Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:02

Citaat:
I'm not saying the work with the horses is right or wrong, but I just wanted to point out that several of the images are the same. For example there image of Edward with the girl on the chestnut horse is shown twice, the image of Edward's horses head is a zoomed in shot of one prior. The images all seem to be of the same moment, like 3-4 images of one movement. In other words, look at the background, you can see that the photographer was shooting lightnening fast while these horses were like this and presenting images that make it look like they rode for an hour like this, when in fact, all I see is 3-4 isolated moments. I would like to see what the rest of the warm up looked like. Having seen Anky warm up before, I doubt it looked like that the entire time. Clearly, the author(s) have an agenda in posting these the way they did.

Dit is een opmerking uit een amerikaans forum over de foto's waar dit topic mee is begonnen.
geeft ook stof tot nadenken (en dan met name over de motieven van de gene die deze foto's op het web publiceerd)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:03

Precies Lielle, ik kijk en ik lees er over.

Als ik naar dat oog kijk, zie ik wat anders. Verschil van mening dus, maar heb jij daar moeite mee?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:06

Kaja, Ik heb met dergelijke uitspraken geen moeite. Dat zegt niets over of ik het er ook mee eens ben.

Maar als iemand een dergelijke vraag wil stellen zal hij of zij daar wel een reden voor hebben. Ik leg dat naast me neer of ik reageer erop. Zo eenvoudig werkt dat bij mij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:08

Nee hoor, maar discussie op basis van jouw van mijn interpretatie van een ooguitdrukking is dan wel zinloos.

Maar in mijn ogen is alleen lezen over iets niet voldoende om je er een compleet beeld van te vormen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:11

Aqua8horse schreef:
Kaja Is het verboden om kennis te vergaren over iets wat jij niet gebruikt en dus niet bekend mee bent?

Kennis vergaren id de teksten in je opnemen en niet om je ermee te bemoeien en allerlei zeur teksten rond te posten, om vervolgens te roepen dat je geen verstand hebt van LDR....

Zo komen al die belachelijke verhalen de wereld in, men snapt er de ballen niet van, maar gaat maar direct van dierenmishandeling uit....

Elk paard mocht willen dat ie op stal kwam bij Anky, goed eten, een warme stal met voldoende bodembedekking, waar ze drie keer per dag mesten, weiland, een personal assistent Haha! , een DA die regelmatig en bij elke tempratuursverhoging op de stoep staat, een hoefsmid die je van binnen en buiten bestudeerd en kent zodat je de juiste schoenen aan hebt, zodra je ziek bent word er van alles geregeld en word je direct in een kliniek geplaatst zodat de juiste zorg binnen handbereik ligt EN de paarden worden behandeld als koningskinderen....

Nou wat zullen die paarden bang en ontevreden zijn!!!

En gezien alle titels die Anky al veroverd heeft, Prisco die 32 jaar is én Bonnie die zoals Lachmar al zei met zijn 22 jaar nog steeds een dolle 3 jarige lijkt.... Ze blaken allen van gezondheid....

Jeetje waar die Anky van Grunsven toch mee bezig is....

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:21

Kaja schreef:
Aqua8horse schreef:

Haha Haha! Heel fout... hihi

Na bijna een uur (?!) al deze 34 pagina's te hebben gelezen, kan ik geen woord meer uitbrengen Dromen Grapje!

Ik wil overigens wel sommige mensen (zoals Mireille1970 en Kaya en nog meer!) complimenteren met de argumenten en uitleg die zij op dit topic hebben gegeven! Dat doe IK ze niet na!

OK dan!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:21

Citaat:

A8H

:Een klassieke ruiter heeft zijn paard dus ontspannen. Deze ruiter traint dus samen met zijn paard van ontspanning naar inspanning.

Welk paard en ruiter is nu volgens jullie in het voordeel?

En dan mezelf even:
Citaat:
LDR gebruikt wordt om de spieren op te rekken. Dat heeft niets te maken met gespannen spieren te ontspannen dat heeft te maken met spieren voorbereiden op inspanning/ aanspanning

het gaat wel erg snel allemaal, dus even de vraag en de reactie bij elkaar gezet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:42

Moet zeggen dat leren en deze discussie volgen een erg lastige bezigheid is.
Mag ik alle mensen er op wijzen dat ik van de zogenaamde tegenhangers nog niet echt goede argumenten heb gehoord om niet zo te trainen en wat eventueel de nadelen zijn.
Mag ik tevens de aanhangers er aan herineren dat ik een eventueel nadeel heb genoemd (nl het verkeerde punt van de hals als hoogste punt) maar nog niet ergens heb kunnen ontdekken of dat idd zo is of dat hier een andere reden voor is?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:08

Kaja schreef:
Aqua8horse schreef:
Kaja Is het verboden om kennis te vergaren over iets wat jij niet gebruikt en dus niet bekend mee bent?

