Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lyanne_sanne

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:56

Ja, dat is waar. Maar dan nog kun je gespannen raken als je dan weer op een moeilijker paard gaat. Misschien kun je les nemen, zodat je veel te veel geconcentreerd bent om bang te worden. Of anders instructies krijgt waardoor je het controleverlies weer op kunt heffen?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 13:33

Ik heb gisteren weer les gehad :) Het ging opzich wel redelijk hoewel paard toch op sommige stukjes wel behoorlijk begon te klieren. Het hielp ook niet mee dat er nu nog iemand extra meereed in de les die haar paard totaal niet onder controle kon houden en die dus steeds mij achterop kwam galloperen etc.. daar schoot ik nogal van in de stress en uiteraard was dat niet bepaald behulpzaam voor de rust van paard :) Maargoed, geen hele gekke dingen gebeurd dus over het algemeen wel weer een goede ervaring!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:39

heh jammer liesje maar je hebt het uitgereden helemaal top :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 06:54

Dat is ook zo, probeer ook heel hard om het negatieve niet te laten overheersen als het een keer wat minder gaat, want ik ben er tenslotte niet afgevallen en er is ook niks ergs gebeurt!

Maandag voor het eerst alleen in de binnenbak gereden, dat ging eigenlijk ook heel redelijk, heb zelfs een stukje gegallopeerd :) ze protesteerde een klein beetje in het begin, deed de kop tussen de knieën maar verder niet erg bokken ofzo en wonder boven wonder heb ik toen doorgezet en toen gallopeerde ze vrij rustig een rondje :D

Vanavond weer les, hoop dat die vrouw nu op een ander paard zit :P

Hoe gaat het met de rest van de bangerikken hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:31

Wow echt ongelofelijk dat zoveel mensen hier last van hebben! Ik dacht echt dat ik een van de weinigen was.
Ik ben maar 1 keer van een paard afgevallen omdat ze schrok en er vandoor ging, en 1 keer zat ik ook paard dat naar achter bokte en zo dus een ander meisje haar arm brak.

Nog steeds ben ik zo bang om er af te vallen of dat er wat gaat gebeuren. Soms gaat het wel , maar soms dan klap ik dicht en denk dan echt geen controle meer te hebben. ( ik neem soms wel eens van die kalmeringstabletjes voor ik ga rijden, zo erg is het soms )
Maar ik vind het wel super leuk en wil er mee doorgaan dus ik ga gewoon iedere keer weer want ik denk dat als ik 1 keer wegloop dat ik dan blijf weglopen ervoor.

Ook was ik na verhalen over mensen die overleden waren na vallen hier heel bang voor, maar eigenlijk kan dat net zo goed gebeuren als je op je fiets zit, of aan het autorijden bent ( veel grotere kans dan bij paardrijden zelfs )

Wel even fijn om het er zo even uit te gooien :P

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 10:34

Welkom welkom!!!

Ik heb gisterenavond weer les gehad en het ging erg goed :D Merk dat ik langzaamaan steeds meer zelfvertrouwen begin te krijgen en haar ook meer durf door te pakken wanneer ze begint te klieren :) Gisteren wou ik bijvoorbeeld aangalloperen en toen begon ze flink te bokken, maar toen heb ik even flink been gegeven (ik was er zelf verbaasd over dat ik dat durfde :P ) en toen gallopeerde ze gewoon netjes door :) Was zo trots op mezelf, en op paard! Dit had ik een aantal maanden geleden echt niet gedacht! Angst is er uiteraard nog steeds, maar ik krijg iig langzaamaan meer zelfvertrouwen :)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:16

Hallo Tessakaizoku nee hoor jij bent zeker niet alleen :)

Liesje geweldig dat geeft zo'n kik :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:09

Hallo :)

Ik kom hier ook even meelezen.
De laatste tijd ben ik echt enorm zenuwachtig, vooral bij het opstappen.
Dit komt duidelijk doordat ik een tijdje terug behoorlijk hard van een paard ben gevallen die er na het opstappen als een gek bokkend vandoor ging.
Dit was een voor mij vreemd paard, dus ik ging er van uit dat ik hier geen last van zou hebben op het paard dat ik al tijden reed, dat leek in eerste instantie ook geen probleem...totdat deze er na het opstappen ook in volle galop vandoor ging en het me in eerste instantie niet lukte om hem te stoppen.

Ik ben toen op een ander paard gaan rijden om het vertrouwen terug te krijgen. Maar ik bleef zenuwachtig bij het opstappen, vooral omdat ook dit paardje niet goed stil bleef staan bij het opstappen.

Nu heb ik sinds een korte tijd een verzorgpaardje, ontzettend braaf beest en dit leek mij een heel goed paardje voor mij om wat zekerder te worden.

Helaas heeft ook deze de neiging om weg te lopen of te draven na het opstappen. En de laatste keer raakte hij zelfs in paniek bij het opzadelen in de bak en ging er ook vandoor. Toen we vervolgens het paardje alsnog opgezadel hadden was hij natuurlijk nerveus...en ik nog veel nerveuzer. Het liefst was ik er helemaal niet meer opgestapt, maar mijn instructrice heef me goed begleid.

