[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:04

Vicky_88 schreef:
de slof kunt je dan gebruiken om er voor te zorgen dat toch da koppie op de loodlijn blijft,

OK dan! Prima voorbeeld van niet-weten-waar-je-over-praat, ipv dat wel weten. Een slofteugel is bedoeld om de opwaartse beweging te begrenzen, niet om je paard in een bepaalde houding ("koppie op de loodlijn") te dwingen. Dan creëer je geen ontspanning, en dat is juist waar je naartoe wilt werken IMO. Een slofteugel kan wel effect hebben in dit geval, maar dan dus het echte 'in de lucht steken van haar kop' te begrenzen, niet om een paard op de loodlijn te houden. Als ze haar hoofd niet volledig in de lucht kan steken dan helpt dat misschien al iets. Maar om het "koppie op de loodlijn te houden" is een slofteugel niet bedoeld, dan gebruik je 'm verkeerd en geef je te weinig ruimte.

Jeany, wat doe jij om je paard nageeflijk te rijden, en hoe gaat het aanspringen in galop? Verloopt dat vrij rustig en netjes of komt je paard verder ook wat in verzet? Is ze het nageeflijk lopen al langer gewend of niet (anders kan het ook zijn dat het gewoon nog erg moeilijk is omdat ze andere spieren moet gebruiken dan eerst)? Beweeg je in galop mee met de beweging van haar mond of houd je je handen doodstil op de plek?

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:33

Ik drijf met mijn buitenbeen, en hou vast aan de buitenteugel tot ze zakt, hierna verdwijnt de druk op de hand. buitenbeen blijft erbij...
het verloopt allemaal prima, geen verzet, ze is in alle richtingen te sturen, alleen haar hoofd is gewoon te hoog.
Ze is het gewend, en aan de dubbele longe kan ze het ook. ik veer mee met mijn handen, of ze moet echt gek gaan doen en tegen mij in gaan.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:48

heey...
mijn paard loopt in de bak absoluut niet aan de teugel dan gaat ze heel erg tegen werken en ze verekt t dan gewoon.. op de longe met bijzet is ze heel onstpannen en loopt lekker...
en buiten komt ze ook ontspannen naar benede toe.. hoe kna ik der in de bak ook omlaag late lopen...

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:16

het is een gevoel dat je moet krijgen , omdat je paard aan de teugel te rijden ..
zolang je maar niet gaat zagen !!! Knipoog

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:05

WildWings schreef:
Vicky_88 schreef:
de slof kunt je dan gebruiken om er voor te zorgen dat toch da koppie op de loodlijn blijft,

OK dan! Prima voorbeeld van niet-weten-waar-je-over-praat, ipv dat wel weten. Een slofteugel is bedoeld om de opwaartse beweging te begrenzen, niet om je paard in een bepaalde houding ("koppie op de loodlijn") te dwingen. Dan creëer je geen ontspanning, en dat is juist waar je naartoe wilt werken IMO. Een slofteugel kan wel effect hebben in dit geval, maar dan dus het echte 'in de lucht steken van haar kop' te begrenzen, niet om een paard op de loodlijn te houden. Als ze haar hoofd niet volledig in de lucht kan steken dan helpt dat misschien al iets. Maar om het "koppie op de loodlijn te houden" is een slofteugel niet bedoeld, dan gebruik je 'm verkeerd en geef je te weinig ruimte.

ik werk op een springstal en rijd dagelijks een stuk of wat paarden met slof (en ook helaas omdat ik het moet van mn collega) dus ik weet hoe ik de slof moet gebruiken en waar ie voor dient.
als jij je slof en gewoon normaal aan hebt en normaal in je handen hebt (niet te strak of te los maar op gelijke lengte als je teugels) begrens je indd het omhoog komen, en houdt je dus dat neusje op de loodlijn, wel blijven drijven en naar je hand toe rijden anders kruipen ze achter de teugel. ook is het een hulpmiddel om een paard met zn neus over de grond (bij wijze van spreke) te laten lopen maar dan moet je natuurlijk niet die slof te strak hebben en je moet je handen laag en breed plaatsen.
(ik weet wel waar ik over praat, maak je geen zorgen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:16

