Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
midgie schreef:Ik ben nog steeds opzoek naar een filmpje waar de pirouette in de KR in een 3 takt word gereden, maar denk dat je die niet zal vinden, ook in de wedstrijden zie je hem dus in een 4 takt,
Babootje schreef:Dat is toch een heel andere discussie Midgie? Ik heb nog niet 1 filmpje van BB kunnen vinden waarbij hij anders rijdt dan in dit filmpje
midgie schreef:Ik heb in elk geval respect als je dit op een volledig blind paard kan die ook nog eens lichamelijk niet helemaal goed in mekaar zit, het dier leeft nog steeds is inmiddels 27 jaar en een blij paard, vele mensen gooien zo,n paard bij de slager voor de deur toch?
VogeltjeM schreef:Evenmin wil ik de AR afschrijven omdat in dit topic meer tegen- dan voorstanders zitten. Het is echt geen oppervlakkige, ondoordachte methode, er zit werkelijk heel wat research achter. Dat de juiste argumenten niet in dit topic staan wil niet per se zeggen dat ze er niet zijn.
Abacab schreef:Nu weet ik dat er in de AR meteen wordt geschermd met argumenten dat het betreffende paard voor de dood is weggehaald. Maar in sommige gvallen is dat een betere oplossing dan het paard te blijven trainen en moeilijke oefeningen uit te laten voeren zonderdaarbij rekening te houden met de fysieke onmogelijkheden van dat dier. Dan is dressuur puur egoïsme.
VogeltjeM schreef:maar los van of het goed is worden er iig geen paarden geschaad in de AR
VogeltjeM schreef:Ik zie wel degelijk dat die paarden iets doen in hun lijf en ze zijn in ieder geval ontspannen (voor t paard zelf wel zo fijn).
VogeltjeM schreef:Er zijn ontzettend veel paarden opgeknapt door de AR.
VogeltjeM schreef:Sure dat jullie het niet mooi vinden, maar dat blijft altijd een mening gebaseerd op jullie eigen referentiekader.
VogeltjeM schreef:Abacab jouw rijtje ridders klopt overigens niet, waaruit ik opmaak dat je je niet hebt verdiept in de AR en dus iets aan het afkraken bent zonder goed te weten hoe of wat.
jasmijn78 schreef:VogeltjeM schreef:Evenmin wil ik de AR afschrijven omdat in dit topic meer tegen- dan voorstanders zitten. Het is echt geen oppervlakkige, ondoordachte methode, er zit werkelijk heel wat research achter. Dat de juiste argumenten niet in dit topic staan wil niet per se zeggen dat ze er niet zijn.
Als de AR aanhangers dan zo doordacht bezig zijn en alles is zo goed onderzocht en zo. Waarom is het voor de voorstanders dan zo moeilijk om de argumenten te weerleggen. Ik ben echt wel bereid om mijn mening bij te stellen als daar een goede reden voor is. Maar tot op heden komen de voorstanders niet verder dan: ja maar het paard is al oud, blind of ander excuses om de gebrekkige vertoning goed te praten. Inhoudelijk allemaal niet zo sterk. En dat zou je juist wel verwachten van aanhangers van een stroming die menen te weten wat wel en niet goed is voor een paard.
Abacab schreef:Maar goed, dit leidt weer lekker af van waar het werkelijk om zou moeten gaan in deze discussie. En ook jij kunt ons niet uitleggen wat er heilzaam is aan AR of waar het een toegevoegde waarde is voor het paard.
VogeltjeM schreef:Het valt me vooral op hoeveel onwaarheden er hier worden verteld over de AR. Sure dat jullie het niet mooi vinden, maar dat blijft altijd een mening gebaseerd op jullie eigen referentiekader. Er zijn ontzettend veel paarden opgeknapt door de AR. Ik wil in deze discussie geen partij trekken want ik kom nog maar net kijken, maar zelfs ik als betrekkelijke leek haal de onwaarheden jegens AR eruit. En zeker is het lichaamsgebruik van paardenin de AR anders dan in de KR, maar daar is het een andere stroming voor. Een andere interpretatie. Ik ben ervan overtuigd dat de AR-ruiters weten wat ze doen, maar gewoon een andere mening hebben over correct lichaamsgebruik. Ik zie een andere houding bij AR-paarden maar voor mij is die niet per se slecht. Ik zie wel degelijk dat die paarden iets doen in hun lijf en ze zijn in ieder geval ontspannen (voor t paard zelf wel zo fijn). Ik ben ervan overtuigd dat de waarheid tussen AR en KR ergens in het midden ligt en dat beide methoden iets van elkaar kunnen leren. Zo kijkt de AR voor mijn gevoel meer naar de psyche van het paard in plaats van puur naar de biomechanica, en wordt er binnen de AR meer gefocust op de zit van de ruiter. Zeer positieve punten vind ik dat.