5 tot 10 minuten nadat ik erop zit is er niks meer aan de hand en gaat het best lekker. Maar ik ben nu alweer nerveus voor de volgende keer en ik wordt er echt gek van dat ik zo angstig ben momenteel.

Het liefst zou ik eerst met grondwerk aan de slag gaan zodat ik wat zekerder wordt en wat meer vertrouwen krijg. Maar ik ben een beetje bangdat ik daar zelfs momenteel te nerveus voor ben en het paard de verkeerde signalen geef en hem hiermee ook nerveus maak :\

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 13:34

Hallo Blabla! Welkom :)

Ik denk dat het inderdaad niet onverstandig is om gewoon eerst eens rustig vanaf de grond met je paardje bezig te gaan :) Als je dat gaat doen ga dan vooral ook oefenen met stilstaan :) En als je wel gaat opstappen, zorg gewoon dat er iemand bij je is die je paard kan vasthouden.. Iemand houd je paard vast, jij stapt op, als t paard stilstaat dan uitgebreid belonen en meteen weer afstappen en lekker wat anders gaan doen, zo leert ie vanzelf dat ie moet stilstaan bij het opstappen :)

Ik heb gisteren weer les gehad en had niet echt mn dag, was de hele tijd erg gespannen. Voor zover ik heb gereden ging het verder wel goed trouwens :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:16

Balen he als je zo gespannen bent tijdens iets wat je zo graag doet..

Bij mij ging het wel goed de laatste keer. Ik heb ontdekt hoe hij wel netjes stil blijft staan en dan scheelt bij mij al een hele boel.
En hij schrok ergens enorm van en wist niet hoe snel hij weg moest komen, maar ik had hem zo weer gekalmeerd...en dat geeft vertrouwen :j

Gek eigenlijk he, dat er toch behoorlijk wat mensen zijn die toch wat zenuwachtig of zelfs een beetje angstig zijn tijdens het paardrijden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:53

Ik ben hier al even niet meer geweest. :o Maar ik heb dan ook geen ervaringen, paard staat met blessure en moet nog 5 weken boxrust houden.

Ben benieuwd, heel mijn angst overwinningen zullen weer van voren af aan gaan moeten beginnen denk ik...

Fijn dat het de laatste keer goed ging Blabla :D

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:27

Super topic om ook even mijn verhaal kwijt te raken.
Ik ben paar maanden geleden van mijn jonge 3 jarige toen nog hengst afgevallen.
Hij bokte in de ronde en wilde niet meer stoppen.
Ik mezelf er maar af laten vallen op mijn zijn en daardoor nogsteeds onwijs last van mij rug.
Nu is hij geruind en met stappen is hij onwijs braaf. Dat vind ik dan ook niet eng.
Maar als ik aan moet draven ben ik al niet blij dan denk ik, 'als het maar goed gaat!'
Niet echt een fijne manier van rijden dus, ook niet voor het paard.
Ik moet gewoon weer even dat vertrouwen krijgen, maar nog geen idee hoe.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:56

X
Laatst bijgewerkt door xNK op 12-02-23 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:58

X
Laatst bijgewerkt door xNK op 12-02-23 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:08

Waardeloos is dat he.en dan denk je kom op niet zo aanstellen,gewoon gaan.maar dan ook echt doen....Ho maar.heb het vooral als er meer mensen in de bak zijn.als ik alleen ben is hij rustiger en gaat het sowiezo beter.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:38

Irritant is dat.. ik denk ook elke keer weer: nou, hup erop en niet aanstellen, gewoon rijden! Maar dan zit ik erop en dan denk ik alweer, oh oh, STEL nou dat er iets gebeurd :P

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:51

jaaaaa en zo kom je nooit ergens. ik zat er zelfs aan te denken om, hoe kinderachtig het ook is, hem maar aan de longe te laten zetten en dan gewoon te draven, zodat ik merk dat hij echt niets doet.(ik er op natuurlijk) Ook heb ik woensdag weer les met hem. je moet toch wat. Heb geen zin om bang te worden om te rijden op mijn eigen paardje.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:56

Ik meld me ook! Afgelopen zomer een Haflinger gekocht (zie profiel) na jaaaaren paardrijden op de manege en ook veel bijrijdpaarden gehad, ging hardstikke goed en ik kan ook echt wel rijden. Omdat ik zelf niet altijd lekker in m'n vel zat en die Haflinger erg gevoelig was werd ze ook helemaal gek, waarschijnlijk kon ik haar niet genoeg zekerheid en leiderschap geven. Ook keihard er af gevallen, daarna nog vanalles geprobeerd met intensief les in grondwerk/freestyle maar ik kwam er niet meer overheen, zelfs mijn instructrice raadde me voorzichtig aan een rustiger, stabieler paardje te zoeken. Heb haar afgelopen weekend verkocht aan iemand die wel met haar overweg kan en ik ben zo blij dat ze goed terecht is gekomen en dat ik nu verder kan. Ben wel op zoek naar een ander paardje maar dan echt wat ouder en rustiger. Ik heb toch geen wedstrijdambities en woon midden op de Veluwe dus als ik een paar keer in de week zonder angst lekker relaxt door het bos kan rijden ben ik al helemaal gelukkig. Heb nu een Fjord op het oog, ze is wel al 17 maar super lief en ontspannen, en dan heb ik zoiets van ik geniet liever nog een paar jaar van een beestje waar ik helemaal op kan vertrouwen en helemaal gek van ben dan dat ik langer een paard heb wat jonger en onervarener en voor mij dus te onrustig is.. Het gaat me nu echt niet zo zeer om leeftijd, als ze maar gezond en rustig is en dat is ze.. Wat denken jullie hiervan? Is 17 te oud of maakt het in deze situatie niet uit?

