Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:43

Wat heeft het er mee te maken dat het een oud filmpje is en dat het paard 27 is? Het gaat toch om zijn manier van rijden of bedoel je dat hij nu zijn paarden op een hele andere manier rijdt en dat je ook vindt dat wat je op het filmpje ziet geen fijne manier van trainen is? Ik denk dat het helemaal niet prettig is voor het paard dat hij zulke oefeningen op deze manier uitvoert.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:39

Volgens mij gaat deze discussie niet meer over KR of AR maar over hoe we iemand helemaal de grond in willen boren?

Dat is geen discuseren meer?
Ik ben nog steeds opzoek naar een filmpje waar de pirouette in de KR in een 3 takt word gereden, maar denk dat je die niet zal vinden, ook in de wedstrijden zie je hem dus in een 4 takt, dus miss is het wel gewoon normaal en niet verkeerd, volgens mij kan hij op zo,n kleine draai nooit in een 3 takt en als je dat wel wil dan zul je heel wat moeten forceren bij het paard, want lichamelijk kan hij dat niet aan, in de KR, of waar dan ook.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:16

midgie schreef:
Ik ben nog steeds opzoek naar een filmpje waar de pirouette in de KR in een 3 takt word gereden, maar denk dat je die niet zal vinden, ook in de wedstrijden zie je hem dus in een 4 takt,

Daar zullen er ook niet heel veel van zijn, want het is echt ontzettend moeilijk om de 3 takt te behouden in een kleine priouette, Maar daarom is het streven nog wel de 3-takt. bewust trainen in een 4 takt zul je in de KR gewoon niet tegekomen. Is ongewenst, wordt als fout gezien, en draagt niet bij aan het goed gymnasticeren van het paard.

Babootje schreef:
Dat is toch een heel andere discussie Midgie? Ik heb nog niet 1 filmpje van BB kunnen vinden waarbij hij anders rijdt dan in dit filmpje

Precies

midgie schreef:
Ik heb in elk geval respect als je dit op een volledig blind paard kan die ook nog eens lichamelijk niet helemaal goed in mekaar zit, het dier leeft nog steeds is inmiddels 27 jaar en een blij paard, vele mensen gooien zo,n paard bij de slager voor de deur toch?

Dat is wel een beetje een slap excuus... In de int. GP rijdt er ook ik meen Tilda Vilhemsen, en die haar paard is ook aan een oog blind, en die loopt toch wel aanmerkelijk beter. Er zijn wel meer dressuurpaarden die blind of aan een oog blind zijn. dat is voor dressuus an sich nog niet zo'n hele grote beperking. Verder kun je ook nog de discussie voeren of het wel eerlijk is tegenover een slecht gebouwd paard om daar hogere dressuur van te vragen. Ik zie in dat filmpje een paard wat koste wat het kost gewoon aan het systeem onderworpen wordt en waarbij juist geen rekening wordt gehouden met zijn beperkingen. De leeftijd en de beperkingen van dat paard gebruik jij als excuus om de ondermaatse kwaliteit van de uitvoering onder tafel te vegen, en dan vindt jij ook nog dat dat credits verdient? Ik vind het eigenlijk best treurig dat dat dier op zijn 27ste nog aan zulk soort rijderij wordt onderworpen. Het zegt ook wel wat over het karakter van dat paard dat hij toch maar zo goed en kwaad de bevelen van zijn baas probeert op te volgen ook al kan hij dat niet echt. Lijk mij voor het paard absoluut niet fijn. Ik denk dat dat dier een hele taaie is, anders was hij nu wel kapot geweest. Alhoewel je een eventuele onregelmatigheid door alle taktfouten nog niet eens zou opmerken. Als je mijn paard een half uurtje zo (in drie delen, met de kop er op getrokken, ect) in de rondte zou rijden dan hang je echt wel in de balustrade van de bak tussen de middeleeuwse decoratie :+ Die is wel goed maar niet gek.

Het paard gebruiken voor dressuur is al iets egoistisch van ons. Maar ik vind dat met een aantal uitgangspunten wel verantwoord; namelijk als het paard geschikt is voor het doel en als de grenzen, talenten en beperkingen van het paard gerespecteerd worden. Ik zie dat daar toch niet gebeuren.

