Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:15

Ik heb laats bij de horsetopshop extra lange teugels gekocht.
Mijn normale teugels waren 2.80 en ik geloof dat deze 3.15 zijn. Zijn normale springteugels. Ik weet het merk niet meer, maar dat zou je daar even kunnen vragen. Tevens hadden ze van fra ook teugels in verschillende maten.

Verder lees ik al t hele topic mee, vindt het echt super dat je zo de tijd neemt voor dit paard, respect!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 14:18

manonutjuh schreef:
Ik heb laats bij de horsetopshop extra lange teugels gekocht.
Mijn normale teugels waren 2.80 en ik geloof dat deze 3.15 zijn. Zijn normale springteugels. Ik weet het merk niet meer, maar dat zou je daar even kunnen vragen. Tevens hadden ze van fra ook teugels in verschillende maten.

Verder lees ik al t hele topic mee, vindt het echt super dat je zo de tijd neemt voor dit paard, respect!

DANK JE die ga ik halen!!!!!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 09:36

UP-DATE

Onderhand ben ik begonnen met het herintroduceren van het bit en dit gaat FANTASTISCH
echt veel beter dan ik had verwacht en gehoopt.

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de BR Apple Mouth ongebroken watertrens.
Voornamelijk omdat dit bit zo min mogelijk druk geeft op de al beschadigde lagen, omdat het een ander materiaal is en omdat het geen notenkraker effect op de tong heeft.
(Over het lerenbit had ik informatie opgevraagd bij de maker/producent en die gaf aan dat het niet geschikt is om je paard er nageeflijk op te rijden)

Maar goed donderdag begonnen met voor het eerst het bit in doen op de wei, toen dacht hij nog heel even de groeten....... maar goed toen die hoorde dat ik KOEKIE zei..... tja dan komt die toch altijd terug.
Koekies hij niet weerstaan. Dus eerst een koekie er in dan heb bit dan een hele berg koekies en het bit er weer uit. Nou dat ff herhalen die dag een keer of 3.
Vrijdag kwam die al enthousiast kijken toen ik met het bit kwam en hapte hij hem zelf al in.
En zaterdag heb ik met bit in gelongeerd (longeerlijn aan het halster) hij is er al helemaal oke mee!

Dat dat gaat lekker. Koekies doen wonderen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:45

Koekiemonster! :D

Wat goed zeg dat ie er ook al zelf in hapt! Hartstikke mooi dat je zo een andere associatie met het bit erin hebt gekregen. Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat reageren op druk op het bit.

Ik blijf dit hele proces een mooi verhaal vinden, leuk dat je ons zo op de hoogte houdt :j

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:38

Wat fijn dat het zo goed gaat.
Ik ben wel benieuwd naar een foto van je reus :)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:58

Wat fijn!!!!!!!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 14:58

Up-date en FIMPJE :D

Na dat ik 3 dagen met het bit had geoefend en het zo super makkelijk ging toch eerder dan verwacht besloten het bit tijdens het rijden in te doen.

Dus gister had ik besloten mijn bit te bevestigen aan mij bitloze hoofdstel. Uiteraard zitten de teugels nog gewoon aan mijn hackamore vast en hangt het bit helemaal los in de mond.

Ik had alleen maar kunnen hopen dat hij zo relaxt zou zijn.......
Voor vele is dit misschien een maar wat rond hobbelend paard....... maar als je weet van hoe ver hij moest komen........ ik ben ieder geval heeeel TROTS op mijn kanjer

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:05

Wat word ik blij van zon filmpje, mooie rustige gangen en ook overgangen!!

Hij lijkt het allemaal heel goed te accepteren, hopelijk blijft hij dat doen.
Ik blijf je graag volgen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:51

Ziet er fijn uit! Chapeau :D Hij is inderdaad behoorlijk groot zeg...

Komt de buitenstelling op de rechterhand nog van de scheefheid? Linksom lijkt hij het makkelijker te doen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:12

bromfiets schreef:
Ziet er fijn uit! Chapeau :D Hij is inderdaad behoorlijk groot zeg...

