Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:50

Magique, alle oefeningen zijn daar toch voor bedoeld, dus waarom zou rollkur dan geen onderdeel kunnen zijn? Net als halststrekken inderdaad, instellen en weer oprichten. Lijkt mij niet zo'n gek idee, dus dat zal dan vanzelf wel een keer komen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:53

Halsstrekken is een eitje als het paard eenmaal de "rollkur" onder de knie heeft. Waarom? Het paard laat los en kan de hand hierdoor makkelijk volgen/aannemen. Het zoekt de hand vanzelf op.

Ik snap eigenlijk überhaupt niet waarom het heeft over óf LDR óf klassiek. Sterker nog, juist door dergelijke discussies zoals deze ben ik me pas gaan realiseren dat ik LDR rijd met Tol. Zoals ik al eerder vermeldde, is dit er spelenderwijs in gekomen.

Het is nu niet zo dat ik les kreeg en ik te horen kreeg: "Zo Tyrza, vandaag gaan we LDR rijden". Knipoog Sterker nog, een jaar geleden ging ik weer net wat anders te werk. Dit omdat we ons uiteraard steeds meer verbeteren en ontwikkelen en we er zo dusdanig naartoe gegroeid zijn.

LDR pas ik vrijwel niet toe bij mijn lesklanten. Mede vanwege de reden dat men oa. nog niet zover is, maar ook omdat de combinatie teveel moet schroeven aan de basis.

Ik moet nu eerlijk bekennen dat dit topic een gebed zonder eind wordt. Ik denk dat de mensen die nog niet overtuigd zijn over het effect van LDR eens contact met me op moeten nemen, zodat ik ze een demo kan geven over het wel en wee hiervan. En nogmaals: niet bij alle paarden pas ik LDR toe. En ook VOORDAT ik überhaupt LDR (ik vind het inmiddels een scheldwoord worden) toepas, moet het paard voldoende op de achterhand geplaatst worden en fijner aan de hulpen staan. En dat is weer een heel ander verhaal.

Ik maak er verder geen woorden meer aan vuil, ik denk dat ik objectief ben geweest en er ruim voldoende over heb uitgelegd Knipoog

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:20

denk da je het mooi samengevat hebt tyrza.
LDR lijkt voor sommigen een 'vies woord' te worden nu.

mss kan dit topic zonder eind na 34 blz eindelijk afgesloten worden nu .

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:25

Het is helemaal een eitje als je gewoon klassiek traint. En dan heb je in ieder geval geen balans problemen en andere blessures (vroeg of laat Lachen )
Bovendien een paard met een gang waar souplesse standaard inzit omdat schwung en tact al aanwezig zijn zodra je op het paard gaat zitten.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:27

Ok Thyrza, ik zou toch al komen. Dan laat jij zien wat jij kan en ik zal je laten zien wat voor effect onze manier van trainen heeft op jouw paard.
Dan kunnen we meteen in real life zien en voelen wat nu het beste is of het slechtste. Lijkt mij erg interessant.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:47

Same here Lachen En zoals eerder gezegd: je bent van harte welkom, de koffie staat klaar!

Maar ik denk niet dat het hier om een "goed" of "slecht" betreft, eerder van een "beter" en "minder". Tong uitsteken

Enne.... leer nu eindelijk eens mijn naam goed te schrijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:51

Lijkt me interessanter als Aquahorse een keertje op dezelfde wedstrijd als Tyrza start.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:56

Tsja, maar dan moet Aqua toch eerst de B, L, M, Z, ZZ, etc door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:57

Manon 2 schreef:
Tsja, maar dan moet Aqua toch eerst de B, L, M, Z, ZZ, etc door.

Ik ben pas 28 dus met een beetje mazzel blijf ik de eerste 30 jaar nog wel in leven Haha!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:57

*LOL* *Proest* *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:25

Aqua8horse schreef:
Ok Thyrza, ik zou toch al komen. Dan laat jij zien wat jij kan en ik zal je laten zien wat voor effect onze manier van trainen heeft op jouw paard.

Is dit misschien een leuk item voor een gezamelijke clinic van jullie beideb over
- verzameling
- nageeflijkheid
- swung
- durchlassigkeit
- rechtrichten
- etc.

Interessant als jullie allebei een eigen paard meenemen en kunnen laten zien hoe jullie dit toepassen in de training.

Ik meld me direct aan als toeschouwer!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:28

Leuk idee Jippie Lachen. Ik meld me bij deze ook gelijk aan Haha!.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:29

en ik! Dat lijkt me een super clinic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:30

Het lijkt mij ook heel interessant. Ergens tussen Strijen en Creil, zeg maar precies er tussen in Clown . Willen jullie binnen of buiten Knipoog.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:55

Lijkt me een goed plan. Ik sta er geheel voor open Knipoog Geven we het publiek de kans om zelf een mening te vormen aan de hand van feiten en bewijzen Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:59

als het met het OV te bereiken is, dan kom ik zeker ook als toeschouwer... is er al een idee over de datum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 00:00

Nou dat lijkt me ook wel wat. Als die clinic er komt, ben ik zeker van de partij!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 10:19

Nou, er is lekker doorgepost zeg Haha!