Overigens heeft BB ook wel een paar paarden van iets betere kwaliteit en daar rijdt hij precies hetzelfde op. Ook die paarden maken taktfouten etc.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 21-10-13 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:19

ik ben even aan het zoeken naar een filmpje met een juiste uitgevoerde pirouette in 3 takt.
even geduld ;-)
wb BB ? en het door mij geposte filmpje? Kan je verderop zien dat hij een ander (jonger) paard rijd.
Dat gebeurd niets anders dan het 27 jarige paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:25

Ik moet trouwens wel terugnemen dat ze in de AR geen uitgestrekte gangen rijden. In het 'oef' filmpje doet BB dat zowel in draf als galop. Of althans.... Een poging daartoe. :=

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:50

wie behoren nu eigenlijk tot de top van AR? Ben ik wel benieuwd naar. Bijvoorbeeld in Nederland?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:31

Dat zijn de Ridders in de AR. Die hebben met goed gevolg de riddertest afgelegd en zijn beëdigd door BB zelf

Florien de Graaf
Greetje Hakfoort
Ylvie Flos
Angela Remie
Marijke de Jong

Er zijn er nog wel meer maar deze schieten me het eerst te binnen. Op YT zijn er veel filmpjes van te vinden. Het beeld is steeds hetzelfde en ligt helemaal in de lijn van het BB filmpje, maar dan nog iets slechter.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:44

Het valt me vooral op hoeveel onwaarheden er hier worden verteld over de AR. Sure dat jullie het niet mooi vinden, maar dat blijft altijd een mening gebaseerd op jullie eigen referentiekader. Er zijn ontzettend veel paarden opgeknapt door de AR. Ik wil in deze discussie geen partij trekken want ik kom nog maar net kijken, maar zelfs ik als betrekkelijke leek haal de onwaarheden jegens AR eruit. En zeker is het lichaamsgebruik van paardenin de AR anders dan in de KR, maar daar is het een andere stroming voor. Een andere interpretatie. Ik ben ervan overtuigd dat de AR-ruiters weten wat ze doen, maar gewoon een andere mening hebben over correct lichaamsgebruik. Ik zie een andere houding bij AR-paarden maar voor mij is die niet per se slecht. Ik zie wel degelijk dat die paarden iets doen in hun lijf en ze zijn in ieder geval ontspannen (voor t paard zelf wel zo fijn). Ik ben ervan overtuigd dat de waarheid tussen AR en KR ergens in het midden ligt en dat beide methoden iets van elkaar kunnen leren. Zo kijkt de AR voor mijn gevoel meer naar de psyche van het paard in plaats van puur naar de biomechanica, en wordt er binnen de AR meer gefocust op de zit van de ruiter. Zeer positieve punten vind ik dat.

En zoals op zoveel gebieden: waarom iets dat jij zelf anders zou doen, zo afbranden? Dat je het zelf niet mooi of goed vindt, is 1 ding, maar los van of het goed is worden er iig geen paarden geschaad in de AR en dat zie ik wel eens anders bij zogenaamde KR-aanhangers die stiekem niet zo KR zijn. En zolang er geen paarden geschaad worden, vind ik dat je ieders manier moet respecteren.

En grapjes over klederdracht of middeleeuwse decoratie vind ik flauw. Ik verbaas me ook altijd nog over de kleding van westernruiters of het wedstrijdtenue van dressuurruiters, maar daar hoor je niemand over. Tich typerend. Gevalletje wat de boer niet kent dat vreet hij niet.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 21-10-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:51

Vogeltje, als jij het filmpje van BB in actie hebt gezien dan kun je toch niet ander dan zachtjes concluderen dat dit niet bijdraagt aan het welzijn van het paard.......

Nu weet ik dat er in de AR meteen wordt geschermd met argumenten dat het betreffende paard voor de dood is weggehaald. Maar in sommige gvallen is dat een betere oplossing dan het paard te blijven trainen en moeilijke oefeningen uit te laten voeren zonderdaarbij rekening te houden met de fysieke onmogelijkheden van dat dier. Dan is dressuur puur egoïsme.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:02

Ik zou niet weten waarom het niet zou bijdragen en KR wel, Abacab? Ik zie geen gestreste paarden, wel geconcentreerd. Dus nee ik deel je mening in dezen niet.. Ik zie wel dat het een ander plaatje is, want ik ben niet blind, maar wie zegt dat dat plaatje slecht is? Het is menselijk om dat af te wijzen dat je vreemd of anders voorkomt, en in die valkuil wil ik niet stappen. Evenmin wil ik de AR afschrijven omdat in dit topic meer tegen- dan voorstanders zitten. Het is echt geen oppervlakkige, ondoordachte methode, er zit werkelijk heel wat research achter. Dat de juiste argumenten niet in dit topic staan wil niet per se zeggen dat ze er niet zijn.

