Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:36

Ts heeft het al moeilijk genoeg, ik hoop dat er een oplossing komt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:48

Moderatoropmerking:
Hierbij het uitdrukkelijke verzoek om respectvol te reageren. Daarmee zorg je voor een goede sfeer op Bokt en voorkom je dat dit topic gesloten wordt en TS geen updates meer plaatst.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:53

Al die vooroordelen. Wat maken mensen zich toch druk.

TS, hou ons op de hoogte!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:00

Toen ik 15 was -long time ago- wist ik echt niet zoveel als nu,erg afhankelijk van mijn ouders en helaas waren die niet zo begaan met de paarden...

Als ik op zo'n toch wel kwetsbare leeftijd dit topic zou lezen dan weet ik niet wat ik zou doen... sommige reacties zijn echt hard voor een 15 jarige,hoe goed bedoeld het ook is voor het paard.

Ts zal nu vast veel verdriet hebben van dat Char daar nu staat en waarschijnlijk niet meer thuis komt.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:31

k_m schreef:
@weidebloem, dat bedoel ik ook inderdaad! De handelaar is hier de slechte als hij effectief op de hoogte was. Niet de ts of de vader. En zo is ook de handelaar verantwoordelijk voor dit paard! Ik vind niet dat je hun verantwoordelijk kunt achten hiervoor, of verwachten dat ze grote kosten gaan maken aan een paard wat door een ander als gezond verkocht is. Dingen zeggen als dat elk paard zo gaat eindigen bij hun?? Echt grof.. Ze zullen hun les wel geleerd hebben..

Echt he? En hoe sommige mensen ook maar doordrammen :(

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 00:09

k_m schreef:
De handelaar is hier de slechte als hij effectief op de hoogte was. Niet de ts of de vader.

Eh, als eigenaar van het paard ben je toch echt wel verantwoordelijk hoor.
k_m schreef:
Ik vind niet dat je hun verantwoordelijk kunt achten hiervoor,

En waarom niet? Paard is als gezond verkocht ja, maar als koper heb je wel de plicht zelf onderzoek te doen.

Plus dat er al van alles aan de hand was, en TS zelf (of dat onder druk van de ouders was of niet) gewoon door is blijven rijden, zonder de problemen echt aan te pakken.

k_m schreef:
Dingen zeggen als dat elk paard zo gaat eindigen bij hun??

En toch is die kans wel aanwezig, vooral ook in het licht van eerder gemaakte keuzes, als in, geen onderzoek laten doen, en niet laten behandelen, of zeer kort na een behandeling alweer gaan rijden (als in: twee dagen later). Terug naar de handelaar is geen slecht idee per se, maar de manier waarop vind ik niet getuigen van veel verantwoordelijkheidsgevoel, en ik heb niet het idee dat er ook maar iemand is die hiervan geleerd heeft.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:03

Marie_Anne schreef:
xxCYNNxx schreef:
Zo zal het ongetwijfeld gaan ja....en dat arme paard is degene die de prijs betaalt met een heleboel pijn om uiteindelijk na een tijdje bij de slager te eindigen.

Nee, super actie dit...paard toch gewoon terug brengen ipv zelf naar de kliniek te gaan....hopelijk komt er geen paard weer, want die eindigt net zo

Wat denk je nou te bereiken met dit irritante gedram tegen een meisje van 15 dat afhankelijk is van haar ouders?

Als er niet meer van die irritante drammers waren , waren er nog veel meer mensen die wel een smoes hebben waarom ze hun paard niet behandelen en aan het lot overlaten omdat ze het geld er niet voor over hebben. Dit is niet normaal en ook niet wenselijk en een paard medische zorg onthouden is volgens de wet ook strafbaar. Sinds juni een paard en doorrijden als het paard niet meer kan en dat blijven doen lijkt me eerder een reden dat het paard nu deze problemen heeft dan dat de reden zou zijn dat het al ongezond gekocht is. Het is tenslotte gekeurd.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:01

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat de DA kan vinden.