Kennis vergaren id de teksten in je opnemen en niet om je ermee te bemoeien en allerlei zeur teksten rond te posten, om vervolgens te roepen dat je geen verstand hebt van LDR....

Zo komen al die belachelijke verhalen de wereld in, men snapt er de ballen niet van, maar gaat maar direct van dierenmishandeling uit....

Elk paard mocht willen dat ie op stal kwam bij Anky, goed eten, een warme stal met voldoende bodembedekking, waar ze drie keer per dag mesten, weiland, een personal assistent Haha! , een DA die regelmatig en bij elke tempratuursverhoging op de stoep staat, een hoefsmid die je van binnen en buiten bestudeerd en kent zodat je de juiste schoenen aan hebt, zodra je ziek bent word er van alles geregeld en word je direct in een kliniek geplaatst zodat de juiste zorg binnen handbereik ligt EN de paarden worden behandeld als koningskinderen....

En gezien alle titels die Anky al veroverd heeft, Prisco die 32 jaar is én Bonnie die zoals Lachmar al zei met zijn 22 jaar nog steeds een dolle 3 jarige lijkt.... Ze blaken allen van gezondheid....

Vergeet niet de weidegang...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:09

Dank je wel siko.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:11

Zoo net even 10 blz. bijgelezen Haha!

Aqua8horse: jij vroeg tot vervelens toe: welke ruiter is in het voordeel.
Jij beweert dat klassiek trainen dus vanuit ontspanning begint.
Ok. Maar dat bereiken ze ook enkel door eerst los te rijden, nl. vwnw. Daarmee maak je de spieren los (want je paard mag nog zo 'mentaal' ontspannen zijn als je wil, spieren hebben minimum 10 minuten goede opwarming nodig om los te kunnen worden, en dat kan algauw oplopen tot een half uur.
De bedoeling van vwnw is om het paard helemaal los te krijgen. Je wil dat hij reeds wat gaat dragen, tenminste op 4 benen gaat lopen, en zijn lijf loslaat van zijn kaak tot zijn staart.

Iemand die LDR gelooft dat hij het paard net dat iets meer kan ontspannen en losmaken door het paard dieper in te stellen. Ik neem aan dat zij net zo goed beginnen met vwnw losrijden.

Jij schildert LDR hier af alsof het een methode is waar paarden uren aan een stuk met hun kin op de borst lopen.
Ik denk, als ik goed gelezen heb, dat LDR veel meer dan dat is.
Het is een extra vorm van wat controle, het is het tijdens de training nakijken of het paard nog flitsend is, of het nog net zo makkelijk in elke houding in te stellen als het hoort.
Het is kijken of je ook met veranderde houding nog de rug er optimaal kunt bijhouden, en of je het paard net zo makkelijk weer uit die positie kunt wegrijden...
Ik vind het moeilijk om het hier uit te leggen, maar Tyrza legde het heel goed uit enkele pagina's terug.

Ik ga de lijn eens doortrekken naar mensen, omdat dingen dan wat makkelijker voor te stellen zijn:

Bij het klassiek stretchen ga je alleen spieren oprekken. Zo wil je je lichaam los en soepel krijgen.

Maar er zijn nieuwe methodes die daar wat aan toevoegen: ze gaan spieren rekken , daarna onmiddelijk opspannen, en direct daarna gaan ze da antagonistische spier (die de spier zelf tegenhoudt ahw) aan spannen.
Hierdoor zou je beter en gezonder kunnen stretchen. De methode is vrij nieuw, maar resultaten tot nog toe zien er bemoedigend uit.
Door deze manier ga je dus eerst de spier oprekken, je laat hem los, maar vooral door het spannen van de antagonistische spier moet de eerste spier wel volledig ontspannen opnieuw.

LDR klinkt heel erg als deze laatste methode. Je gaat het paard extra oprekken door hem even dieper te vragen en de rug te laten opbollen, je laat los en vraagt opnieuw normale oprichting.

Hm, ik krijg het niet zo goed uitgelegd zoals het in mijn hoofd zit.

