Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:00

Kafue schreef:
Volgens mijn instructeur neemt het paard tijdens het LDR achter de LL rijden meer gewicht op de voorrhand dan het neusje erop opf neusje ervoor rijden.
En wat willen wij meer gewicht op de achterhand dus kun je beter er niet achter rijden.
Wat wil het paard op de voorhand lopen dus kun je beter wel achter de LL rijden.
Dus het is maar net waar je voor kiest.
En ja klassiek kiest niet voor achter de LL. Het paard mag de teugels uit de hand kauwen en zo een iets langere teugel krijgen zodat de neus naar beneden verdwijnt.

De kanttekening die ik bij dit argument wil maken is dat je een paard uitstekend op het achterbeen kunt houden in dat diepere werk. Het argument dat je trainer aangeeft is dus maar ten dele waar.

Het is absoluut waar dat je een paard zo niet zo sterk kunt verzamelen in een diep frame dan je in een hoog ingesteld frame kunt, maar dat wil niet zeggen dat je alles maar meteen kwijt bent! En is verzameling dan het enige waar je iedere seconde dat je op je paard zit naar streeft? Nee dus. Het doel van je paard diep rijden is dan ook niet het bereiken van ultieme verzameling in dat moment zelf. Wel wil je de souplesse in je paard vergroten en een sterkere buiging in het achterbeen mogelijk maken wat wel weer een positief effect heeft op een zeer hoge graad van verzameling in een ander moment. Zoals ik al eerder aangaf is bijvoorbeeld het werken aan lengtebuiging in een diep frame makkelijker dan in een hoog frame. (en ik weet inmiddels ook waarom Knipoog ) Zijn dat soort zaken nu ineens niet meer belangrijk dan Verward

Je zou diep rijden misschien eigenlijk meer als zogeheten "cross-training" (vgl humane athleten) moeten beschouwen.

In alle LDR discussies word vaak VWNW rijden als "veilig alternatief" gebracht. Het is met VWNW rijden net zo moeilijk om het gewicht op het achterbeen en buiging in de spronggewrichten te houden als met diep rijden achter de loodlijn. Zo niet nog moeilijker. En daarbij kun je dus tegen VWNW rijden exact dezelfde bezwaren aanbrengen.

De moeilijkheid van al het werk in een lager frame, of je de neus nu voor of achter de loodlijn hebt zit hem in het achterbeen. Op het moment dat je de hals laat zakken bestaat het gevaar dat je paard hoog in het kruis en rechter in het achterbeen wordt, en het gewicht op de voorhand gooit. Kortom, je paard loopt van het achterbeen af. Volkomen zinloze bezigheid, in dat geval kun je hem beter maar helemaal bovenin laten. (wat ik dus bij een hoop paarden ook rustig doe) Het "verzamelingsargument" wat Kafue hierboven geeft is dus net zo hard op VWNW van toepassing als op LDR.

De grootste "omschakelingen" die ik heb moeten maken toen ik bij een leerling van Anky en Sjef ging trainen hadden heel weinig met dat diepe te maken. Ik vind de invloed van de andere aspecten van Sjef's ideeën, zoals de vergaande tempocontrole en het rijden op signaalhulpen veel groter dan van het toepassen van training in een diep frame. Ik heb veel beter naar mijn paard leren kijken en veel meer leren voelen naar wat er precies onder me gebeurt. Iedere keer dat ik bij een ander ga lessen (zo heb ik oa wel eens clinics bij Rini vd Schaft gereden) zie ik weer enorm veel overeenkomsten met het "klassieke" systeem, en dat is ook helemaal niet verwonderlijk. Alle "klassieke" principes als nageeflijkheid op een weerstandbiedende hand op impuls van achteruit, om er maar eens eentje te noemen, gelden nog steeds net zo hard. De principes zijn gelijk gebleven, alleen is de benadering anders.

