Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:06

knollentuin schreef:
hihi,ken je dat lied van brigitte kaandorp? mijn naam is annelies van der pies, ik moet al piesen als ik nies,vertel mij nooit een goeie grap want mn sluitspier is te slap _O-

:')
_O-

*leest verder bij*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:27

Loe_Loe schreef:
@Yamcha: ik zou willen dat ik al zover was als jij! Ben superbenieuwd naar je foto’s trouwens, al zoveel gelezen over jouw Vegs, leuk om ze dan ’s van alle kanten te zien (heb ook al in je profiel gespiekt, lekkere dingen hoor, jouw paardjes!).

Profiel moet nodig geupdate worden :D
Raphi staat er nog niet in, en Dimo ook nog niet, en Vegs is aardig afgevallen, zij blijkt ribben te hebben (wat prettig is) en ik wist van het bestaan daarvan niet af. Er moet nog wel iets af, maar niet veel, máár...... zij heeft wel gespierde billen, en ik kreeg van de fotografe complimenten over haar hals en haar bespiering 8-) Ze is dus ietswat veranderd zeg maar, en dat vind ik wel echt heel gaaf.
Moet zo nog eens kijken wanneer ik dit topic ook weer gestart heb, maar ik vind het best een grote verandering, en sneller dan ik had verwacht.
laetitia schreef:
Yamcha gaat lekker!!

Ja, bizar hè? Ik ben er nog lang niet, zeker niet, ik heb zo verschrikkelijk veel te leren, maar het voelt toch wel goed :D

@ Apple: welkom!
Op zich.... is het wel echt super als je je paard zo op je gedachten kunt rijden, als Penny-meisje was dat mijn droom, later verwees ik de droom naar het land der fabelen, en nu ontdek ik dat het toch wel blijkt te kunnen........ het kan verkeren :D
Het lijkt me niet gemakkelijk, maar de mogelijkheden die dat biedt zijn waanzinnig gewoon...... in je hoofd kun je álles, als je maar durft dromen en denken en fantaseren, en niet bang bent voor wat je wilt (bijvoorbeeld sommige mensen geven been, maar willen eigenlijk niet dat hun paard ook echt gaat, en gaan dan van voren vasthouden). Echt, Apple, denk eens na over de potentie die dat heeft........
Apple schreef:
Daarnaast is ze ook nog redelijk groen en merrie, dus die twee factoren erbij maken dat het regelmatig een beetje zoeken is naar de juiste benadering :))

Oh, dat herken ik nu helemaal niet O:)
Apple schreef:
Lichaamscontrole heb ik al niet, laat staan gedachtecontrole

Dat he..... dat is net het hele punt...... dat is waarom ik hiermee begonnen ben, en dit topic startte. Omdat het niet begint bij hoe het paard loopt, maar hoe de ruiter zit en rijdt en denkt. En als je dat wat kunt sturen, kun je eens aan je paard beginnen (en volgens mij ga ik dan tot mijn stomme verbazing merken dat mijn paard tegen die tijd heel goed afgericht is :))
SabM schreef:
Suus gaat idd steeds beter, maar liep toch tegen mijn eigen spanning in mijn lijf aan en merk nu dus heel erg dat Suus wel rustiger is geworden. Dus als ze gaat denderen komt het door de spanning die ik "onbewust" overbreng op haar. Dus ik moet er heel erg van bewust zijn wat ik doe.

Pffff..... maar da's moeilijk! :oo
SabM schreef:
Eigenlijk een hele goede merrie dus

Merries zijn per definitie erg leuk (niet allemaal natuurlijk, maar ik ben wel dol op merries, wat dat betreft). 8-)
SabM schreef:
Dit topic RULES!!

