Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
QQQQ schreef:Niet denigrerend opgevat
Toch adviseren vele mensen die ook op GP niveau rijden om dit soort zaken op te lossen zoals ik aangaf.
Citaat:Het probleem (activiteit achter kwijt) is een basis probleem en voor de oplossing raden zij dan ook aan om naar de basis te gaan. Van verzameling is op het moment van de foto toch geen sprake meer (ook niet denigrerend bedoeld)?
Citaat:Basisvoorwaarden herstellen en opnieuw naar de verzameling toerijden lijkt mij in de meeste gevallen toch de aangewezen aanpak, maar misschien is jouw aanpak voor jou ook een uitzondering, die je echt alleen met Tol zo kan toepassen? Of denk je dat dat alleen zo is, omdat Tol op GP niveau loopt, en je andere paarden nog niet?
russel schreef:QQQ, sst, je gaat Tyrza toch niet vertellen hoe ze haar Tollie na al die jaren dat ze met hem bezig is, weer ontspannen over de rug moet gaan laten lopen?![]()
Je bedoelt het goed hoor, maar nu ben je iets te fanatiek.
Moest effe glimlachen over deze wending.
Gaaf topic trouwens, mag nog pagina's zo doorgaan!
Tyrza schreef:Is ook zo, maar rug- en achterbeen gebruik staan in die zin verbonden dat eerst de motor (achterbeen) geacktiveerd moet worden, waarna je druk aan de voorkant van je paard krijgt. Als je die druk nu gebruikt om je paardje lager en dieper in te stellen, dán pas kan je spreken van ruggebruik. (wel rekening houdend met het feit dat het paard overal even aktief is en dus niet afzakt in tempo als deze lager ingezet wordt)
Nu werk je verkeerd om: je zet je paard eerst lager mbv slof en zoekt daardoor dus zelf de druk op ipv dat je paard het doet.
QQQQ schreef:Eerder zei Tyrza ook, dat het ook van het paard afhangt. Ik kan me dan ook niet ontrekken aan het idee, dat het toch een kwestie van 'controle afdwingen' is: Paard is gespannen door wedstrijdomgeving, spant daardoor de rug, en door LDR in te stellen ontneem je hem z'n gezichtsveld wat, tot ie weer op jou let en ontspant, waarna je weer verder rijdt. Bij het voorwaarts oplossen, zoals ik voorstelde, is bij zo'n heet paard wellicht het risico groot dat je de controle helemaal kwijt raakt.
Citaat:Het naar de rug doorkomen van die extra ronding in de hals gaat er bij mij niet in: Dat komt echt de schoft niet voorbij: Achterbenen activeren werkt direct op de ronding van de rug. Door het gewicht meer op de voorhand te plaatsen, kan het paard z'n achterbenen wel sneller en hoger optillen, misschien dat dit de 'cyclus' doorbreekt, waarna ze dan de verhoogte activiteit probeert te behouden in het weer oprichten en gewicht op de achterhand zetten?
Tyrza"]
Gezichtsveld??? Dat is wel het laatste waar ik op dat moment aan denk. Tolstoi is nml nog prima in staat spoken of kabouters achter de bosjes te zienDit heeft puur en enkel alleen te maken met ontspannen en ruggebruik. Het punt van ontspannen ligt wat "lager"dan een paard die "klassiek" weer beter ligt.
[/quote]
Dat jij niet aan het gezichtsveld denkt wil niet zeggen dat je het niet beinvloed. Ik zei ook niet dat je het om die rede (bewust) toepaste, maar dat het wel een gevolg is van de LDR instelling.
[quote="Tyrza"]
En zoals ik zei, mag het ronder instellen zeker niet ten koste van de aktiviteit gaan. Dit laatste is een heel belangrijk punt, want als hij daar toch terug op komt en dus trager wordt, kan hij zichzelf nog onttrekken. Mooi controle punt hierbij is dus het verkleinen van de passen in deze aanleuning, zonder takt en aktiviteit te verliezen.
[/quote]
Jamaar Tyrza: Wat als die activiteit er niet is? Zoals op de foto die jij plaatste: Daar is die activiteit er niet achter! Het ronder instellen gaat dan niet ten koste van, nee, dat snap ik.
[quote="Tyrza"]
Ik word nu een beetje geirriteerd. Als Tol nou al geaktiveerd is, kan hij alsnog zijn rug vastzetten. Ik merk dan eigenlijk pas als ik ga verkleinen (zoals hierboven genoemd), of een zijgang ga rijden, dat hij niet genoeg durchlassigkeit heeft. Voor een basisproef zou het echter WEL voldoende zijn. Bij ons niveau kan ik dat niet meer permitteren. Dit is dus de finetuning waarvan ik denk dat je dit eerst moet hebben gevoeld. Dit kan je bijna niet uit boeken leren imo.
Wat betreft dat laatste postje: dat heeft dus WEER te maken met basis van de basis (if you know what I mean). Deze basis is door ons verfijnt en streven we eigenlijk al voorbij in onze training. Dit zit er hard gezegd al zo ingebakken dat dit al volautomatisch gebeurd. Bij mensen in de basis is dit niet altijd aanwezig, waardoor ik dit soort dingen dusdanig uitleg.
[/quote]
Op die foto is de basis gewoon niet voor elkaar (laat staan voorbij gestreefd), dat geldt voor een GP ruiter met GP paard net zo als voor een minder ervaren combi. Die aktiviteit is er zichtbaar niet, daar heb je geen boek voor nodig![]()
[quote="Tyrza schreef:En dat is dus het stukje "feeling" wat ik bij jou mis, QQQQ
russel schreef:Q, is het ook niet een samenspel, een samenspraak tussen beiden? In de loop der tijd ontwikkel je toch een taal waardoor je je paard verteld in stress, O, even bij de les weer komen.
Dit kan wel eens op een minder technisch/officieel, name it, manier zijn.
Ik heb ook een heet paard dat zo afgeleid kan zijn, zo in zichzelf kan treden dat hij vergeet dat ik er ook ben. Los dit ook met trucjes op, om hem weer bij mij te krijgen. Ik weet zeker dat het niet volgens het boekje isEerder een compromis om niet te verongelukken. Moet hem dan bij kop en staart pakken, eerder dus bij kop om dan bij de staart uit te komen. Van achter naar voren heeft geen effect.
Lovely schreef:Als LRD alleen maar op GP niveau toegepast mag worden, dan zitten er hier toch een paar mensen aardig op hun neus te kijken.
becca"]
Volgens mij begon dit topic over buikspieren,toen vond ik het nog interessant.Waarom gaan we dan nu toch weer lelijk tegen elkaar doen??Probeer van elkaar te leren en wat je niet wilt gebruiken laat je liggen een ieder heeft het recht om te zeggen;Zo wil ik niet rijden! Van deze laatste berichten wordt ik niks wijzer.Ruzie maken kon ik al.
[/quote]
![]()
Je vergeet nu alleen dat er slechts gediscussieerd kan worden indien de tegenpartij wordt gediskwalificeerd als gesprekspartner![]()
[quote="QQQQ"]
De anatomische verklaringen van Jessy, kan ik volgen en inkomen, maar die hebben niet het door Tyrza hier beoogte effect. Het naar de rug doorkomen van die extra ronding in de hals gaat er bij mij niet in: Dat komt echt de schoft niet voorbij:
[/quote]
In de stukken die ik had gevonden, werd betoogd dat de hals van het paard alleen extreem rond gemaakt kan worden als de rug ontspannen is. De trapezius spier (gààn we weer) ligt nl. deels over de schoft. Een ontspanning van deze spier "werkt door" op de rugspieren in die zin dat deze wel mòeten ontspannen, anders betekent dat dat de trapezius niet geheel ontspannen is. (pfoeh, snap het zelf amper nog...)
[quote="Tyrza schreef:Gezichtsveld??? Dat is wel het laatste waar ik op dat moment aan denk. Tolstoi is nml nog prima in staat spoken of kabouters achter de bosjes te zien
QQQQ schreef:Het naar de rug doorkomen van die extra ronding in de hals gaat er bij mij niet in: Dat komt echt de schoft niet voorbij: Achterbenen activeren werkt direct op de ronding van de rug. Door het gewicht meer op de voorhand te plaatsen, kan het paard z'n achterbenen wel sneller en hoger optillen, misschien dat dit de 'cyclus' doorbreekt, waarna ze dan de verhoogte activiteit probeert te behouden in het weer oprichten en gewicht op de achterhand zetten?
Zep"]
[quote="Lovely schreef:Paardrijden gaat toch altijd van achter naar voren en niet van voren naar achteren?