Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:22

gooya dat is fijn zeg. Leuk dat je het ook ziet met longeren.
Zo'n kaptoomring is veel fijner vind ik ook. Suus longeren heeft bij mij geen zin. Die maakt er een feestje van met lekker hard galopperen en als ik roep "ho suus, drrrrraffff" dan zet ze nog een tandje bij in de galop :+ Mag bij ons nu toch niet meer in de bak dus longeren is not an option.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:44

Sorry... even offtopic...
Ik kreeg vandaag een foto van mijn 2e paardje, die nu nog in de opfok staat. Goofy is een 2 jarige tinker, en wat ie mist in de hoogte heeft ie wel in de breedte :)) . Hij wordt ongeveer 1,40-,145
http://i1015.photobucket.com/albums/af2 ... C_6265.jpg

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:46

Oh lekker bekkie!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:28

Zo die is knap! :9

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:31

kid, ik lees dat jouw paard moeite heeft met de bochten in contra? heb ik een leuke voor je,vanaf de b stuur je naar de middenletter op de korte zijde a-c maar je rijdt met je zitbeweging naar de hoek terwijl je doorkijkt naar de letter, 5 m voor de letter richt je je naar de volgende letter en doe je hetzelfde. (het lijkt een beetje op appuyeren wat je dan doet) je helpt je paard rechter boven de benen te blijven in de bochten.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:03

knollentuin schreef:
hihi,ken je dat lied van brigitte kaandorp? mijn naam is annelies van der pies, ik moet al piesen als ik nies,vertel mij nooit een goeie grap want mn sluitspier is te slap _O-

Whahahaha. Kende ik nog niet, maar komt in de buurt van de waarheid.
Mijn bevalling moest nog ff binnen kantoortijd, dus de opwekkers op vol. Nou heb een storm gehad niet te filmen. Tja en daarna was het meer een slechte horrorfilm ;)
Ben in de 6 weken daarna 3keer op de ok beland. In december was de laatste keer, waardoor ik ben gezegend met een jaap tot diep in mijn bil. Toen dacht ik echt dat ik nooit meer op een paard zou zitten. Toch wel weer redelijk goed gekomen.

edit
Lekker bekkie heeft Goofy.

Ga me aankleden en naar stal. Vent gaat mee om foto's te knippen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:38

@Yamcha: ik zou willen dat ik al zover was als jij! Ben superbenieuwd naar je foto’s trouwens, al zoveel gelezen over jouw Vegs, leuk om ze dan ’s van alle kanten te zien (heb ook al in je profiel gespiekt, lekkere dingen hoor, jouw paardjes!).

Ankem, weer een zorg minder toch? Hopelijk zit je zo een stuk relaxter - eeeh… een stuk meer Zen - op je paard! 8-)

Gisteravond een heerlijke rit gereden. Suus was heel actief en heel erg gericht op mij. In het begin was ze wel wat rennerig en schrikkerig, maar ik heb ze flink aan het werk gezet in het lagere tempo. Van langzame stap tot ong. middendraf zeg maar, veel (schijn)overgangen gereden volgens de “instructie” van Japeloup, dus vanuit gedachte, zit en ademhaling. Af en toe lukte het best goed, we hadden er echt lol in! Verder stelling links en rechts, en serieus geprobeerd om m’n onderrug los te laten. Dus ook in (langzame :o ) draf doorzitten en meewiegen. Met zo zacht mogelijke billen uiteraard… Valt niet mee! Blijkbaar zit ik een stuk gespannener dan ik zelf altijd bedacht heb… Maar Suus reageerde daar weer heel goed op, hoofdje zakte beetje dieper, en ze ging heel lekker relaxed lopen.

@Knollentuin: Dat hangen (en drammen) doet ze voornamelijk als ze zelf zin heeft in een harde draf of galop. Dat mag ze niet van mij in de berm – vind ik eng, ik zie niet waar de kuilen en stenen liggen onder het gras. Suus kan echt HARD draven nl, en doet dat ook heel graag. Heel leuk, maar dat soort acties liever op het strand, of ergens anders waar het wel kan qua ruimte en vlak. Dus ik denk niet dat het vermoeidheid is, maar eerder enthousiasme. Ik ga kijken of ik het voorwaarts kan oplossen zoals jij aangeeft, ik vind haar “drive” heel leuk, en dat wil ik eigenlijk niet de kop indrukken, maar zeg maar “te voorwaarts” omzetten in, ja wat? Iets actiefs wat voor mij nog te handelen is ofzo. (een piaffe, passage of pirouett hahahaha :D )

@Gooya: stoer ding, jouw Tink! Mooi hoor, zo’n body <3

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:42

Japeloup schreef:
knollentuin schreef:
nog even op de vraag hoe je ontspannen blijft terwijl je paard onder je weg schiet...dat is heel moeilijk, het is de kunst om zomogelijk al te voorzien waar je paard op reageren gaat en dan niet zoals velen doen voorspannen en je schrap zetten voor de sjees,maar heel bewust blijven doorademen, of ik zeg wel eens liedje zingen.ook niet reageren met ho braaf maar maar juist niet reageren met geruststellen,je bevestigd dan dat iets eng was,meer proberen te reageren met "oh ga je schrikken? waarvan dan ,ik zie het niet?"