Vicky_88 schreef:
ik werk op een springstal en rijd dagelijks een stuk of wat paarden met slof (en ook helaas omdat ik het moet van mn collega) dus ik weet hoe ik de slof moet gebruiken en waar ie voor dient.
als jij je slof en gewoon normaal aan hebt en normaal in je handen hebt (niet te strak of te los maar op gelijke lengte als je teugels) begrens je indd het omhoog komen, en houdt je dus dat neusje op de loodlijn, wel blijven drijven en naar je hand toe rijden anders kruipen ze achter de teugel. ook is het een hulpmiddel om een paard met zn neus over de grond (bij wijze van spreke) te laten lopen maar dan moet je natuurlijk niet die slof te strak hebben en je moet je handen laag en breed plaatsen.
(ik weet wel waar ik over praat, maak je geen zorgen)

Je geeft helaas al aan dat je de slof verkeerd gebruikt. Misschien wel met de goede doeleinden hoor, dat geloof ik eigenlijk ook wel Lachen Maar de manier waarop is niet helemaal correct. De slof hoort altijd LANGER te zijn dan je teugels, dus niet op gelijke lengte. De opwaartse beweging begrenzen wordt niet mee bedoeld het neusje op de loodlijn houden, dan is er geen sprake van nageeflijkheid of "aan de teugel". De opwaartse beweging kan je denk ik beter, overdreven gezegd, zien als het neusje meters voor de loodlijn. De slof is meer een hulpje om dat (nog meer) omhoog komen en het neusje er extreem ver uit hebben te begrenzen en het voor ruiter en paard makkelijker te maken op die manier, niet om het paard geen keuze meer te geven waar hij met zijn hoofd kan lopen. De slof helpt de meest opwaartse beweging / het echte meters voor de loodlijn of sterrenkijken te begrenzen (ik ga verder niet erop in of dit ook rijtechnisch op te lossen is of medische oorzaken kan hebben, het gaat nu even puur over het doel van de slof) waarbij de ruiter zelf door met het been richting de hand te rijden het neusje op de loodlijn hoort te krijgen, de slof is alleen een kleine hulp dus. Wanneer de slof aan zijkanten van de singel bevestigt wordt kan dat weer helpen wat meer oprichting te verkrijgen.

_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:33

mijn verzorgpony krijg ik ook niet altijd ''aan de teugel'' we hebben veel geoefend en het gaat nu een stukje beter Ja
ik blijf dit topic even volgen voor tips ofzo Tong uitsteken

mandy_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:22

ik heb een groot probleem met mijn huurpaard, ik huur em nu een jaar en loop met hem in de les. hij heeft m2 gelopen, kreeg touwtjes omgegooid voor het mooie en nu doet hij het dus gewoon helemaal niet meer zonder hulpmiddelen. maar omdat hij sinds kort kreupel is geweest, mag ik voorlopig niet met touwtjes rijden.. nou is hij zonder touwtjes totaal niet omlaag te krijgen.. hoe ik ook kneed of ophoudingen geef, hij doet het gewoon niet.. hij loopt maar met zen hoofd omhoog. ik heb 8 jaar rijuervaring waarbij ik altijd in lessen heb gelopen maar zelf men instructirsche krijgt hem niet omlaag..

wie kan mij hiermee helpen.. of tips geven..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:30

Mandy, je moet hem in eerste instantie VOORWAARTS rijden. Dus naar je hand toe rijden. Veel tempowisselingen en dan bedoel ik middenstap-arbeidsstap, arbeidsdraf, middendraf etc. Dat steeds kort achter elkaar, veeel schakelen dus. Als hij dat goed doet (zonder dat je overdreven moet drijven) dan pas kun je aan de voorkant gaan denken. Je paard is waarschijnlijk altijd verkeerd gereden en je moet niet lopen kneden etc. Voor gewoon de handen stil houden. NADAT je paard het voorwaarts onder de knie heeft, kun je eens proberen je hand te gaan sluiten zodat je het paard als het ware tegen je hand aan drijft. Maar NIET knijpen en kneden, zagen of dat soort flauwekul. Je zult opnieuw moeten beginnen met je paard. Met longeren kun je er best eens touwtjes aan knuppen, maar rijdt hem ajb zonder fratsen, anders leer je het nooit. Succes en bedenk dat dit tijd nodig heeft en altijd EERST voorwaarts.

mandy_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:35

dit zijn teminste tips waar ik aan kan werken, ik zeg ook altijd tegen me instructie dat ik liever niet aan zen teugels ga klooien want hij gooit meteen zen hoofd in zen nek en dan ben ik helemaal nergens meer..
bedankt

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:06

Die van mij wil wel aan de teugel in stap en galop alleen draf is een probleempje.. wie kan me helpen?

Heb wel goed les!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:10

fOrEveryOu schreef:
Die van mij wil wel aan de teugel in stap en galop alleen draf is een probleempje.. wie kan me helpen?

