ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fury08

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 22:18

Hallo allemaal!

Ik heb hier al een tijdje even niks gepost maar het gaat ontzettend hard hier zeg haha!!
Met Fury ben ik druk in de weer! Het is echt een heerlijk beest.. Dingen die hij eng vind gaan ook gord, hij vertrouwd daarbik volledig op mij!! Wel fijn om te weten en dat ik nu ook aan hem kan zien dat we echt een band hebben opgebouwd.. Ik ben lekker met he aan het longeren, wandelen, en spelletjes doen in het land! Als het weer eens lekker weer is wil ik hem de afspuitplaats even mee opnemen! En binnenkort even zijn hoofdstelletje om doen.

Door mijn zwangerschap heeft die een jaar extra de tijd om lekker uit te groeien, dus we doen het lekker rustig aan! Ik heb hem ook weer even opgemeten, en hij wordt groter dan verwacht! Het is echt een heerlijk beest en ik kan echt om hem lachen! Zelfs mijn mannetje is weg van hem :D

Ik zal proberen ook hier wat vaker te posten, maar we zijn erg druk met klussen thuis en de kinderkamer dus dat gaat natuurlijk voor! Ga nu eerst even bijlezen

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:27

Hier helaas slecht nieuws... Zou donderdag beginnnen met inrijden, zaterdag was zadel binnengekomen.. Tijdens het passen heeft hij (waarsch.) een verkeerde stap gemaakt en loopt nu dus kreupel.

Dat word dus geen inrijden volgende week... Kan nu zeker 2 maanden wachten!

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:34

meld mijzelf :D
even voorstellen..
Amazing, in mei 3 geworden..
Afbeelding
op advies van de DA mag er pas eind van de zomer af-en-toe iemand eventjes opzitten
en volgend voorjaar mag ze pas worden ingereden..
tegen die tijd laat ik er nogmaals nakijken, maar dit is het plan tot nu toe :P

maar ik pak haar om de dag omdat ik bang ben dat het anders "teveel" voor haar word,
hebben jullie dat ook? soms geef ik haar wel een knuffel en wat lekkers in het land, maar dan doe ik niks met haar..
of zijn jullie wel al de hele week bezig met ze?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:04

Dat deed ik in het begin idd ook, om de dag en niet te lang. Ene keer was het longeren, andere keer buiten wandelen e.d. Ik vond het een fijne manier om hem rustig aan aan het werk te laten wennen.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 23:10

Klopt ik doe ook niet iedere dag wat met Fury hoor! De ene dag even kort longeren en dan alleen even eten brengen in het land! Dan even een stukje wandelen aan de hand, of even een uitgebreide poetsbeurt! Als ik wat voor hem nieuws of spannends heb gedaan geef ik hem echt de tijd om daarvan bij te komen en het even te verwerken! Hij komt iedere dag in de hand, maar niet iedere dag aan het "werk" of nieuwe dingen zeg maar!

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:47

heb wel iedere keer zo;n schuldgevoel als ik er niet ben, maar heb dat ooit ergens gelezen
dat dat idd beter is, zodat ze het kunnen verwerken..

montyjansenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:49

Klijntjuh: je moet als je het zelf wil doen iemand of een stal zoeken waar je van het begin mee kan helpen, bij ons doen we dat ook altijd als de ruiters er tijd voor hebben, kunnen ze zelf alles leren hoe er mee om tegaan, ik geef voorbeeld hoe ik het doe, ruiter mag zelf beslissen of ze dat leren willen, <3 probeer ik ook in de richting van de ruiter te werken, zodat paard en ruiter elkaar gaan begrijpen, in 1 a 2 maanden kan je iedere dag heel veel leren en af leren, wat beter anders kan, wat ik dan vind, vaak klopt dat dan ook wel. 8-)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:04

Vanmorgen had ik mijn "lucky-shot moment" *-:) .