Komt de buitenstelling op de rechterhand nog van de scheefheid? Linksom lijkt hij het makkelijker te doen.

Ja de buitenstelling is om te voorkomen dat we hele kleine rondjes op het midden draaien, want dat is wat hij doet als ik niet een beetje buitenstelling aanneem.....
Maar onderhand komen we met deze buitenstelling al aardig de bochten door dus ook dat gaat langzaam maar zeker steeds een beetje beter.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:14

Dat soort dingen zijn ook een kwestie van langzaam opbouwen :j Voor de rest is de extreme scheefheid waar je in het begin over praatte niet meer te zien op het filmpje, dus je hebt al heel wat bereikt :D

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:30

Wat een heerlijk beeld! Echt respect voor hoe je het allemaal aanpakt!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:41

Ziet er goed uit!!! :):)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:31

Ts ik vind jou een topper! Je doet goed werk, je neemt je tijd en het komt vast allemaal goed. Paard was denk ik echt verkeerd aangepakt en overvraagd. Sorry heb niet hele topic doorgelezen maar wilde je toch hart onder de riem steken. Waren er maar meer zoals jij.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:59

He wat leuk een filmpje! Ook leuk om te zien dat je inderdaad de buitenstelling neemt en hij op die manier toch redelijk ontspannen goed de bochten door komt.
Geen idee waarom, maar ik had een zwart paard in gedachten :+

Super dat het bit ook goed geaccepteerd wordt, hij schijnt er geen enkel probleem mee te hebben.
Ga zo door en ben benieuwd naar het volgende filmpje *\o/*

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:04

Wat ziet het er fijn uit hoor. Ga vooral zo door!!

sassol ik dacht ook eerst aan een zwart paard

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:13

Misschien toch de associatie groot Z dressuurpaard = zwart?

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:17

Zou best kunnen. Vaak zijn de paarden in de hogere dressuur inderdaad zwart.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:25

Ik dacht aan een goudvos de hele tijd

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:05

Dit is hem als 3 jarige hengst op wedstrijd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:33

Ook hier lijkt ie veel moeite te hebben met de rechterstelling/lengtebuiging, gezien de manier waarop de ruiter zijn binnenbeen (en spoor) erin moet houden om het achterbeen eronder te houden.
Zeker weten dat er niets met rug en bekken aan de hand is?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:15

Echt ontzettend leuk om nu na alle verhalen, updates, etc. eindelijk een beeld te hebben van hem! Echt heel leuk :D.
Op de foto's lijkt ie ook moeite te hebben, vooral in de galop. Maar is lastig te zien zo vanaf paar foto's.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:16

Wat een fijne updates!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 16:45

Update 300 ;)

Na het maken van het filmpje (1ste keer rijden met bit in) is het helaas slechter weer geworden..... de bak/rijbaan waarin ik op het filmpje rij is nu een groot zwembad geworden, dus helaas moest ik na deze eerste keer rijden met bit in meteen al van Rijbaan wisselen want uiteraard de nodige spanningen met zich mee brengt.
De bak/baan waar ik hem voor heen in werkte, lag tegen de paddocks aan waar hij staat. Overigens liep hij daar dagelijks los en kreeg hij zijn voer in deze paddock en stond zijn merrie altijd gewoon naast de rijbaan mee te kijken.
De rijbaan waar ik hij nu aan het werk moet is een stukje verder op, uit het zicht van de voor hem bekende paarden (maar nog wel goed hoorbaar, vooral het paniekerige gehinnik van mij merrie als hij weg is, wat het allemaal extra lastig maakt)