Heb wel goed les!

is ie in draf wel genoeg voorwaarts?
laat hem in stap aan de teugel lopen..
en ga dan naar draf.
en blijven kneden.. gaat ie omhoog met zijn hoofd ? overnieuw.
net zo lang tot hij het een stukje doet.
en beloon hem dan.
en uitstappen. en volgende keer zelfde.
dan is het al een stuk makkelijker.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:16

en ga dan naar draf.
en beloon hem dan.
dan is het al een stuk makkelijker.[/quote]

Ja dat wel maar komt af en toe terug.. maar rijd 'm dan der weer voorwaarts bij!
Als ik van stap naar de draf ga dan komt ie al omhoog..

Maar je hebt zoveel manieren van kneden en dan vraag ik me af welke dan de beste is!

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:33

De een zegt zo en de andere zo..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 03:03

@ Wildwings: ik heb het op verschillende stallen al jaren zo aangeleerd, dus zal wel goed zijn dan denk ik.
het is mij van de week zelfs nog gezegd toen had ik bij een ruin mijn slof wat langer als mijn teugels, nou nou nou ik kreeg me toch een berg over me heen. en ik moest die slof erbij pakken en dit en dat. terwijl ik juist vond dat ie zo lekker liep, achja (prestatiegericht is ook niet alles)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:18

fOrEveryOu schreef:
en ga dan naar draf.
en beloon hem dan.
dan is het al een stuk makkelijker.

Ja dat wel maar komt af en toe terug.. maar rijd 'm dan der weer voorwaarts bij!
Als ik van stap naar de draf ga dan komt ie al omhoog..

Maar je hebt zoveel manieren van kneden en dan vraag ik me af welke dan de beste is![/quote]

Juist NIET blijven kneden. Vanuit de voorwaartse drang naar je hand toe werken. Over de rug rijden, dan hoef je niet te 'kneden' om hem naar beneden te houden. Zogauw hij nageeft op de voorwaartse impuls van je been en zit juist je hand openen. Als je blijft frotten, ook als ie lekker laag loopt, dan wordt het nooit iets. Hand openen dus en mocht hij onverhoopt toch omhoog komen, even je hand sluiten zodat hij je hand even tegenkomt. Gaat ie weer zakken, dan hand openen. Probeer hem voorwaarts te rijden, liefst met z'n neus over de grond. Van daaruit ga je weer oppakken. Je begrenst op de hoogte waarvan jij niet wilt dat hij daar boven komt.
Maar ajb niet 'kneden'.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:06

Hollybolly schreef:
omdat er talloze topic worden opgestart over HELP ik kan mijn paard niet aan de teugelrijden, is het misschien een goed idee om hier even centraal de problemen voor te leggen, zodat ervaren mensen je kunnen helpen. Anders moet iedere keer weer hetzelfde worden uitgelegd.

Stel hier je vraag en je krijgt antwoord Knipoog

Het paard moet eerst op je hand leren vertrouwen voordat het pas echt los laat.

Urchill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:35

Ik heb er ook altijd problemen mee aan de teugel te rijden, maa gezien ik geen eigen paard heb en dus altijd manegepaarden rij, kan ik er ook weinig aan doen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:53

maikeltje schreef:
Juist NIET blijven kneden. Vanuit de voorwaartse drang naar je hand toe werken. Over de rug rijden, dan hoef je niet te 'kneden' om hem naar beneden te houden. Zogauw hij nageeft op de voorwaartse impuls van je been en zit juist je hand openen. Als je blijft frotten, ook als ie lekker laag loopt, dan wordt het nooit iets. Hand openen dus en mocht hij onverhoopt toch omhoog komen, even je hand sluiten zodat hij je hand even tegenkomt. Gaat ie weer zakken, dan hand openen. Probeer hem voorwaarts te rijden, liefst met z'n neus over de grond. Van daaruit ga je weer oppakken. Je begrenst op de hoogte waarvan jij niet wilt dat hij daar boven komt.
Maar ajb niet 'kneden'.

Helemaal mee eens.
Volgens mij is "het idee" van blijven kneden, dat je altijd wel ee keertje op het juiste moment druk zou geven ofzo?

Een paard loopt aan de teugel als de timing van de ruiter juist is.
Dan loopt het paard met een minimaal kneepje al rond en kan hij daarna ook spelen met de lengte van de hals en de oprichting of juist het lang en laag.
De basis zit alrijd in "aan het been" rijden. Bij 1 x drijven moet je reactie krijgen. Ook moeten de handen en de armen ontspannen zijn ook bij een beetje druk op de teugels.
Belangrijkste en meest gemaakte fout is het vast zetten van de handen, zowel teveel druk en het bang zijn dat ze de controle verliezen en het paard z'n hoofd "omhoog" doet. Helaas werkt dat totaal verkeerd en zal het paard z'n lichaam vast zetten en verkeerd gebruiken.....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:18

superwoman schreef:
maikeltje schreef:
Maar ajb niet 'kneden'.

