Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:39

hoho schreef:
Ben sowiezo niet echt een voorstander van al dat geschouder binnenwaarts en travers rijden, het achterbeen moet gewoon in de voetsporen van het voorbeen lopen en niet al dat scheef rijden gedoe wij doen meer de schouders goed sturen.

Merkwaardige opmerking? Waarom zouden we nog M of Z proeven rijden met al dat 'scheef rijden gedoe'? Verward

Ik ben geen echte dressuur ruiter, maar ik heb wat basis zeker wel nodig. Mijn doel is zo ver mogelijk te komen in de endurance. Daarvoor zijn 2 dingen enorm van belang. 1. Het paard moet op eigen benen kunnen lopen, dus met de achterhand eronder.
2. Je moet zorgen dat het paard RECHT blijft.
In mijn geval richt ik mijn paard juist recht door oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers. Maakt het paard ook soepel en het achterbeen wordt sterk.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:50

Een piaffe moeten we ook in GP proef laten zien wil toch niet zeggen dat we de hele tijd gaan piafferen om hem los te maken.
Zo doe jij dat mischien wij leren een paard niet recht lopen door middel van een travers of schouderbinnenwaarts te rijden. Bovendien kom op zeg in de opleiding van een jong paard ga je toch ook geen schouder binnenwaarts aan leren omdat ie nog scheef is je leert hem gewoon zijn achterbenen in de voetsporen van zijn voor been te laten komen. En zeker niet door middel van die kunstjes die je in de proef moet laten zien.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:02

Vraag: Is diep en rond rijden in orde?
Antwoord: Dat ligt aan het paard en aan de ruiter die erop zit.

Gaat een ruiter diep en rond rijden omdat Anky dat ook doet, dus het zal wel goed zijn, dan is het niet in orde. Je behoort een paard te gymnastiseren. Op welke wijze je het paard gymnastiseert hangt af van het resultaat wat je wilt bewerkstelligen.
Hierbij zijn een aantal belangrijke punten, oftewel de rode draden (basis).

Het feit dat de oefeningen die gevraagd worden in de proeven omschreven worden als het uitvoeren van kunstjes geeft wel aan hoe over het niveau wordt gedacht van de gemiddelde dressuurruiter.

Deze oefeningen hebben in de training wel degelijk nut voor het rechtrichten en het (eigen) evenwicht van het paard. Ten overvloede zeg ik er dan maar weer bij dat het dan wel op de goede manier moet gebeuren. Je traint geen schouderbinnenwaarts om het rijden van de schouderbinnenwaarts zelf, maar om het lichamelijke effect wat deze oefening sorteert Schijnheilig

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:21

Dus we beginnen ook met piafferen zodra we het achterbeen er onder willen hebben. Want daar krijgen we het achter been mee onder massa. Dit zegt meer over jou manier van denken dan over het niveau van de ruiters

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:39

Lovely schreef:
Magique, het merendeel van de bokkers rijdt niet mee bij de ZZGP hoor. Bovendien denk dat de praktijk van het LRD rijden aan de meesten niet besteed is, vooral omdat ik denk dat het niet zo simpel te rijden is als het lijkt. Een paard achter de loodlijn halen is een klusje van niks, maar correct LRD rijden lijkt mij toch wel different cook, of niet??? LRD is niet iets om aan te moedigen op een forum als dit volgens mij.

Volledig mee eens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:52

hoho schreef:
Een piaffe moeten we ook in GP proef laten zien wil toch niet zeggen dat we de hele tijd gaan piafferen om hem los te maken.
Zo doe jij dat mischien wij leren een paard niet recht lopen door middel van een travers of schouderbinnenwaarts te rijden. Bovendien kom op zeg in de opleiding van een jong paard ga je toch ook geen schouder binnenwaarts aan leren omdat ie nog scheef is je leert hem gewoon zijn achterbenen in de voetsporen van zijn voor been te laten komen. En zeker niet door middel van die kunstjes die je in de proef moet laten zien.

Het kan geen kwaad om onderscheid te maken tussen een doel en een middel.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:20

Thyrza, je legt uit waarom LDR werkt bij je paard. Maar ik ben benieuwd waarom je bij dit paard LDR bent gaan gebruiken? Heb je ook al eens gekeken wat je paard doet zonder LDR?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:25

Voor alle Pro LDR ruiters: ik heb wel degelijk uitgelegd en beargumenteerd waarom LDR niet goed is voor een paard en hoe het anders beter kan en waaarom.

Misschien hebben jullie daar door de hectiek per abuis over heen gelezen? Haha!

Dus van de klassieke kant is er wel degelijk een onderbouwing die niets te maken heeft met de historie.

Ook is de man die ik inmiddels 2 keer beschreven heb, en bewonder om zijn rijkunst, ook het bewijs dat het anders kan. Maar daar wordt van jullie kant niet op gereageerd Verward

Hetzelfde doel, een ander middel= toch bewijs

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 09:38

Aqua8horse schreef:
:n zolang het niet te beredeneren is, is het geen bewijs.

bovendien is juist dat argument wat de pro LRD'ers gebruiken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:04

Aqua8horse schreef:
Thyrza, je legt uit waarom LDR werkt bij je paard. Maar ik ben benieuwd waarom je bij dit paard LDR bent gaan gebruiken? Heb je ook al eens gekeken wat je paard doet zonder LDR?

Yep,

Ik reed eerst klassiek onder training bij Coby. Sinds 2 jaar les ik bij Penny en spelenderwijs trainden we richting LDR. Dat is dus ook niet van de ene op de andere dag ontstaan.
Met Tol vind ik de laatste het prettigst aansluiten. Bij een ander paard van mij sluit klassiek weer beter aan.

En ik heb een paar pagina's terug uitgelegd hoe het werkt. Even terugbladeren Knipoog

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:54

Lovely"]
Ik boor niets de grond in Magique, dat maak jij ervan.
[/quote]

Ken je deze nog?

"Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben"

Niet echt op jou van toepassing, want als dat wel zo zou zijn, zou ik niet van zoveel kanten horen dat jou berichten niets met discussie te maken hebben maar met 'de grond inboren'. Dat is niet iets wat ik ervan maak, dat is de indruk die jij zelf wekt bij menigeen.

Jammer.

Nog bedankt hoho, voor dit compliment.... Lachen
[quote="hoho schreef:
Magique ik vind jou goed hoor, de manier van reageren zoals jij doet mag ik wel toch zeggen wat je wil en iemand toch niet onder uit halen,

Ik probeer dan ook in een discussie te functioneren.....

Die discussie heeft enkele pagina's terug goede argumenten gebracht, wat Tyrza al schreef, vind ik een goede tip; even terug lezen!

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 15:39

Om maar even een stom voorbeeld te noemen waarom al dat "scheve gedoe" wel nut zou hebben; alle paarden zijn, net als alle mensen, scheef. (Ookal is het maar een beetje)
Door travers, schouderbinnenwaarts etc. kun je je paard uiteindelijk wel degelijk rechter krijgen. Hier geldt dus weer: geen doel, maar middel

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:16

SuperPepeijn"]
[quote="Aqua8horse schreef:
:n zolang het niet te beredeneren is, is het geen bewijs.

bovendien is juist dat argument wat de pro LRD'ers gebruiken.
[/quote]

Iets wat logisch is, is ook te beredeneren
Het balans verhaal wat ik probeer uit te leggen is logisch.
De meneer waar ik over schrijf is het levende bewijs dat LDR niet nodig is(hier reageert dus helaas niemand op)
Het onderzoek(heb je dat al besteld en/of gelezen?) is duidelijk met foto's als bewijs.
De paarden die niet LDR getraind zijn maar klassiek laten aan hun bewegingen zelf zien dat LDR niet zo geweldig is als iedereen nu denkt. (het is meer een noodoplossing) Een beter bewijs kan je niet vinden, lijkt mij.

Dat LDR zo goed is, is volgens velen bewezen door de prijzen. Dit is echter geen bewijs en ook geen garantie voor kwaliteit. Ook heb ik er niets logisch of beredeneerbaars over gehoord.

Volgens mij kunnen alle paarden die goed getraind worden het beste laten zien. Ik durf die uitdaging in ieder geval wel aan. Inmiddels hebben de paarden hun eigenaren vaak al binnen 10 minuten een ander gevoel gegeven. Alleen eigenaren zouden het een kans moeten durven willen geven. Want uiteindelijk kan je dan pas werkelijk het verschil zien en voelen, denk ik. Daar kan je nog wel 100 pagina's over door bokken, maar "in real life" is het duidelijkste bewijs of juist tegen bewijs.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:21

dat niemand hierop reageert ligt misschien in het feit dat mensen geen vertrouwen hebben in wat jij gezien hebt te vergelijken is met wat zij willen zien. ik vind het ook niet verstandig om je geloof te berusten op iemand van wie je "een keer" iets gezien hebt en 1 enkel onderzoek. pot verwijt de ketel.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:37

Nee, Sp het gaat om de piaffe. Kan je je daar dan zoveel verschillende voorstellingen bij bedenken? Ik denk dat de pro LDRers, heel bewust niet reageren omdat dit juist is wat zij voor onmogelijk houden.
Het gaat niet om geloof SP, ik heb die man meerdere malen aan het werk gezien. En die bewegingen van het paard haperen niet en zijn vloeiend met schwung en tact, dus vol van souplesse (of loslassigkeit etc) Dus dat is een zeer confronterend bewijs en ondermijnt wel degelijk het LDR systeem. Overigens zijn er meer bokkers die hem gezien hebben en zeer onder de indruk waren. Nu overigens ook zien dat LDR niet zo heilig is als gedacht wordt.(zacht uitgedrukt)

Dus LDR heeft nog steeds voor mij geen voordelen, alleen maar nadelen tot nu toe. Die logisch te berdeneren zijn. Maar even goede vrienden hoor Lachen

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:39

aqua, dat is een mening, geen bewijs.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:09

Aqua jij komt alleen maar met meningen en je denkt dat je feiten komt. Het zou geloof waardiger overkomen als je meer met echte feiten komt en niet met meningen mischien maar eens even leren wat het verschil tussen een feit en een mening is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:53

wat ik me nou afvraag, wat vinden de ldr-aanhangers van het feit dat ik tegenwoordig steeds vaker bij GP-paarden (en dan vooral bij ldr-rijdende mensen) totaal geen dragende achterhand zie. een leuk voorbeen, met een achterhand die niet meedoet.
Er wordt toch bijna alleen gepraat over losheid, maar volgens mij is de dragende achterhand toch nog steeds het belangrijkste bij dressuur....

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:58

Nou ik vind juist dat de paarden die wat ronder worden getraind het mooiste achterbeen hebben. Niet allemaal natuurlijk maar bij een hoop wel maar dat is ook bij de klasieke ruiters hoor. Wat probeer je nu te zeggen dat de paarden die diep worden getraind achter veel minder dan voor doen????? Ik word echt moe van al dat gezoek om het maar af te zeiken van sommigen verzin nou eens iets goeds wat echt een nadeel is en niet verzinsels

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:07

Ik vraag me ook alleen af wat ldr-aanhangers van deze ontwikkeling vinden, het lijkt vaak alsof de ldr-ers dit niet zo erg vinden, en zich meer richten op losheid. je hoeft trouwens niet zo ontzettend aanvallend te doen. Ik rijd niet eens klassiek....
Wat ik ervan zie, vind ik idd dat ldr-paarden minder voldoen aan het FEI-ideaal. Nek vaak niet hoogste punt, hoeken voor- en achterbenen niet gelijk, hoofd vaak achter de loodlijn (en dan vooral in uitgestrekte gangen), maar dan wordt spektakel toch belangrijker gevonden. Dat vind ik zelf een rare ontwikkeling. Niet dat je dit niet bij klassiek ziet trouwens, maar wel minder.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:23

Mijn antwoord op de vraag van dit topic blijgt heel overtuigend NEE. Als jullie bewijzen voor feiten zien vind ik prima. Ik begrijp alleen niet wat voor bewijzen jullie willen zien. Feiten zijn namelijk vaak opzich al een bewijs!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:26

Het is een feit dat mijn paard wel gedijt onder LDR Haha!

Ik ga met je mee aqua, dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar ik heb zoiets van: if it ain't broke, than don't try to fix it. Het werkt, zonder bijverschijnselen, dus waarom iets anders zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:30

sanne83 schreef:
Ik vraag me ook alleen af wat ldr-aanhangers van deze ontwikkeling vinden, het lijkt vaak alsof de ldr-ers dit niet zo erg vinden, en zich meer richten op losheid. je hoeft trouwens niet zo ontzettend aanvallend te doen. Ik rijd niet eens klassiek....
Wat ik ervan zie, vind ik idd dat ldr-paarden minder voldoen aan het FEI-ideaal. Nek vaak niet hoogste punt, hoeken voor- en achterbenen niet gelijk, hoofd vaak achter de loodlijn (en dan vooral in uitgestrekte gangen), maar dan wordt spektakel toch belangrijker gevonden. Dat vind ik zelf een rare ontwikkeling. Niet dat je dit niet bij klassiek ziet trouwens, maar wel minder.

Over niet al te lange tijd zal er dan wel rollkur in de proeven gevraagd gaan worden, in plaats van hals strekken Verward.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:47

Alsof halsstrekken niet wordt toegepast in het LDR-rijden..... Verward als je dat denkt heb je toch duidelijk iets gemist.
Bovendien is het LDR een middel, géén doel. Het is de bedoeling helemaal niet om dat in de ring te laten zien, het is de bedoeling om dat wat we in de ring willen laten zien te verbeteren en/of te vergemakkelijken door LDR. Na 33 pagina's moet dat toch eindelijk wel een keer duidelijk zijn.....

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:48

Sanne83, ben het met je vraagstelling helemaal eens. Waarschijnlijk rollen we dan weer in de richting van de bouw van het sportpaard als het om een antwoord op deze vraag gaat... Paarden met een rechthoek-frame hebben nl. een langere rug en daardoor schijnt het zo te zijn dat het lijkt alsof deze paarden niet ondertreden, maar dat doen ze dan juist wel. Let wel: dit is niet mijn mening, maar een veel gehoord argument als antwoord op jouw vraag!!

Ik ben van mening dat de paarden met een rechthoek-frame door hun langere rug van nature een mindere draagkracht hebben. De lengtebuiging is voor deze dieren iets gemakkelijker, maar de rug heeft minder draagkracht. Voor mij zou dit een enorm aandachtspunt zijn in de training: continu het paard op het achterbeen zetten en het dier leren zijn buikspieren aan te spannen. Zo maak je het dier in de loop van de training compacter en zal het minder langgerekt over komen. Wat ik nu veel zie, is precies wat jij (Sanne83 nog steeds) zegt: lekker hoog opgericht met een achterhand die er achteraan kachelt. ´t Scoort wel lekker, dat wel.