hallootjes allemaal, ik ga morgen weer reageren hoor,heb nu een wijntje op en zie leuke fotos ,maar ga er morgen eens goed voor zitten, nu
Nado
Geplaatst: 26-02-12 10:26
Kinke, dat klinkt als een spannende reis. Veel paarden gezien! Grappig hoe iedereen andere paarden mooi vind. Ik vind 1 & 4 het mooist vanaf de foto, mooi rond gebouwd en ik hou ook wel van wat hals, net als jij Fijn dat ze bekapt is, maar als dat alles was, dan denk ik net als Yamcha dat dat allemaal wel goed komt. Ben benieuwd hoe het verder gaat voor je
Over die neusriem, ik train ieder jaar bij een hele goede IJslandse trainer (die daarvoor naar NL komt) en bij hem op de cursus moeten we zonder neusriem rijden. Hij zegt namelijk dat de neusriem voorkomt dat een paard vrij op het bit kan reageren en daardoor problemen kan (hoeft niet) verbergen. Daarom vind hij het belangrijk dat bij de training je zonder bit bezig bent en er direct reactie op je hand te zien is. We rijden dan wel met een kinriempje, zodat het bit rustiger in de mond blijft liggen. Omdat er geen neusriem is, kan een paard heftiger lijken te reageren op dezelfde handhulpen, maar dat komt om er geen neusriem meer is om deze reactie te voorkomen. Wij leren dan ook steeds lichtere handhulpen geven Ik kan me dus voorstellen dat mensen zeggen dat je hard met je harn lijkt te rijden of dat zonder neusriem te streng lijkt voor het paard, omdat ze gewend zijn aan het beeld dat de neusriem geeft, namelijk het beperken van reactie van het paard op het bit/hand. Krijgt het paard deze mogelijkheid wel, dan lijken die reacties vaak uitvergroot, terwijl dat helemaal niet hoeft te zeggen dat jij met de hand veel inwerkt. Ik vind trouwens niet dat rijden met een neusriem slecht is hoor, maar ik denk wel dat het zinvol is voor iedereen om een keer zonder te proberen om te testen of de neusriem geen problemen verbergt maar gewoon helpt met het stil laten liggen van het bit, waar het voor bedoeld is.
Imre, lekker gereden. Stoere Saeunn, zomaar over dat spoor heen en langs alle 'obstakels'. Binnenkort klaar om TREC te starten
MM, fijn dat hij beter gaat lopen en minder aantikken.
Janus ook al aan de beterende hand, fijn om te horen!
Verder weet ik het niet meer
Hier afgelopen dagen ook lekker bezig geweest. Donderdag gelest in de bak en gemerkt dat Durinn nu duidelijk in de fase zit waarin hij voorkeur gaat geven voor tölt. Vaak bij paarden die ingetölt worden is er een fase waarin de draf 'kwijt' raakt, omdat het paard helemaal de tölt ontdekt heeft. Dus heel hard moeten werken om een nette volte 10 meter in draf te rijden, buiging door het lichaam en nagevelijk, iets waar hij de afgelopen maanden zijn hoef niet voor omdraaide maar nu ineens heel moeilijk vond. Toch wil ik graag dat hij op commando de gangen loopt die ik aangeef, en niet zelf bedenkt dat hij iets anders gaat doen. De stukken tölt die we in de les gereden hebben waren wel heel gaaf. Ik heb hem mooi op eigen benen lopen *trots*, waardoor hij ook zonder teugel blijft doortölten, gewoon 2 rondjes achter elkaar En zijn tempobereik is groter aan het worden. Hij kiest uit zichzelf steeds meer voor een midden-tempo tölt. Dit viel mij op, dus ik dacht, hij gaat vrij hard. Dus ik ging kijken of ik hem op mijn zit kon terugrijden naar een langzaam-tempo tölt en dat deed hij zo licht en makkelijk, wow. En van daaruit kijken of hij weer wilde versnellen en dat deed hij ook zonder lang te worden of op de voorhand te vallen, maar echt vanuit die achterhand. Ik ben zo trots op mijn pony en nog steeds helemaal verliefd
Wat gaaf dat tölten is dat moeilijk om aan te leren? Kan ieder paard dat in principe leren of is dat echt iets voor gangen paarden. Ik heb ooit op ijsland paardgereden maar behalve dat ik het supergaaf vond weet ik niet meer of ik iets moest aangeven of dat het paardje uitzich zelf töltte.
Ik rij nooit met neusriem, wel met een losse kinketting of riempje om het bit wat stiller te houden dus dat zou je nog wel kunnen overwegen.
Kinke: Gave paardjes hoor! Ik vind 1 het leukste afgaande op de bouw. Heb het idee dat een paar paardjes wat te dik zijn. Apart, want toen ik in Spanje was heb ik eerder magere exemplaren gezien. Was dan wel niet op paarden-jacht, maar toch. Paard met te lange hoeven lijkt ook niet zo mooi te staan wat betreft de voorknieën. Dat paard waar dat meisje op zit (sorry, heb nu al 5x terug gekeken maar gooi de nummers door elkaar) lijkt zo vanaf de foto ouder dan wat je erbij hebt staan vind ik. Rug lijkt wat doorgezakt en zadel ligt echt niet. Lijkt me sowieso best een gok, paard uit Spanje laten overkomen. Al is die omgeving natuurlijk wel gezond voor de paarden, de meesten hebben dan ook goede benen & hoeven. Hou zelf ook van halzen, haha
Imre: *jaloers hier* Cool paard hoor! Wou dat de mijne zo braaf was buiten!