Helemaal mee eens.
Volgens mij is "het idee" van blijven kneden, dat je altijd wel ee keertje op het juiste moment druk zou geven ofzo?

Een paard loopt aan de teugel als de timing van de ruiter juist is.
Dan loopt het paard met een minimaal kneepje al rond en kan hij daarna ook spelen met de lengte van de hals en de oprichting of juist het lang en laag.
De basis zit alrijd in "aan het been" rijden. Bij 1 x drijven moet je reactie krijgen. Ook moeten de handen en de armen ontspannen zijn ook bij een beetje druk op de teugels.
Belangrijkste en meest gemaakte fout is het vast zetten van de handen, zowel teveel druk en het bang zijn dat ze de controle verliezen en het paard z'n hoofd "omhoog" doet. Helaas werkt dat totaal verkeerd en zal het paard z'n lichaam vast zetten en verkeerd gebruiken.....

Mooie aanvulling Ja

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:49

inderdaad je moet altijd die voorwaartse impuls blijven geven, als je voelt dat je paard zn rug ontspand zal hij vanzelf naar beneden komen. Je hoeft inderdaad niet altijd te kneden want bijna alles draait om de impuls die je geeft, als je ziet dat je paard met zijn hoofd voor de loodlijn loopt dan loopt hij goed.Als je voelt dat hij zwaarder word moet je weer impuls geven!

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:25

Ik ben met Baumgold weer een beetje opnieuw begonnen om haar aan de teugel te laten lopen Ja
Ze is nu 24 en ze heeft wel vroeger het Z gelopen...
Ik moet zegmaar heel de tijd vragen en als zij vast pakt ook gewoon blijven vragen..
Pas wanneer ze nageeflijk loopt mag ik ontspannen.. zodra ze omhoog komt moet ik weer vragen..

Maar het lukt nog niet zo goed.. ik weet dat het niet in 1 keer gaat, maar het is wel zo dat wanneer ik de stap heb
gehad dan ga ik draven en dan gaat het ook nog wel, maar na de galop pakt ze haar bit vast (vooral aan de rechterkant)
en dan trekt ze heel haar hoofd eruit!

Wie heeft er nog wat tips ?

Marjoleinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:28

Bij mijn verzorgpaard geef ik altijd kleine kneepjes in de teugel en ontspan weer, kneepjes, ontspan weer, enz. Dat helpt bij haar. Heb wel het voordeel dat ze heel makkelijk aan de teugel gaat, soms doet ze het al zelf!

Maar bij elk paard gaat het anders.

xx

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:45

gewoon blijven oefenen !

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:42

Hallo,
Wij (Eline en Shauni) hebben alletwee een verzorgpony en leasepaard en zodoende helpen we elkaar ook welleens. Vaak leren we alletwee andere dingen aan en dan gaan we uitproberen welke nou het beste werkt enzo wat ons beter lijkt, bijvoorbeeld nu weer; Shauni heeft geleerd om met kneepjes en been haar paard aan de teugel te krijgen, dus echt het 'spelen met de handen', Eline met druk en been, dus ophouden van voren en dan achterhand eronder met been d'r aan. Maar het viel mij (Eline ) laatst op dat shauni door die kneepjes zo'n los-vast-contact had dan met de mond van Itica, dus hebben we geprobeert Itica met druk+been aan de teugel te krijgen. Uiteindelijk snapte Itica het wel, maar nu had shauni het gevoel dat Itica dan heel erg hangt (deed ze altijd al, nu dus nog erger) Maar dat kan toch ook zo lijken, omdat je sowieso al je hand meer gebruikt om druk te geven, dat ze dan contact zoekt met je hand en dan het dan lijkt of ze hangt? Wel loopt itica altijd al veel op de voorhand, en ik dacht misschien dit probleem ook al te kunnen oplossen door dan voor weer op te houden en benen erbij dat ze d'r achterhand er wel onder krijgt..

Dus onze vraag; Wat is nu beter, kneepjes of druk, en hoe dan het bijbehorende probleem oplossen? Want hangen doet ze eigenlijk al lang, en we proberen nu al zo lang dat opt lossen met hand ontspannen en been, dat we twijfelen of paard die link wel snapt? Nouja barst los