Abacab jouw rijtje ridders klopt overigens niet, waaruit ik opmaak dat je je niet hebt verdiept in de AR en dus iets aan het afkraken bent zonder goed te weten hoe of wat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:03

VogeltjeM schreef:
Evenmin wil ik de AR afschrijven omdat in dit topic meer tegen- dan voorstanders zitten. Het is echt geen oppervlakkige, ondoordachte methode, er zit werkelijk heel wat research achter. Dat de juiste argumenten niet in dit topic staan wil niet per se zeggen dat ze er niet zijn.

Als de AR aanhangers dan zo doordacht bezig zijn en alles is zo goed onderzocht en zo. Waarom is het voor de voorstanders dan zo moeilijk om de argumenten te weerleggen. Ik ben echt wel bereid om mijn mening bij te stellen als daar een goede reden voor is. Maar tot op heden komen de voorstanders niet verder dan: ja maar het paard is al oud, blind of ander excuses om de gebrekkige vertoning goed te praten. Inhoudelijk allemaal niet zo sterk. En dat zou je juist wel verwachten van aanhangers van een stroming die menen te weten wat wel en niet goed is voor een paard.

Abacab schreef:
Nu weet ik dat er in de AR meteen wordt geschermd met argumenten dat het betreffende paard voor de dood is weggehaald. Maar in sommige gvallen is dat een betere oplossing dan het paard te blijven trainen en moeilijke oefeningen uit te laten voeren zonderdaarbij rekening te houden met de fysieke onmogelijkheden van dat dier. Dan is dressuur puur egoïsme.

Precies. Ik vind de voorbeelden ook echt niet uitstralen dat ze rekening houden met de beperkingen van een paard.

VogeltjeM schreef:
maar los van of het goed is worden er iig geen paarden geschaad in de AR

Keep on dreaming :z dat maakt de AR juist zo ongeloofwaardig; die zweem van 'alles wat we doen is goed voor het paard'. Realistischer is te stellen dat dit ook gewoon een stroming is waarin het grote gros de fijne kneepjes nooit zal beheersen (net zoals in de gewone dressuur het grote gros in de L blijft hangen). Waar ruiterfouten worden gemaakt hebben paarden te lijden, dus ook in de AR. En als je de toppers uit de AR zo rond ziet krabbelen, dan geeft dat niet veel hoop voor de grote aanhang die daar onder hangt. En natuurlijk zijn er in de reguliere dressuur ook heel veel slechte ruiters. Maar ook heel veel goede. Waar harmonie, losgelatenheid etc. wel de boventoon voert.

VogeltjeM schreef:
Ik zie wel degelijk dat die paarden iets doen in hun lijf en ze zijn in ieder geval ontspannen (voor t paard zelf wel zo fijn).
VogeltjeM schreef:
Er zijn ontzettend veel paarden opgeknapt door de AR.

ja? Vind je ze zo ontspannen? Want ik zie in de aangehaalde voorbeelden toch wel veel spanning bij de paarden hoor. Geklapper van de lippen, het orenspel, zwiepende staarten, dribbelpasjes, strakke lijven. Door het gebrek aan impuls komt het wellicht ontspannen over, maar of de paarden echt onstpannen zijn betwijfel ik. Losgelaten zijn ze zeker niet.

Definieer 'goed'. Is dat dat het paard weer 'gezond' is? Of is dat het paard zo te rijden dat zijn onvolkomheden worden verdoezeld ipv verbetert? Als je een paard zo onzuiver in de takt laat lopen, zo vlak en met zo weinig draagkracht en impuls, dan zie je inderdaad niet meer dat hij kreupel is. Want dan loopt hij gewoon beroerd in het kwadraat, ipv op een been. Dan wordt de onregelmatigheid een constante factor. Als je een paard alleen laat buigen in de hals en niet in de rest van het lijf, dan lijkt hij losgelaten, maar in feite gaat hij als een plank door de bochten.

VogeltjeM schreef:
Sure dat jullie het niet mooi vinden, maar dat blijft altijd een mening gebaseerd op jullie eigen referentiekader.

Nou, er worden hier wel een hoop argumenten onderbouwd waarom het EN niet mooi wordt gevonden, maar ook waarom het niet goed voor het paard wordt gevonden. Bovendien kan ik bijvoorbeeld reining of eventing geweldig vinden om naar te kijken, ook al is dat niet de discipline die ik beoefen. Daar is het lichaamsgebruik van de paarden ook anders dan in de dressuur en de reden is dat ik daar ook vaak ruiters en paarden happy en in harmonie met elkaar zien. En daar wordt ik blij van, dat vind ik mooi. Als de AR zou zijn wat het claimt te zijn, dan zou ik het wel mooi moeten vinden. Maar de uitvoering vind ik van alle voorbeelden die ik daarvan tegenkom tenenkrommend. Ik vind een enorme discrepantie zitten tussen de theorie, de filosofie achter AR en de praktijkvoorbeelden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:43

Mensen lees even, het paard is daar geen 27 , voor dat er weer een hele rel los breekt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:55

http://knighthoodoftheacademicartofridi ... therlands/

VogeltjeM schreef:
Abacab jouw rijtje ridders klopt overigens niet, waaruit ik opmaak dat je je niet hebt verdiept in de AR en dus iets aan het afkraken bent zonder goed te weten hoe of wat.

Mwah, voor een opsomming uit de losse pols heb ik het toch briljant gedaan, dacht dat Ylvie ook ridder was maar dat blijkt niet zo te zijn. Leg mij eens uitwat er niet goed aan is?

Maar goed, dit leidt weer lekker af van waar het werkelijk om zou moeten gaan in deze discussie. En ook jij kunt ons niet uitleggen wat er heilzaam is aan AR of waar het een toegevoegde waarde is voor het paard.

Klopt Midgie, het paard is geen 27, en het filmpje is ook geen 30 jaar oud. Het filmpje is vaneen jaar of 10 terug.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:00

jasmijn78 schreef:
VogeltjeM schreef:
Evenmin wil ik de AR afschrijven omdat in dit topic meer tegen- dan voorstanders zitten. Het is echt geen oppervlakkige, ondoordachte methode, er zit werkelijk heel wat research achter. Dat de juiste argumenten niet in dit topic staan wil niet per se zeggen dat ze er niet zijn.

Als de AR aanhangers dan zo doordacht bezig zijn en alles is zo goed onderzocht en zo. Waarom is het voor de voorstanders dan zo moeilijk om de argumenten te weerleggen. Ik ben echt wel bereid om mijn mening bij te stellen als daar een goede reden voor is. Maar tot op heden komen de voorstanders niet verder dan: ja maar het paard is al oud, blind of ander excuses om de gebrekkige vertoning goed te praten. Inhoudelijk allemaal niet zo sterk. En dat zou je juist wel verwachten van aanhangers van een stroming die menen te weten wat wel en niet goed is voor een paard.

Abacab schreef:
Maar goed, dit leidt weer lekker af van waar het werkelijk om zou moeten gaan in deze discussie. En ook jij kunt ons niet uitleggen wat er heilzaam is aan AR of waar het een toegevoegde waarde is voor het paard.

Nogmaals: dat de argumenten hier niet in het topic staan, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Dit topic is geen representatief voorbeeld van 'de populatie' AR-ruiters, er zitten hier geloof ik maar 2 mensen die het verdedigen en zij weten niet de argumenten te geven die jou overtuigen, prima. Maar dat wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die deze argumenten wél hebben. Dát is mijn punt. Ik denk dat de discussie anders zou verlopen als hier een ridder uit de AR zou aansluiten. Want ja, doordacht is het in ieder geval wel (of jullie het eens zijn met de gedachtengang is een tweede :P ). Ik heb de argumenten niet, zoals ik al zei kom ik maar net kijken, maar schiet niet de hele AR af omdat je hier niet overtuigd wordt. Mocht je oprecht geïnteresseerd zijn (iets wat ik enigszins betwijfel gezien je vaak net-niet-spottende-berichten), zou je eens met een ridder kunnen gaan babbelen.