Amazone en ik hadden niet besproken wat de plannen waren voor vandaag, dus het was rijden op gevoel. Pony kan sinds 3 trainingsdagen helemaal los stappen en draven, en vandaag was ze lekker voorwaarts. Ik voelde dat er een "toevallig" galopje in de lucht hing :) . En ja, pony draafde fijn, amazone verplaatste haar gewicht ietsje verlicht, ik drukte af om een mooie draffoto te maken.... precies op het moment dat de pony aansprong in galop :D . Ik dacht zelf dat de foto het midden zou houden tussen draf en galop, maar er staat een keurige, allereerste, galopsprong op *\o/* ! Een uniek moment dus!
Amazone heeft de pony een pas of 4 over de lange zijde laten uitgalopperen en met een zachte "ho maar" was ze weer in draf <3 . Geweldig goed gedaan.

Afbeelding

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:27

Super zeg! Ziet er ook hartstikke goed uit!!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:29

Leuk! Heeft ze weer mooi meegepakt dan :)

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:29

gaaf dat het met iedereen goed gaat en er komen leuke foto's voorbij.

hier ook een paar foto's van mijn les (3e keer) van vandaag
Afbeelding
dit is de stap
Afbeelding
dit is de draf

helaas hebben we nog geen bak, deze is in aanbouw.............kan niet wachten tot deze klaar is.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:52

ohh leuk allemaal.. kan niet wachten tot ik ook mag beginnen :D..
en wat doen jullie allemaal nog meer met je paard als je nog niet gaat inrijden?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:01

Wat leuk allemaal zeg!

Mijnluxor : wandelen, poetsen, beetje longeren,

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:40

Goed bezig hoor melanie81 en gem!
@juangi: dat is gigantisch balen zeg! Denk je erop te mogen en dan dit...Sterkte ermee en hoop dat je paardje snel weer de oude is.
@mijnluxor: ik wandelde met mijn paardje, longeren af en toe, los springen, schriktraining achtige dingetjes etc

Ik heb vandaag mijn eerste serieuze buitenrit gemaakt. Er was nog iemand mee van stal met haar paard dus we waren samen op stap. Ziyyah en ook Jersey (voor wie het een lange tijd geleden is geweest dat ze op buitenrit was) waren buitengewoon braaf. Wel af en toe een beetje schrikkerig en het eng vinden als het wegdek overging in een ander soort wegdek, maar ze hebben vooralsnog beide geen hoef verkeerd gezet. Ben echt zo gigantisch trots. Ziyyah blijft het überhaupt ontzettend goed en braaf doen, ook in de bak. Begin me zo langzamerhand af te vragen: wanneer gaat het fout :P. Maarja nu maar gewoon heerlijk genieten :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:12

Hallo, meld zich hier ook weer...
Ik ben lekker rustig aan het oppakken met mijn bijna 4 jarige (bij mij geboren) puppie paard.
Momenteel vind ik ze fysiek en geestelijk instaat om aan de slag te gaan dus we zijn lekker begonnen met grondwerken. (basis opvoeding zit er van veulen af aan al in ;-) )
Ze is al een keer gebruikt als testzadel slachtoffer dus heeft al enkele maken stilstaand een zadel op gehad.
Verder is ze al aardig wat gewend en tot nu toe nog nergens van onder de indruk.
Ze is heel nieuwsgierig!
Afbeelding
We gaan eerst werken/voorbereiden op de grond, dan eens naar buiten (wandelen) en vanzelf zal de keer zich aanbieden om erop te stappen als de tijd daar is *\o/*

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:48

@ HedwigO Kan het me helemaal voorstellen, kunt gewoon niet geloven dat alles zo makkelijk en meteen goed gaat ;) Maar idd gewoon lekker genieten nu en hopelijk blijft het ook gewoon zo!

@Melanie81 Lekker bezig al voor zo'n korte tijd! Pakt het allemaal dus wel makkelijk op?

