[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ariiane

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:31

Er zijn idd verschillende mogelijkheden om je paard aan de teugel te rijden. Lees een boek of neem les Knipoog van een opgeleide rij instructeur leer je het goede. met hem/haar en je paard kan je er samen uitkomen wat het beste bij je past. Mijn paard is zelf best makkelijk nageeflijk te rijden. Maar ik houd mijn handen stil op 1 plek en geef been zo komt hij naar beneden. Ik maak ook ophoudinkjes met mijn buitenhand. Maar bij elk paard is het anders.
Ik hoop dat je er wat aan hebt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:04

Oke, bedankt!
Hij heeft er vandaag niet eens aan gedacht om zo diep te gaan lopen, hij loopt heel goed
Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:12

Heb even raad nodig: Ik ben dus een maand geleden begonnen met een pony zadelmak te maken en in te rijden.
Ze is nu dus perfect zadel- en bitmak en je kan er op zitten zonder zadel het maakt haar geen bal uit. Tong uitsteken
Ik ben nu begonnen met longeren en langzaamaan beginnen de commando's door te dringen, maar nu mijn vraag: ze is 3 jaar, mag ik al beginnen met aan de nageefelijkheid te werken, langzaamaan natuurlijk maar zou ik haar bv al mogen longeren met touwtjes die los staan? Ze leert iig erg snel.
Het is wordt een pony voor kinderen en ik wil er voor zorgen dat ze kant en klaar is, ze heeft een geweldig karakter en zal een leuke rijpony worden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:11

ik begin normaal met longeren zonder hulpteugels dan doe ik er een keer een touwtje aan met spanning anders heeft het totaal geen effect. end an ga ik erop zonder hulpteugels. Ik ben vanaf moment een bezig haar naar de aaleuning toe te rijden en dus de nageeflijkheid na te streven. dat is wat je doet met paardrijden. die nageeflijkheid is niet het in de krul trekken maar met het neusje eruit over de rug heen rijden.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:13

Ik heb een lievelingspony op de manege, zij heet No-limit. Alleen ze kan goed aan de teugel alleen heeft een korte hals ervoor. Maar soms krijg ik haar aan de teugel met gespannen zitten, maar mijn vriendinnen gaan mij nu helpen met leren ontspannen te zijn. Maar hebben er misschien mensen tips hoe ik haar aan de teugel zou kunnen krijgen? Want dat krijg je alleen maar bij haar door een beetje te zagen of veel druk te zetten, en zo wil ik haar liever niet aan de teugel krijgen!
Dus iemand nog tips?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:37

rijd haar van achteren naar voren, benen eraan en voorin wat ophoudingkjes maken, maak veel overgangen, verruim de draf, verzamel de draf. en probeer voorin met de teugels te blijven spelen, handen laag en breed. en af en toe druk zetten, net zolang tot ze nageeflijk blijft en dan pas geef jij lucht.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:32

Ik heb een vraagje. Vorige week maandag reed ik op kluns een paard dat makkelijk aan de teugel gaat. Ik hield mij hadn af en toe wat gespannen en hield mijn benen er nauwelijks aan en toch ging h9ij heel braaf veruimen verzamelen? Hoe kan dat ik houd mijn hadn gespanan en hij onspant?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:50

veruimen verzamelen??? hier klopt iets niet, welke van de 2 is het?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:41

veruimen of verzamelen:p

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:44

dus als ik het begrijp, gaat ie dan OF verruimen OF hij gaat verzamelen, dat wisselt?
verruimen: hij voelt de spannig en gaat daardoor dus verruimen
verzamelen: hij voelt de teugeldruk, de ophouding en hij gaat verzamelen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:11

Vicky_88 schreef:
dus als ik het begrijp, gaat ie dan OF verruimen OF hij gaat verzamelen, dat wisselt?

Lijkt me raar. Verward of ligt dat nu aan mij? Hoe kun je een paard nou op spanning laten verruimen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:17

Shauni_Itica schreef:
Ik heb een lievelingspony op de manege, zij heet No-limit. Alleen ze kan goed aan de teugel alleen heeft een korte hals ervoor. Maar soms krijg ik haar aan de teugel met gespannen zitten, maar mijn vriendinnen gaan mij nu helpen met leren ontspannen te zijn. Maar hebben er misschien mensen tips hoe ik haar aan de teugel zou kunnen krijgen? Want dat krijg je alleen maar bij haar door een beetje te zagen of veel druk te zetten, en zo wil ik haar liever niet aan de teugel krijgen!
Dus iemand nog tips?

Leer ajb wat nageeflijkheid is, want GEEN ENKEL paard krijg je "aan de teugel" door te zagen. Dat is gewoon de hals buigen van ellende en waarschijnlijk op / in je handen gaan hangen. Een nageeflijk paard is heel wat anders.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:27

WildWings schreef:
Shauni_Itica schreef:
Dus iemand nog tips?

Leer ajb wat nageeflijkheid is, want GEEN ENKEL paard krijg je "aan de teugel" door te zagen. Dat is gewoon de hals buigen van ellende en waarschijnlijk op / in je handen gaan hangen. Een nageeflijk paard is heel wat anders.

Idd, en dit fenomeen heet niet "aan de teugel" maar "in de krul" , mooi van voor maar achter draait de motor niet.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:47

Lara_Silver schreef:
Vicky_88 schreef:

Lijkt me raar. Verward of ligt dat nu aan mij? Hoe kun je een paard nou op spanning laten verruimen?

ik bedoel dus dat ie spanning voelt en ervoor gaat vluchten wat voor haar verruimen is.
savie?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:49

Ja nu wel, ik dacht al zo iets, ik heb het iig anders geleerd. Vork

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:35

haha, nee ik bedoelde het zoals het laatste. voor de amazone voelt het als verruimen maar eigenlijk vlucht het paard dan dus voor de spanning die ze geeft.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:00

Nee dat bedoel ik niet hij verruimt wel netjes hij vlucht neit anders voelde ik wel enorme druk op de teugels. Ik bedoel ik hous soms mijn handen gespannen mij is dus aangeleerd handen ontspannen te houden maar soms houd i ze perongeluk gespannen en toch blijft hij netjes draven en galloperen aan de teugel:S en als ik me hand weer ontspannen houd dan gooit hij zin hoofd omhoog:S Hij vlucht niet ofzo hij doet netjes de middan draf en ophoudingen, maar vind het raar als ik mijn handen span dat hij aan de teugel loopt en als ik onspan zijn hoofd omhoog gooi.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:32

dan rijd hij indd niet aan de teugel.
als jij je hand ontspant en hij doet zn hoofd omhoog is dat geen aanleuning, geen nageeflijkheid en niks aan de teugel. het zit er dan wel aan te komen maar je kunt pas van ''aan de teugel'' spreken als hij zn kop omlaag houdt als jij je handen ontspant

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:36

ik ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben. Knipoog

mijn paard loopt redelijk aan de teugel, de achterhand komt nog niet echt mee, maar het is niet zo dat ze helemaal uit elkaar loopt.
In galop is het zo dat ze haar kop in de lucht steekt... ze pakt het bit niet tussen de tanden, laat zich prima sturen, en rent niet weg.
De teugels vastpakken en met het buitenbeen rijden heeft verder geen effect op der hoofdhouding...

bedankt voor jullie hulp Lachen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:43

ik zou eens bijzetteugels of een slofje proberen. (aub geen negatief commentaar over de slof, ik weet waar ik over praat)
de slof kunt je dan gebruiken om er voor te zorgen dat toch da koppie op de loodlijn blijft, kruipt ze erachter dan laat je de slof veren en geef je meer been.
over de achterhand... ik zou haar een paar keer per week longeren met een pessoatuig, dit zorgt dat de neus op de loodlijn is en dat ze de achterhand eronder brengen

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:46

ik heb nog nooit met de slof gereden, en ik ga der niet zo een slof aanhangen zonder ik weet hoe ik m moet gebruiken...
dankjewel Ja

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:18

Die van mij liep in het begin opzich goed, maar zo gauw als ik een overgang maaktte, ging dat koppie weer de lucht in, en die tong zwiept weer alle kanten op ..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:35

tonglepel.

en probeer eerst ontspanning te creeeren en blij net zolang stappen tot ie nageeflijk is (lees een van de reacties hierboven daarover) geef genoeg been. komt ie toch omhoog ga je weer stappen, net zolang tot ie het goed doet en dan beloon je.
wat vaak ook werkt is om in een wending aan te draven, dus wendt af bij a of b ofzo en als ie echt midden in die wending is draaf je aan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:30

Pessoa's, slofteugels en tonglepels. Het lijken mij persoonlijk allemaal dwangmiddelen om het paard af te dwingen iets voor je te doen (waar ie misschien nog niet aan toe is). Ik zou zeggen, zoek een goede instructeur, laat deze eventueel jou paard een paar keer rijden en neem een paar privélessen. Laat je vooral adviseren voordat overgaat tot hulpteugels. Ze werken ongetwijfeld prima bij een ervaren persoon die een paard wat wil aanleren maar ze maken op zich geen betere ruiter van je en bij verkeerd gebruik verknal je je paard onnodig. Succes ermee!

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:48

Dankjewel Slapen
Inplaats van advies te geven hoe het dan wel moet. ( daarom is der een centraal topic... en mensen vragen niet in dit topic om als antwoord te krijgen: ' zoek een instructeur' ) wordt er dan zo'n reactie gegeven waar niemand wat aan heeft...