Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:59

Volgens mij bedoelt Amanda nu stelling naar buiten toch? Dus niet de buiging..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:07

Chaos: :j
Waar je wel voor uit moet kijken is dat je paard niet gaat stuwen en het binnenachterbeen buiten het lichaam weg zet. Dan is de buiging dus niet vanuit het middenrif (om je binnenbeen heen).
Heb 2 recente foto's waar je dit goed kan zien.

Foto 1: Jim loopt hier van voren netjes met neusje op de loodlijn. Wel houdt hij zijn rug wat stijf en drukt net zijn kruis omhoog. Je ziet hier duidelijk dat zijn binnenachterbeen opzij wegzet, ipv onder de massa. Ook is de aanleuning niet los genoeg. Hij is wat strak in de kaak en buigt ook nauwelijks in zijn lijf. Hij trekt zich recht.
Afbeelding

Foto 2: een halve volte verder. Hier zie je een lossere aanleuning. Het is jammer dat hij niet van opzij genomen is, dus je kan de rest van zijn lijf niet goed zien. Wat je wel kan zien is dat hij een duidelijkere buiging in zijn lijf heeft en het binnenbeen ook onder de massa zet. Het mag allemaal nog wat meer overigens. Als ik het goed heb valt hij hier zelfs wat door mijn binnenbeen heen. Maar het is maar even om het verschil te laten zien van een paard dat zich recht trekt (foto 1) en een paard wat wel ontspannen die buiging in gaat.
Afbeelding

Verder heb ik ook nog deze foto: https://lh4.googleusercontent.com/-2E7o ... %255D.jpeg
Hier zie je duidelijk dat hij wel wat buigt, maar in zijn lijf minder dan in zijn hals. Zijn hals buigt wel in, maar zijn achterhand staat bijna recht achter zijn schouder.
Teveel met de binnenhand gevraagd, te weinig met het buitenbeen begrensd.

Overigens: deze foto's zijn nog lang niet perfect, we hebben ook een werkpunt ;)
Maar je kunt wel goed het verschil zien tussen zichzelf recht trekken en een lichte buiging.
Vind ik dan. Maar corrigeer me vooral als je andere dingen ziet :+

Marocje: alleen met mijn laatste 2 zinnen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:25

Marocje schreef:

Ja om recht te maken idd.
En van daaruit doorwerken naar lengtebuiging om binnenbeen.

Chaos

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:26

Ja ik snap wat je bedoelt idd Amanda, van het achterbeen af lopen ipv gaan dragen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:14

Chaos schreef:
Marocje schreef:

Ja om recht te maken idd.
En van daaruit doorwerken naar lengtebuiging om binnenbeen.

Dan begreep ik het toch goed. En jij bedoelt dus eerst contrastelling, en dan buiging om het binnenbeen? Kan dat tegelijk?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:16

Tis beetje paard afhankelijk denk ik. Yfke kan ik 2 kanten om steeds beter buigen om mijn been, die stap/draaf ik eerst een aantal keren recht over de volte en dan kan ik gelijk aan mijn binnenbeen buiging vragen. Anna komt rechtsom eerst in contra-stelling, en naarmate ik er aan ga rijden buigt ze langzaam om naar rechts. Als ik die in een keer naar rechts buig gaat ze kantelen in de nek ipv dat ze buigt in het middenrif! Linksom zijn de spieren voldoende lang en kan ik wel gewoon vanuit rechtgaan buiging vragen.

Maar rechtsom gaat ze niet recht als ik niet eerst een beetje contra-stelling vraag.

En ik moet sowieso heeeeeeeeeeeel veel openen aan mijn binnenbeen met Anna!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:24

Ja, dat geloof ik dat het heel erg van het paard afhangt. Reed twee paarden, die vaak dressuurmatig gereden werden. Kon er zelf ook lekker mee weg rijden. Stapte toen op een pony die door 1 meisje werd gereden, op 'manege' niveau (en nu niet om manege's af te kraken, maar ik herkende wat ik daar zelf had geleerd, dus alleen het gas geven/remmen en sturen met de teugel..) Ik stapte op, en die pony was echt een plank. Heel raar is dat ineens. De linkerkant zat echt helemaal vast, dus ik kon rechtsom niet eens buigen of zelfs stelling vragen. Hele rare gewaarwording..

