Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:32

Haha, Amanda, hopelijk heeft hij iets geschikts voor je!

Misschien moeten we een keer een meeting organiseren op het Balingehof! Lijkt me leuk. :j

Mijn paarden zijn beide nuchterder dan ik. :)) Daar heb ik ze ook echt op uitgekozen. Ik doe vrijwel niets anders dan buiten rijden, een heethoofd dat overal voor opzij springt heb ik niet elke dag zin in. Niet dat die van mij altijd braaf zijn, trouwens. := Maar ze zijn niet snel ergens bang voor. Keertje proberen? Kan altijd. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:34

Zij :D
Maar ik denk het wel. Ik hoop dat ze dit zadel nog even aan kan passen. Ik moet in janauri geopereerd worden en ben dan zeker 6 weken uit de running.
Dus ik denk niet dat het heel handig is om nu een nieuw zadel aan te schaffen.
Of het moet met een week of 3 geleverd kunnen worden, maar dat denk ik niet.
Aangezien hij ongetwijfeld geen standaard maat heeft :')

Meeting Balingehof lijtk me zeker boeiend!
Het is alleen zo ver weg...

Het lijkt me heerlijk een nuchter paard te hebben. Ik heb bewust een koudbloed gekocht om lekker mee buiten te rijden omdat ze koel in het hoofd zijn.
Ja jammer, ik heb een uitzondering :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:51

Spelen jullie allemaal met je paard ? Dat durf ik dus niet echt :o Dan wordt meneer een beetje te brutaal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:56

Jim ook :j
Hij wordt vooral heel overenthousiast.
Daarom wissel ik VD af met een paar rondjes de benen strekken. Zo kan hij zijn ei even kwijt en zelf even gek doen, zonder dat hij in mijn persoonlijke ruimte loopt te klieren.

Spelen is voor mij en Jim niets anders dan met grondwerk grenzen stellen, wat kunstjes aanleren, ff rondje rennen.
Maar de complete tijd blijf ik die grenzen stellen en aangeven wat mijn ruimte is.
Komt hij daar binnen (lees: gaat hij lopen duwen) stuur ik hem er ook echt uit.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:42

Leuk Amanda! Met die van mij doe ik ook wat VD mee en op de grond lekker mee rennen, op aanwijzing over hindernissen laten springen...
Maar ik doe ook veel Freestylen sinds kort. Mijn instructrice (en ook staleigenaresse) heeft samen gewerkt met Emiel Voest, dus kan ons erg veel leren. Vanuit een bak van 15 bij 15 je paard laten lopen, tempo beheersen (dus draf-galop bv en weer terug) en richting bepalen terwijl je zelf in het midden staat. Erg gaaf :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:51

Freestyle vind ik schitterend om te zien en doen. Ik kan helaas de bak niet afzetten, dus doe dat eigenlijk zelden.
Moet ik toch eens wat op vinden :D

Zadel was trouwens niet te klein geworden, maar te groot :=
Zoals de zadelmaker zei: "je hebt hem glink laten bodybuilden, hij zit erg goed in zijn spieren, is zijn spekkies kwijt en is super in model."
Voor nu kon ze hem dus gewoon opvullen. Maar als hij in zo'n korte tijd zich zo ontwikkeld, dan zal hij er op langere termijn alsnog uitgroeien. Dus we hebben afgesproken dat ze van de zomer sowieso weer komt en we dan kijken voor een ander zadel. Want ik wil toch een vlakkere zit, maar als we daf nu zouden aanmeten, zal hij er over een half jaar waarschijnlijk uitgegroeid zijn.
Vond het wel erg leuk om te horen. We zijn dus goed bezig :D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:46

Ik Freestylede (raar woord zo) op mijn vorige stal ook zelden, ook omdat ik de bak slecht af kon zetten en ik de bak eigenlijk nooit voor mezelf had.
Op mijn nieuwe stal heb ik de bak eigenlijk altijd voor mezelf en hangt er standaard een lang touw bij de bak om die af te kunnen zetten. Ideaal.