Nado: wat gaaf hoe het ging met die tölttraining! Heb wel eens op een IJsje gereden op de manege en dat was een natuurtölter. Erg fijne gang vind ik. Kreeg toen alleen geen normale draf er uit, haha.
Nou, wat zeg ik over braaf buiten... Wallie was vandaag echt superrustig buiten op wandeling. Keek een paar keer op van een renner of fietser, maar de spanning vloeide snel af. Ook op het viaduct geen problemen vandaag. Was er bijna op gaan zitten. Nouja, niet helemaal
Jammer was dat ons hondje bang geworden is van mijn pony, en het dus niks vond om mee te gaan. (Is blind, en een keer tegen de achterbenen van Wal op gebotst. Pony schopte niet, maar sprong een stukje naar voren en dat maakte een eng geluid volgens hond)
Akecheta
Geplaatst: 26-02-12 16:22
Irme heerlijk gereden, en nog een rondje xtra erbij. Lekker koel karakter heeft Witje.
Maaikemike ook lekker gereden, Ben benieuwd naar foto's .
Gaaf Amanda, heb je foto hoe ie nu is, in zijn nakie? Ik heb op een stal gestaan waar ruiters sperriemen dichtsnoeren zodat paard zijn mond niet open kon doen. (letterlijk gezegd: mijn knol moet gewoon zijn mond dichthouden) en zal ik zag hoe hard de ruiters vervolgens waren met de teugels. Sleur hier sleur daar, t leek wel een houtzagerij. Werd er echt misselijk van
Nado, leuk om te lezen van die les. En ook interessant hoe je met je paard traint. Ik heb niet zoveel verstand van Ijslanders en trainen dus ik vind het erg leuk als je er wat over schrijft.
Als paardje zo braaf is Safiera, misschien volgende keer erop?
Ik heb spierpijn vandaag Gisteren gelest en echt heel ontspannen gereden. Wel inspannend bezig geweest, maar had nergens spierspanning. Nou pfff mijn buikspieren en mijn schouders ook. Haha is hier al eens tersprake gekomen. Van ontspannen kan je echt spierpijn krijgen Vanmorgen Janus gereden. Ik moest net als gisteren wat harder werken om hem voorwaarts te houden. Merk duidelijk dat ie nog wat last heeft. Verder was ie heel erg zacht vandaag. Zacht in zijn mond, zachte kaak, zacht karakter (is ook wel fijn ) en op het laatst kreeg ik een hele mooie beloning van hem. Hij schoof als een harmonica in elkaar, helemaal compact onder me, zooooooo fijn. Paar minuten nog doorgewerkt (even genieten ) en toen vond ik het welletjes. Dikke vette beloning gegeven in de vorm van wortels. En dit heb ik "vroeger" altijd proberen "af te dwingen", terwijl je er eigenlijk niet zo heel veel voor hoeft te doen als je zelf goed te paard zit, stil zitten, zachte handen, meegaan in de beweging, etc. Morgen krijgt Janus een rustdagje, ga ik alleen met barebackpad stappen en klein stukje draven misschien, en heel misschien dinsdag weer les.
Wat goed van je, Gooya! Oh, echt gaaf om te lezen joh, ik ben trots op je!
Akecheta
Geplaatst: 26-02-12 17:03
Thanx Yamcha. Lief van je. Dit zijn echt de cadeautjes die ik krijg, dankzij de lessen van Japeloup (ja ja, mag wel een keer gezegd worden ).
Daihyo
Geplaatst: 26-02-12 17:03
Nado: interessant om te lezen over die neusriem. En super van je paardje! Klinkt als een heel leergierig dier.
Safiera: fijn van je wandeling
Gooya: klinkt top!! Heerlijk relaxt genieten van elkaar
Wat betreft de neusriem... Een hoge neusriem laat het bit toch ook vrij liggen? Zou je dan ook een kinbandje om moeten doen? Jim reageert heel fijn zonder neusriem. Hij is een enorme spiegel. Doet alles voor me wat ik vraag, mits ik het duidelijk, eerlijk en helemaal vraag. Vraag ik het half, doet hij het half. Veaag ik het te grof, krijg ik protest. Vraag ik het te lief, gaat ie zelf dingen bedenken en wordt ondeugend. Zonder neusriem is alles heel direct. Van hem naar mij en andersom. Geen ruis. Ik vind het onwijs fijn, omdat ik meteen op mijn fouten word gewezen of juist word beloond als het goed gaat. Maar goed, das mijn ervaring
Ow en foto van kale en geknipte Jim. Nog erg recht, maar dat ziet er over een week alweer wat beter uit
Safiera
Geplaatst: 26-02-12 17:04
Yamcha schreef:
Wat goed van je, Gooya! Oh, echt gaaf om te lezen joh, ik ben trots op je!