Ik ken overigens een hele hoop mensen die AR beoefenen met hun gezonde paard. Bent Branderup beoefent het met zijn paarden met gebreken. Dat dat misschien minder slim is uit commercieel oogpunt, tja... Ik denk dat hij niet zo commercieel is als waarvan hij beschuldigd wordt, en dat maak ik op uit een aantal dingen, waaronder het feit dat hij nooit shows geeft en niet iedereen en overal lesgeeft. Dat hij er heus wel een fijne boterham aan zal hebben, mag i.m.o., we leven allemaal van onze baan. Ik heb verder niks met hem, dus hoef hem ook niet per se te verdedigen, maar hoe hij hier wordt neergezet vind ik gewoon vrij onredelijk, vanuit het objectieve bekeken. En dat je het storend vindt dat zijn paarden gebreken hebben, wil niet zeggen dat die gebreken er niet zijn en je zal er dus rekening mee moeten houden bij het bekijken van de filmpjes.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:57

Ook ik ben jarenjang aanhanger geweest van AR! Ik zag het helemaal zitten en heb heel veel geleerd.
Wat ik ook heb geleerd is dat het in de praktijk wel heel anders is dan wat de theorie voorschrijft.
nl, stijve paarden en juist schever, onregelmatig en geen spieropbouw. Ben vaak bij de clinic's geweest en zag nooit vooruitgang. Ook weet ik dat er al verschillende ridders overstappen op andere systemen, omdat ze er achter zijn gekomen dat ze niet verder komen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:12

VogeltjeM schreef:
Het valt me vooral op hoeveel onwaarheden er hier worden verteld over de AR. Sure dat jullie het niet mooi vinden, maar dat blijft altijd een mening gebaseerd op jullie eigen referentiekader. Er zijn ontzettend veel paarden opgeknapt door de AR. Ik wil in deze discussie geen partij trekken want ik kom nog maar net kijken, maar zelfs ik als betrekkelijke leek haal de onwaarheden jegens AR eruit. En zeker is het lichaamsgebruik van paardenin de AR anders dan in de KR, maar daar is het een andere stroming voor. Een andere interpretatie. Ik ben ervan overtuigd dat de AR-ruiters weten wat ze doen, maar gewoon een andere mening hebben over correct lichaamsgebruik. Ik zie een andere houding bij AR-paarden maar voor mij is die niet per se slecht. Ik zie wel degelijk dat die paarden iets doen in hun lijf en ze zijn in ieder geval ontspannen (voor t paard zelf wel zo fijn). Ik ben ervan overtuigd dat de waarheid tussen AR en KR ergens in het midden ligt en dat beide methoden iets van elkaar kunnen leren. Zo kijkt de AR voor mijn gevoel meer naar de psyche van het paard in plaats van puur naar de biomechanica, en wordt er binnen de AR meer gefocust op de zit van de ruiter. Zeer positieve punten vind ik dat.

En zoals op zoveel gebieden: waarom iets dat jij zelf anders zou doen, zo afbranden? Dat je het zelf niet mooi of goed vindt, is 1 ding, maar los van of het goed is worden er iig geen paarden geschaad in de AR en dat zie ik wel eens anders bij zogenaamde KR-aanhangers die stiekem niet zo KR zijn. En zolang er geen paarden geschaad worden, vind ik dat je ieders manier moet respecteren.

En grapjes over klederdracht of middeleeuwse decoratie vind ik flauw. Ik verbaas me ook altijd nog over de kleding van westernruiters of het wedstrijdtenue van dressuurruiters, maar daar hoor je niemand over. Tich typerend. Gevalletje wat de boer niet kent dat vreet hij niet.

het gaat niet om het kleineren.
het gaat erom, dat een paard wat beweegt dit zo recht mogelijk moet doen. Dat hoor je te bewaken als ruiter.
met rechtheid begint alles.
Ik kan me voorstellen als ruiter, dat je meer "leert" te voelen op deze manier, dan op de huidige sterk voorwaartse manier.
Daar is niets mis mee....ik mis alleen altijd de rechtheid in alle oefeningen die ze uitvoeren.
Nogmaals, een paard hoort recht te bewegen....overigens kom ik dit zowel in de KR als huidige dressuursport ook tegen (scheve paarden)
De oefeningen in de AR maken een paard NIET recht (eerder nog schever)
Heb het levende bewijs gezien, iemand die er 1 jaar intensief mee bezig geweest is obv bovenstaande. Helaas is het paard zowel in het bekken retescheef, alsmede 1 schouderspier extreem onderontwikkeld (of de andere extreem over ontwikkeld)
Het zou me niets verbazen als dat te maken heeft met het extreem hoofd naar binnen buigen, en het op 1 schouder vallen.

Zo is er in alle stromingen wel "fouten" te vinden.
Wat ik belangrijk vind is het bewaken als ruiter....eigen zit en balans en rechtheid, maar zeker die van de paarden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:48

Het is wel duidelijk dat aanhangers van academische dressuur enerzijds en aanhangers van klassieke en moderne dressuur anderzijds hier niet echt nader tot elkaar komen. Ik vind het persoonlijk te ver voeren om taktfouten en staartgezwiep in filmpjes van BB c.s. aan te merken als dieronvriendelijk. Wat is er trouwens mis mee dat een paard met bepaalde beperkingen toch getraind wordt? Hij wordt toch niet over de kling gejaagd? Lijkt me alleen maar gezond voor zo'n dier om actief te blijven. Perfect is het beeld in de AR filmpjes niet, maar er wordt m.i. eerder te weinig dan te veel van de paarden gevraagd. In de reguliere dressuursport waarbij veel meer impuls en inspanning van een paard wordt gevraagd, is de kans op stress en overbelasting bij slecht rijden naar mijn idee veel groter. Zelf ben ik geen fan van academische rijkunst, maar deels is dat, net als volgens mij bij diverse anderen hier, een kwestie van smaak. Ik vind het niet zo mooi om te zien, en ik denk dat het weinig bijdraagt aan een correcte fysieke ontwikkeling van het paard. Maar de negatieve uitwassen van de moderne dressuur vind ik veel ergerniswekkender om te zien: doorgetrokken stangen, paarden die veel te kort in de hals worden gereden omdat de ruiter feitelijk te weinig ontspanning en tempocontrole heeft. Gelukkig dat de winnares van olympisch goud een nieuwe standaard heeft gezet met een paard dat met een open aanleuning en veel plezier en ontspanning zijn proeven doorloopt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:17

Jee wat gezellig hier zeg! Valt me op dat de anti-ARbeweging met tegenstrijdige argumenten komt. De een schrijft dat AR alleen goed genoeg is voor de losgelatenheid, de ander ziet dat totaal niet. Dat vind ik vreemd en maakt dat ik het commentaar ook niet zo serieus neem. Maar ik vind de negatieve toon onterecht.
We kijken blijkbaar allemaal anders. Ook naar de topruiters van dit moment. Daar is ook discussie over wat wel en niet goed is. Ieder kijkt vanuit zijn referentiekader. Waar de een het prachtig vindt als een paard lekker van de grond af ketst ziet een ander een paard met een hoop spanning die ook zijn uiterste best doet om aan de ferme (soms zelfs tegenstrijdige) hulpen van de ruiter te voldoen.

Een paar keer heb ik onderbouwingen gegeven incl. beeldmateriaal. Dat afdoen als 'dressuur moet je in bewegend beeld bekijken' is makkelijk. Volgens mij heb ik begrijpelijke uitleg erbij geplaatst en aangeduid waar ik wat aan zie. Het HOEFT niemand te overtuigen maar het is wel een weerlegging van wat sommigen klakkeloos blijven roepen. Ook dat blijven hameren op sloffen. Op de beelden zijn geen stofwolken te zien. Op de stills zie je duidelijk dat benen opgetild worden. Geen buiging?? Je ziet duidelijk de binnenheup naar voor komen. Dat kan alleen door buiging in het lijf. Door de negatieve toon voelt het al weer als verdedigen. Dat zou niet nodig hoeven zijn. Verder begrijp ik die felle reacties ook totaal niet. Valt me ook op dat als het over theorie gaat, zoals een paar blz terug, sommigen niet reageren maar des te harder roepen als er een filmpje af te kraken valt.
Hoeveel je ook uitlegt, het komt niet aan als iemand andere ideeen heeft bij hoe een paard getraind moet worden en wat we dan graag willen zien als resultaat. Ik ben er persoonlijk zeker van dat paarden niet geschaad worden met AR zoals het bedoeld is. Wil niet zeggen dat er ook mensen zijn die totaal geen feeling hebben en het paard veeeeel te lang door laten gaan op verkeerde manier, en te veel eenzijdig belasten waardoor juist weer WEL scheefheid ontstaat. Hoeveel mensen zijn er die zonder les maar wat aan lopen te klooien (niet alleen in AR). Of ooit een lesje hebben gehad en het wel denken te weten, of er in doorslaan en het paard langdurig belasten en steeds hetzelfde blijven doen. Er zijn ook voorbeelden van paarden die juist wel weer gelijkmatige bespiering hebben gekregen door AR. Er zijn zowel negatieve als positieve verhalen zoals in elke stroming.

Er zit een gigantische kloof tussen de 'mooie' draffoto's met giga zweefmoment die genomen zijn op wedstrijden en de manier van hoe paarden bewegen die op AR wijze getraind worden. Je kan je afvragen welke manier het paard beter doet maar zeker weten doen we dat niet. Ergens blijft het ook een kwestie van smaak denk ik. Ik vind die draffoto's vaak niet mooi bijvoorbeeld, ik zie daar vaak een hoop spanning, gesloten keelgang en paarden die op de voorhand gaan, maar WEL veel actie laten zien. Kan me voorstellen dat mensen dat laatste juist mooi vinden.

We hebben hier overigens te maken met meerdere aanhangers; Klassiek, AR en modern (a la Hollandse school dus NIET geheel volgens het skala principe). Weet ik uit voorgaande discussies Klassiek vs Modern. Waar sommigen die nu aan de klassieke 'kant' (denken te) staan toen het moderne aan het verdedigen waren. Ook uit die topics kwam altijd duidelijk naar voor dat iedereen anders kijkt. Daar werden al discussies gevoerd over schenkelgangers, swung, zweefdraf enz. wat sommigen niet zien of mooi vinden en anderen als niet correct beschouwen. Dus nu ineens aansluiten bij het klassieke maakt het verwarrend want dat betekent met NOG een andere blik, namens klassiek, naar AR kijken. Maakt verder niet uit hoor, maar dat geeft maar even de hoeveelheid brillen aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:33

Ansie schreef:
Een paar keer heb ik onderbouwingen gegeven incl. beeldmateriaal. Dat afdoen als 'dressuur moet je in bewegend beeld bekijken' is makkelijk. Volgens mij heb ik begrijpelijke uitleg erbij geplaatst en aangeduid waar ik wat aan zie. Het HOEFT niemand te overtuigen maar het is wel een weerlegging van wat sommigen klakkeloos blijven roepen. Ook dat blijven hameren op sloffen. Op de beelden zijn geen stofwolken te zien. Op de stills zie je duidelijk dat benen opgetild worden. Geen buiging?? Je ziet duidelijk de binnenheup naar voor komen. Dat kan alleen door buiging in het lijf. Door de negatieve toon voelt het al weer als verdedigen. Dat zou niet nodig hoeven zijn. Verder begrijp ik die felle reacties ook totaal niet. Valt me ook op dat als het over theorie gaat, zoals een paar blz terug, sommigen niet reageren maar des te harder roepen als er een filmpje af te kraken valt.

Op de stills die jij liet zien en waar je commentaar bij hebt gegeven heb je het over een nog groen 4 jarig paard (de vos) en een door getraind paard van XX? jaar. Dat de vos 4 jaar is wordt in het filmpje gezegd. In het Engels weliswaar. Logisch dat het dier nog niet recht is. Ik had op jouw commentaar dus niet gereageerd, omdat je appels met peren vergelijkt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:42

Babootje schreef:
Ansie schreef:

Op de stills die jij liet zien en waar je commentaar bij hebt gegeven heb je het over een nog groen 4 jarig paard (de vos) en een door getraind paard van XX? jaar. Dat de vos 4 jaar is wordt in het filmpje gezegd. In het Engels weliswaar. Logisch dat het dier nog niet recht is. Ik had op jouw commentaar dus niet gereageerd, omdat je appels met peren vergelijkt.

Dit getuigd ook weer van slecht lezen. Ik heb niks TEGEN de vos, ik begrijp heel goed dat de vos in het filmpje bewust in de verkeerde houding werd gereden en daarna weer in een goede galop. (Heeft overigens ook vrij weinig te maken met of ie nu wel of niet recht is of jong of oud.) Ze lieten juist goed zien in de film WAT er gebeurt als een paard in een onjuiste houding gereden wordt. Vandaar dat die viertakt ontstond. Dat zette ik af tegen de viertakt die bewust gereden is waarbij je kan zien dat het gewicht WEL meer op achter blijft. En dat een viertakt dus in mijn ogen niet per definitie fout is. Dus dat kan je dan los zien van welk paard ik op de foto gebruikt heb, ik begrijp heel goed dat die vos in een bewuste verkeerde houding werd gereden om de viertakt te kunnen tonen. Ik had zo'n foto van een willekeurig ander paard kunnen nemen die in viertakt gaat omdat de voorkant te strak vastgehouden wordt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:53

ik was nog even aan het zoeken naar een filmpje met een goed uitgevoerde 3 takt galop
deze komt wel redelijk goed in de buurt.
overigens is dit ook een blijvend leerpunt....voor zowel GP nivo, klassiek, als AR denk ik.
http://www.youtube.com/watch?v=xfMbzSEda0g
je ziet hem in de pirouette wel een missertje maken, maar over het algemeen blijven het redelijke goede galoppirouettes

hier nog een leuke vergelijking.
bij 5.00 begint de galop
http://www.youtube.com/watch?v=x3pY0StsWlQ
zou mooi zijn dit vertraagt te kunnen zien.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:27

Abacab schreef:
Dat zijn de Ridders in de AR. Die hebben met goed gevolg de riddertest afgelegd en zijn beëdigd door BB zelf

Florien de Graaf
Greetje Hakfoort
Ylvie Flos
Angela Remie
Marijke de Jong

Er zijn er nog wel meer maar deze schieten me het eerst te binnen. Op YT zijn er veel filmpjes van te vinden. Het beeld is steeds hetzelfde en ligt helemaal in de lijn van het BB filmpje, maar dan nog iets slechter.

Florien de Graaf is in 2011 uit de AR gestapt, meer daarover kun je vinden op pagina 1 van deze discussie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:17

Kan een AR ruiter mij vertellen wat het doel is, van het hoofd/hals zo extreem naar binnen te vragen bij de oefeningen? Het kan best zijn dat dit een doel dient. Vandaar mijn nieuwschierigheid

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:02

nombrado schreef:
ik was nog even aan het zoeken naar een filmpje met een goed uitgevoerde 3 takt galop
deze komt wel redelijk goed in de buurt.
overigens is dit ook een blijvend leerpunt....voor zowel GP nivo, klassiek, als AR denk ik.
http://www.youtube.com/watch?v=xfMbzSEda0g
je ziet hem in de pirouette wel een missertje maken, maar over het algemeen blijven het redelijke goede galoppirouettes

hier nog een leuke vergelijking.
bij 5.00 begint de galop
http://www.youtube.com/watch?v=x3pY0StsWlQ
zou mooi zijn dit vertraagt te kunnen zien.

Wat is die Rafael Soto een vreselijke ruiter, jij vindt dat Dujardin strenge handen heeft??? die man zit te zagen en te trekken als een malloot. Ook kan hij niet zitten, hij zit te hupsen en te flupsen, de hele kür was rommelig gereden en ik vond het zo slecht dat de galop pirouettes mij totaal ontschoten zijn. Nee, ik kijk veel liever naar Edward Gal, wat een rust en controle, tenminste ook een ruiter die zich blijft ontwikkelen en verbeteren...en dat laat hij zien met de progressie die hij boekt met Undercover :) .Fuego heel leuk maar meer show dan dressuur.
Laatst bijgewerkt door thembi op 22-10-13 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:08

um, thembi
Filmpje was geplaatst voor de 3 takt galop en eens te kijken.
niet wie of wat wel of niet een vreselijke ruiter is.
Ik heb bij de geplaatste filmpjes niets maar dan ook niets genoemd over de ruiters.
(mocht je het willen weten, kan je het vragen)