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:24

Chaos/Amanda: wat bedoelen jullie met vanuit het middenrif? Voor zover ik weet is het middenrif/diafragma datgene wat op en neer gaat tijdens het in- en uitademen. Wat heeft dat hier mee van doen?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:31

Marocje schreef:
Ja, dat geloof ik dat het heel erg van het paard afhangt. Reed twee paarden, die vaak dressuurmatig gereden werden. Kon er zelf ook lekker mee weg rijden. Stapte toen op een pony die door 1 meisje werd gereden, op 'manege' niveau (en nu niet om manege's af te kraken, maar ik herkende wat ik daar zelf had geleerd, dus alleen het gas geven/remmen en sturen met de teugel..) Ik stapte op, en die pony was echt een plank. Heel raar is dat ineens. De linkerkant zat echt helemaal vast, dus ik kon rechtsom niet eens buigen of zelfs stelling vragen. Hele rare gewaarwording..

Je beschrijft precies waarom ik het zo'n rare (geweldige) gewaarwording vind om op een goedgetraind paard te stappen! Mijn pony is qua niveau 'manege' en ik ben eigenlijk niet beter := Sturen door aan de teugel te trekken, doe ik ook nog steeds. Ik wil het niet, maar het gebeurt.
Zeker omdat mijn pony ook nooit anders geleerd heeft.

Ik heb zondag proefles als het droog genoeg is in de bak. Spannend! :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:12

Chaos schreef:
Buitenteugel is je begrenzing he, dus nooit optillen of teveel willen helpen.

Op een volte zou ik hem eerst helemaal recht maken. Zorgen dat de achtervoeten het spoor volgen van de voervoeten. Dus eerst rechtmaken tussen 2 teugels 2 benen, sommige paarden hebben in het begin iets contra-stelling eer ze recht over de benen gaan. Als ze recht over de benen gaan kun je met je binnenbeen naar je buitenhand toe gaan rijden zodat je de buitenkant gaat rekken en de binnenkant verkorten. Buitenbeen en teugel begrenzen dat ie niet weet overbuigt en uitzwaait over schouder of heup. Als je teveel aan de binnenteugel gaat rijden en je paard vast houd in de nek en kaak dan kan het binnenachterbeen nooit naar voren onder de massa geplaatst worden.

Maar voordat ie kan buigen op de volte moet ie recht gaan.

Althans, naar mijn bescheiden mening. Wellicht dat anderen iets anders vinden, of het anders uitleggen. Vind nogal moeilijk via internet mezelf goed duidelijk te maken! :D
Vind het nogal lastig tips geven met mensen in een topic die veel beter zijn dan ik. :o :+

Ja je hebt helemaal gelijk :j

Ik zou zo beginnen denk ik.
zorgen voor;
1) Een regelmatig tempo waar je niet steeds hoeft bij te drijven.
2) paard dat het bit wil aannemen/dragen.

Als je dit voor elkaar hebt ga je sturen; gewoon heel basic. Je houdt je handen evenwijdig en dat blijft zo alsof je een stokje vasthoudt en dan ga je proberen om een hele flauwe bocht te maken.
Het enige wat je mag doen is je handen evenwijdig opzij brengen. De buitenteugel komt dan tegen de hals te liggen en het paard moet tussen je teugels blijven. Je mag je buiten been gebruiken en om je binnen been draaien maar het is maar een flauwe bocht dus eigenlijk is het belangrijkste dat je paard recht tussen je teugels blijft.
Je mag niet je binnenhand naar je toe halen of andere smokkeltrucjes doen want dan trek je wel zijn hoofd opzij maar de rest van het paard loopt nog rechtdoor en valt dus weg over de schouder.

Dit kun je als je zo kunt sturen uitbreiden door de bochten wat scherper te maken.
Kijk altijd naar waar je wilt rijden zet een denkbeeldig spoor uit en probeer daar precies over te rijden, je zult merken dat dit in het begin nog lang niet meevalt.

Wat ik ook wel doe is over de lengte van de bak rijden (nooit op de hoefslag) en dan kijken waar ze naar toe loopt, dat is namelijk vaak niet recht ook al stuur je wel recht. Aan het bijna eind stuur je dus altijd naar de andere kant als dat je paard wilde gaan.

Niet boos worden maar wel gewoon volhouden, daarna doe je wat Chaos heel goed zegt.