De meest irri oneliner op Bokt: AMEN!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:02

@Leatitia: Zelf loop ik inmiddels al 6 jaar met ME rond. Niet leuk, paardrijden is vaak mijn enige activiteit op een dag, voor de rest doe ik heel veel niks. Maarrrrrr aan de andere kant, ik laat me ook niet tegenhouden hoor! Leuke dingen doen (en rijden is er daar een van) vragen planning, maar ze kunnen wel.
Ik merk wel bij ponylief ook heel veel verschil tussen een goede of een slechte dag bij mezelf. De ene keer gaat het rijden als vanzelf, de andere keer helemaal voor geen meter. Door mij. Daarom stap ik nu ook alleen op om te rijden op fitte dagen. De andere dagen doe ik wel een rondje zonder zadel, stapritje buiten (ponylief is gelukkig doodbraaf met zulke dingen), VD of ik doe wel wat loswerk oefeningen onder het zadel maar alleen in stap omdat dat toch minder inspannend is.
Ik kan dus alleen maar zeggen, ME is heel vervelend, maar op den duur leer je er mee omgaan. Ook in het rijden. Al blijft het soms moeilijk, zeker als je een week alleen maar aan het wandelen bent en voor je gevoel niks kan 'doen' met rijden.

eekhoornerik

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:59

Hoi Blijheid ik pb je even over het ME verhaal, ben er zelf nl. nog niet van overtuigd dat ik het heb...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:01

Hebben jullie wel eens je b12 laten controleren?

Heb net gereden. Het ging helemaal ruk. In plaats van ontspannen rijden was ik alleen maar aan het vechten om me een houding te kunnen geven in het zadel. Paard liep ook ruk. Pfff en toen nog een sluizen ongelukje, dus toen was de jankpartij helemaal compleet.
Zadel gaat weer terug en onze zoektocht gaat verder.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:03

Ankem,
Weet ff niet iets anders te zeggen dan, ...... :(:) (eigenlijk weet ik dat niet eens)
Aan de andere kant kan en emotie er beter uitkomen dan blijven hangen, maar leuk is anders.
Ik hoop zo voor je dat je die dingen/methodes gaat vinden waar jullie baat bij hebben.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:13

Nog even terugkomend op Gooya d'r vraag over het spannen bij een schrik reactie.
Daar kan je volgens mij weinig aan doen, zit in onze aard, bij de één meer dan de ander. Denk wel dat als je voldoende goede ervaringen hebt met het onder controle houden van je paard, deze reactie steeds kleiner wordt.
Als je weet dat je paard van een voorbij vliegende vogel helemaal uit zijn pan gaat en je bent vervolgens onbestuurbaar etc. dan zal de reactie van de ruiter op een schrik moment zeker groter zijn, dan als je een paard hebt dat niet eens met zijn ogen knippert.
Je geheugen is wat dat betreft volgens mij erg groot en gevoelig voor herinneringen, zowel positief als negatief. Al denk ik wel dat negatieve herinneringen een soort van blijven plakken, en soms moeilijk los laten zodat de positieve herinneringen de overhand krijgen. Snappen jullie me nog?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:18

Dat klopt hoor, negatieve ervaringen blijven makkelijker plakken dan positieve ervaringen (dat gaat ook op voor paarden natuurlijk).

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:01

knollentuin schreef:
kid, ik lees dat jouw paard moeite heeft met de bochten in contra? heb ik een leuke voor je,vanaf de b stuur je naar de middenletter op de korte zijde a-c maar je rijdt met je zitbeweging naar de hoek terwijl je doorkijkt naar de letter, 5 m voor de letter richt je je naar de volgende letter en doe je hetzelfde. (het lijkt een beetje op appuyeren wat je dan doet) je helpt je paard rechter boven de benen te blijven in de bochten.

Uhhhh wij hebben geen letters in de bak :D
dus ik moet dan even een tekeningetje maken
hoe is de volgorde van de letters? :=

Volgens mijn stalgenootje vind Kid het niet moeilijk
maar bij mij valt ze er makkelijk uit om dan na een pas lekker in de andere galop door te gaan.

Ik ben nu hard aan het oefenen op een stille beenligging van mijzelf.
Ik moet leren om een been stil aan mijn paard te houden zodat ze weet dat ze in die galop moet blijven.

Ik wil jouw tip graag uitproberen, waar zit de B?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:15

ankem schreef:
Hebben jullie wel eens je b12 laten controleren?

Heb net gereden. Het ging helemaal ruk. In plaats van ontspannen rijden was ik alleen maar aan het vechten om me een houding te kunnen geven in het zadel. Paard liep ook ruk. Pfff en toen nog een sluizen ongelukje, dus toen was de jankpartij helemaal compleet.
Zadel gaat weer terug en onze zoektocht gaat verder.