En zoals op zoveel gebieden: waarom iets dat jij zelf anders zou doen, zo afbranden? Dat je het zelf niet mooi of goed vindt, is 1 ding, maar los van of het goed is worden er iig geen paarden geschaad in de AR en dat zie ik wel eens anders bij zogenaamde KR-aanhangers die stiekem niet zo KR zijn. En zolang er geen paarden geschaad worden, vind ik dat je ieders manier moet respecteren.
En grapjes over klederdracht of middeleeuwse decoratie vind ik flauw. Ik verbaas me ook altijd nog over de kleding van westernruiters of het wedstrijdtenue van dressuurruiters, maar daar hoor je niemand over. Tich typerend. Gevalletje wat de boer niet kent dat vreet hij niet.
Ansie schreef:Een paar keer heb ik onderbouwingen gegeven incl. beeldmateriaal. Dat afdoen als 'dressuur moet je in bewegend beeld bekijken' is makkelijk. Volgens mij heb ik begrijpelijke uitleg erbij geplaatst en aangeduid waar ik wat aan zie. Het HOEFT niemand te overtuigen maar het is wel een weerlegging van wat sommigen klakkeloos blijven roepen. Ook dat blijven hameren op sloffen. Op de beelden zijn geen stofwolken te zien. Op de stills zie je duidelijk dat benen opgetild worden. Geen buiging?? Je ziet duidelijk de binnenheup naar voor komen. Dat kan alleen door buiging in het lijf. Door de negatieve toon voelt het al weer als verdedigen. Dat zou niet nodig hoeven zijn. Verder begrijp ik die felle reacties ook totaal niet. Valt me ook op dat als het over theorie gaat, zoals een paar blz terug, sommigen niet reageren maar des te harder roepen als er een filmpje af te kraken valt.
Babootje schreef:Ansie schreef:Een paar keer heb ik onderbouwingen gegeven incl. beeldmateriaal. Dat afdoen als 'dressuur moet je in bewegend beeld bekijken' is makkelijk. Volgens mij heb ik begrijpelijke uitleg erbij geplaatst en aangeduid waar ik wat aan zie. Het HOEFT niemand te overtuigen maar het is wel een weerlegging van wat sommigen klakkeloos blijven roepen. Ook dat blijven hameren op sloffen. Op de beelden zijn geen stofwolken te zien. Op de stills zie je duidelijk dat benen opgetild worden. Geen buiging?? Je ziet duidelijk de binnenheup naar voor komen. Dat kan alleen door buiging in het lijf. Door de negatieve toon voelt het al weer als verdedigen. Dat zou niet nodig hoeven zijn. Verder begrijp ik die felle reacties ook totaal niet. Valt me ook op dat als het over theorie gaat, zoals een paar blz terug, sommigen niet reageren maar des te harder roepen als er een filmpje af te kraken valt.
Op de stills die jij liet zien en waar je commentaar bij hebt gegeven heb je het over een nog groen 4 jarig paard (de vos) en een door getraind paard van XX? jaar. Dat de vos 4 jaar is wordt in het filmpje gezegd. In het Engels weliswaar. Logisch dat het dier nog niet recht is. Ik had op jouw commentaar dus niet gereageerd, omdat je appels met peren vergelijkt.
Abacab schreef:Dat zijn de Ridders in de AR. Die hebben met goed gevolg de riddertest afgelegd en zijn beëdigd door BB zelf
Florien de Graaf
Greetje Hakfoort
Ylvie Flos
Angela Remie
Marijke de Jong
Er zijn er nog wel meer maar deze schieten me het eerst te binnen. Op YT zijn er veel filmpjes van te vinden. Het beeld is steeds hetzelfde en ligt helemaal in de lijn van het BB filmpje, maar dan nog iets slechter.
nombrado schreef:ik was nog even aan het zoeken naar een filmpje met een goed uitgevoerde 3 takt galop
deze komt wel redelijk goed in de buurt.
overigens is dit ook een blijvend leerpunt....voor zowel GP nivo, klassiek, als AR denk ik.
http://www.youtube.com/watch?v=xfMbzSEda0g
je ziet hem in de pirouette wel een missertje maken, maar over het algemeen blijven het redelijke goede galoppirouettes
hier nog een leuke vergelijking.
bij 5.00 begint de galop
http://www.youtube.com/watch?v=x3pY0StsWlQ
zou mooi zijn dit vertraagt te kunnen zien.