Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Imke86 schreef:Ik heb deze documentaire net gekeken en ik denk dat angstige ruiters hier ook zeker wat aan kunnen hebben:[ Video ]
Succes ermee!!
Peetstap schreef:Minimelona: denk dat je er overheen hebt gelezen, maar herken je wat in m'n laatste stukkie tekst voor jou ?
Als ik het zo lees, probeer je zelf bewust zacht te rijden, ondanks je angst op de achtergrond.
Vindt ik heel knap, dat je haar lang en laag wilt houden want heel veel gaan als reactie verkrampen.
De ontspanning die je paard probeert te geven, komt zo weer terug bij jou.
jameyskatje schreef:ik herken het allemaal heel goed minimenola. Maar denk je nu aan opgeven? Heb je hulp qua lessen enzo?
Wat een aangrijpend verhaal van je hartaanval, jeetje! Wat een trouwe viervoeters zijn onze paarden toch.
Ik gebruik ook een bokriempje, alhoewel ik het denk ik toch niet beet zal pakken als mijn paard ga bokken, ik denk dat ik daar dan niet eens de tijd voor heb. En hij zit inderdaad te laag om het tijdens het rijden vast te houden. Maar het is misschien meer voor mijn eigen gevoel (bodyprotector, bitringen, bokriempje haha). De mijne is trouwens wel super stevig. het was veel werk om hem vast te maken aan mijn zadel, het leer is echt heel dik en stug, dus die breekt niet zomaar. Wat ik ook wel eens doe, is mijn teugel er door halen. (halverwege de gesp even los en dan 1 helft er door), want ik ben een keer van mijn paard gevallen met hoofdstel en al, vind het wel een fijn idee dat áls ik weer van, dat de teugels dan niet over zijn hoofd gaan. De teugels zijn dan wel langs genoeg om hals te strekken enzo hoor. Het helpt mij dan ook om mijn handen stiller te houden.
Welkom Maris! Heb je wel eens gedacht aan grondwerk? Er zijn wel profesionals die jou wellicht kunnen helpen om jou eigen houding en lichaamstaal aan te pakken zodat je op de grond (en uiteindelijk ook tijdens het rijden) een betere leider kan zijn. Want zoals ik lees is jou probleem dus ook op de grond / in de omgang.
7 april ga ik ook met mijn paard naar een grondwerk workshop, de eerste keer dat we samen naar een vreemd terrein gaan. Voor mij een fijne manier om hem te leren kennen qua vervoer, vreemd terrein etc zonder dat ik moet rijden.
Vanavond eerst gelongeerd. eerste kwartiertje was hij super mak, maar ineens kreeg hij het in zijn bol. hij heeft een aantal keren zo grandioos gebokt. Jammer dat ik dat soort momenten nou nooit op camera heb, maar hij gaat echt hoog de lucht in. Hij liep daarna een tijdje echt enorm te klieren, alleen maar naar andere paarden kijken, staart omhoog, knorren... terwijl ik eigenlijk op het punt was om te gaan rijden omdat hij zo braaf leek..
Anyway, uiteindelijk tóch nog gaan rijden, ik was toen gelukkig alleen in de bak en heb mezelf echt les gegeven. Voelde me erg gespannen en mijn hartslag was hoog. Hij heeft uiteindelijk niets verkeerd gedaan maar liep de hele tijd (oortjes erop) naar van alles te kijken. Dus veel gestapt en daarin veel oefeningen gedan wat oefeningen gedaan en uiteindelijk toch nog verplicht met halsstrekken in draf afgesloten. Ik heb helemaal niet aan 'aan de teugel' gedacht, ik heb alleen maar geprobeerd om niet aan die teugels te gaan trekken en te blijven ontspannen. Deels heeft het gewerkt, want ik ben niet gevallen en hij werd niet stout, maar deels ben ik ook teleurgesteld omdat ik afgelopen weekend een veel fijner gevoel had. Agja, vrijdag gaan we het weer proberen.
x_Maris_x schreef:Zou ik me ook mogen aanmelden voor dit topic? Ik ben namelijk ook een angstige ruiter en ben door de angst gestopt op de manege met paardrijden. Ik had het idee dat de mensen in mijn les me irritant begonnen te vinden, omdat ik begon te huilen als ik het niet durfden.. Ik voel me daar ook echt schuldig over, want ik wil het echt proberen maar het lukt me gewoon echt niet!
Ik heb angst gekregen, omdat ik toen ik jong was van een paard ben afgevallen met springen. Maar het werd erger toen ik ongeveer 3 jaar geleden van nog een paard afviel en ik mijn arm brak. Ik kan nu gewoon niet meer ontspannen rijden en ik ben zelfs erg onzeker als ik alleen al een paard moet poetsen. Het lijkt alsof de paarden mij niet mogen en mijn vriendin die me altijd helpt wel.. Zo ook bij een verzorgpaard wat ik heb. Zij kan haar uit de wei pakken en doen wat ze wil, mij valt ze aan en daar baal echt zo van! Ik weet dat het komt door mijn onzekerheid, maar ik weet niet wat ik eraan kan doen. Toch blijf ik paarden super vinden en ik wil ook echt niet stoppen met deze hobby!
Ik vind het wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die angst heeft. Ik dacht namelijk dat het echt aan mij lag!
x_Maris_x schreef:Zou ik me ook mogen aanmelden voor dit topic? Ik ben namelijk ook een angstige ruiter en ben door de angst gestopt op de manege met paardrijden. Ik had het idee dat de mensen in mijn les me irritant begonnen te vinden, omdat ik begon te huilen als ik het niet durfden.. Ik voel me daar ook echt schuldig over, want ik wil het echt proberen maar het lukt me gewoon echt niet!
Ik heb angst gekregen, omdat ik toen ik jong was van een paard ben afgevallen met springen. Maar het werd erger toen ik ongeveer 3 jaar geleden van nog een paard afviel en ik mijn arm brak. Ik kan nu gewoon niet meer ontspannen rijden en ik ben zelfs erg onzeker als ik alleen al een paard moet poetsen. Het lijkt alsof de paarden mij niet mogen en mijn vriendin die me altijd helpt wel.. Zo ook bij een verzorgpaard wat ik heb. Zij kan haar uit de wei pakken en doen wat ze wil, mij valt ze aan en daar baal echt zo van! Ik weet dat het komt door mijn onzekerheid, maar ik weet niet wat ik eraan kan doen. Toch blijf ik paarden super vinden en ik wil ook echt niet stoppen met deze hobby!
Ik vind het wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die angst heeft. Ik dacht namelijk dat het echt aan mij lag!