Nuja, ik vind de plaatjes nog steeds niet erg mooi, maar idd, ze lijken heel snel na elkaar genomen dus het kan wel momentopname zijn.
Verder zie ik LDR ondertussen niet meer als een zuiver hals-hoofdhouding. Deze discussie heeft mij idd kunnen bijbrengen dat het concept veel rijker is.
Als iemand gewoon klassiek rijdt, en dan tussendoor het paard even LDR instelt voor wat extra controle, ruggebruik, ontspanning, oprekking,... Dan kan daar volgens mij niet veel fout mee zijn.

Wat dat achter de LL lopen betreft: ik heb nog NOOIT een paard gezien dat met de correcte verzameling, licht in de mond, en alles wat hoort, piaffeert.
Ik zie paarden als Salinero een machtige piaffe brengen, schijnbaar licht in de mond, dansend en verend, ja met de neus mss iets erachter, maar niet storend. Het wekt bij mij de indruk dat het paard op geen enkel andere manier beter zou kunnen piafferen.

Edit: wat uitleg toegevoegd
Laatst bijgewerkt door poes op 10-06-05 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:13

En dat vind ik een geweldige samenvatting van deze 30 pagina's.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:15

Mireille1970 schreef:
Kaja schreef:

Vergeet niet de weidegang...

ik wil niet vervelend zijn Bloos , ondanks de meeste paarden er goed uitzien van anky, zitten er toch ook paarden tussen die niet zo gezond ogen. bij mijn instructeur op stal staat er momenteel 1 van anky en die ziet er nou niet bepaald vrolijk en gezond-ogend uit. even voor de duidelijkheid; dit staat los van de ldr voordat mensen hier ook een oordeel weer uit vellen Knipoog ikzelf ben nooit voor of tegenstander geweest, ben altijd open-minded Haha! , van ldr...maar sinds kort moet ik ook onder begeleiding wat ldr rijden en ik moet zeggen dat het wel erg lekker gaat met rijden. paard briest van ontspanning, oortjes pal naar voor, kan hem plaatsen/ rijden waar ik hem wil hebben, meer voorwaarts, achterhand is actiever/ sneller....en zo kan ik nog wel even doorgaan met alle positieve ervaringen...dus ook ik vind dat als je het systeem nog niet eerder zelf hebt ervaren, dat je niet te snel van mening moet zijn dat het slecht zou zijn. eerst proberen en dan oordelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:16

En dat door iemand die aan het begin van het topic gruwelde van de foto's, niet begreep hoe die paarden er in de ring nog zo goed uitzagen, en volledig anti-LDR was Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:19

Lielle schreef:
En dat vind ik een geweldige samenvatting van deze 30 pagina's.

Daar ga ik in mee.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:20

@Mireille... Ook dat staat er tussen... lees maar.... Haha!

@Klomp... Beetje onzinnige post over dat paard bij je instructeur van Anky.... die staat toch niet BIJ ANKY.... Slapen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:22

Poes ik vind dat je het heel mooi verwoord.

Inderdaad is het een extra aanvulling op klassiek. uiteindelijk beginnen we allemaal met hetzelfde zadelmak maken met voorwaarts neerwaarts etc etc... elke dag die basis en LDR als extraatje voor meer lossigheid waar nodig, scherpere controle op je eigen rijderij, een check of alles oké is of iedere spierbundel nog evenveel buigzaam is als gisteren etc etc....

Als je een paard alle uren LDR zou rijden zou die nooit echt nooit zo door een proef kunnen als ze doen (de voorbeelden)...

Dan zou je - zoals de tegenhangers zeggen trekkend - altijd een paard te diep en achter het been op de voorhand hebben...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:24

Kaja schreef:

@Klomp... Beetje onzinnige post over dat paard bij je instructeur van Anky.... die staat toch niet BIJ ANKY.... Slapen

Sorry had ik over het hoofd gezien...... excuus!! Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:25

Ik meen me toch te herinneren dat klomp een aardig felle anti-LDR ruiter was?

Overigens hoeft het welzijn van een paard niet beinvloed te worden door de plek waar hij/zij heeft gestaan. Er kunnen zoveel factoren een rol spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:26

Aqua8horse schreef:
Diepgaande uitleg kan je hier viewtopic.php?f=8&t=416489 vinden.