En fijn compliment over je paard!! Ben je toch echt goed bezig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:50

hoihoi!!

Ik heb vandaag voor het eerst gesprongen met Zyaldaatje!

Vond het eng.. maar heb wel genoten :j filmpje is aan het uploaden maar heb wel een paar kiekjes
(staan ook paar fotootjes tussen van het losrijden.)

Paardje was zooooo relaxed vandaag! (op enkele vrolijke uitspattingen na := )

Ze gaat steeds lekkerder lopen lijkt wel <3 Maar heb nog steeds vet veel spierpijn in mijn ruggetje na
het rijden :( Volgende week zaterdag weer een wedstrijdje.. ben benieuwd hoe ze het doet.. vandeweek
maar weer eens een proefje oefenen :=

Iemand een goede tip om de travers aan te leren? Kwart keertwendingen gaan al super maar met travers
wil ze met de schouder teveel aan de bakrand plakken..

Alvast wat fotootjes van het springen:

[SPR-ITP] Eerste keer springen met [***]!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:34

Leuke springfoto's svdijk!
Wat betreft de tavers, mijn oude pony heb ik dat geleerd op de grote volte (Bij E-B). Omdat je dan al wat buiging hebt (én los bent van de bakrand) is een pasje doorbuigen naar travers wat makkelijker.
Toen ik dat met de oude pony leerde had ik zelf ook nog nooit travers gevoeld, we probeerden toen eerst een volte 10 meter, en vanuit daar een paar pasjes de travers in maar dan had ik in het begin steeds galop :Y) Door het op de volte te oefenen was het voor mij makkelijker om te voelen hoe hij moest buigen en ging het beter, en toen lukte het ook vanuit een kleine volte op de lange zijde, en daarna overal in de bak :)

Mochten jullie het leuk vinden, ik heb van ponymans ook een topicje gemaakt, ons jaaroverzicht. Er zitten maar weinig (serieuze) rijfoto's in, maar laat wel goed zien waar we mee bezig zijn :)
[EJL-ITP] [***], wat een topjaar!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:01

Ik ben begonnen op de volte en later op de binnenhoefslag, pas toen hij dat helemaal snapte ben ik op de hoefslag gaan rijden, anders krijg je schouderbuitenwaarts :P De eerste tijd helemaal geen stelling of iets gevraagd, alleen dat hij zijn kont naar binnen deed op binnenhoefslag. Pas toen hij dat deed, ben ik heel voorzichtig de stelling erbij gaan vragen. Nu kunnen we op de hoefslag en hij heeft nog nooit zijn schouders tegen de bakrand aangedrukt. Kan ook in travers een volte oprijden met dezelfde stelling en buiging. Hij wordt pas weer recht als ik het aangeef.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:13

Thanks. Ja ik ben er nog niet fanatiek mee aan de gang. Maar vorig paard plakte graag aan de wand. Miste dan ook altijd de lengtebuiging.

Moest vroeger volte 10 meter rijden, doorbuigen en dan wél de hoefslag opsturen.. maar vond hem altijd teveel aan de wand plakken maar daar werd niets mee gedaan want het MOEST zo. En dat ging gepaard met het vastzetten van mijn buitenhand omdat hij vaak genoeg door mijn been heen liep omdat hij erg bleef plakken. (bij deze wil ik dat dus direct goed aanpakken, vandaar dat ik erover begin)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:24

Mijn paard is onder het zadel nog niet zover dat we al de travers kunnen. Op de grond kan ze het al wel.
We zijn met rijden echt nog met hele andere dingen bezig. Aangezien ik bij mevrouw de muts mn handen ook al vol genoeg heb om haar een beetje braaf te laten zijn :P
En ze heeft nog enorm veel ondersteuning nodig om haar enigszins in balans te laten lopen. Maar we komen er wel :D Van de week wéér enorme sprongen vooruit gemaakt.
Na al dat getrain van afgelopen week hebben we vandaag maar s een bosrit gemaakt <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:20

svdijk86 schreef:
Thanks. Ja ik ben er nog niet fanatiek mee aan de gang. Maar vorig paard plakte graag aan de wand. Miste dan ook altijd de lengtebuiging.