Je moet je paard als een atleet beschouwen en hem ook als zodanig behandelen. Het exterieur en manier van gaan van je paard bepaalt bijna alles. Een op de kop gebouwd paard ga je niet ook nog even extra diep rijden als je hem nog niet goed op het achterbeen hebt, en een paard dat de rug weg wil drukken en hoog en eng in de hals wordt ga je niet nog geforceerder bovenin zetten. Volgens mij is dat een waarheid als een Koe

Tuurlijk zijn er mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn, hun paard op de kop trekken en ze de vernieling in rijden. Volgens mij kan het gros van die mensen dat zonder slof en als ze ze hoog ingesteld hebben ook wel. Dat heeft helemaal niets met LDR te maken.

Goede instructie is onontbeerlijk. Overal alleen maar een sticker op plakken "afblijven is slecht" werkt niet. Je kunt beter uitleggen hoe het wel werkt zodat mensen ook kunnen leren begrijpen dat diep trainen iets meer inhoud dan ze met een slofteugel op de kop trekken.

Voor mij werkt het op de manier waarop ik het op de paarden die ik rijd toepas. Zolang mijn paarden er duidelijk mee verbeteren, gezond en klachtenvrij zijn blijf ik het gebruiken.

Dat is zo'n beetje alles wat ik over diep rijden te zeggen heb eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:04

enne... ik ben geen Anky, maar heb wel een klein beetje leren sturen onderhand. Daar laat ik me nou immers al een paar jaar lang vrijwillig dagelijks voor afbeulen.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:10

Tja wat is goed paardrijden. Dat is dan ook weer de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:11

Sommigen in dit topic vinden dat Anky het ook al niet goed laat zien.

Ja dan kan ik beter gaan dammen Haha!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:12

mooi gezegd zeg Lachen

dat VWNW vaak als "veilig alternatief" gebracht wordt is denk ik niet zozeer omdat het gewicht dan niet zo op de voorhand zou zijn als wel dat het gevaar van teveel hand dan minder aan bod is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:13

Lenn schreef:
dat VWNW vaak als "veilig alternatief" gebracht wordt is denk ik niet zozeer omdat het gewicht dan niet zo op de voorhand zou zijn als wel dat het gevaar van teveel hand dan minder aan bod is.

En volgens mij is dat dus niet waar. Ik heb het wel eens uitgeprobeerd.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:16

Toch zie ik op foto's bij paarden die 'LDR' lopen vaker een in de krul getrokken beeld, teveel hand dus, dan bij VWNW foto's.
Ik bedoelde dus niet dat je ook daadwerkelijk meer hand nodig zou hebben bij LDR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:20

Dat kan goed voorkomen hoor. Maar TS en sommige anderen in dit topic draaien het om, die zeggen: de neus is achter de loodlijn DUS er is getrokken en dat is dus onzin.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 09:35

Zep schreef:
Sommigen in dit topic vinden dat Anky het ook al niet goed laat zien.

Ja dan kan ik beter gaan dammen Haha!

OK dan! Idd!

Ik wordt er zo MOE van dat mensen continue Anky of haar systeem afvallen en zeggen dat zij het niet goed kan of laat zien?

LDR of klassiek, achter of voor de LL! Altijd en eeuwig kritiek!
Plaatjes en foto's kijken en maar afgeven..!!

Wanneer stappen deze mensen naar voren om de OS vervolgens twee keer achter elkaar te winnen, terwijl dat haar Salinero verkozen is tot de meest "Happy Atlete"?

Zo zielig en zo gemakkelijk om af te geven!
Geen woorden, maar daden! Mooi praten kunnen we allemaal, maar waar blijven de prestaties, steek je energie daarin!

Want hoe je het ook went of keert, hoe Anky haar paarden ook traint, het loont en werpt zijn vruchten af, gezien de prestaties, dus waarom de kritiek? Omdat het slecht is voor het paard of hem eerder 'kapot' maakt?
Mag ik U er allen aan herinneren dat zowel Prisco (31), Bonfire (21) en ook Salinero nog heel zijn? OK dan!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:16

Super stuk Zep!

jorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:02

Magique schreef:
Jij rijdt dan ook vast niet op een Shire of zo'n Spanjaard ? Haha!

nee idd ik rijd kwpner's en trakeners, maar daarom kan t nog wel wel bij meer paarden worden toegepast.

ieder zijn eigen mening, maar kijk naar t verschil van in de krul getrokken of ontspannen "uit vrije wil" rld lopen. en scheer niet iedereen over een kam. ik ben zelf geen voorstander van om snel de paarden boven in te zetten, je krijgt er van die strakke ruggen van....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:13

Zep schreef:
Dat kan goed voorkomen hoor. Maar TS en sommige anderen in dit topic draaien het om, die zeggen: de neus is achter de loodlijn DUS er is getrokken en dat is dus onzin.