Vandaag een nieuwe singel voor Sos gehaald, dus eindelijk het zadel er echt op kunnen leggen. Meneer vond het totaal niet interessant, want er lag ETEN!! Ook toen ik al puffend aan de singel stond te trekken, reageerde hij niet eens... Ik had het er iig een stuk warmer van ;) Toen naar buiten de longeerbak in, enige actie daar was dat hij heel hard naar de omheining rende, omdat daar wat andere paarden stonden. Even kort gelongeerd en hij was wel iets voorwaartser, maar had meer het idee dat dat dus door die andere paarden kwam, die nog bij de omheining stonden, dan door het zadel. Wat ook nog kraakte. Dus ik was helemaal blij :D Ben benieuwd of het zo blijft, of dat hij straks nog wel een keer een gekke bui krijgt. Hij was al wel af en toe de longeersingel gewend, misschien dat dat scheelt.

montyjansenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:52

[quote="ennyVandaag een nieuwe singel voor Sos gehaald, dus eindelijk het zadel er echt op kunnen leggen. Meneer vond het totaal niet interessant, want er lag ETEN!! Ook toen ik al puffend aan de singel stond te trekken, reageerde hij niet eens... Ik had het er iig een stuk warmer van ;) [/quote]
ik zou er niet al te hard aan trekken, als je straks niet gebeten wil worden teminste , als je moet aansingelen. :j :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:16

De mijne had zondag een offday. Ok, het was vlak voor het onweer losbarstte, maar meneer had geen zin. Ik heb een aantal beste bokkesprongen moeten uitzitten. Hij wilde eerst niet op de volte, enz. Maar uiteraard kreeg hij z'n zin niet, en wist ik hem te overtuigen om gewoon normaal te doen, en konden we toch nog voltes rijden en gewoon netjes aan balans werken. Ik denk dat hij gewoon wat te heet was. Maar ik ben dat gedrag niet meer van hem gewend, dacht dat ik het overwonnen had. Maar meneer moet af en toe toch nog even uitproberen. :D Zijn het jonge dieren voor zullen we maar zeggen. En eigenlijk doet hij het best goed.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:47

montyjansen schreef:
[quote="ennyVandaag een nieuwe singel voor Sos gehaald, dus eindelijk het zadel er echt op kunnen leggen. Meneer vond het totaal niet interessant, want er lag ETEN!! Ook toen ik al puffend aan de singel stond te trekken, reageerde hij niet eens... Ik had het er iig een stuk warmer van ;)

ik zou er niet al te hard aan trekken, als je straks niet gebeten wil worden teminste , als je moet aansingelen. :j :j[/quote]

Daar was ik ook al een beetje bang voor toen ik bezig was, maar ik werd gewoon totaal genegeerd ;) Probeer het wel zo voorzichtig mogelijk te doen, ook niet meteen op de strakste gaatjes, maar stap voor stap. Ben wel benieuwd hoe hij reageert als er geen eten voor zn neus ligt...

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:14

@timokyana: leuk paard. Wat is dat er voor een?

@Enny: zie dat we bij elkaar in de buurt wonen (en werken...)

Gister heeft mijn dochter weer een rondje gereden. Puppie paard en dochter wennen rustig aan elkaar.
Paard is erg enthousiast over alles. Moet wel om haar lachen. Als ze iets ziet wat ze bijzonder vindt gaat ze staan, ze kijkt, en gaat er dan recht op af! Dapper paard!
Hoop dat het vanmiddag een beetje droog blijft, kunnen we nog een stukje aan de wandel.

Dit trouwens onze pup:

http://i27.photobucket.com/albums/c182/ ... G_1329.jpg

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:29

Leuk weer alle ervaringen te lezen.

Over het aansingelen, de singel moet toch wel zo strak zitten dat het zadel niet gaat schuiven, anders heb je volgens mij een veel groter probleem? Ik doe het in drie keer. Bij het opleggen gewoon alleen vastmaken, daarna nog een keer voor we naar de bak lopen en daar controleer ik nog een keer en dan kan er nog een gaatje bij. Heb een leren singel met aan één kant elastiek. Deamen reageert eigenlijk ook niet daarop. Ook niet zonder eten :o .

