Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Chaos schreef:Marocje schreef:Volgens mij bedoelt Amanda nu stelling naar buiten toch? Dus niet de buiging..
Ja om recht te maken idd.
En van daaruit doorwerken naar lengtebuiging om binnenbeen.
Marocje schreef:Ja, dat geloof ik dat het heel erg van het paard afhangt. Reed twee paarden, die vaak dressuurmatig gereden werden. Kon er zelf ook lekker mee weg rijden. Stapte toen op een pony die door 1 meisje werd gereden, op 'manege' niveau (en nu niet om manege's af te kraken, maar ik herkende wat ik daar zelf had geleerd, dus alleen het gas geven/remmen en sturen met de teugel..) Ik stapte op, en die pony was echt een plank. Heel raar is dat ineens. De linkerkant zat echt helemaal vast, dus ik kon rechtsom niet eens buigen of zelfs stelling vragen. Hele rare gewaarwording..
Chaos schreef:Buitenteugel is je begrenzing he, dus nooit optillen of teveel willen helpen.
Op een volte zou ik hem eerst helemaal recht maken. Zorgen dat de achtervoeten het spoor volgen van de voervoeten. Dus eerst rechtmaken tussen 2 teugels 2 benen, sommige paarden hebben in het begin iets contra-stelling eer ze recht over de benen gaan. Als ze recht over de benen gaan kun je met je binnenbeen naar je buitenhand toe gaan rijden zodat je de buitenkant gaat rekken en de binnenkant verkorten. Buitenbeen en teugel begrenzen dat ie niet weet overbuigt en uitzwaait over schouder of heup. Als je teveel aan de binnenteugel gaat rijden en je paard vast houd in de nek en kaak dan kan het binnenachterbeen nooit naar voren onder de massa geplaatst worden.
Maar voordat ie kan buigen op de volte moet ie recht gaan.
Althans, naar mijn bescheiden mening. Wellicht dat anderen iets anders vinden, of het anders uitleggen. Vind nogal moeilijk via internet mezelf goed duidelijk te maken!![]()
Vind het nogal lastig tips geven met mensen in een topic die veel beter zijn dan ik.![]()
Chaos schreef:Eefke:
Omdat het middenrif beweegt van links naar rechts kun je in het middenrif buiging om je binnenbeen vragen.
Stel je wil een paard naar links buigen dan komen de ribben aan de linkerkant dichter en aan de buitenkant openen die. Het paard moet buigen van oren tot staart, dus het hele lijf wordt rond om je been.
Snap je het zo?Ik vind het moeilijk uitleggen. Ik pak altijd een zweep om het te laten zien.
Marocje schreef:Safiera: Heb je dan les op jouw pony? Zou wel heel gaaf zijn als je na verloop van tijd, ook jouw pony zo soepel kan krijgen en rijden!
Chaos schreef:Chaos schreef:Eefke:
Omdat het middenrif beweegt van links naar rechts kun je in het middenrif buiging om je binnenbeen vragen.
Stel je wil een paard naar links buigen dan komen de ribben aan de linkerkant dichter en aan de buitenkant openen die. Het paard moet buigen van oren tot staart, dus het hele lijf wordt rond om je been.
Snap je het zo?Ik vind het moeilijk uitleggen. Ik pak altijd een zweep om het te laten zien.
Neem dit nog even niet voor waar aan.
Ivm verkregen PB ben ik aan het twijfelen gebracht.
Ik wacht af wat de anderen zeggen.
Marocje schreef:Dan begreep ik het toch goed. En jij bedoelt dus eerst contrastelling, en dan buiging om het binnenbeen? Kan dat tegelijk?
Maris schreef:Elk paard heeft een voorkeur voor een galopskant. Buitenachterbeen zet af.
Is het voor het paard dan het gemakkelijkste als dit het dragende of het stuwende been is ???