Ben het met je eens, maar mag ik je aanvullen/anders omschrijven.
Als je met een paard bezig bent dien je de leider te zijn van zijn kudde (ook al is het maar 1 paard). Je moet de leidende merrie rol en de beschermende hengsten rol op je nemen. Das makkelijker gezegd dan gedaan, niet iedereen is een geboren leider. En niet elk paard is het zelfde... Als je met je paard bezig bent moet je als het ware je omgeving scannen, weten wat waar is en wat wel of geen bedreiging vormt. In een kudde, blijft de groep bij elkaar, en alleen als de leidende wegschieten schiet de rest ook mee, natuurlijk schiet er wel eens 1 weg, maar ze houden dan de leidende in de gaten en als die geen reactie geeft is de rust snel wedergekeerd. Dus als jij weet wat er om je heen gebeurt en jij schrikt niet dan is er voor je paard ook minder aanleiding. Een paard voelt alles wat wij denken, dus als jij die enge boom ziet en in je gedachte benoemd als mooie boom dan is de kans dat je paard hem eng vind vele malen kleiner. Bedenk alleen wel dat een paard alle woorden die wij denken voelt, op 1 woord na: NIET.
Dus denk positief. Als jij denkt: als hij maar niet schrikt van die boom, dan verstaat je paard: als hij maar schrikt van die boom. En wat gebeurd er dan hij schrikt van die boom. Dus wederom andersom denken: zo van hey das een aparte boom, mooi he kom we gaan er langs. Koste mij soms ook moeite om zo te denken, maar werkt wel.

Wat een goede tip Japeloup!

Yamcha gaat lekker!!

@Gooya stoer ding <3

Kindjes zijn aan mij ook niet besteed, heb er gewoonweg geen energie voor (krijg waarschijnlijk het stempel ME op mijn hoofd gedrukt na 1e onderzoek) en heb tot nu toe geen moedergevoelens ontwikkeld. Weet ook niet of die nog gaan komen nu ik bijna 35 ben :=.

@ankem: rijdse, ben benieuwd naar je foto's!

Durf zelf vooralsnog geen foto's van mijn rijkunsten te plaatsen, misschien over een half jaartje :+
Gister springles gehad, ook dat gaat steeds een stukje beter. Heb steeds minder angst.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:44

@Laetitia
Ik ben absoluut geen topruiter en vind het ook moeilijk om foto's te laten zien, waar ik er beroerd op zit. Aan de andere kant kan het ook heel leerzaam zijn, dus gewoon spammen hoor. Volgens mij zijn we hier wel van de respect ;) Geen HAW ofzo..:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:50

loe-loe, het voorwaarts van jouw paard zie ik zoals jij het omschrijft als een buitenboord motor>het is alleen gericht op snelheid en je paard stuwt zichzelf van het achterbeen af en maakt zich lang en strak tegen de teugel aan,op het moment dat je die stuwkracht om kan gaan zetten in draagkracht gebruik je diezelfde energie maar nu moet er gewerkt worden ,hierdoor zal je paard weer in normaler tempo gaan en toegangkelijker worden voor je teugelhulp

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:53

Ik lees al een poosje mee in dit topic, maar ik vrees dat ik me hier ook wat vaker zal melden :)) . Ik rij nl een paard dat mij dwingt anders te rijden dan ik normaal zou doen, anders gebeurd er niets.

Volgens mijn instructeur: 'ze luistert niet naar je hulpen, ze luistert naar wat je denkt'

Daisy al snel zoiets heeft van 'als jij niets doet, doe ik ook niets'. Ik ben nogal een luie ruiter die het al snel goed vind, maar dat werkt niet bij Daisy. Ik moet niet zitten met in mn hoofd 'nog even een boodschapje doen, afwasmiddel niet vergeten, kijk een vogeltje' en dan een galophulp geven, want dan gebeurt er dus niets :') .
Ik moet al enige tijd van te voren gaan denken 'bij K gaan we iets doen, let op, bij K gaat er iets gebeuren, we zijn bijna bij K' en dan de galophulp zodat ze dan mooi aanspringt in een vlot galopje.