Magique: Jouw opmerking over struisvogelpolitiek waarbij je zegt dat wij de positieve effecten van de 'nieuwe' techniek weigeren in te zien. Jij gaat hierbij geheel voorbij aan de nieuwe inzichten ten opzichte van de gezondheid van het paard.
Dit gaat om het psychische effect (zoals nog iemand ter sprake bracht): Het onderdanig maken van het paard, waardoor ie zich "overgeeft" wat dan wellicht als ontspanning gezien wordt, maar psychisch niet persé ontspanning is. Dit is vooral zichtbaar (naar mijn mening) door de hoeveelheid oogwit dat te zien is bij paarden die echt diep-rond zijn ingesteld (ook onder bijv. Tineke).
Ook gaat dit over de spiertechnische effecten die uitgebreid beschreven staan op Theresa's site. Ik heb geen tijd om daar een uitgebreide Nl samenvatting van te schrijven...misschien ooit eens... Een paar belangrijke punten zijn het niet verder dan de schoft komen van het rekkend effect van de bovenlijn (dus geen additioneel effect voor de rug bovenop lang en laag instellen) en dat de onderhalsspieren (of de ruiterhand) moeten werken om de neus achter de natuurlijk-afhangende houding te brengen.
Daar bovenop komt dan nog het werk van Weiler, dat mijns inziens niet alleen zegt dat LDR problemen veroorzaakt, maar elke vorm van achter de loodlijn rijden en het is aannemelijk dat meer achter de loodlijn, een sterker negatief effect zal geven.
Dat de hierdoor veroorzaakte pijn niet direct opvalt, is omdat deze chronisch zal zijn en de hierboven beschreven psyche zou daar ook nog toe bij kunnen dragen.
Jij stopt dus je kop in het zand omtrend al deze mogelijke (tot aan het zekere toe) negatieve kanten van LDR rijden, omdat jij niet van dit systeem wilt hoeven afstappen (want het is voor jou zo prettig rijden).
Ik sluit mijn ogen niet voor deze zaken, en kies er voor bij het bestaan van enige twijfel, mijn paard het voordeel te geven, in afwachting van harder bewijs.

De schouderbw/traver discussie: Hoho snapt duidelijk niet het nut van deze oefeningen. Ongetwijfeld zijn die op dit forum wel ergens goed uitgelegd. Het nut voor het achterbeen gebruik is dat je één achterbeen geïsoleerd kan aanpakken: Het been dat onder het zwaartepunt stapt. Door schoudervoor tot schouderbinnenwaarts te rijden train je dus het binnenachterbeen specifiek en je leert de schouder voor de achterhand te plaatsen. Dit is essentieel voor het recht richten.

Het halsstrekken zoals het in de proef wordt gevraagd (met de neus ook weer voor de loodlijn natuurlijk) vind ik vaak opvallend slecht gebeuren met LDR gereden paarden. Vaak blijft hier de neus achter de loodlijn hangen en ook komt de neus vaak niet laag genoeg (ook bij de topruiters in de GP). "Klassiek(er)" gereden paarden komen over het algemeen makkelijker naar beneden en blijven daarbij (meestal) probleemloos voor de loodlijn. Uitzonderingen zullen er aan beide kanten altijd te vinden zijn.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:59

Ik meld me ook aan voor de clinic !

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:56

QQQQ schreef:
Jij stopt dus je kop in het zand omtrend al deze mogelijke (tot aan het zekere toe) negatieve kanten van LDR rijden, omdat jij niet van dit systeem wilt hoeven afstappen (want het is voor jou zo prettig rijden).

Nee Q, jij beschrijft een aantal negatieve kanten van LDR. Je houdt er alleen even geen rekening meer mee dat ik daar een andere visie op heb en dat is iets anders dan voorbij gaan aan die mogelijke negatieve kanten.
Over het onderzoek van dr. Weiler; ik sluit me volledig aan bij wat Aimee eerder in dit topic schreef. Ik vind het maar dubieus dat er niets van hem te vinden is wat betreft wetenschappelijke publicaties, in die zin dat zijn onderzoeken dus voor aannemelijk worden aangenomen.
Over de spieren; ik berust mij graag op de zeer positieve ervaringen die ik heb met Solange Schrijer, haar kennis en kunde is haast onuitputtelijk wat betreft oa de biomechanica van paarden. Overigens is zij bezig een boek te schrijven, over een tijdje kunnen jullie dan allemaal haar visie er op na lezen.
Over de psychische effecten; ik ken geen enkel paard waar het LDR een negatief effect had op de psychische gezondheid. In tegendeel zelfs, de paarden zaten juist steeds beter in hun vel, juist ook psychisch gezien. Al is dat in mijn ogen een moeilijk meetbaar punt, een opmerking als "onze paarden hebben altijd zin in het werk" is heel erg subjectief. Nog steeds kunnen paarden dat niet vertellen, ze kunnen dat slechts merkbaar maken door hun gedrag en hun lichamelijke conditie. Door die twee middelen vertellen mijn paarden mij dat ze het LDR zeker niet als onprettig ervaren.
Er zullen vast ook wel paarden zijn die dat wel doen, daar pas ik dan uiteraard het rijden op aan. Net zoals een 'klassieke' ruiter zijn rijden op het paard behoort af te stemmen.
Door goed mijn paarden te observeren en de gegeven informatie steeds weer te overpeinzen neem ik de twijfel weg. Want gezonde, vrolijke paarden zijn voor mij meer dan genoeg redenen om elke twijfel uit de weg te slaan.
Ik ga voor 'happy athlete'!!!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:04

ALs jullie tegen die tijd laten weten waar het is. Wil ik ook wel komen kijken.

Groetjes joyce

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:09

Voor die clinic is het misschien ook wel interessant om nog andere ruiters/trainers uit te nodigen. Felle voor- en tegenstanders van LDR en een belangrijke rol van het publiek in bouwen.
Misschien wil Rien v/d Schaft wel z'n medewerking verlenen en Solange Schrijer kan ook erg goed uitleg geven en het één en ander laten zien.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 12:10

Magique"]
jij beschrijft een aantal negatieve kanten van LDR. Je houdt er alleen even geen rekening meer mee dat ik daar een andere visie op heb en dat is iets anders dan voorbij gaan aan die mogelijke negatieve kanten.
[/quote]

Diezelfde redenatie zou dan gelden voor jouw beschuldiging van hetzelfde mijn kant op Knipoog

[quote="Magique"]
Over het onderzoek van dr. Weiler; ik sluit me volledig aan bij wat Aimee eerder in dit topic schreef. Ik vind het maar dubieus dat er niets van hem te vinden is wat betreft wetenschappelijke publicaties, in die zin dat zijn onderzoeken dus voor aannemelijk worden aangenomen.
[/quote]

Dat er een boek van is uitgegeven, lijkt mij een heel sterk punt; dat gebeurt niet zomaar van elk onderzoek. Ik weet niet wat voor peer-reviews hierop zijn losgelaten natuurlijk, maar zonder het eerst te lezen en bestuderen vind ik niet dat je zomaar dat onderzoek naast je neer kunt leggen. Dat vind ik een te makkelijke oplossing en weldegelijk struisvogelig, want je kiest ervoor bewijzen te negeren.
Dat er in de wetenschappelijke journals van MedLine niets over te vinden valt, vind ik dus niet zo heel vreemd. Zoals ik al eerder aangaf, zal een beschrijvend onderzoek waarin onder andere gezien wordt dat overbelasting van banden tot verbening kan leiden, niet erg interessant worden gevonden door de algemene wetenschappelijke omgeving en daardoor mogelijk moeilijk te publiceren zijn.
Wellicht staan er verder in het boek zelf nog meer referenties van hem.

[quote="Magique"]
Over de spieren; ik berust mij graag op de zeer positieve ervaringen die ik heb met Solange Schrijer, haar kennis en kunde is haast onuitputtelijk wat betreft oa de biomechanica van paarden. Overigens is zij bezig een boek te schrijven, over een tijdje kunnen jullie dan allemaal haar visie er op na lezen.
[/quote]

Daar zullen we dan maar op moeten wachten. Wellicht is dat dan het "hardere bewijs" dat ik bedoelde. Zolang dat er niet is, kunnen we er natuurlijk niet veel mee.
Betrekt ze daar alleen de spieren in of ook nog andere punten?

[quote="Magique schreef:
Ik ga voor 'happy athlete'!!!

Happy voor zover jij dat kan beoordelen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:11

Inderdaad Tyrza, ik denk dat het gaat om een verbetering te zoeken. Daar zijn we immers allemaal bij gebaat en ook naar op zoek, anders is de uitdaging immers weg

Misschien is in de toekomst zo'n clinic best leuk. In de toekomst omdat ik nu vind dat de mensen die graag zo'n clinic willen bijwonen al bij voorbaat niet objectief zijn, op een enkeling na. En er is zeker een onder toontje die mij niet uitnodigt om om dit moment mee te werken aan zo'n clinic.

Ik ga eerst zelf een keer samen met Tyrza van gedachten wisselen. We zijn het op het punt van het LDR niet helemaal eens maar Tyrza blijft objectief en is dat ook altijd geweest tegen mij. Daar heb ik veel respect voor maar natuurlijk ook voor het nivo wat je met Toltoi inmiddels hebt bereikt en dat je blijft openstaan voor eventuele verbeteringen! OK dan!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 12:12

Moeten we misschien ook voor die clinic dan even de ME regelen? Haha!