ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

line18Jarig

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:20

mijn fjorden ruin is nu 2 jaar.
en hij begint overal op te kouwen.
is het dan verstandig om is te kijken wat hij met een bitje doet?
en zo ja wat voor bitje?
en zo nee wat raden jullie dan aan?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:54

Cashlee: Charlie is nog jong en speels, je kunt m.i. nog geen volle concentratie van hem verwachten. Gewoon negeren die rare sprongen (en stiekem genieten van die joligheid ;) ).
Wat bedoel je met wennen aan druk op het bit? Wij doen zelf zo min mogelijk met druk op het bit in het beginstadium. Zoveel mogelijk op stem en zit, en als ondersteuning op twee teugels contact nemen. Pas later rijden we "naar het bit toe" .

Line: hier geen bit in bij 2 jarigen.... lekker op de wei laten, en hoogstens wat NH grondwerk.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:56

Cashlee, het moment dat hij dat doet naar voor houden. Hij is op dat moment niet meer met jou bezig. Als hij het doet als je al even bezig bent, dan daarna toch afbouwen en het als een teken zien dat de aandacht gaat verslappen. Maar eerst die aandacht even terughalen.
Pedro doet het ook wel, maar dan aan het begin en doordat er allemaal geurtjes op de grond liggen. Die moet ik dan ook duidelijk zeggen dat hij dat maar in zijn vrije tijd doet. Het is mooi als ze naar beneden uitstrekken en een gekke sprong is ook niet erg, maar ze moeten wel naar voor blijven.

Om ze druk op het bit te leren heb ik ze bijgezet met een touwtje als ze goed bitwijs zijn. Ze kunnen dan zelf aftasten en als ze zich er uit drukken, komen ze dan het bit tegen. Liever dan, dan als ik er voor het eerst op zit.

Hier staat het nu even stil. Osteo is geweest en dus een week niet rijden en nu zijn ze de buitenbak aan het opknappen. Dus tot woensdag kan ik zeker niks.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:33

line18, ik zou nog half jaar wachten met bitje proberen (hooguit even erin doen).
dat kauwen heeft te maken met proefen/voelen (net als baby's) en wisselen van gebit.
over een half jaar heeft hij dit gedrag ook wel, dat kan nl wel even aanhouden ;-)

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:00

Ik zou het ook nog niet doen Line18, lekker nog even laten spelen in het land ofzo tot hij 3 is ;)

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:44

Ik meld me ook! Wij hebben een week geleden een 3 jarige merrie gekocht. Een paardgefokte (nu nog) E pony.
De kans is groot dat ze doorgroeit tot paard maar dat is allemaal minder van belang.
Pony was zadelmak bij aankoop en dat is keurig gedaan. Ze is vol vertrouwen en erg ontspannen in alles.
Het is geen dooie maar dat hoeft ook niet, een goed opgevoed paardje met een heel fijn karakter.
Onze plannen zijn om het komende half jaar zo'n 2 keer in de week een stukje te rijden. Af te wisselen met longeren. Wandelen, poetsen, wat grondwerk. Kortom; elkaar leren kennen en rustig bezig zijn.
Overdag staat ze lekker in de wei met de groep.

Ik vind het leuk om hier ervaringen te lezen en uit te wisselen. Dit is niet mijn 1e 3 jarige paard, wel voor mijn dochter. Ook al is deze zadelmak, het hele ABC moet ze nog leren!
Eerste vraag; dit paardje heeft een klein mondje als jullie snappen wat ik bedoel. Een wat dunner bitje lijkt ze comfortabeler te vinden. Hebben jullie voorkeur voor een bepaald soort bit bij de jonge paarden?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:03

Ik had zelf nog een dubbel gebroken bit liggen met een gemiddelde dikte. Die past goed en zie verder geen problemen bij Sos, dus ik laat het voorlopig mooi zo :)

Bij mij op stal werd ook een paard ingereden en die was wel gewend om met bit in gelongeerd te worden, maar nooit met iets druk erop. Dus toen met het inrijden de teugels iets aangenomen werden en er dus wat druk op kwam te staan is dat paard dus mooi op zn kont gaan zitten. Om dat te voorkomen heb ik Sos nu één keer gelongeerd met touwtjes eraan. Heel erg los, zodat er nog niet veel druk op het bit zat. Dat ga ik dan iets verder uitbouwen, maar nooit zover dat hij in een bepaalde houding moet gaan lopen!

