Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:11

:(:) voor alle geblesseerde paarden. Mijn oudje had gister weer (lichte) koliek, de tweede keer in twee weken. Gelukkig had een kennisje colosan voor me en knapte hij daarna snel weer op. Heb nu zelf een fles gekocht. Hij staat 24/7 buiten, wel met een regendeken met halve hals (Rhino wug), maak me met dit weer wel een beetje zorgen om hem.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:43

gutte gut het is wel kneuzen tijd zeg. Vrijdag was hoefsmid bij Suus (heeft nieuwe ijzers) Kreeg de vraag of ze zoveel meer eten krijgt. Want ze heeft een ontzettende dikke witte lijn. Hij maakt zich ernstig zorgen...
Krijgt ze niet maar heb dus haar voer maar gehalveerd just in case. En gevraagd of de volgende baal kuil/hooi echt een stuk eiwit armer kon. Boer zou er rekening mee houden en andere baal geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:59

Het is niet het eiwit wat het probleem is, het zijn de suikers. Met name kuil zit veel fructaan in. En.dat zorgt voor het probleem.
Brok zou je kunnen vervangen door melassevrije muesli, daar zit nog wel wat zetmeel in, maar niet zoveel als in brok. Brok wordt geperst door middel van melasse (suiker dus) wat zorgt dat het plakt. Muesli zitten wel granen in, maar veel minder suikers.
Ik heb Vegs op muesli zonder suiker en luzernemix. Daar doet ze het goed op. Haar vader is ingeslapen wegens chronische hoefbevangenheid, dus ik ben erg voorzichtig met wat ik voer. Ze had in het najaar wel iets rood op de hoeven, maar dat is weggetrokken. Toen was het gras ook een fructanenbom. Nu zien de hoefjes er weer mooi uit.
Overigens zijn er meer oorzaken voor laminitis, dus kijk niet alleen naar het voer.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:34

Ik heb suus op 1/3 muesli Cavalor Structomix Sensitive (laag eiwit en suikers) en 1/3 Pavo Energy control
Dit s'morgens en 's avonds en 's middags 2/3 muesli. alle 3 de voerbeurten hooi / kuil.
Hoefsmid zei dat witte lijn dus kans op hoefbevangenheid aan eiwitten ligt.

Suus is niet rood op de hoeven, ze heeft een dikke witte lijn. Dikker dan normaal.
ik ga eens ff googlen wat het nou is en wat ik ermee kan.

Ben iig blij met je info +:)+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:40

het gras heeft in deze periode ook meer suikers, het krijgt in de herfst altijd een groeispurt voor de winter en als t snachts rond vriespunt komt zal t gras extra suikers aanmaken tegen bevriezing. kan ook daar in zitten sab

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:41

Lees dat het ook met toxidines (ofzo) te maken heeft. Ze heeft heel lang dr. vogel druppels voor ondersteuning lever en gal gehad en druppels voor nierfunctie / plassen. Ze had last van gevoeligheid niergebied. Daar ben ik echter al wat maanden mee gestopt. Mss moet ik dat eens geven. Ze plast ook niet heel veel in stal nu ik eraan denk.
Mss toch ondersteuning nodig bij ontgiften.....

Gras op de dijk is neit hoog, dat maakt niet uit natuurlijk, maar ze staan zeker niet langer dan 3 a 4 uurtjes.
Baal ervan... lastig om dat nu te controleren en oplossing te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:45

OP paardnatuurlijk staat een vrij uitgebreid verhaal over fructaan in gras en hooi of kuil. Het probleem is dat een teveel aan koolhydraten opgeslagen wordt in het lichaam, en dat is (voor een deel) een veroorzaker van hoefbevangenheid. Koolhydraten halen paarden (en wij ook trouwens) uit suikers en zetmeel. Langzame koolhydraten zoals in hooi, worden eigenlijk gewoon verwerkt, en veroorzaken geen problemen. Snelle koolhydraten, zoals in brok, en voeders met een hoog melassegehalte, of de laat geoogste kuil van dit jaar, zijn wel een probleem, en die moeten echt vermeden worden.

Ik voer hooi, omdat dat veel langer gedroogd is dan kuil, en het suikergehalte dus veel lager is.

knollentuin schreef:
het gras heeft in deze periode ook meer suikers, het krijgt in de herfst altijd een groeispurt voor de winter en als t snachts rond vriespunt komt zal t gras extra suikers aanmaken tegen bevriezing. kan ook daar in zitten sab

Klopt, en het kuil dat eind dit jaar geoogst is, zit ook vol suikers, omdat de zomer helemaal zo warm niet was. Als je een mooie warme augustus en september hebt, is het kuil dat wordt gemaakt perfect voor paarden, omdat het suikergehalte laag is. Nu was het al koud aan de grond, en overdag een zonnetje erbij, dat is vragen om enorm hoge fructaangehaltes. Die waren echt sky-high, en afgelopen maand was ook echt een drama, wat dat betreft. Wat wij deden was de paarden pas om een uur of elf buiten zetten, dan valt het mee.
SabM schreef:
Gras op de dijk is neit hoog, dat maakt niet uit natuurlijk,

Maakt wel uit :j hoe korter het gras, hoe hoger het fructaangehalte, het gras gaat dat opslaan om een groeispurt te kunnen maken, en als paarden dat eten is de kans op laminitis best wel groot.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:01

Paarden gingen bij ons na half 12 naar buiten en tussen 3 en half 4 naar binnen.
Werd idd rekening mee gehouden.