Achtjes rijden is ook leuk maar daar is je paard nu nog te stijf voor denk ik.
Met achtjes rijden kun je slim gebruik maken van de voorkeurskant van je paard maar dit moet je alleen doen als je paard al wat meer kan buigen in zijn lijf.
Ik begin een achtje gewoon tussen twee teugels maar daarna kun je ook stelling vragen en diezelfde stelling gewoon het hele achtje volhouden dan hebben ze een moeilijk en een makkelijk stuk.
Daar worden ze ook leker los van.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:16

Safiera: Heb je dan les op jouw pony? Zou wel heel gaaf zijn als je na verloop van tijd, ook jouw pony zo soepel kan krijgen en rijden!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:19

Eefke:
Omdat het middenrif beweegt van links naar rechts kun je in het middenrif buiging om je binnenbeen vragen.
Stel je wil een paard naar links buigen dan komen de ribben aan de linkerkant dichter en aan de buitenkant openen die. Het paard moet buigen van oren tot staart, dus het hele lijf wordt rond om je been.

Snap je het zo? :P Ik vind het moeilijk uitleggen. Ik pak altijd een zweep om het te laten zien.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:24

Thanx Justkid!
Ik merk dat ik vaak nog niet evenwijdig vraag aan mijn paarden. Rechterhand is nogal dominant hier. :oo
Ook als ik mee veer met de halsdeining heeft rechts een schommeltje terwijl mijn linkerarm heel mooi losjes volgt.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:24

Fijne uitleg, dankjewel!
Foto's van Jim helpen ook :)

1) en 2) hebben we al; ik zal eens kijken hoe erg we nu sporen. Ik herinner me oefeningen van mijn juf om hem netjes op een rechte lijn te krijgen. En dan let ik meer op de benen en het lijf dan hoe zijn nek buigt.
Mijn buitenteugel moet ik netjes gebruiken ook. Genoeg te doen voor nu..

Dat juist de andere kant op sturen dan je paard wil is wel een goeie. Paard heeft duidelijke voorkeur :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:33

Chaos schreef:
Eefke:
Omdat het middenrif beweegt van links naar rechts kun je in het middenrif buiging om je binnenbeen vragen.
Stel je wil een paard naar links buigen dan komen de ribben aan de linkerkant dichter en aan de buitenkant openen die. Het paard moet buigen van oren tot staart, dus het hele lijf wordt rond om je been.

Snap je het zo? :P Ik vind het moeilijk uitleggen. Ik pak altijd een zweep om het te laten zien.

Neem dit nog even niet voor waar aan. :')
Ivm verkregen PB ben ik aan het twijfelen gebracht.
Ik wacht af wat de anderen zeggen.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:43

als een paard een duidelijke (!!) voorkeurskant heeft, zal hij waarschijnlijk nog niet helemaal recht gericht zijn.
(korte spieren lange spieren verhaal)
buitenteugel (en buitenbeen) is heel belangrijk, jij drijft met binnenbeen, paard wijkt voor druk maar als je de buitenkant niet begrenst dan valt je druk weg. paard maakt zich lang en recht. (toch?)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:44

Marocje schreef:
Safiera: Heb je dan les op jouw pony? Zou wel heel gaaf zijn als je na verloop van tijd, ook jouw pony zo soepel kan krijgen en rijden!

Een tijdje les gehad (paste ons niet helemaal: ik werd te weinig begeleid dus ik was nog steeds bang en ik moest te veel met de voorkant bezig).
Nu een proefles van iemand die mij via dit topic benaderde. Heel spannend dus.

En ik zou het inderdaad wel heel gaaf vinden als mijn pony zo soepel kan worden :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:01

Oh, maar daar ben ik van overtuigd: als jullie goed lessen krijgen (en niet 'geen gelul trek hem in de krul' les die je blijkbaar eerst kreeg) zal je echt verandering en vooruitgang merken.
Ik snapte het eerst ook niet: heb van verschillende mensen les gehad, maar hield het nooit lang vol, of ik begreep het gewoon niet. Ik wilde met gevoel rijden, maar dat begrepen 'hun' dan weer niet.. Nu heb ik zo fijn les, en als ik iets niet begrijp, kan mijn instructeur dit heel goed verduidelijken dmv voorbeelden, dat ik het wél begrijp. Het toepassen is alleen nog een ander verhaal, maar ook dat gaat soms heel lekker..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:15

Elk paard heeft een voorkeur voor een galopskant. Buitenachterbeen zet af.
Is het voor het paard dan het gemakkelijkste als dit het dragende of het stuwende been is ???

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:47

Chaos schreef:
Chaos schreef:
Eefke:

Neem dit nog even niet voor waar aan. :')
Ivm verkregen PB ben ik aan het twijfelen gebracht.
Ik wacht af wat de anderen zeggen.