De eerste keer in de andere bak was dan ook best spannend voor hem, vooral stap en draf gingen we echt in dubbel tempo. De galop was wonderbaarlijk genoeg nog het best controleerbaar. Wanneer hij het gas goed open had heb ik hem vooral op me stem geprobeerd terug te rijden zo min mogelijk gepluk aan ze hoofd, hoog uit af en toe een volte al we echt hard gingen. Na dat die even had uit geraasd ging het al een stuk beter kwam hij ook beter terug op zit en stem, maar tijdens het uitstappen bleef hij toch echt met mega passen door gaan. Toen had ik besloten om hem aan de hand uit te stappen zodat hij lekker met me mee kon stappen en rustig aan de bak kon wennen voor de volgende keer. Uiteindelijk ging hij zich pas ontspannen toen hij achter me aan mocht lopen...... na een dikke 10 minuten stappen heb ik hem weer lekker op de wei gegooid.
Vandaag de 2de keer in de nieuwe bak gereden, hij was duidelijk al een stuk relaxter dan de vorige keer maar nog steeds had hij wel de neiging over zijn tempo te gaan lopen al kwam hij nu makkelijker terug op mij zit en stem.
Wat ook opvallend is is dat hij als hij gespannen is ontzettend de hoeken afsnijd, ik moet hem echt helemaal terug in tempo rijden om die hoeken enigszins door te komen, maar dat heeft in de andere bak ook wel een tijd geduurd.

Verder doet hij het fantastisch. De volgende update zal wel even duren aangezien ik niet verwacht dat er nu binnen korte tijd nog veel zal veranderen. Wel ga ik nu beginnen met het kijken van de 5 dvd's van de Clinton Anderson manier van rijden om te zien of ik daar nog handige dingen uit kan halen.

En over de foto's van Reus als 3 jarige moet ik jullie gelijk geven, de ruiter heeft rechts om duidelijk zijn been meer naar achteren liggen dan links om. Ook valt me op dat hij er rechts om qua nageeflijkheid niet helemaal door heen is. Dit is links om ook niet optimaal maar wel iets beter.
(Lichamelijk is hij echt gezond, maar heeft hij qua bespiering wel echt zijn moeilijkheden)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:58

Heb alles tot nu toe met grote belangstelling meegelezen, en kan ten eerste zeggen dat ik erg waardeer wat je voor deze ex-"crack" overhebt.
Je moet echter niet te snel willen gaan: deze jongen is veel te snel (lees: te vroeg) veel te hoog ingezet, had-ie net de capaciteiten niet voor, maar is er "doorgedrukt" en is daardoor fysiek en vooral mentaal vastgereden. En zodoende voortijdig voor de sport uitgevallen. Heel jammer, maar dit gebeurt zo vaak met jonge werkwillige getalenteerde paarden.
Dit kost mega-veel tijd, ik begrijp dat jij die tijd al zoekende wil nemen.
Dat je geen "hoge dressuurruiter" bent, spreekt hierbij naar mijn bescheiden mening eigenlijk in je voordeel: jij biedt dingen aan die het paard nog niet zo kent, of niet als zodanig (her)kent. Het ging steeds om presteren, jij komt vanuit een andere benadering.
Zodoende ben jij nog flexibel en creatief in je gedachten en aanpak, dat blijkt ook uit het topic, je "zoekt" naar de voor jullie juiste weg.
Dat zal dan ook voor het paard een ware opluchting zijn, en hiermee kun je zijn vertrouwen winnen.
Verwachtingspatronen zijn hem al te veel opgedrongen, zijn enorme onzekerheid blijkt nooit gezien of onderkend te zijn. Men "reed hem er doorheen".
Gelukkig nog net niet "stuk".
Doe alles met rust en beleid, eerst terug naar de allereerste basis, vergeet zijn verleden, zodat hij dat ook een beetje kan, het zal een lange, soms frustrerende weg zijn met twee stappen voorwaarts, een achterwaarts, maar hier zit toekomstmuziek in, aangezien jij het paard wil zien voor wat-ie is, en niet voor wat-ie was of zou kunnen zijn.
De dressuur- boot heeft hij gemist doordat men hem wilde laten rennen voor hij fatsoenlijk kon lopen (dit is bij wijze van spreken), dat is jammer, maar in jouw handen wellicht niet onherstelbaar.
Begrijp dat hij niet jouw fysieke handen, maar vooral jouw mentale sturing nodig heeft.
Dit is voor hem een grote omschakeling, maar zo te lezen gaat dat wel goed komen, is ook begrijpelijk dat hij zich wat verloren en onzeker voelt nu.
Take it by the day!