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:27

Merensje, ik gebruik altijd een normaal dubbelgebroken bitje, waarbij het middenstuk ook dik is (niet een plat middenstuk, die is wat scherper).
Vind ik altijd een heel fijn, zacht bitje :j

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:33

Heb ik nu dus ook, en ze doet het er dus goed op. Ik hoorde alweer van alles over appelbitjes, rubber bitjes, speel bitjes %) , was al bang dat ik weer eens iets gemist had. Maar dan laten we het lekker zo. Thanks.

@Enny: ik heb ook altijd jonge paarden iets bijgezet gelongeerd voordat we er de eerste keer op gingen zitten. Inderdaad om ze te laten wennen aan iets van druk op het bit.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:49

Ik heb een ongebroken rubberen bitje ;) Een happy mouth geloof ik.
Ze kauwt er flink op (2e keer in)

Heeft iemand een tip tegen de zijkantjes zegmaar? die zijn echt helemaal geschaaft na een kwartiertje bitje in.
Ik heb al bitringen.. dus dat helpt ook niet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:07

Een simpel en niet te dik dubbelgebroken bitje lijkt vaak gebruikt te worden bij jonge paarden, Merensje. Gewoon proberen, misschien kan je met hulp van stalgenoten wat verschillende bitjes bekijken en proberen?

We zijn met Storm met hangen begonnen, hij reageerde heel goed, nnog niet helemaal het volle gewicht op zijn rug, maar dat komt vast al gauw. Onvoorstelbaar, hoe relaxed hij het oppakt. Zo zien we maar, vertrouwen moet langzaam groeien.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:56

Klijntjuh, ik weet niet of je dat al hebt maar misschien werkt een bustrens?
Daarbij zit de bitring 'vast' en draait daardoor niet, dan kunnen er geen velletjes tussen komen, als dat het geval is ;)

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:31

Bedankt voor de tips! alleen doet hij die ''gekke'' spaanse pas (om het zo maar even te noemen) ook terwijl hij stapt, draaft of gallopeert! Ik vraag me af of het wel te maken heeft met voorwaarts houden..

DendroFleur schreef:
Om ze druk op het bit te leren heb ik ze bijgezet met een touwtje als ze goed bitwijs zijn. Ze kunnen dan zelf aftasten en als ze zich er uit drukken, komen ze dan het bit tegen. Liever dan, dan als ik er voor het eerst op zit.

Dit is inderdaad wat ik bedoel met bitdruk!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:42

Condesa schreef:
Klijntjuh, ik weet niet of je dat al hebt maar misschien werkt een bustrens?
Daarbij zit de bitring 'vast' en draait daardoor niet, dan kunnen er geen velletjes tussen komen, als dat het geval is ;)

Ik ga eens kijken!
Bedankt voor je tip!

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:51

Ik heb voor Travis een dubbelgebroken bustrensje ook omdat idd omdat er geen velletjes tussen kunnen komen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:55

Ja precies.. maar mij leek het ongebroken rubberen juist zo fijn. Maar ik ga eens kijken voor een dubbelgebroken bustrensje.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:59

Hoi!
Ik meld me ok weer eens. Heb een tijdje geleden iets gepost over het paardje di ik nu aan het inrijden ben.
Het gaat hartstikke goed en heb nu na lekker de tijd genomen te hebben in de longeerbak een aantal rondjes gedraafd! Hij pakt het heel goed op, veel beter dan we gedacht hadden!
Ik ben nu aan het oefenen mt een beetje sturenernaast.
Vandaag het aan een soort van dubbel longe gezet en lekker door de grote bak gaan lopen en zo beetje bij beetje wat gestuurd. Hier reageerde hij ook super op! Natuurlijk ng niet top maar ik was zeker tevredenvoor de eerste keer!
Ik gebruik een dubbelsgebroken bitje en hier reageerd hij goed op! Gewoon wat verschillende proberen en kijken waar je paard het beste op reageerd!