Ik snap mijn fout!!
De ruggewervels buigen in, waardoor de ribben meegaan die zitten er immers aan vast. Maar beweging tussen de ribben onderling kun je er niet in rijden.

Heb het een beetje stom verwoord sorry!!!!!!!!!! :o

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:06

Dus waar je diafragma zei bedoelde je eigenlijk wervelkolom als ik het goed begrijp?
Haha. Het is ook wel lastig om uit te leggen natuurlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:13

Ja. Typ altijd snel snel want zat op school. :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:29

Middenrif is misschien niet de juiste bewoording. Het gaat erom dat je paard buigt om je binnenbeen, vanuit het midden van zijn lijf. De bolling van de spieren aan de ene kant en het stretchen van de spieren aan de andere kant. Bij buiging uit alleen de hals heb je dit niet.

Marocje schreef:
Dan begreep ik het toch goed. En jij bedoelt dus eerst contrastelling, en dan buiging om het binnenbeen? Kan dat tegelijk?

Nee, ik bedoel dat je je paard eerst recht moet richten, o.a. door middel van werken met contrastelling.
Pas als je paard recht is, werken aan de buiging beide kanten op. Contrastelling met buiging om een binnenbeen lijkt me erg tegenstrijdig :)

Ik ben het er overigens niet mee eens dat je met een stijf paard geen 8en moet rijden. Juist wel. Maar heel langzaam opbouwen en niet meteen perfecte buiging verwachten. Wat ik bijvoorbeeld deed om leniger te maken en binnenbeen meer te activeren was de volgende oefening in stap: een slangevolte met 4 bogen (bij een 20x40 bak, 20x60 met 6 bogen), bij elke boog een volte van 10 meter extra. Dus je zet bij A op de rechterhand in, bij de eerste boog rijd je een volte van 10 meter rechtsom, dan pas stel om naar links, naar de hoefslag toe voor de 2e boog, volte van 10 meter linksom, omstellen en volgende boog.
Gewoon in stap beginnen en langzaam de spieren aan beide kanten stretchen.

Wat betreft de voorkeurskant: elk paard heeft een voorkeurskant en niet 1 paard is 100% rechtgericht. Streven is zo recht mogelijk, maar 100% is een illusie.
Vergelijk het met rechthandig en linkshandig zijn van mensen. Als je rechtshandig bent, zul je links nooit zo handig worden als rechts. Je kunt het trainen, het kan zo goed mogelijk, maar nooit 100% gelijk.

Maris schreef:
Elk paard heeft een voorkeur voor een galopskant. Buitenachterbeen zet af.
Is het voor het paard dan het gemakkelijkste als dit het dragende of het stuwende been is ???

Dat vind ik een lastige. Gevoelsmatig zeg ik stuwend. Maar dan kijk ik puur naar mijn haflinger en zijn eigen beweging. Stuwen vind hij gewoon makkelijker en als hij kan kiezen zal hij daarvoor gaan. Aan mij om hem zo te trainen dat hij draagt in plaats van stuwt :D

Verder denk ik dat de voorkeursgalop ligt bij het sterkste achterbeen, dat moet toch onder het lichaam gaan grijpen (binnenachterbeen). Maar ook met balans en dus weer gelijke spierkracht/rechtgerichtheid. Een in balans gaand paard zal een minimaal verschil laten zien qua voorkeur voor galop. Een paard dat rechts bolle spieren heeft en links langere spieren zal rechts voorkeur hebben, omdat hij dan meer in zijn eigen houding kan lopen (rechts hoeft immers niet te stretchen en de spieren kunnen dit goed opvangen omdat ze die vorm hebben). Moet dat paard linksom, moet hij rechts oprekken en links juist bollen. Dat zal moeilijker zijn, omdat zijn spieren niet zo zijn ontwikkeld.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:14

ik spring heel even in, ben retedruk en jullie gaan lekker.
contrastelling bij een lengtebuiging gaat wel en heeft ook een doel.. bv bij schouderbinnenwaarts rechts , kan je linkerstelling vragen-ik gebruik dat geregeld om de paarden in een oefening nog mooier gelijkmatig te laten buigen in het lijf -te zorgen dat de hals recht op de schouders blijft staan en je merkt ook heel mooi of het paard echt wek de schouders naar binnen plaatst of toch nog op de buitenschouder valt..snappie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:32

Hmmm ja ik denk het wel. Maar het paard moet het dan wel kunnen.
Ik denk dat die van mij zich bijvoorbeeld dan weer recht gaat trekken, ipv in de lengtebuiging te blijven. Hoe begrens je dit dan?