[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Proudy_

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:50

wat bij mij hielp zonder te moeten sleuren of zwaar bit gebruiken of hulpmiddeltjes is dit. (ik rij wel western dus voor zover ik weet of je hetzelfde bij dressuur doet ;p ) ik begon gewoon vanuit stilstand, wat (zachtjes!) links, rechts te spelen niet snokken maar lichte druk en tergelijke tijd zachtjes te bumben (tikken van kuit tegen paard) wanneer mijn paard haar hoofd naar beneden deed (ontspanning) beloonde ik door direkt de druk eraf te hale ( ik vind het enorm belangrijk als je een gezond en een goed ontspannen en vrolijk paard wil hebben /behouden door het zo plezant en positief te maken, ik beloon telkens met een bepaalde vrolijke toonhoogte daaropvolgend door vaak een schouderklopje en wanneer ze draaft of gallopeert af en toe door een minuutje rustig te stappen) probeer dit ook in stap als ze het goed snapt (dus niet op 1 uurtje maar spendeer dagen eraan vaak enkel te stappen en wat te draven) doe het dan in draf. Wanneer in draf ze ontspanne reed probeerde ik in galop. Ondertusse werkte ik ook meer op het hoofd wat meer onderin (loodlijn) te rijden. Ook heel wat lateraal werk doen (links, rechts hoofd vragen zonder dat het lichaam meedraait) en zo ontspannen mogelijk. Zo soepel en ontspannen mogelijk krijgen. Mijn paard begon als het ware zelf initiatief te tonen om mooi ontspannen en correct verzamelt te lopen, dan beloon(de) ik enorm. Je hebt mensen die hun paard forceren om verzamelt te lopen maar enkel als je ze zelf laat zoeken op hun eigen tempo naar verzameling (door natuurlijk wel te helpen maar NIET forceren) denk ik dat je je weing kwaad doet :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:03

Proudy_ schreef:
wat bij mij hielp zonder te moeten sleuren of zwaar bit gebruiken of hulpmiddeltjes is dit. (ik rij wel western dus voor zover ik weet of je hetzelfde bij dressuur doet ;p ) ik begon gewoon vanuit stilstand, wat (zachtjes!) links, rechts te spelen niet snokken maar lichte druk en tergelijke tijd zachtjes te bumben (tikken van kuit tegen paard) wanneer mijn paard haar hoofd naar beneden deed (ontspanning) beloonde ik door direkt de druk eraf te hale ( ik vind het enorm belangrijk als je een gezond en een goed ontspannen en vrolijk paard wil hebben /behouden door het zo plezant en positief te maken, ik beloon telkens met een bepaalde vrolijke toonhoogte daaropvolgend door vaak een schouderklopje en wanneer ze draaft of gallopeert af en toe door een minuutje rustig te stappen) probeer dit ook in stap als ze het goed snapt (dus niet op 1 uurtje maar spendeer dagen eraan vaak enkel te stappen en wat te draven) doe het dan in draf. Wanneer in draf ze ontspanne reed probeerde ik in galop. Ondertusse werkte ik ook meer op het hoofd wat meer onderin (loodlijn) te rijden. Ook heel wat lateraal werk doen (links, rechts hoofd vragen zonder dat het lichaam meedraait) en zo ontspannen mogelijk. Zo soepel en ontspannen mogelijk krijgen. Mijn paard begon als het ware zelf initiatief te tonen om mooi ontspannen en correct verzamelt te lopen, dan beloon(de) ik enorm. Je hebt mensen die hun paard forceren om verzamelt te lopen maar enkel als je ze zelf laat zoeken op hun eigen tempo naar verzameling (door natuurlijk wel te helpen maar NIET forceren) denk ik dat je je weing kwaad doet :)

Nou dit vind ik nu niet een voorbeeld van achter naar voren rijden én zou ik ook zeker niet aanraden.
Van achter naar voren rijden begint iig vanuit de stap of draf zodat je de achterhand actief kúnt maken.
links en rechts spelen is imo gewoon zagen, hoe zachtjes dat ook doet.
Het bumpen (nooit van gehoord), daar zie ik ook het nut niet van in. Paard moet gewoon wegstapen bij lichte druk van de kuit Bij onnodig been geven, zal je het paard "doof" maken op je beenhulpen...verder ga ik er niet meer op in...

