niet aan de teugel loopt?? :?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:55

Sarina

Waarom zou je een slof willen gebruiken??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:57

maralyn schreef:
Sarina

Waarom zou je een slof willen gebruiken??

dat vraag ik me ook hard af :j

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:36

mijn instructrice zei dat het wel handig voor mij is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:18

xsarinax schreef:
mijn instructrice zei dat het wel handig voor mij is

waarom?
Lijkt me wel erg belangrijk om te weten hoe het hulpmiddel je zou moeten helpen, dus wat de bedoeling is van je instructrice.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:57

ze wil dat ze sneller aan de teugel gaat want het duurt heel lang voor dat ze 'los' in de mond is. en dat wil ze daarmee bereiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:14

Het lijkt me niet echt wijs om daar een slof voor te gebruiken.......

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:20

Daar wordt een paard niet losser van in de mond. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:35

Nee, inderdaad.
Ga dan eerst na of het paard geen blokkades in zijn rug/nek of andere delen heeft, of dat de zadel wel goed ligt?

Slechte instructrise, ik zou spoedig naar een andere zoeken.
Ze is dus op zoek naar het plaatje, en denkt niet aan waar het nagefelijkheid vandaan komt.

Sorry, dat vind ik een kwalijke zaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:07

Dat...... En of de ruiter wel nageeft...... wil ook nog weleens helpen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:10

xsarinax schreef:
ze wil dat ze sneller aan de teugel gaat want het duurt heel lang voor dat ze 'los' in de mond is. en dat wil ze daarmee bereiken

hmm, een paard kun je los in z'n lijf maken, maar niet los in de mond ;)
Een paard los in z'n lijf maken dmv een dwangmiddel is ook niet aan te raden.
Ik weet niet of jij lenig bent, maar je kuynt het vergelijken met een tuw die je dan iets verder trekt dan je eigenlijk kan.

Dat het paard vast houd met z'n mond kan men verschillende bedoelingen hebben en verschillende oorzaken hebben.
Dan zet hij óf het bit vast tussen z'n kiezen óf hij houd z'n kaak vast ipv z'n mond.
Wat ook nog mogelijk is, is dat hij hard is in z'n mond en dat heeft met een niet soepele (harde) ruiterhand te maken.
Dat laatste is een kwestie van tijd en rijden met een hele soepele hand.

Een slof is een hulpmiddel voor de ruiter, niet voor het paard.
Het kan een prima hulpmiddel zijn voor de ruiter om het gevoel te leren herkennen of om beter te kunnen focussen op de houding van de ruiter
Ook gevorderde ruiters gebuiken hem wel eens, maar ook puur als hulpmiddel voor zichzelf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:13

maralyn schreef:
Nee, inderdaad.
Ga dan eerst na of het paard geen blokkades in zijn rug/nek of andere delen heeft, of dat de zadel wel goed ligt?

Slechte instructrise, ik zou spoedig naar een andere zoeken.
Ze is dus op zoek naar het plaatje, en denkt niet aan waar het nagefelijkheid vandaan komt.

Sorry, dat vind ik een kwalijke zaak

We horen het niet via de instructrice hé, misschien heeft xsarinax het niet helemaal begrepen en een beetje onhandig omschreven.
Ik vind het nu nog wat te vroeg om te zeggen dat de instructrice slecht is.