Bedoelde idd dat het niet uit maakt als het gras kort is, de fructaan zit er dan toch in. Ik had het een beetje krom opgeschreven.

Maar ja wat kan ik er nu het beste aan doen?
Kuil is gehalveerd, voer is gehalveerd...
mag ik wel slobber geven?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:03

Hooi of kuil hebben wij geen keuze in. De boer regelt dit (eigen land). Hij weet wat wel en niet kan voor de paarden. Maar ja kan natuurlijk dat deze balen die we de laatste tijd krijgen meer hebben dan de andere balen.

Pavo Energy control is een langzame afgifte, dat is dan toch juist goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:33

Dat is volgens mij prima :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:52

Sterkte voor alle kneusjes.
Die van mij was ook erg gevoelig op voedergebied. Ze had natuurlijk ZE. Ik heb echt veel uitgeprobeerd, maar ze deed het het beste op grof stengelig kuil van vogeltjes land, met een handje biks per dag. Daarnaast kreeg ze levercompositum en probiotica voor dr darmen. Sinds ze die probiotica kreeg, kreeg ze prachtige drollen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:48

Die van mij kreeg op de vorige stal kuil. Was ik niet blij mee, maar andere keus was er niet.
Mevrouw kreeg er regelmatig diarree van. En ook omdat er zoveel suikers zitten in kuil gaf ik dr regelmatig een kuurtje D-tox of Drainage Compositum. Het is ook niks voor niks dat de paarden op mn oude stal zo vaak mok/schurftmijt hebben.
Nu krijgt ze alleen maar hooi op dr nieuwe stal. Brok krijgt ze vanaf het begin al nauweijks.
Ze krijgt 2x daags een handje spelt.
Overdag staat ze nu nog buiten op het gras. Maar niet gelijk 's ochtends nadat het heeft gevroren. Ook om het hoge fructaangehaalte.

@Sabm, je zou ook kunnen overwegen om luzerne door het brok heen te voeren. Daar zit verder niks in, maar zorgt er wel voor dat je paard lekker kan blijven kauwen + dat het voor de darmen beter is om op deze manier brok op te nemen.
Luzerne wordt ook veel gevoerd aan paarden die wat extra gewicht nodig hebben.
Wat voor muesli voer je? Een suikervrije? Vind dat je paard behoorlijk wat muesli binnen krijgt per dag. Heb je er een speciale reden voor om muesli te voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:07

Vind je dat veel?
Ze krijgt maar een keer muesli 2/3e schep, en verder Pavo en structomix zo ik het lees. Ik vind dat niet veel. Ik zou alleen mss een voerbeurt schrappen, niet qua ruwvoer, maar wel 1x krachtvoer schrappen.

Vegs eet meer muesli, die krijgt 2x per dag een halve schep muesli, en daar meng ik luzerne doorheen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:15

Ik vind het veel voor een paard dat vrij gevoelig is voor teveel aan suikers :j
Maar ligt er ook aan welke variant van de muesli er gevoerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:17

Dat wel :j maar bv bij Subli zonder is het niet zo erg.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:22

Toch is het wel opvallend.
Toen ik een paar maanden voor het overlijden van stal veranderde, stond mijn paard er in één keer veel droger bij. Haar benen waren harder en droger en ook de mok nam af. Goed ruwvoer kan veel voor je paard doen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:24

Die van mij is ook gevoelig voor een teveel aan suikers.
Op mijn oude stal lieten ze het voeren nog wel geregeld over aan kinderen.. zucht.. Dus kreeg mevrouw een fikse hoeveelheid kuil (terwijl ze maar een ponybeetje mocht hebben) en ging er gerust een halve kg brok in (terwijl ze daar maar een handje van mocht hebben). Even voor de duidelijkheid. Dat rantsoen heb ik samengesteld op basis van dr ras. En heb het regelmatig gemeld aan de staleigenaren dat ik dit niet vond kunnen qua hoeveelheid als ik weer eens op stal kwam en mevrouw dr kuillading nog groter was dan dr bodembedekking aan stro. Kon me daar woest om maken. Gaat wel om de gezondheid van mijn dier zeg :(
Schrok me op een dag lam toen ik dr uit de stal haalde. 4 knoeperds van een olifantenbenen. Alleen door explosie van suikers |o
Ben blij dat ik me hier geen zorgen meer om hoef te maken.
Maar zij krijgt dus ook nauwelijks muesli van mij. Af en toe een handje na het werken.