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:20

het bumpen is bedoelt om uiteindelijk een paard zonder aan de teugels te hoeven komen (wanneer je bv met maar 1 hand rijdt) toch onderin of verzamelt te houden. het is meer een hulpmiddel, en is helemaal niet bedoelt om het hard te doen, een paard kan er dus moeilijk 'doof' van worden. Het paard moet zelf leren om zijn achterhand goed te gebruiken, en wat ik toepas werkt bij mij :) nuja ieder zijn manier zeker?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:07

Bumpen doet mij denken aan dansen in een discotheek....

Nee, dat vind ik niet de manier om een paard aan de teugel te laten lopen.

Je kan een paard aan de teugel dwingen lopen.
Of je kan geduld hebben en door goed les en goed harnachement en een los paard, krijg je aan de teugel vanzelf.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:33

Heeft iemand nog tips voor mij? (Zie mijn andere post op deze pagina :+ )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:29

Proudy_ schreef:
het bumpen is bedoelt om uiteindelijk een paard zonder aan de teugels te hoeven komen (wanneer je bv met maar 1 hand rijdt) toch onderin of verzamelt te houden. het is meer een hulpmiddel, en is helemaal niet bedoelt om het hard te doen, een paard kan er dus moeilijk 'doof' van worden. Het paard moet zelf leren om zijn achterhand goed te gebruiken, en wat ik toepas werkt bij mij :) nuja ieder zijn manier zeker?

ieder z'n manier vind ik makkelijk gezegd.
Een goede ruiter kan op elk paard wegrijden...
Zou je dit op mijn paard doen denk ik dat je ondanks het een heel lief paard is, er toch snel naast liggen.
Mijn paard staat namelijk scherp aan de hulpen en met zoveel hulpen zal ze je niet begrijpen en wsl over de zeik gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:32

StableDoor schreef:
Heel goed Tezza! Geen kneepjes gaan geven!
Ik denk dat je gewoon lekker moet gaan rijden. Niet teveel er op focussen, gewoon lekker vrolijk rijden :D
Het komt vanzelf een keer.
Mijn oude bijrijpaard was lekker los en recht en werd na gewoon een kwartiertje rijden heerlijk nageeflijk, dit paard is nu met pensioen. Mijn huidige bijrijpaard is nog niet nageeflijk. Ik probeer hem eerst recht te maken en lekker soepel door figuren te rijden en bijv. een volte te openen en te sluiten. Ook probeer ik zijn achterhand te activeren met tempowisselingen.
Hebben jullie nog tips om hem 'losser' te krijgen? Ik longeer ook met dubbele en enkele longe, zonder hulpteugels. Dit doe ik meestal bitloos (side-pull) omdat hij een erg kleine mond en een dikke tong heeft. Een vrij groot probleem is dat ik zelf een SI-gewrichtsblokkade, scoliose en bekkenverwringing heb (ik ben nogal krakkemikkig :+ ) waardoor ik zelf ook niet zo soepel ben. Binnenkort ga ik hiervoor naar de fysio.

Ik denk dat je toch iets verkeerd doet, maar je geeft weinig info over je hulpen.
Je wilt hem losser maken, denk je dan dat hij daarom niet nageeft ofzo??

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:08

Nee, het gaat me niet om de nageeflijkheid, maar om de weg er naartoe. Een paard dat niet soepel is kan nooit nageeflijk worden. Die nageeflijkheid komt vanzelf wel een keer.

Wat betreft mijn hulpen etc.:
Ik rijd eerst zo'n 15 min. los (dwz aan een lange teugel, wel met contact, in stap en draf eenvoudige figuren rijden zoals voltes en gebroken lijnen). Daarna gaan we meer werken. Ik probeer hem soepeler te krijgen door in hoeken, voltes en andere figuren stelling te vragen door mijn binnenhand iets van de hals af te halen, en mijn buitenbeen ietsje achter de singel te houden. Ook vraag ik af en toe binnen en buitenstelling op de lange zijdes. Om de 15 minuten ongeveer geef ik hem weer lange teugel. Om zijn achterhand eronder te krijgen maak ik veel tempowisselingen.

Ik hoop dat jullie nu genoeg weten om me te helpen :)

O ja: ik galoppeer vrijwel niet omdat ik dit niet meer kan uitzitten (waarschijnlijk door mijn bekken en rug).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:08

hoe komt het dan dat imo iedereen wel iets doet met de teugels, kneepjes o.i.d.?! Ik heb het gevoel dat je met "niks" doen met je handen/handen stil op de plaats houden een paard nooit nageefelijk krijgt (ik houd mijn handen altijd superstil, geef geen kneepjes o.i.d. en heb geen/weinig druk op de teugels en mijn paard loopt niet "aan de teugel" cq nageefelijk).
Ook instructeurs zeggen allemaal (diegene die ik ken) dat je kneepjes moet geven of moet spelen met de teugels.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:16

Max nou dan zitten die instructeurs goed fout!

Na geven is van uit het paard. Het paard geeft zijn hoofd na, op zijn natuurlijke houding.

Manege paarden zijn vaak al verropt in de mond, en kun je vaak niet zo nagevelijk rijden. Nee, een paard moet vertrouwen krijgne in je hand. Al eens een verstand kies door gekomen? Weetje hoe pijn dat doet? Nou mag ik miss niet mee vergelijken, maar een bit wat op de scherpe kaak van een paard word gehouden en getrokken of met kneepjes? Voelt niet fijn! Het beste is ook om figuren te rijden met 'deur open en deur dicht effect' weet je niet wat dat is, vraag dan je instructrise, weet zij/hij dit ook niet? Dan is het geen goede insrtucteur....
Maar wanneer een paard zijn zadel niet past, zadel te lang? Of te krap op de schoft? Of een te krappe boom? Zal nooit lekker lopen. Dan zul je het paard er naar toe moeten dwingen, en dat is gewoon niet prettig.
Een paard wat vast zit in zijn wervels? Waarvan ik veel paarden op maneges heb gezien hoor, en dat kwam door een slecht zadel vaak. Zal niet fatsoenlijk kunnen nageven.
Wel eens spierpijn gehad? In je rug of boven benen? En dan je knieen recht houden en je tenen aan raken? Nee dat lukt inderdaad niet.

Verder, als je het paard van achteren naar voren rijd, veel schakeld in zijn gangen, bijvoorbeeld met draf, dan verzamelen proberen dan weer verruimen...Figuren rijd vanuit de benen en zit, jij een stabiele onafhankelijke zit hebt, met een goede balans. Dan zakt het paard vanzelf

Hoe meer jij focust van voren? Hoe slechter het zal gaan.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:32

Hallo, ik rij nu 3 jaar en sinds een jaar denk ik ben ik bezig met het aan de teugel rijden. Mijn lerares zegt dus dat wanneer ik vraag ik met mijn binnenhand dus moet vragen en een beetje vanuit de pols moet bewegen (zoals ik een spons zou uitknijpen) en buitenhand begrenzen. Ook absoluut niet gaan afwisselen links rechts links rechts.. of zoals zij het noemt gaan zagen. Ook mijn benen gebruiken maar hoeveel ik het ook probeer, wanneer het dan lukt dan lukt het me meestal niet om hem ook daar te houden. Ik weet dat je zeker het contact niet mag verliezen en wat kan ik beter doen om hem daar te houden?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:41

Begin eens met wat minder erop focussen en, erg belangrijk, gewoon lekker ontspannen zitten! Hoe meer jij waarschijnlijk gaat proberen, hoe strakker en verkrampter je gaat zitten. Nageeflijkheid komt voort uit ontspanning :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:35

StableDoor schreef:
Nee, het gaat me niet om de nageeflijkheid, maar om de weg er naartoe. Een paard dat niet soepel is kan nooit nageeflijk worden. Die nageeflijkheid komt vanzelf wel een keer.

Wat betreft mijn hulpen etc.:
Ik rijd eerst zo'n 15 min. los (dwz aan een lange teugel, wel met contact, in stap en draf eenvoudige figuren rijden zoals voltes en gebroken lijnen). Daarna gaan we meer werken. Ik probeer hem soepeler te krijgen door in hoeken, voltes en andere figuren stelling te vragen door mijn binnenhand iets van de hals af te halen, en mijn buitenbeen ietsje achter de singel te houden. Ook vraag ik af en toe binnen en buitenstelling op de lange zijdes. Om de 15 minuten ongeveer geef ik hem weer lange teugel. Om zijn achterhand eronder te krijgen maak ik veel tempowisselingen.

Ik hoop dat jullie nu genoeg weten om me te helpen :)

O ja: ik galoppeer vrijwel niet omdat ik dit niet meer kan uitzitten (waarschijnlijk door mijn bekken en rug).

Dan moet het paard een behoorlijke plank zijn, want een normaal paard kan dat prima hoor.
Nageven is het volgen van je hand, dus dat is iig iets waar je paard geen moeite mee moet hebben.
Aan de teugel is "het krulletje" En ook aan de teugel kan een paard lopen zonder dat deze "soepel is gemaakt".
Tuurlijk moet het paard even de spieren opwarmen omdat het beter is, maar ook met koude spieren is het echt geen probleem.

Je hulpen en oefeningen zijn goed. Blijkbaar doe je toch iets niet goed in de uitvoering. Misschien ook je bekken en rug, dat je teveel spanning hebt en dus je paard blokkeerd. Het verschilt ook wel per paard, want met een vast gereden manegepaard,heb ik ook wat meer tijd nodig. Heeft ook te maken met vertrouwen, want die paarden hebben geleerd om zich te verdedigen tegen de onbedoelde hulpen en raar gestuiter van de meeste ruiters.
Maar goed, het is belangrijk dat je hulpen op het juiste moment aankomen en met het juiste "vollume"

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:44

friends_f_e schreef:
Hallo, ik rij nu 3 jaar en sinds een jaar denk ik ben ik bezig met het aan de teugel rijden. Mijn lerares zegt dus dat wanneer ik vraag ik met mijn binnenhand dus moet vragen en een beetje vanuit de pols moet bewegen (zoals ik een spons zou uitknijpen) en buitenhand begrenzen. Ook absoluut niet gaan afwisselen links rechts links rechts.. of zoals zij het noemt gaan zagen. Ook mijn benen gebruiken maar hoeveel ik het ook probeer, wanneer het dan lukt dan lukt het me meestal niet om hem ook daar te houden. Ik weet dat je zeker het contact niet mag verliezen en wat kan ik beter doen om hem daar te houden?

Dit is dus toch met kneepjes.
Een x een kneepje vind ik nog wel kunnen, maar als je instucteur vind dat je dit continu moet doen, dan zou ik een andere instructeur aanraden.
Een hulp moet altijd direct werken. Denk aan been geven, als je dit te vaak doet, zal het paard hier niet meer naar luisteren.
Met kneepjes werk je dus ook NIET van achter naar voren, je kunt dan wel je been erbij houden, maar dat is tegen het stilvallen aangezien je steeds in de mond (voorkant) loopt te plukken.
Werk je wel van achter naar voren, dan begin je met het actief maken en houden van de achterhand. Dit wordt vaak onderschat, vaak denkt men te vroeg dat het paard scherp aan het been is.
Is dit wel het geval, dan zorg je er ook voor dat je met je lichaam het paard niet hindert, je zorgt voor onspanning en het goed mee gaan met de beweging. Ook dat wordt vaak onderschat.
Je handen geven goed mee en staan op de juiste plek, binnenhand gaat soms licht naar binnen bij de bochten en NIET naar je lichaam toe.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:01

:'). Ik had laatst dat de pony nageeflijk begon te lopen, er was een begin van een goede hoofdhouding, maar dit was gewoon gekomen door figuren rijden en tempowisselingen. En toen kreeg ik ook het kneepjes verhaal. Nou toen ging het toch even flink mis, die werd sterk :'). Morgen weer lekker negeren dat geknijp.

xjoyhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:07

Nou, ik snap er helemaal niks meer van. Als ik vraag; hoe krijg je een paard nou nageeflijk krijg ik altijd deze twee verhalen;1.je moet op de buitenteugel druk houden en met de binnen teugel kneepjes geven en als hij zakt meegeven en dan weer je handen terug.
Daarna nog heel zachtjes blijven spelen met de binnenteugel.
2.je moet je handen stilhouden en voorwaarts rijden. Dan zoekt hij vanzelf je hand op waardoor hij gaat zakken.
Ik heb er dan ook altijd een antwoord op.
1. als je knijpt ben je niet ontspannen. Ik heb het geprobeerd maar ik ga er alleen maar raar van zitten en er komt een hele hoge spanning in mijn linkerschouder die de rest van het uurtje rijden niet meer weg gaat.
Ik ga er ook door zagen.
2. jah eh, watte? Ik heb het t hele uur geprobeerd, ontspannen zitten, handen rustig houden, voorwaarts drijven, constante verbinding. Geen resultaat.
Stap, draf, galop, afwisselen maar nee. Ik merk helemaal niks.

xjoyhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:12

maralyn schreef:
Max nou dan zitten die instructeurs goed fout!

Na geven is van uit het paard. Het paard geeft zijn hoofd na, op zijn natuurlijke houding.

Manege paarden zijn vaak al verropt in de mond, en kun je vaak niet zo nagevelijk rijden. Nee, een paard moet vertrouwen krijgne in je hand. Al eens een verstand kies door gekomen? Weetje hoe pijn dat doet? Nou mag ik miss niet mee vergelijken, maar een bit wat op de scherpe kaak van een paard word gehouden en getrokken of met kneepjes? Voelt niet fijn! Het beste is ook om figuren te rijden met 'deur open en deur dicht effect' weet je niet wat dat is, vraag dan je instructrise, weet zij/hij dit ook niet? Dan is het geen goede insrtucteur....
Maar wanneer een paard zijn zadel niet past, zadel te lang? Of te krap op de schoft? Of een te krappe boom? Zal nooit lekker lopen. Dan zul je het paard er naar toe moeten dwingen, en dat is gewoon niet prettig.
Een paard wat vast zit in zijn wervels? Waarvan ik veel paarden op maneges heb gezien hoor, en dat kwam door een slecht zadel vaak. Zal niet fatsoenlijk kunnen nageven.
Wel eens spierpijn gehad? In je rug of boven benen? En dan je knieen recht houden en je tenen aan raken? Nee dat lukt inderdaad niet.

Verder, als je het paard van achteren naar voren rijd, veel schakeld in zijn gangen, bijvoorbeeld met draf, dan verzamelen proberen dan weer verruimen...Figuren rijd vanuit de benen en zit, jij een stabiele onafhankelijke zit hebt, met een goede balans. Dan zakt het paard vanzelf

Hoe meer jij focust van voren? Hoe slechter het zal gaan.

Nou ik moet zeggen; ik heb dan wel twee manegeponys rond gekregen, maar de rest gaat gewoon echt niet.
Je rijdt maar 1x per week op zon beest en dan moet je vaak ook nog op een andere rijden.
Ik heb wel een verzorgpony die ook rond wil maar die kan ik nu niet rijden en wordt er al bijna te groot voor.
Er is geen kans voor mij om het goed te leren xd

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:23

superwoman schreef:
friends_f_e schreef:

Dit is dus toch met kneepjes.
Een x een kneepje vind ik nog wel kunnen, maar als je instucteur vind dat je dit continu moet doen, dan zou ik een andere instructeur aanraden.
Een hulp moet altijd direct werken. Denk aan been geven, als je dit te vaak doet, zal het paard hier niet meer naar luisteren.
Met kneepjes werk je dus ook NIET van achter naar voren, je kunt dan wel je been erbij houden, maar dat is tegen het stilvallen aangezien je steeds in de mond (voorkant) loopt te plukken.
Werk je wel van achter naar voren, dan begin je met het actief maken en houden van de achterhand. Dit wordt vaak onderschat, vaak denkt men te vroeg dat het paard scherp aan het been is.
Is dit wel het geval, dan zorg je er ook voor dat je met je lichaam het paard niet hindert, je zorgt voor onspanning en het goed mee gaan met de beweging. Ook dat wordt vaak onderschat.
Je handen geven goed mee en staan op de juiste plek, binnenhand gaat soms licht naar binnen bij de bochten en NIET naar je lichaam toe.

Ik moet niet continu knepen geven en hiervoor zou ik zeker geen andere instructeur zoeken. Ik begin altijd met het proberen van losrijden en ontspanning op te zoeken en een neerwaartse beweging te krijgen, daarna probeer ik het aan de teugel rijden. Met dat van mijn benen, ik ben altijd gezegd geweest dat paardrijden niet alleen op handen is maar vooral op de benen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:37

xjoyhoi schreef:
2.je moet je handen stilhouden en voorwaarts rijden. Dan zoekt hij vanzelf je hand op waardoor hij gaat zakken.
Ik heb er dan ook altijd een antwoord op.
2. jah eh, watte? Ik heb het t hele uur geprobeerd, ontspannen zitten, handen rustig houden, voorwaarts drijven, constante verbinding. Geen resultaat.
Stap, draf, galop, afwisselen maar nee. Ik merk helemaal niks.

Omdat het zo makkelijk lijkt, handen stil houden en het paard actief maken en houden (= anders dan voorwaats trouwens)
Wil nog niet zeggen dat het zo makkelijk is.
Het goed meegaan en reageren op je paard zonder dat je gespannen gaat zitten is heel moeilijk. Timing is heel belangrijk en dat moet je leren aanvoelen.
timing wanneer je moet drijven en wanneer juist niet, wanneer je het paard moet buigen en wanneer niet,wanneer je het paard moet opvangen en wanneer juist niet.

Je moet echt meer geduld hebben en blijven oefenen met begeleiding. (anders is het wel heel moeilijk om de timing te leren herkennen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:40

friends_f_e schreef:
Ik moet niet continu knepen geven en hiervoor zou ik zeker geen andere instructeur zoeken. Ik begin altijd met het proberen van losrijden en ontspanning op te zoeken en een neerwaartse beweging te krijgen, daarna probeer ik het aan de teugel rijden. Met dat van mijn benen, ik ben altijd gezegd geweest dat paardrijden niet alleen op handen is maar vooral op de benen.

Maar die neerwaartse beweging zou ook het op de voorhand vallen kúnnen zijn. Dat zie ik namelijk nogal vaak (ook bij itp)
Het scherp maken aan het been wordt vaak erg onderschat. Ontspanning wordt ook vaak verwisselt met op de voorhand sukkelen.
Ik SCHRIJF NIET dat jij dit doet, ik geef aan dat het valkuilen zijn ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:44

xjoyhoi schreef:
Nou ik moet zeggen; ik heb dan wel twee manegeponys rond gekregen, maar de rest gaat gewoon echt niet.
Je rijdt maar 1x per week op zon beest en dan moet je vaak ook nog op een andere rijden.
Ik heb wel een verzorgpony die ook rond wil maar die kan ik nu niet rijden en wordt er al bijna te groot voor.
Er is geen kans voor mij om het goed te leren xd

Maar rond krijgen of correct aan de teugel rijden kan verschillend zijn.
Zo zijn er ook mensen die 1 paard naar de Z (niveau) gereden hebben, maar waarbij ik het paard totaal niet lekker vind lopen.
Een ander paard naar dat niveau rijden zal in sommige gevallen een groot probleem zijn.

Het is idd lastig op een manege en zeker in een groepsles.
Vaak moet je eerst een stukje corrigeren, voor ze weer "normaal" reageren op de hulpen, omdat ze zo bod gereden zijn (logisch van al die beginnende ruiters natuurlijk)

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:06

superwoman schreef:
Proudy_ schreef:

ieder z'n manier vind ik makkelijk gezegd.
Een goede ruiter kan op elk paard wegrijden...
Zou je dit op mijn paard doen denk ik dat je ondanks het een heel lief paard is, er toch snel naast liggen.
Mijn paard staat namelijk scherp aan de hulpen en met zoveel hulpen zal ze je niet begrijpen en wsl over de zeik gaan.[/quote

kan heel goed zijn :) maar bij mijn paardje werkt het uitstekend, ze loopt ontspannen en begint beter haar achterhand te gebruiken, daarbij is ze goed ontspannen, ik kan haar ook zo rijden zonder bit. mijn paardje was in het begin enorm gespannen, vroeg ik enkel met stemhulp een gallop dan ging ze al op haar achterhand om direkt op bijna volledige snelheid weg te galloperen met haar hoofd in de lucht. ze wou haar bit niet in, nu is ze enorm relaxt zowel in omgang als tijdens het rijden en aanvaard ze het bit al veel beter. Ieder paard is anders dit is slechts mijn verhaal :) maar als het werkt waarom dan niet dat verhaal delen. Ik ben ook van mening dat elk paard anders is en daarom ook met een andere trainingsmethode kan benadert worden zolang deze paardvriendelijk is en blijft :) ik heb nooit gezegd dat ik een goede ruiter ben :) ik weet wel dat mijn paard en ik een goede band hebben ook tijdens het rijden. En dat is al wat ik vraag, een paard dat zich niet gedwogen voelt

Tatummx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:36

hee allemaal, mijn pony heeft nogal moeite met zijn hoofd te tillen (ja klinkt raar maar ik leg t wel ff uit) telkens als we aan het rijden zijn rijd ie de eerste 5 min netjes aan de teugel en daarna laat ie zijn hoofd steeds langzzamer zakken hij trekt mij hierdoor iedere x mee naar beneden hoe kan ik ervoor zorgen dat ze niet de heletijd gaat hangen aan miojn teugels? het is gewoon zo vervelend. als ze het dan goed doet laat ik haar even ondspannen mijn 1 min daarna hangt haar hoofd weer bijna op de grond ik speel voorzichteg met de teugels om haar dan weer omhoog tw laten komen maar het gaat zo niet lang meer hebben jullie tips ?♥♥

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:45

Ik was ook op zoek naar hoe aan de teugel te lopen, bedankt!!

S_Haffiez_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:40

Ik Heb 2 Verzorghaffies.... Meestal Rijd Ik Op Sunny <3 , Maar je kunt doen wat je wil, Ik krijg haar maar niet aan de Teugel...

Help Me!!