Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitana schreef:Waarom niet met gewone teugelhulp, of te wel handen? warom moet dat met een superkracht gebeuren die het bit naar beneden en naar achteren trekt? Plus, waarom zo gefixeerd op een hoofdhouding? Bovendien , met goed drijven komt het hoofd toch naar je toe, trekken mag toch niet en vrijheid geven tot een punt en dan zo die kracht erop lijkt me ook een beetje overdreven, da´s als tegen een muur zetten.
Lusitana schreef:Begrenzen is bevorderend voor ruiter en paard, moet met hulpteugel gebeuren. Schrijf het op in mijn boekje.
sjokkemeule schreef:Waarom niet?
Ik heb geen overtuigend bewijs gelezen / gezien dat dat NIET zo is .....
shadow0 schreef:Waarom gebruik je een zweep?
piepelotje schreef:Ik vond die opmerking over die steunwieltjes een goede!!
Wil ik nog wel even wat aan toevoegen. Steunwieltjes staan eerst op de staand dat ze constant meerijden.
Als je beter kan fietsen dan zet je papa ze wat hoger zodat ze enkel in werking treden ,(je opvangen als het mis gaat). Steeds een tikje hoger zodat je op den duur wel heel erg in de fout moet gaan voordat ze de grond raken.
Wat leer je nu van die wieltjes je leert voelen waneer je je evenwicht veliest zodat je kan corrigeren eerst uit jezelf en als het niet lukt vangt je wileltje je op.
Bij goed gebruik(een goed papa) leer je zelf evenwicht bewaren, corrigeren.
Bij fout gebruik blijven de wieletjes altijd in werking op de grond. zo leer je je kind nooit zelf te corrigeren evenwicht te vinden.
Zelfde verhaaltje bij de slof. Verschil is wel dat hier een levend wezen mee gemoeit is en daar ook van leert. Leert te voelen waneer het mis gaat (wat wij dan vinden dat mis gaat)
En voor we weer over dwang enz gaan kleppen niet van voor naar achter rijden.
Zit, been zodoende komt er begrenzing op gewone teugel. Paard luistert niet .Wat meer been geen reactie
Dan komt pas slof in werking en terug los. Geeft gelijk een correctie bij geen reactie.
En dat is heel belangrijk paard moet gelijk voelen waneer hij mis gaat. anders kan hij niet corrigeren. Dus leerproces gaat waarschijnlijk sneller omdat je gelijk ingrijpt.
Maar ben je dan lui??? Ben je dan onverantwoord bezig??? Ben je dan een slechte ruiter???
En als je constant die slof nodig hebt ben je gewoon verkeert bezig en is het voor jouw en je paard geen goed hulp middel. Heeft het geen leerende invloed.
En je kan gewoon rond rijden met slof zonder dat hij los hangt of maar 1 sec in werking komt.
Ruiters die problemen hebben op wedstrijd hiermee rijden dus waarschijnlijk altijd met hun wieltjes op de grond en dan wordt het inderdaad moeilijk, zoniet ommogelijk. je hebt immers niet leren fietsen.
Ruiters die slof gebruiken als verfijning in het leerproces, rijden waarschijnlijk meer zonder slof als met.
En zullen dan ook toaal geen moeite hebben met concours enz.
Die kunnen het inderdaad heel goed af zonder slof.
Waarom dan toch slof gebruik.
Omdat het het paard eerder iets duidelijk maakt zonder muggelen.
Je kan gewoon veel sneller ingrijpen als het paard niet op je gewone hulpen reageert. je leert hem sneller te reageren op je hulpen.
En dat geeft in geval van nood ook het veiligheisgevoel. En je dwingt hem dan inderdaad te luisteren maar hij heeft nog altijd de keus.
Of hij luistert direct zonder morren of je stelt het hem even duidellijk.
Opletten jij en daarna gelijk beloning door druk weg te laten vloeien.
En dit vind ik dus veel eerlijker. Duidelijkheid naar je paard toe.
En alle hulpmiddelen zweep, sporen enz zijn slecht. Die moet je ook als verfijning en als correctie gebruiken.
Sommige ruiters hebben ook moeite om zonder zweep te rijden in de ring. Waarom?? Omdat die dus dan ook verkeert gebruikt is.
Paard heeft niet geleert te luisteren. Er is dan iets mis in het leerproces.
Dieren moet je iets leren door middel van goed gedrag gelijk beloning Gedrag dat ongewenst is gelijk correctie.
En dat is denk ik een heel goed antwoord op waarom slof.
Kafue schreef:+:)+ Ik als antislof mens vind dit toch wel een hele goede omschrijving van hoe en waarom. En als iedereen dat zo toe kan passen dan is de slof ook niet slecht denk ik.
Maar ja hoeveel mensen kunnen dat eerlijk?
Kafue schreef:In de omgang onder het zadel ook, ruiter vraagt, paard daagt uit dor zoals ik geval van de schrijver te staken, dominante ruiter (lees sterste) bestraft het paard. Zo gebeurd het in de natuur ook.
shadow0 schreef:Ander scenario: ruiter vraagt terug, paard daagt uit door hoofd omhoog / naar voren te steken, of gewoon niet terug te komen, dominante ruiter bestraft het paard door extra sterk in te komen.
Wat is het verschil?
(Dit klinkt als een woordspelletje maar zo is het niet bedoeld.)
Kafue schreef:Jeetje die handen van die ruiter, op en neer. Die mag wel eens aan zijn eigen houding en zit gaan werken daar schot het nog wel een boel beetjes aan.