Moest vroeger volte 10 meter rijden, doorbuigen en dan wél de hoefslag opsturen.. maar vond hem altijd teveel aan de wand plakken maar daar werd niets mee gedaan want het MOEST zo. En dat ging gepaard met het vastzetten van mijn buitenhand omdat hij vaak genoeg door mijn been heen liep omdat hij erg bleef plakken. (bij deze wil ik dat dus direct goed aanpakken, vandaar dat ik erover begin)

Hier precies hetzelfde ;) Maar op deze manier plakt hij helemaal niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:24

super, thnx :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:42

zie de wind waait door de bomen.... pffff wat een gedoe zeg.
Suus stond gisteren los voor de stallen, en maar stuiteren van de wind aan haar billen.
Ben er mooi niet opgestapt :+ heb gekozen voor de <:) + :){ avond.
Vanavond nieuwe ronde nieuw kansen :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:50

hihi, ik heb hier ook frisse knollies :)) wel lekker aan het rijden ;ze zijn niet zo dat ze echt aan de stuiter gaan, ik ga alleen als ik niet oplet elk rondje een beetje harder..er is errug veel voorwaartse drang zeg maar :+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:23

hahaha nou gisteren stonden haar achterbenen meer in de lucht dan op de grond.
Ach... ze heeft zich lekker uitgeleefd zeg maar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:08

Lekker :D
Hier helaas een paard op 3 benen, althans met 1 dik been. Dus moet 2 tot 3 weken stappen met haar, 2x 10 minuten per dag. Niet cool.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:43

BALEN...wat is er gebeurd?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:52

Da's zeker niet cool Yamcha, enig idee wat er aan de hand is?

Ik ben ook aan het stappen, 3x per dag. Mijn kleine oude merrie is een pieperd hoor (staat met het kleinste wondje al op drie benen), maar als het er op aan komt is het ook wel weer een taaie.
Denk wel dat ze nog pijn heeft, anders was ze niet zo rustig met stappen. Maar 's ochtends als ik op stal kom staat ze wel weer tegen de deur te schoppen omdat ze naar buiten wil.

Wel heel apart vond ik dat haar ogen helemaal dof stonden, ook haar neus was 'anders'. Elke dag wordt ze meer zichzelf gelukkig. Als we de wonden uitspoelen krijgt ze een hele lading worteltjes om er voor haar een beetje een feestje van te maken, en ze haalt nu de wortels bijna uit mijn jaszak, in het begin wilde ze amper iets aannemen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:55

Gelukkig knapt ze op Rhys. Maar zo'n ongeluk zal bij haar best wel wat hebben veroorzaakt. Zij moet het denk ook verwerken. Alleen blijven dieren natuurlijk niet hangen in het verleden. Dus haar herstel zal mentaal best snel gaan. Dapper dier... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:06

Ze heeft veel te gek gedaan, bokkende door een zwaar stuk land....... het stuk bij de kogel is helemaal dik, opgezet en warm. Nu moet ik 2 tot 3 weken elke dag met haar stappen op het harde.

Rhys: ben blij dat je meisje opknapt, wat een horror ook. Je was in alle staten denk ik :(:)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:17

oh balen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:27

Ja, nogal, zeker omdat het zo'n vrolijk ding is, en ze is echt fris. Nu is ze nog voorzichtig, maar Japeloup adviseerde wel om een buitenpaddock voor haar te maken op het harde, want als ze alleen binnen moet blijven ontploft ze denk ik. Kan ze wel bij de andere paarden, en buiten komen moet echt wel, anders wordt ze veel te druk.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:59

Als een harde paddock lukt is dat idd de beste optie.
Die van ons staan ook al dagen binnen :( de boer wil ze niet op het land ivm slopen nu het zo nat is.
Ze staan bij ons op de dijk. dus nu gooi ik haar lekker voor de stallen op afgesloten stukje. Dat 2x per dag een uurtje... 't is niet veel maar beter dan niets :n