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:05

als jij je er goed bij voelt moet je dat zeker doen. Ik heb zelf een lief paard en de spanning ligt dus gewoon echt aan mij. als ik mij daar over heen zet zal ik zeker een gouden rijpaardje aan hem hebben. Maar als he tbij jou goed voelt om dat paardje te kopen ook al is het 17 (en gezond) waarom dan niet?Kun je nog jaren plezier van hebben toch?!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:08

Ja dat denk ik dus ook, ga van de week kijken dus hoop het echt zo. Kan me gewoon niet meer voorstellen hoe het is om ontspannen naar stal te gaan en zonder er bij na te denken je paardje te zadelen en er op te klimmen, terwijl het hiervoor jarenlang zo ging. Ik houd jullie wel op de hoogte..!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:15

Leuk ben heel benieuwd! paardrijden hoort natuurlijk ook ontspanning te zijn en lekker genieten!
ook ff foto's showen he :P

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 13:28

Wel heel verstandig dat je je andere paardje verkocht hebt :) Het moet namelijk voor jullie allebei leuk blijven! :) Ik zou persoonlijk nog even verder kijken naar een iets jonger paardje van een jaar of 10-12, maar als het met dit paardje van 17 klikt en het voelt goed dan is dat wellicht voor jou ook een hele goede keus!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:00

zo weer genoeg actie hier :) ik ben al even niet geweest.

Pensionstal gaat sluiten kan wel blijven maar wordt zoveel duurder pppffff dus waarschijnlijk naar andere stal en dat vind Mac nooit zo'n goed idee :(

Wel enorm trots op Merry gisteren 2e keer op wedstrijd met haar eigenaar en die is ook mega zenuwachtig maar ze waren mooi 1e met een winstpunt. Heb er zo hard aan gewerkt dus voelde ook voor mij als een overwinning :)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:13

lili266 schreef:
Ik meld me ook! Afgelopen zomer een Haflinger gekocht (zie profiel) na jaaaaren paardrijden op de manege en ook veel bijrijdpaarden gehad, ging hardstikke goed en ik kan ook echt wel rijden. Omdat ik zelf niet altijd lekker in m'n vel zat en die Haflinger erg gevoelig was werd ze ook helemaal gek, waarschijnlijk kon ik haar niet genoeg zekerheid en leiderschap geven. Ook keihard er af gevallen, daarna nog vanalles geprobeerd met intensief les in grondwerk/freestyle maar ik kwam er niet meer overheen, zelfs mijn instructrice raadde me voorzichtig aan een rustiger, stabieler paardje te zoeken. Heb haar afgelopen weekend verkocht aan iemand die wel met haar overweg kan en ik ben zo blij dat ze goed terecht is gekomen en dat ik nu verder kan. Ben wel op zoek naar een ander paardje maar dan echt wat ouder en rustiger. Ik heb toch geen wedstrijdambities en woon midden op de Veluwe dus als ik een paar keer in de week zonder angst lekker relaxt door het bos kan rijden ben ik al helemaal gelukkig. Heb nu een Fjord op het oog, ze is wel al 17 maar super lief en ontspannen, en dan heb ik zoiets van ik geniet liever nog een paar jaar van een beestje waar ik helemaal op kan vertrouwen en helemaal gek van ben dan dat ik langer een paard heb wat jonger en onervarener en voor mij dus te onrustig is.. Het gaat me nu echt niet zo zeer om leeftijd, als ze maar gezond en rustig is en dat is ze.. Wat denken jullie hiervan? Is 17 te oud of maakt het in deze situatie niet uit?

Als je je bij haar op je gemak voelt gewoon DOEN. Als je door haar/hem je angst voor het rijden kwijt raakt is dat toch alleen maar goed? Ik zou het doen hoor..

Ik heb hier een tijdje geleden ook gepost en t gaat super nu. Heb veel vertrouwen in mn pony gekregen en hij kan nog wel eens gek doen en bokken, lag er zelfs al een keer naast. Maar ik ben niet meer bang! En daar ben ik ZO blij om. Hij is nog jong, dus ik hoop dat ik nog heel lang plezier van hem kan hebben! Ik heb m pas 4 maanden, maar ik zou m nooit meer weg kunnen doen. :n

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:14

X
Laatst bijgewerkt door xNK op 12-02-23 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt