Kafue schreef:Volgens mijn instructeur neemt het paard tijdens het LDR achter de LL rijden meer gewicht op de voorrhand dan het neusje erop opf neusje ervoor rijden.
En wat willen wij meer gewicht op de achterhand dus kun je beter er niet achter rijden.
Wat wil het paard op de voorhand lopen dus kun je beter wel achter de LL rijden.
Dus het is maar net waar je voor kiest.
En ja klassiek kiest niet voor achter de LL. Het paard mag de teugels uit de hand kauwen en zo een iets langere teugel krijgen zodat de neus naar beneden verdwijnt.
De kanttekening die ik bij dit argument wil maken is dat je een paard uitstekend op het achterbeen kunt houden in dat diepere werk. Het argument dat je trainer aangeeft is dus maar ten dele waar.
Het is absoluut waar dat je een paard zo niet zo sterk kunt verzamelen in een diep frame dan je in een hoog ingesteld frame kunt, maar dat wil niet zeggen dat je alles maar meteen kwijt bent! En is verzameling dan het enige waar je iedere seconde dat je op je paard zit naar streeft? Nee dus. Het doel van je paard diep rijden is dan ook niet het bereiken van ultieme verzameling in dat moment zelf. Wel wil je de souplesse in je paard vergroten en een sterkere buiging in het achterbeen mogelijk maken wat wel weer een positief effect heeft op een zeer hoge graad van verzameling in een ander moment. Zoals ik al eerder aangaf is bijvoorbeeld het werken aan lengtebuiging in een diep frame makkelijker dan in een hoog frame. (en ik weet inmiddels ook waarom
) Zijn dat soort zaken nu ineens niet meer belangrijk dan 
Je zou diep rijden misschien eigenlijk meer als zogeheten "cross-training" (vgl humane athleten) moeten beschouwen.
In alle LDR discussies word vaak VWNW rijden als "veilig alternatief" gebracht. Het is met VWNW rijden net zo moeilijk om het gewicht op het achterbeen en buiging in de spronggewrichten te houden als met diep rijden achter de loodlijn. Zo niet nog moeilijker. En daarbij kun je dus tegen VWNW rijden exact dezelfde bezwaren aanbrengen.
De moeilijkheid van al het werk in een lager frame, of je de neus nu voor of achter de loodlijn hebt zit hem in het achterbeen. Op het moment dat je de hals laat zakken bestaat het gevaar dat je paard hoog in het kruis en rechter in het achterbeen wordt, en het gewicht op de voorhand gooit. Kortom, je paard loopt van het achterbeen af. Volkomen zinloze bezigheid, in dat geval kun je hem beter maar helemaal bovenin laten. (wat ik dus bij een hoop paarden ook rustig doe) Het "verzamelingsargument" wat Kafue hierboven geeft is dus net zo hard op VWNW van toepassing als op LDR.
De grootste "omschakelingen" die ik heb moeten maken toen ik bij een leerling van Anky en Sjef ging trainen hadden heel weinig met dat diepe te maken. Ik vind de invloed van de andere aspecten van Sjef's ideeën, zoals de vergaande tempocontrole en het rijden op signaalhulpen veel groter dan van het toepassen van training in een diep frame. Ik heb veel beter naar mijn paard leren kijken en veel meer leren voelen naar wat er precies onder me gebeurt. Iedere keer dat ik bij een ander ga lessen (zo heb ik oa wel eens clinics bij Rini vd Schaft gereden) zie ik weer enorm veel overeenkomsten met het "klassieke" systeem, en dat is ook helemaal niet verwonderlijk. Alle "klassieke" principes als nageeflijkheid op een weerstandbiedende hand op impuls van achteruit, om er maar eens eentje te noemen, gelden nog steeds net zo hard. De principes zijn gelijk gebleven, alleen is de benadering anders.
Je moet je paard als een atleet beschouwen en hem ook als zodanig behandelen. Het exterieur en manier van gaan van je paard bepaalt bijna alles. Een op de kop gebouwd paard ga je niet ook nog even extra diep rijden als je hem nog niet goed op het achterbeen hebt, en een paard dat de rug weg wil drukken en hoog en eng in de hals wordt ga je niet nog geforceerder bovenin zetten. Volgens mij is dat een waarheid als een
Tuurlijk zijn er mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn, hun paard op de kop trekken en ze de vernieling in rijden. Volgens mij kan het gros van die mensen dat zonder slof en als ze ze hoog ingesteld hebben ook wel. Dat heeft helemaal niets met LDR te maken.
Goede instructie is onontbeerlijk. Overal alleen maar een sticker op plakken "afblijven is slecht" werkt niet. Je kunt beter uitleggen hoe het wel werkt zodat mensen ook kunnen leren begrijpen dat diep trainen iets meer inhoud dan ze met een slofteugel op de kop trekken.
Voor mij werkt het op de manier waarop ik het op de paarden die ik rijd toepas. Zolang mijn paarden er duidelijk mee verbeteren, gezond en klachtenvrij zijn blijf ik het gebruiken.
Dat is zo'n beetje alles wat ik over diep rijden te zeggen heb eigenlijk.

Dat bedoel ik nou...
en dan heb je het lef om over haar wat te zeggen