Een paard trek je ook met zn neus voor de loodlijn Haha! Haha! Haha!

veel mensen die zeggen dat een paard achter de loodlijn getrokken wordt hebben nog nooit op een correct gereden paard gezeten die gewoon de hand volgt en zich laat instellen waar de ruiter dit op dat moment wil hebben, voor welke reden dan ook.

Daar komt namelijk geen kracht (ja, van je benen) bij kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:01

In de benen ook niet Lachen
Dat gaat ook op kleine hulpen Lachen

maar ik ben het wel met je eens, als mensen denken dat achter de LL alleen maar kan door kracht, ja dan doe je iets verkeerd, hoeveel achter de LL lijkt mij dan niks maken, alleen maar een verschil in training.

maar er zijn ook mensen die de kop het front in hijsen, dat gaat ook met kracht, maar dat is dan wel zogenaamd het goede plaatje.

Hoe je het wens of keert, als je moet fitnesen op je paard, is het verkeerd.

En dat zie je in alle methodes voorbij komen, dus zullen we maar stoppen met paardrijden?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:18

Mag ik u allen er dan aan herinneren dat Akny tijdens het losrijden in ik geloof Aken haar Salinero niet een keer LDR heeft gereden en niet een keer achter de teugel.
Dus blijkbaar vond zij het op die dag niet nodig.

Bovendien is Anky heel ervaren, ervarener dan de meesten van ons. Zij kent het systeem door en door omdat zij het zich eigen gemaakt heeft.

Maar velen onder ons kopieren haar systeem en zeggen dat ze het goed doen. Terwijl zij niet voelen of het paard op de 8 hand of de voorhand loopt. Zij niet weten hoe je een paard naar de vriendelijke hand toe moeten rijden,. Zij niet weten dat je een fijne aanleuning niet kunt bereiken door te zagen met de handen.
Zij niet weten dat het aan het been zijn niet bereikt wordt door je sporen er overdwars in te plaatsen. En zij niet weten dat je ook met kleine rukjes in de mond niets bereikt wat goed genoemd kan worden.

En voor die onder ons die moeten zich bij het gewone rijden houden net zolang tot ze door hebben waar, hoe en vooral waarom een paard zo reargeert en zo loopt.

Paardrijden is niet gemakkelijk, laten we het ons vooral niet te moeilijk maken. Pas als je zelf goed kunt zitten, juiste hulpen kun toepassen, pas dan kun je je gaan bezig houden met het trainen van je paard.
En als LDR daar in past moet ieder voor zichzelf weten.
Maar pas als je weet hoe je moet rijden kun je een paard trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:21

Citaat:
Maar velen onder ons kopieren haar systeem en zeggen dat ze het goed doen. Terwijl zij niet voelen of het paard op de 8 hand of de voorhand loopt. Zij niet weten hoe je een paard naar de vriendelijke hand toe moeten rijden,. Zij niet weten dat je een fijne aanleuning niet kunt bereiken door te zagen met de handen.
Zij niet weten dat het aan het been zijn niet bereikt wordt door je sporen er overdwars in te plaatsen. En zij niet weten dat je ook met kleine rukjes in de mond niets bereikt wat goed genoemd kan worden.

Maar dat geld toch voor elk systeem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:40

Kafue schreef:
Mag ik u allen er dan aan herinneren dat Akny tijdens het losrijden in ik geloof Aken haar Salinero niet een keer LDR heeft gereden en niet een keer achter de teugel.

En als ik dan in een "LDR topic" verkondig dat mensen die diep werken dat heus niet continu doen gelooft niemand mij Verdrietig

Ik mis Q4 en Goldstar & Tact overigens de laatste 24 uur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:38

Kaja schreef:

Wanneer stappen deze mensen naar voren om de OS vervolgens twee keer achter elkaar te winnen, terwijl dat haar Salinero verkozen is tot de meest "Happy Atlete"?

Daar heeft Salinero vast niet zelf aan meegestemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:40

Pipo: als jij nou Drenthe, Groningen en Friesland opkoopt kunnen we er een groot hek omheen zetten en ze er lekker met z'n allen ingooien.

Gaan wij wel dammen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:09

Zep schreef:
Pipo: als jij nou Drenthe, Groningen en Friesland opkoopt kunnen we er een groot hek omheen zetten en ze er lekker met z'n allen ingooien.

Gaan wij wel dammen....

Sjonge wat is het toch altijd makkelijk om jou op de kast te krijgen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:45

Ik zou het waarderen als de persoonlijke sneren achterwege kunnen blijven.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:47

Pipo schreef:
Sjonge wat is het toch altijd makkelijk om jou op de kast te krijgen.

En jij ernaast Tong uitsteken

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:56

Kafue schreef:

Bovendien is Anky heel ervaren, ervarener dan de meesten van ons. Zij kent het systeem door en door omdat zij het zich eigen gemaakt heeft.

Scheve mond Dat bedoel ik nou...
Wat maakt het nou uit op wat voor manier zij haar paard rijd...
Het loont en elk paard vraagt om zijn eigen manier van trainen....

En Kafue, als jij iemand kan aanwijzen die beter is als Anky hoor ik dat graag van je... Of doelde je op jezelf? Ben jij ervarener dan Anky?
Misschien moeten we dan allemaal een kwartier op dat GP paard met een rug zo stijf als je moeders strijkplank gaan rijden. Zo heb jij immers naar eigen zeggen je onafhankelijke zit verkregen, in een kwartier tijd nog maar liefst?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:59

Pipo schreef:
Daar heeft Salinero vast niet zelf aan meegestemd.

Ik denk dat wij z'n allen getuige hebben kunnen zijn van het vertrouwen en de volle overgave die Salinero aan Anky gaf OK dan! ...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:09

Kaja schreef:
:\ Dat bedoel ik nou...
Wat maakt het nou uit op wat voor manier zij haar paard rijd...
Het loont en elk paard vraagt om zijn eigen manier van trainen....

En Kafue, als jij iemand kan aanwijzen die beter is als Anky hoor ik dat graag van je... Of doelde je op jezelf? Ben jij ervarener dan Anky?
Misschien moeten we dan allemaal een kwartier op dat GP paard met een rug zo stijf als je moeders strijkplank gaan rijden. Zo heb jij immers naar eigen zeggen je onafhankelijke zit verkregen, in een kwartier tijd nog maar liefst?

Wat kun jij lekker persoonlijk worden zeg. Meer ervaring dan Anky, nee dat heb ik niet en dat heb ik ook nooit gezegt.
Ik probeerde alleen te zeggen dat zij haar paard ook niet altijd zo rijd.
Maar nee jij moet gelijk weer persoonlijk worden.
Alleen omdat jij vind dat jouw leerlingen niet onafhankelijk hoeven te zitten en ik vind dat dat wel moet.
Onafhankelijk zitten is een basis vereiste, als je dat niet belangrijk vind dat is dat jouw eigen belang maar laat mij dan a.u.b met rust met je persoonlijke aanvallen.
Als je wilt kan iedereen het leren, de een wat sneller dan de ander. Ik zeg als je wilt want daar hangt het van af.

Maar kom maar op ik nodig je uit, een kwartier op mijn eigen paard, zitlessen wedden dat je dan beter zit, of het moet met je zit zo beroerd gesteld zijn. Wat ik me niet kan voorstellen daar je pleegt er een enorm verstand van te hebben. Ga zo door meid en je zult hoog eindigen of niet natuurlijk.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:39

Kafue schreef:
Maar kom maar op ik nodig je uit, een kwartier op mijn eigen paard, zitlessen wedden dat je dan beter zit, of het moet met je zit zo beroerd gesteld zijn. Wat ik me niet kan voorstellen daar je pleegt er een enorm verstand van te hebben.
Ga zo door meid en je zult hoog eindigen of niet natuurlijk
.

Misselijk en dan heb je het lef om over haar wat te zeggen Frusty