O ja en op mijn oude stal had ze altijd vocht in dr benen. Nu niet meer. Hoef ik ook geen ontgiftigingsdingetjes meer te halen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:33

Ik voer in de ochtend 1/3 muesli en middag 2/3 en avond 1/3. Muesli is Cavalor Structomix Sensitive, dus met laag eiwit en geen suiker.
en bij ochtend en avond 1 (drinkbekertje) brok van Pavo Energy control.

Zonder muesli eet suus haar brok niet en alleen muesli laat ze op een gegeven moment staan :+ tja ik eet ook niet iedere dag boerenkool :9
Beide voeders zijn uitgezocht ivm te snel teveel energie en ontploffingsgevaar en daarbij ook laag aan eiwit en suiker. Subli, Havens en nog zo een eet ze na 1 zak niet meer }:) in het begin wel maar daarna laat ze het staan. Dan eet ze gewoon stro als aanvulling :?

Suus had voorheen in Katwijk altijd kuil (zuur stink spul) dat vrat ze als een gek maar ze had nooit goede mest. Hier is het hooi / kuil echt wel goed en is haar mest beter. Maar ik ga die dr. Vogel druppels Lever en Gal en de vochthuishouding / nieren druppels maar erbij geven mss dat het haar helpt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:38

Kuil krijgen ze hier alleen in de winter, gemengd met hooi.
Maar ik ben er ook niet zo'n fan van.

Qua muesli kun je ook eens kijken naar de muesli's van Mijten. Quattro bijvoorbeeld vind ik zelf een hele fijne muesli.
Helaas niet hier in de buurt te verkrijgen.
Met mijn haflinger ben ik ook voorzichtig met voeren. Hij heeft overigens nooit laten blijken voor enige gevoeligheid, maar je leest het zo vaak...
Ik voer momenteel per dag: een baal hooi met 2 pony's (shet en haf) in 3 voerbeurten, 1/3 muesli (momenteel Hippostar kruidenmuesli zonder haver, straks Subli zonder), kilo appel/peen in 3 voerbeurten, in het weekend wat slobber, 75 gram Pavo vitaminebrokje.
Hij doet het er goed op :j
Teveel suikers/brok gaat hij van stuiteren :+

Momenteel staan ze niet meer op de wei omdat deze bemest is. Ze staan in de bak+uitloop+stal.

Verder beterschap voor alle kneuzenpaarden :(:)
Vervelend zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:44

Ponymans vind zichzelf heel zielig qua eten, hij krijgt bijna niks namelijk :Y)
In pricipe 3x per dag hooi, alleen is het hooi wat er nu ligt wat te rijk voor hem, dus krijgt hij een mix van hooi en stro zodat er toch altijd wat te eten ligt. Hij staat ook op stro overigens, maar vers stro op de de plek waar hij altijd hooi krijgt is toch anders dan stro uit zijn box :+
Daarnaast 2x per dag een handje brok, dat zijn letterlijk 10 brokjes. Krijgt hij alleen omdat de hele gang dan krijgt, en ik het anders zo sneu voor hem vind. Van mij krijgt hij nog een vitaminebrokje en een beetje olie (lijnzaad&zonnebloem gemixt).
Zo lang het kan staat hij de hele dag op de wei (dit jaar tot 1 december, en dat op kleigrond!), maar die is na 2 maand echt wel kaal. Meer bezigheidstherapie dan eten dus. In de winter komt hij een uurtje of 4 op de paddock en daar wordt niet gevoerd. In die periode geef ik een klein emmertje bietenpulp als extraatje.

Al met al krijgen de 2 shetlanders die alleen maar mooi staan te wezen en niet werken even veel voer (per pony) dan mijn ponymans. Meer heeft hij echt niet nodig.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:46

Hippostar... die eet ze ook niet hahahaha
't is echt een tut met eten.

Als we straks een betere baal hebben dan krijgt ze daar gewoon meer van en laat ik tussen de middag het muesli vervallen.

Ze stond gisteren al in haar bak te kijken en lebberen toen ik aan kwam. Volgens mij vind ze zichzelf idd heeeel zielig :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:48

Kan slobber nu wel?
Dan kan ik mss haar avond voer vervangen door slobber.

Suus is GEK op slobber

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:51

Ik weet niet wat voor slobber je hebt. Dus dat weet ik niet. Als je dat zegt kan ik het opzoeken voor je :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:52

Welke muesli vind ze wel lekker?
Jim vind alleen muesli met kruidenmengsel lekker. Pavo Nature's best moest hij bijvoorbeeld niet :+
Quattro van Mijten staat tot nu toe op 1. Maar die kan ik hier niet krijgen.
Hippostar gaat prima, maar was uitverkocht.
Dus ik ga nu de Subli Zonder proberen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:53

die van Pavo :) en die van Cavalor. een andere merk eet ze niet :+ al maak ik die nog zo lekker.
wss dondert pavo of cavalor iets erin wat zij geweldig vind.

Slobber is ook PAVO hahahaha