Het met draf ook zo werkt, Dais alleen in een actief drafje gaat als je zelf heel hard denkt '1-2, 1-2, 1-2' en dat ritme ook vasthoudt. Ze tot stilstand komt zodra je ook maar ergens anders aan gaat denken, vogeltjes gaat bekijken, gaat zwaaien naar stalgenoten of wat dan ook :')

Daarnaast is ze ook heel gevoelig voor energie. Des te meer energie ik weet uit te stralen des te energieker het paard wordt. Dat pikt ze op de een of andere manier op en vervolgens heb ik een vlot en actief paard. Als er in het begin iets mis gaat en Dais heeft het gevoel dat ze het allemaal alleen moet doen dan kan ik beter afzadelen en haar weer op stal zetten, want dan gaat het hem niet worden voor die dag.

(ze zou geen goed manegepaard zijn, ze zou zichzelf in een hoek parkeren en vervolgens gewoon niets meer doen :)) )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:59

:wave: apple,welkom!
wat jij omschrijft is idd hoe het hoort te gaan, je paard pikt alle signalen op,ik weet uiyt ervaring dat dat heel fijn rijden is maar ook uitermate teleurstellend en confronterend kan zijn als je niet lekker in je vel zit en je dacht even lekker te gaan rijden---not---

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:02

Daarnaast is ze ook nog redelijk groen en merrie, dus die twee factoren erbij maken dat het regelmatig een beetje zoeken is naar de juiste benadering :))

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:08

Loe-loe lekker aan het oefenen geweest.

Laetitia, hoop voor je dat het geen ME is. En dat je geholpen kan worden aan je moeheid.
Dat van de foto's nog niet willen plaatsen herken ik wel :o Heb les 2 en 3 bij Jpl op de foto, en als ik de foto's bekijk denk ik: mwa, toch nog maar even wachten met iets plaatsen.

Ankem je hebt gelijk, respect is er zeker in dit topic.
Heel erg fijn :j

Apple :wave: Het lijkt me prachtig om zo je paard te kunnen rijden, maar ook o zo moeilijk. Lichaamscontrole is 1, gedachtecontrole is 2. Een flinke uitdaging. Maar prachtig om zo als combi te kunnen rijden.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:09

Ja dat is precies wat ze doet! Als ze op mij gericht is, komt het achterbeen vrij netjes onder (kan nog wat verbeterd worden hoor, maar alles op z'n tijd). Maar zodra ze zich op de horizon richt, lijkt het inderdaad alsof ze een meter langer wordt! Dan slaan de achterbenen ook uit en wat je zegt, gaat ze stuwen. Ik verdenk Suus ervan dat ze ergens toch wat draversbloed heeft. >;) (ze kan zooooo hard draven!)
Vind het wel een beetje eng om haar dan voorwaartser te rijden (bang dat ze wegrent oid) maar ga 't gewoon doen! (bibber)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:10

Welkom Apple!

Paarden pikken inderdaad jouw energie op en nemen dat over. Merkte dat heel erg toen ik nog mijn eigen paard had en depressief werd. Ik had geen energie, mijn bloedsomloop leek wel stroop en alles in mijn motoriek was heel traag. Gevolg was dat mijn paard niet vooruit te branden was, hij had totaal geen energie en zat niet lekker in zijn vel (doffe vacht en geen glans in zijn ogen).

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:11

ff off topic
Hoi Apple! Weet je nog wie ik ben? Ik stond ook bij Jonker. Heb nog een hele leuke foto van suus en Kevin samen. Hoe is het met Kevin?

Het is idd heel lastig om met een merrie te rijden die al aanvoelt hoe jij bent nog voordat jij het zelf goed en wel weet. suus is er ook zo een. Maar het zijn wel de meest eerlijke paarden vind ik altijd.
Merk wel nu ik les heb bij Knollentuin dat ik me beter moet focussen en idd bezig moet zijn met het rijden en niet gewoon moet mee hobbelen op de rug. Bewust opdrachten geven en dingen voorbereiden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:23

Gooya, voorlopig zijn wij nog niet in de fase dat het 'prachtig' is, maar nog heel vaak in de fase 'bekijk jij het maar en doe het lekker zelf' :')
Lichaamscontrole heb ik al niet, laat staan gedachtecontrole :)) . Maar goed, als het dan eens wel lukt dan rijden we ook gelijk heel erg lekker rond :-)

Loe_Loe, dat klinkt bijna draver-achtig ja :)) . Dat voorwaartser rijden, op gegeven moment valt wellicht het kwartje bij jouw Suus dat een beenhulp niet per definitie 'harder' betekent, maar 'achterhand meer gebruiken en onder de massa plaatsen'.

Hee Sab :-) Tuurlijk weet ik nog wie jullie zijn :j . Wat leuk dat het zo goed gaat met jou en Suus :-) Inmiddels heb je haar natuurlijk ook al weer een aantal jaar :-) . Kevin gaat prima, die staat een halve dag buiten met een vriendinnetje, doet wat bakwerk en rijdt wat buiten rond met af en toe een strandritje. Je merkt wel dat hij 19 is en eigenlijk niet zo goed in elkaar zit beentechnisch gezien, hij wordt oud (dat zeggende dat het goed gaat, vanmiddag komt de DA langs, hij heeft een wondje op zn achterbeen en zn been is eigenlijk dikker als dat ik het zou willen zien :+ , maar goed, dat zijn details ) .

Wat jij aangeeft over focussen en rijden ipv hobbelen dat merken wij ook heel erg. Ik heb daar minder last van met springen of crossen (dan moet je nl gewoon over die hindernis en heb je minder tijd om je gedachten af te laten zwalken naar het avondeten), maar met dressuur is dat echt onze uitdaging (de mijne dan, Dais is een teamspeler die aanhaakt als ze merkt dat ik er ben).

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:29

Oh ja hij wordt natuurlijk wat ouder. Maar vond het altijd al een lieverd.
Suus gaat idd steeds beter, maar liep toch tegen mijn eigen spanning in mijn lijf aan en merk nu dus heel erg dat Suus wel rustiger is geworden. Dus als ze gaat denderen komt het door de spanning die ik "onbewust" overbreng op haar. Dus ik moet er heel erg van bewust zijn wat ik doe. Ze is echt heel leuk geworden en ziet er goed uit :9 Niet meer zo'n mager scharminkel met stress in haar bol en lijf.

Daisy is een goede spiegel voor je wat je rijden betreft. Ze straft je voor niet erbij zijn en ze beloont je als je focussed. Eigenlijk een hele goede merrie dus :D

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:45

Ja he Apple, vind ik ook. En daarbij springt ze ook moeilijk aan in de galop. Ze denkt dat ze eerst heel hard moet draven, dat het anders niet lukt. Maar daar ben ik nog niet zo mee bezig, ik wil haar eerst in stap en draf netjes hebben lopen. First things first (moeilijk hoor, als je zo in elkaar zit als ik en alles tegelijk wil :+ ) Suus is in het verleden denk ik alleen maar recreatief rechtoe rechtaan gereden, en sinds een week of 6 (sinds ik erop ben gaan zitten) betekent "been" net weer iets anders. Ik moet wel zeggen dat ze heel snel van begrip is, en ze wil ook graag haar best doen. Dus als de focus op mij ligt, begrijpt ze wat ik bedoel met vwnw, plaatst ze 't achterbeen best al netjes onder, en gebruikt ze ook haar rug, maar af en toe vergeet ze dat wel eens en wil ze gewoon lekker hard := Helemaal niet erg, we zijn nog maar pas bezig, we moeten 't allebei leren!

Vind dit daarom ook zo'n leuk topic, iedereen luistert naar elkaar, leeft mee en probeert op een respectvolle manier te helpen. Echt helemaal super +:)+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:49

Sluit ik me bij aan. Dit topic RULES!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:56

je hulp voor de galop komt ws ook niet goed door als je paard zich zo lang en strak maakt loe-loe, voel maar ns op je eigen arm als je hem aanspant hoe aanraking dan voelt of als je je arm ontspant hoe de aanraking is-heel anders.plus een paard dat uitelkaar loopt is als je van bovenaf kijkt langer en smaller dan een paard dat zich aanelkaar beweegt, die is korter en bolt ahw iets op, ook dan kan je been beter doorkomen. het klinkt dus raar maar hoe hard ze op dat moment ook draaft -meer been goed opvangen op je buitenteugel en aanelkaar rijden voor je je overgang rijdt, ook al is het terug naar de stap.
oh,en apple heb je dan ook een hele poos terug op enthoven gestaan ,want dat ken ik jou ook! een soort van

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:00

Knollentuin, ik heb nooit op Enthoven gestaan, maar Kevin komt daar vandaan :-) (er zijn vrij veel mensen op Bokt die Kevin blijken te kennen uit de tijd dat hij nog van zn vorige eigenaresse was en op Enthoven stond :)) )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:11

ah, ja dan is dat t ! het is toch het paard op je ava? ik heb t al een paar keer gedacht m te herkennen,en de naam in je onderschrift en bij t strand.. 1+1 =? maar ja t strand in nederland is lang en er zijn wel meer paarden met kol die kevin heten...leuk dit!!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:14

precies, Knollentuin! En daarom wil ik eerst tevredener zijn over de verzameling in stap en draf, en van daar uit het aanspringen gaan oefenen. Maar de rust zit er nog niet goed genoeg in om daar nu al mee te beginnen... (dus ik bewaar je berichtje even tot we zover zijn :) wel bedankt voor je advies weer!)