Jeee meid :(:) pffff dat valt niet mee.
Is er nog wat aan te doen met bekkenbodemspieroefeningen?

Ik zat ineens te denken aan een barebackpad.
Om af en toe gewoon alleen te voelen hoe je paard onder je beweegt.
Het is net even steviger dan zonder zadel en je kunt dan echt super sturen met alleen maar "navelrijden" :D
Ik weet niet of je paard een fijne rug heeft om op te zitten?
een hoge schoft lijkt me dan helemaal niks namelijk.

Ik ben ook maar een heel middelmatige ruiter en ik heb ook niet zoveel foto's van mezelf,
Ik durf er hier toch wel eentje te posten of 2 :o
Een hele foute en een mooie
momentje

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:33

Zo een heel foute :o
geen idee wat ik aan het doen ben en Kid weet het ook niet :\
ik denk dat ik opzij wilde.
Deze foto is wel van vorig jaar, ik ben nu alweer een stapje verder. O:)
Afbeelding

Knap paardje toch <3
Afbeelding

o ik heb nu drie berichtjes achter elkaar :o
hmm ik ga weer even stil zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:42

Mooie pwoon heb je :D
Gaaf topic is dit toch, Zen, zachte billen en navelrijden :D

Ankem, ik zit te denken hoe je dat spanning-ding kunt oplossen........ denk dat je je vooreerst niet druk móet maken om hoe je paard loopt. Eerst lekker zitten....
Als je nou een bontje op de rug legt, en dan een voltigesingel erom, is dat niks? Dan heb je geen last van dat gekke zadel en kun je je vasthouden ook. En dan eerst gewoon stappen met zachte billen en navelrijden. Dat lijkt me wel meer Zen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:16

ehm,even zien het is alle frieze boeren met centen hebben een koe, dus a-f-b-m-c-h-e-k.
als je op de ene korte zijde begint met een a en dan net om de hoek een f op het midden lange zijde een b einde lange zijde een m ,midden korte zijde de a enzodoor.
ik weet niet of een bare back padje het probleem verhelpt,ik heb er ook last van gehad en op het moment dat je kracht opvangt in je rijden houdt je bodem t niet zeg maar...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:41

Dank je knollentuin dan kom ik er wel uit :D
Nee het probleem verhelpt het denk ik ook niet maar soms is het wel fijn om alleen te stappen met zo'n barebackpad omdat je dan zo goed voelt wat er gebeurt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:12

Het sluizenprobleem komt bij mij door te hoge spanning in bekkenbodem. Door het verhouden heb ik me helemaal verkrampt. Dat voel ik ook wel, want heb spierpijn van top tot teen. Geen goede zaak dus.
Aangezien de spieren toch wel verslapt zijn en ik ze dus een poos aangespannen houd, zeggen ze op een gegeven moment doe het zelf maar.
Zo erg als gisteren heb ik nog nooit gehad. Het ging alweer behoorlijk goed.
Gisteren weer teveel in de prestatie gezeten. Ik moet meer naar het proces en mezelf minder doelen stellen. Dan maar lekker rondhobbelen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:52

idd ankem dat is mss een veel beter uitgangspunt. Probeer ontspannen te gaan rijden zonder teveel te willen. Snap het wel hoor, ik ben zelf ook ongeduldig. Met als gevolg dat het dan juist de soep in loopt.
Met kleine stapjes vooruit kom je ook een heel eind!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:58

Ik kan hier respect voor geven, dat je bij jezelf denkt om over nieuw te beginnen. En het komt vast goed echt goed.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:24

Ben het met Sabm eens, probeer 'het perfecte plaatje' los te laten. Is moeilijk, maar alleen dan kan je verder komen. Probeer te gaan voelen, wat doet mijn lichaam? Wat doet dat met het paard? Hoe beweegt mijn paard onder me?

Tip van het barebackpad is een hele goede, dan wordt je niet in een houding gedwongen door een zadel én je voelt veel meer de bewegingen van je paard en het effect van jouw zit op je paard.