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:12

Ik heb zelf slechte ervaringen met rubber bitten. Vaak kapotte mondhoeken van gezien. Rubber beschadigd snel en geeft dan ook snel wondjes. Het klinkt vriendleijk maar is het helaas niet.
Dank jullie allen; ik rij eigenlijk altijd met een een simpel dubbelgebroken bitje maar ik wordt nog al eens als ouderwets gezien... Dus ik dacht, ik vraag even hier of er al betere alternatieven zijn. Blijkbaar niet dus ik ga gewoon lekker verder met dit bitje.
Peerdje is in haar rug gebeten och arme, nu dus een paar wandel dagen er bij.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:16

Merensje: ik ben nog ouderwetser.... gewoon een enkelgebroken bustrens. Het is dat mijn rijmaatje (die op de foto's staat) liever een enkelgebroken watertrensje heeft, en àlà, zij zit erop dus bepaalt zij wat er in de mond ligt ;) . Ik heb ze wel hoor, de dubbelgebroken bitjes, maar wij vinden het allebei te onrustig in de mond liggen. Merken iig niet vaak een positieve verandering t.o.v. enkelgebroken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:18

Wat ik me afvraag enzo..

Ik zou het allerliefste Diaz zelf inrijden.. gewoon omdat ik die band al aan het opbouwen ben, en het een logisch gevolg vind. (Grondwerk, longeren, erop zitten, later zadelmak maken, en dan dus inrijden?)
Ze kent dan immers mijn stem en commando's.

MAAR ik heb geen ervaring met inrijden.
Nu zijn er ook mensen die hun paardje wegbrengen om in te rijden, en het dus laten doen.
Werkt dat? Ik bedoel.. het zijn toch een vreemde voor je paardje, en die hebben die voorgeschiedenis niet met haar.
Dit gaat dan gewoon goed?
En soms hoor ik over 'inrijden' (dus iniedergeval de basics) binnen 2 weken of een maand!?

Ik zie het als een meer-maanden/jaar plan.. vooral zo stapje voor stapje.. Hoe doen ze dat zo snel dan? Je moet toch echt in minuten trainen zegmaar? niet in uren?

Ik ben gewoon hierover aan het nadenken.. vandaar.

Is het denken jullie sowieso een optie om het inrijden (onder begeleiding) zelf te doen? Of 'moet' het sowieso door een inrij-ervaren-ruiter gedaan worden?

Hihi wat een vragen allemaal he?
Ik ben iniedergeval aan het snuffelen naar een zadeltje, en dat is nog niet makkelijk met haar korte rugje!
Lijkt me leuk om eens op haar te leggen namelijk. Zodat dat ook rustig mee-went ;)

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:22

Vind ik ook merensje, ik vind ze ook niet echt fijn. Lijkt wel of ze veel stroever dan een normaal bitje.
Wat sneu voor je paardje, hopelijk geneest het snel! ;)

Gem, ik gebruikte die eerst ook wel maar las dat de twee scharen als een punt tegen het gehemelte komen.
Maar ik denk dat het er maar net aan ligt hoe je ermee om gaat ;)

Klijntjuh, je kan het proberen maar dan zou ik wel een ervaren iemand laten helpen. Soort van begeleiding.
Zelf heb ik nog nooit een paard laten weg brengen dus ik weet dat eigenlijk niet.

Wij hebben ook wel is een pony binnen een paar weken zadelmak gemaakt.. dat klinkt heel snel maar het verschilt echt zó per paard.
De ene snapt het meteen terwijl de andere veel meer tijd nodig heeft.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:53

Ik heb ook wel enkel gebroken bitjes liggen maar ik wilde graag een bustrens en in de winkel adviseerden ze me toen dubbelgebroken te nemen bij jonge dieren doordat dit wat minder scherp is dan enkel gebroken.
Ik moet zeggen hij ligt hem fijn in de mond, kauwt er rustig op. maar enkelgebroken heeft hij ook wel eens ingehad en daar reageerd hij eigenlijk net zo op. Maar dit is wel "los"
Dus hoe het met rijden/teugegebruik is dat kan ik nog niet zeggen.

