[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:56

Phoe, er worden hier kilometers per dag geschreven ! idd, je kan wel in dienst bij bokt ! Dit zijn de leukste topics op bokt... hopelijk leeft deze nog eeuwig... :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:08

Bubsj schreef:
Die Roger-Yves Bost :Y) :Y) Is er dan toch nog een carriere in de springsport voor me weggelegt :')

Je weet nooit, maar een ding is zeker, als je er zelf niet in gelooft, zal het ook nooit gebeuren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:09

kamille schreef:
Kan bokt je niet in dienst gaan nemen? Als ik zie hoeveel je moet typen :D

Ben bang dat ze daar het budget niet voor hebben! :D

Graag gedaan, en veel plezier gewenst.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:13

lillytjuh schreef:
Nou ik ga donderdag een sprongetje wagen met die van mij! Ik ben benieuwd laatste keer was van de zomer en tja aangezien ze de jongste niet meer is (26jaar) doen we het rustig aan! Ik ga wel die balkjes voor de hindernis proberen want die van mij denkt soms dat ze een kangoeroe is hahaha Dus ik ga even alle afstanden van de balkjes noteren!

Heuh??? Ga je met een 26 jarig paard nog springen????
Dat deed ik nooit! Wie weet zakt ze spontaan door haar benen!
Op die leeftijd zijn de botten al behoorlijk broos, en van het kraakbeen is ook weinig over.
Het is maar een advies, maar vraag eerst maar eens aan je dierenarts of hij dat nog verantwoord vindt!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:15

Excuseme schreef:
Willy zei mij een paar jaar terug nog dat hij nooit een beter paard had gezien als Ratina en ook nooit meer zou zien. Reed jij ook al nationaal Marcel ten tijde van Wouters vd Oudewijer, Laseur, Eras, Ehrens, Raymakers, zo eind jaren 70?

Ja, ik was 15, 16 toen.
Bij Piet in huis woonde ik toen. In Asten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:16

Ik heb net alle artikellen in je profiel gelezen en lees daar iets wat ik me idd van vroeger herinner, je apparte rijstijl.
Is die ooit verandert en let je als je les geeft op houding en zit van de ruiter of vindt je dat een bijzaak?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:27

sas1965 schreef:
Ik heb net alle artikellen in je profiel gelezen en lees daar iets wat ik me idd van vroeger herinner, je apparte rijstijl.
Is die ooit verandert en let je als je les geeft op houding en zit van de ruiter of vindt je dat een bijzaak?

Ik heb dat wel een tijdje geprobeerd te veranderen, maar de resultaten werden daar niet beter op. Dus heb ik dat maar opgegeven. De paarden hebben er blijkbaar geen last van, want ze springen nog steeds goed. Het is een ouwe hond ook moeilijk om nieuwe kunstjes te leren. Ik let er bij mijn leerlingen wel op, maar dan vooral of het foutjes zijn die invloed hebben op de sprong. Is dat niet zo, dan zeg ik het wel, maar besteed veel meer tijd aan het springen van het paard, en hoe de ruiter/amazone rijdt. Dus meer de vorm dan de stijl.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:31

Welterusten iedereen, want ik moet vroeg op morgen om mijn vliegtuig te halen. Meld me wel als ik geland en onderweg naar mn bestemming ben (Jerez de la Frontera)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:49

MarcelDufour schreef:
lillytjuh schreef:
Nou ik ga donderdag een sprongetje wagen met die van mij! Ik ben benieuwd laatste keer was van de zomer en tja aangezien ze de jongste niet meer is (26jaar) doen we het rustig aan! Ik ga wel die balkjes voor de hindernis proberen want die van mij denkt soms dat ze een kangoeroe is hahaha Dus ik ga even alle afstanden van de balkjes noteren!

Heuh??? Ga je met een 26 jarig paard nog springen????
Dat deed ik nooit! Wie weet zakt ze spontaan door haar benen!
Op die leeftijd zijn de botten al behoorlijk broos, en van het kraakbeen is ook weinig over.
Het is maar een advies, maar vraag eerst maar eens aan je dierenarts of hij dat nog verantwoord vindt!

Ja die vind het nog verantwoord. Zolang we er geen dagelijkse bezigheid van maken kan een klein huppeltje geen kwaad. Afgelopen zomer is ze helemaal door de molen gegaan en nog uitstekend bevonden. Op wat normale slijtage na mankeerd ze niets en is ze nog erg fit en kan haar bespiering nog goed op peil houden. Nu is het ook zo dat ik haar niet een uur lang over een hindernis laat springen natuurlijk. Een paar keer over een huppeltje van max. 60cm vind ik genoeg (zowel voor paard als voor ruiter). Haar moeder heeft ook gesprongen tot ze 27 was. Het laatste jaar niet onder de man. Inmiddels is die 31 en springt ook nog de wei uit als je de bovenste draad niet dicht doet (toch ook nog wel 60cm) Helaas heeft die 2 jaar geleden een behoorlijke speesschede ontsteking gehad die we er slecht onder kregen en nu is ze echt op pensioen. Ze is er wel goed van hersteld en ze rent vrolijk over de wei (om de baas te spelen over de andere paarden). En inderdaad, het is redelijk uniek dat een paard op deze leeftijd nog in deze conditie is. Ik klap dan ook heel hard in mijn handjes! Heb het afgelopen jaar in mijn omgeving vele paarden gezien die vele jaren jonger waren en omkwamen van de kwaaltjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 01:41

MarcelDufour schreef:
Sjolvir schreef:
Wordt 5 in mei.
is nog een slungel van hier tot ginter.

Ok. Ik denk dat ie een normale galopsprong heeft waar je gewoon dubbels mee kunt rijden. Lijkt wel of ie wat achter loopt in zijn opleiding want het aangalloperen leek nog wat onwennig.

Schreef jij niet ergens dat het een Knabstruber gekocht had? Vreemd, want die zijn toch altijd gevlekt (panterbont), of vergis ik me?
Mijn advies zou zijn om eerst flink dressuurmatig aan de gang te gaan met dit paardje. Er zit bepaald nog geen motortje achterin ( ook in de galop niet) en in de draf is het nog een trippelaartje, drukt ook de rug wat weg.
Wel een erg leuk paard hoor maar voor "het goede" zou ik zeker de basis gaan verbreden en zorgen dat ie meer vermogen krijgt en dat de gangen er goed en mooi op komen. Voor de afwisseling in de opleiding zou ik dan zeker wat cavaletti-werk doen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:48

giotto schreef:
Haar voorbeen is altijd hetzelfde maar ze heeft nooit een ongelijk voorbeen!
Voor de rest worden de parcoursen opgebouwd.Ze zal komend seizoen 1.10m starten.
Allesinds bedankt alletwee voor jullie antwoord!

Tomboy sprong 1.60 met¨Pessoa met twee bengelende voorbenen :Y) ..en ik denk ook dat jij wel weet hoe Cumano als jong paard sprong .. 8-)
uiteindelijk als ze voorzichtig zijn op keine sprongen blijven ze dat ook doen als het hoger was ..mischien zal ze nooit de perfecte techniek hebben maar als ze nul blijft lijkt me dat voldoende

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:55

lillytjuh schreef:
Ja die vind het nog verantwoord. Zolang we er geen dagelijkse bezigheid van maken kan een klein huppeltje geen kwaad. Afgelopen zomer is ze helemaal door de molen gegaan en nog uitstekend bevonden. Op wat normale slijtage na mankeerd ze niets en is ze nog erg fit en kan haar bespiering nog goed op peil houden. Nu is het ook zo dat ik haar niet een uur lang over een hindernis laat springen natuurlijk. Een paar keer over een huppeltje van max. 60cm vind ik genoeg (zowel voor paard als voor ruiter). Haar moeder heeft ook gesprongen tot ze 27 was. Het laatste jaar niet onder de man. Inmiddels is die 31 en springt ook nog de wei uit als je de bovenste draad niet dicht doet (toch ook nog wel 60cm) Helaas heeft die 2 jaar geleden een behoorlijke speesschede ontsteking gehad die we er slecht onder kregen en nu is ze echt op pensioen. Ze is er wel goed van hersteld en ze rent vrolijk over de wei (om de baas te spelen over de andere paarden). En inderdaad, het is redelijk uniek dat een paard op deze leeftijd nog in deze conditie is. Ik klap dan ook heel hard in mijn handjes! Heb het afgelopen jaar in mijn omgeving vele paarden gezien die vele jaren jonger waren en omkwamen van de kwaaltjes.

Ok, dan is het goed. Als de dierenarts het zegt, dan heb ik geen twijfels. En zoals jij het beschrijft, een paar huppeltjes, dat kan dan in dat geval geen kwaad.
Ik bedoelde het ook niet afkeurend, meer verbazing, want ik ken geen paarden die op die leeftijd nog springen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:59

Jannepauli schreef:
Schreef jij niet ergens dat het een Knabstruber gekocht had? Vreemd, want die zijn toch altijd gevlekt (panterbont), of vergis ik me?
Mijn advies zou zijn om eerst flink dressuurmatig aan de gang te gaan met dit paardje. Er zit bepaald nog geen motortje achterin ( ook in de galop niet) en in de draf is het nog een trippelaartje, drukt ook de rug wat weg.
Wel een erg leuk paard hoor maar voor "het goede" zou ik zeker de basis gaan verbreden en zorgen dat ie meer vermogen krijgt en dat de gangen er goed en mooi op komen. Voor de afwisseling in de opleiding zou ik dan zeker wat cavaletti-werk doen.

Ik had geen Knabstruber, hoor! Weet zelfs niet wat het is.
Ja, dat advies gaf ik inderdaad ook al, maar in de basis lijkt het paardje wel over de juiste galopsprong te beschikken om dubbel- en driesprongen te springen, en dat was eigenlijk de vraag die ze me stelde.
maar inderdaad, voor je gaat rennen moet je eerst leren kruipen en lopen.

Ik ben inmiddels in Madrid en zit nu te wachten op mijn doorvlucht naar Malaga.
Duurt nog lang, want gaat pas om 11.50 weg hier. Dus de tijd goed besteden aan bokt.
Laatst bijgewerkt door Springert op 15-02-10 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Jannepauli

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:00

Nee Marcel, niet jij maar Sjolvir heeft een (mooie!) Knabstruber!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:06

Jannepauli schreef:
Nee Marcel, niet jij maar Sjolvir heeft een (mooie!) Knabstruber!

Oh...ok.
Ik had wel een mooie bonte, maar geen Knabbelstruber. (Klinkt als een Oostenrijks gerecht! :D)
Afbeelding

*UPDATE* Gegoogled en knabstruber gevonden. Van origine uit Denemarken en beter bekend als het paard dat Pipi Langkous heeft. Weer wat geleerd! -:)

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:54

Dat naar achteren vliegen van men benen, daar heb ik helaas ook last van :o Het wordt nog erger als ik zenuwachtig ben..
Maar je beugels vastmaken aan je singel, is dat niet gevaarlijk?

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:21

nee hoor is niet gevaarlyk! je voeten zitten nl niet vast aan de beugels! de beugels zitten alleen vast aan de singel!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:46

An1985 schreef:
nee hoor is niet gevaarlyk! je voeten zitten nl niet vast aan de beugels! de beugels zitten alleen vast aan de singel!

inderdaad ..en het helpt echt wel ..
en voor een nette mooie rechte zit ..een bezemsteel door je ellbogen achter je rug ..damn afzien maar het helpt ook tegen kromzitten

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:49

Ik maak mijn beugels ook regelmatig vast als test, dan word direct duidelijk of je je benen normaal netjes stil hebt tijdens het rijden.

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:58

Als ik weer helemaal hersteld ben ga ik het eens proberen! Probeer het eerst wel met men oudje, met men jonge paard ga ik toch maar niet riskeren die kan nogal lekker bokken ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:08

giotto schreef:
besita schreef:
giotto schreef:
Haar voorbeen is altijd hetzelfde maar ze heeft nooit een ongelijk voorbeen!
Voor de rest worden de parcoursen opgebouwd.Ze zal komend seizoen 1.10m starten.
Allesinds bedankt alletwee voor jullie antwoord!

Tomboy sprong 1.60 met¨Pessoa met twee bengelende voorbenen :Y) ..en ik denk ook dat jij wel weet hoe Cumano als jong paard sprong .. 8-)
uiteindelijk als ze voorzichtig zijn op keine sprongen blijven ze dat ook doen als het hoger was ..mischien zal ze nooit de perfecte techniek hebben maar als ze nul blijft lijkt me dat voldoende

Cumano was idd ook geen referentie als jong paard :D
Heel veel paarden zijn geen referentie als jong paard. Sterker nog, ik zie genoeg paarden in de top meelopen die een techniek hebben waarmee veel mensen ze als 3 jarige echt laten staan maar door vermogen en instelling komen die paarden soms heel ver.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:31

For Pleasure
denk niet dat iemand daar ooit als jong paard van gezegd heeft dat ie 3 olympische spelen zou gaan lopen -met ook nog een 2 verschillende ruiters erop -

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:22

Ben inmiddels al in Malaga, en zit nu voor een ritje van ongeveer 2 uur in de taxi. Heb gemerkt dat het internet het hier ook doet
moet alleen eens informeren wat dat kost.

Stuk warmer dan in Nederland, maar het regent flink momenteel.

Aangezien er nog al wat verzoeken waren voor het invullen van mijn profiel,
heb ik dat bij deze maar gedaan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:28

besita schreef:
For Pleasure
denk niet dat iemand daar ooit als jong paard van gezegd heeft dat ie 3 olympische spelen zou gaan lopen -met ook nog een 2 verschillende ruiters erop -

Helemaal mee eens. Moet je het verhaal van mijn twee beste paarden (Coppa Del Mondo en Buddy) maar eens lezen op mijn profiel
Allebei leek het een tijd lang nergens naar.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:43

ik heb net je profiel helemaal bekeken, heel leuk en interessant!

ik zag dat er 2 foto's by zaten waar je op concour ben bij 'le siepi' in cervia. ik woon in italie en ga daar zelf regelmatig op concours nu, grappig!