Voor als nog zie ik geen reden om hier een diepgaande uitleg te geven als op een eenvoudige vraag van mijn kant al niet gereageerd wordt? Zo moeilijk lijkt mij die vraag mij nu ook weer niet.....

Als een paard dus meer ontspannen moet, betekent dat dat het dier gespannen is. Vaak wordt LDR daar voor gebruikt. Bij LDR werk je dus van spanning naar ontspanning?

Een klassieke ruiter heeft zijn paard dus ontspannen. Deze ruiter traint dus samen met zijn paard van ontspanning naar inspanning.

Welk paard en ruiter is nu volgens jullie in het voordeel?

Als iets nieuw is moet je het de tijd kunnen geven om te zich te kunnen ontwikkelen.

Als je LDR gebruikt om je onbeheersbare paard zonder basis ontspannen te krijgen en rond te rijden tsja, dan gebruik je het inderdaad om je paard van spanning naar ontspanning te rijden.
Maar normaal gesproken begin je met LDR losrijden als je paard een fatsoenlijke basis heeft en fijn naar de hand gereden akn worden. MBV LDR kan je daarna je paard meer oevr de rug rijden enz. het gebruikelijke wat je met losirjden wil bereiken. Ook is het voor mij een fase waarin je je paard van zijn stal/wei-instelling naar de werkinstelling qua motivatie rijdt. maar of je dat nou klassiek (waar ik evenzeer voor ben) of door middel van LDR doet wat maakt dat verder nou uit? Geen enkel paard komt vol in de oprichting en concentratie van stal en kan meteen zonder spierproblemen in de leerfase gebracht worden.
Ieder paard geeft met een andere methode een beter gevoel, of dat nou klassiek is of LDR. Het is eigenlijk met sommige paarden een logische manier van ridjen wanneer ej ej gevoel volgt en met andere paarden komt dan meer de klassieke manier van rijden tot stand.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-05 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:26

Kaja schreef:

@Klomp... Beetje onzinnige post over dat paard bij je instructeur van Anky.... die staat toch niet BIJ ANKY....
Slapen

waarom?? ik mag toch eerlijk zijn? ik vind dat anky haar paarden er prima uitzien en ze zullen het heus goed hebben, anders is de prestatie ook niet optimaal lijkt me, maar het komt toch voor dat niet alle paarden er goed bij staan. om dan gelijk zo'n reactie te geven, vind ik een onzinnige post Slapen
bovendien is iedereen vrij om een mening te geven....dat wil jij ook graag toch???

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:27

Mireille1970 schreef:
Poes ik vind dat je het heel mooi verwoord.

*trots* Haha!

Maar idd, moesten die mensen hun paarden nu constant zo rijden, dan krijg je ze in de ring nooit meer omhoog. Ik begrijp nu dat het hier niet om een vaste houding gaat waar je het paard altijd in traint.
Ik begin het concept steeds mooier te vinden. Het liefst zou ik het nu nog eens iemand irl zien toepassen natuurlijk Lachen

Ben uiteindelijk wel blij dat ik alles hier gelezen heb. Het heeft me echt wat bijgebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:30

En aqua8horse, het wordt inmiddels wel een beetje vervelend dat eider discussie heir meot uitdraaien op de belichting van je eigen methode en dat je iedere opmerking van iedereen naar je toe trekt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:30

Anoukie schreef:

Ik meen me toch te herinneren dat klomp een aardig felle anti-LDR ruiter was?

Overigens hoeft het welzijn van een paard niet beinvloed te worden door de plek waar hij/zij heeft gestaan. Er kunnen zoveel factoren een rol spelen.

oja, knap dat jij dat weet!! ik heb me nergens op dit forum negatief uitgesproken over ldr ten eerste, ik ben nooit tegen of voor geweest, omdat ik simpelweg nog nooit eerder ermee in aanraking ben geweest, daarbij vind ik dat je het eerst moet ondervinden eer ik er een oordeel over vestig. dat je mij zomaar ergens van betigt vind ik raar, gebruik de zoekfunctie maar en kijk maar of jij een negatief oordeel van mij kunt vinden met betrekking op de LDR... Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:31

Ik dacht eigenlijk ook dat klomp fel tegenstander was.
us nu toch wat anders ervaren Lachen
En mijn vraag wat mankeert dat paard dan?
Dat schept misschien ook weer duidelijkheid.

Verder ben ik wel benieuwd of ts nog andere posts gaat hebben op bokt.
En dan buiten de LDR discussie om.
En of de ip vergeleken word met friemel aqua enz?