Deamen was ook steeds zo braaf, ik was benieuwd wanneer er eens wat zou komen. Hij lijkt nu wakkerder te worden. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat hij al eventjes op stal stond voordat wij met hem aan het werk gingen dus hij wilde er uit :):) . Gepoetste, zadel op. De eerste dazen zijn hier weer gearriveerd en ik vond het een mooi moment om hem een keer in te sprayen met vliegenspray. Nou, dat vond hij wel heel eng. Maar dat is natuurlijk normaal. Zijn moeder vind het nu nog helemaal niets. Kon op laatst de spray naast hem op mijn hand spuiten en dan hem op smeren. Dus hij was al goed wakker toen we naar de bak gingen. Daar weer even los gelaten, er kwamen wat wipwap bokjes, meer niet. Dus aan de lijn gedaan, is hij opeens ontzettend alert op de zweep :? . En hij begon te galopperen en hield niet weer op en dat met dat warme weer :roll: . Toen hij eindelijk wat rustiger werd nog even de andere kant gedaan met stap en klein drafje en toen uitgestapt. Hij had het schuim tussen de billen staan :n .

Wat mij opvalt is dat hij met zadel heel rond gaat lopen, dus hoofd veel lager, lijkt zijn rug beter te gebruiken dan zonder zadel, is dat normaal?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:39

@ Odessa Ik doe het ook in zo'n stappenplan, vind het ook wel prettig dat het zadel niet afzakt... Sos heeft niet ronder gelopen met zadel, ben benieuwd of dat ook gaat gebeuren. Of het normaal is durf ik dan ook niet te zeggen, mijn vorige bijrijdpaard deed het iig niet ;)

@ Merensje Woon je ook in Zwolle dan? En in het ziekenhuis aan het werk? (Ik werk trouwens in Deventer) Wel toevallig! Waar heb jij je pup staan?

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:30

@enny: hij pakt het makkelijk op. heeft de winter stil gestaan, daarvoor zadelmak en ruitermak gemaakt. na de winter halt stap en draf erop gezet en nu hebben we 3 lessen gehad. we zijn nu bezig met voorwaarts (dat gaat nu redelijk goed) en het stuur (dat zit er ook al aardig in). we rijden 3 keer in de week en de laatste weken gaan we met sprongen vooruit. de aanleuning zoekt hij zelf ook al op de laatste paar keer. hij zoekt af en toe nog zijn balans, maar ben tot nu toe erg tevreden. hij heeft niet meer gebokt sinds ik er af gedonderd bent een tijdje geleden want daar is hij gigantisch van geschrokken.

@odessa die van mij gebruikt zijn rug ook beter met zadel als zonder........

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:08

Odessa: wij singelen ook steeds 1 gaatje strakker. Merries lijken zichzelf wel 10 x meer te kunnen opblazen als ruinen :)) .

Straks de laatste keer dat ik nodig ben bij Morgan (denk ik), daarna kan de amazone het wel alleen af, behoudens foto's maken en advertentie opstellen.
Rijmeisje van mijn eigen merrie heeft inmiddels ook 2 keer in het weekend even op Morgan gezeten, dus de pony raakt al gewend aan "vreemde" amazones. Het is de bedoeling dat zij a.s. maandag haar meeneemt naar een aangepaste privé-les (200 meter verderop in de binnenbak), zodat de pony ook eens een vreemde bak ziet, met bijbehorende vreemde geluiden :) . Op dat punt hebben we bij de vorige pony een beetje een vergissing begaan. Pony was op eigen terrein fijn ingereden, koper heeft ook gereden, maar eenmaal verhuisd zat de koper er binnen 1 dag op (alles vreemd) en lag ze er binnen 5 minuten af.

montyjansenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:07

jonge paarden hebben meestal 2 tot 3 dagen nodig om te wennen, ze kunnen erg onberekenbaar zijn in die tijd, zeg ik ook altijd tegen de eigenaar /berijder, die tijd alleen maar spelen of longeren.
aansingelen doe ik ook altijd aan bijde kanten, gaan de haren niet scheef zitten, (andere kant op worden getrokken) onder de singel.