Voor TS vind ik het wel heel sneu. Op je 15e ben je afhankelijk van je ouders en als die er geen geld in willen stoppen houdt het helaas op.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:09

Veraaaaah schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat de DA kan vinden.

Voor TS vind ik het wel heel sneu. Op je 15e ben je afhankelijk van je ouders en als die er geen geld in willen stoppen houdt het helaas op.

De hele situatie is heel sneu er zal ergens verandering moeten komen. Hoop inderdaad dat die dierenarts even goed doorzoekt.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 22:17

Wij gaan zelf ook nog de DA spreken.
Ook heb ik echt slechte nachten en lig ik mijzelf in slaap te huilen, haar lege stal zien voelt echt niet fijn en vooral de vragen van mensen van waar ze is.
Morgen gaan we kijken of we langs kunnen komen. Ik zit zelfs al na te denken om de sport op te geven voor dr, maar dat vindt ik een enorm moeilijke keuze.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:21

Ik ben wel benieuwd wat jij bedoelt met 'in de sport gaan'? Wat voor niveau zit je nu/hoeveel wedstrijden rijd je en wat is je toekomstbeeld mbt de sport?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:25

Over 10 jaar kan je ook nog de sport in. Lijkt me nu belangrijker om gewoon lekker van een paard te genieten en daar de verantwoordelijkheden voor te dragen.
De sport kan altijd nog. Genoeg in mijn omgeving die boven de 30/40 zijn en nu pas echt op hoog niveau presteren :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:39

Kmbly schreef:
Ook heb ik echt slechte nachten en lig ik mijzelf in slaap te huilen, haar lege stal zien voelt echt niet fijn en vooral de vragen van mensen van waar ze is.
Morgen gaan we kijken of we langs kunnen komen. Ik zit zelfs al na te denken om de sport op te geven voor dr, maar dat vindt ik een enorm moeilijke keuze.

Ben erg benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen!
Wie weet kun je na revalidatie en onder begeleiding van een goede trainer/instructie straks alsnog met haar de sport in.
Sowieso kun je nog genoeg van en met haar leren wat je later goed van pas kan komen :j

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:45

Kmbly schreef:

Misschien hoef je de sport helemaal niet op te geven maar moet dat voor nu even in de ijskast.

Eerst afwachten wat de dierenarts vindt. Het kan maar zo zijn dat er geen blijvende schade is.
Als dat zo is dan kan ze misschien met rust, behandelen en eventueel medicatie weer herstellen. Mocht dat zo zijn dan moet je je wel een paar dingen realiseren.
1. Je moet een andere instructrice/instructeur zoeken
2. Je moet een andere pensionstal zoeken waar ze meer kennis en kunde hebben en waar ze meer naar buiten kan
3. Je moet echt het behandelplan volgen en er zeker niet te snel weer op stappen.

Ik denk dat wanneer het blijkt dat ze niet meer kan herstellen en jullie toch besluiten om een ander paard te kopen je sowieso punt 1 en 2 moet doorvoeren want dit wil je niet nog een keer meemaken.

Sterkte en hopelijk komt het goed.

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:47

Ik heb de liefde van mijn leven verkocht om “hogerop in de sport te geraken”. Bovengenoemde pony heb ik het over dus. Op 13 jarige leeftijd onder lichte dwang van mijn vader en mijn instructeur/stalhouder, op een (bedronken) vrijdag avond. en ben uit pure miserie gestopt met paardrijden toen. Want ik wou gewoon mijn pony. Wat kon mij een top paard schelen waarmee ik dan zeker internationaal kon gaan. En die pony, die was al lang naar Zweden...

Dus het hoeft helemaal geen moeilijke keuze te zijn op dit moment, zeker als je nog geen zekerheid hebt over hoe en wat nu met char. Ze is van jou, niemand kan ze je afnemen. Alleen jij moet beslissen om haar blessure aan te pakken en door te bijten en door te gaan. Wie weet waar staan jullie dan over een paar jaar! :(:)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:39

Kymalin schreef:
Kmbly schreef:

Misschien hoef je de sport helemaal niet op te geven maar moet dat voor nu even in de ijskast.

Eerst afwachten wat de dierenarts vindt. Het kan maar zo zijn dat er geen blijvende schade is.
Als dat zo is dan kan ze misschien met rust, behandelen en eventueel medicatie weer herstellen. Mocht dat zo zijn dan moet je je wel een paar dingen realiseren.
2. Je moet een andere pensionstal zoeken waar ze meer kennis en kunde hebben en waar ze meer naar buiten kan
3. Je moet echt het behandelplan volgen en er zeker niet te snel weer op stappen.

Ik denk dat wanneer het blijkt dat ze niet meer kan herstellen en jullie toch besluiten om een ander paard te kopen je sowieso punt 1 en 2 moet doorvoeren want dit wil je niet nog een keer meemaken.

Ts moet helemaal niks...
Ts is nog een jonge puber die onder haar ouders staat.
Haar ouders horen deze keuzes te maken.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:06

Kmbly schreef:

Je bent nog hardstikke jong en de sport kan je altijd nog ingaan. Misschien valt het hardstikke mee met Char en is ze met een behandeling en rust zo weer happy. Ik hoop dat je ouders haar willen laten behandelen. En als ze dan weer bij jou terug is, geniet gewoon van haar en doe samen leuke dingen en wie weet kan je altijd nog de sport nog in met haar. Maar haal de ergste druk even van jezelf af :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:29

Kymalin schreef:
Kmbly schreef:

Ik krijg altijd een beetje jeuk van het woord 'moeten'. TS moet helemaal niets. Je kunt het advies geven, maar niet dwingen. Dat is nog altijd aan haar en haar ouders.
En hoe moeilijk is het om als paardenmeisje geen paardenouders te hebben? Heel moeilijk. Zij varen blind op de expertise van anderen, omdat ze niet anders kunnen.

TS, ik vind je dapper en het is een heel moeilijk dilemma.
Zolang je niet weet wat Char mankeert, kun je eigenlijk niet de keuze maken. Want stel je voor dat Char een tijdelijke blessure heeft? Dan is het met rust en behandeling te genezen en kun je daarna alsnog met háár de sport in. En stel dat ze een blessure heeft die niet te genezen is, of waarmee ze de sport niet in kan. Pas dan kun je de keuze maken tussen Char of de sport.
Maar zolang je niet weet wat er nu precies met Char is en wat de genezingskans is, kun je toch ook geen goede keuze maken? Want je weet niks. Ik vind dat ook niet eerlijk voor jou.

Kun je je ouders dit topic niet laten lezen? Of de goede tips en adviezen er uit halen en die aan je ouders laten lezen? Er staan veel goede tips in, van ervaren paardenmensen. Misschien kan Darkadia je daarbij helpen. Want ik denk wel dat het belangrijk is dat je ouders begrijpen hoe het nu met Char is en wat er mogelijk is met een goede diagnose en behandelaar. En dat jij hier behoorlijk onder lijdt omdat je eigenlijk geen keuze kunt maken omdat je niet weet wat er precies is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:02

Rizette schreef:
Marie_Anne schreef:

Wat denk je nou te bereiken met dit irritante gedram tegen een meisje van 15 dat afhankelijk is van haar ouders?

Als er niet meer van die irritante drammers waren , ***knip***.

Gedram zorgt er in het algemeen voor dat mensen afhaken en dat je boodschap niet meer aankomt. Vooral als dat gedram op een zeer onaangename toon gebeurt, zoals bij jou. Geloof me, ik weet er alles van, want ik kan zelf ook nog wel eens drammen.

Berichten zoals die van Fransje23 en Daihyo, die komen hopelijk wel aan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:46

'de sport ingaan' is natuurlijk ook relatief. Wat wil je? gewoon lekker wat wedstrijden rijden en progressie maken of echt doorstromen naar het 'grotere werk'; minimaal Z en hoger?

Beide kan maar er blijven meerdere wegen die naar Rome leiden.
je kunt een paard kopen wat jou er door heen gaat loodsen. Dan heb je een flinke portemonnee nodig en waarschijnlijk betere begeleiding.
Of je leert nu versneld welke rijderij en houderij er nodig zijn om een paard echt goed te houden én beter te maken zodat je daadwerkelijk ergens gaat komen. Wellicht kun je dat met char leren. misschien is dat geen optie meer en doe je het met een ander paard.
Beide zijn slimme investeringen in je (sport)toekomst.

Op de huidige weg doorgaan lijkt tot op heden geen succesformule. Dus ik zou sowieso iets wijzigen in je aanpak. je wil dit keer immers een andere uitkomst. Dan is je aanpak wijzigen vaak een slimme zet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:06

Als er niet meer van die irritante drammers waren , ***knip***.[/quote]
Gedram zorgt er in het algemeen voor dat mensen afhaken en dat je boodschap niet meer aankomt. Vooral als dat gedram op een zeer onaangename toon gebeurt, zoals bij jou. Geloof me, ik weet er alles van, want ik kan zelf ook nog wel eens drammen.

Berichten zoals die van Fransje23 en Daihyo, die komen hopelijk wel aan.[/quote]
Ik hoop met je dat deze berichten aan gaan komen.
Op 13 oktober in dit topic sloeg ik ook een andere toon aan , helaas zijn we nu 3 maanden verder en is het paard er geheel aan onderdoor gegaan.Dus ja dan kun je het langzamerhand zeker drammen noemen wat de toon van het bericht ook is. Soms is de realiteit erg hard.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:51

Ts, ik stel voor dat je een stappenplan maakt voor char en voor jou.

Je zou kunnen beginnen, wat jij absoluut wilt met char. Zeg maar de minimale eis en daar vandaan elke keer een half stapje meer.

Ik zou ik er alles aan doen om bij het bezoek van de DA of het bezoek aan de kliniek te zijn. Dit omdat je dan zelf hoort, wat de gedachtes zijn. Vroeger heb ik ook wel eens 30 km gefietst om ergens bij te zijn, wat ik heel erg graag wilde en van mijzelf ook moest.

Heel erg veel succes voor jullie beiden en misschien komt er wel wat goeds uit.

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:07

Misschien mis is iets. Maar er is toch nog niet bekend wat er met het paard is.... wie weet heeft het even tijd nodig, maar is het wel te verhelpen. Ik denk dat Elke paardeneigenaar vroeg of laat een keer met een blessuur/ziek paard komt te staan. Tegenwoordig kan je zoveel op medisch gebied.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:37

Ik sta hier anders in, als het paard qua gezondheid of qua karakter niet bij je doelen past kun je 2 dingen doen:
* Je doelen aanpassen.
* Afscheid nemen van je paard.

Er is ook niks mis met besluiten dat je graag je doelen wil nastreven en dit paard daar niet bij past.

Alleen moet je het dan wel eerlijk oplossen voor het paard, en je verantwoordelijkheid nemen. Dat betekend dat je of een passende baas zoekt, of besluit dat het bij jou eindigt.

En dat je bij jezelf blijft reflecteren, als je steeds paarden treft die niet bij je doel passen doe je zelf iets fout.

Dat betekend dat je dan wel alles wat je nu leert meeneemt naar het volgende paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:38

Rizette schreef:
Als er niet meer van die irritante drammers waren , waren er nog veel meer mensen die wel een smoes hebben waarom ze hun paard niet behandelen en aan het lot overlaten omdat ze het geld er niet voor over hebben.

Daar geloof ik niets van. Als iemand zijn paard niet wil behandelen, doen ze dat niet....... ze doen het dan alleen minder openlijk.

Maar heb niet de illusie dat drammen iets verandert. Educatie doet dat wel. Als iemand het nut ervan inziet, of realiseert dat die niet goed bezig is, dat het ook anders kan, of beter kan....... dan willen mensen nog weleens van gedachte veranderen. Maar zonder dat inzicht, of uit schuldgevoel gaat dat niet gebeuren of het is van heel korte duur.