Klijntjuh mijn plan met Travis is eerst zelf veel laten wennen, beginselen leren en dan nog even weg om verdere dingen te leren.
Ik heb zelf weinig ervaring met inrijden en daarom besteed ik dat liever uit. Ik moet wel zeggen hij pakt alles keurig op en snapt wat ik van hem vraag.
Maar ik heb hem al van veulen af aan natuurlijk dus qua vertrouwensband speelt het ook wel een rol denk ik.. Qua wennen kent hij al zoveel, hij is al vaak mee gaan wandelen en sinds kort dus spelenderwijs lekker bezig. Is niet gauw onder de indruk van iets, was binnen bij wijze van 10 seconden zadelmak, zadel kan er zo op niks aan de hand.
En alles rustig aan dus niet dat hij straks ineens overdonderd wordt met van alles als hij weggebracht is.
maar ik denk dat ieder zijn manier heeft, en dat moet ook net bij t paard passen.
maar ik denk dat dit geen probleem is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:23

Klijntjuh: persoonlijk vind ik het herkennen en aanvoelen van emoties, humeur, gedrag, (zoals angst, coolheid, speelsheid en brutaliteit) enkele van de belangrijkste eigenschappen die je als beleerder moet hebben. Daarnaast moet je vertrouwen ook kunnen overbrengen op je paard. Als je symptonen wel weet te herkennen, maar je kunt er niet op inspelen, kan het ook verkeerd aflopen. (Hier meegemaakt).
Hier doen we het beleren idd meest voor anderen. "Eigen" is niet altijd het makkelijkst, ook niet wanneer je het paard al kent van jongs af aan (en ja, ook hier meegemaakt :D )

Condesa: precies... tis maar net hoe je ermee omgaat :) .

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:02

@ Klijntjuh, het is wel herkenbaar wat je zegt. Ik heb tot nu toe ook alles zelf met mijn paard gedaan en hij pakt het allemaal erg goed op. Het is af en toe dus wel verleidelijk om straks zelf maar te gaan hangen, eerste keer erop zitten, e.d. Maar ik heb daar dus helemaal geen ervaring mee en ben er toch te bang voor dat ik iets zo fout doe, dat zijn hele vertrouwen in mij weg is. Daarom breng ik hem liever weg naar een stal waar ze er ervaring mee hebben. En de stal waar Sos heen gaat doet het heel rustig aan en dat is voor mij het belangrijkste.

Gisteren had ik eindelijk het zadel van een vriendin gekregen en dat wou ik vandaag dus maar eens er op 'gooien' Had zelf nog een singel liggen, maar waar ik al bang voor was, was ook zo... singel veel te lang ;( En hij was zo braaf met het erop leggen, ook toen ik aan het zadel zelf aan het prutsen was. Morgen dus maar even een simpel nieuw singeltje halen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:06

@ Enny,
Het hangen en zitten is geen probleem, daar kan weinig fout gedaan worden ;) En dat is ook iets dat ik rustig tussendoor af en toe zelf ga doen.

@ D_Travis.
Precies, zelf rustig alles laten wennen, in een relaxt thempo.
Het uiteindelijke 'finetunen' dan laten doen is wel handig!
Ik denk dat ik het ook zo ga doen.
Al loop ik een stuk 'achter' :P Ik moet Diaz nog wat meer leren kennen, en zij mij, maar dat gaat echt in SPRONGEN nu! geweldig wat een vertrouwen ze nu in me heeft!
Vandaar dat ik gister ook even heb gezeten op haar, ze was zo braaf en relaxt!

Ik ga gewoon spelenderwijs haar kennis laten maken met alles, beetje zitten af en toe, bitje in, als ik een zadeltje heb die er eens op, longeren, misschien balkjes lopen, en dit nog naast het wandelen en vrijetijdsdressuur/grondwerken (niet echte 'kunstjes' maar wel het volgen, stoppen e.d.)

Genieten!