Ik ook Kan helemaal blij worden van dit soort succestrainings-berichtjes
Enne, erop... ikke durft echt niet!
@ Amanda: die ziet er chique uit zeg
Anoniem
Geplaatst: 26-02-12 17:05
Zeker mag dat gezegd worden
Ik werd warm van je bericht, ik weet hoe heerlijk dat is, en ik weet hoe verschrikkelijk moeilijk het is om daar naar toe te rijden........... en jij doet het!
En Jim is een sportpoownie gewordt! Chique
Akecheta
Geplaatst: 26-02-12 17:08
Dank jullie
Wat ziet Jim er netjes uit zeg! Janus heeft na het scheren (ik scheer de benen ook niet ) altijd en soort Ughs aan maar bij Jim staat het zo echt verzorgd.
Daihyo
Geplaatst: 26-02-12 17:11
Ik sluit me helemaal bij Yamcha aan. Heerlijke cadeautjes. Een kroon op je harde werken
Safiera Van de week had jumpgirl het over het boek Paardrijden zonder angst. Is dat ook niet iets voor jou?
Yamcha: stoer he Sportcoupe, vetjes minder, spiertjes gekweekt. Nu nog een dressuurzadel en het is compleet
Gooya: Uggs Hij heeft wel strepen hoor. Maar dat zie je alleen van dichtbij. Is met een week of 2 niets meer van te zien.
Juist gaan rijden, en nu iets nieuws ale voor mij dan toch. Ik had de indruk dat mijn paard nogal vasthield op rechts ofja zo was mijn ervaring. Denk dat dat wel de beste beschrijving ervoor was.. vooral op het begin net of mijn rechterteugel was geblokkeerd.
Safiera Van de week had jumpgirl het over het boek Paardrijden zonder angst. Is dat ook niet iets voor jou?
Dat boek heb ik ook... Alleen zonder effect bij mij. Heb wel wat oefeningen er uit gedaan, maar het loopt spaak op het echt opstappen. Weet (inmiddels) wel waar de angst zit en zo. Als ik iets 'engs' zie, of als ik bijv. Waldi voel spannen duikel ik voorover, trek ik aan de teugels en ga ik klemmen. Met als gevolg dat Meneer echt wegspringt, ik scheef hang, hij daar bang van is en ik er naast lig
Terwijl het vaak alleen bij kijken en 'groeien' of wat snorken zal blijven als ik niet zou reageren. Zo gaat het aan de hand namelijk ook. Al kan het ook zo zijn dat de spanning blijft hangen en hij gaat trekken, mij voorbij lopen en zelfs steigeren...
Akecheta
Geplaatst: 26-02-12 17:31
Safiera, ik denk dat jij heel veel zult hebben aan zitlessen. Dat je leert onspannen, ook als je paard schrikt, en op een goede manier leert reageren. Kan je ergens zitlessen krijgen?
oef dat is te ver weg. ik vind je verhaal onsamenhangend idefix, het is alsof de helft ervan ontbreekt? of mis ik iets
Safiera
Geplaatst: 26-02-12 17:39
Gooya schreef:
Volgens haar profiel uit Venlo.
En haar profiel klopt, haha Ik kom idd uit venlo, en daar staat ponylief ook.
Anoniem
Geplaatst: 26-02-12 17:40
Meestal ligt vasthouden op een kant niet aan het paard....... meestal houdt de ruiter dan vast en wordt het een trekpartij. Veel hebben geleerd aan de teugel te rijden door aan de binnenteugel te gaan trekken (iedereen noemt dat zelf altijd druk zetten) en niet ieder paard tolereert dat. Die van mij kwam recht omhoog...... Als een paard dan niet inknikt houdt hij vast volgens de ruiter...... alleen was het niet het paard dat begon met trekken.
das jammer safiera, je had hier met alle liefde op savante mogen komen lessen. dat is een megagoed paard om je te leren omgaan met je innerlijke spanning
Idifix
Geplaatst: 26-02-12 17:46
Ik weet het niet ik ben niet zo goed in die dingen typen dus zal wel aan mij liggen hoor Wel bij het draven merkte ik dat precies mijn rechterteugel vastgehouden werd. Het leek of ik er niets mee kon doen dan enkel vasthouden begrijp je ..pffoe dit is moeilijk.
Yamcha ja dit was in mijn geval wel de buitenteugel nu maar ik dacht idd dat het aan mij lag.. zoek er gewoon een beetje een verklaring of oorzaak voor. Ik heb hem uiteindelijk ook wat gelost en toen was het ook voorbij.
Daihyo
Geplaatst: 26-02-12 17:47
Herkenbaar Safiera. Ik heb hetzelfde gehad een paar jaar terug. En nog wel eens als ik me teveel doOR jim en de omgeving ga afleiden. Dan schiet ik ook weer in de angstmodus. Het is moeilijk om er uit te komen. Ik weet ook niet goed hoe dat bij mij eigenlijk is gegaan...