Morgen moet ik er zelf ook aan geloven bij de zitles-juf.
Denk dat ik meteen de neiging heb om te verkrampen en alles vast te zetten omdat ik geen houvast heb, maar de kunst is juist om alles helemaal los te laten zodat je 'meevloeit' met het paard. Afijn, hoop dat ik erop blijf zitten :)) !

Justkid: zeker knap paardje!! Zal ook eens op zoek naar rijfoto's, al denk ik dat ik dan heeeeeeeeeeel goed moet zoeken :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:55

babysteps, babysteps...
Vandaag even een paardloze dag :)
Morgen mag ik op een kwpn'er rijden. Altijd erg leuk om eens ergens anders op te stappen. Vrijdagmiddag weer les bij juffie. We gaan sowieso lijfoefeningen doen om te voelen en dan daarna waarschijnlijk nog even een paard van haar.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:58

Goeso!

Vandaag heeft suus dagje vrij. Want ik heb gewoon teweinig uren in mijn dag vandaag :(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:01

Die kleine stapjes zijn moeilijk hoor, maar je moet ergens weer beginnen :(:)

Beeb heeft ook dagje vrij, morgen kruip ik er weer op. Vrijdag komt de zadelmaker en volgende week gaan we naar de DA. Het stomme is dat hij aan de ene kant nog nooit zo goed heeft gelopen in draf, maar hij wil niet meer stappen. Dan gaat hij of stilstaan of travers lopen. Is al weer stik minder erg, maar denk dat ik echt zelf het probleem ben. Hij leert zo snel en heb hem paar weken geleden elke keer terug gereden als hij ging rennen. Nu rent hij niet meer, maar gaat in stap stilstaan...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:42

Ik heb trouwens mijn sporen weer eens afgedaan. Paard reageert niet naar voren op kuit in stap, dus heb mijn zweepje er weer bij en sporen af. Weer even hulpen afstemmen. Wel 'makkelijk' want hoef hem alleen te kietelen met zweepje.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:13

Sinds ik bij knollentuin les zijn de sporen af, eerst maar eens goed zitten.
Als ik bij suus zweepje pak ga ik echt wel naar voren.... HEEEEEEEL hard _O- _O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:14

Ik vind mezelf op het moment teveel doen zonder dat hij reageert _O- Dus idd, sporen af....

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:24

Duidelijk verhaal Japeloup over schrikken, positieve en negatieve herinneringen. Ik heb gemerkt dat positieve herinneringen nagenoeg helemaal de negatieve herinneringen kunnen "bedekken", maar dat kost wel wat tijd, vertrouwen en discipline. Weet je nog vanmorgen tijdens de les dat er een tractor bij de stallen reed? Twee jaar terug was Janus naar de andere kant van de bak gescheurd, want tractoren zijn levensgevaarlijk. Vanmorgen hoorde ik de tractor en dacht heel kort : oeps ( in de trant van dadelijk zet ie het op een rennen) en onmiddelijk daarna dacht ik, gewoon doorblijven rijden, niets aan de hand. En Janus heeft alleen maar kort naar de tractor gekeken en dat was het. Positieve gedachten zijn zo belangrijk.

Justkid: als je op de link klikt, krijg je een overzicht van de letters in de bak http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Boktbak20x40.jpg

Ankem, heel vervelend voor je. Inderdaad even niet nodig moeten presteren. Gewoon eerst maar eens lekker proberen te gaan rijden, genieten van de paardenrug. Daar heb je volgens mij zo'n behoefte aan. Heel veel sterkte.

Wat een leuk paard heb je Justkid :) Leuk dat je ook de eerste foto hebt geplaatst.

Ik ga nu ook even met mijn billen bloot (zo voelt het wel een beetje :o )
Les 3 bij Japeloup:
Had wat tips gekregen over mijn handhouding. Bij het uitstappen even proberen wat ook al weer de bedoeling was.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJ4QJWSP.jpg

Les 2:
Oefening baart kunst
Afbeelding

Les 3:
Afbeelding

Hoop binnenkort weer eens foto's te kunnen laten maken. Ben wel benieuwd naar het verschil, hoe het er nu uitziet.

Inmiddels rij ik ook niet meer met sporen en ik merk eigenlijk geen verschil.
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 17-08-11 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt